eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.7هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
282 ویدیو
388 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
👆سخن مترجم نسخه PDF کتاب🔰👇👇
کتاب‌قحطی‌بزرگ.pdf
2.46M
📙نسخه PDF کتاب (کشته شدن بیش از ۹ میلیون ایرانی در قحطی تحمیلی انگلیس) به همراه اطلاع نگاشت (اینفوگرافیک Infographic) تاریخ بیش از ۲۰۰ سال، جنایت و خیانت ادامه دار در ایران ▫️تألیف و پژوهش: دکتر محمد قلی مجد ▫️مترجم: محمد کریمی ✳️ @ShahidRabe
1733919_982.jpg
1.03M
🔴 به مناسبت ایام خروج حضرت سیدالشهداء علیه السلام از مکه به کربلا/ هشتم ذی الحجه 📷 فایل راهنمای تصویری (اطلاع نگاشت) قیام حضرت سیدالشهداء علیه السلام از مدینه به مکه و کربلا /تولید گروه امام هادی علیه السلام ✍ این راهنمای تصویری، علاوه بر مسیر حرکت کاروان امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا و روزشمار وقایع قیام، شما را از راه و محل اقامت اسراء کربلا نیز آگاه می سازد. 🔴 اهداف قیام امام حسین علیه السلام، از منظر مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع (اعلی الله مقامه الشریف)👇 ✅ اصلاح اُمَّت ✅ احیای سنت پیامبر (صل الله علیه و آله) ✅ امر به معروف و نهی از منکر ✅ مقابله با فتنه ✅ برائت از ظالمین ✅ حمایت از حق و مبارزه با باطل ✅ تشکیل حکومت اسلامی ✅ مبارزه با جهل ✅ اجرای عدالت ✅ افشای چهره منافقان ✅ امتحان مسلمین پُر ادعا، از اهداف والای قیام سیدالشهداء علیه السلام بود/ (از فرمایشات معظم له در جریان تحصن حرم حضرت عبدالعظیم، خلال سال های ۸۸-۸۷-۱۲۸۶ش) 🔸منابع: کمپین ، کانال /صحیفه نورالکلام(سخنان قصار)... ✳️ @ShahidRabe
✍ به مناسبت، نهم ذی الحجه (روز عرفه) 🔰👇👇
2683815_854.pdf
1.82M
👆نسخه PDF دعای عرفه امام حسین علیه السلام، دعای آسان با متن و ترجمه روان ✅◽️ محیط گرافیکی زیبا ✅◽️نگارش ساده جملات دعا ✅◽️تقسیم بندی به عبارات کوتاه ✅◽️ترجمه ساده و توضیحی ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋 به مناسبت برگزاری مراسم حَجّ 🔰👇👇
✍ گزارشی تاریخی از سفر حَجّ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و اهتمام ویژه ایشان برای حل مشکلات شیعیان و وحدت بین مسلمین/ حَجّ ۱۳۱۹ هجری قمری🔰 🕋 به مناسبت ایام حَجّ ✍ مجموعه آثار حاجی عبدالله خان قراگزلو از شخصيت های قاجار که به نوعی درگير انقلابات مشروطه هم شد، مجموعه ای از چند سفرنامه جالب توجه می‌باشد. کتابچه خوزستان، گزارش سرخس، کتابچه مرو، کلات نادری و مهم تر و مفصل تر از همه سفرنامه مکه است که به سال ۱۳۱۹ هجری قمری از طريق انزلی به سمت استانبول و از آنجا با کشتی به سمت جده به انجام رسيده است. اما اهميت سفرنامه حاجی عبدالله خان بدان است که کاروان، به وجود و حضور مبارک علامه شيخ فضل الله نوری(ره) متبرک بوده است و از آنجا که کاروان آنها يک کاروان متشخص بوده در هر شهری با استقبال روبرو می‌شده و به خصوص در استانبول