eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.4هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
291 ویدیو
409 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ انقلاب اسلامی، بازگشتی به شیخ شهید ✍ نویسنده: مرحوم شمس آل احمد 🔰 تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی و فتوای «الیوم استعمال تنباکو و توتون بای نحو کان در حکم محاربه با امام زمان صلواه الله علیه است» و همچنین زعامت و رهبری سیاسی چند تن از مراجع تقلید صدر مشروطیت(آیات عظام حضرات سید عبدالله بهبهانی، سید محمد طباطبایی و شیخ فضل الله نوری، ثقه الاسلام) نمونه های زنده تحرک روحانیت مبارز بود. اگر سلسله قاجار، ناچار شد تن به حکومت مشروطه بدهد، به علت پایداری مراجع روحانی بود. اما در تداوم انقلاب، روحانیت نقش مؤثر خود را از دست داد و عملاً از سیاست انزوا جست. دو علت عمده این انزوای سیاسی روحانیت، یا جدایی سیاست از روحانیت را باید در عوامل زیر جست: ۱- سیاست جهانی استعمار زمان، با فتوای میرزای شیرازی و تحریم تنباکو، در ایران مواجه با شکست شد. این ضربه، استعمار جهانی را متوجه نقطه مثبت منطقه کرد. این نقطه مثبت، نفوذ کلام بی رقیب روحانیت بود در توده مردم. آن چنان که حتی زنان حرم ناصرالدین شاه هم دیگر قلیان کشیدن و چاق کردن را ترک کردند. اگر طرف مذاکره سیاست استعماری دربار بود و اگر دربار، عامل زنده سیاست آن روز، حتی کلامش در اندرون و خانه خویش نفوذی نداشت، تنها چاره آن بود که روحانیت از این نفوذ کلام خلع شود. ۲- وقتی انقلاب مشروطه، به زعامت و رهبری انحصاری روحانیون، دربار را تا صحه و امضا گذاشتن به یک قانون، عقب نشاند، آن وقت این سئوال پیش آمد که آن قانون، چه قانونی باید باشد. آنچه بی تردید و یک قول، تمام روحانیون دوران می گفتند و در آن وحدت کلام داشتند، این بود که منصفانه و خداپسندانه نیست که تمایلات فردی یک تن به نام شاه، قانونیت داشته باشد. اما در این که چگونه تمایلاتی به جاست که قانونیت پیدا کند، بین روحانیت اختلاف سلیقه وجود داشت. و این اختلاف سلیقه در طی هشت ده ماه، تبدیل شد به اختلافات اصولی و اساسی. و روحانیت یکپارچه، منشعب شد به دو گروه: الف: گروه طالب مشروطه مشروعه؛ کسانی بر این باور بودند که هیچ تمایلی جز تمایل پروردگار نمی تواند قانونیت داشته باشد. و تمایلات پروردگار در کتاب آسمانی قرآن مدون است. قانون گذار اصلی و به حق، خداست. مجاهد شهید، حضرت شیخ فضل الله نوری، جلوه شناخته شده این نوع باورمندی بود. ب: گروه طالب مشروطه سلطنتی؛ کسانی که بعضاً، قرآن را قدر می گذاشتند. اما اداره جامعه را تنها با تکیه بر آن عملی نمی شناختند. شاید بین افراد این گروه آرا و افکار مونتسکیو و روسوی فرانسوی شیفتگانی یافته بود، افرادی که قانون را قراردادهای اجتماعی موضوعه می شناختند. قرادادهایی که باید بین افراد یک جامعه وضع و محترم و مجری شمرده شوند. تجلی این طرز تفکر، مجاهدان دوگانه، حضرات سید محمد طباطبایی و سید عبدالله بهبهانی، شناخته شده اند که به زعم من زیر سلطه فرزندان از فرنگ برگشته خویش بودند. بروز این اختلاف و شکاف، سیاست استعماری را که گوش خوابانده و مترصد بود، در کار آورد. و آنان به تشویق و تحریض روحانی زادگانی چون پسران طباطبایی