eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.3هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
260 ویدیو
351 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️به بهانه سالمرگ یک عنصر وابسته به اجانب 🎭 اسعد بختیاری، عضو لژ فراماسونی، یار صمیمی انگلستان، از عوامل اصلی دستگیری و شهادت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، از عوامل سرکوب ستارخان و نیروهایش در تهران ... ‼️مورخین ماسون سعی نمودند با تحریف تاریخ و بهره گیری از احساسات قومی و محلی، چهره ای مبارز از او بسازند! 🎭چهره واقعی او، در ادامه... 🔰👇👇
⁉️ اسعد بختیاری کیست؟ 🖋📄 نسیم آنلاین: علی‌قلی‌خان بختیاری (زاده ۱۲۳۶ ه‍. خ - مرگ ۱-۲ آبان ۱۲۹۶) معروف به سردار اسعد بختیاری، از رؤسای ایل بختیاری و از سیاستمداران دوره قاجاربود، که حیات سیاسی وی مقارن با به قدرت رسیدن چهار پادشاه در ایران بود. اسعد از جمله کسانی بود که بخش مهمی از زندگی او با مشروطیت پیوند خورد و نقشی تاریخی ایفا کرد و مطابق معمول تاریخ نگاری روشنفکری مشروطه، از جمله چهره های مثبت و «مفاخر» طبقه بندی شده است اما نگاهی به عملکرد او در آن ایام پرآشوب مقابل این ادعا علامت سوال قرار می دهد. 🎭 عضویت در لژ ماسونی بیداری در تاریخ سیاسی ایران از اواسط دوران قاجار به بعد یک دسته در تمام مقاطع حساس نقشی اساسی ایفا کردند، نقشی که غالبا در برابر روحانیت اصیل شیعی قرار داشت و کنش گری در جهت منافع دولت های استعماری وقت به ویژه انگلستان بود؛ تشکیلاتی که به "فراماسونری" موسوم بود. اولین لژ ماسونی که از فرانسه به ایران آمد و توانست نقشی حیاتی در جهت خواست غرب ایفا کند، «لژ بیداری» بود؛ لژی که بسیاری از چهره های جناح لیبرال و سکولار مشروطه در آن عضو بودند و اقداماتشان سبب ساز شکست نهضت آزادی خواهانه ملت ایران و سر برآوردن دیکتاتوری رضاخانی از میان آن شد. یکی از این موثرین مشروطه اسعد بختیاری بود که توانست در لژ بیداری عضو شده و ترقی یابد. خود اسعد در این زمینه اذعان می کند که: «به فرماسونری پاریس دعوت شد و عضویت بهم رسانید» ( تاریخ بختیاری، ص 270) اسماعیل رائین در کتاب خود که به نوعی دایره المعارف فراماسونری ایران است در باره لژ بیداری چنین می نویسد: «در اواخر سلطنت مظفرالدین شاه ایرانیانی که به فرانسه و بلژیک مسافرت کرده و در آنجا وارد فراماسونری شده بودند، به ایران که بازگشتند این فرقه را در تهران تاسیس نموده و بقول ادیب الممالک فراهانی ماسون، آنرا«لژ بیداری ایران» نامیدند. ... میرزا سعید خان وزیر امور خارجه، میرزا سید محمد طباطبایی– سنگلجی، میرزا ابوتراب خان نظم الدوله، علیخان ظهیر الدوله، هادی نجم آبادی، دبیر الملک شیرازی، علی قلی خان سردار اسعد، مسعود میرزای ظل السلطان و... موسسین لژ بیداری بودند» (فراموشخانه و فراماسونری در ایران.،جلد2، ص54) رایین همچنین تاکید می کند که اسامی، علی قلی خان سردار اسعد، خسرو خان سردار ظفر و جعفر قلیخان سردار بهادر بختیاری [سردار اسعد سوم] در چهار لیست اسامی «اعضاء لژ بیداری ایران» که تاکنون بدست آمده، درج شده است و هر سه نفر موفق به اخذ دیپلم ماسونی نیز شده بودند(همان،صص 70تا79) حضور اسعد بختیاری در تشکیلات فراماسونری و ارتباط وثیق او با دولت های خارجی از جمله مسائل مهم تاریخی است که تا کنون کسی آن را تکذیب نکرده است. 🇬🇧🤝اسعد بختیاری، یار صمیمی انگلستان یکی دیگر از مسائلی که پیرامون اسعد بختیاری مطرح است و پیش از انقلاب با افتخار از سوی حامیان وی نقل می شد و پس از انقلاب به ورطه فراموشی سپرده شد، ارتباط علی قلی خان بختیاری و فرزندش با انگلستان و اعتماد زیاد حکومت بریتانیا به وی است. سید حسن تقی زاده دوست اسعد در خاطرات خودش با عنوان «زندگی طوفانی» در باره وابستگی اسعد به انگلیسی ها می نویسد: «از روسای اردوها مرحوم سردار اسعد بختیاری بود. هم از انگلیسی ها اطاعت می کردند. سهام نفت جنوب را هم داشتند.( زندگی طوفانی ، خاطرات سید حسن تقی زاده، ص 136) در کتاب « رهبران مشروطه» نیز آمده است: «ممتازالدوله که بین پاریس و لندن رفت و آمد داشت و با معاضدالسلطنه و ادوارد براون و تقی زاده و بعضی مقامات سیاسی انگلستان مربوط بود، سردار اسعد را از نقشه های پشت پرده آگاه کرد.... اسعد که در اروپا برای این اردوکشی تصمیم گرفته بود پس از سفر به لندن و ملاقات با مستر «چارلز» معاون وزارت امور خارجه انگلستان ( ممتازالدوله و ادوارد براون همراهش بودند) و اطمینان از حمایت انگلیسها و قول و قراردادهای لازم به اتفاق چند نفر از جوانان بختیاری از طریق خوزستان وارد ایران شد.( رهبران مشروطه،صص224- 232)» اعتماد و خوشنودی انگلستان به اسعد به قدری بود که او توانست از این دولت نشان تقدیر دریافت کند. در صفحه 270 کتاب «ایل بختیاری و مشروطیت » آمده است: «به دنبال خدمات خوانین به پیشنهاد سر والتر تونلی وزیر مختار انگلیس در تهران ، دولت بریتانیا یک نشان K.C.M.G به سردار جنگ و یک نشان K.C.I.E . به سردار اسعد اعطا کرد» 🔰ادامه در بخش دوم🔰
