✍ پاسخ به ادعاهای واهی مغرضانه و تهمت های ناروا🔰
‼️محک تجربه و سخنانی که در آنها «غش» وجود دارد
✍ موضوع: بررسی ادعاهای حسین آبادیان درباره مجتهد نوری (مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، زعیم و نظریه پرداز مشروطه مشروعه، اعلی الله مقامه الشریف)
🖋 نویسنده و محقق: حجت الاسلام والمسلمین علي احمديخواه کوه نانی؛ استادیار گروه تاریخ معاصر مؤسسه امام خمینی(ره)
🔸 مندرج در: فصلنامه پانزده خرداد؛ فصلنامه تخصصی در حوزه تاریخپژوهی ایران معاصر، ش52 تابستان 1396، ص 229 تا 257
✅ مقدمه نویسنده:🔰
✍ محققان دقیق، در پیچ و خمهای تاریک تاریخ، چه بسیار سرهای بریده دیدهاند که بیجرم و بیجنایت به تیغ تیز تندروان و تندخویان از جسم جدا شدهاند! به عبارتی، تاریخ ترورستان است و بند بند آن، سرکَشی ظالم و سرکُشی مظلوم. گاهی مظلوم را ترور جسمانی میکردند و گاهی ترور جانی و روحانی و شخصیتی؛ و اگر میتوانستند از هر جهت ترور میکردند؛ نمونههای آن، به قدری بسیار است که هر جا بنگری، ظالمی هست یا مظلومی با مشخصات پیشگفته؛ اما قصد قلم، این است که در این نوشتار به شخصیتی بپردازد که از هر جهت جسمی و جانی، شخصیتی و بدنی، هر دو ترور شد و اعدام؛ و مورد اتهامهای دوستان بیخبر و دشمنان بیانصاف قرار گرفته یعنی مجتهد نوری (آیتالله حاجی شیخفضلالله).
از زمان خود مجتهد نوری- به جهت تقاص فتوای تحریم تنباکو از شاگرد میرزا و همکاری شیخ شهید با ایشان یا هر علت دیگر- سکولاران دینستیز و دینگریز- به سردمداری انگلیس- به جان شیخ افتادند. ابتدا با ترور جسمانی، بعد با ترور شخصیت و تهمت، بعد هم اعدام؛ در آخر با حقیقتسوزی و دروغدوزی و تاریخسازی، دست به تخریب همهجانبه بر ضد ایشان زدند؛ او را که خود از پیشوایان نخستین نهضت عدالتخانه (و بعد مشروطه) بود، ضد مشروطه، ضد مجلس، ضد ولایت فقیه، مدافع و دعاگوی محمدعلیشاه و و و و؛ در تاریخ تاریک مشروطه- که از دست و زبان مخالفان شیخ و حزب حاکم بیرون تراویده و نگاشته شده- معرفی کردند؛ تا الان که برخی از معاصران نیز با تکرار همان سخنان سخیف مخالفان شیخ شهید، دست به تکرار تاریخ یک قرن پیش زدهاند؛ در حالی که همان زمان، خود شیخ به آن شبهات پاسخ داده است.
در این نوشتار به طور خلاصه به ادعاهای جناب آقای حسین آبادیان درباره مسائل پیشگفته و نسبتهای ناروایشان درباره مجتهد نوری میپردازیم؛ البته این اتهام و ادعای آبادیان از زبان پیشکسوتان ایشان مانند: آجودانیها، محسن کدیور، داود فیرحی و ثبوت نیز پیشتر تکرار شده و این جماعت معمولاً سخنان همدیگر را تکرار میکنند و تکثیر و استنساخ. مطلب جدیدی ندارند به جز تكرار ترجيعبند ذيل، مجتهد نوری چنین معرفی شده:
ضد مشروطه، ضد قانون و مجلس، ضد ولایت فقیه، مدافع و دعاگوی محمدعلیشاه و طرفدار نظریة سلطنت!
