🔰قسمت چهارم(قسمت پایانی)، در ۴ بخش🔰
وقتی روزنامههای آن زمان را مرور میکنیم، میبینیم شیخ حق داشته و واقعیت را گفته بود. او هرچه که بود روی موضوعی واقعی دست گذاشته بود، نه از کاه کوه ساخته بود و نه دشمنی با دیانت را بهانهای برای منافع خود کرده بود. مورخی است که متاسفانه شناختهشده نیست، چون نسخهای خطی که از کتاب او به دست آوردهام و برای چاپ رویش کار میکنم، بخش آغازین آن افتاده و ناشناخته مانده است اما وی از عالمان دینی هممسیر با شیخ فضلالله بوده و بهقدری درمورد حضور بابیها در جنبش مشروطیت معتقد است که گفته است: «الان ۱۳۲۷ هجری قمری هستیم. برای اینکه وضعیت کنونی جامعه را درست درک کنیم باید به سال ۱۲۶۰ هجری قمری برگردیم و ببینیم سیدعلیمحمد باب که بود و چه کرد که پیروانش این حرکت را دامن زدند.» لذا حدود ۳۰ یا ۴۰ صفحه از ابتدای تاریخ خود را به شرح تاریخ بابیه درواقع تاریخ سیاسی و فکری آنها و نقد اعتقادیشان اختصاص میدهد. این بسیار مهم است. از ملکالمتکلمین نام میبرد و سیدجمالالدین واعظ که مذهب ازلی داشته و مردم را ضد پادشاه تحریک میکردند. من معتقدم این جماعت بابی خیلی مهم هستند. بعضی از آنها اکنون با عنوان مشروطهخواهان واقعی و شهدای راه آزادی ستایش میشوند که اصلا بهدنبال مشروطه نبودند و نباید به آنها این را گفت. اینها آشوبگرانی بودهاند که از آن فضا میخواستند استفاده کنند و به اسم آزادی برابری برادری چنگ میزدند و درپی آن نبودند، درواقع چون معتقد بودند که ذلت اعداءالله و نصرت و ظفر اهلالله در این بازه زمانی باید رخ بدهد و رخ خواهد داد چون خدا گفته، صبحازل را به ایران بیاورند و پادشاه کنند و حکومت موعود بیانی را که باب برخی مشخصات آن را در کتاب «بیانالعربی» گفته بود و در کتاب «بیان فارسی» هم اشارههای مهمی مبنی بر آمدن پادشاهان و ملوک بیان و بیانی شدن ایران آورده بود، پس مشروطیت برای این عده یک پلگذار بود. مشروطیتی که آنها میگفتند و براساس تئوریپردازیهای میرزا آقاخان کرمانی در کتاب «هشتبهشت» داشته و پیش روی آنها بود، یک مشروطیت بابی بود، پادشاه نیز پادشاهی بیانی بود، عالمان بیانی باید وزرای او باشند؛ کسانی هم به دستور صریح باب وقتی مناطقی به بیانی منضم شد، کسانی که بیانی نیستند باید از این مناطق بروند. کجای این آزادی برادری و برابری بود؟! پشتپرده یک حرکت سفتوسخت بابی بود. لذا، آشوبگری و مردم را تحریک میکردند، در روزنامههایشان به دیانت میتاختند و با شخص محمدعلی شاه کینه خاص داشتند. چون او نوه امیرکبیر و نوه ناصرالدین شاه قاجار بود؛ درواقع نوه دو قاتل باب بود و میرزا آقاخان کرمانی و شیخ احمد روحی و میرزا حسن خان خبیرالملک را در ابتدای ولایتعهدی او در تبریز اعدام کرد. زیرا بهدرستی آنها را در قتل ناصرالدین شاه دخیل میدانست. میرزا آقاخان کرمانی داماد صبحازل صاحب آثار گوناگون بابی«حکمت نظری» «هشت بهشت» «تکوین و تشریع» «فصلالخطاب فی ترجمه الاحوالالباب» و دیگر کتابها، شیخ احمد روحی داماد صبحازل و همکار میرزا آقاخان کرمانی هم در بعضی کارها بود. خبیرالملک را من این اواخر در بیان تقیزاده دیدم که گفته بود تقریبا تمام رهبران محبوب مشروطیت ازلیها بودند. هر سه اینها را بهعنوان شهدای اولین راه آزادی از میان ازلیها برمیشمارد و این نکته جدیدی برای من بود. یک نکته مهمی در تاریخ مشروطیت است و آن این است که سیدمحمدرضا مساوات که ازلیها او را از خودشان دانستهاند و مدرک مکتوبی ندارند و از اعضای انجمن باغ میرزا سلیمان خان میکده بوده است، صاحب روزنامه اثرگذار مساوات بود. نقل شده که او پارچهای را در میدانی آویزان کرده بود که ای مردم! محمدعلی شاه پسر مادرش است. پسر مظفرالدین شاه نیست و پسر امخاقان یعنی دختر امیرکبیر است. یعنی حرامزاده است و هر کس که این را قبول ندارد بیاید پارچه را امضا کند. فکر میکنید محمدعلی شاه مستبد در برابر این توهین چه واکنشی نشان داد؟ به دادگاه شکایت کرد. دادگاه مساوات را احضار کرد و او نرفت و گفت: «محمدعلیشاه وکیل فرستاده من هم وکیل میفرستم هر وقت خودش در دادگاه حاضر شد من هم میآیم.» آخرالامر، اسدالملک قاجار رئیس ایل قاجار پسردایی ناصرالدین شاه وساطت کرد و محمدعلی شاه مساوات را بخشید. این نمودی بود که بتوان مقداری در شدت استبداد نسبت داده شده به محمدعلی شاه تجدیدنظر کرد. چرا او دستور حمله به مجلس شورای ملی را میدهد؟
🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم از قسمت چهارم(قسمت پایانی)🔰
ملکالمتکلمین و سیدجمالالدین واعظ روی منبر وعظ به محمدعلی شاه هجوم میآوردند، بعضی از جماعت انجمن باغ میرزا سلیمان خان میکده با تنی چند کشتن محمدعلی شاه را طراحی کردند. به نظرمیآید که بمب در منزل حاج میرزا یحیی دولت آبادی در خیابان چراغ برق، خیابان امیرکبیر فعلی که از چهارراه سرچشمه به میدان توپخانه متصل میشود، به حیدرخان عمو اوغلی تروریست معروف دوره مشروطه داده شد. محمدعلی شاه با کاروان سلطنتی از خیابان اکباتان که میدان توپخانه را به میدان بهارستان متصل میکرد در حال حرکت بود و احتمال سوءقصد را میداد. پس در اتومبیل سلطنتی ننشست و در کالسکه عقب اتومبیل بود که آنها بمب را انداختند. اینجا بود که فهمید نمیتواند با آنها صحبت کند. او چند ماه بعد به مجلس حمله کرد. اینها نکات مهمی است که اگر دانسته شود مشروطیتی که اتفاق افتاد مفهوم دیگری پیدا میکند که اگر ناگفته بماند طور دیگری مفهوم میشود. اگر شیخ فضلالله نوری بهشدت از محمدعلی شاه حمایت کرد به خاطر این نبود که بخواهد از استبداد سلطنتی حمایت کند، نه، او دشمنی با دیانت را میدید و استبداد محدود محمدعلیشاه را بهتر از شرایطی میدانست که افرادی از قبیل این عده مشروطهخواهنما به دنبال آن بودند. در تمام وقایع آن سالها اسم اعضای انجمن باغ میرزا سلیمان خان میکده در کنار دیگران دیده میشود که در هر حال نخبگان آن زمان بودند و موج ایجاد کردند. یکی از بهائیانی که تاریخ مشروطیت نوشته حاجآقا محمد علاقهبند، از میرزا احمد حامدالملک نقل میکند: ما میخواهیم حکومت مشروطه در ایران برقرار شود که بعد بتوانیم صبحازل جانشین باب را از قبرس به ایران بیاوریم و وقتی آمد یقینا پادشاه ایران خواهد شد. میرزا احمد حامدالملک اما کیست؟ او برادر میرزا محمود شیرازی است. لقب حامدالدین را صبحازل به میرزا محمود داده بود. تقریبا میتوانیم مطمئن باشیم لقب حامدالملک را هم صبحازل به میرزا احمد داده است. هر دو برادر به قبرس رفتند و با صبحازل دیدار داشتند بهویژه میرزا محمود که نامههای زیادی از صبحازل به او در دست است و زیاد قبرس رفته بود. اینها نوادگان حجت زنجانی بودند؛ رهبر بابیه در جنگ بزرگ زنجان از جنگهای سهگانه بابیها که بعد از شکست بابیها یک گروه از خاندان حجت اسیر شدند و به شیراز فرستاده شدند. مادربزرگ آنها دختر حجت زنجانی بود و آنها از ازلیهای شیراز بودند، تهران آمدند بعدها و رفتند قبرس بارها. این میرزا احمد حامدالملک داماد پسر صبحازل هم بود. یعنی یک ازلی تمامعیار، عضو انجمن باغ میرزا سلیمان خان میکده دارد میگوید ما میخواهیم ایران مشروطه شود با شرایطی که پیش خواهیم آورد و آوردن صبحازل به ایران. اینها مشروطهخواه بودند؟! باب در بیان، حتی چگونگی تاج پادشاهان ایران را گفته و قصرهایشان را حتی. دموکراسیای که براساس مشروطه تبلیغ میکردند واقعی نبود. سیدهدایتالله شهاب فردوسی که از ازلیهای دوره پهلوی است و مسلماننما بوده و رئیس دفتر آستان قدس بود و در دفتر حرم مطهر امام در صحن انقلاب فعلی به خاک سپرده شده، در مقالاتی که به اسم مستعار هاتف در مجله « آشفته» درباره شیخیها و بابیها نوشته صریحا گفته که ذلت اهلالله و نصرت و ظفر اهلالله در نگاه بابیه، مشروطیت ایران است و لیلهالقدر خیر من الف شهری که مطرح است و سرانجام حکومت قاجار که بیش از هزارسال خواهد ماند، ظهور رضاشاه فقید بود! آنها چنین اعتقادی داشتند و دنبال مشروطه نبودند. کسی که بیش از سایرین اینها را فهمید شیخ فضلالله نوری بود.
