✍ به مناسبت ایام بزرگداشت علامه محمد باقر مجلسی(ره)🔰
📚 معرفی سه اثر ارزشمند این عالم بزرگ شیعه، که توسط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) تصحیح شده است🔰
📗 ۱- تُحْفَةُ الزّائِر کتابی به زبان فارسی نوشته محمد باقر مجلسی (متوفای ۱۱۱۰ق) که درباره زیارات معصومان(ع) از اسناد معتبر است.
علامه مجلسی، کتاب را در ماه صفر ۱۰۸۵ق به فارسی تألیف کرده و بیان داشته که تنها زیاراتِ دارای سند معتبر را نقل کرده است. وی کتاب را در دوازده باب و یک خاتمه مرتب ساخته است.
مؤلف به جهت آنکه ثواب زیارت پیامبر اکرم (ص) و ائمه(ع) در احادیث زیادی آمده و بیشتر کتب زیارت، به زبان عربی نوشته شده است، تصمیم میگیرد کتابی در زمینه آداب زیارت معتبر نقلشده از معصومان، به زبان فارسی بنویسد تا شیعیان فارسی زبان از آن بهره ببرند.
انصاری قمی، در «کتابشناسی تألیفات علامه مجلسی»، ۱۳۶۹ش
بهترین چاپ تحفة الزائر را مطبوع ۱۳۱۴ق به اهتمام و تصحیح علامه شیخ فضلالله نوری(ره) میداند.
✍ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع (ره) در تقریظ تصحیح این اثر ارزشمند با ادبیاتی فصیح می فرماید:🔰
بر ضمیر منیر سعادت تخمیر و خاطر صافی ارباب خبرت و بصیرت می نگارد کتاب تحفه الزائر، که از تألیفات علامه دوران و محقق زمان، وحید دهره و فرید عصره، محیی مراسم الشریعه و ممیت آثار البدع و الضلاله، آخوند ملا محمد باقر اصفهانی، المشتهر بالمجلسی الثانی(اعلی الله مقامه و رفع فی الخلد أعلامه) و برای زاد مسافرین و توشه زائرین أقرب الوسائل به سوی مغفرت و رحمت حضرت احدیت است- از دیرگاهی به این طرف به دایره مطبوعات قدم نهاده و مرات عدیده به زیور طبع آراسته گشته، ولی علت غایی تألیف و مقصود اصلی مؤلف که توفیر حظ زائرین و تکثیر فائده مسافرین است، به واسطه عدم اهتمام مباشرین در تصحیح و طبع آن، حاصل نگردیده و مطبوع طباع ارباب ذوق و سلیقه نیفتاد و این قلیل البضاعه را مدتی مکنون خاطر بود که به تقریبی، اسباب طبع نسخه شریفه فراهم شود تا به طرزی خوب و اسلوبی مرغوب که عموم برادران دینی را محبوب و مطلوب آید، متصدی تحریر آن گردد.لهذا به تحریر این نسخه شریفه اقدام نموده و تمثیل آن را به طرزی خوش، ترتیب و تشکیل داده که می توان ادعا کرد که هرگاه کسی را از بوستان تألیفات مجلسی، تحفه لازم باید بگرفتن، نسخه ای از این تحفه، جازم آید.فجاء بحمدالله مرغوباً و یصیر ان شاء الله مطلوباً
📕 ۲- زادُ الْمَعاد (به معنای توشۀ روز معاد) علامه مجلسی(ره) در ادعیه و اعمال ایام سال، توسط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در سال ۱۳۲۱ ق در تهران تصحیح و به امر و تحت نظارت کامل ایشان چاپ گردید.
📘 ۳- مِرآةُ العُقُول في شرح أخبار آل الرسول علامه مجلسی(ره) در شرح کتاب کافی کلینی(ره)، توسط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) تصحیح و تحت اشراف ایشان در سال ۱۳۲۲ق، چاپ گردید (بانی چاپ، مرحوم میرزا احمد خان مشیر)
🔶 منابع: ویکی شیعه/ ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی/ مجموعه رسائل و مکتوبات... شیخ، گردآوری، محمد ترکمان و...