✍بخش دوم🔰 👺تقی زاده و دوستانش، عاملان فساد مشروطه سیدحسن تقی زاده، یکی از مشهورترین چهره های سکولار و ماسون مشروطه بود که اقدامات افراطی و دین ستیزانه او باعث اعتراض گسترده علمای[حامی مشروطه] شد تا حدی که در ١٢ ربیع الثانی ١٣٢٨ حضرات خراسانی و مازندرانی (از علمای ثلاث حامی مشروطه در نجف، پس از آشکار شدن دیر هنگام ماهیت اصلی مشروطه چیان برایشان) طی نامه و حکمی بر فساد مسلک سیاسی تقی‌زاده تأکید و حکم به اخراج او از مجلس دادند. در حکم و نامه آقایان صراحتاً بر ضدیت مسلک او با اسلامیت مملکت و قوانین شریعت مقدس تأکید شد و از نایب‌السلطنه خواسته می شود که از ورود وی به مجلس جلوگیری شده و تقی زاده را از کشور تبعید کند. اما این حکم که با تلگراف رسیده بود با اعمال نفوذ علیقلی خان سردار اسعد که از جمله دوستان و هم مسلکان تقی زاده بوده افشا نمی شود. (اوراق تازه یاب مشروطیت و نقش تقی زاده ، ص 538 .) فساد تقی زاده به حدی بالا بود که ستارخان و باقرخان شدیدا طی نامه ای به نائب السلطنه، تقی زاده و «دوستانش» را «بی شرف» دانسته و خواستار اجرای حکم علما و تبعید او می شوند: «مقام منیع والاحضرت اقدس نیابت سلطنت عظمی دامت عظمته فداکاری و زحمات اهالی آذربایجان در قلع ریشه استبداد عموماً ، و این دو نفر فدائی ملت خصوصاً، گویا بر احدی پوشیده نباشد. قریب دو ماه است برحسب احضار وارد تهران شده آثار و علاماتی که فعلاً مشاهده می‌کنیم جز خرابی وطن عزیز و هدر رفتن زحمات همه، نتیجه دیگری گرفته نشد. چند نفر هستند متفقاً به اغراض شخصی، استقلال مملکت را متزلزل می دارند؛ در ضمن، « چه مقصودی دارند؟!»، به این فدائیان، مجهول است. اکنون جمعی از رؤسای هم مسلک که استقلال مملکت و مشروطیت را می خواهند حاضرند با این فدائیان ملت، عرض می کنیم: این چند نفر خائن ملت که در عین بی شرفی شرف فدائیان مشروطیت را بردند و خرابی مملکت را می‌خواهند شب و روز به خیال پارتی بازی ادارات کابینه و انتظام ولایات مخل هستند ، در چه مذهب و چه خط سیر می‌کنند بر احدی پوشیده نیست. مخصوصاً این فدائیان ملت از طرف رؤسای هم مسلک جداً عرض و استدعا می کنیم وجود این چند نفر که اسباب اختلال شرف و ناموس و امنیت و انتظام و آسایش مردم هستند برای استقلال و حفظ مشروطیت مخل می باشند. بدواً به حضور مبارک عرضه می داریم و استدعا می نماییم حتماً باید این چند نفر از این مملکت تبعید بشوند والا از طرف چاکران بر طرد و نفی این چند نفر اقدامی شده است و اگر نشود قطعاً مسئول خدا و خلق و وجدان و والاحضرت اقدس هستیم. الامرالاقدس الاعلی مطاع» (مرکز اسناد مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ، سند شماره ٤٦ و ٥١٤٥.) خودسری و اقدامات خود سردار اسعد هم از جمله مسائلی بود که مورد اعتراض قرار داشت و حتی دوست سابقش سپهدار تنکابنی نیز در متن استعفای خود از ریاست وزرا از آن یاد می کند: «امروز... بنده از ریاست وزرائی استعفا کردم... هرزگی خوانین بختیاری و سواره آنها در تهران و ولایات و مجاهدین آذربایجانی نمی گذارند کار ایران درست شود» (یادداشتهای سپهسالار تنکابنی، ص ٢٨٣ .) 💥🔥واقعه پارک اتابک پس از ترور سید عبدالله بهبهانی به دست عوامل تقی زاده، ستارخان و باقرخان که از جمله موثرین مشروطه و آزادیخواهان اصیل بودند شدیدا به نایب السلطنه اعتراض و خواهان برخورد با عوامل این جنایت می شوند. این درخواست با اهمال مواجه شده و سلسله هرج و مرج هایی در تهران به وجود می آید و طی جلسات تصمیم بر خلع سلاح طرفین درگیری ها گرفته می شود. نکته مهم در این خلع سلاح آن است که نیروهای تقی زاده و هم فکرانش مانند یپرم ارمنی و سردار اسعد بختیاری به بهانه حضور در دستگاه امنیه خلع سلاح نمی شوند و فقط بنا بر گرفتن اسلحه نیروهای ستارخان و باقرخان می شود؛ عملکرد بد و گزینشی مامورین خلع سلاح سبب ساز استنکاف مجاهدین آذربایجانی و همراهان ستارخان که در پارک اتابک (محل فعلی سفارت روسیه) سکنی داشتند می شود و همین بهترین بهانه را به دست جناح ماسون مشروطه می دهد. کسروی در کتاب خود بر دشمنی سردار اسعد با ستارخان تاکید ورزیده و می نویسد: « مجاهدان نمی‌خواستند پی کار خود روند و بسیاری از کار خود به یکبار دورافتاده اگر هم می‌خواستند نمی‌توانستند و اینان ناگزیر به نافرمانی برخاستند. از سوی دیگر دولت نخواست این قانون را دادگرانه به کار بندد چون خود مستوفی رئیس الوزراء و بیشتر وزیران از دسته انقلابی بودند. چنانکه گفتیم این دسته کینه چهار تن سردار را (ستارخان، باقرخان، ضرغام السلطنه و معزالسلطان) در دل داشتند. و همچنین اسعد که در همه کارها دست داشت از این چهار تن سخت خشمناک بود. به ویژه از ستارخان که از بس خشمناک بود زبان خود را نگه نمی توانست داشت....» (تاریخ هیجده ساله آذربایجان. صص ١٣٤-١٣٦ . 🔰ادامه در بخش سوم/پایانی🔰
