✍ پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بهمناسبت سالروز شهادت مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضلالله نوری، اعلی الله مقامه الشریف
👈شامل ۱۰ pdf/ برای مشاهده بر روی عناوین کلیک نمایید👇
پاسخی به شبهات و تحریفات علیه شیخِ شهید
شیخ فضلالله؛ شهید انتقاد از غرب و غربگرایی
نقد کتاب «انقلاب مشروطیت»
نقش مرموز تقی زاده در ماجرای به توپ بستن مجلس
آسیبشناسی تاریخنگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه
انقلاب مشروطه در گلستان
شهید آیتالله آقامیربحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطهخواهی
شهید مجتهد خمامی و ماجرای تأسیس جنبش مشروعهخواهی
✳️ @ShahidRabe
40.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ برای نخستین بار
✍ معرفی بین المللی مرجع شهید حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(ه)، در شبکه جهانی #العالم به زبان عربی
🎤در گفتگو با دکتر #مهدی_جمشیدی عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی
🗓 تاریخ برگزاری: چهارشنبه سیزدهم مردادماه ۱۴۰۲
#جهاد_تبیین
✳️ @ShahidRabe
✅ اشاره به #جایگاه_مرجعیت شیخ
💠 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی دامت برکاته در همایش بزرگداشت مرجع شهید حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در قم:
آیت الله شیخ #فضل_الله_نوری مقام علمی و اجتهادی بسیار بالایی داشته، حتی مخالفان شیخ، به مراتب علمی شیخ اعتراف داشتند، مهدی قلی هدایت در کتاب «خاطرات و خطرات» میگوید:
👈 «شیخ از برجستهترین #مراجع، نه یک مجتهد معمولی، بلکه اعلم علمای تهران بوده»
همینکه شخصیتی یک منظومه ای را در قواعد فقهیه مینویسد، این کشف از مراتب بالای اجتهادی وی دارد.
نکات برجسته کتاب های فقهی شیخ باید توسط حوزه های علمیه و محققان استخراج شود و در آینده، مراتب علمی شیخ مورد بحث قرار گیرد...
✍ متن بیانات آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی دامت برکاته ۱۴۰۲/۰۵/۱۰👇
https://fazellankarani.com/persian/news/25146/
#جهاد_تبیین
✳️ @ShahidRabe
#جهاد_تبیین
✍ همایش بزرگداشت مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(ره) ۱۰ مرداد ۱۴۰۲/ تهران
🎙سخنران: دکتر موسی نجفی
✍ عنوان سخنرانی: نسبت شیخ با دهه پنجم انقلاب اسلامی ایران
🔸منابع:
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔸تعداد کلیپ ها: ۴
🔰👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ اول
⁉️ چرا نهضت مشروطیت در مرحله نظام مشروطه متوقف شده و به تمدن اسلامی نرسید ؟
⁉️ در مرحله تکاملی نهضت از هویت انقلابی به انقلاب هویتی در مشروطیت ، نقش نظریه مشروطه مشروعه چگونه ارزیابی می گردد؟
🔰ادامه در بخش دوم🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ دوم
⏪ سه بعد از شخصیت و ارزش های تاریخی شیخ
🔰ادامه در بخش سوم🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ سوم
⏪ ماجرای فکری و نظری مشروطه همین ماجرای فکری امروز ما هم هست
⏪ مشروطه مثل امروز تلاقی بیداری اسلامی با نوگرایی غربی است ؛ غلبه و تصرف بیداری اسلامی به نوگرایی غربی یعنی هویت ملی و غلبه دومی بر اولی یعنی بحران هویت
🔰ادامه در بخش چهارم🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ چهارم
⏪ شیخ شهید یک آفت مهم نهضت را به درستی درک کرده بود و آن همانا نداشتن طرح و برنامه برای آینده جامعه است
✳️ @ShahidRabe
‼️✍ به بهانه یک پیام!
💠 مرجع عالیقدر آیتالله العظمی سبحانی دامت برکاته (پیام تصویری به همایش بزرگداشت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه):
سخن ما درباره شهید بزرگوار آیت الله العظمی مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه است. من باید ایشان را با این بیت معرفی کنم که هم دارای شهادت بوده و هم دارای علم؛
عَلَمُ الشَّهادةِ و الْکرامةِ و الْعُلیٰ و حلیفُ عِلْم الدّین و الْاثارِهِم.
https://eitaa.com/shahidrabe/7365
🔰👇👇
#جهاد_تبیین
⁉️ غفلت حوزوی! یا بی توجهی! چرا؟!