و بهبهانی و روحانیون جوان و فرصت طلب آن زمان چون تقی زاده، سید ضیاء طباطبایی، شیخ علی دشتی، محمد تدین، یعقوب انوار و امثالهم پرداختند. وجه مشترک اینها، آن بود که شیفته تمدن مغرب بودند. و به نقاط ضعف روحانیت آشنا بودند، به پشتوانه پدران روحانی شان، بین مردم نفوذ کلام داشتند. با این ویژگی ها، دامن همت و خدمت به کمر زدند و آتش نفاق را بین مراجع روحانی سه گانه (که جرقه اش در اختلاف سلیقه اولی بین آنان راجع به تدوین و تنظیم قانون اساسی به وجود آمده بود) دامن زدند. و مآلا" شدند رجال زادگان به مشروطیت رسیده ای که وظیفه اساسی شان آن بود تا زهر یا تیزی قانون اساسی اولیه را بگیرند که تأکید داشت مصوبات مجلس باید مورد قبول پنج تن از نمایندگان مراجع تقلید باشد [که طرح مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، برای نظارت بر مصوبات مجلس بود]. انقلاب بهمن 1357 و حوادث پیروزمندانه سال اول انقلاب (تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی و تثبیت ولایت فقیه) نمی تواند دلیلی باشد بر حقانیت تلقی و برداشت آن گونه روحانیونی که در صدر مشروطیت قبول عام نیافتند؟ و این حوادث، ما را موظف نمی کند در قضاوت های قالبی مورخان مشروطه، که غالباً مقهور عواطف و احساسات و مجذوب ظواهر تمدن مغرب بوده اند، تجدیدنظری بکنیم؟ 🔸برگرفته از: کتاب جلال، "از چشم برادر" تألیف، شمس آل احمد @ShahidRabe
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده ✍ اگر در اتفاقات تاریخی تدبر کنیم به نتایج حائز اهمیتی دست می یابیم ⁉️ ما عادت کرده ایم برخی مطالب را یا نخوانیم و یا اگر می خوانیم در آن تدبر نکنیم و در آن عمیق نشویم و سطحی از آن بگذریم. 🔴 چندی پیش مطلب مهمی در فضای مجازی نشر یافت که از نادیده گرفتن عمدی فصل مهمی از تاریخ مرجعیت شیعه، آن هم توسط برخی از حوزویان خبر می داد! ⁉️ چرا و چگونه می شود که نظر بزرگ مراجع عصر، به عمد! نادیده گرفته می شود؟! ⁉️ وقتی جواب صحیح این پرسش هویدا شد، آنگاه به مشکلات و معضلات کنونی حوزه ها بیشتر واقف خواهیم شد! البته جواب، ساده و روشن است👇 "حُبُّ الدنیا راس کُلِّ خَطیئَهٍ" اصل مطلب این بود👇 ⁉️ وقتی حسد حسودان باعث دشمنی و نادیده گرفتن و لاپوشانی فصل مهمی از تاریخ شد! 🔴 آنگاه که وارثان علم و سیاست شیخ الاعظم مرتضی انصاری رضوان الله، در زمان حیاتشان شاگرد طراز اول خود را به عنوان جانشین مشخص و معرفی کردند، آتش حسد حسودان شعله ور شد. 💠 میرزای شیرازی بزرگ ره (وارث سیاست شیخ الاعظم): در احتیاطات من از شیخ فضل الله نوری تقلید کنید که او خود من و نفس [ ن َ ف َ س ِ] من است 💠 میرزا حبیب الله رشتی ره (وارث علم شیخ الاعظم): نور چشمم شیخ فضل الله نوری، مجتهدی متبحر و کامل و جامع معقول و منقول گردیده، رواست مؤمنین وی را در امور دینی، مرجع خود قرار دهند. 🔸استخراج از مستندات آثار قلمی و کلامی مورخان فقید، استاد علی دوانی و استاد علی ابوالحسنی، منذر رضوان الله تعالی علیهما 💠 امام خامنه ای(حفظه الله) [در قضایای مشروطه و مخالفت و دشمنی عده ای از درون و بیرون حوزه نجف با مرجع شهید، شیخ فضل الله نوری رضوان الله] : ... انسان حدس می‌زند که بعضی از ضعف شخصیتی‌ها و ضعف‌های اخلاقی و هوای نفس بی‌تاثیر نبود. ۱۳۸۵/۰۲/۰۹ واقعا" به شیخ فضل الله، خیلی ظلم شده است.۸۲/۵/۱۳ 💠 امام خمینی(رضوان الله): مخالفین و دشمنان مرجع شهید شیخ فضل الله نوری، رضوان الله، از جاهلین و معاندین بوده و هستند.۱۳۴۸ شمسی/نجف 🔸از @ShahidRabe