✍بخش سوم/پایانی🔰 در اول شعبان 1328، یپرم ارمنی، رئیس خونریز نظمیه به همراه جمعی از نیروهای ارمنی و بختیاری که پسر سردار اسعد همراه ایشان بود درب پارک اتابک را آتش زده و به مجاهدین آذربایجانی هجوم می آورد در نتیجه این اقدام ظرف چهار ساعت، 300 تن از یاران ستار خان کشته شده و خود او نیز از ناحیه زانو مورد اصابت گلوله قرار می گیرد؛ زخمی که حتی تا مدت ها اجازه درمان آن داده نمی شد و در نهایت منجر به قطع بخشی از پای ستارخان و پس از چند سال مرگ او در 48 سالگی شد. (واقعات اتفاقیه در روزگار . ج٢ ، صص ٥٤٩-٥٥٠ .) 🌹 اعدام مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(زعیم نهضت مشروعه خواهی مشروطه)، گناه نابخشودنی همانگونه که ذکر شد یکی از جناح های دخیل و بسیار موثر بر جریان مشروطه، جناح ماسونی و غربگرا بود که عملکرد آنها سبب ساز شکاف در جنبش عدالت خواهانه مردم و شکست آن شد. یکی از کسانی که خود در ابتدا از جمله سردمداران عدالتخواهی بود و پس از آشکار شدن نیت برخی افراد موثر در جنبش مشروطه به مخالفین آن بدل شد، علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود. شیخ، که به اعتراف دوست و دشمن بزرگترین وقت ایران بود پس از فتح تهران به دست قوای مشروطه محاکمه و اعدام شد. اقدامی که آخرین ضربه بر پیکره موریانه خورده مشروطه بود و بسیاری پس از آن به ماهیت مشروطه خواهان سکولار پی بردند. اما نقش سردار علی قلی خان اسعد بختیاری در این جنایت عظیم چه بود؟ در دادگاه فرمایشی[که به ریاست ابراهیم زنجانی(آخوندِ فاسدِ فراماسون و از شاگردان و معتمدینِ آخوند خراسانی)] برای محاکمه علامه شیخ فضل الله نوری(ره) برگزار شد 12 نفر به عنوان قضات حضور داشتند که یکی از آنها سردار بهادر، پسر سردار اسعد بختیاری بود و همو او نیز حکم اعدام شیخ را [که ابراهیم زنجانی صادر کرده بود] مانند مابقی امضا کرد. ممکن است گفته شود که ذنب پسر به نام پدر نوشته نمی شود اما این سخن وقتی پذیرفته است که پدر شخصی بی قدرت باشد نه فردی مانند علی قلی خان بختیاری که به گواه تاریخ در آن زمان، همه کاره تهران بود! در کتاب «رهبران مشروطه» آمده است: «در روز 25 رجب به جای مجلس عالی ، هئیت مدیره موقت به ریاست وثوق الدوله برای نظارت در امور کشور تشکیل شد. سپهدار و سردار اسعد نیز در این هئیت عضویت داشتند و گرداننده اصلی هئیت نیز خود این دو نفر بودند.(رهبران مشروطه، 273) این مطلب بیان گر قدرت اسعد در آن برهه است. نقش مهم علی قلی خان در جنایتی که بر شیخ شهید رفت تلاش وی برای بی خبر نگاه داشتن نائب السلطنه (که از جمله دوستان شیخ بود) از آن چه می گذشت، بود. «سردار اسعد که می توانست از این جنایت جلوگیری کند ، شریک این مسئولیت گردید. سپهدار و سردار اسعد ، عضدالملک (نایب السلطنه) را اغفال کردند و الا او نمی گذاشت چنین حادثه ای روی دهد. وی پس از اطلاع بر این حادثه بسیار ناراحت شد و به سپهدار و سردار اسعد و یپرم ناسزا گفت.» (رهبران مشروطه، ص 273) خسرو معتضد، تاریخ پژوه معاصر هم سردار اسعد را عامل اصلی اعدام شیخ فضل الله معرفی می کند و در مقاله ای با عنوان «چگونه شیخ فضل الله نوری را در میدان سپه بدار کشیدند» می نویسد: «سردار اسعد بدون اطلاع عضدالملک که از هواخواهان شیخ بود، تصمیم دستگیری و اعدام او را به اطلاع اعضای حکومت موقت رسانید و قرار بر این شد که او را محرمانه دستگیر نمایند.» نقش تاریخی سردار اسعد بختیاری در شکست مشروطه و جنایت بر مشروطه خواهان اسلامی آن چنان آشکار است که کمتر آشنا به تاریخی می تواند آن را منکر شود و در دوران حکومت اسلامی، وی را از جمله مفاخر ملی بداند! حال سوال این جاست که آیا می توان یکی از وابستگان به انگلستان، عضو تشکیلات فراماسونری و از جمله عاملان موثر در شهادت علامه شیخ فضل الله نوری و سرکوب مشروطه طلبان حقیقی را به عنوان یکی از مفاخر ملی دانست؟ و آیا معرفی چنین اشخاصی به عنوان افتخار، جفا بر قوم سلحشور بختیاری نیست؟ ✍ و در پایان بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای ستاد نکوداشت شیر علیمردان خان بختیاری خالی از لطف نیست. بخصوص فراز پایانی فرمایشات ایشان که پس از تجلیل مکرر از قوم پرافتخار بختیاری و مفاخر حقیقی ایشان از قبیل علیمردان خان و مادر وی، توصیه کردند: مراقب باشید تفکیک بشود بین آن کسانى که صادقانه، خالصانه، براى خدا در مبارزات حقیقى و آنچه میشود آن را جهاد نامید شرکت کردند، با آن کسانى که نه، اغراض دیگرى داشتند./ در تهیه این گزارش از این سایت ها نیز بهره گیری شده است: پایگاه جامع تاریخ معاصر ایران پارس نیوز پژوهشکده باقرالعلوم پایگاه اطلاع رسانی حوزه پایگاه پژوهشی آزادمردان بختیاری موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران 🔸از نسیم آنلاین، ۹۵ش، کد مطلب 2032877 ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 به بهانه ایام ارتحال رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری، آیت الله حاج شیخ محمد رضا مهدوی کنی(ره) /۲۹ مهر ۹۳ ش 🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ✍ زندگینامه مرحوم آیت الله مهدوی کنی از زبان خودشان/ برنامه بوستان از رادیو معارف گفت و گویی در رابطه با زندگی ایشان داشته که مشروح آن در لینک زیر آمده است؛👇 https://tn.ai/535163 🎥 روایت مرحوم آیت الله محمد رضا مهدوی کنی (ره) از پیش بینی و پایمردی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه) و خسران سید عبدالله بهبهانی، یکی از روحانیون حامی جریان غربگرای مشروطه ✳️ @ShahidRabe
