eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.6هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
274 ویدیو
373 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 متفکر شهید، دکتر سید حسن آیت:🔰 ✍ عالم مجاهد، آیت الله شیخ فضل الله نوری(ره) انقلابی واقعی، مجاهدی راستین، مردی بزرگ و مسلمانی آگاه بود 💠 شهید دکتر آیت: استعمارگران به درستی دریافته بودند استقرار حکومت اسلامی مساوی با مرگ قطعی آنان است. آنها پی بردند با قدرت سلاح و سرنیزه نمی توانند بر انبوه مسلمین که تا پای جان حاضر به دفاع از اسلام و مسلمین هستند غلبه یابند، از این رو چاره ای اساسی اندیشیدند و درصدد برآمدند با ایجاد کانال های انحرافی و انقلابی نما از قدرت عظیم توده های انبوه مردم که پشت سر روحانیت قرار داشتند بکاهند و سرانجام آنان را ضعیف و زبون سازند. از اینجاست که فراموشخانه و فراماسونری در ایران و سایر کشورهای اسلامی تأسیس شد و سر و کله میرزا ملکم خان ها و تقی زاده ها با الفاظ و اصطلاحات دهن پرکن و فریبنده، دموکراسی، قانون، تمدن، تجدد، قومیت و ملیت در مقابل عالم مجاهد شیخ فضل الله نوری و امثال او که از خدا، اسلام و اسلامیت حمایت می کردند پیدا می شود و استعمارگران با انواع دسایس موذیانه و تبلیغات عوام فریبانه می کوشیدند انظار مردم را متوجه چنین جرثومه های فسادی نمایند و آنان را در چشم مردم، انقلابی، اصلاح طلب و آزادی خواه جلوه گر سازند و انقلابیون مؤمن، مسلمان و آگاه را همچون شیخ فضل الله نوری را مرتجع و ضد آزادی به شمار آورند!/ پایگاه اطلاع رسانی نوید شاهد کاملتر🔰 استعمارگران به درستی دریافته بودند استقرار حکومت اسلامی مساوی با مرگ قطعی آنان است. آنها پی بردند با قدرت سلاح و سرنیزه نمی توانند بر انبوه مسلمین که تا پای جان حاضر به دفاع از اسلام و مسلمین هستند غلبه یابند، از این رو چاره ای اساسی اندیشیدند و درصدد برآمدند با ایجاد کانال های انحرافی و انقلابی نما از قدرت عظیم توده های انبوه مردم که پشت سر روحانیت قرار داشتند بکاهند و سرانجام آنان را ضعیف و زبون سازند. از اینجاست که فراموشخانه و فراماسونری در ایران و سایر کشورهای اسلامی تأسیس شد و سر و کله میرزا ملکم خان ها و تقی زاده ها با الفاظ و اصطلاحات دهن پرکن و فریبنده، دموکراسی، قانون، تمدن، تجدد، قومیت و ملیت در مقابل شیخ فضل الله نوری و امثال او که از خدا، اسلام و اسلامیت حمایت می کردند پیدا می شود و استعمارگران با انواع دسایس موذیانه و تبلیغات عوا م فریبانه می کوشیدند انظار مردم را متوجه چنین جرثومه های فسادی[نمایند] و آنان را[مفسدین را] در چشم مردم، انقلابی، اصلاح طلب و آزادی خواه جلوه گر سازند و انقلابیون مؤمن، مسلمان و آگاه را همچون مرتجع و ضد آزادی به شمار آورند، زیرا قدرت روحانیت تا وقتی است که مردم پشت سر آنان باشند و پراکندن مردم از پشت روحانیت وقتی میسر می شود که استعمارگران بتوانند انقلابیون تصنعی، بدلی و جیره خوار خود را جایگزین انقلابیون صدیق و راستین کنند. به عبارت دیگر با یک تیر دو نشان می زنند هم انقلابیون واقعی و مجاهدین راستین همچون ، مدرس و کاشانی را منزوی و لجن مال می سازند و هم زمام توده را در دست عمال و ایادی خود یعنی میرزا ملکم خان ها، تقی زاده ها، مستوفی الممالک ها، شاهپور بختیارها، نزیه ها، ابوالفضل قاسمی ها و حاج سید جوادی ها قرار می دهند. به همین دلیل است که می بینیم در دوره مشروطیت به اصرار افرادی نظیر محمدصادق طباطبایی و با فشار انگلستان مجلس شورای ملی جایگزین مجلس شورای اسلامی می شود و حاج شیخ فضل الله نوری