🔰ادامه در بخش سوم🔰
🔰بخش سوم از قسمت چهارم(قسمت پایانی)🔰
⁉️بریتانیا و روسها در قبال این رخدادها چه واکنشی داشتند؟ تا چه زمانی با محمدعلی شاه همراهی کردند؟ بعد از فتح تهران آیا تحرکات بابیها همچنان تداوم پیدا کرد یا اینکه با محاکمه علامه شیخ فضلالله نوری(ره) متوقف شد؟
شیخ فضلالله میدانست اگر با آن جماعت همراه شود چه فاجعهای برای مملکت رقم خواهد خورد. لذا اوضاع حاکم آن زمان را ترجیح داد. شیخ مستبد نبود که به استبداد معتقد باشد چون بیدینیهای زیادی را که تا آن موقع سابقه نداشت میدید، آن دو اصل را وارد متمم قانون اساسی کرد. از قضا با خیانتی که روسها و انگلیسیها کردند و لیاخوفی که یک زمانی قرارداد ۱۹۰۵ را مخفیانه با هم بستند، پشت محمدعلی شاه را خالی کردند. لیاخوف که روزی مجلس شورای ملی را به توپ بست از دروازههای تهران دفاع چندانی نکرد و بختیاریها وارد تهران شدند و مسعود میرزا هم که فرمانده فوج کرج بود و از شاگردان شیخ هادی نجمآبادی بود و از او هم در همین راستا با شدت و حدت متفاوتی مثلا از سوی عباس قلی خان آدمیت پدر دکتر فریدون آدمیت نواندیش یادشده، راه شمال تهران را باز کرد و شمالیها به رهبری سپهدار تنکابنی وارد تهران شدند. محمدعلی شاه پناهنده شد و شیخ فضلالله نوری دادگاهی.
برخلاف آن چیزی که مرسوم است و اخیرا هم در شبکههای مجازی منتشر شد که در دادگاه دادنامهای طراحی شده و جرمهای مختلف شیخ فضلالله به ایشان گفته شده و وی پاسخ داده، بنا به روایتی دیگر که مدیر نظام نوابی برای یکی از نوادگان شیخ فضلالله نوری گفته و او افسر قزاقی بوده که در دادگاه حضور داشت، هیچ دادنامهای مطرح نشده بود و این ساختگی است. براساس این روایت، آنها دنبال این بودند که بدانند چه کسانی پشتیبانان مالی شیخ فضلالله نوری در تحصن شهرری بودند. چون لوایح او در جریدهاش اثرگذار بود تا مردم بفهمند چه در مملکت میگذرد و عقب بکشند. پس آنها از آن تحصن ناراحت بودند و دنبال پیدا کردن عوامل مالی بودند که آنها را مجازات کنند وگرنه دادخواستی در کار نبود. حکم اعدام را هم تقیزاده گفته هم ملکزاده. من در کتاب در آستانه چاپم از سوی نشر نگاه معاصر تقریبا به این نتیجه رسیدهام که حکم اعدام شیخ فضلالله نوری را انگلیسیها دادند. از سوی لژ فراماسونری بیداری ایرانیان به احتمال عملی شده و در یک مجمع خصوصی به تصویب رسیده و آن دادگاه سریع و ظاهری که شیخ ابراهیم زنجانی[فراماسون، شاگرد و معتمد آخوند خراسانی] دادستان بوده، برگزار شد و شیخ فضلالله را در میدان توپخانه به دار آویختند. آنچه سبب شد شیخ کشته شود مقاومتی بود که در برابر علنی شدن هجوم به مولفههای فرهنگ شیعی در ایران بود که حاشیههای دیگر نیز در پی داشت. شیخ محمدمهدی شریف کاشانی در کتاب «واقعات اتفاقیه در روزگار» شعری را در ستایش اعدام شیخ فضلالله نوری آورده است! او رئیس انجمن باغ میرزا سلیمان خان میکده بوده که آنقدر سند بابی درخصوص وی موجود است که صرفا این مجموعه اسناد بخواهد چاپ شود خیلی زیاد خواهد بود؛ نامههای متعدد صبحازل به او که ابنالرقیب به او لقب داده بود و در میان ازلیها خیلی محترم بوده است. او میگوید:
چون شیخ بیخبر ز خدا زیب دار شد/ عنوان کفر بر سر دار آشکار شد
بر امر شهریار همی فتنه ساز کرد/ تا داد دین ز دست سرافراز دار شد
فردی، رباعی دیگری در این خصوص گفته است. شیخ نوری را برخی مخالفانش شیخ ناری مینامیدند. اعدام شیخ سبب حیرت و تحیر شده بود. روایت دیگری هم از شیخ فضلالله نوری در آثار موافقان ایشان میبینیم که یک نمود آن رسالهای است که نوه او نگاشته است و کتاب در دست چاپ من، شرحی بر آن رساله است. او هم میگوید نه محمدعلی شاه آن بوده و نه شیخ آنگونه که گفتهاند. این دشمنیها با شیخ از قبل بود، اما در زمان مشروطه به اوج رسید. شبنامههایی از ازلیها هست، دوازده سال قبل از مشروطه بر ضد میرزا حسن آشتیانی، شیخ فضلالله نوری و سیدعلیاکبر تفرشی در تهران پخش کردند. حاج میرزا یحیی دولتآبادی کسی که از سوی صبحازل لقب «اسمالله نجی» دارد و بسیار ستایش شده و جناب «سمّی» یاد شده است یعنی همنام(اسم او و این یحیی بوده)، صاحب کتاب حیات یحیی است که او در مسجد حاج میرزا هادی دولتآبادی نماز میخوانده و آنجا محضر داشته و درس فقه و اصول میداده است و در ظاهر مسلمان بوده است. درس فقه و اصول گفتیم تصور نشود یک دانشمند رفته بابی شده، نه؛ اگر دانشمند بوده در فقه احکام بوده نه در فقه اعتقادات. اگر هم اطلاعی داشته عامدانه به مخالفت برخاسته و دشمن بوده است.
🔰ادامه در بخش چهارم🔰
🔰بخش چهارم از قسمت چهارم(قسمت پایانی)🔰
پدر وی، میرزا هادی دولتآبادی نفر دوم بابیه در خفا بوده است و به عشق میرزا یحیی صبحازل، اسم پسرش را یحیی گذاشت. میرزا یحیی در کتاب حیات یحیی میگوید:
«بعد از وفات میرزای شیرازی، در تهران شیخ فضلالله نوری و میزا حسن آشتیانی آماده مرجعیت هستند؛ ولی تقوای لازم را ندارند! بالهای گشوده آنها آماده پرواز است که ناگهان سنگ به بالهای آنها میخورد و از تکاپو میافتند. آن سنگها شبنامههایی بود که در تهران پخش میشد و سیئات اعمال آنها را که دور از چشم مردم انجام شده نشان داده و رسوایشان میکند. من نمیدانم چه کسی این شبنامهها را نوشته و این اطلاعات خصوصی را از کجا آورده ولی هرچه باشد، این دو نفر را سر جایشان مینشاند.»