🏴 ۲۴ شعبان(۱۳۱۲ق) سالگرد ارتحال مرجع بزرگ استکبار ستیز، میرزا سید محمد حسن شیرازی(ره)، زعیم جنبش تحریم تنباکو، شاگرد و وارث سیاست شیخ الاعظم مرتضی انصاری(ره) و استاد اصلی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) تسلیت باد. 🌹الفاتحه مع الصلوات 💠 میرزای شیرازی: در احتیاطات من از شیخ فضل الله نوری تقلید کنید که او خود من و نفس [ن َ ف َ سِ] من است.بین من و او غیریتی نیست. ✍ نقش محوری و مدیریتی جانشین و شاگرد خاص میرزای شیرازی(ره) در پیروزی جنبش تحریم تنباکو ✍ مرجع شهید علامه نوری(ره)، به خواست میرزای شیرازی(ره) جهت زعامت دینی، عازم ایران شد.در دوره اقامت خود در تهران، خدمات پرشماری انجام داد؛ امّا اوج آن در جریان هایی مانند تحریم تنباکو بود که در این باره، نقش های سه گانه ای را عهده دار بود: ▫️۱- مجرای ارتباط و اطّلاعات میرزای شیرازی در پایتخت؛ و مشوق و ترغیب کننده ایشان به پشتیبانی مستمر از این جنبش و درخواست کننده صدور فتوای تحریم(که اگر فرد دیگری غیر از او این درخواست را از میرزا می کرد، کار جنبش به سرانجام نمی رسید و این، خود نشان از اطمینان کامل میرزا، به وی داشت) ▫️۲- خنثی کردن تبلیغات سویی که ضدّ جنبش راه می افتاد؛ و همراه نمودن دیگر علما با جنبش. ▫️۳- نفوذ دادن روح دینی در جنبش و ریشه دار کردن هویت مذهبی آن. 📚 برگرفته:اندیشه سبز، زندگی سرخ/تنهای شکیبا/ استاد علی ابوالحسنی منذر(ره) ✍ در واقع، از زمان پیروزی جنبش تنباکو، دشمنان دین و مملکت، عظمت شیخ را شناختند و حرکاتش را زیر ذره بین قرار دادند.از این رو میرزا شیرازی همواره نگران حالش بود و جویای احوالش. @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جانشین میرزای شیرازی.pdf
2.17M
🔴 👆 فرازی مهم از سیره مرجع بزرگ، میرزا سید محمد حسن شیرازی(ره) زعیم جنبش تحریم تنباکو ✍ به بهانه سالروز ارتحال ایشان/ ۲۴ شعبان ۱۳۱۲ ق🏴 ✅ ۱۱ صفحه (PDF) از کتاب تنهای شکیبا، در خصوص جایگاه بلند مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در نزد میرزای شیرازی(ره)، تألیف استاد علی ابوالحسنی (منذر) ✍ همچنین در لینک زیر می خوانیم👇👇 "@ShahidRabe
✍ همچنین در لینک زیر می خوانیم🔰 "درباره شکست ذلّت بار لندن در تحریم تنباکو" ادوارد براون فراماسون می نویسد: «لغو این امتیاز لطم‍ه بزرگی به حیثیت دولت انگلیس وارد آورد.» انگلیس پس از لغو امتیاز تنباکو تصمیم گرفت که عامل این شکست را بتدریج تضعیف و سپس از دور خارج کند. بر دار شدن علامه شیخ فضل الله یکی از صحنه های سناریوی شوم انگلیس خبیث در تسلط مطلق بر کشور با تضعیف روحانیت است. مرجع شهید علامه نوری(ره) عالمی فرهیخته، آگاه، با تعصب، با نفوذ و دشمن ستیز بود. او در برخورد با قدرت های استکباری، اصلاً اهل مماشات نبود. به هیچ وجه حاضر نبود آنها را به عنوان حتی یک واقعیت بپذیرد. او به میزانی که دشمن ستیز بود، دارای دشمنان بسیار از قدرتهای خارجی و عوامل داخلی آنها بود. شیخ که به خوبی راه را یافته بود و هدف خود را بی محابا تعقیب می کرد مورد بغض