✍ ویژه نامه ماه مجلس (به مناسبت، روز بزرگداشت علامه مجلسی رضوان الله علیه)🔰
https://hawzah.net/fa/Occation/View/70192/
✍ جهت شادی روح علامه مجلسی و علامه شهید نوری (رضوان الله تعالی علیهما)
🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
✳️ @ShahidRabe
🔸از: کانال اسرار تاریخ
✍ #اعتراف_مستشرقان
درباره مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه الشریف)
🔰 پیتر آوری، استاد تاریخ دانشگاه کمبریج:
1⃣ شیخ فضل الله، حاکمیت را از آن خداوند میدانست؛ نه از آن شاه!
2⃣ اعدام شیخ، یکی از کارهای زشت و تندورانه مشروطهخواهان است.
3⃣ شیخ فضل الله، مرد دانشمند و افتادهای بود.
🔹 پیتر آوری (Peter Avery)، ایران شناس انگلیسی، در برابر کسانی که شیخ شهید را به شاه پرستی و یا حسدورزی به سید محمد طباطبایی و سید عبدالله بهبهانی متهم میکنند، به وضوح از "دانش" و "افتادگی" و اعتقاد شیخ به "حاکمیت قوانین اسلام بر جامعه" سخن میگوید. بر پایه دیدگاه این دانشمند اروپایی، شیخ، نماینده آن مکتب فکری است که حق حاکمیت را نه بر مبنای استبداد شاهی قبول داشت و نه بر مبنای حاکمیت لیبرالیستی؛ بلکه حق حاکمیت را مخصوص خداوند میدانست. این نظریه، خط بطلانی است بر گفتار کسانی که شیخ را به تکبر، استبدادخواهی و شاهبازی متهم میکنند.
📚 منبع: کتاب تاریخ معاصر ایران، اثر پیتر آوری، ترجمه محمد رفیعی مهرآبادی، موسسه مطبوعاتی عطائی، تهران ۱۳۶۳، ص ۲۵۱
✳️ @ShahidRabe
🔳 پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت استاد محمدرضا حکیمی
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف و تأثر خبر درگذشت #عالم و #متفکّر_برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّساللهنفسه را دریافت کردم.
ایشان #دانشمندی_جامع، و #ادیبی_چیرهدست، و #اندیشهورزی_نوآور، و #اسلامشناسی_عدالتخواه بودند.
ایشان عمر را فارغ از آرایهها و پیرایههای مادی، در خدمت #معارف_والای_قرآن_و_سنّت گذرانده و #آثاری_ارزشمند از خود به جا نهادند.
بهرهگیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیرهئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار میداشت.
اینجانب فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همهی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱ شهریور ۱۴۰۰
🔳 مرحوم استاد محمد رضا حکیمی و نظریه ذخیرة الله للشیعة علامه امینی(ره)🔰
✍ مرحوم استاد حکیمی در کتاب «حماسه غدیر» می آورد:
من نظریه ذخیرة الله للشیعة وی(علامه امینی) را که در تیرماه ۱۳۴۲ شمسی اظهار کرده بود، در «آوای روزها» آورده ام.او معتقد به تأیید «روح خدا» بود.
مرحوم علامه امینی از پیروان مکتب #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، شخصیتی است که حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه را ادامه دهنده راه ناتمام شیخ فضل الله می دانست و با تمام وجود از ایشان حمایت می کرد؛ همانطور که در کتاب «شُهَداءُ الفَضیلَة» از مرجع شهید شیخ فضل الله، با عنوان «شیخ الاسلام والمسلمین، درفش دانش و دین» یاد نمود، پس از قیام ۱۵ خرداد نیز جمله مهم «الخمینی ذخیرة الله للشیعة» را در وصف امام راحل سید روح الله، بیان کرد.