بر سر دار می رود و هنوز که هنوز است به علت وسعت تبلیغات سوء و موذیانه عوامل استعمار حتی بسیاری از افراد مؤمن ولی ناآگاه با دیده بدبینی به این می نگرند و طرفدار ارتجاع و استبداد بودن او را امری بدیهی می انگارند. در عوض می بینیم افرادی نظیر مستوفی الممالک، مشیرالدوله، تقی زاده، مصد ق السلطنه، محمدعلی فروغی، حاج مخبرالسلطنه هدایت، حسین علاء و حاج میرزا یحیی دولت آبادی از سویی طرف مشورت رضاخان قرار می گیرند و از سوی دیگر مخالف دیکتاتوری و رضاخان قلمداد می شوند. جالب توجه است که در دوران دیکتاتوری این افراد از کوچک ترین گزندی مصون بودند و در همان دوره و دوره های بعد به صدارت، وزارت و وکالت می رسند، ولی سید حسن مدرس آن مجاهد و روحانی دلیر در زمان نخست وزیری دکتر متین دفتری پدر هدایت الله متین دفتری در سال 1317 در کاشمر به دست دژخیمان حکومتی شهید می شود. مقدمه بر یادداشت های حسن ارسنجانی، صص19-18 ✳️ @ShahidRabe
🔳 به مناسبت ایام شمسی درگذشت مشاور علامه امینی(ره)/۱۴ مرداد ۱۳۳۹ (۱۱ و به روایتی۱۴ صفر ۱۳۸۰ ق) ‼️از جمله عالمان بزرگی که به خاطر تجلیل و دفاع از مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، عامدانه به فراموشی سپرده شده است! ✍آقا شیخ محمد علی اردوبادی(ره)، عالم و ادیب بزرگی که یار و یاور علامه امینی(ره) بود و از مریدان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) وی مشاور علامه امینی(ره) بوده و بخش ادبی کتاب ارزنده الغدیر، مرهون قلم ادبی آن ادیب فرزانه و آزاد اندیش است. شیخ محمد علی اردوبادی(ره) عالمی که برای خدمت به دین عرصه مطبوعات را برگزید 🔰 https://www.hawzahnews.com/news/408929/ لینک دوم🔰 https://hawzahnews.com/x5vkw 📷 تصاویر صفحات ۸۴۹-۸۵۰ کتاب تنهای شکیبا، اثر استاد فقید علی ابوالحسنی(منذر) با موضوع، علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، از نگاه آقا شیخ محمد علی اردوبادی(ره) 🌹جهت شادی روح عالمان واقعی دین «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ✳️ @ShahidRabe
🚩🏴 ایام محرم، یادآور درگذشت والدهٔ فاضله و دو دختر زینبی و بافضیلت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه الشریف است. 🔳 بانوی فاضله، آسیه خانم نوری(ره)، مادر بزرگوار و با فضیلت، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف است. وی فرزند مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمد تقی نوری (۱۲۰۱-۱۲۶۳ق)، است که از فحول علما و پیشوایان مذهبی عصر خویش بوده است. او خواهر محدث بزرگ شیعه، میرزا حسین محدث نوری، صاحب مستدرک الوسائل (دایی و پدر همسر مرجع شهید) است. بانوی فاضله، (آسیه خانم) مراتب تحصیلی و کمال خویش را تحت نظارت و اشراف پدر گذراند.(درگذشت ۱۷ محرم ۱۳۰۲ قمری) 🔹خاندان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله(ره)، از پدر بزرگوارش آیت الله ملا عباس نوری(ره) و جد مادری اش آیت الله العظمی میرزا محمد تقی نوری(ره) گرفته تا دایی و دیگر بستگانش، همه از عالمان بزرگ زمان خویش بودند. (به کتاب تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی و نقباء البشر شیخ آقا بزرگ تهرانی، مراجعه شود) 🔳 خدیجه، دختر با فضیلت و زینبیِ مرجع شهید، پنجشنبه ۲۴ ماه مبارک رمضان سال ۱۲۹۱ ق در نجف اشرف به دنیا آمد و در دهه پایانی محرم ۱۳۱۰ ق در لویزان بر اثر شیوع وبا در حالیکه تنها ۱۹ سال داشت از دنیا رفت و در قم حرم حضرت معصومه سلام الله علیها به خاک سپرده شد. (وبای سـال ۱۳۰۹ ق. از افغانسـتان بـه ایـران سرایت کرد. باوجود تعیین قرنطینه در سرحدات باخَرز، حـدود مرزی دچار آشفتگی شد و چون ماموران حفظ‌الصحه به دقت تمام اوضاع را کنترل نکردند بیماری به سرعت به مشهد رسـید و پس از تلفات ۲۰ هزار نفری شهر، تا تهران هم سـرایت کـرد. در تهران حدود یک دهم اهالی پس از ابتلا به کـام مـرگ رفتند...