🔰بخش هفتم🔰
برق تفنگ و سرنیزه ها در زیر آفتاب گرم تابستان چشم را خیره می کرد. محکوم، فاصله میان محبس و محل اعدام را با خونسردی و متانت پیمود و با کِبَر سن و پیری، ضعف و ناتوانی از خود نشان نداد و در دقایق آخر عمر، ثبات و استقامت خود را به ظهور رسانید».
◽️بالای همان چوبه دار!
خیلیها بعدها فهمیدند که اشتباه بوده است و فهمیدند «کار خوبی نکردند که مجتهد جامعالشرایطی مانند حاج شیخ فضلالله نوری را به دار آویختند». خیلیها هم بعدها فهمیدند که شیخ فضلالله چه میگفت اصلا و کجا را دیده بود از کجا. شیخ ولی جَسته بود و رَسته بود و در زندگی حقانیتش را ثابت کرد بالای همان چوبه دار. بیدلیل نیست که امام خمینی (ره) این روحانی بزرگوار را نماد مبارزه با استعمار و اندیشههای انحرافی میدانستند و فرمودند: «تاریخ یک درس عبرت است برای ما. شما وقتی که تاریخ مشروطیت را بخوانید، میبینید که در مشروطه بعد از اینکه ابتدا پیش رفت، دستهایی آمد و تمام مردم ایران را به دو طبقه تقسیمبندی کرد؛ نه ایران تنها، از روحانیون بزرگ نجف یکدسته طرفدار مشروطیت، یکدسته دشمن مشروطه، علمای خود ایران یکدسته طرفدار مشروطه، یکدسته مخالف مشروطه... تا آنجا که مثل مرحوم حاج شیخ فضلالله نوری در ایران برای خاطر اینکه میگفت باید مشروطه مشروعه باشد و آن مشروطهای که از غرب و شرق به ما برسد قبول نداریم، در همین تهران به دار زدند و مردم هم پای [دار] او رقصیدند یا کف زدند».
شیخ فضلالله، بالای دار شهادت
◽️گناه ملی و عمومی
حالا اگر بخواهیم افق دید را وسیعتر کنیم و حقیقت ماجرا را بخواهیم و از بالاتر بخواهیم نگاه کنیم به ماجرای شیخ فضلالله، سخنان رهبر انقلاب موجز و روشنگر است. ایشان در یک سخنرانی، سکوت در برابر اعدام شیخ فضلالله را نظیر سکوت در برابر عملکرد مجلس مؤسسانی که رضاخان را بر سر کار آورد یک گناه ملی و عمومی نامیدند و فرمودند: سه جور گناه وجود دارد... نوع سوم، گناهان جمعی ملتهاست. بحث یک نفر آدم نیست که خطایی انجام دهد و یکعده از آن متضرر شوند؛ گاهی یک ملت یا جماعت مؤثری از یک ملت مبتلا به گناهی میشوند... یک ملت گاهی سالهای متمادی در مقابل منکر و ظلمی سکوت میکند و هیچ عکسالعملی از خود نشان نمیدهد؛ این هم یک گناه است، شاید گناه دشوارتری هم باشد، این همان «انّ الله لا یغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بانفسهم» است، این همان گناهی است که نعمتهای بزرگ را زایل میکند، این همان گناهی است که بلاهای سخت را بر سر جماعتها و ملتهای گنهکار مسلط میکند.
ملتی که در شهر تهران ایستادند و تماشا کردند که مجتهد بزرگی مثل شیخ فضلالله نوری را بالای دار بکشند و دم نزدند؛ دیدند که او را با اینکه جزو بانیان و بنیانگذاران و رهبران مشروطه بود به جرم اینکه با جریان انگلیسی و غربگرای مشروطیت همراهی نکرد، ضد مشروطه قلمداد کردند- که هنوز هم یک عده قلمزنها و گویندهها و نویسندههای ما همین حرف دروغ بیمبنای بیمنطق را نشخوار و تکرار میکنند- اینها را دیدند و دم برنیاوردند، چوبش را هم خوردند؛ آن کسانی که در همین شهر تهران مجلس مؤسسانی تشکیل شد و در آنجا انتقال سلطنت و حکومت به رضا شاه را تصویب کردند... آنها یکعده آدم خاص نبودند؛ این یک گناه ملی و عمومی بود... گاهی مجازات فقط شامل افرادی که مرتکب گناهی شدند، نمیشود؛ مجازات عمومی است؛ چون حرکت عمومی بوده؛ ولو همه افراد در آن شرکت مستقیم نداشتند.