تفصیل پوچی اين ادعاها را در كتاب انديشههاي سياسي شيخ فضلالله نوري از زبان خويش (به انضمام جواب به اتهامات) و در رسالهای با عنوان «بررسي دو جريان مشروعهخواه و مشروطهطلب» و نيز در کتاب در کشاکش مشروطه و استبداد؛ تحلیلی بر زمانه، زندگی و نقش محمدعلیشاه قاجار در مشروطیت ایران، «ولایتفقیهان از دیدگاه شیخ فضلالله نوری...» مستند بیان کردهایم؛ و در دیگر مقالات درباره رجال، وعاظ و نشريات مشروطه به تفصيل نوشتهايم؛ اما در اينجا، به طور اشاره تنها به ادعاها و تهمتهاي آقاي حسين آباديان درباره شيخ شهيد میپردازیم و جواب حضرت شيخ به ايشان تا محك تجربه تاريخ به ميان بيايد و سفيدروي نشود هر كه در او غش باشد!..کامل مطلب👇
http://ahmadikhahkoonani.blogfa.com/post/14
@ShahidRabe
🔴 پاسخ به یک اتهام ناروا
✍ چرا عناصر فراماسون مشروطه، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را متهم کردند که مخالف پیشرفت زنان و مدارس دخترانه بود⁉️
⁉️ چرا با قلم های مسموم خود این دروغ بزرگ را در تحریف نامه های خود ثبت نمودند تا به عنوان تاریخ مشروطه به خورد آیندگان دهند!؟
✍ واقعیت این است که مرجع شهید علامه نوری(ره)، قصد اصلی دشمن و در رأسش #انگلیس_خبیث را دقیقا"، تشخیص داده بود👇
"نهادینه شدن فساد و فحشاء در مملکت شیعه با برداشتن #حجاب از سر #زنان و #دختران مسلمان و با استفاده از مدارس و محافل غربی"
✍ پس این دیده بان بیدار اسلام که حقایق را می دید، می دانست و می فهمید و دستشان را می خواند و رو می کرد، باید طوری تخریب و حذف میشد که درس عبرتی برای سایرین باشد! اما گهی خیال باطل که ماه هیچگاه پشت ابر نمی ماند!
و شیخ نیز بیدی نبود که از این بادها بلرزد و خللی در عزمش به وجود آید. او باید مأموریت الهی خود را که همانا دفاع از اسلام ناب بود با شایستگی به پایان می رساند، که رساند.
✍ شیخ، در مواجهه و مقابله با این توطئه و نقشه کثیف فساد انگیز، فقط اعتراض و انتقاد نمی کرد، بلکه مرد عمل در مسیر خیر و صلاح بود👇
✅ آیا میدانستید که؟
مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) از بانیان تأسیس اولیه مدارس دخترانه در تهران بوده ؛البته نه از نوع غربی/
✍ نحوه تعامل شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری با مهمترین رویداد دوران خود، یعنی «مشروطیت»، بیش از قرنی است که کماکان در معرض نقض و ابرام قرار دارد و این شاهدی است بر این اندیشه که کردار نخبگان، در دایره زمان نمیگنجد و دامنه آن به ادوار بعدی تعمیم مییابد.در گفتوشنودی که پیش روی شماست، دکتر یعقوب توکلی، تاریخپژوه معاصر، ابعاد این مقوله را بررسی و به حقایقی جدید، اشاره می کند.
💠 دکتر توکلی :
شیخ فضلالله نوری نادیدههایی را دیده بود که دیگران نتوانستند ببینند، یکی از نکات جالب توجه در کارنامه شیخ فضلالله این بود که شیخ یکی از بانیان تأسیس اولیه مدارس دخترانه در تهران بود؛ البته نه از نوع غربی و فرنگی.