در سـال ۱۳۱۰ -۱۳۱۱ ق. در اکثر نقاط کشور و حتی عتبات شایع شد و هیچ کس از فقیر و غنی از آن در امان نبود. محرم نیز کاملا" تحت شعاع آن قرار گرفت) 🔳 صفیه، ملقب به زینت الشریعه، دختر با فضیلت و زینبیِ مرجع شهید، در هشتم ربیع الاول سال ۱۳۰۰ ق در سامرا به دنیا آمد. او مانند دیگر خواهران و برادرانش، مراتب بالای تحصیلی آن دوران را تحت نظارت و اشراف پدر دانشمند و مادر فاضله اش گذراند. وی با آقا سید محمد مجتهد بهبهانی (ره) ازدواج کرد. حاصل ازدواج یک پسر و چهار دختر بود. پسر وی سید صالح معروف به آقا بزرگ بهبهانی است. یک از دخترانش (قدسیه) با پسر آیت الله حاج شیخ عبدالنبی نوری (ره) ازدواج نمود. صفیه (زینت الشریعه) در ۱۲ محرم ۱۳۲۹ ق پس از تحمل سختی ها و مصائب ناشی از حوادث بر دار شدن پدر که ایادیِ جریان غربگرا، دین ستیز و جنایتکار مشروطه تحمیل کرده بودند، در حالیکه تنها ۲۹ سال داشت، از دنیا رفت. 🌹 شادی روحشان، «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم 🔹منابع: ک، تنهای شکیبا، ک، دوره هفت جلدی مشروطه و شیخ، علی ابوالحسنی /دنیای اقتصاد ✳️ @ShahidRabe
🔺توصیه و تذکر آیت الله شب زنده دار به دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه شریف، در استفاده از واژه و تعبیر «آیت الله العظمی» برای این شهید بزرگ! 🔰 آیت الله شب زنده‌دار: 👈 باید درباره ایشان تعبیر «آیت الله العظمی» را به کار برد؛ ایشان در این حد است. از اصحاب سامرا است که این اصحاب ویژگی خاصی دارند. نوابغ علمی در آنجا بودند. شیخ در جایگاهی است که باید به ایشان آیت الله العظمی بگوییم... ✍ از کانال: اسرار تاریخ 🔰 گزارش دیدار دست‌اندرکاران کنگره شیخ شهید (ره) با حضرت آیت الله شب زنده‌دار (دامت معالیه)🔻 💥 دیدار با حضرت آیت الله شب‌زنده‌دار در دوم محرم الحرام سنه ۱۴۰۲ خورشیدی در شهر مقدس قم صورت گرفت. در این دیدار، دبیر علمی کنگره شیخ شهید (ره) و نیز مسئول روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، جناب آقای نجفی و حجت‌الاسلام و المسلمین قطبی، نماینده گروه تاریخ اندیشه معاصر موسسه امام خمینی (ره) با معظم له دیدار کردند و از رهنمودهای ایشان بهره‌مند گردیدند. ضمناً دکتر موسی حقانی (رییس پژوهشکده تاریخ معاصر) نیز از طریق تلفنی اهداف و برنامه‌های کنگره شیخ در قم و تهران را خدمت ایشان توضیح دادند. 🔻تفصیل بیانات و رهنمودهای آیت الله شب زنده‌دار در ادامه می‌آید 🔰👇👇
🛑 تجلیل آیت الله شب زنده‌دار از مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه الشریف) و مورخ فقید استاد علی ابوالحسنی (منذر) 🔰حضرت آیت الله محمدمهدی شب زنده‌دار: 👈 شیخ شهید در جایگاهی است که باید به ایشان «آیت الله العظمی» بگوییم 👈 شیخ شهید (ره) [با اقتدا به حضرت عباس (علیه‌السلام)]، نافِذَ البَصیره و صلبَ الایمان است. 👈 مطالعات مرحوم ابوالحسنی (منذر)، در باب مشروطه و شیخ عمیق بود و شذوذات نداشت 💥خلاصه بیانات معظم له در جمع دست‌اندرکاران همایش ملی شیخ شهید (ره) و سایر اعضاء | دوم محرم الحرام ۱۴۰۲🔻 1⃣ خداوند متعال سرعت لقاء را برای مرحوم آقای ابوالحسنی [منذر] رضوان الله علیه اختیار کرد. حشره الله مع الائمه علیهم السلام و جزاه الله عن الاسلام خیر الجزاء. رضوان و درود حق تعالی را بر ایشان نثار می‌کنیم و همچنین برای شیخ شهید و دیگر شهیدان. 