📑 نسخه PDF
نظریه دولت شریعتِ #نظریه_پرداز (#تئوریسین) بزرگ عصر مشروطه
🔰👇👇
نظریه «دولتشریعتِ» مرجع شهید.pdf
601.9K
📑 نسخه PDF
♻️ نظریه ی دولت شریعتِ؛ علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
✍ نگاهی به اندیشه ی سیاسیِ نظریه پردازِ بزرگ[١]* عصر مشروطه، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه الشریف)، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه)
◽️پژوهشگر و نویسنده: دکتر مظفر نامدار
◽️منبع: فرهنگ 1377 شماره 27 و 28
◽️تعداد صفحه: ۴۵
◽️حوزه های تخصصی:
علوم سیاسی، اندیشه سیاسی، اندیشه سیاسی در ایران، تاریخ و مبانی اندیشه سیاسی در ایران اسلامی، تاریخ و مبانی اندیشه سیاسی از مشروطه تا انقلاب اسلامی
حوزههای تخصصی علوم اسلامی، فقه و اصول فقه، اندیشه و فقه سیاسی، فقه سیاسی، آثار و اندیشمندان سیاسی مسلمان
[١]* #نظریه_پرداز یا #تئوریسین
Theoretician, Théoricien
نخبه ای که با احاطه بر اصول و مبانی علم، درباره مسائل اجتماعی، سیاسی و علمی نظریه جدید ارائه می دهد و یا از تئوری های(نظریه های) موجود برای تحلیل پدیده ها استفاده می کند
✳️ @ShahidRabe
🔻تجربه تاریخی در عمامهپرانی
✍ سید عبدالله هاشمی
🔸 تجربه عمامهپرانی در ایران، به صد و اندی سال پیش برمی گردد.
روز سیزدهم رجب 1327 قمری یک ساعت و نیم به غروب، میدان توپخانه تهران، جمعیت سوت و کف می زدند و یک ریز فحش و دشنام می دادند. فاتحان تهران درحال رسیدن به فتح الفتوح خود بودند. نادر ترین حادثه سیاسی اجتماعی ایران در حال شکل گرفتن بود. علامه شیخ فضل الله نوری با راهنمایی یکی از فاتحان و با پای مجروح خود با صلابت و پرهیبت، راهی چوبه دار شد.
کنار چهارپایه که رسید با خدا و مردم و روحانیت خواب آلوده، سخن گفت:
«خدايا تو شاهد باش که من آنچه را که بايد بگويم به اين مردم گفتم... خدايا تو خودت شاهد باش که من برای اين مردم به قرآن تو قسم ياد کردم. گفتند: قوطی سيگارش! بود...
در ادامه به خدا گفت که مردم بشنوند:
«خدايا تو خودت شاهد باش که در اين دم آخر هم باز به اين مردم ميگويم که مؤسسين اين اساس، لامذهبين هستند که مردم را فريب دادهاند... اين اساس مخالف اسلام است... محاکمه من و شما مردم بماند نزد پيغمبرخدا، محمدبن عبدالله...»
🔹هنوز صحبت شیخ شهید، تمام نشده بود که يوسفخان ارمنی به طرز خفت باری عمامه از سر شيخ برداشت و به طرف جمعيت پرتاب کرد. این اولین تجربه عمامه پرانی در ایران بود. طولی نکشید که همه فهمیدند مشکل مشروطه، عمامه شیخ فضل الله نبود و عمامه پرانی شیخ، مقدمه ای برای کلاه پهلوی بود که با خون دل بر سر شاهدان اهانت به شیخ فضلالله و ملت ایران گذاشتند.
🔹حاج شيخ با همان صدای بلند و پر طنين خطاب به روحانیت کنار آمده با مشروطه و خواب آلود، گفت: «اين عمامه را از سر من برداشتند از سر همه برخواهند داشت».
درست یک سال بعد از شهادت شیخ، سید عبدالله بهبهانی در خانه ترور شد[توسط همانانی که سنگشان را به سینه میزد!]، سه سال بعد ثقة الاسلام تبریزی به همراه هفت تن دیگر در روز عاشورای سال ۱۳۳۰ قمری برابر با ۹ دیماه ۱۲۹۰ خورشیدی توسط روس ها[ی تزاری] بهدار کشیده شدند.
