eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.2هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
260 ویدیو
351 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب «شیخ فضل‌الله نوری و مشروطیت» تجدید چاپ شد به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انتشارات امیرکبیر، چاپ هفتم کتاب «شیخ فضل‌الله نوری و مشروطیت: رویارویی دو اندیشه» نوشته مهدی انصاری، در ۴۶۶ صفحه و بهای ۹۵ هزار تومان توسط انتشارات امیر کبیر منتشر و وارد بازار نشر شده است. یکی از وقایع مهم تاریخ معاصر ایران، انقلاب مشروطیت محسوب می‌شود که تاکنون در باب آن، آثار و مکتوبات زیادی تالیف شده اما این میان، نقش مخالفان و موافقان آن همواره مورد بحث بوده است. یکی از این شخصیت‌ها که از مراجع برجسته شیعه نیز بود، علامه شیخ فضل الله نوری است که نخست نقش تاثیرگذاری در پیروزی انقلاب مشروطه ایران داشت اما پس از مدتی به یکی از مخالفان آن تبدیل شد. به همین دلیل شیخ مخالفان و موافقان جدی دارد؛ عده‌ای او را فردی می‌دانند که به شریعت توجه داشت و به خاطر دین به مخالفت با مشی مشروطه خواهان پرداخت. در این کتاب علاوه بر بیان خط‌مشی فکری و نقش مؤثر علامه شیخ فضل‌الله نوری در جنبش مشروطیت، باورهای فقهی و استنباط‌های اجتهادی و اصولی وی و دیگر مجتهدان هم‌عصرش در ایران و عراق درباره حاکمیت نظام جدید و مشروطیت در برخورد با شریعت، که بر آن اساس حرکت مشروعه‌خواهی پی‌ریزی شد، مرور می‌شود. همچنین به اندیشه‌ها و نظرات روشنفکران و مشروطه‌خواهان و خواسته‌های آنها در تجدید نظام سیاسی کشور و تعارض بین این دو جناح توجه شده است. علاقمندان می توانند از درگاه مؤسسه انتشارات امیر کبیر کتاب شیخ فضل الله نوری و مشروطیت را خریداری نمایند🔰 https://amirkabirpub.ir/product/17085/ ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیام و نظر مخاطب سلام علیکم در میان سطور برگ های تاریخی به مواردی بر می خوریم که بی ارتباط با وضعیت کنونی ما در تعامل با پیچیدگی های فضای مجازی نیست. به طور مثال، در عصر مشروطه، و در کوران تقابل میان اسلام خواهان و غربگرایانِ وابسته به استکبارِ زمان، در قضیه تحصن مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و یاران در حرم حضرت عبدالعظیم، شیخ هر شب منبر می رفت و درباره ماهیت واقعیِ جریانِ غربگرا و انکلیسیِ مشروطه به افشاگری می پرداخت. آن چیزی که از فرمایشات ایشان(منتشره در روزنامه لوایح شیخ فضل الله) برداشت می شود حائز نکات مهمی است که به درد امروز و هر روز ما می خورد! ایها الناس در مواجهه و مقابله با نقشه های شوم دشمن باید پیشدستی کرد. دشمن را از موضع اسلامیِ خود مستمر مورد حمله قرار دهید تا فرصت اجرا و پیاده کردنِ نقشه های شومش را پیدا نکند. حمله تنها به این نیست که اسلحه به دست بگیری، قلم و کلامِ به حَقَت را در کمان اندیشه ناب قرارده و به سوی دشمن اجنبی و اجنبی پرستان، پرتاب کن...برای این مهم، طرح و برنامه داشته باش...نقشه ای پیشگیرانه...حمله پیشدستانه...هجوم، نه دفاع... ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆 حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، از نمایی دیگر. موقعیت مکانی مرقد علامه شهید شیخ فضل الله نوری ره ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ به مناسبت هفته📚 ✅ (۱) آشنایی با دو اثر فقهی فاخر از تألیفات ارزشمند مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) که متأسفانه همچون دیگر آثار ایشان، مغفول واقع شده است! ✅ (۲) آشنایی با علامه شیخ فضل الله نوری(ره) که در طول تاریخ سعی شده از اذهان مخفی نگاه داشته شود! ✅ (۳) آثاری از تسلط مرجع شهید علامه نوری (ره) به "ریاضی، حساب، هندسه، هیأت، نجوم" و "شیمی" و توضیحاتی درباره یکی از آثار نجومی ایشان، تحت عنوان " تقویم رقومی" که متأسفانه به یغما رفته! 🔴 مقدمه(لقب برازنده شیخ): 🔰 ✍ (عَ لّ مِ) [ ع - علامة ] علّامه(Allama,Allameh,Allamah) در لغت، صیغهٔ مبالغهٔ عربی است؛ به معنی کسی که بسیار می داند، دانشمند و بسیار داناست. هرچند به معنی پروفسور و Polymath نزدیک است، اما این لقب از القاب خاص دانشمندان مسلمان در کشورهای فارسی، عربی و اردو زبان است و همسانی در زبان های دیگر (به خصوص انگلیسی) ندارد. علامه لقبی برای دانشمندان اسلامی است که در چندین رشته دست داشته، دارای معلومات وسیع بوده و صاحب نظر بوده باشند. علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه الشریف) به گواه اسناد تاریخی، تصدیق بزرگان و اساتیدش و اعتراف حتی دشمنانش، دارای جامعیت علمی و صاحب دانش کلان در علوم مختلف معقول و منقول بود و همچنین به چند زبان زنده دنیا از جمله فرانسه مسلط. داشتن دانش کلان، برای مرجعی چون او شرطی لازم بود. چون وی در سخت ترین دوران کشاکش "سنت و مدرنیته" می زیست، و به عنوان زعیم پر نفوذ دینی، می بایست کشتی اسلام را از این طوفان مهیب به سلامت عبور می داد، پیداست که هدایت این کشتی در این موقعیت بحرانی، نیاز جدی به آگاهی از طوفانی داشت که از سمت"غرب" می وزید. به بیان روشنتر او باید علاوه بر اسلام، غرب را هم می شناخت تا بتواند در باره نقاط اشتراک و افتراق نظر دهد و از کیان دین و فرهنگ مملکت در برابر آنچه که آنرا عوامل آسیب می دانست منطقی و مستدل دفاع نماید. او با احساس مسئولیت و شجاعتی وصف ناپذیر در جهت دفاع از دین نبوی و شرع مقدس، رهبری نهضت ضد استکباری مشروعه خواهی را در مشروطه ای که توسط ایادی انگلیس به انحراف کشیده شده بود، عهده دار شد و سرانجام در ۱۱ یا به عبارتی ۹ مرداد ۱۲۸۸ ش توسط مزدوران انگلیس به شهادت رسید و مراجع شیعه شد. هرچند انگلیس خبیث با استفاده از قلم به مزدان فراماسون خود و با تحریف تاریخ مشروطه، سعی نمود ابعاد عظیم شخصیتی او را در نزد اذهان مخدوش و دینی اش را، علی رغم تأیید میرزای شیرازی و میرزای رشتی (وارثان سیاست و علم شیخ مرتضی انصاری) مخفی نگاه دارد! اما غافل از این بود که ماه، هیچگاه پشت ابر نمی ماند! ✅✍بخش اول🔰 📗 رساله منظوم فقهی «الدّرر التنظیم یا الدر النظیم» تنظیم و سرایش: ۱۲۷۹-۱۲۸۰ ق، مخطوط، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران (تصویری از این رساله در کتابخانه آیت الله مرعشی رضوان الله، به شماره/۱۴۰۹ نگهداری می شود) این اثر فاخر، رساله ای است منظوم به زبان عربی، شامل پانصدویک بیت، که علامه شیخ فضل الله نوری این منظوم را در سن حدود بیست سالگی در ۲۶ عنوان اصلی و درباره ۲۵ قاعده فقهی، بحث و به مبانی آنها اشاره کرده است. مرجع شهید بر این باور است که از افضل علوم است ولی عناوین پر فایده آن متروک و مهجور مانده است. از این رو تصمیم می گیرد در ارجوزه ای موجز این عناوین را به نظم در آورد. معظم له در این اثر از منابع گوناگونی بهره برده از جمله "العناوین مراغی" و "عوائد الایام نراقی" از این اثر ارزشمند مشخص است که ایشان آرای بزرگان فقه را دقیق بررسی، آنها را رد یا قبول کرده است. 📘 رساله فقهی «فی قاعدة ضمان الید» مخطوط، آستان قدس رضوی (رک: فهرست الفبائی کتب خطی، ص ۴۳۹) شماره عمومی ۹۶۳۲ این رساله ارزشمند و گرانسنگ، قبل از سال ۱۲۹۲ ق نگارش یافته و به گفته اهل نظر، گویای تبحر مرجع شهید در فقه و احاطه معظم له بر فروع این علم است. میرزا حبیب الله محقق رشتی (رضوان الله) فرد طراز اول حوزه شیخ الاعظم مرتضی انصاری و از اساتید اصلی مرجع شهید، که برخی از بزرگان، پایه علمی اش را از دیگر معاصران فراتر شناخته اند، در خصوص این رساله کم نظیر اینچنین تقریظ می فرمایند: هان ای کسی که این اوراق را دریافته و بر آن وقوف می یابی، چنانچه در اعماق دریا ها فرو روی و سوار بر اشتر، بیابانهای خشک و لم یزرع را شتابان درنوردی، همانا از حیث تحقیق و تدقیق، بهتر از آنچه که در این دفتر آمده، نخواهی یافت. ضروری است که در مجالس عمومی به فضل و کمال صاحب این رساله، ندا دردهند... چه بسیار مرواریدهای بدیع و دست ناخورده، که در آن به امانت نهاده شده است... آفرین خدای بر مؤلف آن باد... اخیرا" با همت آیت الله آقا شیخ جعفر سبحانی(مدظله) این رساله شریف منتشر شده است. 🔸منبع: ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی 🔰ادامه در بخش دوم🔰
✅✍ بخش دوم 🔰 📗 مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری (ره) 🔸مقدمه: شیخ فضل الله، در محضر وارثین علم و سیاست شیخ الاعظم مرتضی انصاری، یعنی میرزا حبیب الله رشتی و میرزا سید محمد حسن شیرازی، رضوان الله تعالی علیهم، پرورش یافته بود.همگان او را از خواص اصحاب، اجله و اکابر تلامیذ و شاگردان درجه اول و نمره اول این دو عالم بزرگ می دانستند. میرزای رشتی، در تقریظ خویش بر رساله محققانه فقهی شیخ فضل الله، یعنی، رسالة في قاعدة ضمان الید در تعریف از مقام اعلای علمی و اخلاقی شیخ، سنگ تمام می گذارد و ضمن معرفی شیخ، بعنوان نور چشمش، مرجعیت شیخ فضل الله را مورد تأیید قرار می دهد و از مؤمنین می خواهد که وی را به عنوان مرجع دینی خود انتخاب نمایند. میرزای شیرازی نیز، او را نفس خویش می خواند و مقلدینش را در احتیاطات خود به تقلید از وی فرا می خواند. شیخ فضل الله، پس از حدود ۲۰ سال اقامت در عتبات و کسب دانش کلان و جامعیت علمی، در محرم ۱۳۰۳ با کوله باری گران از دانش و تقوا