eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.5هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
285 ویدیو
394 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
VARESIN.jpg
793.5K
👆وارثینِ مکتب شیخ الاعظم مرتضی انصاری(ره) در سلسله جلیله اُستاد و شاگردی/نمودار(چارت) /کیفیت اصلی 📷 کلیک بر تصویر و زوم (+) ✳️ @ShahidRabe
📑 🔶🔸برای نخستین بار، در موضوع: حکومت و تمدن در اندیشه سیاسی آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه الشریف) 🖋📄 پژوهشگر و نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان نوش آبادی استاد حوزه های علمیه، دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشکده تاریخ، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران ▫️انتشار: در نشریه علمی «علم و تمدن در اسلام» شماره ۱۳ پاییز ۱۴۰۱ 🔶🔸چکیده حکومت از مباحث مهم و تمدن به مثابه وضع مطلوب، دارای جایگاه ویژه در اندیشه سیاسی همه دور­ه ­های گذشته ایران و جهان است. در نهضت مشروطه نیز، به دلایل متعدد از جمله تأثیرپذیری ایرانیان از افکار سیاسی غرب، بازار اندیشه­ ورزی چنان بالا گرفت که به حکومت و تمدن بیش از گذشته پرداخته شد. در میان اندیشمندان این دوره، آیت الله علامه شیخ فضل­ الله نوری(ره) از برجسته‌ترین فقهایی است که در جدال اندیشه ­ها و با مقولاتی چون حکومت و تمدن به مصاف اندیشه غرب می ­رود، از این رو، مقاله حاضر به این سئوال که: دیدگاه آیت الله شیخ فضل­ الله نوری به حکومت و تمدن چه بوده است؟ به شیوه توصیف و تحلیل پاسخ می ­دهد. یافته­ های تحقیق نشان می­ دهد شیخ در چارچوب دین، حکومت و تمدنی را مفید و مؤثر می­دانست که در آن استعمار، خودکامگی، فساد، بیگانه ­محوری و افکار و اعمال ضد شریعت، نفی گردد. ✍ برای مشاهده و دریافت نسخه PDF اصل مقاله، به قسمت فایل ها در لینک نشریه مراجعه کنید👇 http://mag.mpte.ir/article_164544.html ✳️ @ShahidRabe
🌺🍃۲۰ جمادی الثانی، ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و امام خمینی(قدس سره) تبریک و تهنیت باد 🌺🍃صلوات خاصه حضرت زهرا(س): بسم الله الرحمن الرحیم اللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّیقَةِ فاطِمَةَ الزَّکِیَّةِ حَبیبَةِ حَبیبِکَ وَنَبِیِّکَ وَاُمِّ اَحِبّآئِکَ وَاَصْفِیآئِکَ الَّتِى انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلى نِسآءِ الْعالَمینَ اللّهُمَّ کُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها وَکُنِ الثّائِرَ اَللّهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَها اُمَّ اَئِمَّةِ الْهُدى وَحَلیلَةَ صاحِبِ اللِّوآءِ وَالْکَریمَةَ عِنْدَ الْمَلاَءِ الاَْعْلى فَصَلِّ عَلَیْها وَعَلى اُمِّها صَلوةً تُکْرِمُ بِها وَجْهَ اَبیها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّ بِها اَعْیُنَ ذُرِّیَّتِها وَاَبْلِغْهُمْ عَنّى فى هذِهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ التَّحِیَّةِ وَالسَّلامِ. خدایا درود بفرست بر بانوی صدیقه فاطمه ی پاکیزه صالحه که اوست حبیبه ی تو و پیامبرت و مادر اولیاء و برگزیدگان تو (امامان معصوم) آن بانویی که برگزیده ای و برتری داده ای و انتخاب کرده ای او را بر زنهای جهانیان خدایا تو داد او را از ستمگرانش بستان و از کسانی که حق او را سبک شمردند باز خواست نما و خونخواه خون فرزندان او باش خدایا همچنان که او را مادر امامان هدایت و همسر صاحب لواء (علی) و بزرگوار در نزد ملأ اعلی (ملائکه) مقرر داشتی پس درود بفرست بر او و آن درود و صلواتی که روشن گردانی چشمهای ذریه ی او را و برسان به آنان از طرف من در این وقت بهترین تحیت و سلام را. ✳️ @ShahidRabe