🌹شهادت: ۱ آبان ۵۷، توسط تیمی مشترک از ساواک شاه و استخبارات رژیم صدام 💠 بیان معنوی شهید، آیت الله سید مصطفی خمینی(ره): 🔹«ای عزیز من و ای خواننده کریم، در محضر ربوبی و عطوفت، رأفت، لطف و محبت وی تدبّر کن و علاوه بر این، تفکر کن در قدرت و غضبی که در برابرش آسمان‌ها و زمین دوام نمی‌آورند چه رسد به تو ای ضعیفِ زندانی در دنیا و ای محبوس در طبیعت. 🔸بر تو باد کوشش و تلاش در کسب اخلاق فاضله و تخلق به فضائل نفسانی و تشبه به تا برای عالَم خود رحمت باشی اگر نمی‌توانی رحمة للعالمین باشی. 🔹تدبر کن در آنچه قرآن از حدود رأفت در سوره شعراء حکایت کرده:«لعلّک باخعُ نفسَکَ علی آثارِهِم إن لم یؤمنوا بهذا الحدیثِ أسَفاً » سبحان الله شأن ایشان صلی الله علیه و آله و سلّم چقدر بالاست که بر حال کفار و منکرین نیز تأسف می‌خورد ومودت و محبتش در رساندن بندگان خدا به دار آخرت و سعادت عظمی به درجه‌ای رسیده که رب العالمین شروع به تسلیت و تسکین قلب شریف ایشان می‌کند.» ✳️ گزیده و ترجمه‌ای از مباحث اخلاقی در تفسیر قرآن کریم آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🔸از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ✍ کانال تخصصی شهید رابع(ره)، سالگرد شهادت فرزند انقلابی و فرهیخته امام راحل را به ولایتمداران تسلیت عرض می نماید. ◽️لازم به توضیح است که شهید سید مصطفی خمینی، داماد آیت الله شیخ مرتضی حائری(فرزند یکی از شاگردان خاصِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، یعنی آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه قم) است. رضوان الله تعالی علیهم 🌹شادی روحشان، الفاتحه مع الصلوات ✳️ @ShahidRabe
✅ به بهانه نکوداشت مورخ و پژوهشگر شهیر معاصر، دکتر موسی فقیه حقانی، از احیاگران سیره و اندیشه های والای مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)/چهار شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ ش ✍ ششمین عصرانه از سلسله عصرانه‌های علوم انسانی با دبیری دکتر مالک شجاعی و با حضور و سخنرانی دکتر موسی نجفی، دکتر محمد حسن رجبی دوانی، محمدرضا ورزی(کارگردان-فیلمنامه نویس)، دکتر رضا قریبی، دکتر جواد منصوری و دیگر علاقمندان به تاریخ، با بررسی اندیشه‌ها و خدمات علمی دکتر موسی حقانی در تالار فارابی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد. 🔰👇👇
✍ به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): دکتر حقانی در ششمین عصرانه علوم انسانی که به همت موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد و به بررسی اندیشه‌های ایشان اختصاص داشت، گفت: امیرالمومنین صحبتی درباره تاریخ دارد که این صحبت ایشان اهمیت تاریخ را نشان می‌دهد. خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجاست، در کجاست و به کجاست؟ این سخن حضرت علی (ع) یعنی تاریخ که می‌گفت از کجا آمده‌ایم؟ اکنون در کجا هستیم؟ با این وضعیت و ظرفیت به کجا رهسپارید؟ یکی از استادان تاریخ در تعریفی از تاریخ می‌گوید تاریخ ما آشنایی با ظرفیت‌هاست و ما با شناخت ظرفیت‌ها می‌توانیم پی ببریم که در کجا هستیم و با این ظرفیت‌ها می‌خواهیم به کجا حرکت کنیم؟ من نیز با همین رویکرد سراغ تاریخ آمدم. البته ابتدا خیلی به تاریخ معاصر نمی‌پرداختم در واقع آنچه مرا به سمت تاریخ کشاند، تاریخ اسلام بود. متاسفانه از زمانی که به طور تخصصی در زمینه تاریخ معاصر کار کردم و دیگر کمتر سراغ تاریخ اسلام رفتم و این هم خسارتی است که امیدوارم در آینده بتوانم جبران بکنم و دوباره بازگشتی به مطالعات تاریخ اسلام داشته باشم. حقانی، رئیس پژوهشکده مطالعات تاریخ معاصر عنوان کرد: تقریبا می‌توانم بگویم از سن 14، 15 سالگی مطالعات تاریخی خودم را شروع کردم که تقریبا یک دو سال قبل از پیروزی انقلاب بود با پیروزی انقلاب انگیزه‌هایم خیلی بیشتر شد برای این‌که به تاریخ خودمان به ویژه تاریخ معاصر بپردازم. کار در زمینه مطالعات تاریخی خیلی به من در زمینه شناخت جامعه تاریخی کمک کرد. بالاخره اگر شما بخواهید در هر حوزه‌ای فعالیت داشته باشید به نظرم ناگزیرید سراغ مطالعه تاریخ بروید. از این حیث احساس می‌کنم که تا حدود قابل توجهی از تاریخ آموخته‌ام. تعبیر دیگری درباره تاریخ وجود دارد که می‌گوید ملتی که تاریخ بداند کودکان آن مانند بزرگان می‌اندیشند و رفتار می‌کنند و ملتی که تاریخ نداند بزرگان آن مانند کودکان می‌اندیشند و رفتار می‌کنند. واقعا غور در تاریخ کشورمان و در تاریخ اسلام این ظرفیت را به انسان می‌دهد که ابتدا اشتباهات گذشته و دیگران را تکرار نکند، قدم‌هایش را مطمئن‌تر بردارد به سمت آینده و آنچه که پیش روی خودش است. لذا علاقه من به تاریخ قدری هم با اشتغال گره خورد. من از سال 67 جذب موسسه پژوهش و مطالعات فرهنگی شدم که نام پیشین پژوهشکده مطالعات تاریخ معاصر فعلی است. همان سال در دو رشته قبول شدم، یکی حقوق و دیگری تاریخ دانشگاه شهید بهشتی. قدری هم تردید داشتم به کدام سمت بروم در نهایت با همان صبغه مطالعاتی که داشتم تاریخ را انتخاب کردم و شروع کارم از دانشگاه شهید بهشتی و حضور در محضر استادان خوب و برجسته‌ای بود که از محضرشان بهره گرفتم. بعد هم کارشناسی ارشد را تاریخ خواندم و دکتری را اندیشه علوم سیاسی در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی با حاضر شدن در محضر استادان عزیز از جمله دکتر موسی نجفی. یکی از دغدغه‌های من در زمینه تاریخ روایت‌هایی بود که از تاریخ معاصر ایران می‌خواندم و این روایت‌ها خیلی با بسترهای فرهنگی سیاسی کشورمان جور درنمی‌آمد. متاسفانه در تاریخ معاصر ایران تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جریان تاریخ‌نگاری انقلابی نداریم هر چند برخی از افراد همچون علی رجبی دوانی، مرتضی مطهری و ... با ظرفیت شخصی خودشان در این زمینه فعالیت داشتند و دولت از آنها حمایت نمی‌کرد. کمبود اسناد و حمایت