✳️ @ShahidRabe
🔳 به مناسبت ایام ارتحال کتابشناس و نسخه شناس برجسته کشور، مرحوم دکتر عبدالحسین حائری/(درگذشت: یکم شهریور ۱۳۹۴ش)
✍ مرحوم دکتر حائری، نواده دختری مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم، و نیز فردی که مدتها مسئولیت کتابخانه مجلس شورای اسلامی را به عهده داشته و بهویژه اسناد روحانیت در مجلس را منتشر کرده است، در پاسخ به یکی از پرسش های مؤسسه مطالعات و تاریخ معاصر ایران🔰
⁉️پرسش: مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری با کدام یک از روحانیان و علما، ارتباط معنوی و عاطفی بیشتری داشتند؟
جواب: ایشان به [استادش] مرحوم شیخ فضلالله نوری علاقه ویژهای داشتند و بعد هم به [یکی دیگر از شاگردان شیخ فضل الله، یعنی] آیتالله حاج آقاحسین قمی...از یادداشتهایی که از شیخ فضلالله باقی مانده کاملا مشخص است که چه انسان الهی و معنویای بودهاند./کد گفتگو 4877
🔳 پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت استاد عبدالحسین حائری
با تأسف خبر درگذشت استاد فرزانه و فاضل مرحوم آقای عبدالحسین حائری رحمةالله علیه را دریافت کردم. بیشک آن مرحوم که پرورشیافتهی حوزهی قم و بیت رفیع حائری و سبط مرحوم آیةالله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری بود، از فضلای برجستهی معاصر و یکی از پیشکسوتان نسخهشناسی و کتابشناسی بهشمار میرفت. اینجانب به بازماندگان و دوستان آن مرحوم تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت میکنم. ۹۴/۶/۴(جهادتبیینی)
🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
✳️ @ShahidRabe
🔳 به مناسبت ایام درگذشت حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی /۲۳ مرداد ۱۴۰۰
✍ مرحوم استاد مهدی پیشوایی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بود.
🔸برخی سوابق اجرایی و علمی ایشان:
مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
سردبیر فصلنامه علمی-تخصصی تاریخ در آینه پژوهش
مدیریت داخلی و عضو هیئت تحریریه مجله درسهایی از مکتب اسلام
عضو اتاق فکر تاریخ اسلام رادیو معارف و کارشناس برنامه پرسمان تاریخی
مدرس مراکز علمی از جمله دانشگاه آزاد اراک و بروجرد، دانشگاه قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه علم و صنعت تهران
🔸برخی از کتب ایشان:
«تاریخ اسلام از جاهلیت تا رحلت پیامبر اسلام(ص)»
«قهرمانان راستین»
«مبارزات مسلمانان ترکستان»
«شناخت شیعه»
«دورنمایی از زندگانی امام باقر(ع)»
«شخصیتهای اسلامی شیعه»
«ارزیابی انقلاب حسین»
«پیشوای آزاده»
«سیره پیشوایان»
«شام سرزمین خاطرهها»
«مقتل جامع سیدالشهداء»؛ انتشارات موسسه امام خمینی(ره)
«رابطه انقلابهای شیعه با عقیده به انتظار»
«امام حسن پرچمدار صلح و آزادی»
🔰 پای سخن مرحوم استاد مهدی پیشوایی در خصوص استاد فقید علی ابوالحسنی منذر:
مرحوم حجه السلام والمسلمین ابوالحسنی (منذر) دربین علما و شخصیت ها به دونفر علاقه داشت؛ به مرحوم آیت الله شیخ حسین لنکرانی ارادت داشت و نسبت به «آیت الله حاج #شیخ_فضل_الله_نوری» عشق می ورزید ولی نسبت به ساحت امیرالمومنین علیه السلام فدایی بود و آنچه از دستش بر می آمد مضایقه نمی کرد.