🔰ادامه در بخش هشتم🔰
🔰بخش هشتم🔰
♻️ بازخوانی شخصیت علامه شیخ فضلالله نوری(ره) از منظر غرب
🔸پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، امین خدابخشی؛
🗓 تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 01
💢چکیده : مقام علمی مرجع شهید علامه شیخ فضلالله نوری(ره) در کنار نفوذ عمیق وی در میان تودههای مردمی و سازشناپذیری وی در مقابل بیگانگان از جمله موضوعات مورد مکاتبه سفرای غربی در مورد شخصیت علامه شیخ فضلالله نوری است. چرچیل، مدیر اداره شرقی سفارت انگلیس از وی به عنوان «یكی از مجتهدین طراز اول تهران»[مرجع تقلید] یاد میكند كه «از تماس با اروپائیان احتراز میجوید و از گفتگو با آنان سر باز میزند». سفیر انگلیس در گزارشی بهترین راه را دورکردن علامه شیخ فضلالله از تهران میداند و مینویسد: «باید توصیه کنیم که شیخ فضلالله را از تهران خارج [تبعید] کنید زیرا اگر چه مقام رسمی ندارد اما نفوذ بسیار زهرآگینی دارد».پیتر آوری نیز مینویسد: «شیخ فضلالله نوری... را بایستی نماینده آن مکتبی فکری دانست که حاکمیت را از خداوند میداند و نه از مردم و شاه».
✍ مبارازت علامه شیخفضلالله نوری علیه استعمارگران در تاریخ مشروطه، سازشناپذیری وی در مقابل جریان غربگرا و تأکید او بر اجرای احکام الهی یکی از مهمترین رخدادهای تاریخ معاصر است، که هنوز با گذشت بیش از یک قرن از آن، دستخوش تحلیلهای فراوانی شده است. در این میان غرب و جریان غربگرا سعی کرده با نسبت انواع تهمتها و شایعسازیهای به دور از واقعیت چهره مخدوشی از علامه شیخ فضلالله ارائه دهد. با این همه، مقام والای علمی و اخلاقی علامه شیخ فضلالله نوری در کنار نفوذ عمیق وی در میان مردم و سازشناپذیری او در مقابل غرب و غربگرایان از جمله موضوعاتی است که در مکاتبات گزارشگران غربی همواره به آن اعتراف شده است.
کلنل پیکوت، وابسته نظامی سفارت انگلیس در ایران، ضمن گزارشی در سال 1316ق. به لندن از دانش و پاکی علامه شیخ فضلالله نوری در زندگیاش خبر میدهد و مینویسد: «بسیار با سواد است؛ زندگی منزه و فقیرانهای دارد؛ بسیار مورد احترام است». ادوارد براون [فراماسون و جاسوس] انگلیسی نیز علامه شیخ فضلالله را در اجتهاد «برتر از دیگران» میداند و در مورد مقام علمی وی مینویسد: «شیخ فضلالله از لحاظ علم و آراستگی به کمال معروف]بود [... مجتهد(مرجعی) سرشناس و عالمی متبحر ]که[ از لحاظ اجتهاد برتر از دیگران بود».
