eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.2هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
260 ویدیو
351 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ آشنایی با کتاب پر عیار🔰 📗 دیده بان بیدار 👈 طرح «دیدگاه ها و مواضع سیاسی و فرهنگی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع ره»؛ ✍ اثر مورخ صاحب سبک : استاد ابوالحسنی منذر (ره) ✔️اصلی ترین بخشهای کتاب🔻 ۱. «دانش و جامعیت علمی» آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری، چنان بود که بسیاری از مورّخان او را برتر از سیّدین و دیگران می دانستند و در اوج افترا بستن به او نیز این مقام علمی اش مورد سوءال قرار نگرفت و مرحوم میرزای شیرازی که نهایت ترویج از شیخ را داشت، از او به «شیخ نوری ما» و «خودِ من» و «نفسِ من» یاد می کرد. مخالفان شیخ نیز نتوانستند جایگاه علمی او را انکار کنند. ۲. آگاهی به اوضاع زمانی و به ویژه ماهیت خودبنیاد و استعماری غرب، جلوه ای از جامعیت شیخ را در عصر مشروطه و پیش از آن و ریشه چالش او با غرب باوران و آموزه های غربی را به نمایش می گذارد. ۳. هنگامی که نظریه سیاسی شیخ فضل الله را بررسی می کنیم، «استقلال»، «عدالت» و «حاکمیت اسلام را به صورت سه رکن «نظریه سیاسی» شیخ می یابیم. در این مثلّث فکری، استقلال در جهت رهایی از سلطه سیاسی و فرهنگی غرب است؛ عدالت، مهاری قانونمندانه برای شاه و دولت به وسیله نمایندگان طبیعی اصناف و طبقات مردم است. در این جهت، قانون خواهی و قانون مداری شیخ چنان بود که بارها بر لزوم تدوین قانون و نظامنامه (با قید اسلامی) تأکید داشت. ۴. مفاهیمی چون آزادی، در نگاه شیخ فضل الله، مفاهیمی لغزنده اند که نیازمند تبیین کافی و مرزبندی دقیق میان معنای درست و نادرست وارداتی آن ها است؛ از این روی، شیخ معانی باطل آن ها را برنتافته و به تفکیک میان معانی این الفاظ می پردازد. آزادی به معنای «رهایی از ستم و اختناق سیاسی» و به معنای «حقّ انتقاد سازنده و بیان مصالح» را می پذیرد و در برابر «آشوب طلبی و هرج و مرج» به ویژه «آزادی در مذهب» به چالش برمی خیزد؛ در اندیشه دینی شیخ فضل الله، مساوات به معنای «تساوی شاه و گدا در برابر حکم عدالت»، مورد پذیرش و معنای «تساوی مسلمین و کفّار در احکام جزایی و ...» که بسیاری (از جمله اقلیّت های مذهبی و به ویژه زردشتی ها با پشتیبانی بیگانه) به دنبال آن بودند، مورد انکار شیخ بود. ۵. شیخ فضل الله که به تصریح خود، خواستار مجلس شورا (به ویژه در ماهیت بومی و عدالتخانه ای آن) بود، درصدد اصلاح و نزدیک کردن آن به آموزه های اسلامی برآمد. او در این جهت، اتّهام مخالفت با مجلس را همواره از خود به دور می دانست. بنیان نظام پارلمانتاریسم غربی که بر اکثریت آرای خودبنیاد بود، مورد انتقاد او قرار می گرفت و خواستار تحدید قلمرو قانونگذاری مجلس و ترسیم شکلی بود که راهبرد اکثریت آرا در دایره امور شرعی اجرا نشود و در امور عرفی نیز به لحاظ شأن کاشفیت آن از آرای کارشناسان (به صورت راهی برای شناخت مصالح و مفاسد) مورد توجّه قرار گیرد. کلک شیرین سلک: و از سوی دیگر، مشروعیت اصیلِ اقدام های سیاسی تأمین شود . در نظر شیخ، باید نظام حاکم، حاکمیتی مشروع داشته باشد و «حق بینی» و «حق سالاری» پیشه و بر اساس «مصالح و مفاسد واقعی» معرّفی شده از سوی خدای متعالی، رفتار کند. در این فرایند، «نظارت و تنفیذ فقیه» ملاک عملی تأمین مشروعیت ساختار سیاسی و از جمله مجلس است. 