✍ به بهانه تأکید مجدد مرجع عالیقدر آیتالله العظمی سبحانی(حفظه الله) بر جایگاه مرجعیت علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، با استفاده از تعبیر «آیت الله العظمی» برای ایشان (پیام تصویری به همایش بزرگداشت شیخ، قم مرداد ۱۴۰۲ش) نگاهی میاندازیم به تلخیصی از پیام سال ۱۳۷۰ ایشان به کنگره بزرگداشت شیخ، که مؤید و مکملی است بر پیام جدید ایشان🔰
✅ جایگاه اجتهاد (مرجعیت) و فقاهت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه الشریف) از منظر مرجع عالیقدر، آیت الله العظمی حاج شیخ جعفر سبحانی(حفظه الله):👇
درباره شهید عصر مشروطیت، کتابها و رساله ها و مقاله های فراوانی نوشته و منتشر شده است، و غالباً سوژه نوشته ها و گفتارها حیات سیاسی و جهاد دینی این مرد است، درحالی که این موضوع یکی از ابعاد این #مرد_بزرگ را تشکیل می دهد، ولی درباره #اجتهاد [جایگاه مرجعیت] و #فقاهت این مرد، کمتر ذکری به میان آمده، درحالیکه جهاد این مرد براساس اجتهاد و دید فقاهتی وی استوار بوده است، و آن بینش فقهی بود که این مرد را به این راه کشاند، و اگر روزی از گشایش مجلس به عنوان دفع ظلم دفاع کرد، بینش دینی بود که او را بر این کار واداشت، و اگر با مجلس کذایی آن روز پرچم مخالفت برافراشت، فقاهت و آشنایی او با مبانی دین، وی را بر این مخالفت بر می انگیخت. پس چه بهتر که آگاهی او از معارف و اصول اسلام، تا آنجا که امکان دارد مطرح شود. فقاهت و بینش علمی و فقهی شیخ را از چند راه می توان بدست آورد:
۱) گفتار اساتید شیخ در باره وی
۲) نظریه اندیشمندان اسلامی
۳) بررسی آثار فقهی و اصولی به جای مانده از شیخ
[و به عنوان راه چهارم، میتوان به اذعان افرادی اشاره داشت که با شیخ زاویه داشتند، اما به جایگاه اجتهاد (مرجعیت) و فقاهت ایشان، معترف بودند]، آخوند ملا محمدکاظم خراسانی و شیخ عبدالله مازندرانی(از آقایان حامی مشروطه) در نامهای که در تأیید اصل دوم متمم قانون اساسی به مجلس شورای ملی صدر مشروطه نوشته اند، از شیخ شهید به عنوان حجة الاسلام نوری (دامت برکاته) تعبیر آورده است. می دانیم در آن زمان، لقب بارز و بزرگ برای #مراجع، همین لفظ "حجة الاسلام" بود و لذا سؤالهایی که به #مراجع_بزرگ مینوشتند، نوعاً این لقب را به کار می بردند و می گفتند: "حجة الاسلام"
🔹منابع: سیمای فرزانگان، ج ۱ ، ص ۴۷۶ - ۴۶۰ / سخنرانی آیت الله سبحانی در کنگره بزرگداشت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) مرداد ماه ۱۳۷۰ در شهر نور / ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی، ص ۸۶۹ - ۸۶۱/...
✍ متأسفانه با توجه به تمامی اشارات و تذکرها و توصیه های اخیر بزرگانی همچون مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سبحانی، آیت الله شبزندهدار، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی... (حفظهم الله) درباره استفاده از تعبیر «آیت الله العظمی» برای شیخ، باز شاهد بی توجهی برخی از خودی ها در این زمینه هستیم! که عامدانه بودن آنرا در ذهن، تداعی مینماید!
⁉️عالمی که، دارای
‼️👈 رساله های عملیه و فقهیِ متعدد
‼️👈 مقلدین بسیار
‼️👈 صاحب فتاوای مهم
‼️👈 و به طلاب نیز شهریه پرداخت میکرده، عنوانش چیست؟!