در کنار اعتراف غربیان به مقام بلند علمی و اجتهاد علامه شیخ فضلالله، نفوذ وی در میان تودههای مردم از دیگر موضوعات مورد مکاتبه غربیان در مورد شخصیت شیخ شهید است. پنج ماه قبل از شهادت علامه شیخ فضلالله، آرتور نیکلسون سفیر انگلیس در دربار تزار، در تلگراف 18 مارس 1909 خود به ادوارد گری وزیر خارجه بریتانیا به نفوذ زیاد شیخ در میان اقشار مختلف مردم اشاره میکند و مینویسد: «در مورد شیخ فضلالله باید به این نكته توجه داشت كه این مجتهد [مرجع تقلید]، نه تنها در محافل محافظهكار [مخالفین مشروطه] بلكه در میان عناصر میانهرو [مشروطهخواهان معتدل و غیر افراطی] نیز نفوذ زیادی دارد». وی در ادامه با اشاره به اینکه هر نوع تصمیم غیر معقولی از طرف روس و انگلیس در مورد شیخ فضلالله میتواند واکنش توده مردم را به همراه داشته باشد مینویسد: «هر نوع اقدامی كه دو دولت [روس و انگلیس] علیه شیخ به عمل آورند، ممكن است نارضایتی تودههای مردم را مخصوصاً در تهران كه شیخ دارای پیروان [مقلدین و طرفداران] زیادی[بخصوص] در میان طلاب یا محصلین مدارس مذهبی است، برانگیزد».
جسارت علامه شیخ فضلالله در بیان نظرات و دیدگاههای خود و مخالفت صریح با غربزدگان در جریان مشروطه باعث شده بود که در مکاتبات غربیان وی به عنوان شخصی سازشناپذیر معرفی شود. مثلا در تلگراف آرتور نیکلسون به ادوارد گری به سازشناپذیری علامه شیخ فضلالله اشاره شده و آمده است: «جلب همكاری او برای موفقیت اصلاحات طرحریزی شده [تجدید مشروطه و مجلس] اجتنابناپذیر است».
چرچیل، مدیر اداره شرقی سفارت انگلیس، نیز در گزارشی به لندن، با اعتراف به مقام بالای علمی علامه شیخ فضلالله از وی به عنوان «یكی از مجتهدین طراز اول تهران» یاد میكند كه «از تماس با اروپائیان احتراز میجوید و از گفتگو با آنان سر باز میزند». از همینرو بود که سفیر انگلیس در گزارش خود به وزیر امور خارجه بریتانیا، بهترین راه را دورکردن[تبعید] علامه شیخ فضلالله از تهران میداند و مینویسد: «باید توصیه کنیم که شیخ فضلالله را از تهران خارج[تبعید] کنید زیرا اگر چه مقام رسمی ندارد اما نفوذ بسیار زهرآگینی دارد، امید است انجام دادن این پیشنهاد موجب تاخیر کار نشود».
🔰ادامه در بخش نهم🔰
🔰بخش نهم🔰
آرتور نیکلسون نیز در انعکاس نظر دولت روس تزاری در مورد علامه شیخ فضلالله به بریتانیا، با اشاره به آزادگی شیخ از مقام و منصب بر مشکل بودن مواجهه با شیخ اشاره میکند و مینویسد: «بنابراین، دولت امپراتوری [روس تزاری] عقیده دارد با توجه به این حقیقت كه شیخ هیچ گونه مقام رسمی ندارد كه بتوان او را از داشتن آن مقام محروم كرد، عاقلانهتر خواهد بود كه به شخص شیخ فضل الله نوری كاری نداشته باشند».
مقام علمی و نفوذ بالای علامه شیخ فضلالله در کنار سازش ناپذیری وی در مقابل بیگانگان، باعث شده که کارگزاران غربی در جریان مشروطه انواع تهمتها را به وی نسبت دهند و اقدامات شیخ فضلالله ازجمله بستنشینی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را خواسته شاه بدانند، از اینرو با شانتاژهای خبری دست به شایعسازیهای گسترده زدند که شیخ در مقابل بستنشینی خود از شاه پول دریافت کرده است. به عنوان نمونه چرچیل در گزارشی که از رجال دوران مشروطه برای سفارت انگلیس فرستاد، [این تهمت را عمدا" وارد می سازد و ] در این مورد مینویسد: «وی با استفاده از کمکهای مالی محمدعلی شاه با جنبش مشروطهخواهی سال 1907 به مخالفت پرداخت!».