این واقعیتی است که "مونیکا رینگر" در کتاب «دین و گفتمان اصلاح فرهنگی در دوران قاجار» آن را مطرح میکند. این حقیقت، به توجه شیخ فضلالله به مسئله آموزش دختران اشاره دارد.در واقع #مراجع کسانی هستند که تأثیر فرهنگی عمیق در زندگی مردم داشتند.ایشان در تهران به طور جدی با فعالیتهایی که علیه اسلام و فرهنگ اسلامی اتفاق میافتد مقابله میکند [از جمله طرح فساد انگیز مدارس دخترانه غربی] و [برای مقابله] امکانات و منابع برای تحصیل دختران را [در قالب مدارس جدید دخترانه اسلامی] فراهم مینماید.
این در حالی است که در فضای ادبیات روشنفکری، شیخ به عنوان نماد تحجر و احیاناَ سدی در برابر هرگونه تغییر معرفی میشد،!
✅ کامل گفتگو در 👇
http://www.iichs.ir/s/5915
@ShahidRabe
👆📜 صدور فتوایی تاریخی برای مقابله با طرح های فساد انگیز #انگلیس_خبیث 🔰
✅ فتوای تأیید مدارس جدید دخترانه و پسرانه اسلامی توسط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه[۱] و پیشگامی ایشان در تأسیس مدارس جدید دخترانه اسلامی در تهران[۲]
✳️ دکتر یعقوب توکلی، تاریخ پژوه معاصر:🔰
شیخ فضلالله، نادیدههایی را دیده بود که دیگران نتوانستند ببینند [قصد اصلی دشمن و در رأسش انگلیس را دقیقا"، تشخیص داده بود "نهادینه شدن فساد و فحشاء در مملکت شیعه با برداشتن #حجاب از سر #زنان و #دختران مسلمان و با استفاده از مدارس و محافل غربی"]
شیخ یکی از بانیان تأسیس اولیه مدارس دخترانه در تهران بود؛ البته نه از نوع غربی و فرنگی.
این واقعیتی است که "مونیکا رینگر"[۲] آنرا در کتابش مطرح میکند. این حقیقت، به توجه شیخ به مسئله آموزش دختران اشاره دارد. ایشان در تهران، به طور جدی با فعالیتهایی که علیه اسلام و فرهنگ اسلامی اتفاق میافتد مقابله میکند [از جمله طرح فساد انگیز مدارس دخترانه غربی] و [برای مقابله] امکانات و منابع برای تحصیل دختران را [در قالب مدارس جدید دخترانه اسلامی] فراهم مینماید.
این در حالی است که در فضای ادبیات روشنفکری، شیخ به عنوان نماد تحجر و احیاناَ سدی در برابر هرگونه تغییر [بخوانید تغییرات مورد نظر انگلیس] معرفی میشد،![۳]
[۱] متن فتوا در کتاب، رسائل، مکتوبات....شیخ شهید، ج۱، محمد ترکمان (کپی نسخه در تصویر بالا)
[۲] کتاب، دین و گفتمان اصلاح فرهنگی در دوران قاجار، اثر مونیکا رینگر
[۳] گفتگو با مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر، کد مطلب ۵۹۱۵
@ShahidRabe
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰
🔴 به بهانه ایام شمسی درگذشت مجتهد مشروطه خواه فارس، آقا سید عبدالحسین لاری (ره)/۱۵-۱۹ اردیبهشت۱۳۰۳ ش
✍ وقتی ایشان به اشتباه خود در فریب خوردن از جریان انگلیسی مشروطه پی برد! قصد جبران نمود! ولی منصرف شد‼️