📚 ✍ اجازه آزادی عمل و حق تصمیم گیری زنان در مسائل اقتصادی، توسط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، امر و حق مهمی که توسط دیگر مراجع هم عصر ایشان (به‌خصوص مراجع حامی جریان غربگرای مشروطه در نجف)، کمتر و یا اصلاً به رسمیت شناخته نمی‌شد و همین، حکایت از حفظ کرامت و منزلت مقام زنان در افکار و عملِ علامه شیخ فضل الله نوری داشته است... توضیحات تکمیلی🔰👇👇
📘📘 مجموعه دو جلدی، در محضر شیخ فضل الله نوری(ره) 🖋از: دکتر منصوره اتحادیه، سعید روحی ◽ناشر: نشر تاريخ ايران 1385 ش ✍ کتاب، اسناد حقوقى عهد ناصرى و مشتمل بر خلاصه معاملات و اسناد تنظيم شده در نزد مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) است كه جزء آثار به غارت رفته شیخ شهید بوده و به صورت اتفاقی به دست دکتر منصوره اتحادیه (بانوی تاریخدان ایران) می رسد و منبع تألیف این مجموعه دوجلدی می شود. تحرير اين اثر را مرجع شهید نوری از ربيع الثانى سال 1303ه.ق شروع كرده و خلاصه فعاليت‌هاى خویش را تا اواسط سال 1306ه.ق در آن مندرج ساخته است. اطلاعات كتاب، ما را با مسائل گوناگون حقوقى، اقتصادى، بضاعت مالى مردم، اعتقادات، آداب و رسوم، روابط خانوادگى جامعه‌اى كه هنوز قوانين غربى و نفوذ مدرنيسم در آن چندان رسوخ نكرده بود، آشنا مى‌سازد. نكته حائز اهمیت، نقش علماء و مراجع در جامعه‌ است كه در اين كتاب، مصداق بارز آن نقش کارگشا و راه گشای مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) است. علماء در تمامى قراردادهاى مالى، در مسائل زندگى روزمره مردم از جمله ازدواج، طلاق، ارث، انواع معاملات و حل و فصل دعاوى نقش داشتند. (تا قبل از پیاده شدن سیستم قضایی غربی، توسط مشروطه چیان غربگرا) از نكات جالب توجه فعاليت اقتصادى زنان (با اجازه و فتوای مرجع شهید علامه نوری ره) است. زنان پول قرض مى‌دادند، املاك خود را وقف مى‌كردند، و در معاملات خريد و فروش ملك شركت مى‌جستند. در دعواهاى خانوادگى و غيره حضور داشتند و يا گاه به وصيت شوهر قيموميت فرزندان را داشتند. البته نسبت ثروت زنان و تعداد معاملاتى كه در آن شركت داشتند، كمتر از مردان بود. در حوزه امور مالى و اقتصادى از لحاظ قانونى و شرعى (بنا به فتوای مرجع شهید نوری) بين زنان و مردان تفاوتى وجود نداشت و زنان در اداره اموال خود آزادى تصميم‌گيرى داشتند که این خود حکایت از حفظ کرامت و منزلت مقام زن در افکار و عمل مرجع شهید علامه نوری دارد و این در حالیست که در همان زمان، مراجع حامی مشروطه در نجف برای زنان، چنین حقوقی را کمتر قائل بوده و یا اصلا" قائل نبودند! / ✍تهیه و توزیع: تماس با ⬅️ نشر تاریخ ایران، تهران - پایین تر از میدان فلسطین - ساختمان 110 - ط سوم - واحد 304تلفن : 66463030 - 66496391 ✅ دکتر منصوره اتحادیه (بانوی تاریخ دان ایران):🔰 من هوادار شیخ فضل الله نوری هستم، برای اینکه، می فهمم که او چه می گوید، او به عیان می دید که چه اتفاقی دارد برای مشروطه رخ می دهد.