2⃣ مرحوم آقای ابوالحسنی در مطالعات خود عمیق بود. از خصوصیات ایشان این بود که در باب مشروطه و شیخ فضل الله نوری شذوذات [افکار ناپخته یا انحرافی] نداشت ولی من در بعضی از افراد دیدم که شذوذ دارند و برداشت‌های ناصحیح می‌کنند. زمانی که ایشان [استاد ابوالحسنی] در قم بودند و در کوچه صدوق واقع در خیابان دورشهر سکونت داشتند، ما هم در خیابان بیگدلی، کوچه شیرین ساکن بودیم. در همان ایام بود که در منزل ایشان با هم دیداری داشتیم و با یکدیگر گفت و گو کردیم. شاید موضوع گفت و گو درباره مشروطه و شیخ شهید بود. 3⃣ واقعا شیخ مظلوم است. مقبره ایشان در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) و صحن مبارک است ولی [متاسفانه] الان می‌بینیم که چندانکه باید مورد توجه نیست. باید اقرار به این مسئله داشت که وقتی حرم می‌رویم، [بی‌توجهیم و] معمولاً سر قبر شریف و مزار ایشان نمی‌رویم. البته سابق بر این، در مزار ایشان درس خارج برگزار می‌شد. حتی مرحوم فکور رضوان الله علیه -که مرجع استخاره بود - نیز آنجا تدریس می‌کردند و بعضا محل گعده‌های علمی - ادبی بود که آقای حاج آقا موسی و دیگران مباحثه داشتند. 4⃣ [شیخ شهید] حقیقتاً انسان بسیار بسیار بصیری بود. همان صفتی که امام صادق علیه‌السلام درباره حضرت عباس علیه‌السلام می‌فرماید: کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّه. انسان [جلوه‌ای از] صلابت ایمان را هم در شیخ فضل الله نوری می‌بیند. ▪️[اولا] "صلبَ الایمان" بود؛ لذا حاضر شد تا پای دار از آنچه برهان و دلیل اثبات کرده دست برندارد هرچند به قیمت جانش تمام شود. ▪️[ثانیاً] نافذ البصیره بود و لذا می‌گفت اگر در نظام مشروطه، قید مشروعه نباشد این نظام، اسلامی نخواهد بود؛ ملاک دین خداست، نه خواسته حکمرانان یا اهواء و آراء این و آن؛ زیرا إنَّ دینَ اللّهِ لَا یُصابُ بِالْعُقُولِ النّاقِصَةِ، وَ الآراء الْباطِلَةِ... عقول ما به کُنهِ همه احکام و مسائل دین نمی‌رسد و اگر فلسفه احکام دین را نفهمیدیم حق حذف یا دستکاری در آن را نداریم. بله باب علم بسته نیست از فلسفه احکام سوال کنیم و تحقیق کنیم اما اگر ان را درک نکردیم، نباید مخالفت کنیم و به اسم منافع دنیوی، دین را کنار بگذاریم، بلکه باید تسلیم محض باشیم. 5⃣ آیت الله العظمی شیخ فضل الله نوری(ره) هم قائل بود که ما باید به اسلام و احکام همینگونه اعتقاد داشته باشیم. ایشان شهیدِ دفاعِ از حدود الهی است؛ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا ۚ وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ. از این جهت این بزرگوار حجت الهی است. دغدغه مهم شیخ، همین بود. 💥البته باید درباره ایشان تعبیر «آیت الله العظمی» را به کار برد؛ ایشان در این حد است. از اصحاب سامرا است که این اصحاب ویژگی خاصی دارند. نوابغ علمی در آنجا بودند. حاج شیخ عبداکریم حائری مؤسس حوزه پیش شیخ فضل الله درس خوانده است. داستانی هست که ملافتحعلی عراقی سلطان‌آبادی از تلامذه میرزا، از شهادت شیخ فضل الله و آینده حاج شیخ عبدالکریم خبر داده بود. این ماجرا در کتاب سر دلبران، نوشته مرحوم حاج آقا مرتضی حائری یزدی آمده است که من نسخه اصلی آن را در دو جلد دیده بودم و شاید زیراکس هم کردم. بخشی از آن را آقای استادی بعداً تحت عنوان سر دلبران چاپ کرد. 6⃣ شیخ مرد بزرگی است و بجا است این خدمت [تشکیل همایش علمی جهت بزرگداشت ایشان]؛ هم به آن بزرگوار و هم برای اینکه جامعه ایشان را بشناسد صورت بگیرد؛ بالخصوص، مسئولین و دیگران بدانند که چنین بزرگانی در این راه چگونه استقامت کردند. 🔸منبع: کانال اسرار تاریخ ✳️ @ShahidRabe