🔴 به گفته مورخان پس از آنکه در مشروطه دوم [آقا سید عبدالحسین لاری] از شیراز به لار برگشت و از کردار و رفتار مشروطه خواهان [جریان غربگرای مشروطه] بطلان و فساد مشروطه بر وی کشف گردید و خدعه و فریب ایشان را فهمید [که انگلیس مسبب این فتنه است] باز حرکت به جانب شیراز نمود و نهایت سعی داشت که [جبران نماید و] مشروطه مشروعه را عملی کند و این مشروطه فاسده باطله را از میان بردارد; فایده نبخشید، پس اعراض فرمود و [منصرف شد و از باب توجیه] مکرر می فرمود که: - مذهب ما مخطِّئه است نه مصوبه و خطا بر غیرمعصوم، جایز است!!!؟ سرکه انداختیم، شراب بیرون آمد!/
آخرین آواز قو، صفحه ۱۳۰/ علی ابوالحسنی منذر، نقل از دوحه احمدیه فی...، سید علی اکبر آیت اللهی
✍ افشاگری و اعتراف تلخ!🔰
شهید مدرس این حقیقت تلخ و مهم تاریخی را در کتاب زرد افشا می کند که:
کشتن [مرجع شهید علامه] شیخ فضل الله [نوری] که اعلم علمای وقت [زمان] بود، هم پیروزی بلشویک های [روس] اعزامی به ایران بود، هم پیروزی انگلیس، و هم ضایعه برای علمای [بازی خورده] و [حامی مشروطه غربگرا در] نجف و ایران! /برداشت از: ک، تنهای شکیبا/علی ابوالحسنی(منذر)/#کانال_حوزه_انقلابی
@ShahidRabe
🎤 #گفتگو با مجتبی سلطانی احمدی، تاریخ پژوه و عضو هیأت علمی دانشگاه
👇👇🔰
✅ نظر اجمالی به جایگاه علمی و فرهنگی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)🔰
✍ مجتبی سلطانی احمدی تاریخ پژوه و عضو هیأت علمی دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره جایگاه علمی و فرهنگی ایشان گفت:
سطح دانش و اطلاعات علمی شیخ فضل الله نوری بالا بود و دوست و دشمن به مقام عالی علمی ایشان اعتراف دارند.شیخ از شاگردان درجه اول میرزای شیرازی صاحب فتوای تحریم استعمال توتون و تنباکو بود و میرزای شیرازی شیخ را همچون «نفس خویش» میشمرد و در پاسخ به سؤال شرعی برخی از مردم تهران گفته بود: «مگر شیخ فضل الله در تهران نیست که به من مراجعه میکنید؟» شیخ فضل الله نوری از چنان جایگاهی در نزد میرزای شیرزای برخودار بود که میرزا هنگام اعزام شیخ به تهران از روی ناراحتی گفت: «شیخ فضل الله تو جان عزیز منی، و من با ارسال تو، دارم پارۀ تنم را از خود دور میکنم؛ ولی چه کنم، حفظ کیان اسلام و استقلال ایران در این شرایط حساس، به وجود کسی چون تو احتیاج دارد».
این مدرس دانشگاه گفت: معلومات شیخ منحصر به فقه و اصول و حکمت و کلام نبود و به اصطلاح جامعیت علمی داشت. شیخ از علوم تاریخ و جغرافیا که اغلب فقها و علمای وقت بی بهره بودند اطلاع کافی داشت و در نجوم و هیئت و ادبیات با اهل فن مباحثه میکرد. هم اکنون یک کتاب در #هندسه به خط شیخ فضل الله نوری موجود است که رسول جعفریان تصویر آن را در کانال خود منتشر کرده است.
وی افزود: شیخ برای تهیه مندرجات روزنامهها و جراید اروپا درباره ایران و اسلام از میرزا عبدالغفار نجم الدوله و علامه قزوینی[که هر دو از شاگردانش بودند] بهره میگرفت و اطلاعات دقیقتری نسبت به دیگران به ویژه سایر علما از تحولات دنیای غرب داشت.
نویسنده کتاب دانشگاه پهلوی به روایت اسناد گفت: شیخ در ترویج فضایل و معارف علوی به ویژه کتاب #نهج_البلاغه حساس و کوشا بود بگونهای که قبل از شروع درس، فردی از شاگردانش یکی از خُطَب نهج البلاغه را برای حضار میخواند که در نوع خود در مجالس درس علمای بزرگ شیعه جالب و قابل تأمل است.
