فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بشنوید که چگونه به خواست خدا، یکی از آثار به غارت رفته مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) به دست دکتر منصوره اتحادیه (بانوی تاریخ دان ایران) می رسد و منشأ تألیف مجموعه دو جلدی "در محضر شیخ فضل الله نوری(ره)، اسناد حقوقی عهد ناصری"[۱] می شود./برنامه شوکران، در گفتگو با پیام فضلی نژاد
[۱]✍ کتاب، مشتمل بر خلاصه معاملات و اسناد تنظيم شده در نزد مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) است كه معظم له تحرير اين اثر را از ربيع الثانى سال 1303ه.ق شروع كرده و خلاصه فعاليتهاى خویش را تا اواسط سال 1306ه.ق در آن مندرج ساخته است.
اطلاعات كتاب، ما را با مسائل گوناگون حقوقى، اقتصادى، بضاعت مالى مردم، اعتقادات، آداب و رسوم، روابط خانوادگى جامعهاى كه هنوز قوانين غربى و نفوذ مدرنيسم در آن چندان رسوخ نكرده بود، آشنا مىسازد.
نكته حائز اهمیت، نقش علماء و مراجع در جامعه است كه در اين كتاب نمونه بارز آن که نقش مرجع شهید است، ارائه مىشود. علماء در تمامى قراردادهاى مالى در مسائل زندگى روزمره مردم از جمله ازدواج، طلاق، ارث، انواع معاملات و حل و فصل دعاوى نقش داشتند. (تا قبل از پیاده شدن سیستم قضایی غربی در ایران)
از نكات جالب توجه فعاليت اقتصادى زنان است. زنان پول قرض مىدادند، املاك خود را وقف مىكردند، و در معاملات خريد و فروش ملك شركت مىجستند. در دعواهاى خانوادگى و غيره حضور داشتند و يا گاه به وصيت شوهر قيموميت فرزندان را داشتند....
@ShahidRabe
در+محضر+شیخ+فضل+الله+نوری+(کتاب)_1586678679.2334.pdf
90.2K
📚 معرفی کتاب PDF/ مجموعه دو جلدی، در محضر شیخ فضل الله نوری(ره)
◽️پدیدآوران:
اتحادیه، منصوره (گردآورنده)
روحی، سعید (گردآورنده)
آل داود، علی (مقدمهنويس)
◽نشر: تاريخ ايران 1385 ش
✍ کتاب، اسناد حقوقى عهد ناصرى و مشتمل بر خلاصه معاملات و اسناد تنظيم شده در نزد مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) است كه معظم له تحرير اين اثر را از ربيع الثانى سال 1303ه.ق شروع كرده و خلاصه فعاليتهاى خویش را تا اواسط سال 1306ه.ق در آن مندرج ساخته است و جزء آثار به غارت رفته ایشان بود که به خواست خداوند پیدا شده و به دست دکتر منصوره اتحادیه (بانوی تاریخ دان ایران) رسید و بر اساس آن، کتاب در محضر شیخ، تألیف گردید.
اطلاعات این كتاب، ما را با مسائل گوناگون حقوقى، اقتصادى، بضاعت مالى مردم، اعتقادات، آداب و رسوم، روابط خانوادگى جامعهاى كه هنوز قوانين غربى و نفوذ مدرنيسم در آن چندان رسوخ نكرده بود، آشنا مىسازد.
نكته حائز اهمیت، نقش علماء و مراجع در جامعه است كه در اين كتاب نمونه بارز آن که نقش مرجع شهید است، ارائه مىشود. علماء در تمامى قراردادهاى مالى در مسائل زندگى روزمره مردم از جمله ازدواج، طلاق، ارث، انواع معاملات و حل و فصل دعاوى نقش داشتند. (تا قبل از پیاده شدن سیستم قضایی غربی در ایران)
از نكات جالب توجه فعاليت اقتصادى زنان است. زنان پول قرض مىدادند، املاك خود را وقف مىكردند، و در معاملات خريد و فروش ملك شركت مىجستند. در دعواهاى خانوادگى و غيره حضور داشتند و يا گاه به وصيت شوهر قيموميت فرزندان را داشتند....
منابع: ویکینور، دانشنامه تخصصی نور/PDF از ویکی فقه/برنامه شوکران
@ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ با ما همراه باشید👇
در کانال تخصصی مرجع شهید، حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری "شهید رابع" اعلی الله مقامه الشریف ...