اگر او «مرجع تقلید نیست»! پس، کیست؟!
این موضوع از آنجا حائز اهمیت بیشتری است که امام راحل و مقام معظم رهبری نیز درگذشته بارها در محافل عمومی و خصوصی بر لزوم شناختن و شناساندن جایگاه با عظمت این مرجع بزرگ به عنوان ریشه انقلاب اسلامی، تأکید داشته اند!
در یک کلام همه باید بدانیم که انگلیس با همکاری عوامل داخلیش، مرجع تقلید بزرگی را بر دار کرد که مانع اصلی پیاده شدن نقشههای شومش بود و در ادامه سعی نمود با کمک قلمبهمزدانش و با تحریف حقایق، سطح و جایگاه او را در اذهان پایین نشان دهد، تا پیام این بزرگمرد به گوش آیندگان نرسد! پس باید مراقب باشیم ناخواسته در زمین و پازل دشمن بازی نکنیم!
💠 امام راحل:
این بزرگ مرد مجاهد، مجتهد دارای مقامات عالیه را بشناسید و بشناسانید ابعاد عظیم علمیش را که جامع علوم معقول و منقول بود، بُعد مرجعیتش را که سعی کردند از اذهان مخفی کنند، اندیشه های والای سیاسیش را که بر گرفته از اسلام ناب بود...مخالفین و دشمنان ایشان از جاهلین و معاندین بوده و هستند.../ ۱۳۴۸، نجف اشرف، مسجد شیخ انصاری، خاطرات یاران، یادواره بزرگداشت شیخ، پنجشنبه ۶ مرداد ماه ۱۴۰۱ ش، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر نور
✳️ @ShahidRabe
8⃣1⃣ قسمت هجدهم/ یکی از علل سقوط رژیم شاهنشاهی
📕 کتاب فاجعه قرن، تألیف پژوهشگر فقید، استاد جواد بهمنی
✳️ @ShahidRabe
💠 دکتر شهریار زرشناس:
...درباره فهم شیخ شهید از غربزدگی، من معتقدم ایشان، اولین غرب شناس تاریخ ماست. یعنی ما تا قبل از ایشان کسی را نداریم که اینگونه توانسته باشد عمق معانی و شعارها و واژه ها و تعابیری که جریان متجدد مآب در ایران مطرح میکرد و خُب، خیلی ها را تحت تأثیر قرار داده بود، عمق آن معانی رو، و آنچه آن معانی از چه جای دیگری و از یک عالَم تاریخی دیگری می آیند و تفاوت دارند با آن طرف که مثلاً رایج هست و من ندیدم کسی اینگونه قبل از شیخ شهید این درک را داشته باشد، یعنی این موضوع جالبی است، یعنی وقتی ایشان می آید بین مفهوم آزادی و حرّیت تفاوت قائل می شود و یا بحثی که راجع به مفهوم مدرن و مساوات می کند! اینها خیلی بحث های جالب و تئوریکی است که حالا ما باید برگردیم به آن زمان و دوران مشروطه، دورانی که شناخت ما از تفکر غرب مدرن بسیار اندک و بسیار نازل است و اساساً عناصر اولیه تکریم یک خودآگاهیِ تاریخی در ما وجود ندارد و ما اصلاً خودآگاهی تاریخی نداریم، اصلاً وضع خودمان و غرب مدرن را نمی شناسیم و از آن درکی نداریم، اصلاً اندیشهٔ تاریخی نداریم، در آن چنان وضعیتی، این فهم یک فهم خیلی خاصی است.
... بحث از مشروطه را ما می توانیم و باید در متن یک کانتکس بزرگتر یا یک زمینه بزرگتر ببینیم و آن مسألهٔ تجدد مآبی در ایران است (غربزدگی منفعلانه) ... و سرآغاز تجدد مآبی، زمان مشروطه است! آیا در آن زمان تعامل ما یک تعامل مقلد منفعلانه است؟ یا یک تعامل منتقدانه تحوّل خواهانه است؟ و من می گویم باید این دومی باشد و شیخ فضل الله نوری شهید، نماد این جریان دومی است. شیخ فضل الله نقد دارد می کند، رویکرد متحولانه دارد، رویکرد منتقدانه دارد و دقیقاً مسأله اش این است ...
کامل صوت👇👇