🔶 این داستان به جایی رسید که نحوست روحانی بخشی از ادبیات عمومی و فرهنگ عامه شد. (فاعتبروا یا اولی الابصار)
🔶 آخرين جمله شيخ که حکايت از بیوفایی و در عين حال جهالت مردم زمانه خود داشت و در حقيقت گونهای پيشبينی تکرار حوادث صدر اسلام در مشروطه و آينده آن بود عبارت « هذه کوفه الصغيره» بود. پس از آن يپرم ارمنی، طناب دار را در پایتخت جامعه شیعه و در مقابل چشمان مردم بر گردن مرجع اول تهران افکند.
شیخ فضلالله مرجع اول تهران و محبوب مردم بود. یک شخصیت عادی نبود. این مسأله از نگاه بیگانگان نیز دور نمانده است. ادوارد براون انگلیسی [مأمور سرویس جاسوسی انگلیس در ایران] نیز شیخ فضلالله را در اجتهاد «برتر از دیگران» میداند و در مورد مقام علمی وی مینویسد: «شیخ فضلالله از لحاظ علم و آراستگی به کمال معروف بود ... مجتهد سرشناس و عالمی متبحر که از لحاظ اجتهاد برتر از دیگران بود».
[زنده یاد جلال] آل احمد درباره شهادت شیخ می نویسد:
«من نعش آن بزرگوار را بر سر دار، همچون پرچمى مى دانم که به علامت استیلاى غربزدگى، پس از دویست سال کشمکش بر بام سراى این مملکت افراشته شد و اکنون در لواى این پرچم، ما شبیه به قومى از خود بیگانهایم»
❇️ اکنون نیز عمامه پرانی با آموزش بیگانگان برای گذاشتن کلاهی دیگر بر سر مردم است و مقدمه ای برای حذف موانع غربی سازی جامعه ایران است. همه آنچه شیخ پای دار گفت را امروز باید شنید تا دوباره، گرفتار تلخی های آن روز نشویم.
منبع:نويسندگان حوزوی
✳️ @ShahidRabe
📚 به بهانه آغاز سی اُمین دوره #هفته_کتاب و #کتابخوانی جمهوری اسلامی ایران
🗓 از ۲۱ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ش
🔰👇👇
💠 امام خامنه ای(حفظه الله):
📚 اگر انسان بخواهد در زمینه های معنوی و فرهنگی تر و تازه بماند جز رابطه با کتاب چاره ای ندارد
📚 دین و دنیای بشر به برکت کتاب تأمین میشود! ۷۴/۶/۲۱
📚 برای یک ملت خسارت بزرگی است که با کتاب مأنوس نباشد و برای یک فرد توفیق عظیمی است که با کتاب مأنوس باشد! ۱۳۷۲/۱۰/۴
❇️ انس با #کتاب و اهتمام در حفظ و نگهداری کتب ارزشمند، از وجوه اشتراک برخی از بزرگان🔰
📚 [پدر و عموی آقا سید شهاب الدین مرعشی، (مرحومین، آقا سید محمود و آقا سید اسماعیل)، و والد شهید امام راحل(آقا سید مصطفی موسوی)، از شاگردان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری (ره) بودند و از طرفی، امام با آقا سید شهاب الدین، دوستی دیرین و صمیمی داشت]، آیت الله [سید شهاب الدین] مرعشی تفاوتهایی با معمول و متعارف مراجع [هم عصر] داشتند، یکی همین مسئله اُنس با کتاب و کتاب شناسی و نسخه شناسی است؛ این را ما کمتر [در این عصر] دیدهایم، البتّه بزرگانی از مراجع و علمای بزرگ بودهاند که کتابخانههای قدیمی و خوبی در نجف و قم [و تهران] داشتند. [در عصر قاجار، اُنس با کتاب و شناختن نسخههای خطّی و تلاش در جهت تصحیح و چاپ آثار بزرگان شیعه در وجود علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، تبلور داشت و ایشان دارای کتابخانه و مرکز اسناد بزرگ و کم نظیری بود که متأسفانه پس از شهادت ایشان، با هدایت انگلیس به یغما رفت]، [در عصر حاضر] انس با کتاب و شناختن نسخههای خطّی و شناختن مؤلّفین از جمله خصوصیّات مرحوم آیت الله مرعشی نجفی بود که ایشان این هنر بزرگ را نیز در کنار سایر مفاخری که در وجود ایشان بود، داشتند. [قابل ذکر است که] توجّه و عنایت امام [خمینی ره بود که]، کتابخانه ایشان را نجات داد./ برداشت و تلخیصی از سخنان امام خامنه ای(حفظه الله) برگرفته از منابعی همچون: ک، من و کتاب/ جهادتبیینی/ک، تنهای شکیبا/ویکی ها(پدیا، گفتاورد)...
