موقعیت مکانی مزار شریف شهید علامه شیخ فضل الله نوری در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
@shahidrabe
👆عکس نوشته های تاریخی
✅ به بهانه سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر مقدس قم
✍ «حضرت معصومه (س) روز يكشنبه ۲۳ ربيع الاول سال ۲۰۱ هجري قمري برابر با اول آبانماه ۱۹۵ هجري شمسي شهر قم را با قدوم مباركش منور ساخت».
خانه موسي بن خزرج كه محل فرود آمدن حضرت معصومه است در آن روز در منتهي اليه سمت جنوب غربي شهر قم بوده ... امروزه در محله «ميدان مير» محلي است به نام ستيه كه مسجد و مدرسه اي در اطراف آن بنا كرده اند و از قديم الايام سينه به سينه رسيده است كه اين مكان جاي فرود آمدن حضرت فاطمه معصومه است.یدالله حاجی زاده/پژوهشكده باقرالعلوم علیه السلام🔰
balagh.ir
https://www.google.com/amp/s/www.balagh.ir/content/5568%3famp
🌸🍃برکات ورود حضرت معصومه علیها السلام به شهر قم+تاریخچه قم🔰
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/2689/4281/27798/
🌸🍃«ألسَّلاَمُ عَلَيکِ يَا فَاطِمَةَ المَعصُومِة
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَهُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
🌸🍃زندگی نامه و فضائل حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام | پرتال جامع آستان مقدس حضرت معصومه (س)🔰
https://amfm.ir/zendeginameh/
🌸🍃زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها |صوتی و متنی، پرتال جامع آستان مقدس حضرت معصومه (س) + نسخه PDF زیارتنامه🔰
https://amfm.ir/ziaratnameh/
✳️ @ShahidRabe
📸 نمایی زیبا و متفاوت از بزرگراه #مرجع_شهید_علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و برج میلاد/ تهران
📸 Morteza Safataj
🔸منبع: مشرق نیوز👇
mshrgh.ir/922442
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 👆ناگفته های #تاریخ که برای امروز، عبرت آموز است!
🎙سخنان افشاگرانه مورخ و پژوهشگر شهیر معاصر، دکتر موسی فقیه حقانی در همایش دیده بان بیدار (مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه الشریف)، حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام، ۹۶/۵/۱۸ تهران-شهر ری
✍ درباره جایگاه رفیع و با عظمت مرجع شهید علامه نوری(ره) و نقش بابی ازلی ماسون های #نفوذی[۱] وابسته به #انگلیس_خبیث، در تخریب شخصیت و شهادت ایشان
[۱] عمدتا" روحانی نما، مأمور به دستگاه علمای همسو با مشروطه (محمد کاظم خراسانی، سید عبدالله بهبهانی، سید محمد طباطبایی و...)
💠 دکتر حقانی:
مرحوم شیخ فضل الله(ره) از جهت شخصیت و جایگاه، آقای تهران و به عبارتی آقای ایران بودند و کسی از علما به پای ایشان نمی رسید
بحث #اقتصاد_مقاومتی را که مقام معظم رهبری به صورت جدی و برجسته مطرح کردند، آن موقع شیخ فضل الله مطرح کرد. ۱۳۰۶ق طرح تحریم کالاهای خارجی رو ایشان داد... وقتی انگلیس با چنین شخصیتی مواجه می شود که تمام برنامه هایش را به هم می ریزد، شروع می کند به تخریب مرحوم آقا شیخ فضل الله نوری...
#جریان_نفوذ و برنامه های کفر و برنامه های غرب بر علیه ایران و اسلام را، شیخ بر ملا کرد و پاداش این بر ملا کردن، شهادتی بود که نصیب آقا شیخ فضل الله نوری(ره) شد
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 👆امام خامنه ای(حفظه الله) و تحلیل نقادانه عملکرد علمای غفلت زده و فریب خورده حامی #مشروطه!
