🏴 به بهانه سالگرد قمری ارتحال آیت الحق، عارف بالله، یار امام و رهبری، مرجع عالیقدر، مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد تقی بهجت فومنی رضوان الله تعالی علیه/ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۳۰ ق🔰
✍ نظر آیتالله بهجت(ره) درباره علمای غفلت زده حامی مشروطه و حقانیت مرجع شهید علامه شیخفضلالله نوری(ره)🔰
🔶🔸از: گروه تاریخ انقلاب، خبرگزاری تسنیم
✍ #مرجع شهید علامه شیخ فضلالله نوری(ره) مجتهد اول تهران و از علمای مشروطهخواهی بود که نقش اساسی در پیشبرد نهضت ملت ایران در آن زمان ایفا کرد.
با آغاز نهضت مشروطه در 1284ش و پیشگامی شیخ فضلالله(ره) و پس از صدور فرمان مشروطه در مردادماه 1285 و تدوین قانون اساسی مشروطه، شیخ که میدید این قانون برگرفته از قوانین دولتهای اروپایی مانند فرانسه و بلژیک است و عناصر فرقههای ضاله مانند "بابیه" و "ازلیه" و فراماسونها در صفوف نهضت رخنه کردهاند، با تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، خواستار مشروطه مشروعه و انطباق قوانین با شرع مقدس اسلام شد.
تحصن شیخ در حرم حضرت عبدالعظیم، همزمان با به توپ بستن مجلس توسط طرفداران محمدعلی شاه قاجار و دستگیری و اعدام برخی مشروطه چیان [بابی ازلی ماسون] شد، برخی [تحت تأثیر تبلیغات مسموم عناصر معاند و غربگرا] تصور کردند که شیخ فضلالله از حامیان استبداد است در حالیکه قصد وی از این تحصن که همراهی بسیاری از متدینان [وعلما] را بهدنبال داشت، "مشروطه مشروعه" بود.
در این دوره جنگ بین مشروطهخواهان و مستبدین با فتح تهران توسط قوای [مشروطه چی] بختیاری و گیلانی پایان یافت و محمدعلی شاه از سلطنت خلع و احمد میرزا ولیعهد، بر تخت سلطنت تکیه زد. به شیخ فضلالله(ره) پیشنهاد شد تا برای تأمین جانی و مالی به سفارت دولت های خارجی پناهنده شود!، اما وی نپذیرفت [زیرا پناهنده شدن به سفارت اجنبی را ننگ میدانست]. شیخ فضلالله را سه روز در بازداشت نگاه داشتند و سرانجام در روز ۹-۱۱ مرداد ماه پس از محاکمهای [فرمایشی و کوتاه] توسط [روحانی نمای فاسدی بنام] ابراهیم زنجانی از اعضای لژ فراماسونری، در میدان توپخانه اعدام و به شهادت رساندند.
نزدیکی تاریخ تولد آیتالله بهجت به حوادث مشروطه و همچنین کسب فیض از محضر کسانی که آن ایام را درک کرده بودند، موجب شده تا مطالب و تحلیلهای دقیقی از نهضت مشروطه داشته باشند.
در ذیل به برخی مطالب نقل شده از زبان آیتالله بهجت(ره) درباره نهضت مشروطه و مرجع شهید، آیت الله العظمی علامه شیخ فضلالله نوری(ره) اشاره میکنیم. آنچه از این بیانات برمیآید، تجلیل آیتالله بهجت از شخصیت شیخ فضلالله و همچنین نفوذ افراد لامذهب و وابسته به انگلیس در صف نهضت است که در ادامه میخوانید:
"علمای مشروطهخواه [محمد کاظم خراسانی، محمد حسین نائینی، حسین خلیلی طهرانی، عبدالله مازندرانی، سید عبد الله بهبهانی، سید محمد طباطبایی، برادران نجفی در اصفهان و...] به اسم تقلیل ظلم قاجار به میدان آمدند و مشروطه را تأیید و امضا کردند، اما چه تقلیلی، که سرانجام حاضر نشدند بگویند ما با مشروطه موافق شرع و دین (مشروطه مشروعه) موافقیم و سرانجام کار به جایی رسید که موافقت قوانین مجلس با نظر طراز اول فقها را که به همین وسیله مردم و علمای اسلام و نجف را اغفال کرده بودند، اسقاط کردند و آن شخصی که موافق مشروطه بود گفت: مگر میشود قانون با مذهب موافقت کند، آن هم مذهب شیعه؟! و وکلای مجلس در تطابق قانون با دین توقف و تردید داشتند، از اطراف تلگراف آمد که از این بهتر نمیشود." در محضر بهجت، ج2، ص381.