📰 سالروز صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه ۱۲۸۵ شمسی. 🏴🚩 @ShahidRabe
✍ در راستای منویات مقام عظمای ولایت، استوار در جهت روشنگری و ، قدم برمی‌داریم ... 🔰👇👇
💠 امام خامنه‌ای(حفظه الله): از مهم‌ترین رویکردها و شیوه‌های حرکت انقلاب اسلامی تبیین است: «در مبارزات اسلامی، در همه حال تبیین خیلی اهمیت دارد.» ۱۳۸۷/۰۲/۱۴«کار انقلاب از اساس با تبیین، روشنگری، بیان منطقی، مستدل و دور از جنجال بود.» ۱۳۹۰/۰۴/۱۳ لذا «جزو راهبردهای اساسی کار ما از اول، مسئله‌ی تبیین بوده است.» ۱۳۹۰/۰۴/۱۳ و برهمین اساس هم تفکر انقلابی رواج پیدا کرد: «بدون تبیین و تبیین بلیغ، قطعا هیچ فکری و هیچ اندیشه‌ی متقنی، توفیق رواج و اعتقاد عمومی را پیدا نخواهد کرد.» ۱۳۸۹/۰۴/۱۴ و نکته‌ی کلیدی اینکه اگر تبیین نباشد، فرصت برای اغواگری و گمراه‌سازی مردم در عرصه‌های مختلف باز خواهد شد «امروز به‌خاطر اینکه فریضه‌ی تبیین را ما درست انجام ندادیم، یک عده‌ای دچار گمراهی‌اند و به خیال اینکه برای اسلام دارند کار میکنند، علیه اسلام دارند کار میکنند... به جای دشمن، اینها دارند با مسلمانها میجنگند.»۱۳۹۵/۰۲/۲۹ «خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود.» ۱۴۰۰/۰۷/۰۵ مهمترین موضوعات و پدیده هایی که تببین درباره آن اهمیت دارد و «آن چیزی که امروز پیش پای ملت ما است، عبارت است از تبیین معارف انقلاب اسلامی.» ۱۳۹۷/۱۲/۰۷ سکوت در قبال تحریفِ حقایق انقلاب جایز نیست: «امروز همه افراد مسئولند و اگر دیدند حقایق و محکمات اسلام و انقلاب مورد تحریف قرار میگیرد، وظیفه دارند تبیین کنند؛ نباید سکوت کنند.» ۱۳۸۰/۰۳/۱۴ «تبیین را اساس کار بدانید. بنده میبینم گاهی اوقات یک جماعتی، یک افرادی، جوانهای احتمالا صالح و مومنی ...بنا میکنند هیاهو کردن و جنجال کردن... بنده با این کارها موافق نیستم... هیچ فایده‌ای ندارد. فایده در تبیین است.»۱۳۹۵/۰۳/۰۳ در حقیقت آنجایی که کار به دعوا وهیاهو، بیانجامد جایی برای تبیین نیست: «آن شکلی که در آن فتنه به‌وجود بیاید، دعوا به‌وجود بیاید، آن شکل مطلوب نیست. آن شکلی که برای مردم آگاهی به‌وجود بیاید...آن شکل بسیار مطلوب است.» ۱۳۹۴/۱۲/۲۰ «بدون تبیین حقیقت، افکار عمومی در ظلمت و فضای غبارآلود باقی خواهد ماند و دشمن سوء استفاده خواهد کرد.» ۱۳۸۲/۰۴/۰۷و «اگر کسی بتواند حقایق را در چشم مردم تحریف کند، یعنی در واقع عمل و بازو و اراده مردم را به سمت گمراهی کشانده است.» ۱۳۸۰/۰۳/۱۴همان‌گونه که گفته شد «تبیین اساس کار ما است. ما با ذهنها و دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمی‌افتد.» ۱۳۹۵/۰۴/۱۲ بنابراین «امروز همه‌‌ی ما بایستی در میدان تبیین حرکت بکنیم.» ۱۴۰۰/۰۷/۰۵ 🔸منبع: نشریه خط حزب الله، دیگران، شبکه تحلیلی نخبگان، khamenei.ir ✳️ @ShahidRabe
📑 مقاله تحقیقی 💢 به بهانه ایام قمری صدور فرمان مشروطیت ✍ فرمان مشروطیت در تاریخ ۱۴ جمادی الثانی ۱۳۲۴ ه.قمری برابر با ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ ه.شمسی، درکاخ صاحبقرانیه، توسط مظفرالدین شاه صادر و امضاء شد. 🔴 عنوان مقاله: مخالفت [مرجع شهید علامه] شیخ فضل‌الله [نوری اعلی الله مقامه الشریف] با نهضتی که سر از سفارت انگلیس در آورد 🗂 نام پرونده : داستان نهضت مشروطه 🖋 نویسنده: رحیم نیکبخت پژوهشگر تاریخ و عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز ✍ کامل مقاله👇 http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=30416 ✍ نسخه قابل 🖨 چاپ 👇 http://farsi.khamenei.ir/print-content?id=30416 🔸از: پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی ✳️ @ShahidRabe