این پژوهشگر ادامه داد: شیخ فضل الله نوری نقش مهمی در چاپ و نشر علوم و معارف شیعی و دینی در عصر قاجار داشت. در حوزه چاپ از جمله آثار تألیفی مهم شیخ در حوزه فقه میتوان از کتابهای «دُررالتنظیم» و «قاعده ضَمان ید» نام برد. کتاب «درر التنظیم» رسالهای منظوم به زبان عربی شامل ۵۰۱ بیت، که شیخ در آن درباره ۲۵ قاعده فقهی بحث کرده است. این کتاب نشاندهنده توانمندی شیخ در شعر، ادبیات عرب و دانش فقه است. در حوزه مشروطه نیز «لوایح شیخ فضل الله نوری و همراهان او» در شعبان ۱۳۲۵ و «رسالۀ تحریم مشروطیت» در بیان علت موافقت اولیه و مخالفت بعدی شیخ با مشروطیت در ۱۳۲۶ قمری از سوی شیخ منتشر شد.
از دیگر آثار مهم شیخ میتوان از «صحیفه مهدویه» یا «صحیفه قائمیه» نام برد. محدث نوری صاحب کتاب مستدرک الوسائل در تقریظش بر این کتاب شیخ فضل الله را تحت عنوان «کوه بلند علم» یاد کرده است.
این مدرس دانشگاه گفت: شیخ علاوه بر تألیف آثار مختلف علمی، در دو حوزه تصحیح و تجدید چاپ کتابهای اسلامی-شیعی و همچنین اهتمام به ترویج و نشر کتابهای مفید نقش فعال و قابل تقدیری داشت. مثلاً کتابهای اقبال الاعمال سید بن طاووس در موضوع ادعیه و اعمال سال و زیارات ائمه معصومین، تحفه الزائر علامه مجلسی در موضوع زیارات ائمه معصومین، زادالمعاد علامه مجلسی در ادعیه و اعمال ایام سال، مصباح کفعمی در ادعیه و زیارات، وسائل الشیعۀ شیخ حر عاملی دربارۀ احکام شرعی در تمام ابواب فقه، المعتبر فی شرح المختصر محقق حلّی در فقه استدلالی و مرآه العقول فی شرح اخبار آل الرسول علامه مجلسی که موضوع آن در شرح کتاب کافی شیخ کلینی است با دستور و تحت نظارت شیخ فضل الله نوری طی سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۲ قمری چاپ شدند.
این فعال فرهنگی در ادامه دربارۀ اهتمام شیخ فضل الله به ترویج و نشر کتابهای مفید گفت: شیخ در نشر کتابهای مفید و اساسی علمای معاصرش نظیر میر حامد حسین هندی صاحب کتاب مهم عبقات الانوار فی مناقب الائمه الاطهار اهتمام ویژه داشت. ترویج نشر آثار علامه میر حامد حسین نشانگر دقت نظر و بصیرت دینی شیخ فضل الله است. سید محسن امین مؤلف کتاب اعیان الشیعه معتقد است کسی همچون میر حامد حسین بعد از دوران شیخ مفید و سید مرتضی در میان علمای شیعه نیامده و امام خمینی در کتاب کشف الاسرار، عبقات الانوار میر حامد حسین را بزرگترین حجت مذهب خوانده است. پس نشر آثار این شخصیت برجسته نشان از عالِم شناسی و درک صحیح شیخ فضل الله نوری دارد.