این شبنامهها الان پیدا شده و بعدها به چاپ خواهد رسید. از روی جملات آنها میتوانم بگویم که نویسندگان آنها به گمانم میرزا یحیی دولتآبادی و میرزا محمدمهدی شریفکاشانی بودند. میرزا حسن آشتیانی، میرزا هادی دولتآبادی را تکفیر کرده بود و شیخ هادی نجمآبادی که من او را از بزرگان بابی میدانم، علی اکبر تفرشی تکفیر کرد. خب طبیعی است که آنها با هم دشمنی داشتند. شیخ فضلالله نوری رویکرد دشمنی آشکار نداشته، ولی بدگوی خاندان دولت آبادی در محافل خصوصی بود. در مشروطیت که میرزا حسن آشتیانی و سیدعلیاکبر تفرشی از دنیا رفتند، فقط شیخ فضلالله نوری مانده بود. دشمنان علنی دشمنی کردند و شیخ هم علنی واکنش نشان داد. شرح همه این تحریرها در کتاب «وقعه توپخانه» و «شبنامههای پنهان» که در دست چاپ هستند، آمده است./ روزنامه فرهیختگان farhikhtegandaily/241024/
✳️ @ShahidRabe
🔴 قسمت ۳۴/ سپهدار (و عاقبت کارش)
📕 کتاب فاجعه قرن، تألیف پژوهشگر فقید، استاد جواد بهمنی
✳️ @ShahidRabe
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
🔳 به بهانه سالگرد ارتحال روحانی مبارز و انقلابی، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین جعفر شجونی(ره)/۱۶ آبان ۹۵
🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
✍ بیان حقایق تاریخی توسط عضو ارشد و فقید جامعه روحانیت مبارز تهران🔰
در گفتگو با خبرگزاری رسا/ ۱۲ مرداد ۱۳۸۹ ش🔰
هر چند شیخ فضلالله نوری(ره) به سبب اشتباه برخی از مراجع تقلید در نجف [آخوند محمد کاظم خراسانی، میرزا محمد حسین نائینی، میرزا حسین خلیلی طهرانی و ملا عبدالله مازندرانی] که با جریان ضد ایشان همراهی کردند، مظلومانه شهید شد، اما با شهادتش، این علما را متوجه اشتباهشان کرد و آنان فهمیدند که بازی خوردهاند.
وی بیان کرد که علما و مراجع تقلید باید از این وقایع تاریخی عبرت بگیرند و مراقب باشند که عوامل نفوذی آنها را فریب ندهند.
وی به دسیسه منافقان در زمان امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: منافقان با «پدر، خمینی/ پدر، خمینی» گفتن، درصدد نفوذ در نجف بودند که با هوشیاری امام، راه به جایی نبردند.
امام خمینی(ره) همچون شیخ فضلالله نوری(ره) که زیر پرچم بیگانگان نرفت، کوچکترین تأثیری از اجانب نپذیرفت و امروز هم کسی کوچکترین تأثیری در رهبر معظم انقلاب ندارد و ایشان یک تنه در مقابل تمام توطئههای خارجی و داخلی ایستاده است.
در عصر مشروطیت نیز که هرکسی زیر یک پرچمی میرفت، تنها مرد دلاوری که زیر هیچ پرچم بیگانهای نرفت، جانش را در این راه داد، ایستادگی کرد و به مخالفت با مشروطه انگلیسی پرداخت، شیخ فضلالله نوری(ره) بود./تلخیص از خبر: ۸۲۴۲۹
✳️ @ShahidRabe
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
✍ به بهانه سالمرگ یک بابی ازلی[۱] / جمالزاده، ۱۷ آبان ۷۶ش
‼️ محمد علی جمال زاده و پدرش، جمال واعظ اصفهانی را بهتر بشناسید🔰
💠 دکتر موسي حقانی (مورخ و پژوهشگر شهیر معاصر):🔰
⏪ محمد علی جمال زاده و پدرش (جمال واعظ اصفهانی) از فرقه بابیت (بابی ازلی)بودند. خود جمال زاده هم در آخر هیچی نبود.
⏪ سید جمال واعظ اصفهانی؛ [از تخریب کنندگانِ شخصیتِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و از عوامل نفوذی در بیوت علمای حامی مشروطه و ماسون بود] از کسانی است که دستگاه مشروطه او را بزرگ جلوه داد. و برای تبلیغ افکارش هزینه بسیار نمود مرحوم شیخ فضل الله نوری(ره) برای افشای این شخص حساسیت داشت و به او «جمال زندیق کافر» می گفت.[۲]
⏪ سید جمال [واعظ اصفهانی] گرایشات فرقهای [بابی ازلی] خود را پنهان میکرد
فردی هم نظیر مرحوم آشیخ فضلالله نوری(ره) كه آدمشناس و جریانشناس و در متن جامعه ایرانی بود، حرف اینها را میشنود و متوجه میشود این حرف از چه موضعی دارد زده می شود.[۳]
💠 استاد علی ابوالحسنی(منذر)، مورخ و پژوهشگر فقید معاصر:🔰
⏪ اتهام زنندگان به شیخ شهید فضل الله نوری (ره) خود متهم اند
⏪ سیدجمال الدین واعظ اصفهانی متهم به بابیت (ازلی گری) و انحراف مذهبی و اخلاقی بود، ناظم الاسلام کرمانی از دوستان و هم مسلکش، او را اهل اخاذی کردن می دانست و حتی فردی چون کسروی در باره او می گوید: با همه رخت آخوندی و پیشه واعظی، به اسلام باور استواری نمی داشته، و این را گاهی در نهان به این و آن می گفته، از این رو نامش به بی دینی در رفته بود. منگُل بیات و دکتر منصوره اتحادیه نیز سیدجمال واعظ را (همچون دوستش ملک المتکلمین) از روحانیون ازلی مسلک و تندرو و مخالف نفوذ مذهب در سیاست می شمارند.