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰 ⁉️ شهید آیت الله سید حسن مدرس ره از کدام مرجع تقلید که ، به همتش در گنجانده شد، تقدیر کرد؟ ⁉️ شهید مدرس کدام مرجع تقلید را اعلم علمای وقت (زمان) می دانست؟ ⁉️ شهید مدرس چرا در ابتدا به علمای حامی مشروطه تمایل داشت و بعداً منتقد عملکرد آنان شد؟! و کدام حقیقت تلخ و مهم تاریخی را در کتاب زرد خویش، افشا کرد؟🔰 ✍ شهید آیت الله سید حسن مدرس که در پی صدور فرمان مشروطیت و تصویب طرح علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در نظارت پنج مجتهد بر قوانین مجلس، از مجتهدین مورد نظر و تأیید معظم له بود، در کوران حوادث پس از شهادت ایشان، طی نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس به عنوان اعلامیه علیه جمهوریت، با عنوان عقیده کلاه نمدی ها، جمهوریت [مورد نظر انگلیس و نوکرانش رضا خان و سید ضیاء الدین طباطبایی] را مقدمه ای برای مبارزه با اسلام خوانده و از خدمات مرجع شهید شیخ فضل الله نوری برای حفظ اسلام از خطر بهائیان [و دیگر دشمنان] که را در قانون اساسی گنجانید، تقدیر کرده و از نمایندگان [مجلس] خواسته، که آنان نیز چون آن بزرگوار از فداکاری در راه خدا دریغ ننمایند! ‼️ دوری از مرکز حوادث مشروطه(یعنی تهران) و دریافت اطلاعات یکسویه مغرضانه، باعث شده بود که مدرس در ابتدا، نظرات علمای حامی مشروطه و بخصوص علمای ثلاث+۱ مقیم نجف، یعنی(محمدکاظم خراسانی، عبدالله دیوشلی مازندرانی، خلیل طهرانی+محمدحسین نائینی) را درست بداند! ولی پس از شهادت مرجع شهید علامه نوری(ره) و حضور در تهران، ماهیت واقعی مشروطه و مشروطه چیان، بر وی آشکار گردید و به منتقد علمای پشتیبان مشروطه بدل گردید🔰 شهید مدرس، سال ها پس از شهادت مظلومانه شیخ به دست مزدوران فراماسون انگلیس، این حقیقت تلخ و مهم تاریخی را در کتاب زرد افشا می کند که:🔰 ✍ کشتن شیخ فضل الله، که اعلم علمای وقت [زمان] بود، هم پیروزی بلشویک های [روس] اعزامی به ایران بود، هم پیروزی انگلیس، و هم ضایعه برای علمای [بازی خورده حامی جریان سکولار مشروطه در] نجف و ایران! 🔸 منابع: کتاب تنهای شکیبا علی ابوالحسنی ص۷۸۱، ۴۱۸، از مجله یاد، سال، ۶،ش۲۱ص۹۳، پراکنده نگاهی به کتاب زرد، علی مدرسی و اسناد، نامه ها، مؤسسه پژوهش و مطالعات فرهنگی، ۷۳ ش، ص۱۰۱ و... ✳️ @ShahidRabe
💠 دکترحقانی، مورخ و پژوهشگر معاصر، در مراسم اختتامیه نمایشگاه منتظر بصیر، ایستاده در طوفان:🔰 شیخ فضل‌الله نوری از قهرمانان تاریخ معاصر ایران است. وی اتفاق مهم مشروطه را حرام اعلام کرد و این اقدام مقدمات، دلایل و زمینه‌هایی داشت. اوایل انقلاب کسی جرأت نداشت از شیخ فضل‌الله نوری حرفی بزند و سخن گفتن از ایشان برابر با ارتجاع، استبداد و همراهی با نظام طاغوت محمدعلی‌شاهی تلقی می‌شد. به بیان دیگر مشروطه مقدس بود و مخالف آن زیر سؤال می‌رفت. حتی اکنون نیز سخن گفتن از شیخ‌فضل‌الله نوری دشوار است و کسی که از او حرف بزند و مدافع او باشد، فحش‌ها خواهد خورد. در دوره مشروطه کشور بر سر یک دوراهی قرار گرفت که می‌باید مسیر خود را نتخاب می‌کرد: یا باید به سمت غربی شدن می‌رفت و یا این‌که بر مبانی اصیل و سنت‌های ایرانی اسلامی خود می‌ایستاد. این رویکرد از اوایل دوره قاجار شروع شد و در مشروطه به اوج خود رسید. در دوره مشروطه علما به میدان آمدند و درصدد تأثیرگذاری بر مردم برای انتخاب مسیر درست از میان این دو راه شدند. نهضت تحریم به تحریم تنباکو رسید و پس از آن حرکت به سوی عدالتخانه و محدود کردن استبداد یک نقطه عطف تلقی می‌شد. مبنای نهضت تحریم این بود که ما نباید بازار کشور را به نمایشگاهی برای عرضه محصولات غربی تبدیل کنیم. شیخ‌فضل‌الله از استاد خود میرزای بزرگ شیرازی 61 سؤال و استفتاء گرفته است که تکلیف مردم در قبال کالاهای بیگانه چه باید باشد؟ خود شیخ معتقد بود که ما باید کالای بیگانه را تحریم و از کالاهای داخلی استفاده کنیم و نقطه مقابل غربزدگانی بودند که بر استفاده از کالاهای بیگانه تأکید می‌کردند. اکنون و در دوره ما نیز تقابل دو دیدگاه وجود دارد. در آن زمان نیز کسانی چون ملکم‌خان معتقد بودند که ایرانیان عقل و فهم و درک ندارند تا اختیار خود را در دست بگیرند و باید این عرصه‌ها را در دست خارجی‌ها قرار دهیم و به آنها امتیاز و انگیزه نیز بدهیم تا بیایند و کار کنند و سپس ما از روی آنها کپی‌برداری کنیم. با توجه به این دیدگاه بود که امتیازهای وحشتناک به بیگانگان دادند. برای نمونه امتیاز رویترز را به یک یهودی انگلیسی دادند تا 70 سال منابع زمینی و زیرزمینی این مملکت را بهره‌برداری کند و در قبال آن کشور را آباد کند! و کشور نه‌تنها آباد نشد، بلکه منابع آن را نیز به غارت بردند. بیگانگان در این کشور دو بار برای غارت و در دست گرفتن منابع نفت کودتا کردند که نخستین آنها کودتای رضاخان بود و دومی در سال 1332 اتفاق افتاد. این دو دیدگاه و جریان تا 1324، یعنی سال امضای فرمان مشروطه بود و بعد از مشروطیت بحث دیگری مطرح شد که تا امروز نیز ادامه داد. آن مطلب این بود که برای توسعه و پیشرفت باید از الگوی غربی استفاده کرد یا باید به دنبال الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بود؟ متأسفانه هنگام افزایش فشارها جریان غربگرا فرصت غلبه پیدا می‌کرد. پس از ایستادگی شیخ در برابر جریان غربزده و به دار کشیدن او جریان متمایل به غرب غلبه پیدا کرد تا این که به قرارداد 1919 و مستعمره کردن ایران انجامید و عامل اصلی مستعمره کردن ایران همین جریان غربزده بود که با قیام کسانی چون شهید مدرس و نهضت مردمی این قرارداد ننگین لغو شد. در زمان رضاخان نیز این جریان غربگرا و امتیاز دهنده به غرب به نوعی حاکم شد و در زمان پهلوی دوم ادامه یافت ودر همه زمینه‌ها وابسته شدیم. با درآمد نفتی که پهلوی دوم در خلال سال‌های 50 تا 57 به دست آورد می‌شدتمام زیرساخت‌ها را در ایران ساخت. در زمان انقلاب بسیاری از زیرساخت‌ها را نداشتیم و بعد از انقلاب کوشیدیم تا روی پای خود بایستیم. ماجرای اعدام شیخ فضل‌الله نوری به تقابل این دو خط غرب‌گرا و اسلام‌گرا برمی‌گردد. در آن زمان برخی مانند میرزا ملکم خان به صورت علنی کشور را وابسته به غرب کردند و برخی دیگر به صورت غیر علنی این کار را انجام دادند. شیخ، می گفت، مشروطه باید مبتنی بر مبانی اسلام و تشیع باشد. شیخ با مشروطه‌ای مشکل داشت که الگوی غربی و مبتنی بر مبانی فکری تمدن جدید غرب بود و اعتقادی به مبانی الهی و دینی نداشت. هواداران چنین مشروطه‌ای بودند که به جنگ با شیخ برخاستند. در میان مشروطه‌طلبان به سبک غربی علاوه بر عده‌ای فوکولی متأسفانه برخی رده‌های میانی روحانیت نیز دیده می‌شدند که در دام مشروطه سکولار و غیر دینی افتاده بودند که سر از کودتای رضا خان درآورد. شیخ فضل‌الله مظلوم بود و هست. دیدگاه‌هایش چنان که باید تبیین نشده است و منظر او مبنی بر نظام مردم‌سالاری مبتنی بر دین به نتیجه نرسید. همواره اتهام همکاری با محمدعلی شاه را به شیخ وارد می‌کنند، اما واقعیت آن است که شیخ «دفع افسد به فاسد» کرد/ گزارش خبرگزاری تسنیم، از آیین نکوداشت مرجع شهید علامه شیخ فضل‌الله نوری(ره)، نگارخانه مهر فرهنگسرای انقلاب اسلامی، ۲۳ مرداد ۹۲ش/کد مطلب 117795 ✳️ @ShahidRabe