روند کنار زدن علما در مشروطه از دید شیخ فضل الله پنهان نماند.او حق داشت و خیلی زود متوجه برخی نیرنگها شد. شیخ فضل الله، خیلی شخصیت گفتگو برانگیزی است. قانونی که داشت از مجلس مشروطه می گذشت، برگرفته از قانون اساسی بلژیک و فرانسه بود و این قوانین فرنگی بود، غربی بود، و شیخ فضل الله به عنوان یک مجتهد (مرجع)، نمی توانست بپذیرد. او در لوایح می گوید من یک تعدادی از این مجلسیان را قبول ندارم، اینها طبیعیون هستند، سوسیالیست هستند (منکر خدا هستند)، شیخ درست می گفت، واقعا" سوسیالیست ها در مجلس مشروطه بودند، حتی روزنامه صور اسرافیل که شیخ را مورد حمله قرار می داد، ارگان سوسیالیست ها بود. شیخ فضل الله در مقابل التقاطی که در لوای اسلام پدید آمده بود ایستاد. با التقاط چپگرایان، مخالف بود.درک شیخ فضل الله خیلی خوب بود. به اعتقاد من، انقلاب اسلامی، ادامه نهضت ناتمام مشروطه (و شیخ فضل الله) است. آنجا ناتمام ماند، شیخ فضل الله را دار زدند، آن روشنفکر ها، آن اصلاحطلب ها که مدلشان غربی بود، نگذاشتند در آن زمان قوانین اسلام پیاده شود. قوانینی که پیاده شد، مطابق قوانین اسلام نبود./در حاشیه شرح مکتوبات مشروطه، مرداد ۹۵ و گفتگو با پیام فضلی نژاد، برنامه شوکران، آذر ۹۸ 🔸منابع دیگر: ویکی‌نور، دانشنامه تخصصی نور، ک، تنهای شکیبا ✳️ @ShahidRabe
🗓 ۲۵ دی‌ماه، روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی ✅ و بزرگداشت مورخ امینِ امام راحل 🔰👇👇
✍ به گزارش پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ روز 25 دی ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی نامگذاری شد. حضرت امام خمینی (قدس سره) در تاریخ ۲۵ دی ماه سال ۱۳۶۷، با صدور پیامی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید حمید روحانی رئیس وقت مرکز اسناد انقلاب اسلامی را مأمور تدوین تاریخ انقلاب اسلامی کردند. در بخشی از پیام امام چنین آمده است: امروز همچون همیشه تاریخ انقلاب‌ها، عده‏‌ای به نوشتن تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی ایران مشغولند که سر در آخور غرب و شرق دارند. تاریخ جهان پر است از تحسین و دشنام عده‌‏ای خاص، له و یا علیه عده‏‌ای دیگر و یا واقعه‌‏ای در خور بحث. اگر شما می‌‏توانستید تاریخ را مستند به صدا و فیلم حاوی مطالب گوناگون انقلاب از زبان توده‏‌های مردم رنجدیده کنید، کاری خوب و شایسته در تاریخ ایران نموده‏‌اید. باید پایه‌‏های تاریخ انقلاب اسلامی ما چون خود انقلاب بر دوش پابرهنگان مغضوب قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها باشد. بر اساس این گزارش سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از اعضای مجمع هماهنگی مراکز تاریخ پژوهی و بانک‌های اسنادی ایران (مهتاب) طی مکاتبه‌ای در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار نامگذاری روز ۲۵ دی ماه به نام «روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» در تقویم رسمی کشور شدند. این پیشنهاد ۶ اردیبهشت ماه، در جلسه ۷۷۱ شورای فرهنگ عمومی کشور مورد بررسی قرار گرفت و طبق مصوبه این شورا، روز ۲۵ دی ماه به عنوان روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی در تقویم رسمی کشور نام گذاری شد. نامه پیشنهادی به امضای مجموعه سازمان‌های اسنادی (سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، پژوهشکده مطالعات تاریخ معاصر و مرکز بررسی اسناد تاریخی) رسیده است. 🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰 ✍ به بهانه ۲۵ دی 🏳 صدور حکم امام‌ راحل مبنی بر تدوین‌ تاریخ‌ انقلاب اسلامی 🏳 به‌ حجةالاسلام والمسلمین دکتر سید حمید روحانی/مورخ شهیر ✍امام خمینی قدس سره الشریف به عنوان رهبری حکیم و الهی همواره دغدغه حفظ از آفات و انحرافات را داشتند. 