📚 #معرفی_کتاب مرتبط با مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰
📚 معرفی کتابی با عناوین متفاوت و برگرفته از یک منبع!🔰
📕شهید هرگز نمی میرد
📘نگاه دوم
📗 سرّ دار
اثر🔰
✍ ادیب شهیر، مرحوم دکتر شمس الدین تندر کیا، نوه علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و فرزند آقا میرزا هادی نوری (از فرزندان خلف شیخ)، سعی بسیار کرد که سبکی نو در ادبیات فارسی پدید آورد و این کار را "نهیب جنبش ادبی: شاهین" نامید. اولین بیانیه تندر کیا در مهر ۱۳۱۸ با همین نام در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید که با نقدهای تندی مواجه شد و همان را در آبان و آذر ۱۳۱۸ با عنوان "شاهین یک" در بیست صفحه چاپ کرد. سپس شاهین های دو و سه همراه با شاهین یک در آبان و آذر ۱۳۲۰ در ۱۲۸ صفحه و شاهین های ۴ تا ۲۵ در آبان و آذر ۱۳۲۲ در ۳۱ صفحه، چاپ شد و از دی ماه ۱۳۳۵ شاهین های ۲۶ تا ۳۱ را به همراه چند ضمیمه، در ۲۰۸ صفحه (یعنی دنباله شاهین های قبلی از صفحه ۱۶۱ تا صفحه ۳۶۸) به چاپ رساند. وی شاهین های ۳۲ تا ۴۳ را در ۵۶۲ صفحه تدوین کرد و شاهین های ۴۴ تا ۵۰ را در شهریور ۱۳۴۴ به وسیله شرکت سهامی چاپ گهر در ۴۹۸ صفحه (یعنی از صفحه ۹۳۱ تا ۱۴۲۸) به چاپ رساند و در مقدمه آن نوشت: "این دفتر که دنباله نهیب جنبش ادبی است باید به آنها پیوسته شود و با آن شاهین تمام است" و در آخر کتاب گوید: "و بدینگونه پس از یک ربع قرن تلاش، شاهین در پنج شنبه ۲۱ آذر ۱۳۴۲ ساعت ۹ شب تمام شد. تهران، تندر کیا"
بنابراین "نهیب جنبش ادبی: شاهین" تألیف تندر کیا در پنجاه "شاهین" در طول ۲۵ سال در ۱۴۲۸ صفحه (تمام صفحات پنجاه شاهین) به چاپ رسید. قبل از شروع در شاهین ۲۶ ، مقدمه ای به همراه دو ضمیمه به چاپ رسیده است که ضمیمه دوم شرح حال جدش، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه است و در پایان شاهین ۳۱ می نویسد: ((کار این دفتر از آغاز خرداد ۱۳۳۴ تا هفتم مهر ۱۳۳۴ یعنی چهار ماه طول کشید. فقط نسبت به ضمیمه دوم [شرح حال علامه شیخ فضل الله] بعدا به مرور تکمیلاتی صورت گرفته است)). شرح حال علامه شیخ فضل الله از صفحه ۲۱۰ "نهیب جنبش ادبی: شاهین" شروع می شود و تا صفحه ۳۱۹ ادامه دارد و چگونگی تألیف شرح حال جد بزرگوارش را در مقدمه به تفصیل می نویسد.
در اولین فرصت پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در ۲۲ فروردین ۱۳۵۸ (حدود دو ماه پس از پیروزی انقلاب) این شرح حال به عنوان "شهید هرگز نمی میرد" با مقدمه و زیر نظر عبدالمنتظر مقدسیان در دو هزار نسخه در چاپخانه میهن، تهران، در ۱۵۲ صفحه رقعی منتشر شد.
در مقدمه آن می خوانیم: ((...این کتاب شرح حال راد مردی است بزرگ که افکار عمومی را زیر بال تربیت، گرفته و سرنوشت میلیونها انسان را در پهنه جهان به دست عالمی که شرح حالش را مطالعه می نمایند، داده است...افسوس و صد افسوس که حال، در بین ما نیست...
وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ﴿۱۶۹﴾آل عمران، (ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند، آری شهید هرگز نمی میرد)) وی نام کتاب را از این آیه مبارکه اقتباس کرده است.
مقدمه کتاب به قلم عبدالمنتظر مقدسیان در هجده صفحه اول کتاب به چاپ رسیده است و شرح حال مرجع شهید در آن از صفحه ۱۹ تا صفحه ۱۴۸ است.