"امضای تأیید مشروطیت را زمانی از آخوند [خراسانی] گرفتند که کاملاً مشغول به فکر و در حال آمادهسازی و ترتیب مطالب درسی اش بود، هنگامی که آخوند از پلههای اطاق مطالعه شخصی به پایین میآمد تا به مجلس درس برود که تمام فکرش در جمعآوری درس بود و برای فکر کردن در امر دیگر وقت نداشت! اساسنامه و مرامنامه مشروطیت را...
🔰ادامه در قسمت دوم🔰
🔰قسمت دوم🔰
...به ایشان نشان دادند تا امضا کند. ایشان هم [بدون بررسی و تحقیق] دید قانون اساسی و مجلس قانونگذاری و وکلا و نمایندگان مورد وثوق و منتخب مردم و… همه موافق اسلام و دین است و همه احکام و قوانین جاری مملکت بر طبق قرآن و اسلام و زیر نظر شش نفر از فقهای طراز اول است، بیدرنگ در همانجا امضا کرد!!!
ما این قضایا را میبینیم و میشنویم، ولی باز هم مثل این است که ندیده و نشنیدهایم. یک امضا از روی غفلت و اشتباه و یا در اثر فریبخوردن که از انسان صادر میشود، خدا میداند که چقدر آثار زیانبار بر او مترتب میشود. نباید به خود تکیه کنیم، باید در هر حال به خدا پناه ببریم." در محضر بهجت، ج2، ص373.
دلیل مشروطهخواهان این بود که دولت قاجار ظالم و مستبد است و دفع ظلم قاجار با مشروطه امکانپذیر است؛ بنابراین، برای دفع ظلم قاجار، مشروطه واجب است. غافل از اینکه ظلم را چگونه باید رفع و برطرف کرد. هیچکس با ظلم و استبداد موافق نیست، ولی آیا میشود ظلم را با اشد ظُلماً (با ظلم بیشتر) برطرف نمود و آنگاه اسم آن را رفع ظلم گذاشت؟!
لذا آقایی که معتقد به مشروطه بود گفت: بعد از بیست سال فهمیدیم که به سود انگلیس تلاش میکردیم! آری، ما مسلمانها در گولخوردن مهارت داریم و آنها (کفار و ابرقدرتها) در گولزدن و فریبدادن مهارت دارند. به خدا پناه میبریم." در محضر بهجت، ج2، ص374.
"کشتهشدن مرحوم شیخ فضلالله نوری مثل توپ در نجف صدا کرد، و علیه مرحوم آخوند خراسانی تمام شد. اگر این قضیه نبود، ریاست مطلقه و مرجعیت عامه به ایشان میرسید. لذا وقتی بعد از قتل مرحوم نوری نزد آخوند آمدند، گفت: دنیای مرا از بین بردید، آیا میخواهید آخرتم را هم از بین ببرید؟!" در محضر بهجت، ج2، ص 620.
"مرحوم شیخ فضلالله نوری میفرمود: مشروطه، مقدمه کشف حجاب است و کشف حجاب از لوازم مشروطیت است، همچنین مشروطه مقدمه جلوگیری و مبارزه با روحانیون است. ولی طرفداران مشروطه میگفتند: آیا میشود مجلس شورا و مشروطه را که خود آخوندها تأسیس کردهاند، آخوندها را از بین ببرد؟!
ولی چنان شد که مرحوم شیخ فضلالله نوری میفرمود، یعنی بعد از مدتی دستور دادند که نمایندگان مجلس، حتی مرحوم بهبهانی باید عمامهها را از سرها بردارند." در محضر بهجت، ج2، ص 261.