🔸پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بروز و ظهور هرچه بیش‌تر از جانب جریانات و شخصیت‌های زاویه‌دار، لزوم پاسداری از حافظه تاریخی ملت شریف ایران توسط فردی که در این زمینه تجربه، تخصص و تعهد لازم را داشته باشد ضرورتی غیرقابل انکار بود. از همین رو امام خمینی قدس سره الشریف مأموریت حفاظت از حریم تاریخی ملت ایران را به یکی از شاگردان قدیمی، انقلابی و مبارز خود سپرد. فردی که سال‌ها قبل نیز به صیانت از تاریخ مبارزات اسلامی مردم ایران مشغول بود. ✍ امام خمینی قدس سره الشریف مورخ 25دی1367 طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام و المسلمین مأموریت را دادند. مأموریتی که با وجود سختی‌ها و کارشکنی‌های مختلف هم‌اکنون ادامه دارد و تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی در رأس «بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی» این مهم را پیش می‌برند. 💠امام خمینی(ره): حجت الاسلام آقای سید حمید روحانی (زیارتی) دامت افاضاته با تشکر از زحمات جنابعالی در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و تلاش قابل تقدیرتان در تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، امیدوارم بتوانید با دقت، تاریخ حماسه‌‌آفرین و پر حادثۀ انقلاب اسلامی بی‌نظیر مردم قهرمان ایران را بدان گونه که هست ثبت نمایید. شما به عنوان یک مورخ باید توجه داشته باشید که عهده‌‌دار چه کارِ عظیمی شده‌اید. اکثر مورخین، تاریخ را آنگونه که مایلند و یا بدان گونه که دستور گرفته‌اند می‌نویسند، نه آنگونه که اتفاق افتاده است. از اول می‌دانند که کتابشان بنا است به چه نتیجه‌ای برسد و در آخر به همان نتیجه هم می‌رسند. از شما می‌خواهم هر چه می‌توانید سعی و تلاش نمایید تا هدف قیام مردم را مشخص نمایید، چرا که همیشه مورخین اهداف انقلابها را در مسلخ اغراض خود و یا اربابانشان ذبح می‌کنند. امروز همچون همیشۀ تاریخ انقلابها، عده‌ای به نوشتن تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی ایران مشغولند که سر در آخور غرب و شرق دارند. تاریخ جهان پر است از تحسین و دشنام عده‌ای خاص، له و یا علیه عده‌‌ای دیگر و یا واقعه‌ای در خور بحث. اگر شما می‌توانستید تاریخ را مستند به صدا و فیلم حاوی مطالب گوناگون انقلاب از زبان توده‌های مردم رنجدیده کنید، کاری خوب و شایسته در تاریخ ایران نموده‌اید. باید پایه‌های تاریخ انقلاب اسلامی ما چون خود انقلاب بر دوش پابرهنگان مغضوب قدرتها و ابرقدرتها باشد. ۶۷/۱۰/۲۵ جهادتبیینی 📚 معرفی کتاب/ 📚 مجموعه چهار جلدی "نهضت امام خمینی" رضوان الله تعالی علیه ✍ تحقیق و تألیف: پژوهشگر و مورخ امین امام راحل، حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی، شاگرد و تنها مورخی که از حضرت امام خمینی(ره) حکم و مأموریت تاریخ نگاری انقلاب اسلامی را دریافت نمود. ✍ بخشهایی از این مجموعه، بخصوص جلد سوم به مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) اختصاص دارد.