ناچیزی که وجود داشت، دست افراد پژوهشگر تاریخ معاصر که به شکل مستقل فعالیت می‌کردند بسته بود، هر چند برخی از علما و مجتهدین در این زمینه کمک‌هایی را انجام می‌دادند. همین کار را آیت‌الله بروجردی در زمینه پژوهش‌های تاریخی جرج جرداق انجام داد. به طوری که جرج جرداق می‌گوید پولی که آیت الله به من داد، باعث شد که با آن پول در لبنان یک خانه در بیروت خریداری کند. به عبارتی مرجع عالیقدر آن زمان به این شکل از پژوهش‌های تاریخی حمایت می‌کرد و این هوشیاری و بینش عمیق مرجعیت شیعه را می‌رساند. و همچنین مرحوم ایت‌الله صافی گلپایگانی هم خودشان تاریخ مجسم بودند و هم دانش تاریخی بسیار بالایی داشت. ✅ چند مطلب پژوهشی تحلیلی از دکتر حقانی مرتبط با مشروطه و مرجع شهید علامه شیخ فضل اله نوری(ره)👇 🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰 💠 دکترحقانی، مورخ و پژوهشگر معاصر، در مراسم اختتامیه نمایشگاه منتظر بصیر، ایستاده در طوفان:🔰 شیخ فضل‌الله نوری از قهرمانان تاریخ معاصر ایران است. وی اتفاق مهم مشروطه را حرام اعلام کرد و این اقدام مقدمات، دلایل و زمینه‌هایی داشت. اوایل انقلاب کسی جرأت نداشت از شیخ فضل‌الله نوری حرفی بزند و سخن گفتن از ایشان برابر با ارتجاع، استبداد و همراهی با نظام طاغوت محمدعلی‌شاهی تلقی می‌شد. به بیان دیگر مشروطه مقدس بود و مخالف آن زیر سؤال می‌رفت. حتی اکنون نیز سخن گفتن از شیخ‌فضل‌الله نوری دشوار است و کسی که از او حرف بزند و مدافع او باشد، فحش‌ها خواهد خورد. در دوره مشروطه کشور بر سر یک دوراهی قرار گرفت که می‌باید مسیر خود را نتخاب می‌کرد: یا باید به سمت غربی شدن می‌رفت و یا این‌که بر مبانی اصیل و سنت‌های ایرانی اسلامی خود می‌ایستاد. این رویکرد از اوایل دوره قاجار شروع شد و در مشروطه به اوج خود رسید. در دوره مشروطه علما به میدان آمدند و درصدد تأثیرگذاری بر مردم برای انتخاب مسیر درست از میان این دو راه شدند. نهضت تحریم به تحریم تنباکو رسید و پس از آن حرکت به سوی عدالتخانه و محدود کردن استبداد یک نقطه عطف تلقی می‌شد. مبنای نهضت تحریم این بود که ما نباید بازار کشور را به نمایشگاهی برای عرضه محصولات غربی تبدیل کنیم. شیخ‌فضل‌الله از استاد خود میرزای بزرگ شیرازی 61 سؤال و استفتاء گرفته است که تکلیف مردم در قبال کالاهای بیگانه چه باید باشد؟ خود شیخ معتقد بود که ما باید کالای بیگانه را تحریم و از کالاهای داخلی استفاده کنیم و نقطه مقابل غربزدگانی بودند که بر استفاده از کالاهای بیگانه تأکید می‌کردند. اکنون و در دوره ما نیز تقابل دو دیدگاه وجود دارد. در آن زمان نیز کسانی چون ملکم‌خان معتقد بودند که ایرانیان عقل و فهم و درک ندارند تا اختیار خود را در دست بگیرند و باید این عرصه‌ها را در دست خارجی‌ها قرار دهیم و به آنها امتیاز و انگیزه نیز بدهیم تا بیایند و کار کنند و سپس ما از روی آنها کپی‌برداری کنیم. با توجه به این دیدگاه بود که امتیازهای وحشتناک به بیگانگان دادند. برای نمونه امتیاز رویترز را به یک یهودی انگلیسی دادند تا 70 سال منابع زمینی و زیرزمینی این مملکت را بهره‌برداری کند و در قبال آن کشور را آباد کند! و کشور نه‌تنها آباد نشد، بلکه منابع آن را نیز به غارت بردند. بیگانگان در این کشور دو بار برای غارت و در دست گرفتن منابع نفت کودتا کردند که نخستین آنها کودتای رضاخان بود و دومی در سال 1332 اتفاق افتاد. این دو دیدگاه و جریان تا 1324، یعنی سال امضای فرمان مشروطه بود و بعد از مشروطیت بحث دیگری مطرح شد که تا امروز نیز ادامه داد. آن مطلب این بود که برای توسعه و پیشرفت باید از الگوی غربی استفاده کرد یا باید به دنبال الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بود؟ متأسفانه هنگام افزایش فشارها جریان غربگرا فرصت غلبه پیدا می‌کرد. پس از ایستادگی شیخ در برابر جریان غربزده و به دار کشیدن او جریان متمایل به غرب غلبه پیدا کرد تا این که به قرارداد 1919 و مستعمره کردن ایران انجامید و عامل اصلی مستعمره کردن ایران همین جریان غربزده بود که با قیام کسانی چون شهید مدرس و نهضت مردمی این قرارداد ننگین لغو شد. در زمان رضاخان نیز این جریان غربگرا و امتیاز دهنده به غرب به نوعی حاکم شد و در زمان پهلوی دوم ادامه یافت ودر همه زمینه‌ها وابسته شدیم. با درآمد نفتی که پهلوی دوم در خلال سال‌های 50 تا 57 به دست آورد می‌شدتمام زیرساخت‌ها را در ایران ساخت. در زمان انقلاب بسیاری از زیرساخت‌ها را نداشتیم و بعد از انقلاب کوشیدیم تا روی پای خود بایستیم. ماجرای اعدام شیخ فضل‌الله نوری به تقابل این دو خط غرب‌گرا و اسلام‌گرا برمی‌گردد. در آن زمان برخی مانند میرزا ملکم خان به صورت علنی کشور را وابسته به غرب کردند و برخی دیگر به صورت غیر علنی این کار را انجام دادند. شیخ، می گفت، مشروطه باید مبتنی بر مبانی اسلام و تشیع باشد. شیخ با مشروطه‌ای مشکل داشت که الگوی غربی و مبتنی بر مبانی فکری تمدن جدید غرب بود و اعتقادی به مبانی الهی و دینی نداشت. هواداران چنین مشروطه‌ای بودند که به جنگ با شیخ برخاستند. در میان مشروطه‌طلبان به سبک غربی علاوه بر عده‌ای فوکولی متأسفانه برخی رده‌های میانی روحانیت نیز دیده می‌شدند که در دام مشروطه سکولار و غیر دینی افتاده بودند که سر از کودتای رضا خان درآورد. شیخ فضل‌الله مظلوم بود و هست. دیدگاه‌هایش چنان که باید تبیین نشده است و منظر او مبنی بر نظام مردم‌سالاری مبتنی بر دین به نتیجه نرسید. همواره اتهام همکاری با محمدعلی شاه را به شیخ وارد می‌کنند، اما واقعیت آن است که شیخ «دفع افسد به فاسد» کرد/ گزارش خبرگزاری تسنیم، از آیین نکوداشت مرجع شهید علامه شیخ فضل‌الله نوری(ره)، نگارخانه مهر فرهنگسرای انقلاب اسلامی، ۲۳ مرداد ۹۲ش/کد مطلب 117795 🔰ادامه در بخش سوم🔰
🔰بخش سوم🔰 ⁉️چگونه، فتوای مُعَمَمینِ حامی جریان غربگرای مشروطه در نجف، باعث «بَر دار» شدن مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) شد؟!🔰 💠 دکتر موسی حقانی، مورخ شهیر معاصر، به این پرسش پاسخ می دهد:🔰 مراجع [حامی مشروطه در] نجف، [محمد کاظم خراسانی، محمد حسین نائینی، حسین خلیلی طهرانی، عبدالله دیوشلی مازندرانی] از یک موضوع بسیار مهم غافل بودند و آن هم اینکه گروه‌های ساختار شکن و دین ستیز توانسته بودند در ظرف یک دهه، کاملاً در کانون‌ها و مراکز مختلف دولتی کنند و مستقر شوند و منتظر فرصت مناسب بنشینند. آخوند خراسانی و طرفداران مشروطه نتوانستند تحلیل درستی از میزان تأثیرگذاری گروه‌های ساختار شکن داشته باشند. عبدالله مازندرانی می گوید: «ما در دفع شجره خبیثه استبداد وارد شدیم و بعضی از مواد فاسده مملکت هم با ما همراهی کردند!» که منظور همان گروه‌های ساختارشکن هستند.[یعنی برای دفع فاسد از فاسد تر کمک گرفتن!] همین اشتباه در [عمل] باعث شد که جریانات به سمت دیگری تغییر مسیر بدهند. فقط شیخ فضل‌الله است که ارزیابی دقیقی از این جریانات دارد. ایشان می‌گوید: اینها گروه منسجم و تردستی هستند که از همه ابزارها به‌خوبی استفاده می‌کنند! ، نیهیلیست‌ها، ماتریالیست‌ها و کلاً گروه‌هایی که در «جامعه آدمیت» و «لژ » جمع شده‌اند و می‌خواهند زمام امور مشروطه را در دست بگیرند و لذا بیکار نمی‌نشیند. اینها در باغ سلیمان خان میکده تشکیل جلسه می‌دهند. اغلب افراد شرکت کننده، بابی [ازلی] یا مثل اردشیر جی هستند که در آن موقع سر جاسوس انگلیس در ایران بود. یکی از این افراد، سید اسدالله خرقانی است که به او مأموریت می‌دهند به نجف برود و شعبه «انجمن مخفی» را در آنجا ایجاد کند. در نجف در بیت مراجع و علمای بزرگ نفوذ و «انجمن مخفی» را راه می‌اندازد. کارش این است که این جریان افراطی هر جا کارش گیر کرد، از مراجع فتوا بگیرد و کارش را راه بیندازد و از طرف دیگر درباره جریان اصیل دینی [که مرجع شهید علامه نوری، نمادش بود]، در ذهن علمای [حامی مشروطه] شبهه و تردید ایجاد کند! اعضای این انجمن هر خبری را که از تهران می‌رسید و به نفع خودشان بود به علما ارائه می‌کردند و هر چه که به نفعشان نبود، واژگونه ارائه می‌دادند. در نتیجه، هر چه شیخ شهید فریاد می‌زد، به گوش علمای نجف نمی‌رسید [یا آن حضرات، تحت تأثیر عوامل ، حاضر به شنیدن سخنان شیخ نبودند]، این‌گونه جلوه می‌دادند که شیخ با مشروطه مخالف است! بعد هم از مراجع کسب تکلیف می‌کنند که تکلیف کسی که با مشروطه و مجلس مخالفت می‌کند، چیست؟! آنها هم حکم می‌دهند او مطرود است! باید چنین فردی را از بین برد! (یک حکم کلی از آنها می گیرند!)، کسی [به آخوند خراسانی و مازندرانی و نائینی و طهرانی...] هشدار می‌دهد که: شاید اینها بروند و با این حکم کلی، هزار کار بکنند! ولی عملاً دیر می‌شود. [و مرجع مجاهد، علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه را بر دار می کنند] [اسد الله] خرقانی (روحانی نمای فراماسون نفوذی که این فتوا را از این آقایان گرفته بود) در نامه ای به تقی‌زاده و دو نماینده افراطی مجلس می‌گوید:🔰 تا دیر نشده است هر چه فتوا می‌خواهید بگویید که برایتان از علمای نجف بگیرم! که میزان نفوذ او در بیوت مراجع [حامی مشروطه] را به‌خوبی نشان می‌دهد! «خرقانی» بعدها گرایش شبه پیدا کرد و امامت حضرت امیر(ع) را منکر شد! او هم با بهائیان همکاری می‌کرد، هم با بابیان سَر و سِرّ داشت، اما به هر حال نقش او در رساندن واژگونه اخبار ایران به علمای حامی مشروطه در نجف [و گول زدن آنها] یک نقش کلیدی بوده است./برگرفته از گفتگوی نسیم آنلاین، رجانیوز، کد مطلب249867 🔰ادامه در بخش چهارم/پایانی🔰
🔰بخش چهارم/پایانی🔰 💠 دکتر موسي حقانی (مورخ و پژوهشگر شهیر معاصر):🔰 محمد علی جمال زاده و پدرش (جمال واعظ اصفهانی) از فرقه بابیت (بابی ازلی)بودند.[۱] خود جمال زاده هم در آخر هیچی نبود. سید جمال واعظ اصفهانی؛ [از تخریب کنندگانِ شخصیتِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و از عوامل نفوذی در بیوت علمای حامی مشروطه و ماسون بود] از کسانی است که دستگاه مشروطه او را بزرگ جلوه داد. و برای تبلیغ افکارش هزینه بسیار نمود مرحوم شیخ فضل الله نوری(ره) برای افشای این شخص حساسیت داشت و به او «جمال زندیق کافر» می گفت.[۲] سید جمال [واعظ اصفهانی] گرایشات فرقه‌ای [بابی ازلی] خود را پنهان می‌کرد. فردی هم نظیر مرحوم آشیخ فضل‌الله نوری(ره) كه آدم‌شناس و جریان‌شناس و در متن جامعه ایرانی بود، حرف اینها را می‌شنود و متوجه می‌شود این حرف از چه موضعی دارد زده می شود.