"مرحوم شیخ فضلالله نوری که از مخالفین مشروطه بود، از پیش خبر میداد که کشف حجاب از لوازم مشروطه است. آن مرحوم میدید که مقررات مشروطه به ظاهر اسلامی است، ولی از مصادر لاابالی و بلکه بیدین (سفارت انگلیس) سرچشمه میگیرد و تأیید میشود. لذا به مشروطهخواهان گفته بود: مرا میکشند، شما را هم میکشند. در نهایت نیز چنین شد، آقا سید عبدالله بهبهانی رحمهالله را که طرفدار مشروطه بود، بدتر از مرحوم آقا شیخ فضلالله نوری از بین بردند و تیر باران کردند!" در محضر بهجت، ج2، ص189.
" رؤسای مشروطه حتی روحانیون بانفوذ را یکی پس از دیگری کشتند، همانهایی را که توسط آنها دیگران را کشته بودند! حتی سید عبدالله بهبهانی رحمهالله را بدتر از شیخ فضلالله نوری رحمهالله کشتند، و همچنین بقیه روحانیون و امثال مرحوم مدرس را بعد از آن کشتند، بهحدی که بعد از قضیه شهادت شیخ فضلالله نوری رحمهالله هرکس از علما که مخالفت میکرد میکشتند، بلکه قبل از قضیه مرحوم شیخ فضلالله هم چنین بود." در محضر بهجت، ج1، ص 325.
🔸تلخیص از تسنیم، کد مطلب
1398/05/11/2067343/
✍ اعجازی الهی به نقل از آیت الله بهجت(ره) و دکتر شمس الدین تندرکیا🔰
...جنازه مطهر مرجع شهید علامه نوری(ره) در یکی از اتاق های بیت شریفشان که پایگاه مقاومت انقلابیون مشروعه خواه بود، به امانت گذاشته شد. پس از گذشت ۱۸ ماه که تصمیم به انتقال به قم گرفته شد.جنازه مطهر، صحیح و سالم مانده بود (الله اکبر)/ک، سر دار، شمس الدین تندرکیا.
مرحوم آیت الله بهجت(ره)، از قول آقای اشعری نقل کردند که، می گفت: دایی من که از شاگردان مرحوم شیخ فضل الله نوری رحمه الله بود، در شبی که جنازه ایشان را به قم آورده بودند که فردا در حجره دفن کنند، در همان حجره از جنازه ایشان صدای تلاوت قرآن شنیده بود (الله اکبر)/در محضر بهجت
✳️ @ShahidRabe
✍ به بهانه ایام فرمان دین ستیزانه رضاخانه تحت عنوان (اجرای قانون! #کشف_حجاب)
✍ حدود شش ماه پس از فاجعه مسجد گوهرشاد، رضا خان با بي اعتنايي به علما و مردم، در روز ۱۷ دي ۱۳۱۴ش در جشن فارغ التحصيلي دانشسراي مقدماتي دختران در تهران، قانون کشف حجاب زنان را به طور آشکار و رسمي اعلام کرد و خود به اتفاق همسر و دخترانش که بدون حجاب بودند، در اين جشن که به ابتکار علي اصغر حکمت، وزير معارف و فراموسونر معروف تشکيل گرديد، شرکت و سخنراني کرد و دوره اي سياه براي زنان ايران در تاريخ شروع شد./نشریه عبرتهای عاشورا
⁉️ قلع و قمع معترضین، قبل از اجرای فرمان کشف حجاب (از جمله کشتار مردم معترض در مسجد گوهر شاد حرم رضوی، در ۲۱ تیر ۱۳۱۴ش)🔰
✍ در میان مراجع و علمای وقت، نام عالم مجاهد آیة الله العظمی حاج آقا حسین قمی [از شاگردان خاص #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه] و واعظ مجاهد شیخ محمد تقی بهلول گنابادی رضوان الله تعالی علیهم با قیام خونین مسجد گوهرشاد، آمیخته شده است، در این میان حاج آقا حسین در مقام مرجع تقلید، نقش بیشتری در این قیام داشت، و دیگران از او پیروی می کردند. او در آغاز ماه ربیع الثانی سال 1354 قمری از مشهد به تهران هجرت کرد و در باغ سراج الملک شهر ری به تحصن نشست، او می گفت: «اگر پیشرفت جلوگیری از کشف حجاب بستگی به کشته شدن ده هزار نفر که در راس آنها حاج آقا حسین قمی(خودم) داشته باشد ارزش دارد.» و «جایز است» هنگامی که مردم از ورود آیة الله حاج آقا حسین قمی به تهران با خبر شدند، گروه گروه به صورت دسته های عزاداری به دیدار او می شتافتند، به طوری که جمعیت زیادی در آن باغ و اطرافش اجتماع نمودند، رژیم رضاخان که سخت هراسناک شده بود، به وسیله کماندوهایش، آن باغ را محاصره کردند، و از ورود علما و مردم به آن جا جلوگیری نمودند، به این ترتیب حاج آقا حسین قمی را در آن باغ عملا" زندانی کردند.