نویسنده در صفحه ۶۲، جلد سوم می آورد، شهید مظلوم شیخ فضل الله نوری(ره) نخستین روحانی دوران مشروطه بود که به نقشه و دسیسه گسترده و خطرناک استکبار جهانی برای پدید آوردن کج روی در اسلام پی برد و در برابر آن سرسختانه و آگاهانه ایستاد...(ناجوانمردانه آماج حمله و تخریب و تهمت ماسون های وابسته به استکبار قرار گرفت)... ✍ توضیحات کامل چهار جلد با قابلیت چاپ در👇 http://iranemoaser.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%86%D9%87%D8%B6%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85/ ✍ تهیه از : بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 🏢 نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. تلفن: 22579192_021 نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. تلفن: 32904231-025 تلفن: 22579192_021 ✍ آشنائی بیشتر با مورخ انقلاب اسلامی/ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حمید روحانی (زیارتی) در سال ۱۳۲۰ در قصبه «زیارت» سمنان متولد شد. پدرش آیت الله العظمی «سید احمد زیارتی» از علما و مراجع زمان خود بود...👇 http://iranemoaser.ir/%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF/ ✍ درباره بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، تحت ریاست دکتر سید حمید روحانی بیشتر بدانیم👇 http://iranemoaser.ir/about/ 🔰ادامه در بخش سوم/پایانی🔰
🔰بخش سوم/پایانی🔰 💠 گفتاری از دکتر سید حمید روحانی🔰 و آگاهی و هوشمندی از وجوه اشتراک و مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود این نکته در خور توجه است که بین آیت‌الله شهید شیخ فضل الله نوری(ره) با دیگر رهبران نهضت عدالتخواهی و مشروطه طلبان چه تفاوتی بود؟ چرا آن خطری را که او دید آنها ندیدند و یا دیدند و از آن گذشتند و آن را مهم نپنداشتند؟ باید دانست ایشان از برجستگیها و ویژگی های والایی برخودار بود و این ویژگی ها او را نسبت به دیگر رهبران آن نهضت ممتاز می ساخت که به برخی اشاره می نمایم:🔰 ✅ بصیرت و آگاهی ایشان عالم به زمان بود، آنچه را که روی میداد و یا در دست اجرا و انجام قرار داشت به درستی در می یافت وخیر و شر آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار می داد و اگر نقشه و نیرنگی در آن نهفته می دید زنگ خطر را به صدا در می آورد و به مردم هشدار میداد. برای دریافت ژرفایی بصیرت شیخ با دیگر علمای عصر مشروطه خوب است نگاهی به تفاوت فکری و آگاهی امام با دیگر علمای هم دوره ایشان داشته باشیم. امام خطر شاه را روزی درک کرد و با آن به رویارویی برخاست که شماری از علما با دستاویز اینکه «شاه شیعه» است در افتادن با او را ناروا میدانستند و برخی از رجال سیاسی مانند مهندس بازرگان نیز بر این باور بودند، نهضت آزادی در اساسنامه خود وفاداری به رژیم شاه را صریحاً اعلام می کرد. امام روزی زنگ خطر را علیه آمریکا به صدا درآورد و آن جهانخوار را دشمن بشریت خواند که بسیاری از گروه‌های سیاسی بر این باور بودند که آمریکا پشتیبان آزادیخواهان جهان است و با چراغ سبز آن حرکت و فعالیت می‌کردند. امام روزی سازمان«مجاهدین خلق» را منافق و منحرف دانست که بسیاری از علما با همه توان از این سازمان حمایت می کردند. شیخ فضل‌الله نیز از چنین بصیرت، آگاهی و هوشمندی