✅ زندگینامه، آثار، مواعظ، مواضع و تصاویر تاریخی به همراه معرفی کتب و منابع صحیحه و انعکاس نظر اندیشمندان...👇
https://eitaa.com/joinchat/526516249Ce045d0c461
💠 امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه):
این بزرگ مرد (شیخ فضل الله) را بشناسید و بشناسانید، ابعاد عظیم علمیش را که جامع علوم معقول و منقول بود، بُعد مرجعیتش را که سعی کردند از اذهان مخفی کنند، اندیشه های والای سیاسیش را که بر گرفته از اسلام ناب بود... مخالفین و دشمنان ایشان از جاهلین و معاندین بوده و هستند.۱۳۴۸ش نجف اشرف،
چرا راجع به ایشان (شیخ فضل الله) چیزی نمی نویسید؟ ۵۸/۲/۲
💠 امام خامنه ای(حفظه الله):
شیخ فضل الله(ره)، شهید بزرگ اسلام...شهید ابقاء اسلام در محتوای مشروطیت...شهید عدالت...
...واقعا" به شیخ فضل الله(ره)، خیلی ظلم شده است.۸۲/۵/۱۳
✅ قربة الی الله، انتشار یابد/اجرکم عندالله
https://eitaa.com/joinchat/526516249Ce045d0c461
📃 #مقاله
✅ استدلالات شیخ شهید (مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره) در تایید مظاهر دنیای مدرن
✍ از: سید هاشم منیری
تلخیص🔰
...«معینالتجار» با همراهی بازرگانان و روحانیون تهران و تبریز، به تکوین و تاسیس نخستین بانک ملی ایران اقدام کردند. این اقدام بدون حمایت و پشتیبانی روحانیون بی شک قابل اجرا نبود. از آن جمله کمک دویست تومانی شیخ فضل الله نوری(ره) [در جایگاه مرجعیت دینی] برای این امر مهم است، که خود مستظهر به دلایل فقهی و سیاسی و اقتصادی بود به سرانجام رسید.
وجود لوایح و مکتوبات سیاسی متعددی که از سوی شیخ فضلالله نوری(ره) منتشر شده است به روشنی نشان میدهد که قطب اصلی منظومه فکری او حول اسلامی بودن قوانین و لوایح مجلس و کارکردهای برآمده از آن است. از محورهای اصلی فقه اسلامی نیز دو مقوله «دارالاسلام/ دارالکفر» و «نفی سبیل» است که این دو مقوله در تمامی ابعاد حقوقی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جاری و ساری میباشد. شیخ شهید نیز بر اساس آیه 141 سوره نساء (که به نفی سبیل معروف است و در آن هر رابطهای را که سبب سلطهپذیری و سلطهگری کفار شود؛ ممنوع میدارد)، راهنمای خود قرار میدهد و به دفاع از تجار و بازرگانان ایرانی در برابر بانکهای دول خارجه میپردازد و این مهم در جهت تقویت و استحاکم دارالاسلام قلمداد میشود.
جمله ای معروف از آیتالله العظمی نوری(ره) است که میگوید: «اسلام، زیر بیرق کفر نخواهد رفت.
این عقاید و اعمال، واکنش روس و انگلیس را بر می انگیخت تا آنجا که «بارکلی» سفیر وقت انگلستان در ایران به «گری»، وزیر امورخارجه تلگرام میکند که: «باید توصیه کنیم شیخ فضلالله را از تهران خارج نمایند، زیرا اگرچه او مقام رسمی ندارد ولی نفوذ بسیار زهرآگینی دارد» بنابراین شیخ شهید وزنه و مانعی در برابر آنان بود.
رهایی از سلطه سیاسی و فرهنگ غرب، منوط به استقلال و رهایی از استعمار اقتصادی است. آیتالله نوری نیز همانطور که گفته شد از طرح تاسیس بانک ملی حمایت کرد و حمایت او را باید در چارچوب مبارزه با استعمار اقتصادی فهم و درک نمود. این مبارزه به سالهای قبل برمیگردد آنجا که در رساله ای حاوی 60 مورد سؤال و جواب در پاسخ به سؤال تشبه به غیر مذهب آیا درست است یا نه؟ هرگونه وابستگی به غرب را دشمنی با خدا تلقی میکند. وی در جای دیگر در نامه به علامه محمد قزوینی [شاگرد و نماینده پژوهشی اش در اروپا که به طور مرتب گزارشهایی را از اوضاع اروپا و جهان برای شیخ ارسال می کرد] مژده پیشرفت تشکیل بانک ملی را میدهد که🔰
...موجب کمال امیدواری به بقاء استقلال وطن عزیز و مزید تقویت دین حنیف اسلام است...