او در یکی از جلسات با صراحت فرمود:
«امروز اسلام فدایی میخواهد، بر مردم است که قیام کنند.» /نوید شاهد خراسان رضوی
✊ قیام گوهرشاد حماسه ای در دفاع از حجاب; قضایا👇
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/3992/6244/67123/
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده #حجاب🔰
✍ آنچه او در خشت خام می دید، دیگران در آینه نمی دیدند ....
‼️وقتی طرح انگلیسی #کشف_حجاب_رضاخانی اجرا شد، تازه برخی از خواب غفلت بیدار شدند و یاد هشدارهایش افتادند!
‼️عناصر غربزده وابسته، #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را متهم
می کردند و اکنون هم همان اراجیف را نشخوار می کنند که مخالف پیشرفت زنان و مدارس دخترانه بود! در صورتیکه او قصد اصلی دشمن اجنبی و در رأسش #انگلیس_خبیث را به درستی تشخیص داده بود "نهادینه شدن فساد و فحشاء در مملکت شیعه با برداشتن حجاب از سر زنان و دختران و با استفاده از مدارس و محافل غربی" او در راه مبارزه با این توطئه، فقط انتقاد نمی کرد، مرد عمل در مسیر خیر و صلاح بود از اینرو از بانیان تأسیس اولیه مدارس جدید دخترانه در تهران شد؛ البته نه از نوع غربی بلکه از نوع اسلامی/ (دکتر یعقوب توکلی مورخ، به نقل از کتاب"دین و گفتمان اصلاح فرهنگی در دوره قاجار" اثر مونیکا رینگر)
✍ و نهایتا" پرورش یافته مکتب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری رضوان الله، یعنی شاگرد ایشان آیت الله حاج آقا حسین طباطبایی قمی(ره)، بود که رهبری قیام خونین علیه کشف حجاب رضاخانی را در مسجد گوهر شاد حرم مطهر رضوی، در ۲۱ تیر ۱۳۱۴ شمسی عهده دار شد. اقدام انقلابی ایشان منجر به تبعید وی ازسوی رضاخان به عراق شد.سرانجام در ۱۴ ربیعالاول سال ۱۳۶۶ هجری قمری در نجف از دنیا رفت و در حرم مولای متقیان، حضرت علی(علیه السلام) به خاک سپرده شد، روحش شاد و راهش پر رهرو باد.
🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰
⁉️حقوق زنان؛ از منظر مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و رضا خان
🖊📃 نویسنده: دکتر حسن محمدی، پژوهشگر تاریخ معاصر (کانال مدرسه انقلاب)
✍ مکرر شنیده اید که شیخ فضل الله نوری مخالف حقوق زنان و تحصیلات ایشان بوده است. واقعیت ماجرا چیست و در دوران معاصر، چه کسی مخالف حقوق زنان بود؟
1️⃣ دو خط اول این متن کاملا جعلی است و جز سایتهای معاند در هیچ کتاب تاریخی یافت نشد و با ادبیات شیخ هم سازگار نیست(جمله چه معنا دارد زن درس بخواند این عین اشاعه فحشاست)
2️⃣ مدارس تربیت نسوان و دبستان دوشیزگان، تنها نام دو مدرسه ای است که شیخ با آنها مخالف بوده است نه اینکه شیخ اساسا" با تحصیل زنان مخالف باشد. دلیل مخالفت شیخ با مدارس نسوان، مشی سکولار و عرفی آنان بود.