برخوردار بود و آنچه را که او در آن روز دریافت و درک کرد، دیگران سالها بعد به آن رسیدند. ✅ شناخت لیبرالیسم ایشان روزگاری به سرشت و ماهیت لیبرالیسم و دموکراسی غربی پی‌برد که هیچگونه اثر و نمونه ای از آن در دست نبود. او یک قرن پیش خطر لیبرالیسم را با صدای رسا اعلام کرد و ما امروز به تدریج داریم در می یابیم که اندیشه های لیبرالیستی چگونه مانند موریانه به جان انقلاب اسلامی افتاده است و بر آن است که آرمانهای انقلاب را از درون تهی کند. ✅ صراحت و قاطعیت ایشان در مقطعی به رویارویی با مشروطیت انگلیسی و لیبرالیستهای فراماسونری و دو آتشه برخاست که تبلیغات زهرآگین و فریبنده آنها جو را در دست گرفته و بیشتر مردم را کاملاً تحت تأثیر قرار داده بود. آن شهید در واقع به مصداق«لاتأخذه فی الله لومه لائم»مقابل جو ایستاد و برخلاف مسیر موج سهمگین، حرکت کرد و نشان داد که یک عالم وارسته و از خود رسته از نان به نرخ روز خوردن و فرصت طلبی انزجار دارد. سخن حق گوید حتی اگر در راه حق گویی سر به دار شود. ✅ غیرتمندی و ذلت ناپذیری بسیاری از کسان که جان آن عالم وارسته را در خطر می دیدند از او می خواستند که به یک سفارتخانه خارجی پناه ببرد تا از خطر جانی برهد لیکن آن عالم عارف و پیشوای سالک و پاکباخته اظهار کرد. من که عمری را در زیر پرچم اسلام زیسته ام آیا رواست در این آخر عمری زیر پرچم دیگری بروم. او در مکتب قرآن درس خوانده و پرورش یافته بود از این رو، از تسلیم پذیری و خود باختگی پرهیز داشت ✅ دوری گزینی از تسامح و تساهل ایشان در برابر کجروی ها، نادرستی ها و خلاف کاری ها زیر عنوان«مدرنیته»ناشکیبا و تحمل ناپذیر بود. برخلاف نظر برخی از رهبران مشروطه که می گفتند ما باید با همه کسان با هر دید و اندیشه و سلیقه دست در دست هم علیه استبداد و بی‌قانونی مبارزه کنیم و آن گاه که در کشور قانون حاکم شود و آزادی به دست آید یک سلسله کژی ها و بی مبالاتی‌ها درست می‌شود. لیکن شیخ شهید بر این باور بود که اگر در گام نخست در برابر خلافکاری‌ها نإیستیم درآینده به سیل بنیان کن بدل خواهد شد ورویارویی با آن دشوار خواهد بود. ✅ رهرو راه عاشوراییان ایشان راه حسین (ع) و راه عاشورائیان را به درستی دریافته و به کار بسته بود و با تأسی از راه عاشورائیان شعار هیهات مناالذله سرداد ✅ رسم از خود گذشتن شیخ شهید مانند حضرت سیدالشهداء(ع) رسم از خود گذشتن و در راه برپایی و دفاع از حق؛ خود، خانواده، قبیله، باند و گروه خود را ندیدن، بلد بود. بسیاری از کسانی که در مقابل دشمنان سکوت می کنند یا راه سازش و کرنش را پیش می گیرند، جربزه و جسارت از خود گذشتن را ندارند و همین وابستگی آنها را به ورطۀ هلاکت و خیانت به اسلام و قرآن و اهل بیت می کشاند. او با خون خود زمینه فروپاشی کاخ استبداد و استعمار، پیروزی انقلاب اسلامی و برپایی حکومت اسلامی را که از آرزوهای دیرینه پیروان مکتب تشیع بود، هموار ساخت، روح او شاد و راه او پر رهرو باد/در یادواره شهادت مرجع شهید۹۶/۵/۱۴یزد ✳️ @ShahidRabe