این عضو هیأت علمی دانشگاه در ادامه گفت: شیخ در کنار چاپ و نشر کتابهای اسلامی-شیعی یکی از بهترین کتابخانههای شخصی را با انبوهی از نسخ خطی در اختیار داشت و بر کتابهایش مهر مخصوص کتابخانه شخصی خود را درج میکرد./منبع👇
http://fna.ir/dbcb78
@ShahidRabe
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده
🏴 به بهانه سالگرد قمری ارتحال، آیت الله میرزا جهانگیر خان قشقایی (ره)/۱۳ رمضان الکریم ۱۳۲۸ ق
✅ میرزا جانگیرخان قشقایی(ره)، در مقابل با مشروطه انگلیسی و همنوا با مشروعه خواهی علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه
✍ مرحوم آیت الله حاج آقا رحیم ارباب(ره) نقل فرمود:
«پس از اعلام مشروطیت، در جلسه علمای اصفهان، مخصوصاً روحانیون مسجد شاهی، همانند حاج آقا نورالله اصفهانی و برادرش آقا نجفی اصفهانی که از حامیان مشروطه بودند و بعد ها از این حمایت نادم شدند (از میان این دو، آقا نجفی از دوستان مرجع شهید نوری بود، با اینکه مشروطه طلب بود ولی بر دینی بودن آن تأکید داشت)
میرزا جهانگیر خان قشقایی،[لب به سخن گشود] مشروطه را از اصالت مبرا دانست و آن را تا حدودی زاییده دسایس استعمارگران خواند، تا جایی که فرمود: اگر چه توده مردم به مشروطه دل بستهاند و جانها باختهاند؛ ولی این ریشه در استبداد دارد. شاید هم میخواهند دین مردم را بدزدند و سپس گفت: آقا رحیم چنین نیست؟ من سکوت کردم. فرمود: آقا رحیم سکوت کن، سکوت اسلم است[سالمتر و درست تر است تا دفاع از مشروطه]./سایت رهبران شیعه
📷 آیت الله میرزا جهانگیرخان قشقایی/مزار، تخته فولاد اصفهان، استاد موسیقی بود ولی پس از تحول، مجتهد و فیلسوف و استاد بزرگانی از علما شد.عارفی که تار ساز شکست و تار دل نواخت.
🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
@ShahidRabe
Tablavi_Ale-emran.mp3
4.63M
✍ به مناسبت درگذشت قاری سرشناس مصری، مرحوم استاد «محمد محمود طبلاوی» 🔰
🎧 تلاوت سوره مبارکه آل عمران با صدای مرحوم استاد طبلاوی
🔹«محمد محمود الطبلاوی» استاد ترتیل و یکی از مشهورترین قاریان جهان در سن ۸۶ سالگی درگذشت.
«الطبلاوی» در ۹ سالگی حافظ کل قرآن شد و سالهای اخیر داوری مسابقات بینالمللی حفظ قرآن را برعهده داشت.
✅ تلاوت تازه منتشر شده شیخ محمد محمود طبلاوی از قسمتی از سوره مبارکه یس و زندگینامه اجمالی وی در👇
https://fa.alkawthartv.com/news/86100
✍ شب جمعه است🔰
هدیه نثار ارواح رفتگان(خصوصا" والدین)، شهدا، مؤمنین و مؤمنات، عالمان واقعی دین،
علی الخصوص، روح ملکوتی #امام_راحل و #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف و مرحوم طبلاوی🔰
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
@ShahidRabe
🚩🏴 سالگرد شهادت یکی از ارادتمندان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه)
🌹شهید پانزدهم رمضان الکریم سال ۵۸ شمسی، شهید جنایت تروریستی گروهک التقاطی فرقان، با زبان روزه
🌹 آیت الله مجاهد، شهید شیخ قاسم اسلامی، رضوان الله تعالی علیه/ تسلیت باد
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
💠 آیت الله شهید شیخ قاسم اسلامی(ه):🔰
آرزوی ما اینست که همچون شیخ شهید فضل الله نوری(ره)، در راه دفاع از دین نبوی به شهادت برسیم.
✍ باید پرده غبار و غفلت را از چهرهای كنار زنيم كه فكر و نيت صادقانه و انقلابی او دهها سال است كه از ديده اهل تحقيق به دور مانده است. به نظر ميرسد با كنار رفتن تعصبات سالهاي آغازين انقلاب و افشای ماهیت جریان های التقاطی انحرافی، زمان برای داوری منصفانه درباره جایگاه علمی و عملی این شهید بزرگوار انقلابی فراهم آمده است👇
🔴 زندگینامه شهید آیت الله شیخ قاسم اسلامی/مقاله ای از مورخ فقید استاد علی ابوالحسنی(منذر)👇
http://almonzer.blogfa.com/post/107
🔴 میزگرد/پرسش و پاسخ با حضور خانواده شهید| پایگاه اطلاع رسانی رجا👇
http://www.rajanews.com/news/70651
@ShahidRabe
✅ همراه هستیم با👇
✍ کانال #تخصصی مرجع شهید، علامه شیخ فضل الله نوری #شهید_رابع اعلی الله مقامه الشریف ...