[۳] [۱] به بابی هایی که پس از علی محمد باب، پیرو یحیی صبح ازل شدند، بابی ازلی گفتند. به بابی ازلی هایی هم که جذب محافل فراماسونری شدند "بابی ازلی ماسون" گفته می شد که جمال واعظ، از این دسته است. به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، در ادامه جلسه چهارم از سلسله همايش‌هاي آموزشي «جريان‌شناسي تاريخ معاصر» كه تحت عنوان «جريان‌شناسي شيخيه و بهائيت» به همت مؤسسه ولاء منتظر(عج) و با همكاري مؤسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی(ره) قم و مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، دكتر موسي فقيه‌حقاني به بررسي جريان‌شناسي شيخيه و بهائيت پرداخت. کامل سخن ایشان در👇 https://snn.ir/fa/news/182788/ [۲] سخنان دکتر حقانی درباره قهرمانان سکولاریسم👇 https://www.magiran.com/article/1390671 [۳] گفت و شنود با دکتر حقانی در بازشناسی ماهیت منحرف فکری و عملی "سید جمال واعظ اصفهانی"/ در این مصاحبه بلند، دکتر حقانی به بازخوانی مستند ماهیت جمال واعظ پرداخته است، که آگاهي بخش خواهد بود. کامل گفتگو از دو منبع👇 1⃣ https://www.mashreghnews.ir/news/389900/ 2⃣ mshrgh.ir/389900 ✳️ @ShahidRabe
🏴 ۲ ربیع الثانی ۱۳۵۳ قمری، سالروز ارتحال عالم ربانی و متألّه قرآنی، حضرت آیة الله سید موسی زرآبادی رضوان الله تعالی علیه از شاگردان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه، از عالمان ذوفنون، از نوادر روزگار و از متوسلان واصل، و از عابدان و زاهدان و پرهیزکاران بی‌نظیر، و نمونه کامل یک تربیت یافته در مکتب قرآنی در علم و عمل 💠 امام خامنه ای (حفظه الله): مرحوم سیّد موسی زرآبادی شخصیت عظیمی است که در همین شهر قزوین، مرکز پرتوفشانىِ معنوی و سلوکی و عرفانی به شعاع وسیعی از طلّاب و جویندگان معرفت بود! ۸۲/۹/۲۵ 🔹 مزار: شهر قزوین صحن امامزاده حسین 🔹 گوشه ای از سیره علمی و عملی آیت الله سید موسی زرآبادی(ره)👇 http://rasanews.ir/fa/news/432536/ 🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» ✳️ @ShahidRabe
🔳 به بهانه ایام ارتحال مرحوم آیت الله حاج سید احمد زنجانی(ره)، از پیروان مکتب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، از دوستان صمیمی امام راحل و امام جماعت مدرسه فیضیه/ در ۵ آبان ۱۳۵۲ ش 🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» 💠 مرحوم آیت الله سید احمد زنجانی(ره): شیخ [ فضل الله نوری(ره)] در مرکز، استخوان علمیش محکم بود. آن روز از جهت ریاست[مذهب]، شخص اول بود. خداوند جزای مسببین را بدهد که در ۱۳ رجب ۱۳۲۷ق که روز عید ولادت حضرت امیرالمؤمنین(ع) و روز سرور بود، آن مرحوم را به دار زدند./ ک، میراث اسلامی ایران، ر، جعفریان، ۵۹۶/۹ آیت الله زنجانی(ره) از آقای بروجردی نقل می کرد که ما در نجف بودیم و از طرف شیخ فضل الله(ره) نامه ای آمد که مظفرالدین شاه مکرر قرض می گیرد و مسافرت خارج می رود و از کشور به خارجی ها امتیاز می دهد. اگر این قرض دادن ها و مسافرت کردن ها و امتیاز دادن ها ادامه یابد، کشور از آن بیگانگان می شود. خوب است که جمعی بر کارهای شاه نظارت داشته باشند. در این مورد همه علما موافقت کردند...اصلا ورود آخوند خراسانی به مشروطه، به خاطر شیخ فضل الله(ره) بود. بعد، مرحوم شیخ فضل الله از این مطلب[به دلیل انحراف مشروطه] برگشت. آخوند در ایران نبود و اطلاعاتی که داشت در حد اطلاعاتی بود که [از طرف افراد غیر صالح] می رسید، منتهی بعدا" متوجه شد که آن طور که خیال می کرد، نبوده!/ حیات سیاسی... آخوندخراسانی، در گفتگو با آقای سید موسی شبیری زنجانی، از نوید شاهد(پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادت) و ماهنامه فرهنگی شاهد یاران... ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شاهچراغ پر شد از ماتم و داغ لاله‌ها بر همه عرض تسلیت از سوی مشهدالرضا ▪️شهادت مظلومانه هموطنانمان در حرم مطهر برادر امام علی بن موسی الرضا، حضرت احمد بن موسی شاه‌چراغ علیهما السلام را تسلیت عرض می نماییم. 🏴 ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ به مناسبت روز نوجوان و بسیج دانش آموزی/ ۸ آبان، روز شهادت شهید فهمیده 🌹یادی از یکی دیگر از بزرگمردان کوچک 🌹 شهید رضا پناهی جوانترین شهید استان البرز در سال ۱۳۴۸ در خانواده ای مذهبی در شهرستان کرج متولد شد، اما بیشتر از ۱۳ سال تن کوچکش نتوانست روح بزرگش را تحمل کند. او یکی از بزرگ مردان کم سن و سالی است که در دوران هشت سال دفاع مقدس با احساس مسئولیت و تعهد ناشی از عقبه معرفتی و بصیرتی منبعث از انوار تربیتی حرکت عظیم حضرت امام خمینی (ره)، توانست با وجود سن کم، خود را به جبهه های نبرد حق علیه باطل برساند و پس از مجاهدت و تلاش های بسیار، در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۶۱ در جبهه قصرشیرین به فیض شهادت نایل آید. رضا به اتفاق چند نفر به مأموریت دیده بانی و شناسایی رفته بود که در برگشت مورد اصابت خمپاره ۶۰ دشمن قرار گرفت و به همراه یکی از دوستانش به شهادت رسید.او علاقه ویژه ای به مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) داشت. 🔴 تلنگری برای هر روزِ ما!👇 ✅ فرازی از وصیت نامه شهید پناهی🔰 ✍ از شما ملت قهرمان میخواهم که پشتیبان روحانیت مبارز و متعهد به اسلام باشید، که همیشه به قول امام عزیزمان، روحانیت است، که تاکنون اسلام را، زنده نگه داشته است. هیچ گاه از روحانیت مبارز دست بر ندارید. اگر روزی روحانیت مبارز را کنار بگذاریم، [] ما را وابسته به می کنند، چون قشر روحانیت از و آیت الله کاشانی تا حال این را ثابت کرده اند. 🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» 🔸از پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادت(نوید شاهد البرز)... ✳️ @ShahidRabe