بنابراین، حمایت از تاسیس بانک ملی؛ حرکتی در راستای قطع نفوذ اقتصادی روس و انگلیس و حمایت از تجار و بازرگانان داخل ایران بود که از آن به بعد میتوانستند به بانکی که متعلق به قاطبه ملت ایران است افتخار نمایند.
نتیجه اینکه آیتالله نوری(ره) به همراهی نمایندگان ملت و تجار و بازرگانان به تکوین و تاسیس بانکی پرداختند که «ملی» بود و هیچگونه وابستگی اقتصادی و سیاسی با دول استعماری نداشت. این مهم را باید در چارچوب فقهی شیعه در «نفی سبیل»، «دفاع از دولت شیعی»، «دفاع از بازرگانان داخلی» و «استقلال سیاسی» دانست. تنیدگی سه رکن دینی، سیاسی و اقتصادی؛ فرجامی جز استقلال و رهایی از استعمارگران روس و انگلیس نداشت. آیتالله نوری(ره) دیدهبانی بود که اندیشه سبز و زندگی سرخی را برای حفظ استقلال ایران رقم زد و پایداری خود را تا پای دار ادامه داد.
🔸منبع: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، کد مطلب۴۹۳۲
@ShahidRabe
✅ #گفتگوی_عربی از مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران🔰
✍ المرجع الديني الکبیر آية الله العظمی الشّهید الرابع العلامة
الشیخ فضل الله النوري (اعلی الله مقامه الشریف) و الثورة الدستوریة فی إیران🔰
✍ الحدیث مع حجة الإسلام علی أبوالحسنی (منذر)👇
http://www.iichs.ir/s/2617
@ShahidRabe
📄🖊گزارش تفصیلی از نشست «شیخ فضل الله نوری؛ حدیث نامکرر» سال ۹۶ ش
✅ خوانشی نو از «حدیث نامکرر مشروطه» با سخنرانی سه مورخ و پژوهشگر معاصر🔰
◽️ دکتر موسی حقانی
◽️ دکتر محمد حسن رجبی
◽️ دکتر مصطفی تقوی
✍ این نشست تخصصی نه تکرار مکررات، بلکه محفلی برای بررسی رویکرد مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه در برابر پدیده نوظهور مشروطه از زوایایی جدید بود. آنچه در ادامه خواهید خواند گزارشی است از این بررسی و خلاصه ای از سخنان این سه مورخ معاصر👇
http://www.iichs.ir/s/4837
@ShahidRabe
🏴 به بهانه فرا رسیدن ایام ارتحال شاگردی از شاگردان #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)🔰
🌹 مجتهد و خطیب شهیر مرحوم آیت الله سید محمد سلطان الواعظین شیرازی، صاحب کتاب گرانسنگ "شب های پیشاور و از شاگردان مؤسس حوزه علمیه قم، آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی ره)
...برای تبلیغ و سخنرانی راهی پیشاور شد. مجلسی بزرگ با حضور جمع زیادی از مردم پیشاور و علمای شیعه و سنی برگزار شد.سلطان الواعظین مباحثی در زمینه خلافت و ولایت و عقاید شیعه مطرح ساخت. در پایان سخنرانی دو تن از علمای اهل سنت نزد سلطان الواعظین آمده و تقاضای مناظره کردند. مناظره تا ده شب به طول انجامید. استدلال سلطان الواعظین در طول این مناظره، فقط از كتب و منابع اهل سنت بود، و این خود نشانه تسلط و احاطه آن بزرگوار به منابع اهل سنت بوده است.سید در این مناظره طولانی و كم نظیر چنان با صلابت، قدرت و منطق قوی وارد بحث شد كه پس از مدت كوتاهی یكه تاز میدان گردید و آقایان اهل سنت بیشتر به مستمع تبدیل شدند.