آنان ديداری هم با سلطان عثمانی داشته اند. مؤلف برای خود سفرنامه اش را می‌نوشته و هر کجا که مسأله خاصی رخ می‌داده و شيخ اظهار نظری می فرموده يا کاری صورت داده آنرا آورده است. در اين سفر که با کشتی از بندر انزلی آغاز شده مهماندار شيخ، شريعتمدار رشتی بوده است. تفليس، باطوم، گذر از دريای سياه با کشتی، طرابوزان و بعد هم استانبول. در اين سفر مسائل فقهی جماعت را شيخ شخصا" حل می‌کرد. بالاخره به استانبول مي رسند. نظر جناب شيخ این بوده که بروند در مسجد معروف و بزرگ استانبول و در جهت حفظ وحدت مسلمین (شیعه و سنی) اقتدا به (امام جماعت اهل سنت) نمايند. مؤلف مخالف این عمل بوده! و اظهار داشته ماها جناب حاجی شيخ فضل الله را به سمت مجتهد العصری و حجةالاسلامی ايران معرفی کرده ايم، حجةالاسلام شيعه (مرجع تقلید شیعیان)، چه لزومی دارد بدون جهت، تقیه در غیر لزوم نمایند. (شیخ این کار را درجهت وحدت مسلمین لازم می‌دانست، لذا نظر مؤلف و برخی دیگر را نپذیرفت). مؤلف سپس گويد که به مسجد [احتمالاً ایاصوفیه یا ایوب‌سلطان] اندر شديم. (سلطان عثمانی هم برای نماز، حضور یافت) در مسجد زوار بخارائی و ترکمانی فراوانی بود. نماز خوانده شد. بعد سلطان پيغام داد که می‌خواهد نشان(مدال) بدهد. جناب شيخ از حسن اتفاق جواب دادند که نشان برای علما در ايران معمول نيست. در ديدار با سلطان، مقداری معطل می شوند. سلطان، عذرخواهی می‌کند. وقتی با سلطان می‌نشينند، با مهربانی از اهتمام سلطان در آسايش اهالی عتبات عاليات و حجاج بيت الله الحرام صحبت کرد [در آن زمان عراق فعلی و حجاز در نظارت و اداره امپراطوری عثمانی قرار داشت]. شیخ [به زبان ترکی استانبولی] نسبت به حفظ و رعایت بیشتر حریم و حرمت و امنیت شیعیان توصیه هایی به سلطان عثمانی نمود و تذکراتی داد. مساله ديگر که سفير (ارفع الدوله) دنبال آن بوده، ملاقات دادن حضرت شيخ فضل الله با شيخ الاسلام عثمانی، جهت تقریب بین المذاهب و الفت و برادری بیشتر مسلمین بود. مؤلف شرحی از مراکز فرهنگی عثمانی داده و از جمله می‌نويسد: در کتابخانه کتابی که لفظ حريت و آزادی داشته باشد، نمی‌توانند داشته باشند. بالاخره کاروان با کشتی عازم اسکندريه شده از آنجا با قطار به سمت قاهره و بندر پورت سعيد رفته از طريق کانال سوئز عازم دريای سرخ شده به جده می‌روند. در تمام بازديدی که از اماکن مختلف مذهبی فرهنگی قاهره داشتند طبعا" همراهان همه با يکديگر بوده اند، مؤلف در مواردی از شيخ فضل الله و نظرات ایشان هم ياد کرده است. بالاخره وارد جده می‌شوند و به جحفه رفته در آنجا بعد از مغرب و عشاء محرم شده به امامت حضرت شيخ فضل الله، نماز جماعت خواندند. شیخ شهید و همراهان، هنگام بازگشت از مراسم حج به نجف اشرف از راهی که موسوم به جبل است، از هجوم و حمله شدید اشرار جان سالم به در میبرند. ایشان پس از ورود به نجف، برای جلوگیری از حادثه های مشابه برای دیگر حجاج، بر سر این موضوع با مراجع دیگر مقیم عتبات، همچون آقا سید محمد کاظم یزدی (صاحب عروه) گفتگو می کنند و آنان نیز همچون شیخ، همگی به حرمت (حرام شمردن) مسافرت حجاج از راه مزبور، فتوا می دهند. شیخ پس از بازگشت به تهران، فتوای خویش را به همراه توضیحات تکمیلی در قالب رساله ای با عنوان "حرمت استطراق از طریق جبل به مکه معظمه" در شعبان ۱۳۲۰ ق منتشر می‌نماید. در این رساله رفت آمد حاجیان از این راه مادام که دولت عثمانی آنرا کاملا" امن نکرده حرام شمرده شده است. 