▪️خاطره ای در زمان حیات ایشان بین ما اتفاق افتاد که معلوم می شود بسیار باریک بین و ظریف بین بود.
سال 72 برای اولین بار کتاب «سیره پیشوایان» را آماده کردم تا در چاپخانه موسسه امام صادق (ع) منتشر شود. حضرت آیت الله سبحانی از استاد ابوالحسنی (منذر) درخواست کرد که یک دور این کتاب را مطالعه کند و نظر بدهد. البته شأن ایشان ویراستاری نبود ولی با لطفی که داشتند از روی احترام یک دور کتاب را دیدند و من یادداشتها و اصلاحیه های ایشان را خواندم و اکثر آنها را اعمال کردم که در ارتقاء سطح کتاب موثر بود وقتی هم که کتاب را به من دادند پیش بینی کردند که این کتاب موجب شهرت شما خواهد شد.
در مواردی تذکر محتوایی دادند که دو مورد را نقل می کنم:
من عنوان فصل اول سیره پیشوایان را امام علی (ع) گذاشته بودم و در خلال بحث مرتب این کلمه امام را تکرار می کردم. ایشان به من گفتند: آقای پیشوائی امام علی (ع) اصطلاح ما شیعیان نیست.
عامه و اهل سنت به تک تک علمایشان می گویند امام (امام محمد غزالی، امام شافعی، امام فخر رازی و...) حالا اگر ما هم گفتیم امام فرقش با بقیه چیست؟
آقا ول کن کلمه امام علی را، ما باید بگوئیم امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام.
دقت و ظرافت را ببینید!
▪️از این بالاتر نمونه دوم است که خلوص ایشان را در ملاکهای داوری و ارزشگذاری نشان می دهد. در همین فصل من بحث «عدالت اجتماعی» امیرالمومنین علیه السلام را مطرح کردم ایشان فرمودند: فلانی عدالت اجتماعی اصطلاح ما نیست، این یک اصطلاح سوسیالیستی است که از چپ ها رسیده وگر نه عدالت در اسلام عام و در شئون مختلف است [عدالت سیاسی، اقتصادی، حکومتی، فردی و...] نویسندگان ما توجه ندارند و از این اصطلاح استفاده می کنند ومن فهمیدم چقدر دقیق و عمیق هستند و هر دو را اصلاح کردم .
از آن به بعد به ایشان علاقمند شدم و امروز هم سخن گفتن در مجلس یادواره ایشان از نظر احساسی و عاطفی بسیار برایم سخت است.
🌺🍃«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
▪️ منابع: همایش بزرگداشت استاد منذر در سال ۹۱/خبرگزاری حوزه(حوزه نت)/ کانال اسرار تاریخ
✳️ @ShahidRabe
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده
🔳 ۱۷ محرم ۱۳۲۰ قمری
در چنین روزی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه، پس از ۱۷ روز، از مکه مکرمه (اتمام مناسک حج)، وارد مدینه منوره شدند و تا چهارم صفر در آنجا اقامت کردند و همزمان با زیارت، به مشکلات شیعیان و مزار مطهر ائمه بقیع علیهم السلام رسیدگی نمودند.
در آن دوران، مدینه، تحت حکومت عثمانی قرار داشت.
امارت مدینه در اواخر سده سوم و چهارم ق. میان سادات حسینی ونوادگان جعفر بن ابیطالب دست به دست میشد تا آنکه در میان سادات حسینی مستقر شد. سپس تا روزگار عثمانی، شاخههایی از سادات حسینی همانند بنیمهنا، بنیجماز و بنیمنصور امارت مدینه را عهدهدار شدند. ۱۶سال پس از شهادت مرجع شهید (۱۳۲۷ ه.ق)، در شوال سال ۱۳۴۳ ه.ق. (می 1925 میلادی) وهابیان به سرکردگی «عبدالعزیز بن سعود»، پس از پیروزی بر «شرفای حاکم بر حجاز» و اشغال مکه ، روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، آن را اشغال نمودند. آنان در هشتمین روز این ماه، اقدام به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور آن کردند.