در نامه ها و مکتوبات عالمان مشروعه خواه صدر مشروطه به انتقادات عجیب و تکان دهنده ای از سید جمال واعظ بر می خوریم که گویای فساد عقیده وی، و مؤید سخن کسروی در باره اوست.
مخالفت با احکام اسلام، هتاکی به شعائر حسینی (ع) و تحریک مردم بر ضد علمای مشروعه خواه (به ویژه زعیم نهضت مشروعه خواهی علامه شیخ فضل الله نوری) نکات قابل تأملی است که در اظهارات سید جمال الدین واعظ به چشم می خورد. او راه دست یابی کشور به وضعیت مطلوب را در گرو افتتاح مدارس غربی و آوردن آموزگارانی از آمریکا و دیگر ممالک غربی می دانست و راه حل او در اصلاح سایر امور کشور نیز گماردن ایرانیان تربیت شده در غرب در رأس مصادر امور بود. او خود به این نسخه عمل کرد و پسر بزرگش، سید محمد علی جمالزاده مشهور را در سن نوجوانی جهت تحصیل به مدرسه مشهور آنطورا در اطراف بیروت فرستاد که مدرسه ای لائیک و متعلق به کشیش های مسیحی لازاریست بود و در آنجا و سپس در لوزان سوئیس با تعلیم و تربیت اروپایی بزرگ شد، و بر پایه همین نوع تربیت بود که جمالزاده همسری آلمانی گرفت، از رضا خان تعریف و به طرفداری از کشف حجاب وی برخواست، اصلاحات ارضی شاه را حمایت و تبلیغ کرد و در پاره ای از آثار خود از استهزای آیات قرآن مجید و احکام و عقاید نورانی اسلام، بدگویی از ملت ایران، و دفاع تلویحی از بابیه و بهائیه دریغ نورزید.[جمالزاده تقریبا" تمامی عمر طولانی اش را در خارج زندگی کرد و در همانجا هم مرد و دفن شد. خنده دار اینکه، از طرف هم مسلکانش ملقب به پدر داستان نویسی ایران هم شد و خیابانی در تهران به نامش گردید!]/ از: ک، کالبد شکافی چند شایعه در باره شیخ فضل الله نوری(ره)، بخش هشتم (اتهام زنندگان به شیخ شهید، خود متهم اند)، ص ۱۷۷ و...
[۱] به بابی هایی که پس از علی محمد باب، پیرو یحیی صبح ازل شدند، بابی ازلی گفتند. به بابی ازلی هایی هم که جذب محافل فراماسونری شدند "بابی ازلی ماسون" گفته می شد که جمال واعظ، از این دسته است.
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، در سلسله همايشهاي آموزشي «جريانشناسي تاريخ معاصر» كه تحت عنوان «جريانشناسي شيخيه و بهائيت» به همت مؤسسه ولاء منتظر(عج) و با همكاري مؤسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی(ره) قم و مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، دكتر موسي فقيهحقاني به بررسي جريانشناسي شيخيه و بهائيت پرداخت که کامل سخن ایشان را در لینک زیر ملاحظه می کنید👇
https://snn.ir/fa/news/182788/
[۲] سخنان دکتر حقانی درباره قهرمانان سکولاریسم👇
https://www.magiran.com/article/1390671
[۳] گفت و شنود با دکتر حقانی در بازشناسی ماهیت منحرف فکری و عملی "سید جمال واعظ اصفهانی"/ در این مصاحبه بلند، دکتر حقانی به بازخوانی مستند ماهیت جمال واعظ پرداخته است، که آگاهي بخش خواهد بود. کامل گفتگو از دو منبع👇
1⃣ https://www.mashreghnews.ir/news/389900/
2⃣ mshrgh.ir/389900
✳️ @ShahidRabe
⚠️ بَدَل فَنّ به استکبار با بهره گیری از مظاهر تمدنیِ خودشان!