اما این تهمت چنان غیر قابل قبول بود كه حتی سفیر انگلیس كه از مخالفین سرسخت شیخ بود و او را از مرتجعین خوانده بود، در گزارشی این اتهام را بیاساس خواند و نوشت: «در مورد شیخ فضلالله، شاه را متهم میكنند كه او را تشویق نموده است كه به اینكار دست بزند، این حرف به كلی بیاساس است». سفیر انگلیس در ادامه بست نشستن شیخ را حاصل مذاکره با علما میداند و مینویسد: «شیخ در نتیجه مجادلات خودش با علمای همطراز خود بست نشسته است [و] این موضوع ارتباطی به شاه ندارد». پیتر آوری مورخ و تاریخنگار غربی نیز تلاشهای علامه شیخ فضلالله را نه برای شاه، که برای تحقق حاکمیت خداوند میداند و مینویسد: «شیخ فضلالله نوری... را بایستی نماینده آن مکتبی فکری دانست که حاکمیت را از خداوند میداند و نه از مردم و شاه».
همین امر سبب شد که دشمنان شیخ که یارای مقابله با وی را نداشتند، سرانجام با انواع حیلهها و تزویرها متوسل شوند تا بتوانند با به شهادت رساندن وی به خواستههای استعماری خود دست یابند. به طوی که وقتی نقشه دستگیری و قتل شیخ به یپرم خان[ارمنی جنایتکار] رسید، بلافاصله گفت: «اگر خیال اعدام شیخ را دارند باید هر چه به موقع، به اجرا بگذارند، زیرا بعداً احساسات آتشین مردم تخفیف حاصل میكند و اجرای این نقشه بلااشكال نخواهد بود».
با دستگیری و [محاکمه فرمایشی توسط یکی از شاگردان و معتمدینِ آخوند خراسانی(ابراهیم زنجانی، ماسونِ فاسد) که حکم به اعدام شیخ داد و نهایتاً منجر] به شهادت علامه شیخ فضلالله نوری[شد]، سفارت انگلستان نتوانست جلوی شادی خود را بگیرد به طوری که پس از اجرای حكم اعدام، آرتور نیکلسون سفیر انگلیس در روسیه، در تلگرافی به لندن، خرسندی خود را از شهادت شیخ چنین آشكار میکند: «شیخ فضلالله برای مملكت خود خطر بزرگی بود! خوب شد كه ایران! او را از میان برداشت». هرچند وی اذعان دارد که علامه شیخ فضلالله مرتکب جنایت نشده بود؛ اما تاکید میکند چون او یکی از دشمنان انگلیس به شمار میرفت و برای منافع انگلیس مخاطره آمیز بود باید از میان برداشته میشد.[و این خود دلیل محکمی است که مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه الشریف، بنا به دستور و خواست دولت انگلیس به شهادت رسیده است]
تکمیلی👇
🔰ادامه در بخش دهم🔰
🔰بخش دهم🔰
⁉️درباره اصرار سفارت انگلیس بر تبعید مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) از تهران، پس از ترور نافرجام ایشان توسط مزدوران انگلیس، در ربیع الثانی ۱۳۲۷ق!🔰
✍ ترور علامه شیخ فضل الله نوری(ره) که ناکام ماند، سفارت انگلیس در #ماه_صفر ۱۳۲۷ (مارس ۱۹۰۹) دسیسه تازه ای را آغاز کرد. دسیسه جدید، آوردن فشار به شاه و دولت برای تبعید شیخ از پایتخت (کانون تصمیم گیری های سیاسی کشور) و وادار ساختن آنها - در غیاب شیخ - به اجرای تحکمات استعماری خویش بود. بارکلی، سفیر انگلیس در ایران، در راپرت به وزیر خارجه لندن (۲۱ فوریه ۱۹۰۹) عطف به تلگرام سرنیکلسون (سفیر انگلیس در دربار تزار) نوشت: "باید توصیه کنیم شیخ فضل الله را از تهران خارج نمایند، زیرا اگر چه او مقام رسمی ندارد ولی نفوذ بسیار زهرآگینی دارد"!
