پیام آیت الله نوری همدانی.pdf
698.9K
✍ متن پیام مرجع عالیقدر آیت الله العظمی حاج شیخ حسین نوری همدانی(حفظه الله) به همایش بزرگداشت مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه الشریف/شهرستان نور، ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ش
...تا به امروز درباره شیخ بیشتر مسائل و اندیشههای سیاسی ایشان مورد بحث قرار گرفته است که انصافاً یک سیاستمدار دارای مبنا بوده است؛ اما باید توجه داشت که سیاستمداری که سیاستاش اثر گذار در سعادت مردم میباشد پیشینه علمی و اخلاقی اوست؛ در این میان باید توجه کرد آنچه شیخ را ممتاز نمود، فقاهت و علمیت همراه با تقوا ایشان است، زمان شناسی و شناخت دشمن از نکات دیگر این مرد بزرگ میباشد
بهترین گواه (فقاهت و علمیت ایشان)، مرقومه شیخ حبیب الله رشتی ره(وارث علم شیخ الاعظم انصاری ره) بر رساله فقهی قاعده "ضمان ید" داشته است که میتوان فهمید، عبارات آنچنان است که موجب شگفتی میگردد، عالم ربّانی و مجتهد ماهر و جامع منقول و معقول و سپس [میرزا حبیب الله رشتی] توصیه مؤمنین به #تقلید از شیخ فضل الله مینمایند...
✳️ @ShahidRabe
✍ گزارش اجمالی از همایش بزرگداشت مرجع شهید حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه/شهرستان نور، ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ش
1⃣⏪ گزارش اول از- ایرنا
رییس مجلس شورای اسلامی در پیامی به همایش ملی بزرگداشت شیخ فضل الله نوری گفت : آرا و اندیشه ها و مواضع شهید شیخ فضل الله نوری تاثیر بسزایی در دوران نهضت بیداری اسلامی و تحولات تاریخ معاصر داشته است.
در بخشی از پیام محمد باقر قالیباف که روز پنجشنبه در یادواره شیخ فضل الله نوری در شهرستان نور قرائت شد، آمده است: تاریخ پر فراز و نشیب ایران چه بسیار علما، فقها و روحانیون که در راه صیانت از شریعت و ارزش های دینی جان خویش را نثار کرده اند تا چراغ بیداری امت اسلامی هموره روشن و فروزان بماند.
در ادامه این پیام رییس قوه مقننه اضافه شد : یکی از شخصیت های برجسته و سرشار از معرفت دینی ، شهید گران قدر ، مجتهد بیدارگر اسلامی و پرورش یافته حوزه علمیه نجف شهید شیخ فضل الله نوری بود.
قالیباف در این پیام خاطرنشان کرد : ایشان پرچمدار اسلام سیاسی در دوره خویش بود و نقش فعالی در نهضت تنباکو که نخستین قیام فراگیر به رهبری روحانیت بود داشتند.
به گفته وی شهید نوری معتقد بود در ممکلت اسلامی قانون اساسی و سایر قوانین باید مطابق قوانین اسلام و قرآن و با پشتوانه شرع باشد.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : شیخ شهید طلایه دار دفاع از دین و مذهب در انقلاب مشروطه بود که در راه ترویج و تبیین مبانی اسلامی کوشید و تا پای جان استوار و ثابت قدم بر عقیده خویش ماند.
قالیباف در این پیام ارسالی به همایش بزرگداشت شیخ فضل الله نوری در شهرستان نور گفت : اندیشه و سلوک این شیخ برگرفته از سرچشمه پر فیض دین مبین اسلام، معارف علوی و فقه سیاسی شیعه بود و این راهبرد اصولی ایشان جهت حفظ دین در جامعه و اجرای حدود و احکام شرع همواره مورد تاکید قرار می گرفت.
در بخش پایانی این پیام آمده است : این مجاهد مخلص با شجاعت و شهامت در جهت صیانت از اسلام و مبانی شریعت تلاش کرد و با شهادت در این جهاد الهی نام خویش را در گنجینه پر افتخار ملت رشید ایران جاوانه ساخت.
در این همایش یکروزه شماری از علما و روحانیون و شخصیت سیاسی کشوری و استانی حضور داشتند. امسال همایش بزرگداشت شیخ فضل الله نوری در شهرستان های قم ، مشهد و مازندران برگزار شد.
🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰
2⃣⏪ گزارش دوم از- ایرنا
استاد حوزه علمیه قم گفت : شهید شیخ فضل الله نوری یک چشمه فیاض معرفت بود که درس عبرت گیری تاریخی را برای همه ملت ایران مهیا کرده است.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان روز پنجشنبه در همایش ملی بزرگداشت شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری در دانشگاه آزاد اسلامی شهر نور افزود : امروز زمان تناسب دارد و همین تناسب را باید در چنین همایش هایی دید، چرا که کوچک ترین حرکتی به بهانه پاسداشت این #مرجع_عالیقدر مشروطه انجام می گیرد مخالفان و دشمنان چه اندازه دردشان می گیرد.
وی اظهار کرد : اگر طلبه ای مانند بنده بلند شود و از شیخ بزرگ دفاع نماید برخی رسانه ها همسو با رسانه های بیگانه حقیقت و واقعیت های مبارزات شیخ را وارونه جلوه می دهند و برای آنان هم مهم نبود که روزی این دروغ پردازی ها بر ملا می شود به گونه ای که دست پاچه به میدان می آیند و همانند انگلیس خبیث بیایند و بکوبند و این حرکت را خاموش کنند.
وی بیان داشت : امروز هم آنان از این ناراحت هستند که چرا صدایی به نفع شهید فضل الله نوری بلند شده و آن زمان متوجه می شویم در چه لحظه حساسی این علم برافراشته شده و چنین حرکتی کار خداست و نباید تردید داشت.
وی خاطرنشا کرد : شیخ فضل الله نوری آثار و کتاب های فراوانی دارد هفت کتاب در این زمینه دارند، در تتبع تاریخی و میدانی و گفت و گوهای حضوری و شفاهی و بررسی های تاریخی واقعا سرآمد بوده اند.
وی با اشاره به منویات امام راحل (ره ) در باره انقلاب مشروطیت خاطرنشان کرد : بینانگذار انقلاب اسلامی اشاره داشته اگر علما، خطبا ، نویسندگان متعهد ، روحانیون از قضایای صدر مشروطیت عبرت نگیرند تردید نداشته باشند همان اتفاقی بر سر این انقلاب خواهد آمد که بر انقلاب مشروطه آمده بود امروز متاسفانه دشمنی های انقلاب بیشتر از آن دوران شده است.
استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد : باید همسو با فرمایشات امام راحل (ره ) و رهبری فرزانه به تاریخ گذشته نگریست و از آن عبرت گرفت و علت آن هم در کلام زیبای امام علی (ع ) که در روایات اسلامی نقل شده و شاید بتوان از آن به عنوان فلسفه تاریخی استفاده کرد.
پناهیان افزود : امروز تجربه تاریخی در دین ما یک اصل است و صرف نظر از این موضوع دشمنان بشریت هم ترفند جدیدی ندارند تا بتوانند بشریت را به بردگی بکشانند حالا از نگاه ما اگر دشمنان ما همان غربی ها و سلطه طلب ها باشند ترفند های آنان قدیمی است که تکرار می شود.
وی یادآور شد : با نگاهی به سال های گذشته پی برده شده دشمنان ما خیلی عریان آمدند و از عریان فرهنگی هم دفاع می کنند و عده زیادی هم از چنین فرهنگ و اندیشه ای علیه دین دشمنی های خود را بروز می دهند و سعی دارند به بهانه های مختلف این تفکر را به کوچه و بازار بکشانند و سوق دهند تظاهر می کنند مردم در پی هرزگی هستند آن ها همان ضد دین هستند.
وی گفت : از صدر اسلام تاکنون دشمن ، دشمنی کرده به عنوان نمونه در بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون همه می دانیم عده ای در استان های مختلف سر می بریدند و برای این جنایت بزرگ جایزه هم در نظر می گرفتند و وحشیگری را به طور عملی ابراز می کردند تا بتوانند با رعب و وحشت مردم را به عقب برانند و دوباره با همین الگو جریان داعش و تکفیری را تکرار کردند نکته جالب آنکه تروریست های خون آشام مانند کومله ها را صورتشان اصلاح می کردند تا وجاهتی برایشان تثبیت کنند.
پناهیان افزود : امروز باید در برابر ترفندهای دشمن هوشیار بود و بهترین نقشه راه در برابر این ترفندها شناساندن شخصیت شیخ فضل الله نوری و معرفی آثار او با برگزاری این همایش ها به شکل فراگیر تر در کشور است .