و کین‍ه زورمداران و خائنان به وطن قرار داشت. همانهایی که قدرت فوق العاده روحانیت را در به زانو درآوردن قدرت لندن در جریان تحریم تنباکو [که شیخ نقش اصلی را در آن داشت] در سال ۱۲۷۰ش دیده بودند و شکست ذلّت بار انگلیس را مشاهده کردند، درصدد ضربه زدن به مرجع شهید نوری(ره) بر آمدند. کامل مطلب👇 https://hawzah.net/fa/Magazine/View/130/6121/64682/ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ عینا" از کانال جهاد تبیینی، مورخ دوشنبه ۱ اردیبهشت🔰 🗓سالروز پرعبرت درخواست مهم 🏳آیةالله‌العظمی‌شیخ‌فضل‌الله‌نوری 🏳تعیین پنج نفر از فقهای طراز اول 🏳ذیل متمم‌اصل۱۰۷ قانون‌مشروطه 🏳جهت‌نظارت‌برمشروعیت‌مصوبات 🏳قوانین مجلس شورای ملی ایران 💠امام خمینی(ره) ‼️مجلس محلی است که مسائل مهم کشور به آن وابسته است. گرچه بعد مشروطه تا دوره آخر ستمشاهی، مجلس فاسد بود چراکه با توطئه‌های غرب که توسط روشنفکران خائن یا نفهم صورت میگرفت، مجلس را در نظر روحانیون و متدینین به گونه‌ای ساختند که دخالت در انتخابات از معاصی بزرگ بود و روحانیت بکلی به انزوا کشیده شد و دست غربزدگان باز شد و کشور را به آنجا کشاندند که دیدید. مع الاسف امروز هم آن افکار پوسیده از برخی معممین بی‌خبر از دنیا دیده میشود. در حالیکه اگر قانون اساسی با متمم آن، که شیخ فضل الله در راه آن شهید شد، دستخوش تصرفات غربی نمیگردید، اسلام و مسلمین ایران آن رنجها را نمیکشید. ما باید از آن توطئه‌ها که از انزوای معممین و متدینین پیش آمد و سیلی که اسلام و مسلمین خوردند عبرت بگیریم و اگر بر اسلام و کشور اسلامی، بخاطر عدم دخالت ما در سرنوشت جامعه، صدمه وارد شود، مقابل ملت و خدا مسئولیم! ۶۲/۱۱/۲۲ 💠رهبرانقلاب(حفظه الله) ‼️مرحوم شیخ فضل الله، سر قضیه متمّم قانون اساسی چه‌ها کشید، آخرش هم چه شد؛ و هم ایشان، هم مخالفین ایشان از علمای بزرگ، به چه وضعی دچار شدند. ۹۱/۳/۲۲ ‼️چطور مشروطه به استبدادی بیشتر از طراز استبدادهای درجه‌ی اول تبدیل شد؛ به اعتقاد ما، همه اینها ناشی از عدم حضور طراز اول در مجلس بود؛ والا اگر علمای پیش‌بینی شده در متمم قانون اساسی، حضور میداشتند، ما امروز از آنچه که هستیم، خیلی جلوتر بودیم. لذا این غفلت در انقلاب و نظام نشد و خوشبختانه حضور امام در انقلاب، با آن قاطعیت و آن بصیرت و آن حزم و آن حکمتی که در ایشان بود، اجازه نداد که دشمنان بخواهند نسبت نظارت علما بر قانون که همان شورای نگهبان است، کاری بکنند که در مشروطه با علمای طراز اول کردند! ۷۰/۱۲/۱۴ ‼️چه شد که غربیها، مشخصا انگلیسیها، در مشروطه کامیاب شدند؛ در حالیکه مردم که جمعیت اصلی هستند،‌ میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضل‌الله جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ بنظرم مشکل از اینجا پیش آمد که اینها توانستند یک عده‌ای از اعضای جبهه عدالتخواهی یعنی همان اعضای دینی و عمدتا علما را فریب بدهند و اختلاف ایجاد کنند. اینطور به علما میگفتند که شما سوءظن دارید؛ این مشروطه خواهان هم هدفشان دین است! این مسائل در مکاتبات، صدر اعظم عین الدوله به مرحوم آخوند منعکس شده است. انسان میبیند که آنها حساسیت علما را در مقابل انحراف کم کرده‌اند؛ اما بعضیها مثل شیخ فضل الله حساس ماندند؛ اصرار کردند و در متمم، آن مسئله ۵مجتهد جامع الشرایط را گنجاندند اما دیگران این حساسیت را نداشتند و دچار خوش باوری و غفلت شدند. ۸۵/۲/۹/جهاد تبیینی @ShahidRabe