✅ زندگینامه، آثار، مواعظ، مواضع، انعکاس نظر اندیشمندان و...👇
https://eitaa.com/joinchat/526516249Ce045d0c461
@ShahidRabe
منبر و مناجات مجازی.MP3
11.64M
🔺 اختصاصی
🔊 منبر و مناجات مجازی
💥 نثار روح پرفتوح استاد علی ابوالحسنی (منذر)
و همچنین نثار روح بلند کسانی که به آنها محبت می ورزید همچون:
✨ شهید مشروعه خواه آیت الله العظمی شیخ فضل الله نوری؛ بزرگمرد دین و سیاست آیت الله شیخ حسین لنکرانی؛ و شهید رمضان الکریم آیت الله شیخ قاسم اسلامی (رضوان الله علیهم)
🔰 با صدای: فرزند مرحوم استاد ابوالحسنی(حجت الاسلام، صادق ابوالحسنی)/ ضبط و پخش از دفتر نشر آثار استاد منذر (ره)
@ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💞نماهنگ بسیار زیبا ویژه میلاد امام حسن مجتبی(ع)
@shahidrabe
✅ دکتر موسی حقانی، مورخ و پژوهشگر شهیر معاصر:🔰
شیخ فضلالله نوری از قهرمانان تاریخ معاصر ایران است. وی اتفاق مهم مشروطه را حرام اعلام کرد و این اقدام مقدمات، دلایل و زمینههایی داشت.
اوایل انقلاب کسی جرأت نداشت از شیخ فضلالله نوری حرفی بزند و سخن گفتن از ایشان برابر با ارتجاع، استبداد و همراهی با نظام طاغوت محمدعلیشاهی تلقی میشد. به بیان دیگر مشروطه مقدس بود و مخالف آن زیر سؤال میرفت.
حتی اکنون نیز سخن گفتن از شیخفضلالله نوری دشوار است و کسی که از او حرف بزند و مدافع او باشد، فحشها خواهد خورد. در دوره مشروطه کشور بر سر یک دوراهی قرار گرفت که میباید مسیر خود را نتخاب میکرد: یا باید به سمت غربی شدن میرفت و یا اینکه بر مبانی اصیل و سنتهای ایرانی اسلامی خود میایستاد. این رویکرد از اوایل دوره قاجار شروع شد و در مشروطه به اوج خود رسید.
در دوره مشروطه علما به میدان آمدند و درصدد تأثیرگذاری بر مردم برای انتخاب مسیر درست از میان این دو راه شدند. نهضت تحریم به تحریم تنباکو رسید و پس از آن حرکت به سوی عدالتخانه و محدود کردن استبداد یک نقطه عطف تلقی میشد. مبنای نهضت تحریم این بود که ما نباید بازار کشور را به نمایشگاهی برای عرضه محصولات غربی تبدیل کنیم. شیخفضلالله از استاد خود میرزای بزرگ شیرازی 61 سؤال و استفتاء گرفته است که تکلیف مردم در قبال کالاهای بیگانه چه باید باشد؟ خود شیخ معتقد بود که ما باید کالای بیگانه را تحریم و از کالاهای داخلی استفاده کنیم و نقطه مقابل غربزدگانی بودند که بر استفاده از کالاهای بیگانه تأکید میکردند.