📷👆تصویر گفتگوی استاد منذر(ره) با پژوهشکده تاریخ معاصر که ایشان از شیخ با عنوان «از مراجع برجسته» یاد می‌نماید ✅ «درنگی در نسبت مرجع شهید علامه شیخ فضل‌الله نوری(ره) با مشروطیت ایران»🔰 ✍ در گفت و شنود با مورخ و پژوهشگر شهیر معاصر، استاد فقید، علی ابوالحسنی (منذر) 💠استاد منذر:🔰 ◽️مرحوم آیت‌الله حاج شیخ فضل‌الله نوری(ره)، یکی از فقها و برجسته قرن چهاردهم هجری است... ✍ عالم اندیشمند و روشنگر، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین استاد علی ابوالحسنی (منذر) در شناخت زندگی و زمانه مرجع شهید علامه شیخ فضل‌الله نوری، اعلی الله مقامه، ید طولایی داشت و آثاری که در این‌باره از خویش برجای نهاد بیانگر این امر است. گفت‌و شنودی که در پی می‌آید در سال 1380 با آن فقید سعید انجام شده و ترجمانی از اندیشه‌های او در این فقره به‌شمار می‌آید. ✍ کامل گفت و شنود🔰 http://www.iichs.ir/s/5914 ✳️ @ShahidRabe
📷👆 تصویر جلد (پشت و رو)🔰 👈 اشاره مستقیم به جایگاه تام مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه الشریف در🔰 📗کتاب "اندیشه سبز، زندگی سرخ" (زمان و زندگی شیخ)اثر مورخ و پژوهشگر شهیر معاصر، استاد فقید علی ابوالحسنی (منذر) 📕معرفی اجمالی کتاب ✍ از حیث موضوع می‌توان آن را به دو بخش تقسیم کرد: بخش اول در ابتدا مروری دارد  بر پیشینه خانوادگی شیخ و همچنین تربیت و تحصیلات وی از تولد تا پایان عمر و در این راستا به مواردی چون «اساتید شیخ در تهران و نجف» و «حضور شیخ در سامرا برای تحصیل» اشاره شده و سپس آشنایی مخاطب با خصائص، روحیات و وجاهت بسیار متعالی دو استاد اصلی و بزرگ علامه شیخ فضل‌الله نوری، یعنی آیت‌الله میرزا حبیب‌الله رشتی و آیت‌الله میرزای شیرازی (رضوان الله تعالی علیهم) مورد توجه قرار گرفته است. در انتهای این بخش به این مسئله که شیخ با نظر میرزای شیرازی برای زعامت دینی به تهران می‌آید [و مرجعیت تام می یابد] اشاره شده و در رابطه با خدمات ابتدایی شیخ پس از ورود به تهران نیز مستنداتی ارائه گردیده است. در بخش دوم کتاب، حیات، تفکرات و جریانات عمده اجتماعی ـ سیاسی و دینی دوران و زمانه شیخ ــ از نهضت تحریم تنباکو تا سال‌هایی قبل از شهادت ایشان ــ بررسی شده و به دیدگاه قاطع شیخ درباره هر مسئله نیز اشاره گردیده است. 🔶🔸ناشر: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران/چاپ پنجم ✳️ @ShahidRabe
🔶🔸اعضای محترم کانال؛ برنامه امشب (۱۴ مرداد) جهان آرا با حضور استاد دکتر شهریار زرشناس را از دست ندهید. 🕰ساعت ۲۲. شبکه افق ✳️ @ShahidRabe
🔶🔸اعضای محترم کانال؛ تکرار برنامه (۱۴ مرداد) جهان آرا با حضور استاد دکتر شهریار زرشناس. بازپخش 🕰ساعت ۱۴:۳۰. شبکه افق/ امروز یکشنبه ✳️ @ShahidRabe
📷 تصاویر همایش بزرگداشت مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه الشریف، تهران، سرچشمه، مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(یادمان شهدای ۷تیر) ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ شمسی/ دکتر موسی حقانی، دکتر مظفر نامدار، دکتر سید مصطفی تقوی، دکتر حسن رجبی دوانی، دکتر موسی نجفی و حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد در تصاویر دیده می‌شوند. 📷 عکاس: معصومه احمدی/ خبرگزاری کتاب ایران ibna ✍ طبق برنامه، در همایش تهران، ۱۹ مقاله از ۲۵ مقاله انتخابی، توسط صاحبان اثر در صبح و عصر(از ساعت ۹تا۱۸) ارائه شد. ✳️ @ShahidRabe