همین شرح حال برای بار سوم با عنوان "سرّ دار"
در پاییز ۱۳۸۰ توسط انتشارات کتاب صبح در قطع پالتویی در ۱۴۰ صفحه به چاپ رسیده است. همچنین برای بار چهارم و تحت همین عنوان،
در صد و چهار صفحه رقعی به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال ۱۳۹۱ ش منتشر شد.
✅ هم داستانیِ جلال آل احمد با دکتر تندر کیا
اختصار و روان بودن نثر تندرکیا در کنار دسترسی به جزئیات اطلاعات خانوادگی و شاهدان عینی موجب ایجاد گزارش خواندنی از داستان غم انگیز بر دار رفتن علامه شیخ فضل الله (ره) تحت عنوان سرّ دار شد. خصوصاً که او خود از شاعران برجسته نسل شعر نو در دهه چهل بوده است و حتی قلم او شبیه به جلال آلاحمد است. از قضا، جلال نیز در مورد سرنوشت شیخ با او همداستان است.
جلال در صفحه 78 کتاب غربزدگی می گوید: «من با دکتر تندر کیا موافقم که نوشت، شیخ شهید نورى، نه به عنوان مخالف مشروطه که خود در اوایل امر مدافعش بود، بلکه به عنوان مدافع مشروعه باید بالاى دار برود و من مى افزایم به عنوان مدافع کلیت تشیع اسلامى، از آن روز بود که نقش غرب زدگى را همچون داغى بر پیشانى ما زدند و من نعش آن بزرگوار را بر سر دار، همچون پرچمى مى دانم که به علامت استیلاى غربزدگى، پس از دویست سال کشمکش بر بام سراى این مملکت افراشته شد و اکنون در لواى این پرچم، ما شبیه به قومى از خود بیگانهایم.
در لباس و خانه و خوراک و ادب و مطبوعاتمان و خطرناک تر از همه در فرهنگمان، فرنگى مآب مىپروریم و فرنگىمآب، راه حل هر مشکلى را مى جوییم.»
🔸منبع: ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی، از نوشته علی اکبر زمانی نژاد/ک، غربزدگی، جلال
🔰ادامه در بخش سوم🔰
🔰بخش سوم🔰
✍ به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کتاب سر دار، گزارشی تحلیلی از بر دار رفتن مرجع شهید حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در نهضت مشروطه، نوشته تندرکیا را به چاپ رسانده است.
آنان که با دیده باز و عبرت جو، به سراغ تاریخ بروند، می توانند از این آموزگار بزرگ و خاموش، درسها بیاموزند و توشه ها برگیرند. علی رغم آنکه هر مقطع تاریخ، حاوی و رویدادهای تازه و متفاوت با دیگر مقاطع است اما در عین حال قوانین و سنن ثابتی بر این رویدادها حاکم است که با کشف و درک آنها می توان مقطع حال و آینده را جهت داد و موانع را از پیش روی برداشت و راه رستگاری را هموار نمود. دوران مشروطه یکی از پرعبرت ترین و درس آموزترین مقاطع مهم تاریخ این سرزمین است که باید آن را خواند و به کندو کاو در آغاز و انجام رویدادهای آن پرداخت.
یکی از غفلت های مهم از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون، غفلت از این دوران و مرورنکردن و نیاموختن درسهای آن، آن گونه که باید است و از همین بابت تلفات سنگینی را به جان خریده ایم که می توانستیم با عبرت از مشروطه مانع از آن شویم.
ماجرای بردار رفتن مجاهد عظیم الشان، مجتهد عالی مقام مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(ره) با توطئه و تمهید دول غربی و مستفرنگان دست نشانده آنها، از نقاط برجسته و ننگین تاریخ مشروطه است که زوایا و ابعاد گوناگون آن همچنان برای بسیاری از ما و بویژه نسل جوان، ناشناخته مانده است و این در حالی است که جلوه هایی از مقدمات و زمینه هایی که منجر به این حادثه تلخ و ننگ آلود شد، در دوران کنونی در حال تکرار است.