🔸منابع: پایگاه جامع تاریخ معاصر (مؤسسه مطالعات پژوهش های سیاسی)، کتاب تنهای شکیبا، مورخ فقید علی ابوالحسنی(منذر)... ✳️ @ShahidRabe
📷 تصویر/ استانبول/ مرجع شهید حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف به همراه جمعی از مقلدین مقیم ایران و اروپا در راه سفر حَجّ ✍ سمت چپ و راست معظم له، آقایان، ارفع الدوله سفیر ایران در عثمانی، میرزا شیخ علی اکبر مجتهد بروجردی از اصحاب خاص مرجع شهید و همچنین آقا شیخ میرزا هادی نوری، از پسران خلفِ شیخ (نفر دوم نشسته از راست تصویر) مشاهده می شوند. ✳️ @ShahidRabe
⚠️ بَدَل فَنّ به استکبار با بهره گیری از مظاهر تمدنیِ خودشان! ✍ تدبیر مرجع شهید علامه (ره) در مواجهه با مظاهر تمدنی غرب👇 1⃣ تأسیس بانک ایرانی اسلامی در برابر بانک‌های استقراضی و شاهنشاهی روسیه تزاری و انگلیسی👇 https://eitaa.com/shahidrabe/7946 2⃣ تأسیس مدارس جدید اسلامی دخترانه و پسرانه در برابر مدارس فسادانگیز غرب👇 https://eitaa.com/shahidrabe/8715 3⃣ انتشار روزنامه برای شکستن انحصار رسانه‌ای غرب‌گرایانِ دین‌ستیز👇 https://eitaa.com/shahidrabe/8404 4⃣ انتصاب نماینده پژوهشی در اروپا برای رصد مستمر نگرش و نوع نگاه غربی ها به اوضاع ایران و جهان👇 https://eitaa.com/shahidrabe/8430 🔰👇👇
⁉️ چرا به مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) می‌گفتند؟ معنی واژه علامه چیست؟🔰 ✍ (عَ لّ مِ) [ ع - علامة ] علّامه(Allama,Allameh,Allamah) در لغت، صیغهٔ مبالغهٔ عربی است؛ به معنی کسی که بسیار می داند، دانشمند و بسیار داناست. هرچند به معنی پروفسور و Polymath نزدیک است، اما این لقب از القاب خاص دانشمندان مسلمان در کشورهای فارسی، عربی و اردو زبان است و همسانی در زبان های دیگر (به خصوص انگلیسی) ندارد. علامه لقبی برای دانشمندان اسلامی است که در چندین رشته دست داشته، دارای معلومات وسیع بوده و صاحب نظر بوده باشند. علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه الشریف) به گواه اسناد تاریخی، تصدیق بزرگان و اساتیدش و اعتراف حتی دشمنانش، دارای جامعیت علمی و صاحب دانش کلان در علوم مختلف معقول و منقول بود و همچنین به چند زبان زنده دنیا مسلط. ⁉️ براستی چرا ایشان، خود را برای کسب دانش کلان باید به زحمت می انداخت؟