✍ تدبیر مرجع شهید علامه #شیخ_فضل_الله_نوری (ره) در مواجهه با مظاهر تمدنی غرب👇
1⃣ تأسیس بانک ایرانی اسلامی در برابر بانکهای استقراضی و شاهنشاهی روسیه تزاری و انگلیسی
2⃣ تأسیس مدارس جدید اسلامی دخترانه و پسرانه در برابر مدارس فسادانگیز غرب
3⃣ انتشار روزنامه برای شکستن انحصار رسانهای غربگرایانِ دینستیز
🔺پیشقراول جهاد رسانهای
⬅️ ماجرای تحصن علامه شیخ فضل الله نوری زعیم نهضت اسلامخواهی مشروطه (مشروعه) و جمعی از یاران (که تعداد زیادی از مجتهدین از سراسر ایران را شامل میشد) در صحن حرم حضرت عبدالعظیم(ع) از دیدگاه فرهنگی و مطبوعاتی نقطه عطف و حائز اهمیت است. در جریان این تحصن با تدبیر و دستور مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، روزنامهای برای شکستن انحصار رسانهای غربگرایانِ دینستیز منتشر میشود که دست اندرکاران چاپ، آن را "لوایح" مینامیدند و مردم از آن تحت عنوان (روزنامه شیخ فضلالله) یاد میکردند. انتشار این روزنامه که ماهیت واقعی غربگرایان دینستیز را افشا میکرد، ولوله و وحشت در میان غربگرایان انداخت. تا جایی که از ادامه انتشار آن جلوگیری کردند…
پینوشت:
➡️ بهنظر شما اگر شهید اکنون در بین ما بودند، با نرمافزارهای صهیونیستی که مظهر نفوذ فرهنگی و رسانهای غرب و مهمترین مرجع تنفس غربگدایان است، چگونه برخورد میکردند؟ و متجددها با ایشان چگونه رفتار میکردند؟!
منبع:جبههٔ انقلاب اسلامی در فضای مجازی
✳️ @ShahidRabe
🔴 «...به حول و قوه الهی، از شرع مقدس که مظهر حق و حقیقت است تا آخرین نفس در مقابل هجمه اجنبی و اجنبی پرستان، دفاع خواهیم کرد.»
◽️از فرمایشات #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، زعیم نهضت اسلام خواهیِ مشروطه (مشروعه) و شهیدِ بزرگِ فتنه انگلیسی مشروطه/نورالکلام ۲۲
✳️ @ShahidRabe
📣 همایش طوفان الاقصی هماکنو در حال برگزاری است
✅ موضوع: طوفان الاقصی گذار به نظم نوین منطقهای و جهانی
👤 سخنرانان:
1️⃣ آیتالله محمود رجبی (دامت برکاته)، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
2️⃣ دکتر مسعود اسداللهی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل منطقهای و بینالملل
🟥 همراه با میزگرد با حضور:
1️⃣ دکتر منوچهر محمدی، رئیس هیئت اندیشهورز وزارت امور خارجه و کارشناس مسائل
2️⃣ دکتر فؤاد ایزدی، استاد دانشکده مطالعات
جهان دانشگاه تهران، و کارشناس مسائل آمریکا
⭕️ مکان برگزاری:
🏢 قم، بلوار جمهوری، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
👇پخش زنده 👇
🔶 نشانیهای ورود به جلسه👇
🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856
جدیدباترافیکرایگان👆
📢 همچنین میتوانید این برنامه را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگ» از روی گوشیهای تلفن همراه، نیز ملاحظه فرمایید.
✳️ @ShahidRabe
📚 به بهانه سی یکمین دوره #هفته_کتاب و #کتابخوانی
🗓 از ۲۱ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ش
🔰👇👇
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
رساله های عملیه و فقهی شهید رابع.pdf
1.24M
📚✍ آشنایی با رساله های عملیه و فقهی #مرجع_شهید حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری، #شهید_رابع اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه)
✳️ @ShahidRabe
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
معرفی دوره هفت جلدی استاد منذر.pdf
3.13M
📚👆نسخه #PDF معرفی دوره هفت جلدی مشروطه و مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
✅ اثر: مورخ بصیر، مرحوم استاد دکتر علی ابوالحسنی (منذر)
✅ از معتبرترین منابع تاریخی در موضوع #مشروطه_پژوهی
✅ موجود در بازار نشر
✅ توضیحات + معرفی هر جلد به تفکیک + نشانی و تلفن تماس، جهت سفارش و خرید
💠 امام خامنه ای(حفظه الله):
آنچه من بر آن اصرار دارم، مسألهی تاریخنگاری مستند و قوی درباره مشروطه است که از سالها پیش با دوستان متعددی این را درمیان گذاشتهام،...این در حالی است که نوشتههای قلم زنانِ جریانِ انگلیسی و غربگرا [عمدتاً فراماسون] ...که به وفور در اختیار مردم است غالباً برداشت صحیحی از مشروطه نیست [تحریف تاریخ است]...
نشخوار دروغ های بی مبنای بی منطق... در مورد مجتهد بزرگ، شیخ فضل الله نوری...از آن دسته تحریفات است...
#مشروطیت یکی از ماجراهای تلخ و عبرت آموز تاریخ اخیر ماست! ۸۳/۱۲/۲۴
من از اینکه میبینم جوانان ما از قضایای مشروطه بیاطلاعند رنج میبرم! ۸۰/۸/۲۰
✍ این مجموعه ارزشمند، در راستای تاریخ نگاریِ مستند و قویِ مورد نظر مقام معظم رهبری (حفظه الله) می باشد.
✳️ @ShahidRabe
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
ainak_shakh.pdf
1.41M
#PDF
📘 پی دی اف 👆 فهرست ۳۱ داستان و مقدمه کتاب مستند داستانی عینک شیخ (۱۰ صفحه)
⬅️ به همراه 📞 تلفن تماس نمایندگی های پخش در شهرستانها
✍ کتاب «عینک شیخ» داستانی مستند از تلاشهای مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه برای جلوگيری از نفوذ انگلیس در نهضت عدالت خواهی مردم و نظام سیاسی کشور است.
کتابی كه بطور مستند، دستهای منورالفکران را در ترورهای ناموفق و سپس اعدام شیخ افشا میکند.
کتابی که گفتگوی شیخ با دو معمم دیگر مشروطه و پاسخ ایشان به ساده اندیشیها و غفلتهای آنان را مطرح میکند.
کتابی که توطئه های تروریستهای بهایی و کمونیستهای قفقازی را برای زمینه سازی دین ستیزی و کودتای رضاخان نشان داده است.
کتابی که ایستادگی و مقاومت مردانه شیخ در برابر نفوذیها و تروریستها و پناه بردن به پرچم بیگانگان برای زنده ماندن را روشن ساخته است.
کتابی که ماجرای تأسفبار محاکمه شیخ توسط یک روحانی نمای فاسد فراماسون خود فروخته، و صلابت شیخ در برخورد با عوامل اصلی محاکمه را ترسیم میکند.
✅ «عینک شیخ» داستان مستند زندگی یک مرد است که همچون یک امّت زیست.
🔸انتشار از: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت/قطع: رقعی، تعداد صفحه: ۲۷۲
◽️توزیع: تهران، خ پاستور، خ ۱۲ فروردین جنوبی، کوچه خاقانی، پ، ۸/تلفن، ۶۶۴۶۹۹۵۸-۶۶۴۱۱۱۵۱
👈 اينك بخشی از كتاب را با هم مطالعه می كنيم👇
http://ghadr110.ir/news/1272
✳️ @ShahidRabe
هدایت شده از کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
📕 #معرفی_رمان
💠 امام خامنه ای(حفظه الله):
هیچ بیانی نمیتواند تاریخ را مثل #داستان و #رمان بیان کند!
نسل امروز باید از تاریخ کشور بالاخص از مشروطیت تاکنون اطّلاع داشته باشد
تاریخ چیز مهمی است. تاریخ را بهعنوان یک چیز کوچک یا حاشیهیی نباید خیال کرد؛ تاریخ واقعاً مهم است.
✍ رمان "قربانی طهران" که به وقایع مشروطه با زبان هنری می پردازد به مناسبت شهادت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) زعیم نهضت مشروعه خواهی، عرضه شده است...
این کتاب سعی کرده پیچیدگی های مشروطه را به صورت رمان تاریخی بیان کند تا افراد بیشتری با این مقطع مهم و عبرت آموز تاریخی آشنا شوند/ منتشره در فارس نیوز از کانال کتاب "وارثین بوک"
✍ یادداشتی بر کتاب «قربانی طهران» اثر حامد اشتری؛
«هاشم» میخواست کدام آیت الله را بکشد؟👇
mshrgh.ir/976629
✍ برای «قربانی طهران»؛
پیوند تاریخ و رمان؛ موفق یا ناموفق؟👇
mshrgh.ir/976827
✍ نقد و بررسی کتاب "قربانی طهران" در قم 👇
https://tn.ai/2163258
✅ قابل تهیه از مرکز کتاب وارثین با قابلیت ارسال به تمام نقاط کشور با ارسال پیام به:👇
@BookMan (👈 کلیک کنید)🔰
✳️ @ShahidRabe