🔸ساختار کتاب
کتاب سر دار، گزارشی تحلیلی از بر دار رفتن آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری زعیم بصیر و شجاع نهضت اسلام خواهی مشروطه، دارای فصل بندی مشخصی نیست، بلکه در آن حوادث و اتفاقات زمان به شهادت رسیدن به ترتیب بیان می شود. عناوین ارائه شده به ترتیب عبارت است از: سرّ دار، نقش انگلیس، دستگیری، بازجویی و محاکمه، به سوی دار، آخرین سخنان شیخ، زنده باد مجازات!، حمله به جنازه مطهر!، تحویل جنازه، پنهان نمودن جنازه در خانه شیخ، حمل جنازه به قم، حق با شیخ بود یا علمای دموکرات؟، شیخ و دربار محمد علی شاه، فقر شیخ، شیخ و بیگانگان، بررسی اسناد منتشرشده درباره شیخ، یک پاکت سر بسته، رساله مشروطه مشروعه، عاقبت مهدیِ ناخلف.
🔸ویژگی اثر
1. پرداختن به یکی از مهمترین نقاط تاریخ معاصر ایران؛
2. پرداختن به مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری؛
3. معرفی اتفاقات قبل و بعد از شهادت آیت الله العظمی شیخ فضل الله نوری؛
4. پرداختن به اتفاقات با استفاده از تحلیل های مناسب؛
5. نقل حوادث از طریق نقل خاطرات نوه علامه شیخ فضل الله نوری.
انتشارات نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کتاب سر دار، را در در قطع رقعی و 104 صفحه به چاپ رسانده است.
👈علاقهمندان میتوانند برای خرید این کتاب به انتشارات نهاد کتابخانه های عمومی کشور به آدرس: نشانی: تهران، خیابان فلسطین، پایینتر از بلوار کشاورز، کوچه شهید ذاکری، پلاک ۹ تلفن: ۸۸۹۳۷۵۷۹ مراجعه نمایند./826/ن601/ق
🔰ادامه در بخش چهارم🔰
🔰بخش چهارم🔰
✍ کتابخانه بی نظیری که پس از شهادت شیخ و با هدایت انگلیس، غارت شد تا واقعیات پنهان بماند و زمینه های تحریف تاریخی مهیا شود!؟
ابعاد این خسارت بزرگ تاریخی، همچنان در غبار تحریف عامدانه تاریخ، پنهان مانده است!🔰
محدث بزرگ شیعه، میرزا حسین نوری ره (صاحب مستدرک الوسائل) است.خاندان کهن نوری دارای کتابخانه و مرکز اسناد جامع و معتبری بودند که در ایران و منطقه نظیر آن در کمیّت و کیفیّت یافت نمیشد. محدث نوری تلاشهای زیادی جهت پیدا کردن آثار قدیمی شیعه و حفظ آنها از آسیب و نابودی داشته.کتابخانه، شامل هزاران جلد کتاب نفیس و نسخههای خطی ارزشمند و گرانبها، نقشه ها و اسناد جغرافی ایران و منطقه، اسناد طوایف مختلف ایرانی، شجره نامه های سادات و... بود.پس از رحلت او #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری (داماد و خواهرزاده محدث) به عنوان وارث، صاحب و اختیار دار کتابخانه و مرکز اسناد شد و با مدیریتی مثال زدنی به حفظ و گسترش آن با شیوه های نوین همت گماشت.پس از شهادت ایشان به دست عوامل انگلیس، کتابخانه و اسنادش که آثار تألیفی و دست نوشته های ارزشمند ایشان نیز در میان آنها بود به انحاء مختلف غارت شد! تا زمینه های تحریف تاریخ توسط قلم به مزدان فراماسون، فراهم آید.
استاد مهدی انصاری،
مورخ، پژوهشگر و مشروطه پژوه معاصر، در گفتگو با نسیم آنلاین🔰
متأسفانه بسیاری از اسناد مربوط به مشروطه و شیخ شهید، از بین رفتهاند، و گرنه عظمت کار شیخ فضل الله نوری(ره) بیشتر معلوم می شد.
یکی از کسانی که در از بین بردن این اسناد [اسناد مشروطه] نقش بسیار برجستهای داشت، احمد کسروی (روحانی نمای فراماسون) است که خود در خاطراتش مینویسد، به هر شکلی که امکان داشته اسناد مشروطه را از دست این و آن جمع کرده، بعد هر کدام را که صلاح دانسته نگه داشته و بقیه را نابود کرده و هیچ سندی را هم به هیچ کسی...برنگردانده است! متأسفانه قانون اساسی نگارش شده توسط شیخ فضلالله هم در بین این اسناد بود، آن هم یک قانون اساسی مشروعه مشروطه، نه غربی یا عرفی و درباری...