🔴 پژوهشی در تاریخ ✍ از سید مرتضی حسینی/مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ⁉️ چرا قانون اساسی مشروطه نیاز به متمم داشت؟ 🔻پیشگفتار متمم قانون اساسی رسما" و یک سال پس از تأسیس مجلس شورای ملی به تصویب رسید. امّا ناهمخوانی با خصلتهای مذهبی و اجتماعی جامعه، زمین ناهموار سیاست در ایران و حرکات همراه با احتیاط و مدارا و غیرمستقل، برخی نخبگان سیاسی و نمایندگان مجلس (وابستگی به غرب و اجانب) این متمم را نیز دچار ناکارآمدی کرد و زمینه های آغاز دوران سیاه دیکتاتوری رضاشاه را فراهم آورد. ✅ مهم ترین اصل آن که با تلاش علامه «شیخ فضل‌الله نوری» اعلی الله مقامه و پیگیریهای مداوم ایشان به متمم اضافه شد، اصل دوم متمم بود. در ابتدای این اصل چنین آمده بود: «مجلس .... باید در هیچ عصری از اعصار مواد قانونیه آن مخالفتی با قواعد مقدسه‌ی اسلام و قوانین موضوعه‌ی حضرت خیرالانام(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسَلم) نداشته باشد و معین است که تشخیص مخالفت قوانین موضوعه با قواعد اسلامیه بر عهده‌ علمای اعلام ادام الله برکات وجودهم بوده و هست». در ادامه این اصل هم ترتیب نظارت مجتهدین بر قوانین مصوب مجلس شورای ملی را به تشکیل هیاتی پنج نفره از« مجتهدین و فقهای متدینین که مطلع از مقتضیات زمان هم باشند» منوط می‌ساخت...👇 ✅ کامل مطلب را در لینک زیر بخوانید👇 http://www.iichs.ir/s/5001 @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 ایام ارتحال فیلسوف و حکیم متأله، میرزا مهدی آشتیانی(ره) از شاگردان درس خارج فقه و اصول مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) تسلیت باد. ✍ در تهران زاده شد. پدر او میرزا جعفر، برادر زاده و داماد ‌میرزا محمد حسن آشتیانی ره (۱۳۱۹ق/۱۹۰۱م) از عالمان بزرگ و مجاهد تهران و از دوستان و همفکران مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در جنبش تحریم تنباکو بود. میرزا مهدی دوران کودکی و نوجوانی را در تهران گذراند. اشاره به برخی از اساتید مشهور وی:🔰 برای آموختن علوم رایج زمان، در درس استادان مشهور تهران شرکت کرد. ادبیات ، اصول و فقه را در حد سطح، نزد پدر، خارج فقه و اصول را نزد مرجع شهید علامه شیخ ‌فضل‌الله نوری ( ۱۳۲۷ق/۱۹۰۹م). مبانی ریاضیات را در مکتب میرزا غفّارخان نجم‌الدّوله(از مقلدین و هم مباحثان نجوم و ریاضی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری و رابط شیخ شهید نوری با سید جمال الدین اسد آبادی) ...تعلیم دید. فلسفه مشّاء را نزد میرزا حسن کرمانشاهی و...آموزش دید. آشتیانی در ۱۳۲۷ق/۱۹۰۹م برای ادامه تحصیلات عالی عازم عتبات شد ولی به علت بیماری پس از یک سال اقامت به ایران بازگشت. در سال ۱۳۲۹ق/۱۹۱۱م بار دیگر به عتبات سفر کرد و در درس سید محمدکاظم یزدی،(صاحب عروه و از دوستان و همفکران مرجع شهید علامه نوری ره۱۲۴۷-۱۳۳۷ق/۱۸۳۱-۱۹۱۸م) شرکت جست. پس از اقامت کوتاهی باز به ایران برگشت.