🔰ادامه در بخش سوم🔰
🔰بخش سوم🔰
3⃣⏪ گزارش سوم از- باشگاه خبرنگاران جوان
حجتالاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم با بیان اینکه شیخ فضلالله نوری نقشههای انگلیس را برای جداسازی دین از سیاست به هم ریخت، افزود: اکنون در وضعیتی قرار گرفتیم که تلاش برای پاسداشت شیخ فضلالله نوری، برای برخیها دردناک میشود و حتی برخی روزنامههای داخلی وقیحتر از رسانههای خارجی میگویند چرا صدایی به نفع شیخ فضلالله نوری بلند شد
او تناسب زمانی برای این پاسداشت را بسیار لازم و ضروری دانست و افزود: استعمار با سوار شدن بر موج مشروطهطلبی شروع به پا گرفتن کرده بود، اما رهبری علما در جریان مبارزه با استبداد و تحصنها نقش آنها را برملا کرد
حجتالاسلام علیرضا پناهیان ادامه داد: شهید شیخ فضلالله نوری مبارزه با استعمار را در کنار مبارزه با استبداد در یک جهت میدانست
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: شهید شیخ فضلالله نوری مخالفت مشروطه نبود بلکه مخالف مشروطهای بود که بیگانگان آن را برای حذف دین از جامعه ترسیم کرده بودند
🔰ادامه در بخش چهارم🔰
🔰بخش چهارم🔰
4⃣⏪ گزارش چهارم از- خبرگزاری فارس
پناهیان: شیخ فضلالله نوری نقشههای انگلیس را در ایران بههم ریخت
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شیخ فضلالله نوری نقشههای انگلیس خبیث را در ایران به هم ریخت، افزود: اکنون هم در وضعیتی قرار داریم که کوچکترین حرکت برای پاسداشت شیخ فضلالله نوری، برای بعضیها چقدر دردناک میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نور، حجتالاسلام علیرضا پناهیان پیش از ظهر امروز در یادواره شیخ شهید شیخ فضلالله نوری که در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور برگزار شد، با بیان اینکه مطالعه دقیق تاریخ نشان میدهد همه چیز همواره در حال تکرار است، اظهار کرد: در نگاه به تاریخ انقلاب میبینید در اوایل انقلاب سر میبریدند و بعدها داعش هم چنین کرد؛ مانند صدر اسلام و این حرکتها و مشابه همواره تکرار شد و میشود.
وی با بیان اینکه شیخ فضلالله نوری نقشههای انگلیس خبیث را در ایران به هم ریخت، افزود: اکنون هم در وضعیتی قرار داریم که کوچکترین حرکت برای پاسداشت شیخ فضلالله نوری، برای بعضیها چقدر دردناک میشود.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: برخی روزنامههای داخلی وقیحتر از بیبیسی شروع به دروغگویی میکنند که چرا صدایی به نفع شیخ فضلالله نوری بلند شد و این تناسب زمانی پاسداشت بسیار لازم و ضروری است.
پناهیان مشروطه را مقاومت ملی با رهبری علما علیه ظلم و استبداد عنوان کرد و افزود: در جریان مبارزه با استبداد و تحصنها حرکت را تقویت کردند؛ در این زمان استعمار با سوار شدن بر روی موج انتخابات و مشروطهطلبی شروع به پا گرفتن کرد.
وی با بیان اینکه شیخ شهید در واقع مبارزه با استعمار را در کنار مبارزه با استبداد اصل قرار داد، گفت: مخالفت شیخ شهید با مشروطه نبود، بلکه مشروطهای که با پناه بردن به اجنبی پیش برود، مخالف بود.
به گزارش فارس در پایان این مراسم، از سردیس شیخ شهید شیخ فضلالله نوری(ره) رونمایی شد.