3️⃣ شیخ فضل الله نوری(ره) از موسسان مدارس دخترانه بود و حتی با فرستادن زنان برای تحصیل در خارج از کشور هم با حفظ اصول شرعیه موافق بود.(1)
4️⃣ فتوای صریح شیخ در #تأیید مدارس جدید دخترانه و پسرانه اسلامی و مخالفت ایشان با مدارس ضد دین را اینجا ببینید👇 https://eitaa.com/shahidrabe/1043
5️⃣ شیخ، تنها با صرف پولهایی که از وجوهات یا اماکن متبرکه بدست می آید در مدارس نسوان مخالف بود (که در اختیارات یک مجتهد است) نه اینکه دستور تخریب یا اعدام داده باشد.
6️⃣ شیخ درباره سایرحقوق #زنان نیز پیشتاز بود و حق تجارت، خرید و فروش ملک و آزادی در اداره اموال شان را به رسمیت می شناخت.
7️⃣ پیروان #شیخ_فضل_الله_نوری (امام خمینی و شاگردانش) در جمهوری اسلامی نشان دادند که زن مسلمان میتواند در تحصیل علم، حضور اجتماعی و مشارکت سیاسی و... دوشادوش مردان پیش برودند.
🖋 شیخ از مدافعین #حقوق_زنان بود که از سوء استفاده و نگاه ابزاری به زنان انتقاد میکرد و انتقادات ایشان نیز صرفا" در حوزه اختیارات خویش یعنی حرام اعلام کردنِ کمک به مدارس سکولار بود.
(1)مصاحبه دکتر توکلی با مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر را بخوانید، کد مطلب ۵۹۱۵
💥رضاشاه و حقوق زنان💤
1️⃣ رضاشاه حقوق اولیه زنان در انتخاب همسر را به رسمیت نمی شناخت و برای دختران خود (اشرف و شمس) ازدواج اجباری انجام داد. ازدواجی که بدلیل نفرت اشرف از شوهر تحمیلی اش، به انحراف شدید اخلاقی وی و هرزگی اش تا پایان عمر انجامید.
2️⃣ پیش از سلطنت رضاخان، انجمنهای متعددی با هدف پیگیری حقوق زنان تأسیس شدند. انجمن هایی مانند حریت نسوان، مجمع انقلابی نسوان، جمعیت پیک سعادت نسوان، جمعیت نسوان وطنخواه و..
انجمنهای زنان، نشریات متعددی مانند زبان زنان، دانش، شکوفه، پیک سعادت نسوان، نامه بانوان، عالم نسوان، جهان زنان، پیک سعادت نسوان، نسوان وطنخواه، دختران ایران و.. را منتشر میکردند که همگی توسط رضاشاه تعطیل شدند. رضاشاه نابود کننده تمام جنبشهای طرفدار حقوق زن بود که در پی مشروطه متولد شده بودند.
3️⃣ رضاشاه برای زير سؤالبردن نظام ارزشهاي سنتي و اسلامي جامعه و ايجاد شباهت #ظاهري بين جامعه ايراني و غربي، اقداماتی مانند کشف حجاب را سامان داد که ارتباط آن با حقوق زن مشخص نیست. واقعا" اگر خود زنان تصمیمگیرنده بودند، اولویت را به حق رأی و حق مشارکت آزادانه سیاسی می دادند یا به کشف حجاب؟
4️⃣ رضاشاه بیسواد، از حقوق زنان، تنها تقلید از غرب و برهنه کردن زنان را میفهمید؛ به همین دلیل روز #کشف_حجاب را «روز آزادی بانوان» نامیدند یعنی اگر زنی بیسواد و تحت حکومت دیکتاتوری اما برهنه باشد آزاد است اما اگر باسواد و در حکومت مردمسالار باشد، آزاد نیست❗️
5️⃣ اقدامات ظاهری رضاشاه در حوزه زنان، صرفا" از طریق وابستگان به خاندان انجام میشد و با هر سازمان و جمعيت زنانه مستقلی بشدت مقابله میشد. این یعنی زنان تنها در صورتی حقوق دارند که ما بالای سرشان باشیم!
6️⃣ بسیاری از زنان ایران در دوره رضاشاه تنها به دلیل داشتن چادر و روسری، توسط ماموران رضاشاه کتک خوردند و مجبور شدند تا خروج او از کشور، از خانه خارج نشوند. رضاشاه، ایران را به زندان بزرگی برای زنان تبدیل کرد.