عملکردی که باعث بردار شدن مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه الشریف) شد.
✍ پاسخ امام خامنه ای(حفظه الله) به این پرسش که 👇
⁉️ چه شد که غربیها، مشخصا" انگلیسی ها، در مشروطه کامیاب شدند؟ از شگردی استفاده کردند؟
بیانات در دیدار شورای مرکزی و کمیتههای علمی همایش صدمین سالگرد مشروطیت۱۳۸۵/۰۲/۰۹
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬👆امام خامنه ای(حفظه الله):
هنوز هم یک عده قلمزنهای ما و گوینده ها و نویسنده های ما به جرم اینکه شیخ فضل الله نوری(ره) با #جریان_انگلیسی و غربگرای #مشروطه همراهی نکرد، حرف #دروغ بی مبنای بی منطق را درباره ایشان، نشخوار و تکرار می کنند!
✳️ @ShahidRabe
⁉️در سودای قرائت مدرن از فقه و اندیشه سیاسی اسلامی
✍ به بهانه درگذشت یکی از مخالفان و تخریب کنندگان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، به دلیل ابتلا به کرونا
💥برگرفته از کانال روزنه ای به فردا (روزنه)
[صفحه ۱ از ۲]
🔹داوود فیرحی زنجانی، دانش آموخته حوزه و همزمان دانش آموخته دانشگاه بود. او به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهش در زمینه علوم سیاسی اشتغال داشت و از نظر سیاسی به گرایشات اصلاحطلبانه و اعتدالی شناخته میشد.
🔹 فیرحی در کنار #سیدجواد_طباطبایی به عنوان قوه عاقله جریان رسانهای اعتدال، خاصه در نشریه #سیاست_نامه قوچانی، نقش ایفا میکرد و همزمان در انجمن علوم سیاسی حوزه نیز سالها به طرح بحث مشغول بود.
دلدادگی فیرحی به پدر معنوی #خرده_جریان_اعتدال، یعنی هاشمی رفسنجانی شاخصه مهم زندگی سیاسی وی بود. او در یادداشتی اختصاصی و در تعابیری مبالغهآمیز، شخصیت هاشمی رفسنجانی را بینظیر و جاذب اضداد دانسته و فعالیتهای وی در اواخر عمر برای تأسیس یک شورا (موسوم به شورای عالی آزاداندیشی دینی) را «آواز قو» نامید و در پایان یادداشت؛ با تشبیه رفسنجانی به «قو» در رثای او، اینچنین به مغازله و مرثیه خوانی پرداخت:
شنيدم كه چون قوي زيبا بميرد
فريبنده زاد و فريبا بميرد...(مردمسالاری آنلاین/29بهمن1395)
🔹بخش اساسی از پروژه فکری فیرحی، ارائه #تأویلهای_دموکراتیک_و_مدرن_از_دین بود. البته وی بدون در نظر گرفتن تفاوت بنیادین دین(به عنوان امر الهی) و دموکراسی(به عنوان مفهوم غیردینی و بشری) و بدون التفات به مفهوم متعالی #مردم_سالاری_دینی، پرونده خود را «برجستهسازی وجوه دموکراتیک نصوص دینی» مینامد:
«نوشتههای بعدی من از کتاب دو جلدی «فقه و سیاست» شروع میشود و بعد از آن کتاب «حکمرانی حزبی» است و پس از آن هم کاری است که راجع به قانون است و هماکنون درحال انجام آن هستم. در این کتابها کوشش میکنم تا وجوه دموکراتیکی که هم در دانش ما و هم بهخصوص در نصوص دینی ماست را #برجسته کنم.»
🔻قرائت فیرحی از عملکرد آخوند خراسانی و نائینی[از حامیان جریان غربگرای مشروطه در نجف] در ماجرای مشروطه را نیز نه از منظر فقهی و دینی، بلکه ناشی از همین نگاه التقاطی-دموکراتیک تفسیر میکند و میگوید:
«من در مطالعات خودم به تدریج متوجه شدم که درست است که در اروپا هم تجدد [اول] در حوزههای دیگری مثل فلسفه و هنر و ادبیات رخ داده و«تجدد سیاسی» کموبیش محصول آن است، اما با مطالعات شخصی و با همکاری دوستان طلبه و دانشجو متوجه شدم که اصلا تجدد در اروپا و بهخصوص در انگلستان– که میگویند مادر نظام سیاسی جدید است- اتفاقا از جان لاک و از «تجدد در تفسیرهای دینی» شروع شده است. مطالعات من نشان داد که این بحث در ادبیات شیعی هم ممکن است و هم اتفاق افتاده است. بزرگانی مثل مرحوم آخوند خراسانی، مرحوم نائینی...[در این زمینه فعالیت کردهاند]. احساس کردم که در واقع نهتنها نسبت «دین» و «دولت دموکراتیک»، متناقض و ناممکن نیست بلکه متفکران ما عناصر آن را برجسته کردهاند.»(مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی/ 29آبان97)
🔹امتداد این نگاه، به سیاستورزی سکولار یا تئوری پردازی التقاطی میانجامد. امری که جناب فیرحی از آن ابایی نداشت و به صراحت ریاستجمهوری، حتی در نظام اسلامی فعلی را #سکولار نامید:
«در کشور ما، رهبری و رئیس قوه قضائیه پست مذهبی است ولی ریاست جمهوری، مذهبی نیست یعنی #سکولار است!»(شبکه اجتهاد/17دی1397)
🔹از جمله اظهار نظرهای عجیب و جنجالی اخیر فیرحی، مربوط به جایگاه جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت دینی است که وی این نظام مقدس اسلامی را در کنار #واتیکان و رژیم غاصب #اسرائیل قرار داده و به عنوان تنها حکومتهای دینی دنیا از آنها یاد کرده بود و البته همچنین در اظهارنظر عجیب دیگری، رندانه به قرینسازی جمهوری اسلامی و #حکومت_بنیامیه پرداخت.
🔹وی با تحریف حکومت اسلامی، رهبری الهی-سیاسی پیامبر را به یک ریاست دموکراتیک، لیبرالمنشانه و عرفی تنزل داد و گفت:
«پیامبر دولت را براساس توافق و قرارداد و جامعه مدنی شکل داده بود و دولت کوچک در کنار جامعه بزرگ را شکل می داد. اما بنی امیه جامعه را لاغر و حقوق مردم و آزادی انسانها را کاهش و دولت را فربه و مطلقه می کنند.»(7شهریور99-کانال شخصی فیرحی)
🔹البته جناب فیرحی، طبق رویه نامبارک رایج در میان برخی محققان علوم سیاسی، با الفاظی توهینآمیز، ایرانیان را #استبداد_زده و #مستبد خواند:
«جامعه ما استبداد زده است و ربطی به نظام سیاسی هم ندارد. تک تک ما در خانه، یک شاه و یک مستبد و حاکم کوچک هستیم.»(مردمسالاری آنلاین/29بهمن)
🔰ادامه در قسمت دوم🔰
قسمت دوم [صفحه ۲ از ۲]
🔹تحریف سنت عاشورایی، به عنوان پشتوانه دینی-تاریخی نظام اسلامی و جبهه مقاومت، یکی از سرفصلهای اندیشه وی بود. او در آثار خود تلاش کرد این پشتوانه را به ضد خود بدل کند. به طور مثال، در زمانی که «خصوصیسازی اصولی و چارچوبمند» یکی از مطالبات جدی رهبری بود، او خصوصیسازی را عامل پیدایش فاجعه کربلا خواند.(جماران/19شهریور98)
او با قرائتی پلورالیستی، همزمان با برخی دیگر از روحانیان اعتدالگرا، تلاش کرد تفسیرهای مدرن و بعضا سکولار از حماسه عاشورا ارائه کند که لازمه آن، تضعیف تفسیرهای حماسی از این واقعه خونین بود. بعد از روحانی که عاشورا را مکتب مذاکره نامیده بود، فیرحی تلاش کرد عاشورا را منبعی برای استنباط در باب اخلاق شهروندی قلمداد کند که یکی از شعارهای دولت اعتدال بود.
آقای فیرحی در این زمینه چنین میگوید:
🔻«براي جامعهاي كه در مرحله انقلاب يا وضعيت درگيريهاي نظامي است، عاشورا به نحوي ديده ميشود و امام (ع) به عنوان نماد يك قيام و شهادت و شهامت ديده شود. اما در جامعهاي كه در وضعيت پساانقلابي به سر ميبرد و نظام مستقري هم دارد، عاشورا شايد به گونه ديگري ديده شود و الگوي متفاوتتري برجسته شود. من بر اين باور هستم كه ما ميتوانيم از عاشورا الهامهاي متعدد بگيريم. يكي از اين الهامها، عاشورا و #اخلاق_شهروندي است»(انصافنیوز/25مهر1395)
🔹داوود فیرحی همچنین تلاش کرد قیام خونین عاشورا را در حدّ یک فرار، تنزل دهد و تمام تفاسیر حماسی از این قیام جاودانه را به قرائت های چپ نسبت دهد! حال آنکه قیام حسینی علیه طاغوت زمان، برآمده از متن قرآن و آموزه های تمام انبیا و اولیای الهی بود و از این گذشته در تاریخ اسلام همواره منشا الهام بخش تمام قیام ها و جنبش های اصیل دینی بوده است.
چگونه میتوان به بزرگان تشیع و مجاهدان مسلمان در طول قرون متمادی، اتهام چپگرایی وارد کرد؟!
فیرحی در این زمینه چنین میگوید:
⭕️«امام حسین به دنبال مبارزه نبود، دنبال فرار از بیعت بود، مبارزه از ادبیات چپ وارد ذهنیت مذهبی ما شد!»(انتخاب/ 7شهریور1399)
🔹البته او در ماه محرم امسال (به همراه سایر همفکرانش همچون محمد محلاتی) به قرائتی خاص از عاشورا پرداخت که رنگ و بوی سیاسی و مخالفخوانی آن مشهود بود و قبلا در روزنه به تفصیل مورد نقد و بررسی قرار گرفت:👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5205
🔹برخی مواضع رادیکال فیرحی، با ادبیاتی به ظاهر نرم، در قالب مکتوبات وی انعکاس یافته که از آن جمله می توان به کتاب #درآستانه_تجدد اشاره کرد.
در حقیقت او در این اثر با سنگر گرفتن پشت برخی روحانیون نجف، خاصه نائینی، روایتی مدرنیته زده از مشروطه ارائه کرده و در ضمن آن، قضاوتهای غیرمنصفانه و تعابیر نامناسبی نسبت به #شیخ_شهید [مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)] مشاهده میشود!
خط تفسیر مدرن از مشروطه در دوران تحولات نهضت مشروطیت، بیشتر توسط حلقه سلیمان خان میکده و برخی روحانیان غربزده همچون #شیخ_ابراهیم_زنجانی [روحانی نمای فاسد فراماسون و رئیس دادگاه فرمایشی که حکم به اعدام مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) داد] دنبال میشد که نهایتا سر شیخ مظلوم را بر دار برد!
🔹 بررسی آثار و افکار و کارنامه فیرحی مانند هر نویسنده دیگری، نیازمند بحث های تفصیلی و مستدل است...سانسور بخش رادیکال و مناقشه برانگیز اندیشه وی در این بررسی ها، قطعا معقول نیست. خاصه اینکه وی یک معمم بود و اقدامات و نوشته جات او اگر بدون نقد رها شود، ممکن است به پای دین و روحانیت نوشته شود.
طبعا در چنین مواقعی طرفداران و برخی منتقدان، از بازخوانی انتقادی آرا امثال فیرحی طفره می روند؛ طرفداران می گویند از محرومین باید فقط ذکر خیر کرد و برخی مخالفان فکری نیز بر این باورند که الباطل یموت بترک ذکره.
و البته این هر دو توجیه، بهانه خوبی برای پرهیز از نقد اندیشه و آثار امثال فیرحی نیست. چه اینکه خود او نیز هرگز از خوانش انتقادی پیشینیان و حتی برخی بزرگان تشیع چون آیتالله شیخ فضل الله نوری(ره) ابایی نداشت.
🔹در حوزه علمیه قم، طیفی از پژوهشگران حوزه فقه حکومتی و علوم سیاسی سخت متاثر از او بودند؛ اگرچه بعضا بنا به مصالحی هرگز این روابط استاد/شاگردی را علنی نکردند و [کانال] روزنه نیز بنا برهمان مصالح، بنای بازگفتن این سنخ مناسبات ندارد اما نمی توان تاثیرات حال و آینده این طیف بر فضای حوزه را نادیده گرفت، مخصوصا اگر برخی از این حضرات، مسئولیتهایی در برخی نهادهای حوزوی برعهده داشته باشند و یا به عنوان انقلابی شناخته شوند!
دقت در مضمون پیامهای تسلیت و اظهارنظرهای بعدی، تا حدود زیادی در بازشناسی شبکه ارتباطی و فکری فیرحی موثر خواهد بود./روزنه ای به فردا
✳️ @ShahidRabe
📱# لایو
🔻موضوع: نقدر رویکرد روششناسانه دکتر فیرحی
🎙دکتر ذبیح الله نعیمیان
➕فکرت
⬅️پنج شنبه 22آبان ساعت18:00
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس پیج؛
📱@fekratnet
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✳️ @ShahidRabe
❇️ در آستانه هفته #کتاب و #کتابخوانی
✍ به بهانه سالروز درگذشت "مردی که شبیه کتاب" بود!
🔰👇👇
✍ ۲۳ آبان، سالروز درگذشت اندیشمند بزرگ، مرحوم دکتر سعید نفیسی (مردی شبیه کتاب)
❇️ دکتر سعید نفیسی (۱۸ خرداد ۱۲۷۴ تهران ـ ۲۳ آبان ۱۳۴۵ تهران)، دانشپژوه، ادیب، تاریخنگار، نویسنده، مترجم و شاعر ایرانی بود. او جزء نسل اول استادهای دانشکدهٔ تاریخ دانشگاه تهران می باشد.
❇️ دکتر نفیسی که در دوران جوانی خویش، #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را درک کرده، درباره ایشان می نویسد:🔰
✍ [شیخ فضل الله نوری(ره)] باسواد ترین و باذوق ترین آخوندهای تهران بود، بسیار خوش روی، خوش مشرب و شیرین زبان، موقوفات مهم را به او می سپردند و او هم وسایل مشکل گشایی بسیار داشته است./خاطرات سیاسی، ادبی، جوانی به روایت سعید نفیسی، ص ۶۸۷/ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی(منذر)،
📗 #معرفی_کتاب
✍ «زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی مرحوم استاد سعيد نفيسی» مصحح متون عرفانی و مورخ تاريخ اسلام، تحت همین عنوان، توسط نشر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مكتوب شد.🔰
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، در پيشگفتار اين كتاب به قلم «محمدرضا نصيری» دربارهی سعيد نفيسی آمده است: «وسعت تحقيق استاد نفيسی، آن چنان وسيع است كه ارزيابی آثار او را دشوار میسازد و بيشتر شخصيت چندبعدی او است كه از وجودی از وی هم مورخ ساخته، هم نويسنده. به راستی آثار استاد به قدری متنوع و حوزهی تحقيق وی چنان خوان گستردهای است كه هر علاقهمند به فرهنگ و تمدن را از اين خوان حصهای است.»
نصيری میافزايد: «عطش تحقيق در وی چنان بود كه در هر محفل علمی كه حضور میيافت و به سخنرانی میپرداخت، مستمعان را به وجد میآورد. وی چنان استادانه و دلچسب سخن میگفت كه وسعت اطلاعاتش، حاضران مجلس را مجذوب و شيفته میكرد.»
اين كتاب در ادامه شامل دو بخش با نامهای «شرح احوالات من و وقايع اتفاقيه تهران قديم» و «خانهی پدری» به قلم «سعيد نفيسی» است.
از بخشهای بعدی كتاب «زندگینامه سعيد نفيسی» میتوان به «درباره سعيد نفيسی» نوشتهی مرحوم «عبدالحسين زرينكوب»، «سعيد نفيسی و خاطراتش» تأليف «عبدالحسين نوايی»، «اصلاح يا تغيير خط» نوشتهی «رحيم رضازاده ملك» و «كارنامه» نوشتهی «محمد گلبن» و... اشاره كرد.
بخش «كارنامه» به عناوين كتابها و بخش زيادی از مقالات دكتر نفيسی اختصاص دارد كه توسط گلبن جمعآوری و ارائه شده است.
اين كتاب با مجموعهای از تصاوير و اسناد مربوط به «سعيد نفيسی» به پايان میرسد.
تسلط نفیسی به تاریخ و ادبیات ایران، باعث شده بود تا آثار تازه و پژوهشی پدید آورد و تعداد بسیاری از متنهای منثور و منظوم فارسی را به شیوهای علمی منتشر کند و از گمنامی بیرون آورد. کتابخانه شخصی و کممانندی که به مرور زمان فراهم ساخته بود به او این امکان را میداد که به مهمترین مآخذ تاریخی و ادبی دسترسی داشته باشد.[نفیسی آن طور که خودش می گوید از کودکی و نوجوانی به مطالعه حریصانه کتاب رو آورد و این حرص و اشتیاق تا پایان عمر با او همراه بود./قدس آنلاین]
وی از بنیانگذاران مکتب نثر دانشگاهی است که از جمله ویژگی این نثر پیراستگی عبارات در لفظ و معنا بوده، بهطوریکه نویسنده میکوشید، اندیشه خود را چنان ساده بیان کند که عبارات او از هر گونه پیچیدگی دور بماند و به جای زیورهای بیهوده لفظی، از استحکام دستوری بهره بگیرد. نفیسی را معمار نثر جدید معاصر ایران نامیدهاند و این تبحر و چیرگی، ناشی از احاطه کامل وی به زبانهای یونانی، لاتین، فرانسه، روسی، اردو، پشتو، عربی و فارسی میباشد. ترجمههای کمنظیر استاد از زبانهای بیگانه دارای معروفیت خاصی میباشد. بزرگترین خدمت او به زبان و ادب و فرهنگ فارسی، تصحیح و تنقیح متون قدیمی است که از گوشههای کتابخانههای جهان بیرون کشیده و روی آنها با جدیت تمام کار کرده و به صورت کتاب عرضه داشتهاست. یکی از افتخارات نفیسی، احیا و بنیانگذاری شیوه داستاننویسی تاریخ است که در آنها روح سلحشوری و قهرمانی را تقویت کرده، جوانان ایران زمین را به حب وطن و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور فرا میخواند. [سرانجام نفیسی ۲۳ آبان ۱۳۴۵ وقتی برای شرکت در کنگره ایران شناسی از پاریس به تهران میآید به دلیل بیماری فوت میکند، قدس آنلاین/مدفن: بقعهٔ سر قبر آقا (پایین چهار راه مولوی)، تهران، ویکیپدیا ]
«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
🔹 مشخصات فنی کتاب
نویسنده و گرد آورنده و ناشر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
سال نشر 1388
جلد شمیز
اندازه رقعی
شماره برگ 300 ( مصور )
جنس برگ سفید
کیفیت بسیار خوب
قیمت چاپ دوم 150000 ریال
✳️ @ShahidRabe