در پایان شب دهم، تعدادی از رجال و بزرگان اهل سنت به مذهب تشیع مشرف شدند؛ ولی آنچه ثمره جاوید این مناظره پر ارج به شمار می آید، كتاب «شبهای پیشاور» است.مؤلف مشروح مذكرات را كه روز بعد از جلسه توسط جراید محلی چاپ می شد مجدداً بررسی كرده و پس از تنظیم در این اثر ارزشمند آورده است.
سلطان الواعظین، واپسین سالهای عمر خویش را با بیماری شدید قلبی میگذراند، به طوری که تقریباً در ده سال آخر زندگی کاملاً خانهنشین شد. وی سرانجام در روز جمعه ۱۷ شعبان المعظم ۱۳۹۱ ه. ق، برابر با ۱۶ مهرماه ۱۳۵۰ ه. ش در تهران از دنیا رفت.
تاریخ فوت ایشان را در وفیات العلماء، بیستم شعبان دانستهاند و روی جلد شبهای پیشاور چاپ دارالکتب نیز همین تاریخ نوشته شده است؛ ولی برابر نوشته حک شده بر سنگ مزار ایشان این تاریخ را ۱۷ شعبان ذکر کردهاند. پیکر ایشان پس از انتقال به قم، با تشییع باشکوهی توسط علماء و فضلای حوزه علمیه قم، در جوار بارگاه نورانی حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) در قبرستان ابوحسین به خاک سپرده شد.
حاج سیدعلیاکبر اشرف الواعظین شیرازی، پدر سلطان الواعظین، رئیس جمعیت بسیاری از سادات شیراز از پرچمداران دیانت و مروجین مذهب و شریعت بود. ایشان سالها در تهران به ترویج و تبلیغ مشغول بود تا آن که حوادث مشروطه پیش آمد. مرحوم اشرف الواعظین به کرمانشاه نقل مکان کرد و در این شهر ماندگار شد. او در کرمانشاه قدرت و نفوذ بسیاری یافت و در برابر دشمنان دین و معاندین سدی استواری گشت. وی در ترویج شرع انور [مشروعه خواهی] و جلوگیری از انحرافات و ایستادگی در برابر ارباب تفکرهای گمراه کننده، نهایت سعی خود را مبذول داشت.
ایشان همواره مورد احترام و توجه علما، همچون آیتالله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی(صاحب عروه و از همفکران و دوستان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره) و مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی (مؤسس حوزه علمیه قم و از شاگردان مرجع شهید علامه نوری ره) بود. وی بعد از تقریباً هشتاد سال زندگی، در سپیده دم روز سه شنبه ۲۱ شعبان سال ۱۳۵۱ ه. ق در کرمانشاه بدرود حیات گفت.
به مناسبت درگذشت مرحوم سیدعلیاکبر اشرف الواعظین از سوی آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری دروس حوزه علمیه قم تعطیل شد و مجلس ترحیمی نیز از سوی ایشان در مسجد بالاسر حرم مطهر حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) برگزار گردید.
🌹 شادی روح تمامی عالمان واقعی دین، علی الخصوص مرحوم سلطان الواعظین،🔰
«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
🔸 منابع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه(حوزه نت)، ویکی فقه و...
@ShahidRabe
⁉️ ماجرای تغییر رویکرد شجاعانه یک مورخ!
✍ مورخ، پژوهشگر و مشروطه پژوه معاصر، آقای محمد ترکمان، مؤلف مجموعه دو جلدی رسائل، اعلامیه ها، مکتوبات، روزنامه و گزارش ها... پیرامون مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره است.
در این مجموعه اظهار و اذعان می نماید که،
سالها تحت تأثیر آراء مخالفین مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره، بخصوص آقایان ثلاث حامی جریان غربگرای مشروطه در نجف و آقایان مشابه در ایران بوده! ولی رویکردش تغییر کرده و گردآوری این اثر نیز در همین راستا بوده است، وی دلیل امر را چنین بازگو می کند،
در پی آشنایی نسبی ام با اندیشه و عملکرد ضد انگلیسی و ضد بیگانه و مواضع استقلال طلبانه مرحوم شیخ، و مظلومیتی که با آن روبرو شده بودم مرا بر آن داشت تا با گردآوری آثار ممکن الحصول شهید فضل الله نوری هم شناخت خود را نسبت به آن مرحوم، به واقع، نزدیکتر نمایم و هم حاصل این کوشش را در اختیار علاقمندان قرار دهم.در پایان این گردآوری متوجه شدم که تنها مرحوم شیخ، مظلوم واقع نشده است!بلکه مظلومتر از او نسل هائی هستند که جعلیات جاعلین [مورخ نماهای فراماسون، که مأمور تحریف تاریخ بودند]، بعنوان حقایق تاریخی در مغز و احساس آنها تزریق می شود، و آنان نیز به این جعلیات، به عنوان حقایق خدشه ناپذیر معتقد می گردند.