7️⃣ در دوران حکومت رضاشاه، زنان نیز مانند مردان از حقوق سیاسی خود در مشارکت آزادانه محروم بودند و هیچ انتخاباتی از دستکاری رضاشاه مصون نبود(اسناد رسمی ساواک)
8️⃣ رضاشاه 5 همسر داشت که برخی از آنان صیغهای بودند. هرزگیهای دوران جوانی وی هم بماند تکه پراکنان، توجیه بفرمایند!
🖋 در دورانی که صدها گروه تاریخ در دانشگاهها و پژوهشگاهها داریم و دهها ارگان و مؤسسه تاریخی از بیت المال بودجه میگیرند، حافظه تاریخی مردم در رسانهها توسط دشمن تخریب میشود. ماکو پاسخگو؟ ماکو مسئول؟
✳️ @ShahidRabe
✍ به بهانه سالگرد ارتحال آیت الله سید محسن سلطان آبادی اراکی، معروف به آقا میرزا محسن عراقی، (۲۳ جمادیالاول ۱۳۲۵ ق در ۷۸ سالگی)، یکی از علمای متنفذ و خیّر عصر قاجار، از دوستان و یاران مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
آقامحسن سلطانآبادی عراقی (اراکی)، فقیه و مجتهد شیعه سده ۱۳ هجری قمری بود. او از بزرگترین واقفان شهر اراک و عراق عجم بهشمار میآمد. وی دایی حاج آقا ضیاء الدین عراقی(از مراجع نجف) و همچنین یکی از عوامل ماندگاری آقا شیخ عبدالکریم حائری یزدی(مؤسس حوزه قم، از شاگردان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری و استاد امام خمینی) در اراک و رونق حوزه علمیه اراک بود. در اراک فوت نمود و در قبرستان قدیمی شهر، به خاک سپرده شد.
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
🔶🔸 خاطره خطیب شهیر، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی فلسفی(ره) از آقا محسن عراقی(ره)🔰
در اينجا بي مناسبت نمي بينم تا خاطره ای مربوط به شیخ را كه برخي موثقين برايم نقل كرده اند بيان كنم: شيخ فضل الله نوري به دليل طرفداري از مشروطه مشروعه در شرايطي قرار گرفت كه به ناچار تهران را ترك كرد و در حضرت عبدالعظيم تحصن نمود. در اين ايام در مضيقه مالي قرار گرفت[او و اصحابش را که شامل چندین مجتهد بودند، عوامل غربگرا، تحت محاصره و مضیقه مالی و...قرار دادند]، ولي آن بحران را به خوبي از سر گذرانيد. در آن زمان شايع شد كه از نقطه مجهولي براي ایشان کمک مالی فرستاده مي شود و هيچ كس هم نمي دانست كه آن پول چگونه و از كجا آمده است. پس از گذشت ساليان دراز از ماجراي مشروطه، مرحوم حسين خاكباز، آخرين فرزند بلاواسطه مرحوم آیت الله حاج آقا محسن اراكي، براي من نقل كرد كه آن پول را مرحوم پدرم كه در امر زراعت فعاليت مي كرد و املاك زراعی قابل ملاحظه اي داشت و قسمتي از آنها را نيز وقف نجف اشرف و تحصيل طلاب نموده بود، به طور محرمانه براي شيخ فضل الله[که با یکدیگر دوستی دیرینه ای داشتند] مي فرستاد، زيرا او نيز طرفدار مشروطه مشروعه بود و احساس مي کرد كه شيخ در معرض خطر كشته شدن قرار گرفته است، به همين دليل به همراه پول يك بيت شعر هم روي كاغذ كوچكي نوشت و توسط حامل پول برايش فرستاد، متن شعر اين بود:
من نمي گويم
سمندر باش يا پروانه باش
چون به فكر سوختن افتاده اي مردانه باش[۱]
[۱]خاطرات و مبارزات زبان گویای اسلام فلسفی، صص۳۶۴-۳۶۳، (گفتنی است، مخالفت مرحوم آقا محسن عراقی با مشروطه در اصل متوجه غربزدگی بود که در پوشش عنوان مشروطه و آزادی ترویج می شد. علی ابوالحسنی، ک، خانه بر دامنه آتشفشان، ص ۸۹)
✳️ @ShahidRabe
💠 امام خامنه ای(حفظه الله):
آنچه من بر آن اصرار دارم، مسألهی تاریخنگاری مستند و قوی درباره مشروطه است که از سالها پیش با دوستان متعددی این را درمیان گذاشتهام،...این در حالی است که نوشتههای قلم زنان جریان انگلیسی و غربگرا [عمدتا" فراماسون] ...که به وفور در اختیار مردم است غالباً برداشت صحیحی از مشروطه نیست[تحریف تاریخ است]...