همانطور که در مقاله بالا نیز اشاره شد، انگلیسی ها پیشنهاد تبعید شیخ از پایتخت را با روسها مطرح کردند تا به اصطلاح از "نفوذ بسیار زهرآگین" وی در مرکز کشور جلوگیری کنند. منتها، این دسیسه نیز عقیم ماند. زیرا روسها، به لحاظ "نفوذ وسیع" شیخ بین ملت و حتی بین "مشروطه خواهان معتدل" ، احتمال دادند مردم در برابر تبعید وی بشدت واکنش نشان دهند و این عمل، به منافع سیاسی روس و انگلیس در ایران لطمه زند. لذا دولت روسیه طی یادداشتی که در مارس ۱۹۰۹ تسلیم سرآرتور نیکلسون (سفیر انگیس در دربار تزار) نمود خاطرنشان ساخت:
دولت انگلیس در پیشنهادهای متقابل خود اظهار نظر نموده است که ... مایل است اعلیحضرت [محمدعلیشاه] ، شیخ فضل الله را از تهران تبعید کند... در مورد شیخ فضل الله باید به این نکته توجه داشت که این مجتهد [مرجع تقلید]، نه تنها در محافل محافظه کار [یعنی: مخالفین مشروطه] بلکه در میان عناصر میانه رو [یعنی: مشروطه خواهان معتدل و غیر افراطی] نیز نفوذ زیادی دارد و جلب همکاری او برای موفقیت اصلاحات طرح ریزی شده اجتناب ناپذیر است. هر نوع اقدامی که دو دولت [روس و انگلیس] علیه شیخ به عمل آورند، ممکن است نارضایتی توده های مردم را مخصوصا" در تهران که شیخ دارای پیروان زیادی در میان طلاب یا محصلین مدارس مذهبی است، برانگیزد. بنابراین، دولت امپراتوری [روس تزاری] عقیده دارد با توجه به این حقیقت که شیخ هیچ گونه مقام رسمی ندارد که بتوان او را از داشتن آن مقام محروم کرد، عاقلانه تر خواهد بود که به شخص شیخ فضل الله نوری کاری نداشته باشند.[۱]
انگلیسی ها، برای زمینه سازی این توطئه و نیز خالی کردن دل یاران وی، شایعه صدور حکم شاه به تبعید او به کلات نادری را بر سر زبانها انداختند، که در بعضی از تواریخ مشروطه منعکس است.[۲]
🔰ادامه در بخش یازدهم/پایانی🔰
🔰بخش یازدهم/پایانی🔰
⁉️ جرم مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) چه بود که انگلیس خبیث و عوامل مزدورش او را مستحق طعن و لعن و ترور و تبعید و اعدام و تخریب شخصیت می دانستند؟
✍ جرم شیخ، دفاع اصولی از دین و مبارزه جدی با استراتژی استکبار زورگو و متجاوز آن روز ایران ( انگلیس و روس)، بود که او را - در این هر دو عرصه - خواهی نخواهی با قدرت های استعماری و طیف همبسته آنان در داخل کشور، عناصر بریده از دین و ملت و وابسته به بیگانه به شدت درگیر می ساخت و چون می دیدند، از یک سو میان مردم نفوذ و محبوبیت دارد و از دیگر سو بر اصول خود پایداری می ورزد و "اسرار مگو" را بر خلق بازگو می کند و عملا" مانع رسیدن بازیگران به اغراض و مطامع خویش است، به حربه "تهمت" متوسل می شدند و برای مخدوش ساختن "منطق استوار"ش او را به انواع تهمت ها (از رشوه گیری از شاه و صدر اعظم گرفته تا ریاست خواهی و حتی وابستگی به روس ها، مخالف پیشرفت و ترقی!) متهم می کردند و سرانجام نیز، این همه را وافی به مقصود ندیده و در نخستین فرصتی که به دستشان آمد، پیکر وی را در میدان پایتخت به دار آویختند و حتی به جنازه اش نیز رحم نیاوردند.
آنان - در اصل - با " شخص" شیخ و شکل و شمایل وی، دشمنی نداشتند، آنچه مورد کینه و نفرت آنان بود، دین و آیینی بود که با منطق سرخ عاشورایی اش، در طول تاریخ، از بدو ورود سلطه جویان غرب به این سرزمین، از هویت قومی، از شرف ملی، از تمامیت ارضی و از آزادی و استقلال سیاسی و فرهنگی این آب و خاک، دفاع کرده و گهگاه، از خشم و خروش بر ضد دشمنان دین و ناموس و شرف این مرز و بوم، طوفانی مهیب برپا ساخته بود.
جرم اصلی شیخ، نوشیدن از چشمه زلال و حیات بخش این دین آسمانی و از بن جان خستو شدن به آن بود. جرم وی بالیدن و برآمدن در مکتب پرچمدار جنبش تحریم تنباکو، میرزای شیرازی و همنوایی با وی در این جنبش ضد استعماری و سپس بر دوش کشیدن درفش عدالتخواهی و درافتادن با رژیم استبدادی که چونان گوی چوگان، هر زمان در آغوش قدرتی می لغزید و تهیه مهاری برای آن تا دولتمردان، برای همیشه، اندیشه امتیاز دادن به بیگانگان(از سنخ رویتر و رژی) را از سر بیرون کنند و جز در راه منافع خلق گام نزنند، بود.
و این چیزی نبود که خوشایند دولت های استکباری زورمند و حریص و گوش بر زنگ این کشور [همچون انگلیس خبیث] باشد و خواب خوش چند صد ساله شان بر نیاشوبد. این بود که با همه توش و توانشان، با افزارهای رزم و گروه های فشار و متخصصان جنگ روانی و باند های ترورشان و هرچه که در عرصه به کار حذف حریف می آمد، به جنگ شیخ فضل الله و یاران وی برخاستند.
وارد نمودن انواع و اقسام اتهام های ناچسب، ناروا و ناجوانمردانه به شیخ، همه و همه، به واقع، جنگ روانی یی بود که دشمنان دیرین اسلام و ایران، برای از میان برداشتن بزرگترین مانع دسائس خویش در این کشور، به راه افکنده بودند و صفحات تاریخ مشروطیت، چنانکه عالمانه و نقادانه و بی غرض بررسی شود، گواه این امر است.
💠 امام راحل:
جرم شیخ(ره)، این بود که قانون باید اسلامی باشد
💠 امام خامنه ای(حفظه الله):
مجتهد بزرگی مثل شیخ فضلاللَّه نوری _را که از بانیان و رهبران #مشروطه بود، به جرم اینکه با #جریان_انگلیسی و غربگرای #مشروطیت همراهی نکرد، ضد مشروطه قلمداد کردند، که هنوز هم یک عده قلمزن ها، گوینده ها و نویسنده ها همین حرف دروغ بی مبنای بی منطق را نشخوار می کنند و تکرار می کنند. ۶۴/۸/۸ ... همیشه همینطور است. همیشه کسانی را که می خواهند از هدف ها و آرمان های عالی انسانیشان دور کنند، همیشه هرگاه می خواهند شتابندگان به سوی حکومت عدل اسلامی را متوقف کنند، آنها را به کهنه پرستی، به وابستگی، به ضدیت با آرمان های دموکراسی متهم می کنند و شیخ فضل الله قربانی #عدالت شد/ ۵۹ ش
🔸اشاره ها:
[۱] تاریخ استقرار مشروطیت در ایران...، صص ۱۰۵۶ - ۱۰۵۷
[۲] ک، تاریخ بیداری ایرانیان، از بابی ازلی ماسون، ناظم الاسلام کرمانی بخش دوم
و سالشمار علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، عبدالحسین طالعی، سید عبدالحسین علوی، ک، تنهای شکیبا، ک، خانه بر دامنه آتشفشان، علی ابوالحسنی...
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬👆 کلیپ اینفوگرافیک
🔸عنوان: حرفِ اول و آخرِ مرجعِ سَربِدارِ آزادی
☝️خدایا، خودت شاهد باش که در این دم آخر هم به این مردم می گویم که مؤسسین این اساس [مشروطه] از لامذهبین هستند، که مردم را فریب داده اند. این اساس، مخالف اسلام است...