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مرور_تاریخ
🎙بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی(حفظه الله) در ایام سالگرد شهادت مرجع شهید حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه الشریف)/ ٨٧/۵/١١
✳️ @ShahidRabe
9⃣1⃣ قسمت نوزدهم/ فراماسیونرها
📕 کتاب فاجعه قرن، تألیف پژوهشگر فقید، استاد جواد بهمنی
✳️ @ShahidRabe
علمای مشروطهخواه.pdf
2.79M
📑 #مقاله / نسخه #PDF
🔸موضوع: علمای مشروطهخواه و نتایج عملکرد آنان
🔸برداشت آزاد با بهرهگیری از آثار قلمی و کلامیِ اندیشمندان در راستای #جهاد_تبیین
🔸تعداد صفحه: ۲۷/ به ضمیمه تصاویر
#تاریخ_بی_روتوش
✳️ @ShahidRabe
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
🔳 به بهانه ایام درگذشت پژوهشگر معاصر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی (۲۳ مرداد ۱۴۰۰) و نقل سخنانی از ایشان درباره مرحوم استاد علی ابوالحسنی منذر
✍ مرحوم استاد مهدی پیشوایی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بود.
🔸برخی سوابق اجرایی و علمی ایشان:
مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
سردبیر فصلنامه علمی-تخصصی تاریخ در آینه پژوهش
مدیریت داخلی و عضو هیئت تحریریه مجله درسهایی از مکتب اسلام
عضو اتاق فکر تاریخ اسلام رادیو معارف و کارشناس برنامه پرسمان تاریخی
مدرس مراکز علمی از جمله دانشگاه آزاد اراک و بروجرد، دانشگاه قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه علم و صنعت تهران
🔸برخی از کتب ایشان:
«تاریخ اسلام از جاهلیت تا رحلت پیامبر اسلام(ص)»
«قهرمانان راستین»
«مبارزات مسلمانان ترکستان»
«شناخت شیعه»
«دورنمایی از زندگانی امام باقر(ع)»
«شخصیتهای اسلامی شیعه»
«ارزیابی انقلاب حسین»
«پیشوای آزاده»
«سیره پیشوایان»
«شام سرزمین خاطرهها»
«مقتل جامع سیدالشهداء»؛ انتشارات موسسه امام خمینی(ره)
«رابطه انقلابهای شیعه با عقیده به انتظار»
«امام حسن پرچمدار صلح و آزادی»
🔰 پای سخن مرحوم استاد مهدی پیشوایی در خصوص استاد فقید علی ابوالحسنی منذر:
مرحوم حجه السلام والمسلمین ابوالحسنی (منذر) دربین علما و شخصیت ها به دونفر علاقه داشت؛ به مرحوم آیت الله شیخ حسین لنکرانی ارادت داشت و نسبت به «آیت الله حاج #شیخ_فضل_الله_نوری» عشق میورزید ولی نسبت به ساحت امیرالمومنین علیه السلام فدایی بود و آنچه از دستش بر می آمد مضایقه نمی کرد.
▪️خاطره ای در زمان حیات ایشان بین ما اتفاق افتاد که معلوم می شود بسیار باریک بین و ظریف بین بود.
سال 72 برای اولین بار کتاب «سیره پیشوایان» را آماده کردم تا در چاپخانه موسسه امام صادق (ع) منتشر شود. حضرت آیت الله سبحانی از استاد ابوالحسنی (منذر) درخواست کرد که یک دور این کتاب را مطالعه کند و نظر بدهد. البته شأن ایشان ویراستاری نبود ولی با لطفی که داشتند از روی احترام یک دور کتاب را دیدند و من یادداشتها و اصلاحیه های ایشان را خواندم و اکثر آنها را اعمال کردم که در ارتقاء سطح کتاب موثر بود وقتی هم که کتاب را به من دادند پیش بینی کردند که این کتاب موجب شهرت شما خواهد شد.
در مواردی تذکر محتوایی دادند که دو مورد را نقل می کنم:
من عنوان فصل اول سیره پیشوایان را امام علی (ع) گذاشته بودم و در خلال بحث مرتب این کلمه امام را تکرار می کردم. ایشان به من گفتند: آقای پیشوائی امام علی (ع) اصطلاح ما شیعیان نیست.
عامه و اهل سنت به تک تک علمایشان می گویند امام (امام محمد غزالی، امام شافعی، امام فخر رازی و...) حالا اگر ما هم گفتیم امام فرقش با بقیه چیست؟
آقا ول کن کلمه امام علی را، ما باید بگوئیم امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام.
دقت و ظرافت را ببینید!
▪️از این بالاتر نمونه دوم است که خلوص ایشان را در ملاکهای داوری و ارزشگذاری نشان می دهد. در همین فصل من بحث «عدالت اجتماعی» امیرالمومنین علیه السلام را مطرح کردم ایشان فرمودند: فلانی عدالت اجتماعی اصطلاح ما نیست، این یک اصطلاح سوسیالیستی است که از چپ ها رسیده وگر نه عدالت در اسلام عام و در شئون مختلف است [عدالت سیاسی، اقتصادی، حکومتی، فردی و...] نویسندگان ما توجه ندارند و از این اصطلاح استفاده می کنند ومن فهمیدم چقدر دقیق و عمیق هستند و هر دو را اصلاح کردم .
از آن به بعد به ایشان علاقمند شدم و امروز هم سخن گفتن در مجلس یادواره ایشان از نظر احساسی و عاطفی بسیار برایم سخت است.
🌺🍃«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
▪️ منابع: همایش بزرگداشت استاد منذر در سال ۹۱/خبرگزاری حوزه(حوزه نت)/ کانال اسرار تاریخ
✳️ @ShahidRabe
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
✅ به بهانه سالروز تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی
✍ مجلس خبرگان قانون اساسی در روز ۲۸ مرداد ۱۳۵۸ با پيام حضرت امام (ره) افتتاح شد، اين مجلس موفق شد با درايت و مدیریت شهيد مظلوم دکتر بهشتی كار تدوين قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران را به انجام برساند.
این مجلس با حضور قاطع و تاثیر گذار چهره های حامی خط امام، مانع از تحرکات اقلیت لیبرال شد و با تصویب اصل مترقی «ولایت فقیه» به عنوان محور نظام اسلامی، سایر نهادهای حکومت را در حول و حوش آن شکل داد.
🔰👇👇
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
‼️قانون اساسی جمهوری اسلامی منبعث از نظریات و خواسته های مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
✍ پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و برگزاری اولین انتخابات که منجر به تعیین نوع حکومت و تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران شد، بحث راجع به تعیین قانون اساسی نظام در محافل مختلف گسترش یافت.
در این مرحله با تیزبینی حضرت امام خمینی (ره) پیشنویس قانون اساسی که پایه نظام جمهوری اسلامی ایران را بر آموزه ها و ارزشهای حیات بخش اسلام به ویژه عدالت اجتماعی و جامعه توحیدی قرار داده، نگارش یافت و با تاکید آن حضرت، انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی در ۱۲ مرداد ۱۳۵۸ برگزار شد.
این مجلس در ۲۸ مرداد سال ۱۳۵۸ فعالیت خود را آغاز کرد تا این که پس از ۳ ماه تلاش و کوشش فوقالعاده و کار پرمسئولیت، تحت مدیریت و درایت بی نظیر شهید مظلوم دکتر بهشتی، تدوین قانون اساسی جمهوری ایران را به انجام رساند.
این قانون اساسی در نهایت در ۱۲ فصل و ۱۷۵ اصل توسط خبرگان قانون اساسی مورد تصویب قرار گرفت. سپس در یک همه پرسی در ۱۲ آذر ۱۳۵۸ ش به تأیید اکثریت مردم ایران رسید و بدین گونه قانون اساسی تازه ای بر مبنای حقوق انسانی و اصول اسلامی تدوین و فصلی تازه در برابر قوانین اساسی کشورهای جهان گشوده شد.
در سال ۱۳۶۸ بخشهایی از قانون اساسی پس از بازنگری در شورای بازنگری قانون اساسی و برگزاری همه پرسی(با تأیید اکثریت مردم)، به اجرا درآمد./ ۲۱ آبان ۱۳۸۷
همشهری آنلاین
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰
💠 مورخ و پژوهشگر فقید، استاد علی دوانی(ره):
پس از پيروزی انقلاب اسلامی ملت ايران به رهبری حضرت امام خمينی(قده)، بيشتر مقاصد آيت الله شهيد حاج شيخ فضل الله نوری جامه عمل پوشيده، و آنچه آن #مرجع_بزرگ و #مجاهد می خواست[همچون یک قانون اساسی اسلامی و...] بوسيله جانشین بحقش حضرت امام خمينی انجام گرفت/برگرفته ازمقاله استاد دوانی در یادمان «تندیس پايداری»، ویژه نامه روزنامه رسالت در نکوداشت آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری(ره)/نوید شاهد
🔴 متأسفانه بسیاری از اسناد مشروطه[از جمله قانون اساسی نوشته شده توسط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره] از بین رفتهاند./مهدی انصاری🔰
💠 استاد مهدی انصاری،
مورخ، پژوهشگر و مشروطه پژوه معاصر، در گفتگو با نسیم آنلاین🔰
یکی از کسانی که در از بین بردن اسناد مشروطه نقش بسیار برجستهای داشت، احمد کسروی (روحانی نمای فراماسون) است که خود در خاطراتش مینویسد، به هر شکلی که امکان داشته اسناد مشروطه را از دست این و آن جمع کرده، بعد هر کدام را که صلاح دانسته نگه داشته و بقیه را نابود کرده و هیچ سندی را هم به هیچ کسی...برنگردانده است! متأسفانه #قانون_اساسی نگارش شده توسط شیخ فضلالله هم در بین این اسناد بود، آن هم یک قانون اساسی مشروعه مشروطه، نه غربی یا عرفی و درباری... متأسفانه عمق تفکر سیاسی شیخ فضلالله نوری(ره) و عمق فاجعه نفوذ اندیشههای غربی برای نابودی هویت ایرانی ـ اسلامی ما، درست مطالعه نشده است.
💠 امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه):
اگر قانون اساسی با متمم آن، که شیخ فضل الله در راه آن شهید شد، دستخوش تصرفات غربی نمیگردید، اسلام و مسلمین ایران آن رنجها را نمیکشید. ما باید از آن توطئهها که از انزوای معممین و متدینین پیش آمد و سیلی که اسلام و مسلمین خوردند عبرت بگیریم و اگر بر اسلام و کشور اسلامی، بخاطر عدم دخالت ما در سرنوشت جامعه، صدمه وارد شود، مقابل ملت و خدا مسئولیم! ۶۲/۱۱/۲۲
💠 امام خامنه ای (حفظه الله):
مرحوم شیخ فضل الله، سر قضیه متمّم قانون اساسی[۱*] چهها که نکشید... ۹۱/۳/۲۲
اگر علمای پیشبینی شده در متمم قانون اساسی [این اصل را، در متمّم قانونِ اساسیِ دوران مشروطه گذاشتند؛ این چیزی بود که توسط شیخ فضلالله انجام شد ۷۲/۵/۵] ، حضور میداشتند، ما امروز از آنچه که هستیم، خیلی جلوتر بودیم. لذا این غفلت در انقلاب و نظام نشد و خوشبختانه حضور امام در انقلاب، با آن قاطعیت و آن بصیرت و آن حزم و آن حکمتی که در ایشان بود، اجازه نداد که دشمنان بخواهند نسبت نظارت علما بر قانون که همان شورای نگهبان است، کاری بکنند که در مشروطه با علمای طراز اول کردند! ۷۰/۱۲/۱۴
♦️مأخذ، نظرات امام راحل و رهبر انقلاب، از کانال جهادتبیینی
[۱*]✍ با تورقی در تاریخ میتوان گفت ساختار مشابه شورای نگهبان و #نظارت مشابه نظارت استصوابی كنونی شورای نگهبان در دوران مشروطه نیز از سوی مرجع شهید علامه شیخ فضلالله نوری، رهبر نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه) تئوریزه شده بود. ساختاری كه در آن دوران به عنوان اصل تراز معروف و برای #فقها و علمای دین وظیفه "نظارت" تعریف شده بود.
🔰ادامه در بخش دوم/پایانی🔰
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
🔰بخش دوم/پایانی🔰
✍ پس از امضای فرمان مشروطه و انعقاد #مجلس و مطرح شدن بحث نگارش #قانون اساسی، درحالی كه اوضاع سیاسی كشور به سمت سكولاریزه شدن پیش میرفت شیخ با تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با طرح نظریه مشروطه مشروعه خواستار نظارت علما بر قوانین مجلس شد؛ عمده نظرات وی در تقابل با مشروطهخواهی #سكولار قرار داشت. در واقع شیخ بر اهمیت وجود #علما به منظور نظارت بر امور مجلس تاكید داشت، از این رو نظریات ایشان را میتوان منطبق با تئوری شورای نگهبان و نظارت استصوابی دانست و مورد بررسی قرار داد.