🔳 ۱۷ محرم (۱۳۰۲ قمری)
سالروز درگذشت بانوی فاضله، آسیه خانم نوری(ره)، مادر بزرگوار و با فضیلت، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف است.
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
✍ بانوی فاضله، آسیه خانم، فرزند مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمد تقی نوری (۱۲۰۱-۱۲۶۳ق)، است که از فحول علما و پیشوایان مذهبی عصر خویش بوده است. او خواهر محدث بزرگ شیعه، میرزا حسین محدث نوری، صاحب مستدرک الوسائل (دایی و پدر همسر مرجع شهید) است.
بانوی فاضله، (آسیه خانم) مراتب تحصیلی و کمال خویش را تحت نظارت و اشراف پدر گذراند.
خاندان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله(ره)، از پدر بزرگوارش آیت الله ملا عباس نوری(ره) و جد مادری اش آیت الله العظمی میرزا محمد تقی نوری(ره) گرفته تا دایی و دیگر بستگانش، همه از عالمان بزرگ زمان خویش بودند. (به کتاب تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی و نقباء البشر شیخ آقا بزرگ تهرانی، مراجعه شود)/رضوان الله تعالی علیهم
🔸منابع: ک، تنهای شکیبا/ویکی حج/خبرگزاری ابنا ...
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬👆به مناسبت هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان/شهریور ۱۳۲۰
📖 پای درس امام خامنه ای حفظه الله
تاریخ: ۸۴/۸/۸
📖 موضوع: #گناه_ملی_و_عمومی که باعث شد رضاخان، روی کار بیاید!
‼️ ملتی که در شهر تهران ایستادند و تماشا کردند که مجتهد بزرگی مثل [#مرجع_شهید_علامه] شیخ فضلاللَّه نوری(ره) _را که از بانیان و بنیانگذاران و رهبران مشروطه بود، به جرم اینکه با جریان انگلیسی و غربگرای مشروطیت همراهی نکرد، ضد مشروطه قلمداد کردند_ بالای دار کشیدند و دم نزدند ۵۰سال بعد چوبش را خوردند و در همین شهر تهران مجلس مؤسسانی تشکیل شد و در آنجا انتقال سلطنت و حکومت به رضاشاه را تصویب کردند. این یک گناه ملی بود!
🔥 #گناه جمعی ملت ها که مجازات عمومی را به دنبال دارد! گناهی که نعمت های بزرگ را زایل میکند و بلاهای سخت را بر سر جماعت ها و ملت های گنهکار مسلط می نماید! گناهی که #استغفار مخصوص خود را دارد.
