🏴 ۲۳ اسفند، سالگرد ارتحال، رهبر نهضت اسلامی "ملی شدن صنعت نفت" آیت الله مجاهد، سید ابوالقاسم کاشانی رضوان الله تعالی علیه، تسلیت باد
🌷 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
✍ دیدگاه امام خمینی(ره) درباره مبارزات آیت الله کاشانی(ره)🔰
در نگاه امام راحل، مجاهدت خستگی ناپذیر آیت الله کاشانی(ره) اولا" در تداوم حرکت میرزای شیرازی(ره) و مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) به ظهور و بروز درآمد، ثانیا محور اصلی این مجاهدت وقفه ناپذیر، اسلام و قوانین مترقی و زندگی ساز آن بود، ثالثا" از ابتدای این حرکت، مخالفت سرسختانه ایادی داخلی استعمار و شیفتگان غرب و انگلیس و آمریکا به شکل حرکت های مرموز ملی! و در عین حال غربی! آغاز شد و جبهه ملی و سایر احزاب ملی گرا این عناد و مخالفت علیه اسلام و رهبری آیت الله کاشانی و اهداف والای او را ساماندهی کردند.
در رویکرد تاریخی امام راحل و آیت الله کاشانی، قیام و مجاهدت پرشور مرجع شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری جایگاه ویژه ای دارد. شیخ از رهبران نهضت مشروطه ایران به شمار می رفت لکن پس از مشاهده نفوذ غرب گرایان وابسته به استعمار انگلیس در نهضت مشروطه و مصادره آن به نفع انگلیس با مشروطه ای که تغییر ماهیت داده و از اسلامی به غربی و انگلیسی تبدل یافته بود مخالفت می ورزد و با شیفتگان غرب مواجه می شود. این جریان اگرچه در مشروطه نام و عنوان خاص و سامان یافته ای نداشت ولی در دوره های بعد تحت عنوان جبهه ملی و حزب ملت ایران و نهضت آزادی و گروه های ملی ـ مذهبی به فعالیت علیه حاکمیت اسلام پرداختند. ادامه مطلب👇
https://hawzah.net/fa/Article/View/94806/
@ShahidRabe
🔴 به بهانه سالمرگ ایدئولوگ ماده باور ضد دین و توحید، کارل مارکس/۱۴ مارس ۱۸۸۳
او به همراه فردریش انگلس، مانیفست کمونیست را که مشهورترین رسالهٔ تاریخ جنبش سوسیالیستی است منتشر کردهاست. مارکس نویسندۀ «سرمایه» مهمترین کتاب این جنبش است. نگاه مارکس به دین نگاهی منتقدانه است. مارکس در، ک، نقد عناصر فلسفه حق میگوید: «پیش نقد هر نقدی نقد به دین است» و مینویسد:«نقد مذهب انسان را از بند فریب میرهاند! مارکس، در مصاحبهای میگوید که به خدا معتقد نیست/ اسناد بینالملل اول، ترجمهٔ مراد فرهاد پور و صالح نجفی
.
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰
🔴 بیش از یک قرن پیش🔰
✍ اعلام خطر از فعالیت فرقه ها و مکاتب نوظهور انحرافی،
توسط بزرگ مردی که به گفته بزرگان،
"می فهمید، می دید، می دانست و پیش بینی می کرد. جلوتر از زمانش بود و جامع علوم معقول و منقول"🔰
💠 مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف:🔰
...در این عصر ما فرقههایی پیدا شدهاند که بالمره منکر ادیان و حقوق و حدود هستند. این فرق مستحدثه را، بر حسب تفاوت اغراض، اسمهای مختلف است: آنارشیست[۱]، نیهیلیست[۲]، سوسیالیست[۳]، ناطورالیست[۴]، بابیست[۵]؛ و اینها یک نحو چالاکی و تردستی در اثاره [برانگیختن] فتنه و فساد دارند و به واسطه ورزشی که در این کارها کردهاند، هر جا که هستند، آنجا را آشفته و پریشان میکنند. سالهاست که دو دسته اخیر از اینها، در ایران پیدا شده و مثل شیطان، مشغول وسوسه و راهزنی و فریبندگی عوام اضل من الانعام هستند. یکی فرقه "بابیه" است و دیگر فرقه "طبیعیه" (ماتریالیست[۶]). این دو فرقه، لفظاً مختلف است و لبّاً [= در باطن] متفق هستند و مقصد صمیمی آنها نسبت به مملکت ایران، دو امر عظیم است: یکی تغییر مذهب، و دیگری تبدیل حکومت[از صورت و ظاهر اسلامی به صورت و باطن صد در صد ضد اسلامی] / (ر. ک: رسائل، اعلامیهها…، ترکمان، ص ۷۴)
[۱] اقتدارگریزی، سروریستیزی یا آنارشیسم (به فرانسوی: Anarchisme) در زبان سیاسی به معنای نظامی اجتماعی و سیاسی بدون دولت، یا بهطور کلی جامعهای فاقد هرگونه ساختار طبقاتی یا حکومتی است. آنارشیسم، همکاری داوطلبانه را درست میداند در قالب ایجاد گروههای خودمختار! آنارشیستها بهطور کلی با حاکمیت هرگونه دولت مخالفند و دموکراسی را نیز استبداد اکثریت میدانند.نهایت کار آنارشیسم، هرج و مرج است.
[۲] در فلسفه، بیمعنیاِنگاری، به معنای انکار معنی و ارزش برای هستی جهان است. هیچانگاری، نیستانگاری یا نیهیلیسم (برگرفته از nihil لاتین به معنای هیچ)، نامهای دیگر بیمعنیانگاری است.
بیمعنیانگاری، به هر نوع دیدگاه فلسفی گفته میشود که وجود یک بنیان عینی (ابژکتیو) برای نظام ارزشی بشر را رد میکند.این اندیشه معمولاً در ارتباط نزدیک با بدبینی عمیق و شکگرایی رادیکال است.
[۳] جامعهخواهی، جامعهگرایی یا سوسیالیسم (به فرانسوی: Socialisme)، اندیشهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که برای ایجاد نظم اجتماعی مبتنی بر انسجام همگانی میکوشد.هدف سوسیالیسم نفی و لغو مالکیت خصوصی است و برقراری مالکیت اجتماعی بر ابزارهای تولید. این «مالکیت اجتماعی» ممکن است مستقیم باشد، مانند مالکیت و ادارهٔ صنایع توسّط شوراهای کارگری، یا غیرمستقیم باشد، از طریق مالکیت و ادارهٔ دولتی صنایع…
[۴] طبیعتگرایی یا ناطورالیسم یا ناتورالیسم (به فرانسوی: Naturalisme) گرایش و جنبش ادبی است که اواخر قرن نوزده تحت تأثیر نظریات داروین که معتقد بود انسان از نسل میمون است! شکل گرفت. این جنبش بر جزئیات روزمرهٔ زندگی تأکید میکرد، چرا که رفتار آدمی و سرنوشتش را در چارچوب جبر تحمیل شده از سوی وراثت و محیط به رسمیت میشناخت.
[۵] بابیت یا آیین بابی (بیانی)، بابیه، بابیست، فرقه ای ضاله است که در سال ۱۲۶۰ قمری توسط علیمحمد باب با کمک انگلیس برای خدشه به تشیع جعفری اثنی عشری در ایران پدید آمد.باب خود را پیامبری جدید و بشارت دهندهٔ دینی که قرار است پس از او توسط «من یُظهِرهالله» (آنکه خداوند او را ظاهر خواهد ساخت)، ظاهر شود خواند.دستگیر و اعدام شد، پیروانش که به «بابی» مشهور بودند بر طبق بیانات باب به دنبال «من یظهره الله» میگشتند. تا اینکه بهاءالله، باکمک انگلیس خود را «من یظهره الله» یا همان موعود خواند.برخی بابیان به او ایمان آورده و بهائی نام گرفتند.
[۶] مادّهگرایی، مادّهباوری یا ماتریالیسم (به انگلیسی: Materialism)، به دیدگاهی گفته میشود که بر این باور است که هر آنچه در هستی وجود دارد ماده یا انرژی است و همهٔ چیزها از ماده تشکیل شدهاند و همهٔ پدیدهها (از جمله آگاهی) نتیجهٔ برهمکنشهای مادی است. به عبارت دیگر، ماده تنها چیز است و واقعیت عملاً همان کیفیتهای در حالِ رخ دادنِ ماده و انرژی است. شاخههای مهم آن مادهباوری مکانیکی و مادهباوری دیالکتیکی میباشند.
@ShahidRabe
✅توصیه اولیاء الله
✍ مرجع شهید حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه)
خواندن دعای سیفی صغیر(قاموس) را موجب رستگاری در دو جهان می دانستند.
[همچنین، مجرب برای مواجه با خصم و دشمنان زبون و نقشه های شوم آنان، هرکس آن را در سفر یا حضر بخواند آفتی به او نرسد]
و می فرمودند هر مؤمنی با حضور قلب هر روز یك بار این دعا را بخواند، از سرّ توحید چیزی بر او منكشف گردد كه «لا عینٌ رأت، و لا اُذُن سمعت»(نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده)
مفاتیح الجنان.بخش ادعیه مراجعه شود.
@ShahidRabe
🔴 از منظر اندیشمندان و متفکرین ایران اسلامی
✍ چیستی دغدغه مشروعه خواهان🔰
💠 دکتر رضا داوری اردکانی، فیلسوف، رئیس فرهنگستان علوم و از چهرههای شاخص در حوزهٔ نظریهپردازی فرهنگی و اندیشهٔ فلسفی ایران:
شواهد نشان مي دهد كه انگليس در انقلاب مشروطیت، به آزادي مردم ايران اهميت نمی داده و حتي بسياري از مدعيان مشروطه خواهي، به تقليد از غرب و تنها در حرف و لفظ با استبداد، مخالف بودند و از ليبراليسم غربي، سست اعتقادي و يا بي اعتقادي و اباحه را گرفته بودند. شيخ فضل الله نوري(ره) كه ماده دوم متمم قانون اساسي مشروطه را پيشنهاد كرد (كه بر طبق آن شرط اعتبار قوانين، عدم مخالفت، يا مطابقت با احكام و قواعد شريعت است) صرفا" نگران نبود كه عده اي لاابالي به احكام دين، یا منافق و طبيعي و دهري و بابي در ميدان سياست وارد شده اند، بلكه اباحيت را در طبيعت ليبراليسم مي ديد.[اباحیه=جماعت ملحدان، که چیزی را حرام و ناروا ندانند]
در زمره رهبران مشروطه و در مجلس شوراي ملي، اشخاصي وارد شده بودند كه نسخه متابعت و تقليد بي چون و چرا از غرب را مي دادند و از اين معني پيدا بود كه كار مشروطه به صرف محدود كردن قدرت شاه و تأسيس مجلس و دولت محدود نمي شد.
در انقلاب مشروطيت معدودي كه مي دانستند مشروطه، مشروعه نمی شود، به ملاحظه «دفع افسد به فاسد» ،جانب مشروطه را گرفتند.اينها مي گفتند ميان دو بد بايد، كمتر بد را انتخاب كرد و در نظرشان مشروطه كمتر از استبداد آن زمان بد بود. مي دانيم كه جمعي ديگر كه شيخ فضل الله نوري(ره) در رأسشان بود، مشروطه را افسد از حكومت و سلطنت آن زمان مي دانستند. شيخ چنانكه در رسائل و مقالات خود نوشته است، با مشروطه به معني محدود كردن قدرت سلطنت و تأسيس عدالتخانه مخالف نبود و زماني كه از در مخالفت با مشروطيت در آمد كه در آراء و اقوال مروجان و مبلغان مشروطه خواهي، آثار كفر و زندقه و نفاق ديد و بيمناك شد كه مبادا شعله آزاديخواهي كه از اروپا آمده ،به جاي اينكه در خانه ظلم و استبداد افتد، خرمن دين را بسوزاند...
این طایفه با آورده غرب، اعم از سوسياليسم و ليبراليسم و ... مخالفت كرده اند، ولي بر خلاف آنچه بسياري از نويسندگان [معلوم الحال] پنداشته اند، قصدشان دفاع از رژيم استبدادي و رسوم كهن ظلم و تعدي نبوده است. اينها در وراي ظاهر شعار آزادي و برابري و برادري، عدول از قواعد ديني و رجوع به اباحيت را ديده اند و بيمناك بوده اند كه مبادا از چاله استبداد و سلطنت مطلقه به درآيند و به چاه زندقه و بي ديني بيفتند. اين طايفه را معمولا [همین افراد و نویسندگان معلوم الحال] حامي استبداد، و مرتجع خوانده اند و اين، ظلم بيشتر مورخان [عمدتا" فراماسون] تاريخ صدساله اخير است كه هنوز هم ادامه دارد. در اغلب كتب تاريخ مشروطيت، شيخ فضل الله نوري(ره) را [ناجوانمردانه] حامي استبداد قلمداد كرده و اعمال و رفتارش را به خودخواهي و رياست طلبي و دنياداري باز گردانده اند و حتي اين احتمال را در نظر نياورده اند [یا نخواستند که در نظر آورند] كه شايد ایشان از دين و شريعت دفاع كرده باشد. مشابهت مشروعه خواهان و طرفداران سلطنت مطلقه، در مخالفت با سياست جديدِ فرا گرفته و آورده از غرب بود. البته اگر مخالفت يك طايفه با غرب براي دفاع از دين بود، گروهي نيز در پناه دين از قدرت و سلطنت استبدادي دفاع مي کردند و [این به معنی یکی بودن مشروعه خواهان و سلطنت طلبان نبود]. اما در مقابل، مخالفان ضد ظلم و استبداد و طرفداران مشروطه و دموكراسي، به اصول غربي پناه برده و با غرب همراه [ و ظالم اصلی دوران] شدند. كساني كه شيخ فضل الله را حامي استبداد خوانده و مقصد او را حفظ وضع ظلم و جور دربار آن زمان دانسته اند! اگر حقيقتا" با ظلم و استبداد و استعمار مخالفند و تأييد آن را روا نمي دارند، چرا ميرزا فتحعلي آخوندزاده و ميرزا ملكم خان را نوكر روس و عامل استعمار بريتانيا نمي دانند؟ و گاهي هم كه به اسناد مؤيد اين معني برخورد مي كنند زود از كنار آن مي گذرند و يا به توجيه مي پردازند؟...
هنوز هم نويسندگاني [معلوم الحال] هستند كه كساني را كه دعوت به تأمل در اين مسائل مي کنند، حامي استبداد و مثلا" مدافع متعصب و قشري و حتي فرصت طلب حكومت اسلامي مي خوانند.../
منبع: پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادت(نوید شاهد) از ماهنامه فرهنگی شاهد یاران/ شماره 102-103
@ShahidRabe
📜برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰
✍ سیری در حیات سیاسی، میرزا حسن آقا مجتهد تبریزی قدس سره، مجتهد بزرگ مشروعه خواه آذربایجان در عصر مشروطه و از همفکران و یاران مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه الشریف
... وقتی میرزا حسن آقا مجتهد تبریزی با مرجع شهید علامه شیخ فضل اللّه در حرم حضرت عبدالعظیم(علیه السلام) بر ضد عملکرد دین ستیزانه مشروطه چیان غربگرا، متحصّن بود، سید محمد طباطبایی و سید عبدالله بهبهانی و افراد دیگری از حامیان مشروطه غربگرا، به ری می آیند و از شیخ شهید می خواهند تا به تهران برگردد. پس از این كه از بازگرداندن شیخ ناامید می شوند، از یاران و همراهان وی، از جمله مجتهد تبریزی می خواهند كه به تهران بازگردند; امّا مجتهد تبریزی در پاسخ به آنان می گوید «آیا حرف خلاف قاعده كه مخالف با شرع مقدّس و قرآن شریف باشد، از ایشان شنیده اید؟... اگر عنوان و عبارات ایشان از آیات قرآنی است، چرا تصویب نمی كنید؟» این سخنان می رساند كه همكاری مجتهد با شیخ فضل اللّه نه از سر اضطرار و ناچاری، بلكه بدین علّت است كه مرجع شهید را با شرع قویم و قرآن كریم همسو می دیده است....کامل مطلب👇
https://hawzah.net/fa/Article/View/77992/
@ShahidRabe
20101123171330-آیت الله حاجی میرزا حسن آقا مجتهد تبریزی مؤسس و مصحح مشروطه در تبریز.pdf
1.3M
🔴 نسخهPDF
📗 عنوان مقاله:🔰
"آیت الله حاجی میرزا حسن آقا مجتهد تبریزی، قدس سره مؤسس و مصحح مشروطه در تبریز"
✍ عالم بزرگ مشروعه خواه آذربایجان و از مدافعین، همفکران و یاران مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت مشروعه خواهی
✍ نویسنده و محقق: استاد علی ابوالحسنی(منذر) رضوان الله تعالی علیه
📑 تعداد صفحه: ۵۶
@ShahidRabe
✍ نکته های تاریخی 🔰
💢 مرحوم آیت الله سید محمد تقی خوانساری(ره)، مرجعی که نماز بارانش مورد اجابت الهی قرار گرفت، اندوهگین و سوگوار مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود.
...ایشان طاقت نمی آورد، ببیند عکس به دار زدن شیخ فضل الله نوری(ره) را.../نقل از مرجع بزرگ شیعه، آیت الله شیخ محمد علی اراکی(ره)/کتاب تنهای شکیبا، استاد علی ابوالحسنی(ره)
@ShahidRabe