🔰 ✍ داشتن دانش کلان، برای مرجعی چون او شرطی لازم بود. چون وی در سخت ترین دوران کشاکش "سنت و مدرنیته" می زیست، و به عنوان زعیم پر نفوذ دینی، می بایست کشتی اسلام را از این طوفان مهیب به سلامت عبور می داد، پیداست که هدایت این کشتی در این موقعیت بحرانی، نیاز جدی به آگاهی از طوفانی داشت که از سمت"غرب" می وزید. به بیان روشنتر او باید علاوه بر اسلام، غرب را هم می شناخت تا بتواند در باره نقاط اشتراک و افتراق نظر دهد و از کیان دین و فرهنگ مملکت در برابر آنچه که آنرا عوامل آسیب می دانست منطقی و مستدل دفاع نماید. او با احساس مسئولیت و شجاعتی وصف ناپذیر در جهت دفاع از دین نبوی و شرع مقدس، رهبری نهضت ضد استکباری مشروعه خواهی را در مشروطه ای که توسط ایادی انگلیس به انحراف کشیده شده بود، عهده دار شد و سرانجام در ۱۱ یا به عبارتی ۹ مرداد ۱۲۸۸ ش توسط مزدوران انگلیس به شهادت رسید و مراجع شیعه شد. هرچند انگلیس خبیث با استفاده از قلم به مزدان فراماسون خود و با تحریف تاریخ مشروطه، سعی نمود ابعاد عظیم شخصیتی او را در نزد اذهان مخدوش و مرجعیت دینی اش را، علی رغم تأیید میرزای شیرازی و میرزای رشتی (وارثان سیاست و علم شیخ مرتضی انصاری) مخفی نگاه دارد! اما غافل از این بود که ماه، هیچگاه پشت ابر نمی ماند! ✍ برخی از خدمات ارزشمند ایشان:🔰 تألیف، تصحیح، استنساخ (نگارش همراه با تقریظ و حاشیه) بیش از صد ها اثر ارزشمند در علوم مختلف معقول و منقول، جدید و قدیم (که متأسفانه کمتر اثری از آنها به جا مانده و اکثرا" پس از شهادت ایشان یا به غارت رفته و یا مفقود گشته است!)، تربیت و پرورش انبوه شاگردان ممتاز و طراز اول در حوزه های مختلف علوم (همچون شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علیمه قم و حاج آقا حسین طباطبایی قمی، زعیم قیام گوهر شاد بر علیه کشف حجاب رضاخانی)، تأسیس مسجدمدرسه های علمیه و...، همت توأم با نظارت دقیق برای انتشار آثار گرانسنگ برخی از بزرگان شیعه و تصحیح آنها و... همچنین در جایگاه مرجع دینی، اقدامات مهم و اساسی را برای اولین بار به انجام رساند، از جمله: بانی اولیه تأسیس مدارس جدید دخترانه اسلامی و صدور فتوای تأیید مدارس جدید، انتشار روزنامه (لوایح) جهت شکستن انحصار رسانه ای غربگرایان، تلاش مجدانه برای تأسیس بانک ملی، به جهت استقلال مالی مملکت و شکستن انحصار مالی بانک های شاهنشاهی و استقراضی انگلیس و روس، داشتن نماینده پژوهشی در اروپا (شاگردش علامه محمد قزوینی)، جهت کسب اطلاع از وضعیت جهان، انتشار مجموعه فتاوا (رساله های عملیه) برای راحتی حال مقلدین، گسترش کتابخانه و مرکز اسناد نوری ( مکان علمی تحقیقی کم نظیر، با هزاران کتاب و سند ارزشمند، که بعد از شهادت ایشان، با هدایت انگلیس خبیث، غارت گردید)... ✳️ @ShahidRabe
حکومت‌و‌تمدن‌در‌اندیشه‌علامه‌نوری.pdf
491.3K