🔹 در بخش های دیگری از کتاب، نویسنده به تشریح مباحثی چون «وکالت وکلای مجلس»، «ولایت فقیه و شأن حکومتی آن»، «قلمرو آن ها»، «تبیین پارلمانتاریسم و شورای اسلامی»، «جامعیت احکام اسلام» و ... می پردازد. موضع شیخ، در تمام این امور، در چالش با انحراف های غرب باوران و دین گریزانی است که در تار و پود نظام مشروطه نفوذ داشتند و آن را به انحراف کشانیدند. از بحث درباره «معنا و کیفیت وکالت و انتخاب وکلا» گرفته تا «نفوذ اقلیت تندرو و فِرَق ضالّه در ارکان نظام تصمیم سازی»، از «عدم آمادگی ایران برای نظام پارلمانی» تا «انحراف مشروطه و نقد اختیارات گسترده مجلس شورا». در تمام این مباحث، نویسنده به تشریح گسترده آن ها پرداخته و به نوشته ها، گفته ها و سیره عملی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله استناد می کند.(چاپ پنجم این اثر معتبر و ارزشمند به تازگی منتشر شده است) 🔸منبع: اندیشکده استاد منذر @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ دیدنی از موقعیت مرقد های تخریب شده ائمه اطهار(علیهم السلام) و دیگران در قبرستان بقیع 🏴 ۸ شوال سالروز تخریب قبور مقدس بقیع (یوم الهدم)، تسلیت باد ✅ وهابیان در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری حرم امامان بقیع را ویران کردند. این روز به «یوم الهدم» (روز ویرانی) مشهور است. تخریب بناها در بقیع توسط جریان وهابیت در عربستان سعودی برای از بین بردن اماکن زیارتی بود. تا آن زمان بر روی مقبره پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبدها و بناهایی قرار داشت. پس از تسلط وهابیان بر مدینه آن‌ها ضمن تخریب قبور آثاری که بر روی قبور قرار داشت را نیز از بین بردند. 🔴 بقیع اولین مزاری است که به دستور رسول اکرم (ص) توسط مسلمانان صدر اسلام ایجاد شد. ابن اثیر می‌گوید: «بقیع در لغت به محل وسیعی که دارای درخت یا ریشه درخت باشد، گفته می‌شود و چون مکان بقیع پیش از آن دارای درخت غرقد و ریشه‌های آن بود، پس از قطع این اشجار نیز با همان اسم معروف شد. » در بقیع اولین کسی که از انصار به خاک سپرده شد، «اسعد بن زراره» و از مهاجران «عثمان بن مظعون» بوده است. 🔵 همچنین بقیع مدفن چهار امام مظلوم شیعه امام حسن (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر(ع) وامام جعفر صادق (ع) است. همچنین قبرچند تن از همسران پیامبر(ص) و نیز عباس عموی پیامبر و فاطمه بنت اسد؛ مادر حضرت علی بن ابی‌طالب، ‌ حضرت ام البنین؛ مادر حضرت اباالفضل العباس(ع) و برخی دیگر از بزرگان اسلام در بقیع قرار دارد/ متن: از کانال دکتر موسی نجفی @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی، فعال رسانه‌ای، عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان🔰 ✍ حرف حساب، معمولا در خائن یا نفوذی‌ ای که خود را به خواب زده اثر ندارد. اما هستند کسانی که خواب بر سرشان می‌تازد و از نیرنگ‌های دشمن غفلت می‌کنند. باید به این گروه، سخنان شیخ شهید آیت‌الله فضل الله نوری (ره) در گرگ و میش انحراف مسیر نهضت عدالتخواهی (مشروطه