اکنون و در دوره ما نیز تقابل دو دیدگاه وجود دارد. در آن زمان نیز کسانی چون ملکمخان معتقد بودند که ایرانیان عقل و فهم و درک ندارند تا اختیار خود را در دست بگیرند و باید این عرصهها را در دست خارجیها قرار دهیم و به آنها امتیاز و انگیزه نیز بدهیم تا بیایند و کار کنند و سپس ما از روی آنها کپیبرداری کنیم. با توجه به این دیدگاه بود که امتیازهای وحشتناک به بیگانگان دادند. برای نمونه امتیاز رویترز را به یک یهودی انگلیسی دادند تا 70 سال منابع زمینی و زیرزمینی این مملکت را بهرهبرداری کند و در قبال آن کشور را آباد کند! و کشور نهتنها آباد نشد، بلکه منابع آن را نیز به غارت بردند. بیگانگان در این کشور دو بار برای غارت و در دست گرفتن منابع نفت کودتا کردند که نخستین آنها کودتای رضاخان بود و دومی در سال 1332 اتفاق افتاد.
این دو دیدگاه و جریان تا 1324، یعنی سال امضای فرمان مشروطه بود و بعد از مشروطیت بحث دیگری مطرح شد که تا امروز نیز ادامه داد. آن مطلب این بود که برای توسعه و پیشرفت باید از الگوی غربی استفاده کرد یا باید به دنبال الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بود؟ متأسفانه هنگام افزایش فشارها جریان غربگرا فرصت غلبه پیدا میکرد. پس از ایستادگی شیخ در برابر جریان غربزده و به دار کشیدن او جریان متمایل به غرب غلبه پیدا کرد تا این که به قرارداد 1919 و مستعمره کردن ایران انجامید و عامل اصلی مستعمره کردن ایران همین جریان غربزده بود که با قیام کسانی چون شهید مدرس و نهضت مردمی این قرارداد ننگین لغو شد. در زمان رضاخان نیز این جریان غربگرا و امتیاز دهنده به غرب به نوعی حاکم شد و در زمان پهلوی دوم ادامه یافت ودر همه زمینهها وابسته شدیم. با درآمد نفتی که پهلوی دوم در خلال سالهای 50 تا 57 به دست آورد میشدتمام زیرساختها را در ایران ساخت. در زمان انقلاب بسیاری از زیرساختها را نداشتیم و بعد از انقلاب کوشیدیم تا روی پای خود بایستیم. ماجرای اعدام شیخ فضلالله نوری به تقابل این دو خط غربگرا و اسلامگرا برمیگردد. در آن زمان برخی مانند میرزا ملکم خان به صورت علنی کشور را وابسته به غرب کردند و برخی دیگر به صورت غیر علنی این کار را انجام دادند. شیخ فضلالله، می گفت، مشروطه باید مبتنی بر مبانی اسلام و تشیع باشد. شیخ با مشروطهای مشکل داشت که الگوی غربی و مبتنی بر مبانی فکری تمدن جدید غرب بود و اعتقادی به مبانی الهی و دینی نداشت. هواداران چنین مشروطهای بودند که به جنگ با شیخ برخاستند. در میان مشروطهطلبان به سبک غربی علاوه بر عدهای فوکولی متأسفانه برخی ردههای میانی روحانیت نیز دیده میشدند که در دام مشروطه سکولار و غیر دینی افتاده بودند که سر از کودتای رضا خان درآورد.
شیخ فضلالله مظلوم بود و هست. دیدگاههایش چنان که باید تبیین نشده است و منظر او مبنی بر نظام مردمسالاری مبتنی بر دین به نتیجه نرسید. همواره اتهام همکاری با محمدعلی شاه را به شیخ وارد میکنند، اما واقعیت آن است که شیخ «دفع افسد به فاسد» کرد/
گزارش خبرگزاری تسنیم، از آیین نکوداشت مرجع شهید علامه شیخ فضلالله نوری(ره)، روز مقاومت اسلامی، نگارخانه مهر فرهنگسرای انقلاب اسلامی، در آیین اختتامیه نمایشگاه «ایستاده در طوفان» ۲۳ مرداد ۹۲ش/کد مطلب 117795
@ShahidRabe