📑 حکومت و تمدن در اندیشه سیاسی آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه الشریف) 🖋📄 پژوهشگر و نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان نوش آبادی استاد حوزه های علمیه، دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشکده تاریخ، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران ▫️انتشار: در نشریه علمی «علم و تمدن در اسلام» شماره ۱۳ پاییز ۱۴۰۱ 🔶🔸چکیده حکومت از مباحث مهم و تمدن به مثابه وضع مطلوب، دارای جایگاه ویژه در اندیشه سیاسی همه دور­ه ­های گذشته ایران و جهان است. در نهضت مشروطه نیز، به دلایل متعدد از جمله تأثیرپذیری ایرانیان از افکار سیاسی غرب، بازار اندیشه­ ورزی چنان بالا گرفت که به حکومت و تمدن بیش از گذشته پرداخته شد. در میان اندیشمندان این دوره، آیت الله علامه شیخ فضل­ الله نوری(ره) از برجسته‌ترین فقهایی است که در جدال اندیشه ­ها و با مقولاتی چون حکومت و تمدن به مصاف اندیشه غرب می ­رود، از این رو، مقاله حاضر به این سئوال که: دیدگاه آیت الله شیخ فضل­ الله نوری به حکومت و تمدن چه بوده است؟ به شیوه توصیف و تحلیل پاسخ می ­دهد. یافته­ های تحقیق نشان می­ دهد شیخ در چارچوب دین، حکومت و تمدنی را مفید و مؤثر می­دانست که در آن استعمار، خودکامگی، فساد، بیگانه ­محوری و افکار و اعمال ضد شریعت، نفی گردد. ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈به مناسبت / یکم تا هفتم تیر‌ماه ✍ آشنایی اجمالی با محضر و محکمه قضاء مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه 🔰👇👇
✅ به مناسبت هفته قوه قضائیه ✍ آشنایی اجمالی با محضر و محکمه قضاء مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)🔰 ◽️علامه شیخ فضل الله، در جایگاه مرجعیت تقلید تهران، سالیان دراز در پایتخت، محکمه قضایی پر رونقی داشت و در سطح وسیع، دعاوی و مرافعات را فیصله می داد، چندان که از مردم عادی گرفته تا رجال سیاسی عصر قاجار، اسناد خود را برای تنفیذ و تسجیل به محضر قضایی ایشان می فرستادند. تا قبل از انحراف مشروطه، برخی از علما و مراجع، دارای محکمه قضاء بودند، پس از شهادت شیخ به دست مشروطه چیان غربگرا و حاکمیت وحشیانه توأم با دیکتاتوری آنان، سیستم قضائی غربی، جایگزین شد و دوره معضلات قضایی حاصل از بروکراسی فساد آلود غربی آغاز گردید! ◽️غالباً در مسائل شرعی به شیخ فضل الله مراجعه می شد. دکتر تندرکیا، از محضر شرع شیخ به عنوان محضری که تمام عقود و معاملات عمده شهر در آن صورت می گرفت یاد می کند و می افزاید: تمام دفاتر ثبت کاملاً منظم و همه چیز برای رجوع به هنگام لزوم، یادداشت میشد. مطلعین می گویند: شیخ هیچگاه در قضاوت خویش از طریق عدالت خارج نشد. و به اصطلاح قضایی آن روزگار، هرگز ناسخ و منسوخ [عدول از حکم صادره اولیه و صدور حکمی جدید به علت عدم دقت] در کارش نبود. پاکدستی او در تمام امور، بخصوص در امر قضاوت، زبانزد خاص و عام بود. دفاتر قضایی منظم او داری چنان اعتبار ویژه ای بود که همه جا مورد استناد واقع می شد. ◽️دکتر سعید نفیسی که در دوران جوانی خویش، شیخ را درک کرده، می نویسد: باسوادترین و باذوق ترین آخوندهای تهران بود، بسیار خوش روی، خوش مشرب و شیرین زبان، موقوفات مهم را به او می سپردند و او هم وسایل مشکل گشایی بسیار داشته است. ◽️مراجعه مردم به محکمه شیخ، برای مرافعات و ثبت و تنسیق معاملات، اختصاص به مسلمانان نداشت، بلکه اقلیت های دینی بخصوص مسیحیان نیز مهر و امضای شیخ را بر پیشانی اوراق و اسناد مالکیت خود معتبر می شمردند. ◽️نمونه هایی از قاطعیت شیخ در احقاق حق مظلوم (چه مسلمان و چه اقلیت مذهبی) از ظالم، ثبت تاریخ است. ◽️بررسی کارنامه قضایی مرجع شهید نشان می دهد که برخورد با دانه درشت ها از ویژگی های محکمه وی بود. درمقابل تجاوز به حقوق مردم، سخت حساس بود و در حد توان واکنشی تند و کوبنده نشان می داده است. ملک المورخین، از نویسندگان عهد مظفری، در یادداشتهای خود به نمونه ای اینچنین اشاره می کند که: آقا شیخ فضل الله، اعتماد الشریعه وکیل را که بسی خانه های مردم را به غصبیت برده، چوب زد. ◽️از نکات جالب دیگر در بحث کارنامه قضایی شیخ، کمال اتقان و پختگی نوشته شیخ درپای اسناد و زیبایی خط و ربط اوست که در قیاس با نوشته های دیگران، شاخص و ممتاز می نماید. ◽️یکی از مهمترین دلایل پاکدستی شیخ، اهتمام او به حفظ حقوق مردم از دستبرد ظالمان، در نمایشی است که وی، با شکستن مهر خویش در وانفسای پای دار از خود نشان می دهد. که از خادم خود می خواهد، مهر های وی را همان جا در برابر جمعیت بشکند و خرد کند، تا مبادا آن مهر ها، که نزد مردم اعتباری کلان داشت، پس از شهادت وی به دست عناصر شیاد و سوء استفاده چی افتاده و با آن، علیه دیگران، سند سازی کنند و حق و ناحق نمایند. آری در آن شرایط سخت، حفظ حقوق مردم، از دستبرد شیادان، بزرگترین دغدغه و دل مشغولی شیخ بود... ◽️کتاب «در محضر شیخ فضل الله نوری، اسناد حقوقى عهد ناصرى» مشتمل بر خلاصه معاملات و اسناد تنظيم شده در نزد مرجع شهید است که به غارت رفته بود و اتفاقی به دست بانوی مورخ، دکتر منصوره اتحادیه می رسد و دستمایه تألیف این اثر ۲جلدی میشود. تحرير اين اثر را مرجع شهید از ربيع الثانى سال 1303ه.ق شروع كرده و خلاصه فعاليت‌هاى خویش را تا اواسط سال 1306ه.ق در آن مندرج ساخته است. اطلاعات كتاب، ما را با مسائل گوناگون حقوقى، اقتصادى، بضاعت مالى مردم، اعتقادات، آداب و رسوم، روابط خانوادگى جامعه‌اى كه هنوز قوانين غربى و نفوذ مدرنيسم در آن چندان رسوخ نكرده بود، آشنا مى‌سازد. نكته حائز اهمیت، نقش فعال و سازنده مرجع شهید در جامعه است.ایشان در تمامى قراردادهاى مالى، در مسائل زندگى روزمره مردم از جمله ازدواج، طلاق، ارث، انواع معاملات و همچنین حل و فصل دعاوى نقشی بی بدیل و مثبت داشتند. با اجازه و فتوای مرجع شهید نوری، زنان پول قرض مى‌دادند، املاك خود را وقف مى‌كردند و در معاملات خريد و فروش ملك شركت مى‌جستند.در دعواهاى خانوادگى و غيره حاضر بودند و به وصيت شوهر قيموميت فرزندان را داشتند. در حوزه امور مالى و اقتصادى از لحاظ قانونى و شرعى، بنا به فتوای مرجع شهید نوری، بين زنان و مردان تفاوتى وجود نداشت و زنان در اداره اموال خود آزادى تصميم‌ گيرى داشتند درحالیکه همان زمان برخی معممین مدعی مشروطه طلبی در نجف، برای زنان چنین حقوقی را کمتر و یا اصلاً قائل نبودند! 🔸منابع: ک، تنهای شکیبا، منذر/ برنامه شوکران شبکه ۴، ویکی نور... ✳️ @ShahidRabe