بعدی) را یادآور شد که می‌فرمود🔰 «اختلاف میان ما و لامذهب‌هاست که منکر اسلامیت و دشمن دین حنیف‌اند... آنچه خیلی لازم است برادران بدانند و از ‌اشتباه کاری خصم بی‌مروت بی‌دین تحرز نمایند این است که چنین ارائه می‌دهند که علما دو فرقه شده‌اند و با هم حرف دینی دارند و با این ‌اشتباه کاری، عوام بیچاره را فریب می‌دهند... افسوس که این ‌اشتباه را با هر زبانی و به هر بیانی بخواهیم دفع شود، خصم بی‌انصاف نمی‌گذارد». شگرد دشمن، پنهان شدن در میان صفوف و زندگی مردم عادی است که برخورد با آنها را دشوار می‌کند. شگردی که گروهک‌هایی مانند سازمان منافقین و سایر طیف‌های نفاق دنبال کرده‌اند. فضای گرگ و میش فتنه، محیط لازم برای تحرک اجیرشدگان جنگ نیابتی است. یک چاره این است که طیف‌های درون نظام، صراحتا حوزه‌های فعالیت ضد انقلاب را خط قرمز خود بدانند و مرزبندی برای بازشناسی دوست و دشمن را پررنگ کنند. این نیاز همیشگی ماست. بدین ترتیب می‌توان و معابر رخنه آن را کشف و سد کرد./، کیهان، رد پای برجامانده از ...کد مطلب135671 @ShahidRabe
👆و چنین، مُقدَّر شد!🔰 ✅ ✍ مسیر مرجعیتی که خداوند متعال برای تحقق و تداوم حکومت اسلامی، در سلسله استاد و شاگردی، مُقدَّر فرمود. 🌹به مناسبت ایام ارتحال حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)، تحقق بخش حکومت اسلامی، در ایران @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 سالروز ارتحال🔰 ◽️وارث مکتب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)🔰 ◽️رهبر کبیر انقلاب شکوهمند اسلامی🔰 ◽️بنیانگذار نظام الهی جمهوری اسلامی ایران🔰 ◽️مرجع تقلید شیعیان جهان🔰 🌹حضرت آیت الله العظمی امام سید روح الله موسوی خمینی(رضوان الله تعالی علیه)، بر ولایتمداران، تسلیت باد 🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم @ShahidRabe
🌹به مناسبت ایام ارتحال حضرت امام خمینی(ره)🔰 ✍ امام خمینی(ره)، پیشوای فقید انقلاب اسلامی ایران، از معتقدان به مقام علمی و مجاهدات سیاسی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود و او را علمدار دفاع از دین می شمرد و در باره قاتلان وی دیدگاهی شدیدا" منفی داشت. از نظر ایشان: "شیخ شهید نوری رحمه الله" یک شخصیت "مجاهد مجتهد دارای مقامات عالیه" بود که برای انطباق قوانین مشروطه با اسلام قیام کرد و "متمم قانون اساسی" حاصل تلاش و "کوشش ایشان بود" و به همین علت نیز "خارجیها که یک همچو قدرتی را در روحانیت می دیدند... یک دادگاه درست کردند و یک نفر منحرف روحانی نما [ابراهیم زنجانی فراماسون]، [شیخ] را محاکمه کرد و در میدان توپخانه، ایشان را در حضور جمعیت به دار کشیدند". مزار مرجع شهید در قم، پیش از تبعید امام به عراق، پاتوق ایشان و دوستان محسوب می شد. به گفته استاد علی دوانی(ره): امام با جمعی از یاران خود "زمستانها در حجره مرقد شیخ شهید گرد می آمدند و پس از برگزار کردن نماز مغرب و عشاء" بدون همراهی با اصحاب، پراکنده می شدند.