نشخوار دروغ های بی مبنای بی منطق... در مورد مجتهد بزرگ، شیخ فضل الله نوری...از آن دسته تحریفات است...
#مشروطیت یکی از ماجراهای تلخ و عبرت آموز تاریخ اخیر ماست! ۸۳/۱۲/۲۴
من از اینکه میبینم جوانان ما از قضایای مشروطه بیاطلاعند رنج میبرم! ۸۰/۸/۲۰
📚 مجموعه هفت جلدی، درباره مشروطه و مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه، در راستای تاریخ نگاری مستند و قوی، مورد نظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)
🖊تألیف: پژوهشگر و مورخ شهیر معاصر، مرحوم استاد علی ابوالحسنی(منذر)
✅ از جامعترین و معتبر ترین منابع مشروطه شناسی
🖨 ناشر: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
📗۱- کارنامه شیخ فضلالله نوری (پرسشها و پاسخها)
📙۲- آخرین آواز قو (بازکاوی شخصیت و عملکرد شیخ فضلالله نوری براساس آخرین برگ زندگی و فرجام مشروطهخواهی)
📕۳- خانه بر دامنه آتشفشان! (شهادتنامه شیخ فضلالله نوری)
📘۴- دیدهبان بیدار (دیدگاه و مواضع سیاسی ـ اجتماعی شیخ فضلالله نوری)
📔۵- شیخ فضلالله نوری و مکتب تاریخنگاری مشروطه
📕۶- اندیشه سبز، زندگی سرخ (زمان و زندگی شیخ فضلالله نوری)
📙۷- کالبد شکافی چند شایعه درباره مرجع شهید شیخ فضل الله نوری(ره)
◀️ مرکز تهیه و توزیع: فروشگاه سرای تاریخ، تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان شهید فیاضی(فرشته)، نرسیده به میدان فرشته، پلاک ۱۱ تلفن ۲۲۶۰۵۰۷۳/نشانی ناشر: همان آدرس، نبش چناران پلاک ۱۵، تلفن۲۲۰۰۳۴۶۹
🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰
📚معرفی کتاب ها از: روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر
✍ مشروطیت از حیث تأثیر عمیق و ماندگار آن در سیاست و فرهنگ این سرزمین، نقطه عطفی در تاریخ کشورمان بهشمار میرود. بررسی مشروطیت بدون پرداختن به مواضع فکری و سیاسی مرجع شهید علامه شیخ فضلالله نوری(ره) ممکن نیست.
شیخ، در مراحل گوناگون تاریخ مشروطیت دخیل و مؤثر بوده و اگر مشروطیت در تاریخ کشورمان بستر بروز نخستین نزاع جدی و بنیادین میان دین و مدرنیسم بهشمار آورده شود، شیخ فضلالله در آن هنگامه، پرچمدار دفاع از دین محسوب میشده و هزینه سنگینی چون اعدام در ملأ عام را در این راستا به جان میخرد.
در بررسی حوادث مشروطه باید حتیالامکان به اسناد دست اول تاریخی و مستندات قابل اعتنا رجوع کرد، اما متأسفانه باید گفت که تاریخ مشروطیت غالبا نه از منظری بیطرفانه و واقعبینانه بلکه جهتدار و یکسویه نوشته شده و تحریفات فراوان در آنها به روندی معمول تبدیل شده است.
آنچه در باب کتمان و تحریف حقایق گفتیم بیش از همه درباره عامه شیخ فضلالله نوری صادق است؛ چندان که با بررسی نقادانه اظهارات غالب مورخین [عمدتا" فراماسون] مشروطه درباره وی میتوان دامنه وسیع تحریف حقیقت را در تواریخ مشروطیت دریافت و از آشنایی با این فاجعه چراغی برای بازنگری و بازنگاری مشروطیت برافروخت و به واقعیات این دوران سرنوشتساز نزدیکتر شد.