🎥 گفتگوی شنیدنی برنامه (۱۷ بهمن ۹۸ش) در موضوع تقسیم بندی مُعممین مخالف امام با مورخ شهیر، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی و رئیس اسبق مرکز اسناد انقلاب اسلامی (تنها مورخی که حکم تاریخ نویسی انقلاب اسلامی را از امام خمینی دریافت نمود) ✍ در این گفتگو، آقای سید حمید روحانی، با صراحت، احمد کفایی را در تقسیم بندی مُعممین، جزء طبقه قرار می دهد و.... کفایی، فرزند آخوند خراسانی(از معممین ثلاث حامی جریان غربگرای مشروطه در نجف) است. ✍ قابل ذکر است که برخی افراد در نقل قول های بدون سند، مدعی بودند که امام راحل، کفایی را از جرگه آخوند های درباری، مستثنی کرده! که با صحبت دکتر سید حمید روحانی که امین امام بودند، پوچی این ادعا ثابت می شود. از سوی دیگر، طرفداران کفایی در توجیه ارتباط تنگاتنگ وی با دربار و شخص شاه، بهانه کارگشایی برای مردم را آورده اند! که مشخص نیست، کدام مردم! در دوره ستمشاهی، نیروهای انقلابی از ارتباط کفایی با دربار و حمایت دربار از وی سخت ناراحت و گلایه‌مند بودند. کفایی، با نقل قول هایی بدون سند! سعی نمود عملکرد اشتباه پدرش(آخوند خراسانی) را در قضایای اعدام مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و حمایت از مشروطه چیان غربگرای سکولار، به نوعی توجیه کرده و موجه جلوه دهد!... ✳️ @ShahidRabe
📸 گزارش تصویری بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی از نشست‌ جریان‌شناسی فکری – سیاسی حوزه علمیه قم و پاسداشت نیم قرن مجاهدت حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیدحمید روحانی در ساحت تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در سال‌روز صدور نامه تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به استاد سیدحمید روحانی و روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی ✳️ @ShahidRabe
✍ به بهانه ایام ارتحال فرزند مؤسس حوزه علمیه قم 📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰 ⁉️ علت اختلاف فرزند مؤسس حوزه علمیه قم و امام راحل، با حاج آقا حسین بروجردی چه بود؟ ⁉️ جلسات امام راحل و فرزند مؤسس حوزه در کجا برگزار می شد؟ 🔰👇👇
🔳 به بهانه ایام قمری ارتحال آیت الله شیخ مرتضی حائری یزدی، فرزند مؤسس حوزه علمیه قم، یار با وفای امام، پدرِ همسرِ آیت الله شهید سید مصطفی خمینی و از پیروان مکتب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)/۲۴ جمادی الثانی ۱۴۰۶ ق 🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم 💠 آیت الله شیخ مرتضی حائری: مرحوم والد، ارادت و علاقه خاصی به استادش، شیخ شهید فضل الله نوری(ره) داشت. 📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰 ✍ در زمان مرجعیت عام‌ آیت‌الله بروجردی،‌ هیئتی با عنوان هیئت‌ مصلحین‌ حوزه‌ برای‌ انجام‌ اصلاحات‌ و ایجاد تحول‌ در این‌ مرکز دینی‌‌ـ علمی تشکیل شد. ‌امام‌ خمینی و آیت الله مرتضی حائری که خود از بانیان اصلی به مرجعیت رسیدن آیت الله بروجردی محسوب می شدند، پایه های اصلی این هیئت را تشکیل می دادند، از دیگر اعضاء هیئت می توان از آیات‌ سید احمد زنجانی‌، شیخ‌ ابوالقاسم‌ اصفهانی‌، حاج‌ آقا باقر سلطانی‌ ، سید محمود روحانی، سید زین ‌العابدین‌ کاشانی‌ و آقا ریحان‌الله گلپایگانی نام برد. در آغاز آقای بروجردی با تشکیل این هیئت موافقت کرد اما آرام آرام کسانی در مخالفت با این هیئت تلاش کردند!!!؟ که ذهینت آقای بروجردی را نسبت به اقدامات هیئت مصلحین حوزه تغییر دهند که موفق هم شدند!!! و سپس موجب عدم‌ همراهی‌ آقای بروجردی‌ با آنان‌ شدند. آقای بروجردی در آن هنگام، با اعمال نفوذ و دخالت برخی اطرافیانش! دستور توقف کار این هیئت را صادر کرد. از جمع آن هیئت، آیت الله مرتضی حائری یزدی به مخالفت منطقی وسرسختانه با آقای بروجردی برخواست. ‌موضوع‌ توقف کار هیئت مصلحین حوزه علمیه، سبب‌ شد که‌ آیت الله شیخ‌ مرتضی حائری به‌ حالت‌ قهر قم‌ را به‌ مقصد مشهد ترک‌ کند. البته اختلاف شیخ مرتضی و امام خمینی با آقای بروجردی فقط در قضیه این هیئت خلاصه نمی شد و آن دو به خاطر عدم اقدام آقای بروجردی برای جلوگیری از اعدام نواب صفوی و یارانش نیز سخت از آقای بروجردی دلگیر و آزرده خاطر بودند، ‌ آیت الله مرتضی حائری فورا پس‌ از فوت‌ آقای بروجردی، با ارتباط با امام خمینی(ره) هیئتی را برای سامان‌ حوزه‌ علمیه با حضور علمای‌ قم‌ تشکیل‌ داد. آیت الله مرتضی‌ حائری‌‌ و امام‌ خمینی‌ از دوستان صمیمی و همفکر بودند‌؛ آنان‌ به‌ جز همکاری‌ در هیئت‌ مصلحین‌ حوزه‌، هر روز هنگام‌ غروب‌ آفتاب جلساتی‌ سیاسی در مکان مقبره‌ و مزار مطهر مرجع شهید، آیت الله العظمی علامه شیخ فضل‌الله نوری(رهبر نهضت مشروطه مشروعه و استاد آقا شیخ عبدالکریم حائری) در حرم حضرت فاطمه معصومه‌ (س‌) برگزار می نمودند. با اعلام‌ لایحه‌ی‌ انجمن‌های‌ ایالتی‌ و ولایتی‌، منزل‌ آیت‌الله حائری‌ محل‌ اجتماع‌ علما برای‌ اعتراض‌ به‌ این‌ اقدام‌ شد که‌ توسط‌ امام‌ خمینی‌ دعوت‌ شده‌ بودند.او همواره در طول نهضت امام یار و وفادار امام باقی ماند. در پی رحلت این عالم بزرگوار، حضرت امام خمینی(س) پیام تسلیتی خطاب به ملت ایران صادر کردند: بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏ إنا للَّه و إنا إلیه راجعون‏ رحلت اسف ‏انگیز حضرت آیت اللَّه آقاى حاج آقا مرتضى حائرى- رحمة اللَّه علیه- موجب کمال تأثر و تأسف گردید.ایشان در علم و عمل بحق خلف بزرگوار مرحوم آیت اللَّه عظمى، استاد معظم، حضرت آقاى حاج شیخ عبد الکریم- رضوان اللَّه تعالى علیه- بودند. «و کَفَى بِهِ شَرَفاً و سَعَادة».(1)این جانب از اوایل تأسیس حوزه علمیه پر برکت قم، که به دست مبارک پدر بزرگوارشان تأسیس شد و موجب آن همه برکات شد، آشنایى با ایشان داشته؛ و پس از مدتى از نزدیک معاشر و دوست صمیمى بودیم؛ و در تمام مدت طولانى معاشرت جز خیر و سعى در انجام وظایف علمیه و دینیه از ایشان مشاهده ننمودم.این بزرگوار علاوه بر مقام فقاهت و عدالت، از صفاى باطن به طور شایسته برخوردار بودند؛ و از اوایل نهضت اسلامى ایران، از اشخاص پیشقدم در این نهضت مقدس بودند.«جزاه [اللَّه‏] عَنِ الإِسلام خیراً».این جانب به ملت محترم ایران، بویژه به اهالى وفادار قم و حضرات علماى اعلام و مدرسین معظم حوزه علمیه قم، تسلیت عرض مى کنم؛ و براى خاندان معظم ایشان و فامیل محترمشان، خصوصاً حضرت حجت الاسلام آقاى حاج آقا مهدى حائرى‏ - أعزّه اللَّه- از خداوند تعالى طلب صبر جمیل و اجر جزیل مى‏ نمایم. امید است عنایات حضرت بقیة اللَّه- روحى و ارواح العالمین لمقدمه الفداء- شامل حال همه آنان و همه ملت مسلمان باشد. و السلام على عباد اللَّه الصالحین. تاریخ 15 اسفند 64/ 24 جمادى الثانیه 1406روح اللَّه الموسوی الخمینى‏ (1) شرافت و نیکبختى او را کفایت است. 📚منابع: کانال نهم دی به استناد صحیفه امام/زندگانی‌ آیت‌الله بروجردی‌، علی دوانی. تهران، نشر مطهر، ۱۳۷۲/خاطرات‌ ۱۵ خرداد، علی باقری. ج‌ ۶، تهران‌، حوزه‌ی‌ هنری‌ سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی‌، ۱۳۷۶/و... ✳️ @ShahidRabe