🔸منابع: آثار قلمی و کلامی علی ابوالحسنی منذر، علی دوانی، مهدی انصاری، محمد ترکمان، یعقوب توکلی، شیخ آقا بزرگ تهرانی، محدث بزرگ میرزا حسین نوری(نقباء البشر)، شیخ حسین لنکرانی... و دانشنامه ها(پدیا، گفتاورد، فقه...) و رجانیوز، نسیم آنلاین، مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، کتابخانه های آستان قدس رضوی و آیت الله مرعشی نجفی(ره) قم...
🔰ادامه در بخش پنجم🔰
🔰بخش پنجم🔰
✍نمونه آثار به غارت رفته
✍ در میان اسناد و کتابها، نسخه اصلی خطی🔰
تألیفات محدث نوری مستدرک الوسائل شامل نسخه خطی ۲۳ هزار حدیث نجات داده شده توسط او (شامل ۷۵ کتاب) ,نجم الثاقب فی أحوال امام الغائب، لؤلؤ و مرجان، فصل الخطاب فی تحریف الکتاب، … ;
شجره نامههای خانوادههای اصیل ایرانی و سادات؛
نامههای تاریخی، کتابهای تاریخی همانند ۲۰ جلد کتاب تاریخ قم حسن بن مثله جمکرانی همراه با ترجمه فارسی حسن بن علی بن حسن بن عبدالملک قمی؛
۷۲ جلد کتاب و مجموعه اسناد تاریخ قومهای فتنه و ضاله از ابتدا تا مشروطه (تاریخ مهاجرت برخی قوم های نافرمان و نفوذ قومهای یاجوج و ماجوج به ایران) که در طول زمانی بیش از ۲ هزار سال توسط خاندان نوری طبرسی جمعآوری شده بوده.
اسناد جغرافی ایران و منطقه که بر اساس آنها زیر نظارت میرزای شیرازی فارس نامه ناصری نوشته شده؛
نسخههای اصلی خطی تألیفات فلسفه، اصول شیعیان و دیگر مذاهب؛
نسخههای اصلی خطی تألیفات در شعر و هنر، طب، ادبیات، تاریخ و …؛
نامهها و اجازهنامهها و کتابهای نایابی همانند نقض عثمانیه ابن طاووس؛
طرحها و قانونهای نوشته شده توسط مرجع شهید علامه شیخ فضلالله نوری ره، از شروع جنبش تنباکو , جنبش مشروطه تا نهضت مشروطه مشروعه، از جمله نسخههای اصل طرح و قانون جنبش عدالتخانه , مجلس شورا، تاریخنگاری و مدارک مربوط به جلسات تبادل نظر با همراهان،
نسخههای روزنامههای ایران و نوشتههای سیاسی عصر با کناره نویسیهای شیخ فضلالله؛
نسخههای اصلی نوشته های روزنامه شیخ و نامههای روزمره شیخ در داخل و خارج کشور؛ آثار تألیفی شیخ، آرشیو شیخ از نسخههای اصل روزنامهها و مقلات سیاسی، کتابها، فرهنگ نامهها و غیره به زبانهای فرانسه, عربی، ترکی-عثمانی، انگلیسی، روسی و یا ترجمه هایی از آنها با کناره نویسیهای شیخ (مرجع شهید نوری به چند زبان و از جمله به فرانسه تسلط داشت). گزارش های تحقیقی علامه محمد قزوینی از اوضاع اروپا به شیخ از اوضاع آن دیار (ادیب بزرگ قزوینی، بزرگترین غرب شناس تاریخ ایران، شاگرد، معلم فرزندان و نماینده پژوهشی شیخ در اروپا بود وی همواره از خود به عنوان خانه زاد شیخ فضلالله نوری نام میبرد)؛
اسناد حقوقی خرید، فروش، اجاره، وکالت، وصیت، ازدواج، و طلاق در تهران و ولایات.
رسالههای علمی و سفرنامه ها؛
تعزیه نخستین "مهلت خواستن امام حسین" محمدتقی نوری مازندرانی و بیش از ۳۰ تعزیه دیگر وی. اسناد مجموعه قرآنی "لبیک یا حسین" رویانیان و رستمداران و آلکیا و مرعشیان و کیانیان و سربداران طبرستان و خراسان، چگونگی رواج آن و...
🔹منابع: دانشنامه آزاد ویکیپدیا، آثار محدث نوری، نقباء البشر، ج 2، ص 549 و جلدهای مختلف((الذریعه))/کانال nohoomeday@ ،...
🔰ادامه در بخش ششم🔰