آنچه آن و [شیخ فضل الله نوری ره] می خواست به وسيله جانشین بحقش حضرت امام خمينی انجام گرفت. امام پس از پیروزی انقلاب نیز کرارا" از شخصیت و مظلومیت شیخ، و اصل پیشنهادی او در قانون اساسی (نظارت فقها بر مجلس) یاد و ستایش می کرد و ملت ایران را به غور در حوادث مشروطه و عبرت گیری از سرنوشت آن به ویژه شهادت جانگداز شیخ فرا می خواند: اگر روحانیون، ملت، خطبا، علما، نویسندگان و روشنفکران متعهد سستی بکنند و از قضایای صدر مشروطه عبرت نگیرند، به سر این انقلاب آن خواهد آمد که بر سر انقلاب مشروطه آمد...۶۰/۸/۴ ایشان به نویسندگان توصیه می کرد در باره شیخ قلم بزنند. حسین مکی، سیاستمدار و مورخ مشهور، نقل می کند که امام در تاریخ ۱۳۵۸/۲/۲ به وی گفته است که "چرا راجع به مرحوم شیخ فضل الله چیزی نمی نویسید؟" [این بزرگ مرد (شیخ فضل الله) را بشناسید و بشناسانید. ابعاد عظیم علمیش را که جامع علوم معقول و منقول بود، بُعد مرجعیتش را که سعی کردند از اذهان مخفی کنند، اندیشه های والای سیاسیش را که بر گرفته از اسلام ناب بود... مخالفین و دشمنان ایشان از جاهلین و معاندین بوده و هستند.۱۳۴۸ش، نجف، مسجد شیخ انصاری(ره)، خاطرات یاران] امام در مسیر دفاع از اسلام و ستیز با عناصر سکولار، شباهتهایی آشکار بین خود با شهید نوری می دید و دشمنان نظام جمهوری اسلامی را از سنخ کسانی می شمرد که در مشروطه، به منظور انزوای روحانیت در اجتماع و سیاست ایران، دست به قتل علما گشودند. با تأکید بر اینکه "مقصد ما اسلام است"، هشدار می داد: ببینید! چه جمعیتهایی هستند که روحانیون را می خواهند کنار بگذارند؟ همانطوری که در صدر مشروطه... زدند و کشتند....، آن وقت...کشتند مرحوم نوری را، و مسیر ملت را از آن راهی که بود برگرداندند به یک مسیر دیگر، و همان نقشه الآن هست که مطهری را می کشند، فردا هم شاید من و پس فردا هم یکی دیگر را (۱۳۵۸/۳/۳). از نظر امام، ابراهیم زنجانی (رئیس فراماسون! محکمه ای که رأی به اعدام شیخ داد) روحانی نمایی فاسد و نا مهذب شمرده می شد، چنان که در جمع طلاب و مدرسین و دانشجویان دانشگاهها و مدارس عالی کشور فرمود: اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمی خورد!... حتی علم توحید که بالاترین علم است...، انسان را اگر مهذب نباشد، از خدای تبارک و تعالی دورتر می کند. باید کوشش بشود در ... حوزه های علمیه ... کنار علم فقه و فلسفه و ...، حوزه های اخلاق، حوزه های تهذیب... و ... سلوک الی الله تعالی [باشد]. شما می دانید که مرحوم شیخ فضل الله را کی محاکمه کرد؟! یک معمم زنجانی، یک ملای زنجانی محاکمه کرد و حکم قتل او را صادر کرد. وقتی معمم و ملا، مهذب نباشد، فسادش از همه کس بیشتر است.در بعضی از روایات است که در جهنم، بعضی ها اهل جهنم از تعفن بعضی روحانیون در عذاب هستند و دنیا هم از تعفن بعضی از اینها در عذاب... اگر عالم فاسد [باشد]، یک شهر را، یک مملکت را به فساد می کشد، چه عالم دانشگاه باشد چه عالم فیضیه، فرقی نمی کند. (۱۳۵۹/۹/۲۷) نیز فرمودند: مثل مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری [را] در ایران - برای خاطر اینکه می گفت باید مشروطه، مشروعه باشد و آن مشروطه ای که از غرب و شرق برسد قبول نداریم - در همین تهران به دار زدند و مردم هم پای او رقصیدند و کف زدند (۱۳۶۲/۷/۱۳). در دوران مشروطه...یک عده ای که نمی خواستند که در این کشور، اسلام قوه داشته باشد...جوسازی کردند، به طوریکه مثل مرحوم آقا شیخ فضل الله که آن وقت آدم شاخصی در ایران بود و مورد قبول بود، در میدان، علنی ایشان را به دار زدند و پایش هم کف زدند و این نقشه ای بود برای اینکه اسلام را منعزل کنند و کردند...