✳️ @ShahidRabe
✍ به بهانه هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان/سوم شهریور ۱۳۲۰
💠 رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای(حفظه الله):
‼️ ماجرای به سلطنت رسیدن رضاخان از ماجراهای بسیار پر عبرت تاریخ است، ماجرایی که جوانان ما باید آنرا بدانند! ۷۹/۷/۱۴
‼️ من متأسفم از اینکه با سوادها و کتابخوانها اطلاعشان از تاریخ دوره قاجار و پهلوی خیلی محدود است و جزئیات را غالبا مطلع نیستند! ۹۴/۸/۲۰
‼️ رضاخان را انگلیسیها بر سر کار آوردند، این حرف مخالفین او نیست بلکه اعتراف وابستگان اوست، برای یک ملت هیچ ننگی بالاتر از این نیست که حکام کشور را سفارت انگلیس بیارد و [وقتی تاریخ مصرفش تمام شد] ببرد!(به سخنان چرچیل در عکس نوشته بالا رجوع کنید) ۷۷/۲/۲
‼️ ملتی که در شهر تهران ایستادند و تماشا کردند که مجتهد بزرگی مثل [#مرجع_شهید_علامه] شیخ فضلاللَّه نوری(ره) _را که از بانیان و بنیانگذاران و رهبران مشروطه بود، به جرم اینکه با جریان انگلیسی و غربگرای مشروطیت همراهی نکرد، ضد مشروطه قلمداد کردند_ بالای دار کشیدند و دم نزدند ۵۰سال بعد چوبش را خوردند و در همین شهر تهران مجلس مؤسسانی تشکیل شد و در آنجا انتقال سلطنت و حکومت به رضاشاه را تصویب کردند. این یک گناه ملی بود! ۸۴/۸/۸
‼️ من بارها گفتهام تاریخ مشروطه را مطالعه کنید چرا که عبرتهای خیلی عجیبی در تاریخ مشروطه هست، در ماجرای مشروطه علت اصلی که جریان عدالتخواهی اسلامی به جریان مشروطه انگلیسی تبدیل شد، حضور یک عده روشنفکر وابسته به غرب بود؛ در بین علما اول کسیکه لفظ مشروطه را آورد سید محمد طباطبایی[از حامیان جریان غربگرای مشروطه] بود چرا که پسر [ارشدش] محمد صادق[عضو لژ ماسونی بیداری، بانی وزارت رضاخان و حامی سلطنت پهلوی]، یک روشنفکر غربزده بود، روی ایشان اثر میگذاشت و اسم مشروطه را در دهانشان گذاشت، علت اینکه وقتی مرحوم شیخ فضلالله(ره)، در تحصن اول از [سید محمد] طباطبایی پرسید که این مشروطه که شما میگویید چیست، این بود که ایشان [یعنی شیخ] میدانست، وضع لفظ مشروطه برای جریان عدالتخواهی اسلامی نشان از نفوذ جریان روشنفکری غربزده در مراکز قدرت بود، پس آن چیزی که مشروطه را به انحراف کشاند یک جریان روشنفکر دلباخته غرب بود که بزرگترین جرمها هم اینها مرتکب شدند از جمله روی کار آوردن رضا خان! ۷۸/۱۲/۲۳
🔹بر گرفته از: کانال جهادتبیینی
✳️ @ShahidRabe
✍ به مناسبت هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان/سوم شهریور ۱۳۲۰
پیشهمایش «هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان» هشتاد سال پس از حمله متفقین به ایران، دوشنبه 3 شهریور 1400، با سخنان مقدماتی دکتر #موسی_حقانی ، رئیس #پژوهشکده_تاریخ_معاصر، برگزار شد.
ایشان با اشاره به اینکه هشتاد سال پیش کشور ما با تجاوز قوای متفقین روبهرو شد اظهار کردند: این اشغال بهرغم تمام مصائبی که برای کشور ما داشت یک نتیجه مطلوب برای ملت ایران داشت و آن سقوط رضاخان بود؛ چون سایه بیست سال دیکتاتوری از سر مردم ایران رخت بست. اگرچه آنها از اینکه کشورشان اشغال شده بود ناراحت بودند، از رفتن رضاخان رضایت خاطر داشتند.
دکتر حقانی پس از این مقدمه، به محور موضوعی این پیشهمایش اشاره کرد و گفت: در این جلسه، فقط ماجرای جنگ و اشغال ایران بررسی خواهد شد؛ یعنی بر رویدادهای 3 تا 25 شهریور 1320 تمرکز شده است. همچنین تلاش خواهد شد به این پرسشها پاسخ داده خواهد شد که چرا ارتش رضاشاهی بهسرعت فروپاشید و علت خوشحالی مردم از رفتن رضاشاه چه بود.
متن کامل خبر این نشست را در لینک زیر بخوانید ...🔰
http://www.iichs.ir/Modules/Content/Other/Print.aspx?id=20164
✳️ @ShahidRabe