راقم پس از دوسال کوشش با توفیق الهی موفق به گردآوری این مجموعه ارزشمند می گردد 🔰
📚✍ مشخصات:
رسائل، اعلامیه ها، مکتوبات،...روزنامه شیخ، گزارش ها... پیرامون "شیخ شهید فضل الله نوری"
ناشر: مؤسسه فرهنگی رسا/۱۳۶۲
تعداد صفحه: جلد اول،۵۰۴ جلد دوم، ۴۳۵
📗 جلد ۱
شامل رسائل، اعلامیه ها، مکتوبات،...و روزنامه شیخ شهید است
📗 جلد ۲
به گزارش هایی درباره حرکت شیخ شهید، نامه هایی خطاب به ایشان،...و مستدرکات جلد اول اختصاص دارد
@ShahidRabe
✍ ناگفتههایی پیرامون یکی از یاران مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و راز حمایت نویسنده متعهد و مردمی، جلال آل احمد از مرجع شهید🔰
✍ در دو مصاحبه با محمد حسین دانایی
1⃣ گفتوگوی «جوان آنلاین» با محمدحسین دانایی🔰
سرویس تاریخ جوان آنلاین: راوی ناگفتهها و تحلیلهایی که درپی میآید، از خاندانی است که هریک به گونهای در کمک به شیخ شهید و یا احیای نام او کوشیدهاند. جناب محمد حسین دانایی نواده مرحوم مرحوم آیتالله حاج شیخ روحالله دانایی قزوینی از همگامان و مصاحبان شیخ در مشروعهخواهی و نیزخواهرزاده زنده یادان جلال وشمس آلاحمد است که در زنده ساختن خاطره وی در تاریخ معاصر نقشی مهم ایفاکردهاند. استاد دانایی در این مصاحبه از چند و چون حمایتهای «پدربزرگ» و «داییها» از شیخ میگوید.
در خصوص اعتقاد جلال به شیخ شهید می گوید:
...جلال در صحبت هایی که با دیگر روحانیون هم داشت، به آنها آدرس شيخ فضلالله را ميداد و ميگفت روحاني واقعی بايد مثل شيخ فضلالله، بیدار و فهيم و آگاه به اوضاع روز باشد و فکر نکند که شیطان فقط از طریق فریب مسلمانان و مثلاً کاهل نمازی به قلوب مؤمنین نفوذ می کند، بلکه گاهی از منافذ سیاسی هم همین استفاده را می کند. بنابراین، روحانیت روشنفکر و آگاه باید مراقب این رخنه هم باشد و با ورود به مسایل سياسي و اجتماعي زمان خودش، این راه نفوذ را هم ببندد...
متن کامل این مصاحبه در ادامه از نظر میگذرد👇
http://www.Javann.ir/003rRD
2⃣ گفتوگوی «مشرق» با محمدحسین دانایی🔰
تاریخ مشروطه بسیار پر فراز و نشیب است. در این میان تاریخ نگاری ایران دست خوش اتفاقات و تغییراتی شد که کفه ترازو را به نفع روشنفکران وابسته تغییر داد. تنها در همین سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که مطالعاتی پیرامون مشروطه مشروعه، شیخ شهید فضل الله نوری(ه) و یارانش صورت گرفته است. این گفتگو نیز بر آن است تا یکی از مبارزین آن دوره را برای تاریخ پژوهان معرفی نماید.🔰
این جلسه به مناسبت بزرگداشت خاطره مرحوم "آیت الله حاج شیخ روح الله دانایی قزوینی" از یاران نزدیک مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در جریان مشروطیت، برپا شده و طبیعتاً در خلال بحث ها، به مسایل مربوط به نهضت مشروطه و نقش روحانیت در این نهضت هم خواهیم پرداخت، اما در ابتدا لازم به ذکر است که چون تا کنون آثار کافی و شایسته ای در مورد این بزرگوار منتشر نشده و اطلاعات موجود مربوط به ایشان محدود است، لذا به طور طبیعی برای شناخت هرچه بیشتر ایشان، باید از منابع آگاهی استفاده کنیم که به نحوی با ایشان قرابت داشته اند و از اطلاعات لازم به طور نسبی برخوردارند. درحال حاضر هم کسی که واجد این