۶۲/۹/۲۶ 🔸منابع: ک، تنهای شکیبا، مقاله استاد دوانی در یادمان تندیس پایداری، خاطرات یاران و... @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📷 دیدار تاریخی برخی از علما و مراجع با رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت الله العظمی امام سید روح الله موسوی خمینی، رضوان الله تعالی علیه @ShahidRabe
🏴 ۱۴ خرداد، سالروز ارتحال🔰 ◽️رهبر کبیر انقلاب شکوهمند اسلامی🔰 ◽️بنیانگذار نظام الهی جمهوری اسلامی ایران🔰 ◽️مرجع تقلید شیعیان جهان🔰 🌹حضرت آیت الله العظمی امام سید روح الله موسوی خمینی، رضوان الله تعالی علیه، بر ولایتمداران، تسلیت باد 💠 مورخ و پژوهشگر فقید استاد علی دوانی(ره):🔰 امام خمینی(ره)، جانشین بحق مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود. بيشتر مقاصد آيت الله شهيد حاج شيخ فضل الله نوری، از جمله «مشروطه مشروعه» و تاسيس «مجلس شورای اسلامی» و حضور شورای ناظر بر مصوبات مجلس (نگهبان)، جامه عمل پوشيده، و آنچه آن و می خواست به وسيله جانشین بحقش حضرت امام خمينی انجام گرفت./از مقاله استاد دوانی در یادمان «تندیس پايداری»،ویژه نامه روزنامه رسالت درنکوداشت مرجع شهید نوری(ره)/نوید شاهد 🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم @ShahidRabe
temp97935007content.pdf
1.18M
🔺 نگاهی به اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی (ره) عنوان مقاله:🔰 مناسبات سیاسی علمای شیعه با سلاطین و دیدگاههای حضرت امام خمینی (ره) ✍ به قلم تاریخنگار ژرف اندیش، (ره) 📚 مقاله ای مهم در فصلنامه مطالعات تاریخ معاصر ایران 🔹چکیده: روابط و مناسبات علما و مراجع شیعه با دولتها و سلاطین عصر خویش (صفویه، افشاریه، زندیه و...) به ویژه در قرون اخیر (قاجاریه و پهلوی)، و فرایند پر نشیب و فراز این روابط و مناسبات از «تعامل» تا «تقابل»، از جمله موضوعات بسیار مهم و اساسی در تاریخ کشورمان است که پرداختن به آن از نگاه امام خمینی، اهمیتی دوچندان دارد. 🔹خصوصا وقتی مورخ جریان شناس و ژرف اندیش٬ مرحوم استاد ابوالحسنی منذر به این موضوع بپردازد. 🔹 موضوعات مهم مقاله:🔰 ▫️ نوع نگاه علما به سلاطین و حکومتها ▫️ فرآیند رسوخ فساد در سلاطین ▫️ مراحل مختلف برخورد علما با مفاسد حکومتها ▫️ داوری امام راجع به مجاهدات و خدمات علما ▫️ رمز مماشات برخی علما با پاره ای از پادشاهان ▫️ ارتباط و تعامل برخی علما با حکومتهای وقت جهت اصلاح و تعدیل و... ✍ در پرتو این نوشتار می توان با حرکت بزرگانی مانند علامه محمد باقر مجلسی، مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری، میرزای بزرگ سید حسن شیرازی، شهید سید حسن مدرس و سایر علمای مجاهد رضوان الله تعالی علیهم، از نگاه حضرت امام خمینی (ره)، آشنایی پیدا کرده و مطالب را با بصیرت بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار داد 🔸منبع: اندیشکده استاد منذر (ره) @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🍃 گرامی باد، آغاز ولایت امام خامنه ای حفظه الله، جانشین شایسته امام راحل ✅ مشروعیت حکومت، منحصر به ولایت داشتن فقیه عادل و اصلح () است.../ نورالکلام، ش ۱۰، از فرمایشات مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع (اعلی الله مقامه الشریف) @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆شیخ بردار شد، اما راه مشروعه خواهی اش را، سالها بعد، مردی از جنس عالمان [واقعی] دین ادامه داد ..... @ShahidRabe
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰 ✅ محبت و ارادت والد و والده حضرت امام خمینی، رضوان الله تعالی علیهم نسبت به مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه الشریف ✍ بانو هاجر، مادر فاضله و با شهامت حضرت امام خمینی، پس از شهادت مظلومانه مرجع شهید، برای ایشان مراسم بزرگداشت گرفت و هر ساله آنرا تکرار می کرد. در واقع، امام راحل به غیر از اینکه شاگردی از شاگردان مرجع شهید به واسطه مرحوم شیخ عبدالکریم حائری یزدی بود، از کودکی نیز با مظلومیت و حقانیت راه شیخ شهید، به واسطه بانو هاجر، والده مکرمه خویش، آشنا شده بود. بانو هاجر احمدی دختر بزرگ میرزا احمد مجتهد بین سالهای ۱۲۸۵ تا ۱۲۸۸ قمری در خمین بدنیا آمد پدرش از عالمان و امام جماعت مسجد جامع خمین بود. شهید آقا سید مصطفی موسوی پدر حضرت امام در محضر میرزا احمد شاگردی کرده و صاحب مراتبی از فضل و کمال گردید. در سال ۱۳۰۰ هجری قمری از دختر بزرگ ایشان خواستگاری کرده و با موافقت استاد با ایشان ازدواج کردند. هاجر خانم بعد از ۲ تا ۳ سال زندگی با سید مصطفی در خمین بهمراه شوهرش برای ادامه تحصیل سید مصطفی به نجف رفتند. فرزند بزرگ ایشان که دختر بود و مولود نام داشت در نجف بدنیا آمد ولی بقیه فرزندان ایشان در خمین متولد شدند. هاجر خانم در بین مردم خمین دارای احترام ویژه ای به خاطر نسبت خانوادگی اش با اهل علم بود و همچنین ازدواج ایشان با آقا مصطفی که ایشان هم مجتهد کمره بود بر این احترام افزود. ویژگیهای شخصیتی ایشان از قبیل پاکدامنی و وفاداری نیز عامل دیگری بود که بعد از شهادت سید مصطفی نیز همواره مورد احترام و تکریم مردم قرار داشت. سرانجام این بانوی بزرگوار در سن ۵۰ سالگی در خمین فوت می کنند و پیکر ایشان به قم منتقل و در قبرستان وادی السلام در جوار مرقد امامزاده احمد از نوادگان امام سجاد علیه السلام، به خاک سپرده می شود. قرائن حاکی است که والد شهید امام راحل، آیت الله سید مصطفی موسوی رضوان الله تعالی علیه، مجتهد منطقه خمین که در ۱۲ ذی القَعدة الحرام ۱۳۲۰ ه ق توسط خوانین ظالم به شهادت رسید، در زمان حضور در عتبات، از مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) کسب فیض نموده و با شاگرد ایشان حاج آقا حسین قمی نیز آشنا و مأنوس بوده اند، در بایگانی سازمان اوقاف و امور خیریه سندی(نامه ای) تاریخی و ارزشمند یافت شده و موجود است كه در آن مرجع عالیقدر، حاج آقا حسین قمی(ره) زعیم قیام علیه کشف حجاب رضاخانی، سه ماه پس از شهادت ایشان، جانشینش را در منطقه خمین، تعیین نموده و از قتل ایشان با كلمه «شهید» تعبیر کرده اند. بانو هاجر، آن شیر زن با شهامت برای قصاص قاتلین همسر، همتی والا به خرج داد و رنج فراوان کشید. 🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم 🔸منابع: پایگاه جامع تاریخ معاصر ایران(مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی)،/پایگاه اطلاع رسانی صدا و سیمای استان مرکزی/ كتاب، پنجاه و یك عریضه و حكم شرعی، امید رضایی/ تبیان، عطاالله باباپور... @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ نقد رویکردهای‌ ناصواب🔰 📑 مقاله دکتر موسی نجفی ‼️دروغ هایی که روشنفکران غربزده، به مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه) بستند🔰 ✍ شیخ فضل‌الله از زاویه بدعت و انحراف با مشروطه مخالفت می‌کرد، مستبدان از زاویه مجلس و آزادی مخالف مشروطه بودند و به همین دلیل مجلس را به توپ بستند. بنابراین، شیخ و مستبدان، به هیچ وجه در یک جبهه نبودند با این حال، خواسته مشروطه خواهان غربزده بعد از فتح تهران، اعدام شیخ بود! در تاریخ نویسی ایران شاهد دو شیوه تاریخ نگاری جهت دار هستیم که نوعا" در نگارش تاریخی، در صدد خدشه وارد کردن به شخصیتهایی هستند که با منشی انقلابی در برابر تحجر و خودفروختگی به غرب می ایستادند. یکی از این افراد تاثیر گذار که سراسر زندگی اش مشحون از آزادگی و پایمردی است، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) است. در رابطه با شبهاتی که پیرامون این مجاهد نستوه از سوی جریان روشنفکری وابسته، مطرح شده است و متاسفانه در بسیاری از نقل قول های اخیر از تاریخ نیز به روایت دروغ از کتاب هایی که نویسندگان مغرض عمدتا" فراماسون و برای انحراف اذهان تاریخ روایت کرده اند، آورده می شود. در ادامه و در لینک زیر بخشی از مقاله عقلانیت تاریخی و تاریخ‌نگاری معاصر ایران و «نقد رویکردهای‌ ناصواب» نوشته دکتر موسی نجفی را می خوانید🔰 http://iusnews.ir/fa/print/137702/ @ShahidRabe
✍ قابل توجه افرادی که قصد تطهیر عملکرد ناصواب علمای بازی خورده حامی مشروطه را دارند!🔰 👈 گوشه ای از اعمال خبیثانه اطرافیان حضرات ۳ + ۱ مقیم نجف، آخوند محمد کاظم خراسانی، میرزا حسین خلیلی تهرانی، ملا عبدالله مازندرانی+ میرزا حسین نائینی (معممین بازی خورده حامی جریان غربگرای مشروطه) 👈 نسبت به ساحت مرجع عالیقدر مشروعه خواه، آقا سید محمد کاظم یزدی(ره) صاحب عروة‌ 👈 به جرم مخالفت با مشروطه، دوستی و همفکری با مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)🔰 ✍ چهره سید، در پس فتنه مشروطه، مورد هجمه های گسترده، تحریف و ترور شخصیت واقع گردید. با آن که دوست و دشمن به زهد و پارسایی سید و بی اعتنایی او به دنیا، معترفند، برخی از مشروطه‌طلبان به جهت بغض و عداوتی که به سبب مواضعش داشتند، می کوشیدند شخصیتی وارونه و دنیاگرایانه از او ارائه دهند، بابی ازلی ماسون هایی همچون احمد کسروی، ناظم الاسلام کرمانی و یحیی دولت آبادی در این دسته قرار دارند که سعی کردند شخصیت سید یزدی را تخریب نمایند و وی را همچون مرجع شهید نوری، نماد افراطی گری و بی‌منطقی معرفی و شخصیت وی را مخل آرامش حوزه نجف نشان دهند و مقلدان وی را نیز حرمت شکن به بزرگان حوزه، قلمداد کنند. مرحوم سید؛ از دست مشروطه‌خواهان هوادار معممین ثلاث+۱ نجف به کرات آسیب دید. به عنوان نمونه آیت الله محسن ملایری نقل کرده که پدرم گفت: یک روز مرحوم سید یزدی در حرم حضرت علی(ع) دعای سمات می خواند، ناگاه یکی از روحانیان مشروطه طلب! که سیگار می‌کشید! (اسمش را نمی خواهم بگویم)، رفت و سیگارش را گذاشت پشت گردن آقا سید محمد کاظم یزدی، او گردنش سوخت و یک نگاهی کرد و هیچ نگفت.(خط سوم در انقلاب مشروطیت، ص ۳۲)/بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در نمونه دیگر، به دنبال موضع گیری صریح سید یزدی، [در مخالفت با مشروطه و تأیید مواضع علامه نوری(ره)]، مشروطه‌خواهان [هوادار معممین ثلاث+ ۱] تصمیم به تهدید و ارعاب ایشان می گیرند. در پی این تصمیم اطلاعیه ای دال بر ترور سید که بر روی آن تصویر دو عدد شش‌لول کشیده بودند به در و دیوار حرم مقدس علوی چسباندند. روزی یکی از اهالی یزد [اشرا] به بهانه پرسش، خدمت سید یزدی رسید و به محض حضور، نامه ای دالّ بر تأیید مشروطه جلوی آقا نهاده و با تهدید اسلحه خواستار امضای آن شد. سید سینه را سپر کرده و گفت: من سال هاست آماده شهادتم. شکوه پارسایی و پایداری، ص 19و20/ جان فدا کردن پیش من آسان تر از امضا کردن این مشروطه [غیر شرعیست] است./دانشنامه اسلامی(ویکی اهل البیت) ✍ آیة اللّه یزدی، در جریان نهضت مشروطه بر اثر اشاعه افکار ضدّ دینی، ادامه این حرکت را به مثابه شبی ظلمانی و آسمانی تیره و تار در افقی نامعلوم و مبهم یافت. در هنگامه اختلاف مجلس، بر خلاف معممین ثلاث+۱ حامی مشروطه در نجف، حاضر نشد در این فضا، تلگرافی در تأیید مشروطه و مجلس امضا کند تا مبادا بدخواهان آن را در تضعیف علامه شیخ فضل اللّه تبلیغ کنند./دانشنامه اسلامی(ویکی اهل البیت) ✍ از اینرو وقتی معممین ثلاث+۱ حامی مشروطه در نجف، تلگراف خود را برای حمایت از مجلس[غربگرای مشروطه] و تضعیف علامه شیخ فضل الله نوری، تهیه کردند، و تلگراف را نزد آیت الله یزدی فرستادند که او هم تأیید و امضا کند، او از امضا خودداری کرده و گفته بود: آخوند خراسانی عالم است ولی دین[۱]ندارد، حاج میرزا حسین دین دارد ولی علم ندارد، مازندرانی نه دین دارد و نه علم، و من از چنین کسانی پیروی نمی کنم. آیت الله یزدی پس از بردار شدن مرجع شهید نوری، به قدری از این جنایت، متأثر شد که بیشتر اوقات از ملاقات با ایرانیان خودداری می کرد.او تا آخر عمر با مشروطه، به دلیل مشروعه نبودن موافقت نکرد./کتاب فاجعه قرن، جواد بهمنی [۱]دین=روش، رویه، رسم، عادت، شریعت، مذهب... ✍ شرمساری، عذاب وجدان، پشیمانی، افسردگی...سرانجام کار🔰 👈آخوند خراسانی، بر اثر شنیدن خبر اعدام شیخ، از شدت ضعف، همانجا وسط کوچه به زمین خورد...بعد از شهادت شیخ، کسی خنده از مرحوم آخوند...ندید تا از دنیا رفت/ک، خانه بر دامنه آتشفشان، ص۲۰۰-۲۰۱ 👈محمد حسین نائینی، نسخه های تَنْبیه ُالاُمَّة و تَنْزیه ُالمِلَّة را که در اثبات مشروطیت نوشته بود، در اواخر عمر(برای جلوگیری از سوء استفاده از مضامین تند آن نسبت به شیخ شهید و صاحب عروة‌) با بهای گزاف از این و آن می خرید و نابود می کرد.دکتر حائری، وی را یکی از قربانیان سرخوردگی...از مشروطه می داند...که دیگر حتی نام مشروطه را به زبان نیاورد/ک، آخرین آواز قو، ص۱۲۴ 👈عبدالله مازندرانی... درحالیکه جلویش لگنی برای قی کردن[به علت مسلول شدن] گذاشته بودند، شخصی آمد و اظهار داشت: شیخ را به دار زدند.متأثر شد و گفت: نظر ما این نبود که او را بکشند!!! تاریخ، افسردگی شدید [مازندرانی] را از عملکرد مشروطه چیان [مورد حمایتش] ثبت کرده است./ از: کتاب، خانه بر دامنه آتشفشان @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا