eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.3هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
260 ویدیو
351 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷۲۲ اسفند ماه روز بزرگداشت شهدا گرامی باد 🎥⁉️ آیا می دانید که بزرگ اسلام در منظر امام خامنه ای(حفظه الله) کدام شخصیت بوده است؟ 🌷شادی روح شهدای اسلام، از صدر اسلام، تاکنون🔰 🌷«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 ۲۳ اسفند، سالگرد ارتحال، رهبر نهضت اسلامی "ملی شدن صنعت نفت" آیت الله مجاهد، سید ابوالقاسم کاشانی رضوان الله تعالی علیه، تسلیت باد 🌷 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» ✍ دیدگاه امام خمینی(ره) درباره مبارزات آیت الله کاشانی(ره)🔰 در نگاه امام راحل، مجاهدت خستگی ناپذیر آیت الله کاشانی(ره) اولا" در تداوم حرکت میرزای شیرازی(ره) و مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) به ظهور و بروز درآمد، ثانیا محور اصلی این مجاهدت وقفه ناپذیر، اسلام و قوانین مترقی و زندگی ساز آن بود، ثالثا" از ابتدای این حرکت، مخالفت سرسختانه ایادی داخلی استعمار و شیفتگان غرب و انگلیس و آمریکا به شکل حرکت های مرموز ملی! و در عین حال غربی! آغاز شد و جبهه ملی و سایر احزاب ملی گرا این عناد و مخالفت علیه اسلام و رهبری آیت الله کاشانی و اهداف والای او را ساماندهی کردند. در رویکرد تاریخی امام راحل و آیت الله کاشانی، قیام و مجاهدت پرشور مرجع شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری جایگاه ویژه ای دارد. شیخ از رهبران نهضت مشروطه ایران به شمار می رفت لکن پس از مشاهده نفوذ غرب گرایان وابسته به استعمار انگلیس در نهضت مشروطه و مصادره آن به نفع انگلیس با مشروطه ای که تغییر ماهیت داده و از اسلامی به غربی و انگلیسی تبدل یافته بود مخالفت می ورزد و با شیفتگان غرب مواجه می شود. این جریان اگرچه در مشروطه نام و عنوان خاص و سامان یافته ای نداشت ولی در دوره های بعد تحت عنوان جبهه ملی و حزب ملت ایران و نهضت آزادی و گروه های ملی ـ مذهبی به فعالیت علیه حاکمیت اسلام پرداختند. ادامه مطلب👇 https://hawzah.net/fa/Article/View/94806/ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 به بهانه سالمرگ ایدئولوگ ماده باور ضد دین و توحید، کارل مارکس/۱۴ مارس ۱۸۸۳ او به‌ همراه فردریش انگلس، مانیفست کمونیست را که مشهورترین رسالهٔ تاریخ جنبش سوسیالیستی است منتشر کرده‌است. مارکس نویسندۀ «سرمایه» مهم‌ترین کتاب این جنبش است. نگاه مارکس به دین نگاهی منتقدانه است. مارکس در، ک، نقد عناصر فلسفه حق می‌گوید: «پیش نقد هر نقدی نقد به دین است» و می‌نویسد:«نقد مذهب انسان را از بند فریب می‌رهاند! مارکس، در مصاحبه‌ای می‌گوید که به خدا معتقد نیست/ اسناد بین‌الملل اول، ترجمهٔ مراد فرهاد پور و صالح نجفی . 📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰 🔴 بیش از یک قرن پیش🔰 ✍ اعلام خطر از فعالیت فرقه ها و مکاتب نوظهور انحرافی، توسط بزرگ مردی که به گفته بزرگان، "می فهمید، می دید، می دانست و پیش بینی می کرد. جلوتر از زمانش بود و جامع علوم معقول و منقول"🔰 💠 مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف:🔰 ...در این عصر ما فرقه‌هایی پیدا شده‌اند که بالمره منکر ادیان و حقوق و حدود هستند. این فرق مستحدثه را، بر حسب تفاوت اغراض، اسمهای مختلف است: آنارشیست[۱]، نیهیلیست[۲]، سوسیالیست[۳]، ناطورالیست[۴]، بابیست[۵]؛ و اینها یک نحو چالاکی و تردستی در اثاره [برانگیختن] فتنه و فساد دارند و به واسطه ورزشی که در این کارها کرده‌اند، هر جا که هستند، آنجا را آشفته و پریشان می‌کنند. سالهاست که دو دسته اخیر از اینها، در ایران پیدا شده و مثل شیطان، مشغول وسوسه و راهزنی و فریبندگی عوام اضل من الانعام هستند. یکی فرقه "بابیه" است و دیگر فرقه "طبیعیه" (ماتریالیست[۶]). این دو فرقه، لفظاً مختلف است و لبّاً [= در باطن] متفق هستند و مقصد صمیمی آنها نسبت به مملکت ایران، دو امر عظیم است: یکی تغییر مذهب، و دیگری تبدیل حکومت[از صورت و ظاهر اسلامی به صورت و باطن صد در صد ضد اسلامی] / (ر. ک: رسائل، اعلامیه‌ها…، ترکمان، ص ۷۴) [۱] اقتدارگریزی، سروری‌ستیزی یا آنارشیسم (به فرانسوی: Anarchisme) در زبان سیاسی به معنای نظامی اجتماعی و سیاسی بدون دولت، یا به‌طور کلی جامعه‌ای فاقد هرگونه ساختار طبقاتی یا حکومتی است. آنارشیسم، همکاری داوطلبانه را درست می‌داند در قالب ایجاد گروه‌های خودمختار! آنارشیست‌ها به‌طور کلی با حاکمیت هرگونه دولت مخالفند و دموکراسی را نیز استبداد اکثریت می‌دانند.نهایت کار آنارشیسم، هرج و مرج است. [۲] در فلسفه، بی‌معنی‌اِنگاری، به معنای انکار معنی و ارزش برای هستی جهان است. هیچ‌انگاری، نیست‌انگاری یا نیهیلیسم (برگرفته از nihil لاتین به معنای هیچ)، نام‌های دیگر بی‌معنی‌انگاری است. بی‌معنی‌انگاری، به هر نوع دیدگاه فلسفی گفته می‌شود که وجود یک بنیان عینی (ابژکتیو) برای نظام ارزشی بشر را رد می‌کند.این اندیشه معمولاً در ارتباط نزدیک با بدبینی عمیق و شک‌گرایی رادیکال است. [۳] جامعه‌خواهی، جامعه‌گرایی یا سوسیالیسم (به فرانسوی: Socialisme)، اندیشه‌ای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که برای ایجاد نظم اجتماعی مبتنی بر انسجام همگانی می‌کوشد.هدف سوسیالیسم نفی و لغو مالکیت خصوصی است و برقراری مالکیت اجتماعی بر ابزارهای تولید. این «مالکیت اجتماعی» ممکن است مستقیم باشد، مانند مالکیت و ادارهٔ صنایع توسّط شوراهای کارگری، یا غیرمستقیم باشد، از طریق مالکیت و ادارهٔ دولتی صنایع… [۴] طبیعت‌گرایی یا ناطورالیسم یا ناتورالیسم (به فرانسوی: Naturalisme) گرایش و جنبش ادبی است که اواخر قرن نوزده تحت تأثیر نظریات داروین که معتقد بود انسان از نسل میمون است! شکل گرفت. این جنبش بر جزئیات روزمرهٔ زندگی تأکید می‌کرد، چرا که رفتار آدمی و سرنوشتش را در چارچوب جبر تحمیل شده از سوی وراثت و محیط به رسمیت می‌شناخت. [۵] بابیت یا آیین بابی (بیانی)، بابیه، بابیست، فرقه ای ضاله است که در سال ۱۲۶۰ قمری توسط علی‌محمد باب با کمک انگلیس برای خدشه به تشیع جعفری اثنی عشری در ایران پدید آمد.باب خود را پیامبری جدید و بشارت دهندهٔ دینی که قرار است پس از او توسط «من یُظهِره‌الله» (آنکه خداوند او را ظاهر خواهد ساخت)، ظاهر شود خواند.دستگیر و اعدام شد، پیروانش که به «بابی» مشهور بودند بر طبق بیانات باب به دنبال «من یظهره الله» می‌گشتند. تا اینکه بهاءالله، باکمک انگلیس خود را «من یظهره الله» یا همان موعود خواند.برخی بابیان به او ایمان آورده و بهائی نام گرفتند. [۶] مادّه‌گرایی، مادّه‌باوری یا ماتریالیسم (به انگلیسی: Materialism)، به دیدگاهی گفته می‌شود که بر این باور است که هر آنچه در هستی وجود دارد ماده یا انرژی است و همهٔ چیزها از ماده تشکیل شده‌اند و همهٔ پدیده‌ها (از جمله آگاهی) نتیجهٔ برهم‌کنش‌های مادی است. به عبارت دیگر، ماده تنها چیز است و واقعیت عملاً همان کیفیت‌های در حالِ رخ دادنِ ماده و انرژی است. شاخه‌های مهم آن ماده‌باوری مکانیکی و ماده‌باوری دیالکتیکی می‌باشند. @ShahidRabe
✅توصیه اولیاء الله ✍ مرجع شهید حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه) خواندن دعای سیفی صغیر(قاموس) را موجب رستگاری در دو جهان می دانستند. [همچنین، مجرب برای مواجه با خصم و دشمنان زبون و نقشه های شوم آنان، هرکس آن را در سفر یا حضر بخواند آفتی به او نرسد] و می فرمودند هر مؤمنی با حضور قلب هر روز یك بار این دعا را بخواند، از سرّ توحید چیزی بر او منكشف گردد كه «لا عینٌ رأت، و لا اُذُن سمعت»(نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده) مفاتیح الجنان.بخش ادعیه مراجعه شود. @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 از منظر اندیشمندان و متفکرین ایران اسلامی ✍ چیستی دغدغه مشروعه خواهان🔰 💠 دکتر رضا داوری اردکانی، فیلسوف، رئیس فرهنگستان علوم و از چهره‌های شاخص در حوزهٔ نظریه‌پردازی فرهنگی و اندیشهٔ فلسفی ایران: شواهد نشان مي دهد كه انگليس در انقلاب مشروطیت، به آزادي مردم ايران اهميت نمی داده و حتي بسياري از مدعيان مشروطه خواهي، به تقليد از غرب و تنها در حرف و لفظ با استبداد، مخالف بودند و از ليبراليسم غربي، سست اعتقادي و يا بي اعتقادي و اباحه را گرفته بودند. شيخ فضل الله نوري(ره) كه ماده دوم متمم قانون اساسي مشروطه را پيشنهاد كرد (كه بر طبق آن شرط اعتبار قوانين، عدم مخالفت، يا مطابقت با احكام و قواعد شريعت است) صرفا" نگران نبود كه عده اي لاابالي به احكام دين، یا منافق و طبيعي و دهري و بابي در ميدان سياست وارد شده اند، بلكه اباحيت را در طبيعت ليبراليسم مي ديد.[اباحیه=جماعت ملحدان، که چیزی را حرام و ناروا ندانند] در زمره رهبران مشروطه و در مجلس شوراي ملي، اشخاصي وارد شده بودند كه نسخه متابعت و تقليد بي چون و چرا از غرب را مي دادند و از اين معني پيدا بود كه كار مشروطه به صرف محدود كردن قدرت شاه و تأسيس مجلس و دولت محدود نمي شد. در انقلاب مشروطيت معدودي كه مي دانستند مشروطه، مشروعه نمی شود، به ملاحظه «دفع افسد به فاسد» ،جانب مشروطه را گرفتند.اينها مي گفتند ميان دو بد بايد، كمتر بد را انتخاب كرد و در نظرشان مشروطه كمتر از استبداد آن زمان بد بود. مي دانيم كه جمعي ديگر كه شيخ فضل الله نوري(ره) در رأسشان بود، مشروطه را افسد از حكومت و سلطنت آن زمان مي دانستند. شيخ چنانكه در رسائل و مقالات خود نوشته است، با مشروطه به معني محدود كردن قدرت سلطنت و تأسيس عدالتخانه مخالف نبود و زماني كه از در مخالفت با مشروطيت در آمد كه در آراء و اقوال مروجان و مبلغان مشروطه خواهي، آثار كفر و زندقه و نفاق ديد و بيمناك شد كه مبادا شعله آزاديخواهي كه از اروپا آمده ،به جاي اينكه در خانه ظلم و استبداد افتد، خرمن دين را بسوزاند... این طایفه با آورده غرب، اعم از سوسياليسم و ليبراليسم و ... مخالفت كرده اند، ولي بر خلاف آنچه بسياري از نويسندگان [معلوم الحال] پنداشته اند، قصدشان دفاع از رژيم استبدادي و رسوم كهن ظلم و تعدي نبوده است. اينها در وراي ظاهر شعار آزادي و برابري و برادري، عدول از قواعد ديني و رجوع به اباحيت را ديده اند و بيمناك بوده اند كه مبادا از چاله استبداد و سلطنت مطلقه به درآيند و به چاه زندقه و بي ديني بيفتند. اين طايفه را معمولا [همین افراد و نویسندگان معلوم الحال] حامي استبداد، و مرتجع خوانده اند و اين، ظلم بيشتر مورخان [عمدتا" فراماسون] تاريخ صدساله اخير است كه هنوز هم ادامه دارد. در اغلب كتب تاريخ مشروطيت، شيخ فضل الله نوري(ره) را [ناجوانمردانه] حامي استبداد قلمداد كرده و اعمال و رفتارش را به خودخواهي و رياست طلبي و دنياداري باز گردانده اند و حتي اين احتمال را در نظر نياورده اند [یا نخواستند که در نظر آورند] كه شايد ایشان از دين و شريعت دفاع كرده باشد. مشابهت مشروعه خواهان و طرفداران سلطنت مطلقه، در مخالفت با سياست جديدِ فرا گرفته و آورده از غرب بود. البته اگر مخالفت يك طايفه با غرب براي دفاع از دين بود، گروهي نيز در پناه دين از قدرت و سلطنت استبدادي دفاع مي کردند و [این به معنی یکی بودن مشروعه خواهان و سلطنت طلبان نبود]. اما در مقابل، مخالفان ضد ظلم و استبداد و طرفداران مشروطه و دموكراسي، به اصول غربي پناه برده و با غرب همراه [ و ظالم اصلی دوران] شدند. كساني كه شيخ فضل الله را حامي استبداد خوانده و مقصد او را حفظ وضع ظلم و جور دربار آن زمان دانسته اند! اگر حقيقتا" با ظلم و استبداد و استعمار مخالفند و تأييد آن را روا نمي دارند، چرا ميرزا فتحعلي آخوندزاده و ميرزا ملكم خان را نوكر روس و عامل استعمار بريتانيا نمي دانند؟ و گاهي هم كه به اسناد مؤيد اين معني برخورد مي كنند زود از كنار آن مي گذرند و يا به توجيه مي پردازند؟... هنوز هم نويسندگاني [معلوم الحال] هستند كه كساني را كه دعوت به تأمل در اين مسائل مي کنند، حامي استبداد و مثلا" مدافع متعصب و قشري و حتي فرصت طلب حكومت اسلامي مي خوانند.../ منبع: پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادت(نوید شاهد) از ماهنامه فرهنگی شاهد یاران/ شماره 102-103 @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰 ✍ سیری در حیات سیاسی، میرزا حسن آقا مجتهد تبریزی قدس سره، مجتهد بزرگ مشروعه خواه آذربایجان در عصر مشروطه و از همفکران و یاران مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه الشریف ... وقتی میرزا حسن آقا مجتهد تبریزی با مرجع شهید علامه شیخ فضل اللّه در حرم حضرت عبدالعظیم(علیه السلام) بر ضد عملکرد دین ستیزانه مشروطه چیان غربگرا، متحصّن بود، سید محمد طباطبایی و سید عبدالله بهبهانی و افراد دیگری از حامیان مشروطه غربگرا، به ری می آیند و از شیخ شهید می خواهند تا به تهران برگردد. پس از این كه از بازگرداندن شیخ ناامید می شوند، از یاران و همراهان وی، از جمله مجتهد تبریزی می خواهند كه به تهران بازگردند; امّا مجتهد تبریزی در پاسخ به آنان می گوید «آیا حرف خلاف قاعده كه مخالف با شرع مقدّس و قرآن شریف باشد، از ایشان شنیده اید؟... اگر عنوان و عبارات ایشان از آیات قرآنی است، چرا تصویب نمی كنید؟» این سخنان می رساند كه همكاری مجتهد با شیخ فضل اللّه نه از سر اضطرار و ناچاری، بلكه بدین علّت است كه مرجع شهید را با شرع قویم و قرآن كریم همسو می دیده است....کامل مطلب👇 https://hawzah.net/fa/Article/View/77992/ @ShahidRabe
20101123171330-آیت الله حاجی میرزا حسن آقا مجتهد تبریزی مؤسس و مصحح مشروطه در تبریز.pdf
1.3M
🔴 نسخهPDF 📗 عنوان مقاله:🔰 "آیت الله حاجی میرزا حسن آقا مجتهد تبریزی، قدس سره مؤسس و مصحح مشروطه در تبریز" ✍ عالم بزرگ مشروعه خواه آذربایجان و از مدافعین، همفکران و یاران مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت مشروعه خواهی ✍ نویسنده و محقق: استاد علی ابوالحسنی(منذر) رضوان الله تعالی علیه 📑 تعداد صفحه: ۵۶ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ نکته های تاریخی 🔰 💢 مرحوم آیت الله سید محمد تقی خوانساری(ره)، مرجعی که نماز بارانش مورد اجابت الهی قرار گرفت، اندوهگین و سوگوار مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود. ...ایشان طاقت نمی آورد، ببیند عکس به دار زدن شیخ فضل الله نوری(ره) را.../نقل از مرجع بزرگ شیعه، آیت الله شیخ محمد علی اراکی(ره)/کتاب تنهای شکیبا، استاد علی ابوالحسنی(ره) @ShahidRabe
✍ مرجع شهید، در نگاه اندیشمندان و متفکرین🔰 💠 علامه شیخ عبدالحسین امینی، صاحب مجموعه دوره گرانسنگ الغدیر(ره):🔰 حاج شيخ فضل الله نوري، شيخ الاسلام و المسلمين، درفش دانش و دين و بزرگترين زعيم روحاني در پايتخت كشور بود. فضل از جوانبش پيوسته سر ريز بود و از خلال كلمات و سطور نگارشاتش، سيل وار موج می زد و جریان داشت. در تهران همواره پيشواي روحاني و زعيم ديني[مرجع تقلید] بود و به تعظيم (بزرگداشت) شعائر الهي، نشر مآثر ديني، اعلای اعلام حق و اظهار كلمه حقيقت، اشتغال داشت تا آنكه پس از زماني دراز ستيز و پيکار با الحاد و منكر، عمال (عوامل) فساد و تباهي، فرمان به اعدامش داده و بدست ظلم و عدوان به شهادت رسيد، قرباني دعوت الي الله، قرباني آئين(آیین)، قرباني نهي از منكر و قرباني حميت و ديانت و غیرت دینی گشت... /ک، تنهای شکیبا از شهداءالفضيله ص 358-356 @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 همه چیز درباره و 👇 ✍ به روایت دکتر موسی حقانی، مورخ و پژوهشگر شهیر معاصر: ⁉️ پاسخ به ۷۰ پرسش (در دو بخش) + سخنرانی🔰 درباره چگونگی آغاز جنبش و تعریف و چرایی و ناکام ماندن آن، موج سواری بر مشروطه، نقش تشکیلات فراماسونری، مواضع اصولی علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، حمایت مراجع ثلاث نجف و برخی از علمای داخلی از مشروطه و مشروطه چیان غربگرا و نقش آنان در انحراف مشروطه، نقش نفوذی فراماسونری (اسد الله خرقانی) در بیت آخوند خراسانی و تأثیر غیر قابل انکار او بر شخص آخوند، در همسو کردن و گرفتن فتواهای مورد نظر از وی و ... تاریخ، ماهیت و اهداف فراماسونری و نقش خباثت آلود و جنایت آمیز آن در تاریخ معاصر ایران، از جمله منحرف کردن مشروطه و به شهادت رساندن زعیم نهضت مشروعه خواهی، علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه🔰 1⃣ پرسش و پاسخ، بخش اول👇 http://www.iichs.ir/s/8032 2⃣ پرسش و پاسخ، بخش دوم👇 http://www.iichs.ir/s/8033 3⃣ فراماسونری👇 http://www.farsnews.com/amp/8703210271 @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 به بهانه ۲۹ اسفند، روز ملی شدن صنعت نفت ✍ منابع: جهاد تبیینی و بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 💠 امام خامنه ای(حفظه الله): اگر آیةالله کاشانی نبود، ملی شدن صنعت نفت به هیچ وجه در این کشور پا نمیگرفت. حالا یک عده نمک خوردگانِ نمکدان شکن هستند؛ نان نهضت ملی را میخوردند، بعد به آیةالله کاشانی بدگویی میکنند! ۸۵/۸/۱۷ من به جوانان عرض میکنم، با تاریخ گذشته نزدیک کشورتان آشنا شوید؛ چون یکی از راههای فریب جوانان، تحریف تاریخ است که امروز متأسفانه این کار به‌وفور صورت میگیرد. آیةالله کاشانی کسی است که اگر او نبود، نهضت ملی شدن صنعت نفت یقیناً در این کشور به وقوع نمیپیوست، به کمک ایشان دکتر مصدّق و دیگر سرانِ نهضت ملی شدن صنعت نفت توانستند حمایت مردم را جلب کنند؛ والاّ حمایت مردم جلب نمیشد. کسی مصدّق را نمیشناخت؛ کسی معنای ملی شدن صنعت نفت را نمیدانست؛ توده‌های عظیم مردم که در جریان وارد نبودند و برای آنها توضیح داده نشده بود. دستگاه دربار که مخالف چیزفهمىِ مردم بود، خودش هم عامل دست انگلیسیها بود. روشنفکران و سیاسیّونی که جهت حرکتشان این بود، وسیله و راهی نداشتند و مردم به آنها اعتماد نمیکردند. آیةالله کاشانی وارد میدان شد و مردم را هم به میدان آورد! ۸۰/۸/۲۰ اینکه من مدام میگویم تاریخ را بخوانید، برای این است. اگر علما و انگیزه‌ی دینی نبود، قطعاً نهضت ملّی شدن صنعت نفت پیش نمیرفت؛ این را همه بدانند. در مقدّمه‌ی این نهضت آیت‌الله کاشانی بود. پشتیبان او مرجع تقلیدی مثل مرحوم آسیّدمحمّدتقی خوانساری [از پیروان مکتب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره] در قم بود. مروّجان این فکر، یک جمعی در قم و در مشهد ما یک عالم دینی، یک منبریِ درجه‌ی یک و یک فعّال مذهبی گوینده‌ی متفکّر درجه‌ی یک بودند؛ اینها مروّجین نهضت ملّی بودند، مردم به‌خاطر دین آمدند. بعد که مرحوم کاشانی را جدا کردند، علما را طرد کردند، مذهبی‌ها را کنار گذاشتند، مصدّق شکست خورد. تا دین بود، تا عنصر ایمان دینی بود، حرکت به جلو بود؛ وقتی این عنصر از آن گرفته شد، حرکت متوقّف شد، شکست خورد، تبدیل به عکس شد. یک آمریکایی با یک چمدان اسکناس آمد در تهران و همه‌ی قضایا را به هم زد و کودتای ۲۸مرداد بوجود آمد! ۹۵/۱۰/۱۹ آیةالله کاشانی به عنوان نماینده مردم تهران و رئیس مجلس آن روز، پشتیبان طرح ملی شدن صنعت نفت شد. نمایندگان مرحوم آیةالله کاشانی به سرتاسر کشور مسافرت میکردند. من خودم آن وقت نوجوان بودم. نماینده آیةالله کاشانی به مشهد آمد و منبر رفت. او چنان دلهای مردم را مثل مغناطیس به خود جذب میکرد که هیچ عامل دیگری نمیتوانست جای این حرکت را بگیرد. و به این ترتیب مردم طرفدار ملی شدن صنعت نفت ایران شدند و علی‌رغم اینکه محمدرضا موافق نخست‌وزیری مصدّق نبود، به پشتیبانی حمایت مردمی، مصدق نخست‌وزیر شد. اگر آیةالله کاشانی این حمایت عظیم مردمی را برای مصدق بوجود نمیآورد، او نخست‌وزیر نمیشد. بعد که ضدّ حمله دربار علیه مصدّق شروع شد و او از نخست‌وزیری برکنار گردید، فقط یک عامل توانست مجدداً قدرت را به مصدق برگرداند و آیةالله کاشانی بود. اینها واضحات تاریخ است لکن عده‌ای عمداً اینها را کتمان میکنند و نمیگذارند این حرفها به گوش نسل حاضر برسد؛ پس عامل اصلی جوشش نخست وزیری مصدق و نهضت نفت، همین مرد بزرگ و شجاع، آیةالله کاشانی بود! ۸۰/۸/۲۰ 💠 امام خمینی(ره): این«جبهۀ ملی» [ملی گراها] از میرزای شیرازی و شیخ فضل الله نوری تا آقای کاشانی ...که برای اسلام کار کردند را بد گفتند! آن روزنامه جبهۀ ملی را پیدا بکنید و ببینید که در آن میرزای شیرازی را متهم کرده به دروغگویی! شیخ فضل الله را این قدر فحش داده! مگر جرم شیخ فضل الله و کاشانی چه بود؟ جرمشان این بود که می گفتند قانون باید اسلامی باشد. جرم شیخ فضل الله این بود که احکام قصاص غیر انسانی نیست، انسانی است. جرم اینها همین است که اینها عقیده‌شان این است که باید اسلام در ایران پیاده بشود. و شما می‌گویید که احکام غرب مترقی است. در تمام طول سلطنت رضا شاه و محمدرضا شاه سبّ به اسلام در کار نبوده، اما «جبهۀ ملی» سبّ اسلام کرده است! ۶۰/۳/۲۵ ✍ تخریب شخصیت از انگلیسی ها تا آمریکایی ها🔰 آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که می‌توانند مصدق را در مسند قدرت نگه دارند و خواهند توانست او را به عنوان آلت دستی، در اختیار گیرند...دیدگاه آنها نیز، مانند انگلیسی ها بر آن بوده که باید به هر حال نخست، آبروی برود تا زمینه برای سلطه مجدد آنها، آماده و هموار گردد... و می‌دانیم که جریان کاملاً مطابق برنامه آن‌ها پیاده شد و این طرح، متأسفانه به دست همین ملی‌گراها! اجرا شد...سی. ام. وودهاوس (C.M.Woodhouse) مقام برجسته انگليسی، در کتاب خود به نام Something Ventured چاپ لندن،‭1982‬ م، این دیدگاه آمریکایی‌ها را برملا می‌کند @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🍃تفسیر دعای تحویل سال یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ ای تغییر دهنده دلها و دیده‏‌ها؛ ای مدبر شب و روز؛ ای گرداننده سال و حالت‌ها؛ بگردان حال ما را به نیکوترین حال ✍ تفسیر قلب و بصیرت قلبی، از مؤلفه‌های مهم معنوی در مسیر کمال انسان است که در قرآن کریم و روایات ناب اسلامی تأکید بسیاری بر آن شده است. قلب سرچشمه تمامی جوشش‌ها و خیزش‌های وجود آدمی است. انسان، به تصریح قرآنی «إنی جاعل فی الارض خلیفة»،‌ جانشین خدا بر روی زمین است و این شایستگی را دارد که مرآت تمام‌نمای ربوبی و مجلای ظهور و بروز اسما و صفات الهی شود. یکی از اسمای حق تعالی «مدبّر» است که پروردگار عالمیان به وسیله آن، به تدبیر روز و شب یا تدبیر نظام زمین و آسمان و به طور کلی، نظام خلقت می‌پردازد. انسان نیز باید خویشتن را متخلق به اخلاق الهی نماید و تدبیرگر روز و شب خویش باشد. «حَول» در دعای عید نوروز، به معنای «سال» است و «احوال» جمع حال، به معنای طبیعت و ضمیر یا تغییر و دگرگونی وضعیت انسان است. از این رو، خداوند تغییر دهنده سال و یا دگرگون کننده طبیعت مربوط به مخلوقات است و این ضرورت تحول در مسیر رشد و کمال موجودات، لازمه امر زندگی و حیات است. در این دعای شریف از درگاه ربوبی می‌خواهیم که طبیعت وجود ما را به بهترین و نیکوترین طبیعت‌ها تبدیل کند و این تغییر باطنی یا ظاهری وجودی ما را همسو با تغییر و دگرگونی طبیعت ظاهری، در مسیر شکوفایی و بالندگی قرار دهد./ حوزه قرآن و عترتyjc @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📡 نیایش تحویل سال🔺 🙌 زیباترین دعاهای شب و روز سال تحویل از زبان مرحوم استاد علی ابوالحسنی منذر (احیاگر تفکرات و اندیشه الهی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری) رضوان الله تعالی علیهما 💥 طنین معنوی صدای آن مرحوم در مسجد جامع نائین / سال ۱۳۷۱ شمسی 🔰 بیایید همنوا با استاد منذر٬ دست به دعا بر داریم و از بارگاه الهی٬ بهترین ها را در سال نو٬ آرزو کنیم... 🌤از: اندیشکده استاد منذر (ره) @ShahidRabe