🖋📃 از: نصرالله شفیعی؛ کارشناس و صاحب نظر مسائل سیاسی و فرهنگی 🔸برگرفته و تلخیص از پایگاه خبری، اجتماعی سپاس، کد مطلب 319539 ✍ عده ای می گویند که شیخ فضل الله(ره) مخالف مشروطه بوده و اقداماتش نیز در تقابل با روحانیون مدافع مشروطه بوده است. هرچند بررسی یک واقعه ی تاریخی که گرایش های سیاسی نیز به شدت بر آن سایه افکنده است نیازمند یک بررسی و پژوهش بی طرفانه و همه جانبه است که معمولا نیز به نتیجه و توافق طرفینی نمی انجامد؛ ولی برای آنان که بدون ذهنیت های فردی و جناحی به دنبال حقیقت هستند می تواند موثر باشد. آنچه باعث شد به این موضوع بپردازم نقل برخی بیانات مقام معظم رهبری در باره ی شهید شیخ فضل الله نوری است. در اینجا نگاه به گوینده سخن [یعنی مقام معظم رهبری] به عنوان یک پژوهشگر مطلع و منصف و بدون انگیزه های جناحی و سیاسی است. کسی که در تاریخ معاصر به عنوان یک محقق و صاحب نظر مطالعه کرده و به نتایج دقیق و عالمانه ای دست یافته است. توجه خوانندگان را به بخشی از سخنان حضرت آیت الله خامنه ای جلب می کنم که امید است فتح بابی برای مطالعه بیشتر درباره شخصیت تاریخی و مظلوم شیخ فضل الله(ره) باشد. در این سخنان مقام معظم رهبری تأکید دارند که شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری مظهر جریانی است که در مقابل انحراف مشروطیت ایستاد و به دلیل همین خصوصیت است که ایشان از شیخ شهید نوری با همه وجود دفاع می کند. مقام معظم رهبری می فرمایند: در آغاز حادثه مشروطیت، دو گرایش در مقابل هم قرار گرفتند و صف آرایی کردند. یکی گرایش به اسلام و حاکمیت قرآن و بنای اسلامی جامعه به رهبری علمای دین و دیگری گرایش به فرهنگ غربی و تمدن وارداتی بیگانه و نوعی فریفتگی به مفاهیم ناآشنا و بیگانه از مردم ما و در نتیجه دوری از اسلام به رهبری جمعی از روشنفکران و تحصیل کردگان غرب و فریفتگان فرهنگ غربی. این دو جریان در اول مشروطه صددرصد در مقابل هم ایستاده بودند و صف آرایی می کردند. البته وقتی ما با یک دید کلی نگاه می کنیم، این دو جریان را واضح می بینیم اما اگر نزدیک برویم و جریانات را بشکافیم در هر جریانی بخش های خالص و نیمه خالص و شاید ناخالص هم پیدا می کنیم، اما در کل این دو جریان به صورت برجسته در مقابل هم قرار داشتند. یقینا اگر علما نبودند نهضت مشروطیت به وجود نمی آمد [این جنبش] با انگیزه مسلمانی شروع شد. البته یک عده از علما هم مخالف بودند که به غلط از مخالفت آن ها به طرفداری از استبداد تعبیر می شد درحالی که به هیچ وجه این طور نبود بلکه آن ها از آینده این مشروطیتی که بطن و حقیقت آن را نمی شناختند بیمناک بودند... آنان در آن مقطع کاری می کردند که تصور می نمودند تکلیفشان است. افرادی که گرایش و عقیده دینی نداشتند و تحت تاثیر فرهنگ غرب بودند، شرکت و دخالت داشتند و بعضی از افراد بی تفاوت هم بودند. [از سوی دیگر] شکی نیست که اگر علما، پیشروان مشروطیت[حامیان مشروطه در نجف و ایران] نبودند امثال تقی زاده و چند نفر فرنگی مآب از خارج برگشته و تحصیلکرده غرب قادر نبودند و نمی توانستند که مشروطیت را در میان مردم ما جا بیندازند و نیروهای مردم را در خدمت این حرکت قرار دهند. بعد از آنکه مشروطیت بر سرکار آمد این دو جریان، درست رو به روی هم قرار گرفت. شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری مظهر جریانی است که در مقابل انحراف مشروطیت ایستاد. بنده به دلیل همین خصوصیت از شیخ شهید نوری با همه وجود دفاع می کنم. این حقیقت فراموش نشدنی است که مرحوم شیخ فضل الله نوری، شهید ابقاء اسلام در محتوای مشروطیتی شد که مشروطیت از آغاز با انگیزه اسلامی به وجود آمده بود و نقطه مقابل آن هم جریان غربزده متمایل به فرهنگ غرب بود که نه تنها از اسلام خوششان نمی آمد بلکه حتی حاضر بودند برای مبارزه با اسلام به هر حرکت پست و دنائت آمیزی هم تن بدهند و عملا هم دیدیم که در قضایای مشروطیت این کار را کردند، با دولت ها ساختند، با قدرت ها ساختند، با سفارتخانه ها ساختند، کارهای جنایتکارانه انجام دادند، دست ها به خون آلوده کردند برای این که دین و علمای دینی بر سرکار نیایند. این ماجرای شهید شیخ فضل الله نوری است. واقعا به شیخ فضل اللَّه خیلى ظلم شده است. حتىّ در محافل روحانى و نزدیک به خود ما هم همین تفکرات [منحرف و اشتباه] وجود دارد که چرا از شیخ فضل اللَّه صحبت مى شود؛ شیخ فضل اللَّه مخالف مشروطه بود! در حالى که او بلاشک مخالف مشروطه نبود؛ خودش در حقیقت جزو مؤسسین و مؤثرین مشروطه بود. حتىّ [به دروغ] به من گفته شد که امام هم از شیخ فضل اللَّه خوششان نمى آید!!! بعد من تفحص کردم، دیدم نخیر، [کذب است] کاملاً به عکس است؛ امام نسبت به مرحوم شیخ فضل اللَّه خیلى تجلیل و احترام دارند و به خاطر همان تصلب و شجاعت و دینگرایی کاملش، بدون اغماض، آن بزرگوار را تعظیم و تجلیل هم مى کنند؛ که این در بیانات خود امام هم آمده است. ✳️ @ShahidRabe
☘ ولادت سیدالکریم، حضرت عبدالعظیم حسنی، بر همه دوستان اهل بیت علیهم السلام مبارک‌باد. 🌹 با هدیه حمد و سوره ای محضر آن بزرگوار، ان شاءلله از عنایات ایشان بهره مند گردیم. ✳️ @ShahidRabe