✍ اینها آخرین جملات #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه) است که در ۱۳ رجب ۱۳۲۷ هجری قمری(۹-۱۱ مرداد ۱۲۸۸ ش) توسط عوامل دین ستیزِ جریانِ غربگرا و انگلیسیِ مشروطه، در میدان توپخانه تهران، مظلومانه بردار شد.
🔸نثار روح پُرفتوحش🔰
🌺🍃«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 📖 پای درس امام خامنه ای حفظه الله
تاریخ: ۸۴/۸/۸
📖 موضوع: #گناه_ملی_و_عمومی که باعث شد رضاخان، روی کار بیاید!
‼️ ملتی که در شهر تهران ایستادند و تماشا کردند که مجتهد بزرگی مثل [#مرجع_شهید_علامه] شیخ فضلاللَّه نوری(ره) _را که از بانیان و بنیانگذاران و رهبران مشروطه بود، به جرم اینکه با جریان انگلیسی و غربگرای مشروطیت همراهی نکرد، ضد مشروطه قلمداد کردند_ بالای دار کشیدند و دم نزدند ۵۰سال بعد چوبش را خوردند و در همین شهر تهران مجلس مؤسسانی تشکیل شد و در آنجا انتقال سلطنت و حکومت به رضاشاه را تصویب کردند. این یک گناه ملی بود!
🔥 #گناه جمعی ملت ها که مجازات عمومی را به دنبال دارد! گناهی که نعمت های بزرگ را زایل میکند و بلاهای سخت را بر سر جماعت ها و ملت های گنهکار مسلط می نماید! گناهی که #استغفار مخصوص خود را دارد.
✳️ @ShahidRabe
28.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بیوگرافی اجمالیِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری #شهید_رابع اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت اسلام خواهیِ مشروطه (مشروعه)
🔶🔸از: شبکه قرآن و معارف سیما، ضیافت
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند #مرجع_شهید
حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣ 🎬👆 قطعه کوتاه از فرمایشات امام خامنه ای(حفظه الله تعالی)، در دفاع از #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری #شهید_رابع اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت اسلام خواهی #مشروطه (مشروعه)
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
2⃣ 🎬👆 قطعه کوتاه از فرمایشات امام خامنه ای(حفظه الله تعالی)، در دفاع از #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری #شهید_رابع اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت اسلام خواهی #مشروطه (مشروعه)
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
3⃣ 🎬👆 قطعه کوتاه از فرمایشات امام خامنه ای(حفظه الله تعالی)، در دفاع از #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری #شهید_رابع اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت اسلام خواهی #مشروطه (مشروعه)
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
4⃣ 🎬👆 قطعه کوتاه از فرمایشات امام خامنه ای(حفظه الله تعالی)، در دفاع از #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری #شهید_رابع اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت اسلام خواهی #مشروطه (مشروعه)
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
5⃣ 🎬👆 قطعه کوتاه از فرمایشات امام خامنه ای(حفظه الله تعالی)، در دفاع از #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری #شهید_رابع اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت اسلام خواهی #مشروطه (مشروعه)
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
6⃣ 🎬👆 قطعه کوتاه از فرمایشات امام خامنه ای(حفظه الله تعالی)، در دفاع از #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری #شهید_رابع اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت اسلام خواهی #مشروطه (مشروعه)
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 👆 #شهید_رابع(ره)، در یک نگاه
✳️ @ShahidRabe
📷 مزارِ شریفِ مرجع #شهید_رابع(ره)
🌺🍃نثار روح با عظمتش،
«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
✳️ @ShahidRabe
#تقویم
🗓 پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ه.ش
🏴 @ShahidRabe
✍ به مناسبت ایام شهادت و برگزاری یادواره بزرگداشت #مرجع_شهید حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری #شهید_رابع اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه)/پنجشنبه ۶ مرداد ماه ۱۴۰۱ ش، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر نور
#کلام_امام
✳️ @ShahidRabe