برای سومین‌بار عازم عتبات گردید و در این سفر در درس علمای دیگری مانند آقا‌ضیاءالدین‌ عراقی (۱۲۸۷-۱۳۶۱ق، ۱۸۷۰-۱۹۴۲م) و وسید ابوالحسن اصفهانی و... حاضر شد. وی نه تنها یک عالم دینی متبحّر و فیلسوفی بلندپایه و عارفی آشنا به عوالم نظری بود، بلکه انسانی معتقد و عالمی عامل و اهل سیر و سلوک بود و این بر قدر علمی و مرتبت اجتماعی و تأثیرگذاری وی بر شاگردانش می‌افزود. از ویژگی‌های او این بود که در محدوده جغرافیایی ایران و عراق و نیز در دایره کتاب و مدرسه ماندگار نشد و به سیر و سیاحت نیز پرداخت و از این رهگذر تجربه‌های فراوان به دست آورد. تألیفات: آشتیانی دارای تألیفات چندی است که عمدتاً درباره عرفان و فلسفه نوشته شده است. برخی از آثار وی عبارتند از: ۱. اساس‌التوحید، فارسی، تهران، ۱۳۳۰ش. ۲. تعلیقه ‌رشیقه ‌علی ‌شرح ‌منظومه‌السبزواری، عربی. ۳. حاشیه بر اسفار، عربی. ۴. حاشیه بر شفاء. ۵. حاشیه بر مکاسب شیخ ‌انصاری . ۶. حاشیه بر رسائل شیخ‌انصاری. ۷. رساله‌ای در جبر و تفویض و علم اجمالی و طلب و اراده و وحدت وجود و قاعده صدور. ۸. حاشیه بر فصوص محی‌الدین عربی. ۹. حاشیه بر فصوص فارابی . ۱۰. حاشیه بر مصباح‌الانس. نام برخی از شاگردان وی چنین است: آیت الله سید علی سیستانی، آیت الله میرزا ابوالحسن شعرانی، آیت الله علامه سید جلال الدّین آشتیانی، آیت الله دكتر مهدی حائری یزدی، آیت الله علامه محمد تقی جعفری، آیت الله آخوند ملا علی همدانی، آیت الله شهید مرتضی مطهری، پرفسور عبدالجواد فلاطوری، استاد بدیع الزمان فروزان فر، دكتر مهدی محقق، دكتر ابراهیم آیتی و... سرانجام او در ۶۴ سالگی و پس از یک عمر تلاش علمی در سوم اردیبهشت ۱۳۳۲ش در تهران، درگذشت و در قم در رواق بالاسر حضرت ‌معصومه علیه‌السلام به خاک سپرده شد/ویکی فقه، ویکی شیعه، حوزه نت، دانشنامه اسلامی، ویکی پدیا و... 🌷 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖌🎨 ۸ طرح گرافیکی جهت استفاده در امور و تولیدات فرهنگی تبلیغی، همچون🔰 ◽️عکس نوشته ها ◽️استیکر ها ◽️پوستر، بنر، کلیپ و... @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆به مناسبت فرارسیدن 📚 / ۲۳ آوریل🔰 🎬 مستند گنجینه، معرفی دو اثر خطی ارزشمند از آثار مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه، موجود در گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی ✍ روز جهانی کتاب یک رویداد سالانه است که در ۲۳ آوریل، برگزار می‌شود. این روز توسط یونسکو نامگذاری شده ‌است. در سال ۱۹۹۵ میلادی، یونسکو تصمیم گرفت که روز جهانی کتاب و حق نشر در این روز جشن گرفته شود. این روز همچنین مصادف با سالگرد درگذشت ویلیام شکسپیر است. ایده اعلام این روز به عنوان روز جهانی کتاب و حق مؤلف، اولین بار در کاتالونیا نشأت گرفت. آنجا در روز ۲۳ آوریل، روزی به نام سن ژورژ، به ازای هر کتاب که فروخته می‌شود یک شاخه گل رز، به خریدار کتاب هدیه داده می‌شود. موفقیت روز جهانی کتاب براستی بیش از هر چیز، به حمایت کلیه گروه‌های ذی‌نفع از این روز بستگی دارد. این گروه‌ها عبارت‌اند از: نویسندگان، ناشران، محققین، صحافان، معلمان، کتابداران، کتاب بازان، کتابخانه ها، کتاب موزه ها، مؤسسات خصوصی و دولتی، سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌های عمومی، بخصوص نوشتاری. که با بسیج و دور هم جمع‌ شدن این روز را پاس می دارند .... @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا