12026-fa-tarikh-mashroote-angoone-ke-hast.pdf
606.1K
🔴 نسخه PDF
📔 كتاب:
تاريخ مشروطيت، آن گونه كه هست، آن گونه كه بايد باشيد
✍ جستاري در باب روش پژوهش و تحقيق در تاريخ/
◽️نویسنده: استاد فقید علي ابوالحسني(منذر)
◽️منشا مقاله : تاريخ معاصر ايران ،ش ۳۸ ، تابستان ۱۳۸۵
◽️عناوين اصلي كتاب شامل:🔰
۱. اسلام، دين حق و آيين حقيقت پرستي؛ ۲. شناخت واقعيات تاريخي؛ كاري سخت، اما ممكن؛ ۳. كشف حقايق تاريخي؛ شرايط و الزامات؛ ۴. نقد و پالايش نظريّات تاريخي؛ ضرورتي مستمر و جاويدان؛ ۵. مورخ، در بيان نظريات خود، بايد صادق و صريح باشد؛ ۶. لزوم آشنايي با باورها و سنتهاي ملي ـ دينيِ جامعة مورد پژوهش؛ ۷. نكات و شرايط لازم در بررسي دقيق و جامع تاريخ مشروطيت؛ ۸. تاريخ مشروطه؛ درسهاي ارزنده براي امروز و فرداي ايران
✳️ @ShahidRabe
📃 #مقاله
✅ استدلالات شیخ شهید (مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره) در تایید مظاهر دنیای مدرن
✍ 📄 سید هاشم منیری
تلخیص🔰
...«معینالتجار» با همراهی بازرگانان و روحانیون تهران و تبریز، به تکوین و تاسیس نخستین بانک ملی ایران [بانک مرکزی] اقدام کردند. این اقدام بدون حمایت و پشتیبانی روحانیون بی شک قابل اجرا نبود. از آن جمله کمک دویست تومانی [آن زمان] شیخ فضل الله نوری(ره) [در جایگاه مرجعیت دینی] برای این امر مهم است، که خود مستظهر به دلایل فقهی و سیاسی و اقتصادی بود به سرانجام رسید.
وجود لوایح و مکتوبات سیاسی متعددی که از سوی شیخ فضلالله نوری(ره) منتشر شده است به روشنی نشان میدهد که قطب اصلی منظومه فکری او حول اسلامی بودن قوانین و لوایح مجلس و کارکردهای برآمده از آن است. از محورهای اصلی فقه اسلامی نیز دو مقوله «دارالاسلام/ دارالکفر» و «نفی سبیل» است که این دو مقوله در تمامی ابعاد حقوقی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جاری و ساری میباشد. شیخ شهید نیز بر اساس آیه 141 سوره نساء (که به نفی سبیل معروف است و در آن هر رابطهای را که سبب سلطهپذیری و سلطهگری کفار شود؛ ممنوع میدارد)، راهنمای خود قرار میدهد و به دفاع از تجار و بازرگانان ایرانی در برابر بانکهای دول خارجه میپردازد و این مهم در جهت تقویت و استحاکم دارالاسلام قلمداد میشود.
جمله ای معروف از آیتالله العظمی نوری(ره) است که میگوید: «اسلام، زیر بیرق کفر نخواهد رفت.
این عقاید و اعمال، واکنش روس و انگلیس را بر می انگیخت تا آنجا که «بارکلی» سفیر وقت انگلستان در ایران به «گری»، وزیر امورخارجه تلگرام میکند که: «باید توصیه کنیم شیخ فضلالله را از تهران خارج نمایند، زیرا اگرچه او مقام رسمی ندارد ولی نفوذ بسیار زهرآگینی دارد» بنابراین شیخ شهید وزنه و مانعی در برابر آنان بود.
رهایی از سلطه سیاسی و فرهنگ غرب، منوط به استقلال و رهایی از استعمار اقتصادی است. آیتالله نوری نیز همانطور که گفته شد از طرح تاسیس بانک ملی حمایت کرد و حمایت او را باید در چارچوب مبارزه با استعمار اقتصادی فهم و درک نمود. این مبارزه به سالهای قبل برمیگردد آنجا که در رساله ای حاوی 60 مورد سؤال و جواب در پاسخ به سؤال تشبه به غیر مذهب آیا درست است یا نه؟ هرگونه وابستگی به غرب را دشمنی با خدا تلقی میکند. وی در جای دیگر در نامه به علامه محمد قزوینی [شاگرد و نماینده پژوهشی اش در اروپا که به طور مرتب گزارشهایی را از اوضاع اروپا و جهان برای شیخ ارسال می کرد] مژده پیشرفت تشکیل بانک ملی را میدهد که🔰
...موجب کمال امیدواری به بقاء استقلال وطن عزیز و مزید تقویت دین حنیف اسلام است...
بنابراین، حمایت از تاسیس بانک ملی؛ حرکتی در راستای قطع نفوذ اقتصادی روس و انگلیس و حمایت از تجار و بازرگانان داخل ایران بود که از آن به بعد میتوانستند به بانکی که متعلق به قاطبه ملت ایران است افتخار نمایند.
نتیجه اینکه آیتالله نوری(ره) به همراهی نمایندگان ملت و تجار و بازرگانان به تکوین و تاسیس بانکی پرداختند که «ملی» بود و هیچگونه وابستگی اقتصادی و سیاسی با دول استعماری نداشت. این مهم را باید در چارچوب فقهی شیعه در «نفی سبیل»، «دفاع از دولت شیعی»، «دفاع از بازرگانان داخلی» و «استقلال سیاسی» دانست. تنیدگی سه رکن دینی، سیاسی و اقتصادی؛ فرجامی جز استقلال و رهایی از استعمارگران روس و انگلیس نداشت. آیتالله نوری(ره) دیدهبانی بود که اندیشه سبز و زندگی سرخی را برای حفظ استقلال ایران رقم زد و پایداری خود را تا پای دار ادامه داد.
🔸منبع: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، کد مطلب۴۹۳۲
✳️ @ShahidRabe
موقعیت مکانی مزار شریف شهید علامه شیخ فضل الله نوری در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
@shahidrabe
👆عکس نوشته های تاریخی
✅ به بهانه سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر مقدس قم
✍ «حضرت معصومه (س) روز يكشنبه ۲۳ ربيع الاول سال ۲۰۱ هجري قمري برابر با اول آبانماه ۱۹۵ هجري شمسي شهر قم را با قدوم مباركش منور ساخت».
خانه موسي بن خزرج كه محل فرود آمدن حضرت معصومه است در آن روز در منتهي اليه سمت جنوب غربي شهر قم بوده ... امروزه در محله «ميدان مير» محلي است به نام ستيه كه مسجد و مدرسه اي در اطراف آن بنا كرده اند و از قديم الايام سينه به سينه رسيده است كه اين مكان جاي فرود آمدن حضرت فاطمه معصومه است.یدالله حاجی زاده/پژوهشكده باقرالعلوم علیه السلام🔰
balagh.ir
https://www.google.com/amp/s/www.balagh.ir/content/5568%3famp
🌸🍃برکات ورود حضرت معصومه علیها السلام به شهر قم+تاریخچه قم🔰
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/2689/4281/27798/
🌸🍃«ألسَّلاَمُ عَلَيکِ يَا فَاطِمَةَ المَعصُومِة
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَهُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
🌸🍃زندگی نامه و فضائل حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام | پرتال جامع آستان مقدس حضرت معصومه (س)🔰
https://amfm.ir/zendeginameh/
🌸🍃زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها |صوتی و متنی، پرتال جامع آستان مقدس حضرت معصومه (س) + نسخه PDF زیارتنامه🔰
https://amfm.ir/ziaratnameh/
✳️ @ShahidRabe
📸 نمایی زیبا و متفاوت از بزرگراه #مرجع_شهید_علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و برج میلاد/ تهران
📸 Morteza Safataj
🔸منبع: مشرق نیوز👇
mshrgh.ir/922442
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 👆ناگفته های #تاریخ که برای امروز، عبرت آموز است!
🎙سخنان افشاگرانه مورخ و پژوهشگر شهیر معاصر، دکتر موسی فقیه حقانی در همایش دیده بان بیدار (مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه الشریف)، حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام، ۹۶/۵/۱۸ تهران-شهر ری
✍ درباره جایگاه رفیع و با عظمت مرجع شهید علامه نوری(ره) و نقش بابی ازلی ماسون های #نفوذی[۱] وابسته به #انگلیس_خبیث، در تخریب شخصیت و شهادت ایشان
[۱] عمدتا" روحانی نما، مأمور به دستگاه علمای همسو با مشروطه (محمد کاظم خراسانی، سید عبدالله بهبهانی، سید محمد طباطبایی و...)
💠 دکتر حقانی:
مرحوم شیخ فضل الله(ره) از جهت شخصیت و جایگاه، آقای تهران و به عبارتی آقای ایران بودند و کسی از علما به پای ایشان نمی رسید
بحث #اقتصاد_مقاومتی را که مقام معظم رهبری به صورت جدی و برجسته مطرح کردند، آن موقع شیخ فضل الله مطرح کرد. ۱۳۰۶ق طرح تحریم کالاهای خارجی رو ایشان داد... وقتی انگلیس با چنین شخصیتی مواجه می شود که تمام برنامه هایش را به هم می ریزد، شروع می کند به تخریب مرحوم آقا شیخ فضل الله نوری...
#جریان_نفوذ و برنامه های کفر و برنامه های غرب بر علیه ایران و اسلام را، شیخ بر ملا کرد و پاداش این بر ملا کردن، شهادتی بود که نصیب آقا شیخ فضل الله نوری(ره) شد
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 👆امام خامنه ای(حفظه الله) و تحلیل نقادانه عملکرد علمای غفلت زده و فریب خورده حامی #مشروطه!
عملکردی که باعث بردار شدن مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه الشریف) شد.
✍ پاسخ امام خامنه ای(حفظه الله) به این پرسش که 👇
⁉️ چه شد که غربیها، مشخصا" انگلیسی ها، در مشروطه کامیاب شدند؟ از شگردی استفاده کردند؟
بیانات در دیدار شورای مرکزی و کمیتههای علمی همایش صدمین سالگرد مشروطیت۱۳۸۵/۰۲/۰۹
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬👆امام خامنه ای(حفظه الله):
هنوز هم یک عده قلمزنهای ما و گوینده ها و نویسنده های ما به جرم اینکه شیخ فضل الله نوری(ره) با #جریان_انگلیسی و غربگرای #مشروطه همراهی نکرد، حرف #دروغ بی مبنای بی منطق را درباره ایشان، نشخوار و تکرار می کنند!
✳️ @ShahidRabe
⁉️در سودای قرائت مدرن از فقه و اندیشه سیاسی اسلامی
✍ به بهانه درگذشت یکی از مخالفان و تخریب کنندگان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، به دلیل ابتلا به کرونا
💥برگرفته از کانال روزنه ای به فردا (روزنه)
[صفحه ۱ از ۲]
🔹داوود فیرحی زنجانی، دانش آموخته حوزه و همزمان دانش آموخته دانشگاه بود. او به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهش در زمینه علوم سیاسی اشتغال داشت و از نظر سیاسی به گرایشات اصلاحطلبانه و اعتدالی شناخته میشد.
🔹 فیرحی در کنار #سیدجواد_طباطبایی به عنوان قوه عاقله جریان رسانهای اعتدال، خاصه در نشریه #سیاست_نامه قوچانی، نقش ایفا میکرد و همزمان در انجمن علوم سیاسی حوزه نیز سالها به طرح بحث مشغول بود.
دلدادگی فیرحی به پدر معنوی #خرده_جریان_اعتدال، یعنی هاشمی رفسنجانی شاخصه مهم زندگی سیاسی وی بود. او در یادداشتی اختصاصی و در تعابیری مبالغهآمیز، شخصیت هاشمی رفسنجانی را بینظیر و جاذب اضداد دانسته و فعالیتهای وی در اواخر عمر برای تأسیس یک شورا (موسوم به شورای عالی آزاداندیشی دینی) را «آواز قو» نامید و در پایان یادداشت؛ با تشبیه رفسنجانی به «قو» در رثای او، اینچنین به مغازله و مرثیه خوانی پرداخت:
شنيدم كه چون قوي زيبا بميرد
فريبنده زاد و فريبا بميرد...(مردمسالاری آنلاین/29بهمن1395)
🔹بخش اساسی از پروژه فکری فیرحی، ارائه #تأویلهای_دموکراتیک_و_مدرن_از_دین بود. البته وی بدون در نظر گرفتن تفاوت بنیادین دین(به عنوان امر الهی) و دموکراسی(به عنوان مفهوم غیردینی و بشری) و بدون التفات به مفهوم متعالی #مردم_سالاری_دینی، پرونده خود را «برجستهسازی وجوه دموکراتیک نصوص دینی» مینامد:
«نوشتههای بعدی من از کتاب دو جلدی «فقه و سیاست» شروع میشود و بعد از آن کتاب «حکمرانی حزبی» است و پس از آن هم کاری است که راجع به قانون است و هماکنون درحال انجام آن هستم. در این کتابها کوشش میکنم تا وجوه دموکراتیکی که هم در دانش ما و هم بهخصوص در نصوص دینی ماست را #برجسته کنم.»
🔻قرائت فیرحی از عملکرد آخوند خراسانی و نائینی[از حامیان جریان غربگرای مشروطه در نجف] در ماجرای مشروطه را نیز نه از منظر فقهی و دینی، بلکه ناشی از همین نگاه التقاطی-دموکراتیک تفسیر میکند و میگوید:
«من در مطالعات خودم به تدریج متوجه شدم که درست است که در اروپا هم تجدد [اول] در حوزههای دیگری مثل فلسفه و هنر و ادبیات رخ داده و«تجدد سیاسی» کموبیش محصول آن است، اما با مطالعات شخصی و با همکاری دوستان طلبه و دانشجو متوجه شدم که اصلا تجدد در اروپا و بهخصوص در انگلستان– که میگویند مادر نظام سیاسی جدید است- اتفاقا از جان لاک و از «تجدد در تفسیرهای دینی» شروع شده است. مطالعات من نشان داد که این بحث در ادبیات شیعی هم ممکن است و هم اتفاق افتاده است. بزرگانی مثل مرحوم آخوند خراسانی، مرحوم نائینی...[در این زمینه فعالیت کردهاند]. احساس کردم که در واقع نهتنها نسبت «دین» و «دولت دموکراتیک»، متناقض و ناممکن نیست بلکه متفکران ما عناصر آن را برجسته کردهاند.»(مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی/ 29آبان97)
🔹امتداد این نگاه، به سیاستورزی سکولار یا تئوری پردازی التقاطی میانجامد. امری که جناب فیرحی از آن ابایی نداشت و به صراحت ریاستجمهوری، حتی در نظام اسلامی فعلی را #سکولار نامید:
«در کشور ما، رهبری و رئیس قوه قضائیه پست مذهبی است ولی ریاست جمهوری، مذهبی نیست یعنی #سکولار است!»(شبکه اجتهاد/17دی1397)
🔹از جمله اظهار نظرهای عجیب و جنجالی اخیر فیرحی، مربوط به جایگاه جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت دینی است که وی این نظام مقدس اسلامی را در کنار #واتیکان و رژیم غاصب #اسرائیل قرار داده و به عنوان تنها حکومتهای دینی دنیا از آنها یاد کرده بود و البته همچنین در اظهارنظر عجیب دیگری، رندانه به قرینسازی جمهوری اسلامی و #حکومت_بنیامیه پرداخت.
🔹وی با تحریف حکومت اسلامی، رهبری الهی-سیاسی پیامبر را به یک ریاست دموکراتیک، لیبرالمنشانه و عرفی تنزل داد و گفت:
«پیامبر دولت را براساس توافق و قرارداد و جامعه مدنی شکل داده بود و دولت کوچک در کنار جامعه بزرگ را شکل می داد. اما بنی امیه جامعه را لاغر و حقوق مردم و آزادی انسانها را کاهش و دولت را فربه و مطلقه می کنند.»(7شهریور99-کانال شخصی فیرحی)
🔹البته جناب فیرحی، طبق رویه نامبارک رایج در میان برخی محققان علوم سیاسی، با الفاظی توهینآمیز، ایرانیان را #استبداد_زده و #مستبد خواند:
«جامعه ما استبداد زده است و ربطی به نظام سیاسی هم ندارد. تک تک ما در خانه، یک شاه و یک مستبد و حاکم کوچک هستیم.»(مردمسالاری آنلاین/29بهمن)
🔰ادامه در قسمت دوم🔰