شرایط باشد، جناب عالی هستید که نوه ایشان می باشید و به قرار اطلاع، علاوه بر اینکه در کتاب خاطرات خودتان در باره زنده یادان جلال و شمس آل احمد اشاراتی به مرحوم حاج شیخ روح الله قزوینی دانایی داشته اید، مشغول گردآوری اطلاعات بیشتری هم هستید تا کتاب خاصی را در باره ایشان تدوین کنید. بنابراین، خواهش می کنیم که ضمن معرفی اجمالی ایشان، به عنوان سوال اول بفرمایید که چرا به رغم تمام مجاهدت ها و سوابق باارزشی که آیت الله دانایی قزوینی داشته اند، نام ایشان تا به حال در محاق مانده است؟ به عبارت دیگر، با وجود اینکه بعد از انقلاب اسلامی، جریان مشروعه پژوهی رشد قابل توجهی داشته و توجه به آثار و آرای علمای معاصر و همفکران مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری بیشتر شده، چرا به این شخصیت توجه چندانی نشده است؟ البته با این امید که انشاءالله این مصاحبه، نقطه شروعی باشد برای جبران مافات و ورود نام ایشان به عرصه مطالعات مشروطه پژوهی.کامل گفتگو👇
https://www.mashreghnews.ir/amp/320817
@ShahidRabe
🌸🍃ولادت با سعادت امام خامنه ای(حفظه الله) بر تمامی ولایتمداران، تبریک و تهنیت باد🍃🌸
✍ مقام معظم رهبری حضرت آيت الله العظمی امام سيد على خامنهای فرزند مرحوم آیت الله حاج سيد جواد حسينى خامنهای، در روز ۲۹ فروردین ۱۳۱۸ش، برابر با ۲۸ صفر ۱۳۵۸ قمرى در مشهد مقدس چشم به جهان گشودند.
ايشان دومين پسر خانواده هستند./در شناسنامه، ولادت، تیر ماه ثبت شده، ولی صحیح، فروردین است/
@ShahidRabe
✍ زنده یاد سید شمسالدین سادات آل احمد، مشهور به شمس آل احمد، فرزند آیت الله سید احمد حسینی طالقانی و برادر نویسنده مردمی و متعهد مرحوم جلال آل احمد، از روشنفکران ایرانی معاصر به شمار می رود. وی در دوران اوج گیری انقلاب اسلامی و پس از پیروزی آن،از جمله حامیان فکری و عملی آن بود و از همین روی نیز، راه خود را از بسیاری از همگنان خویش جدا کرد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از طرف امام راحل به عضویت ستاد انقلاب فرهنگی(شورای عالی) درآمد و همچنین، مدیر انتشارات رواق بود.
شمس، همچون برادرش جلال، از مدافعان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود و همچنین از ارادتمندان امام راحل و مقام معظم رهبری.
شمس آل احمد روز یکشنبه 15 آذر سال 89 پس از یک دوره بیماری طولانی ریوی به دلیل ایست قلبی در بیمارستان فرهنگیان شهید باهنر درگذشت.
جلال بیش از هر کسی بر زندگی و آثار او تأثیر گذاشته است، و حتماً به همین دلیل است که پیش از پیروزی انقلاب و پس از آن، همه جا و به هر بهانه در آثارش از جلال گفته و خود در سایه ایستاده است. شمار زیادی از آثار زندهیاد جلال آلاحمد، پس از پیروزی انقلاب، زیرنظر و به همت و کوشش او چاپ و منتشر شد و از این نظر نیز شمس حق بزرگی بر گردن دوستداران جلال و آثار او دارد. و به همین اعتبار میتوان گفت تاکنون هیچکس به اندازه او درباره جلال نگفته و ننوشته است.
📷 تصویر بالا: شمس آل احمد در حال سخنرانی برای جمعی از طلاب حوزه علمیه قم/۱۳۵۸ ش
📷 تصویر پایین: شمس(سمت چپ تصویر) در کنار برادرش جلال آل احمد/۱۳۲۷ ش
📷 مجموعه تصاویر شمس آل احمد 👇
http://www.iichs.ir/s/3507
@ShahidRabe