به عنوان جامع علوم معقول و منقول، با نظر استادش میرزا محمد حسن شیرازی (مرجعیت عام وقت) از سامرا به تهران بازگشت، تا به صورت پاره ای از وجود میرزای شیرازی، زعامت دینی و سیاسی مردم را عهده دار گردد. مرحوم علامه امینی(صاحب الغدیر) می گوید: [شیخ فضل الله] مرجعیت تام پیدا کرد، وقتی به ایران آمد... ارتباط شیخ با استادش، میرزای شیرازی، که از وی همه جا به سیدنا الاستاد، تعبیر می آورد، چنان صمیمی و مستحکم بود، که میرزا، در پاسخ به این سؤال که آیا اجازه می فرمایید به عنوان ارجاع احتیاطات فتوا به "غیر" به شیخ فضل الله رجوع کنیم [از ایشان تقلید کنیم]؟ فرموده بود: میان من و شیخ فضل الله، غیریتی نیست، او خود من و نفس من است! شیخ فضل الله نیز، با اینکه بر اساس لیاقت هایش در جایگاه مرجعیت قرار گرفته بود، ولی با این حال، با تقوایی مثال زدنی، اهتمام بسیاری در حفظ حریم و حرمت مرجعیت میرزا داشت. برای نمونه، در سال های ۱۳۰۵ و ۱۳۰۶ ق ضمن خدمات علمی- فرهنگی و اجتماعی خود در پایتخت، فتاوای میرزای شیرازی را مبنای رساله عملیه خویش قرار داد و در انطباق با فتاوای خود، با اضافات و اصلاحاتی (پاسخ به احتیاطات میرزا، رفع شبهه و اشکال از برخی پاسخ ها) آنرا طبع کرد و در چند رساله، انتشار داد. در آغاز یکی از این رساله ها چنین آمده است... این [تعداد] مسأله که در این اوراق مسطور است، از فتاوای جناب حجت الاسلام سیدنا الاستاد میرزای شیرازی(دام ظله) می باشد... "مقلدین به آن عمل نمایند، صحیح است ان شاء الله. حرّره الأحقر فضل الله نوری، فی ۲۹ شهر صفر ۱۳۰۶" در عصر حاضر نیز، رساله عملیه برخی از مراجع تقلید، عینا" یا با اندکی تغییر و با لحاظ نمودن فتاوای خود، همان رساله های استادان و مراجع مورد قبول ماقبلشان می باشد که توسط افراد غیر، گردآوری شده درحالیکه رساله شیخ فضل الله، توسط خود ایشان تنظیم و نگارش یافته است. 📚رساله عملیه علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، مشتمل بر این رساله ها بوده است🔰 ✅ ۱- رساله ۶۰ مسأله/چاپ سنگی، تهران ۱۳۰۶، به کتابت احمد تفرشی ✅ ۲- رساله ۲۳۶ مسئله(النافع المسائل یا زبدة المسائل)، ۱۳۰۵چاپ در تهران-۱۳۰۶چاپ در بمبئی، به کتابت عبدالحسین بن مفید شیرازی، موجود در کتابخانه دانشکده الهیات تهران(فهرست نسخ خطی ص ۲۴۳) ✍ در سال ۱۳۱۱ق تحت نظر جامع مرجع شهید، این دو رساله (۶۰ و ۲۳۶ مسأله) با یکدیگر، تجمیع و در چاپخانه مفید عام پریس لاهور، تحت عنوان سؤال و جواب (۲۹۶ مسأله) به چاپ رسید. ✅ ۳- اجوبة المسائل (رساله عملیه فارسی مرجع شهید)، به کتابت غلامحسین خوانساری در صفر ۱۳۰۸/موجود به شماره ۱۳۷۴۰ در فهرست آستان قدس رضوی، ج۲۳، ص ۶۳) ✅ ۴- المسألة شیخ مرتضی انصاری(ره)، که میرزای شیرازی آرای خود را به صورت تعلیقه بر آن نوشته و مرجع شهید نیز با تقریظی به آن، صحتش را تأیید و مقلدین خود را به عمل بدان، فراخوانده است. در تقریظ مرجع شهید آمده:🔰 ...باکی نیست برای مقلدین، که عمل نمایند به آنچه در این رساله مذکور است. إِنْ شَاءَ اللَّٰهُ تعالی.