مورخ و پژوهشگر فقید، حجتالاسلام والمسلمین علی ابوالحسنی (منذر) با توجه به تحریف حقایق نسبت به شیخ شهید و زدودن تحریفات، مجموعه هفت جلدی پیرامون مشروطیت و مرجع شهید علامه شیخ فضلالله نوری(ره) به رشته نگارش درآورده است که با استقبال مخاطبان بهخصوص تاریخپژوهان مواجه شده است.
🔰معرفی اجمالی دوره🔰
📗کتاب کارنامه شیخ فضلالله نوری
اثر پیش رو تحت عنوان «کارنامه شیخ فضلالله نوری» به چاپ پنجم رسیده است. این کتاب قصد دارد ابتدا به طرح پرسش درباره مشروطه بپردازد و سپس بر اساس مشاهدات و مستندات تاریخی به پاسخ متناسب با آن اقدام کند. زندگی و کارنامه شیخ با سؤالات متعددی همراه است، اما اثر حاضر بهطور مشخص به مهمترین سؤال و مناقشه موجود در کارنامه سیاسی شیخ فضلالله اشاره دارد و آن چیزی نیست جز اینکه شیخ شهید که خود نخست از پیشگامان و رهبران مشروطه بود، چرا و چگونه بعدها با وجود حمایت از عدالتخانه به مشروطه پشت کرد و با آن به مخالفت و ستیز برخاست؟
📙کتاب آخرین آواز قو
کتاب «آخرین آواز قو»، بازکاوی شخصیت و عملکرد شیخ فضلالله نوری بر اساس «آخرین برگ» زندگی او، و فرجام مشروطه است. این کتاب براساس موضوع به دو بخش تقسیم میشود:
بخش اول به این مسئله اشاره دارد که اگر از انتها به تاریخ مشروطه نگاهی بیندازیم و فرجام، عاقبت و دستاوردهای مشروطه را از انتها مورد بررسی قرار دهیم با سلسله مسائلی روبهرو میشویم که به خودی خود میتواند ادعایی بر حقانیت شیخ فضلالله نوری باشد و دلایل مخالفت شیخ با جریان مشروطیت را مشخص سازد (مشروطهای که غالب اعضا و متنفذان اصلی آن سکولار بودهاند).
در بخش دوم این رساله که عمده مطالب کتاب را نیز دربرمیگیرد آخرین برگهای زندگی (عملکرد، اندیشه، بیانات، نامهها و...) آیتالله العظمی شیخ فضلالله نوری را مورد توجه قرار میدهد و این بار برای اثبات حقانیت و عدم سهمخواهی شیخ از مواهب دنیوی، زندگی وی است که برگهای آخرین آن مورد بررسی قرار میگیرد و بهطور مسلم این برگهای مستند و این روایتهای متواتر (از جانب موافقان و مخالفان وی) از آخرین ماههای زندگی شیخ، علاوه بر رفع اتهامهای وارده به وی، «عصاره اندیشه و عمل» سراسر زندگی شیخ شهید را نیز برای مخاطب آشکار میسازد و آن چیزی نیست جز «مقاومت بر سر عقیده، حراست از دین و همچنین تشخیص قطعی خویش تا رسیدن به شهادت».
📕کتاب خانه بر دامنه آتشفشان
اثر حاضر تحت عنوان «خانه بر دامنه آتشفشان» به طور مشخص پافشاری خللناپذیر شیخ فضلالله بر اندیشههای حقطلبانه، شیعی و ظلمستیزانهاش را به تصویر میکشد و به روایت اسناد و مشاهدات متواتر تاریخی بر این مسئله صحه میگذارد که هنگامی که شیخ فضلالله منافع اسلام و مسلمین را در تضاد با مشروطه سکولار و جریانات دینستیزانه غالب بر آن حس میکند، دیگر با هیچ گروه و مسلکی اعم از جریانات رادیکال سکولار یا علمای مشروطهخواه نظیر آیتالله بهبهانی و سیدمحمد طباطبائی تعارف نمیکند و تا پای جان بر سر آرمانهای خود میایستد.
در واقع این رساله روایتگر مظلومیت و حقانیت آیتالله شیخ فضلالله است و «شرافت تک افتادن» وی در جهت تحقق اهداف متعالی و اسلامی ـ انسانیاش را به روایت اسناد تاریخی به تصویر میکشد.
🔰ادامه در بخش سوم🔰