♦️شهادت شیخ به دست عوامل جریان سکولار و انگلیسی مشروطه، كه معتقد به تطبیق قوانین مجلس با شرع مقدس اسلام و نظارت علما بر امور مجلس بود و همچنین استبداد شاهی و آزادیخواهی انگلیسی را دو روی یک سکه می دانست. ضربهای جبرانناپذیر به جنبش مشروطه وارد ساخت، تحت تاثیر این اقدام جنایت بار عوامل انگلیس، راه برای نفوذ استکبار گشوده شد و با ظهور دیكتاتوری رضاخان انگلیسی، بنیانهای نیمبند مشروطهخواهی متزلزل گشت و مجلس به حربهای در دست استبداد شاهی مبدل شد.
♦️[با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) که خود شاگردی از شاگردان مرجع شهید محسوب می شدند(به واسطه استادش شیخ عبدالکریم حائری که شاگردِ مرجع شهید بود) با تأسی به این تدبیر اساسی و حیاتی ایشان، بر وجود چنین نظارتی از طرف علما به عنوان اصل ضروری از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی(تحت نام شورای نگهبان) تأکید ورزیدند] منابع بخش اول: مرکز اسناد انقلاب اسلامی/کانال حمید رسایی...
🔸قانون اساسی مشروطه؛ طفلی که ناقص به دنیا آمد!
✍ با آغاز به کار مجلس، تهیه قانونی که ساختار حکومت را تعریف و محدود سازد، به دغدغه بنیادین نمایندگان مجلس بدل شد. نخستین مجموعهای که به این منظور تهیه شد، سندی 51 مادهای بود که توسط برادران پیرنیا (حسن معروف به مشیر الدوله و حسین ملقب به موتمن الملک) به نگارش درآمد. بخش عمده این سند ترجمهای از قوانین اساسی چند کشور اروپایی بود. نکتهای که حتی احمد کسروی (فراماسون) هم در کتاب «تاریخ مشروطه» خود به آن ازعان دارد.
طراحان قانون اساسی و برخی از نمایندگان مجلس اول که در مقابل گفتمان «مشروطه مشروعه» مرحوم شیخ فضل الله نوری، نگرش غربگرایانه و غیردینی از مشروطه را مدنظر داشتند، با بهرهگیری از فضای روانی و غلبه حس مشروطهخواهی در میان افکار عمومی، این متن را با شتاب به تصویب رساندند. فاصله گرفتن از این فضای هیجانی و آرام شدن سیر رویدادها میتوانست فضایی عقلانی مهیا سازد تا در سایه آن، ریشههای فکری و اهداف غایی سردمداران این طرز تفکر، با محک نقد عالمانه سنجیده شود تا «سیه روی شود هر که در او غش باشد». امّا تعجیل در تدوین و تصویب قانون اساسی مانع از این امر شد و گفتمان شیخ فضلالله را به حاشیه راند...
این شتاب بیش از حد باعث شد تا در اولین قانون اساسی مصوب مجلس مشروطه، فقدان ارکان و بنیانهای مرسوم در قوانین اساسی، به چشم بیاید. در نتیجه آنچه قانون اساسی نامیده میشد عملاً «سند قانونی روشمندی نبود و مرکب از مجموعه شروط با عجله سرهم بندی شده بود! از این مهم تر اینکه در هیچ کدام از اصول آن به حقوق و آزادیهای عمومی، آزادی احزاب، تفکیک قوا و استقلال قوه قضائیه نیز اشارهای نشده بود.
متمم قانون اساسی رسما" در ۱۵ مهر ۱۲۸۶ ش و یک سال پس از تأسیس مجلس شورای ملی به تصویب رسید. امّا ناهمخوانی با خصلتهای مذهبی و اجتماعی جامعه، زمین ناهموار سیاست در ایران و حرکات همراه با احتیاط و مدارا و غیرمستقل، برخی نخبگان سیاسی و نمایندگان مجلس (وابستگی به غرب و اجانب) این متمم را نیز دچار ناکارآمدی کرد و زمینه های آغاز دوران سیاه دیکتاتوری رضاشاه را فراهم آورد.
مهم ترین اصل آن که با تلاش #مرجع_شهید علامه «شیخ فضلالله نوری» و پیگیریهای مداوم ایشان به متمم اضافه شد، اصل دوم متمم بود. متن اصل تنظیم شده شیخ، چنین بود:🔰
«مجلس .... باید در هیچ عصری از اعصار مواد قانونیه آن مخالفتی با قواعد مقدسهی اسلام و قوانین موضوعهی حضرت خیرالانام(صلیاللهعلیهوآلهوسَلم) نداشته باشد و معین است که تشخیص مخالفت قوانین موضوعه با قواعد اسلامیه بر عهده علمای اعلام ادام الله برکات وجودهم بوده و هست». در ادامه این اصل هم ترتیب نظارت مجتهدین بر قوانین مصوب مجلس شورای ملی را به تشکیل هیاتی پنج نفره از«مجتهدین و فقهای متدینین که مطلع از مقتضیات زمان هم باشند» منوط میساخت.../سید مرتضی حسینی، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، کد5001
✳️ @ShahidRabe
🔸پیشگامی مرجع شهید علامه شیخ فضلالله، اعلی الله مقامه در حرکتهای اجتماعی و سیاسی/ باور شیخ شهید به مشروطه مشروعه
✍ گفتوگوی ایبنا(خبرگزاری کتاب ایران) با پژوهشگر معاصر؛ زینالعابدین درگاهی، نویسنده کتاب «سربند های بی سر، یادی از مجتهد مجاهد شهید شیخفضلالله نوری(ره)»
ناشر: هاوژین ویراستار: صبا معاشثانی زبان: فارسی، سال چاپ: 1400 نوبت چاپ: 1 تیراژ: 500 نسخه تعداد صفحات: 48
⏪ کامل گفتگو👇
https://www.ibna.ir/vdcjatetvuqexxz.fsfu.html
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🎙حجتالاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان:🔰
📌ما هوش راهبردی رسانهای نداریم!
🔻بزرگداشت شیخفضلالله کمترین انعکاس را در صدا و سیما و رسانههای انقلابی ما داشت!
🔻در عوض بیبیسیچیها بلافاصله فعال شدند!
🔻رسانههای خواب ما، و رسانههای بیدار انگلیسی، بدانند: سال آینده ۳ شب در محل شهادت شیخ فضل الله عزاداری داریم!
🔸از: کانال رسمی علیرضا پناهیان
✳️ @ShahidRabe
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
👆به بهانه یک تصویر
🗓 ۲۹ مرداد ۸۳/ سوادکوه
📷 گفتگوی پژوهشگر فقید، علی ابوالحسنی منذر (راست تصویر) با مرحوم آیت الله عبدالله نظری (خادم الشریعه)
✍ در این جلسه، آیت الله نظری، مسموعات و اطلاعات ارزندهای را که از استادش آیت الله مهدی امامی مازندرانی(ره) مستقیماً درباره مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری (ره) شنیده، روایت میکند و از اشکهای مرحوم امامی مازندرانی در مویه شیخ سربدار، میگوید. پدر ایشان، آیت الله عبدالنبی نظری نیز، مشروعه خواه و از هواداران علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود و در برابر عناصر التقاطی، غربگرا و دین ستیز پایداری میکرد.
یکی از محورهای مهم در تلاشهای تحقیقاتی مرحوم منذر، ترسیم سیمای راستین مرجع شهید علامه نوری و ابهام زدایی از حیات علمی و اجتماعی و دیدگاه های آن شهید بزرگ اسلام میباشد که سالیان متمادی توسط قلم و زبانِ مسموم و تحریفگر غربگرایان وابسته، تخریب شده است.
در این راستا، تاليف مجموعه ای پيرامون ابعاد مختلف شخصيت علامه شیخ فضل الله(اعلی الله مقامه) را وجهه همت خويش قرار داد که ۷ جلد آن با عناوين زير توسط مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، انتشار یافته است.
۱.آخرين آواز قو!؛ بازكاوی شخصيت و عملكرد شيخ بر اساس آخرين برگ زندگی او و فرجام مشروطه
۲.شيخ فضل الله نوري(ره) و مكتب تاريخ نگاری مشروطه (كتاب سال حوزه)،
۳.انديشه سبز، زندگی سرخ؛ زمان و زندگی شيخ،
۴.خانه بر دامنه آتشفشان؛ شهادت نامه شيخ،
۵.ديده بان بيدار!؛ دیدگاهها ومواضع سیاسی وفرهنگی شیخ،
۶.كارنامه شيخ ؛ پرسش ها و پاسخ ها،
۷.كالبد شكافی چند شايعه درباره شیخ؛
✳️ @ShahidRabe