حرّره الأحقر فضل الله نوری ✍ فتاوای مشهور مرجع شهید🔰 ◽️فتوای حرام بودن مشروطه غیر شرعی انگلیسی/۸۸-۱۲۸۷ش ◽️فتوای حرام دانستن استطراق از طریق جبل به مکه معظمه به علت نا امنی و خطر جانی برای حاجیان، که در آن، تردد از این راه، مادام که دولت عثمانی آنرا کاملا" از شر راهزنان امن نکرده، حرام شمرده شد. ◽️فتوای تأیید مدارس جدید اسلامی دخترانه و پسرانه 🔸منابع بخش دوم: الذریعة إلی تصانیف الشیعة، شیخ آقا بزرگ تهرانی/اَعیانُ الشّیعه، سید محسن امین/شهداء الفضیلة، علامه امینی/ک، مجموعه رسائل...شیخ فضل الله، محمد ترکمان/ ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی(منذر)/مهدی انصاری، همایش دیده بان بیدار، حرم حضرت عبدالعظیم ع، ۹۶/۵/۱۸ و... 🔰ادامه در بخش سوم/پایانی🔰
✅✍ بخش سوم/پایانی🔰 📕 آثاری از تسلط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع (ره) به "ریاضی، حساب، هندسه، هیأت، نجوم" و "شیمی" و توضیحاتی درباره یکی از آثار نجومی ایشان، تحت عنوان " تقویم رقومی" که متأسفانه به یغما رفت! ✍ مرجع شهید، پس از استنساخ اثر النافع یوم الحشر فی شرح باب الحادی عشر فاضل مقداد، که آنرا در ۱۲۷۷ق در مدرسه سعادت آباد به پایان رسانده، مطلبی درباره حساب، هندسه و شیمی نگارش نموده که ثبت در کتابشناسی توصیفی نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز است. همچنین، مرحوم شیخ حسین لنکرانی(بزرگ مرد دین و سیاست) با تأکید بر جامعیت علمی مرجع شهید، اظهار می داشت: در علم هیأت، مرحوم حاج میرزا عبدالغفار خان نجم الدوله (ریاضیدان و منجم مشهور عصر قاجار) که علاوه بر تبحر در هیأت و نجوم و داشتن شخصیت و شهرت علمی ممتاز در این زمینه، تألیفات علمی اسلامی زیادی داشت، و "فدوی" (فدائی) شیخ شهید بود، خدمت مرحوم شیخ فضل الله، علم کلام می خواند و حاج شیخ فضل الله نیز که در هیأت و نجوم، ید طولایی داشته، در این قسمت[ریاضی، هیأت و نجوم]، با او بحث علمی هیوی [ هََ ی َ وی ی: عالم به علم هیأت . اخترشناس . ستاره شناس . ستاره شمر. اخترشمار] می فرمود. شیخ، مخصوصا" برای انس دادن اصحاب حوزه و اطرافیان خود به قسمت های هیوی و اصطلاحات نجومی، تقویمی با اصطلاحات فنی مربوط به این قسمت، طراحی و چاپ کرده بود که بین خودشان "تقویم رقومی" خوانده می شد.اگر نمونه ای از آن "تقویم رقومی شیخ" پیدا شود، خیلی ارزش دارد.[این اثر و مکتوبات جلسات مباحثه ریاضی، هیأت و نجوم، مانند خیلی دیگر از آثار مرجع شهید، پس از شهادت ایشان، با هدایت انگلیس، به یغما رفت] 📙 تحریر اُکَر ثاوذوسیوس، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، این کتاب را در سال ۱۲۸۵، در تهران کتابت کرده است.(موجود در فهرست نسخه های خطی مؤسسه آقای بروجردی، ج ۱، ص، ۱۹۹) اُکَر ثاوذوسیوس از متون درسی ریاضی حوزه علمیه در علم هندسه و مثلثات کروی بوده است. اکر یا کره نام کتابی است از ثاوذوسیوس یونانی که نخست توسط قسطا بن لوقا بعلبکی در پیرامن سال ۲۵۰ق به دستور ابوالعباس احمد بن معتصم از آغاز تا شکل پنجم از مقالت سوم به عربی در آمده و باقی را دیگری ترجمه نموده و ثابت بن قره حرانی آنها را اصلاح کرده است.این کتاب را که ۵۸ یا ۵۹ شکل دارد، خواجه نصیرالدین طوسی هم در تاریخ جمادی الاولی ۶۵۱ق به زبان عربی ساده تحریر کرد. 🔸منابع بخش سوم: ک، تنهای شکیبا/ک، اندیشه سبز، زندگی سرخ، علی ابوالحسنی/سایت دانشگاه امام صادق(ع) ... ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓 ۲۵ آبان ماه سال ۱۲۹۳ 🏳 درگذشت ستار خان 💠 رهبر معظم انقلاب ‼️ ما باید توسعه و پیشرفت را بازشناسی کنیم، ببینیم برای کشور ما، برای جامعه‌ی ما، مدل پیشرفت چیست. دو گرایش غلط همیشه درباره‌ی پیشرفت و تحولِ منتهی به پیشرفت وجود داشته است. یک گرایش عبارت است از خیانتهائی که به نام پیشرفت و تحول انجام گرفته؛ ضربه‌هائی که به نام خدمت و زیر پرچم اصلاحگری بر پیکر ملت ما وارد شده است. از دوران قاجار خیلی از درباریان قاجار و شاهزادگان قاجاری -که هم بیسواد بودند، هم دنیاپرست بودند، هم در عین حال با محافل غربی ارتباط داشتند- عامل و وسیله‌ی وابستگىِ نادانسته‌ی کشور و فرهنگ ما به غرب شدند و ادعایشان این بود که این، پیشرفت و تحول است! در قضیه‌ی مشروطه، آن خطِ انگلیسىِ ماجرای مشروطه حرفش ترقیخواهی بود؛ شعارش توسعه و پیشرفت بود. همان کسانی که رهبران مشروطه را نابود کردند؛ شیخ فضل‌الله را به دار کشیدند، ستارخان و باقرخان را غیر مستقیم به قتل رساندند و خلع سلاح کردند، رهبران صادق مشروطه را زیر فشار قرار دادند و یک عده افرادی را که وابسته‌ی به غرب و سیاستهای استعماری بودند، به نام مشروطه‌خواه بر مردم مسلط کردند، شعار آنها هم همین ترقیخواهی بود! آنها هم میگفتند: پیشرفت، تحول! زیر این نام، آنچنان خیانت بزرگی انجام گرفت ۸۶/۲/۲۵ 💥🔥واقعه پارک اتابک پس از ترور [حذف درون گروهیِ] سید عبدالله بهبهانی به دست عوامل تقی زاده، ستارخان و باقرخان که از جمله موثرین مشروطه و آزادیخواهان اصیل بودند شدیدا به نایب السلطنه اعتراض و خواهان برخورد با عوامل این جنایت می شوند. این درخواست با اهمال مواجه شده و سلسله هرج و مرج هایی در تهران به وجود می آید و طی جلسات تصمیم بر خلع سلاح طرفین درگیری ها گرفته می شود. نکته مهم در این خلع سلاح آن است که نیروهای تقی زاده و هم فکرانش مانند یپرم ارمنی و سردار اسعد بختیاری [که هر سه از عوامل اصلیِ به شهادت رساندن مرجع مجاهد علامه شیخ فضل الله نوری بودند] به بهانه حضور در دستگاه امنیه خلع سلاح نمی شوند و فقط بنا بر گرفتن اسلحه نیروهای ستارخان و باقرخان می شود؛ عملکرد بد و گزینشی مامورین خلع سلاح سبب ساز استنکاف مجاهدین آذربایجانی و همراهان ستارخان که در پارک اتابک (محل فعلی سفارت روسیه) سکنی داشتند می شود و همین بهترین بهانه را به دست جناح ماسون مشروطه می دهد. کسروی در کتاب خود بر دشمنی سردار اسعد با ستارخان تاکید ورزیده و می نویسد: « مجاهدان نمی‌خواستند پی کار خود روند و بسیاری از کار خود به یکبار دورافتاده اگر هم می‌خواستند نمی‌توانستند و اینان ناگزیر به نافرمانی برخاستند. از سوی دیگر دولت نخواست این قانون را دادگرانه به کار بندد چون خود مستوفی رئیس الوزراء و بیشتر وزیران از دسته انقلابی بودند. چنانکه گفتیم این دسته کینه چهار تن سردار را (ستارخان، باقرخان، ضرغام السلطنه و معزالسلطان) در دل داشتند. و همچنین اسعد که در همه کارها دست داشت از این چهار تن سخت خشمناک بود. به ویژه از ستارخان که از بس خشمناک بود زبان خود را نگه نمی توانست داشت....» در اول شعبان 1328، یپرم ارمنی، رئیس خونریز نظمیه به همراه جمعی از نیروهای ارمنی و بختیاری که پسر سردار اسعد همراه ایشان بود درب پارک اتابک را آتش زده و به مجاهدین آذربایجانی هجوم می آورد در نتیجه این اقدام ظرف چهار ساعت، 300 تن از یاران ستار خان کشته شده و خود او نیز از ناحیه زانو مورد اصابت گلوله قرار می گیرد؛ زخمی که حتی تا مدت ها اجازه درمان آن داده نمی شد و در نهایت منجر به قطع بخشی از پای ستارخان و پس از چند سال مرگ او در 48 سالگی شد. ‼️ يپرم كه خود را مجاهد می نامید! در ماجراي پارک اتابک به مجاهدين آذربايجان به سرپرستي ستارخان و باقرخان حمله و پارک را محاصره كرد و به آتش كشيد و با گلوله توپ و تفنگ درحالي كه آنها بيرق سفيد صلح‌طلبي خود را نشان مي‌دادند، به آنان پاسخ داد و بسياري از آنها را به خاک و خون كشيد. ستارخان و باقر خان خود را همواره مرید و وابسته نظامی و تابع فرامین آخوند خراسانی[که از علمای حامی مشروطه در نجف بود] می دانستند! ولی در کمال تعجب مشاهده کردند که آخوند خراسانی در جنایت پارک اتابک، سکوت اختیار کرده است! شاید بتوان گفت که ستار و باقر، چوب ساده لوحی خود را خوردند. آنها نتوانستند جبهه حق را از باطل، تمیز دهند. درست در بیخ گوش آنها و جلوی چشمانشان آیت الحق، علامه شیخ فضل الله نوری(ره) توسط جریان غربگرای مشروطه و شخص یپرم، مظلومانه بردار شد و آنها اقدامی برای جلوگیری از این جنایت انجام ندادند! زیرا آخوند خراسانی و علمای همفکرِ آخوند را بر حق می دانستند! منابع: تاریخ هیجده ساله آذربایجان، صص ۱۳۴-۱۳۶/واقعیات اتفاقیه در روزگار. ج۳، صص۵۴۹-۵۵۰/نسیم آنلاین، ۹۵ش، کد مطلب2032877/کانال جهادتبیینی ✳️ @ShahidRabe
📃 فهرست منتخب سایت ها و کانال های تاریخی 1. مرکز اسناد انقلاب اسلامی http://www.irdc.ir/ 2. تاریخ شفاهی ایران http://oral-history.ir 3. مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی https://psri.ir/ 4. کانال تخصصی شهید رابع (مرجع شهید، حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه الشریف) زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه) در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/joinchat/526516249Ce045d0c461 5. تاریخ نامه انقلاب http://tarikhname.ri-khomeini.ac.ir 6. موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس https://iranhdm.ir/ 7. مرکز بررسی اسناد تاریخی https://historydocuments.ir/ 8. کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران https://historylib.com/ 9. کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران https://historylib.com/ 10. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس http://www.defamoghaddas.ir/Index.jsp 11. بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی http://iranemoaser.ir/ https://bonyadtarikhbook.ir/ 12. راز قطعنامه http://razeghatname.ir/ 13. دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران http://irhistory.ir/ 14. جریان شناسی تاریخ معاصر ایران http://tarikhmoaser.ir/ 15. فرهیختگان تمدن شیعی http://nbo.ir/ 16. 22بهمن(انقلاب اسلامی) http://22bahman.ir/ 17. دکتر موسی نجفی https://mousanajafi.ir/ 18. ماهنامه دوران http://dowran.ir/show.php 19. سایت تخصصی تاریخ اسلام http://tarikhislam.com/ 20. موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران http://www.iichs.ir/ 21. پایگاه جامعه تاریخ (تاریخ اسلام) https://tarikh.inoor.ir/ 22. سایت تخصصی تاریخ اسلام http://tarikhislam.com/ 23. کانال مدرسه انقلاب از تاریخ معاصر تا تمدن اسلامی (نقد پهلوی، افول آمریکا، حمایت از تولید ملی ودستاوردهای انقلاب) در پیام رسان ایتا @darseenghelab 🖊این لیست را به تاریخ‌دوستان برسانید. ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚🍀📖🍀📚🍀📖🍀📚🍀 🔰👇👇
🗓 ۲۴ آبان، آغاز هفته و گرامی باد🍀 💠 امام خامنه ای(حفظه الله): 📚 اگر انسان بخواهد در زمینه های معنوی و فرهنگی تر و تازه بماند جز رابطه با کتاب چاره ای ندارد 📚 دین و دنیای بشر به برکت کتاب تأمین میشود! ۷۴/۶/۲۱ 📚 برای یک ملت خسارت بزرگی است که با کتاب مأنوس نباشد و برای یک فرد توفیق عظیمی است که با کتاب مأنوس باشد! ۱۳۷۲/۱۰/۴ ❇️ انس با و اهتمام در حفظ و نگهداری کتب ارزشمند، از وجوه اشتراک برخی از بزرگان🔰 📚 [پدر و عموی آقا سید شهاب الدین مرعشی، (مرحومین، آقا سید محمود و آقا سید اسماعیل)، و والد شهید امام راحل(آقا سید مصطفی موسوی)، از شاگردان علامه شیخ فضل الله نوری (ره) بودند و از طرفی، امام با آقا سید شهاب الدین، دوستی دیرین و صمیمی داشت]، آیت الله [سید شهاب الدین] مرعشی تفاوتهایی با معمول و متعارف مراجع [هم عصر] داشتند، یکی همین مسئله اُنس با کتاب و کتاب شناسی و نسخه شناسی است؛ این را ما کمتر [در این عصر] دیده‌ایم، البتّه بزرگانی از مراجع و علمای بزرگ بوده‌اند که کتابخانه‌های قدیمی و خوبی در نجف و قم [و تهران] داشتند. [در عصر قاجار، اُنس با کتاب و شناختن نسخه‌های خطّی و تلاش در جهت تصحیح و چاپ آثار بزرگان شیعه در وجود شیخ فضل الله نوری(ره)، تبلور داشت و ایشان دارای کتابخانه و مرکز اسناد بزرگ و کم نظیری بود که متأسفانه پس از شهادت ایشان، با هدایت انگلیس به یغما رفت]، [در عصر حاضر] انس با کتاب و شناختن نسخه‌های خطّی و شناختن مؤلّفین از جمله خصوصیّات مرحوم آیت الله مرعشی نجفی بود که ایشان این هنر بزرگ را نیز در کنار سایر مفاخری که در وجود ایشان بود، داشتند. [قابل ذکر است که] توجّه و عنایت امام [خمینی ره بود که]، کتابخانه ایشان را نجات داد./ برداشت و تلخیصی از سخنان امام خامنه ای(حفظه الله) برگرفته از منابعی همچون: ک، من و کتاب/ جهادتبیینی/ک، تنهای شکیبا/ویکی ها(پدیا، گفتاورد)... ✳️ @ShahidRabe