eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.5هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
286 ویدیو
403 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ باز نشر مطالب کانال «طلبگی تا اجتهاد» مدرسه علمیه معصومیه قم، به مناسبت ایام الله انقلاب اسلامی 🔰👇👇
هدایت شده از طلبگی تا اجتهاد
بسم الله الرحمن الرحیم .... دهه فجر است ... ثمره ی خون شیخ فضل الله نوری به ثمر رسیده است... شاگرد شاگرد او بالاخره تا حدی انتقام خون او را از فراماسونها گرفت ... البته حکایت همچنان باقی است.. مجلس شورای اسلامی بیش از هر چیز اسلامی شدنش را میهمان خون این شهید بزرگوار است ... چند پوستر درباره این شهید عزیز به مناسبت این دهه مبارک در ادامه تقدیم می گردد... نسخه باکیفیت پوسترها و متن کامل نقل قولها در نشانی زیر: https://tt-ej.ir/post/810 @talabegitaejtehad
هدایت شده از طلبگی تا اجتهاد
اینها حساس ماندند.... امام خامنه ای حفظه الله : چه شد كه غربی‌ها، مشخصاً انگلیسی‌ها، در این مسأله[مشروطه] كامیاب شدند؛ از چه شگردی استفاده كردند كه كامیاب شدند. در حالی كه مردم كه جمعیت اصلی هستند، می‌توانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود كه شیخ فضل‌اللَّه جلو چشم همین مردم به دار كشیده شود؛ قاعده‌ی قضیه این بود. به نظر من مشكل كار از این‌جا پیش آمد كه اینها توانستند یك عده‌ای از اعضای جبهه‌ی عدالت‌خواهی - یعنی همان اعضای دینی و عمدتاً علما - را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد كنند. انسان وقتی به اظهاراتی كه مرحوم آسید عبداللَّه بهبهانی و مرحوم سید محمد طباطبایی در مواجهه و مقابله‌ی با حرف‌های شیخ فضل‌اللَّه و جناح ایشان داشته‌اند، نگاه می‌كند، این مسأله را درمی‌یابد كه عمده‌ی حرف‌ها به همین است كه این‌طور می‌گفته‌اند. این حرف‌ها به نجف هم منعكس می‌شده و شما نگاه می‌كنید كه همین اظهارات - انسان در كار مرحوم آقا نجفی قوچانی، در آن كتاب و در مذاكراتی كه در نجف در جریان بوده، اینها را می‌بیند - و حرفهایی را كه از سوی روشنفكرها و به‌وسیله‌ی عمال حكومت گفته می‌شد و وعده‌هایی را كه داده می‌شد، حمل بر صحت می‌كردند. این‌طور می‌گفتند كه: شما دارید عجله می‌كنید؛ سوءظن دارید؛ اینها قصد بدی ندارند؛ اینها هم هدف‌شان دین است! این مسائل در مكاتبات، نامه‌های صدر اعظم و ... به مرحوم آخوند منعكس شده است. انسان می‌بیند كه حساسیت آنها را در مقابل انحراف كم كرده‌اند؛ اما حساسیت بعضی‌ها مثل مرحوم آشیخ فضل‌اللَّه باقی ماند...
هدایت شده از طلبگی تا اجتهاد
بشناسید و بشناسانید... به گفته مورخ فقید معاصر، استاد دوانی، مزار مرجع شهید در قم، پیش از تبعید امام به عراق، پاتوق ایشان و دوستان محسوب می شد. امام با جمعی از یاران خود زمستانها در حجره مرقد شیخ شهید گرد می آمدند. مباحث مربوط به حکومت اسلامی و مصلحین حوزه...در آنجا مطرح می شد و در واقع آنچه آن مرجع بزرگ و مجاهد یعنی شیخ فضل الله نوری رحمت الله علیه می خواست به وسيله جانشین بحقش حضرت امام خمينی انجام گرفت.امام پس از پیروزی انقلاب نیز کراراً از شخصیت و مظلومیت شیخ و اصل پیشنهادی او در قانون اساسی (نظارت فقها بر مجلس) یاد و ستایش می کرد و ملت ایران را به غور در حوادث مشروطه و عبرت گیری از سرنوشت آن به ویژه شهادت جانگداز شیخ فرا می خواند: «اگر روحانیون، ملت، خطبا، علما، نویسندگان و روشنفکران متعهد سستی بکنند و از قضایای صدر مشروطه عبرت نگیرند، به سر این انقلاب آن خواهد آمد که بر سر انقلاب مشروطه آمد...60/8/4» ایشان به نویسندگان توصیه می کرد در باره شیخ قلم بزنند. حسین مکی، سیاستمدار و مورخ مشهور، نقل می کند که امام در تاریخ 1358/2/2 به وی گفته است که «چرا راجع به مرحوم شیخ فضل الله چیزی نمی نویسید؟» امام در حاشیه مباحث مربوط به حکومت اسلامی و ولایت فقیه در نجف(مسجد شیخ انصاری 1348ش) فرموده بودند: «این بزرگ مرد (شیخ فضل الله) را بشناسید و بشناسانید ابعاد عظیم علمیش را که جامع علوم معقول و منقول بود، بُعد مرجعیتش را که سعی کردند از اذهان مخفی کنند، اندیشه های والای سیاسیش را که بر گرفته از اسلام ناب بود و مخالفین و دشمنان شیخ را که از جاهلین و معاندین بودند..
هدایت شده از طلبگی تا اجتهاد
آنقدر فرموده اند که حد ندارد ... حاج آقا فخرتهرانی می فرمایند: «آنقدر بزرگان گفته اند که شیخ فضل الله (رحمه الله)، شخص اول از علمای مدفون خدمت حضرت معصومه سلام الله علیهاست که حد ندارد، آنقدر بزرگان گفته اند که سلام ما را به شیخ فضل الله(رحمه الله) برسانید، ایشان به حضرت معصومه(سلام الله علیها) می رساند، که حد ندارد» ایشان به افراد نزدیک می فرمودند: که «شیخ، مستجاب‌الدّعوَة است، سوره فجر را به روح ملکوتی شیخ فضل الله هدیه نمایید و حاجت بگیرید» کانال تخصصی شهید رابع شیخ فضل الله نوری رحمه الله نسخه باکیفیت پوسترها و متن کامل نقل قولها در نشانی زیر: https://tt-ej.ir/post/810 @talabegitaejtehad
هدایت شده از طلبگی تا اجتهاد
همه چيز از نفوذ در مجلس شروع شد… از سی تا سی و شش کرور جمعیت ایران کمتر از سه چهار هزار نفر رای داده بودند و در یک انتخابات صوری با مدیریت فراماسونها حداقل ۲۵ فراماسون وارد مجلس به اصطلاح شورای ملی شده بودند. شیخ فضل الله رحمه الله اصرار داشت حتما باید این ۲۵ نفر از ایران تبعید شوند و باید مجلس شورای ملی اسلامی داشته باشیم. نهضت مال مردم بود و برای عدالت به پا شده بود، اما فراماسونها سوار موج شده بودند. روزنامه های زنجیره ای شیخ را به توپ تهمت و افتراء بستند. شیخ یک دستخط یک صفحه ای به روزنامه ای داد تا چاپ کند. اما بعد از انتشار، دفتر آن روزنامه را هم غارت کردند و مدیرش را مجبور به تجدید چاپ آن شماره و عذرخواهی کردند. شیخ خودش دست به کار شد و در تحصن روزنامه منتشر کرد. اما فضای رسانه ای دشمن سنگین تر بود و تاثیرش بر اذهان بیشتر بود. نان و آب محله ی متحصنین قطع شد. عاقبت نیرنگ و نفوذ اثربخش شد و پیکر مطهر شیخ به دار آویخته شد. ( اقتباس از چهارده قرن تلاش شیعه برای ماندن و توسعه نوشته حجت الاسلام روح الله حسینیان ص ۴۵۷ تا ۴۶۹ ) نسخه باکیفیت پوسترها و متن کامل نقل قولها در نشانی زیر: https://tt-ej.ir/post/810 @talabegitaejtehad
هدایت شده از طلبگی تا اجتهاد
خیلی ظلم شده است ... واقعاً به شیخ فضل‌اللَّه خیلی ظلم شده است. اوایل انقلاب، یک وقت من در نماز جمعه راجع به مشروطیت و مرحوم شیخ فضل‌اللَّه صحبت کردم؛ بعد یکی از دوستان نزدیک ما به من اعتراض کرد! من دیدم حتّی در محافل روحانی و نزدیک به خود ما هم همین تفکرات وجود دارد که چرا از شیخ فضل‌اللَّه صحبت می‌شود؛ شیخ فضل‌اللَّه مخالف مشروطه بود! در حالی که او بلاشک مخالف مشروطه نبود؛ خودش در حقیقت جزو مؤسسین و مؤثرین مشروطه بود؛ خود او هم در همان لوایحی که نوشته و منتشر کرده، بارها و بارها بر این معنا تأکید می کند و می‌گوید من مخالف مشروطه هستم؟ من جزو مؤسسین‌ام. راست هم می‌گفت؛ بلاشک او جزو مؤسسین و فعالان مشروطه بود. من دیدم این تفکرات در بعضی از دوستان نزدیک خود ما هم وجود دارد؛ حتّی به من گفته شد که امام هم از شیخ فضل‌اللَّه خوششان نمی‌آید! بعد من تفحص کردم، دیدم نخیر، کاملاً بعکس است؛ امام نسبت به مرحوم شیخ فضل‌اللَّه خیلی تبجیل و احترام دارند و به‌خاطر همان تصلب و شجاعت و دین‌گرایی کاملش، بدون اغماض آن بزرگوار را تعظیم و تجلیل هم می کنند؛ که این در بیانات خود امام هم آمده است. از بیانات حضرت امام خامنه ای در دیدار محققان و دانش‌پژوهان تاریخ و اندیشه‌ی سیاسی حوزه و دانشگاه - 13 مرداد 82 نسخه باکیفیت پوسترها و متن کامل نقل قولها در نشانی زیر: https://tt-ej.ir/post/810 @talabegitaejtehad
هدایت شده از طلبگی تا اجتهاد
چوبش را هم خوردند… ملتی که در شهر تهران ایستادند و تماشا کردند که مجتهد بزرگی مثل شیخ فضل‌اللَّه نوری را که از بانیان و بنیانگذاران و رهبران مشروطه بود، به جرم اینکه با جریان انگلیسی و غربگرای مشروطیت همراهی نکرد، ضد مشروطه قلمداد کردند، که هنوز هم یک عده قلمزن های ما، گوینده ها و نویسنده های ما همین حرف دروغ بی مبنای بی منطق را نشخوار می کنند و تکرار می کنند بالای دار کشیدند و دم نزدند!؟…چوبش را هم خوردند…این یک گناه ملی بود.گناه جمعی ملت ها که مجازات عمومی را به دنبال دارد! گناهی که نعمت های بزرگ را زایل میکند و بلاهای سخت را بر سر جماعت ها و ملت های گنهکار مسلط می نماید! گناهی که استغفار مخصوص خود را دارد. از بیانات حضرت امام خامنه ای(حفظه الله): ۸۴/۸/۸ نسخه باکیفیت پوسترها و متن کامل نقل قولها در نشانی زیر: https://tt-ej.ir/post/810 @talabegitaejtehad
🌺🍃به مناسبت 🍃🌺 💢شباهت ها و تفاوت ها ✍ مقایسه دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که هر دو انقلاب اهداف مشترکی را دنبال می‌کردند. مبارزه با استبداد و استعمار و قانون‌گذاری برای جامعه از جمله اهداف مشترک دو انقلاب بود و مورد نظر مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، نیز همان حکومت اسلامی است که مورد نظر امام راحل بوده است. ✍ مرجع شهید علامه نوری(ره)، در این خصوص فرمود: «معنای مشروطیت؛ حفظ حقوق ملت و تحدید حدود سلطنت و تعیین تکلیف کارگزاران دولت است. بر وجهی که مستلزم رفع استبداد و سلب اختیارات مستبدانه اولیای دولت بشود.» البته بلافاصله شیخ تاکید می‌کند که حدود قدرت و قانون‌گذاری توسط شرع مشخص شده و حکومت باید تابع نظرات دین اسلام باشد. در جریان مبارزات انقلاب اسلامی نیز با توجه به قدرت استبدادی شاه، تلاش برای کنترل و مهار قدرت و پایبندی آنان به شرع و قانون الهی پیگیری می‌شد. امام خمینی(ره) در این باره در جریان مبارزات بر علیه شاه گفته‌اند: «حکومت اسلامی استبدادی نیست که رئیس دولت آن مستبد و خود رای باشد؛ بلکه مشروطه است البته نه مشروطه به معنای متعارف که تصویب قانون تابع آرای اشخاص و اکثریت باشد بلکه به معنی پیروی اداره کنندگان از مجموعه شروطی است که در قرآن و سنت پیامبر معین گشته است.» در این‌باره بیشتر بدانیم👇 ✅ مقایسه ✍ اقتباسی از مقاله مشرق نیوز و آثار مورخان معاصر در چهار بخش در سروش👇 https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe/225 در ایتا👇 https://eitaa.com/shahidrabe/6549 ✅ امام خمینی(ره) و انقلاب مشروطه/غلام‌رضا گلی زواره👇 https://hawzah.net/fa/Magazine/View/89/92/1135/ ✅ الگوی نظری و عملی امام راحل در حکومت اسلامی/دو بخش در سروش👇 https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe/1713 در ایتا👇 https://eitaa.com/shahidrabe/8214 ✅ مقایسه و (جنبشی که انقلاب نشد) دو بخش 📑🖊محقق و نویسنده مقاله: محمدجابر قنبری 🔸منبع: روزنامه کیهان در سروش👇 https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe/223 در ایتا👇 https://eitaa.com/shahidrabe/6546 ✅ گفتاری از دکتر شهریار زرشناس مدرس و محقق حوزه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی🔰 امام خمینی(ره) در سال ۵۷ همان آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری(ره) است در سروش👇 https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe/206 در ایتا👇 https://eitaa.com/shahidrabe/6508، بازگشتی به شیخ شهید علامه فضل الله نوری(ره) ✍ نوشتاری از: نویسنده متعهد و مردمی، مرحوم شمس آل احمد (برادرِ جلال) و از منصوبین امام راحل در ستاد انقلاب فرهنگی و روزنامه اطلاعات 🔸برگرفته از: کتاب جلال، "از چشم برادر" تألیف، شمس آل احمد در سروش👇 https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe/235 در ایتا👇 https://eitaa.com/shahidrabe/6560 ✳️ @ShahidRabe
ویژگی های مکتبی انقلاب(1).pdf
4.66M
🔴 نسخه PDF 👆👆 ✅ ويژگي هاي مكتبي «انقلاب» در گفتار سیدالشهداء انقلاب اسلامی، شهید مظلوم، آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی(ره) ...حضرت امام خميني با وقوف بر تجربه تلخ شكست انقلاب مشروطه و انحراف آن تا مرحله اعدام مظلومانه مشروطه مشروعه خواه "آيت الله شيخ فضل الله نوري، آنکه جامعیت و هوش سرشارش باعث شد جلوتر از زمانش باشد، حیله های دشمن را به درستی تشخیص دهد و عکس العمل به موقع انجام دهد و به معنی واقعی کلمه علامه و عالم واقعی دین بود" و انزواي جناح روحاني و مذهبي مشروطه و بعد هم بي كفايتي حكام نالايق و ستمگر قاجار و برآمدن رضاخان با حمايت انگلستان از داخل خرابه هاي مشروطه و مشاهده مظالم بي شمار او نسبت به روحانيت و ديانت مردم و همچنين مشاهده بي اعتنايي هاي ملي گرايان در دهه بيست نسبت به احكام اسلام و ناديده انگاشتن نقش ارزنده روحانيت در موفقيت نهضت ملي نفت و در نتيجه سوء استفاده آمريكا و انگليس از اختلاف ملي گرايان با اسلام گرايان و انجام كودتاي 28 مرداد در سال 1332 و نيز مشاهده شهادت مظلومانه نواب صفوي و اعمال استبداد نوين شاه و آمريكا با تاسيس ساواك در سال 1335 سپس با مشاهده بي حرمتي هاي علني رژيم شاه پس از رحلت آقای بروجردي (در سال 1340) و رحلت آيت الله كاشاني (در اسفند همان سال) به ويژه توطئه اسلام زدايي دولت علم در مهرماه سال 1341 با تصويب لايحه انجمن هاي ايالتي و ولايتي، تاب تحمل را از دست داد و با كوله باري از اندوخته هاي تاريخي و سياسي، بيرق مبارزه گسترده و علني را بر عليه رژیم ضد اسلامي و ضد قرآني برافراشت و نهضت مكتبي اش را به طور آشكار آغاز نمود... ✳️ @ShahidRabe
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰 🗓 سوم شعبان ۱۳۲۵ هجری قمری(برابر با ۲۰ شهریور (۱۲۸۶ شمسی)، انتشار آخرین شماره "لوایح" (روزنامه مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه)، و تعطیلی آن تحت فشار و اقدام مشترک ایادی حکومتی قاجار و مشروطه چیان غربگرای تحت الحمایه انگلیس، در مجلس! 📚 معرفی کتاب بازخواني روزنامه "شيخ فضل الله نوری"(لوایح) ◽️به کوشش : ستار شهوازی بختياری ◽️انتشار: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ◽️تعداد صفحات: ۲۸۷ ✍ در این مجموعه ماجرای تحصن علامه شیخ فضل الله نوری زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه) و جمعی از یاران (که تعداد زیادی از مجتهدین از سراسر ایران را شامل می شد) در صحن حرم حضرت عبدالعظیم از دیدگاهی فرهنگی و مطبوعاتی بررسی می شود. در جریان این تحصن به دستور مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اوراقی منتشر می شود که دست اندرکاران چاپ، آن را "لوایح" می نامیدند، مردم آن زمان از آن لوایح تحت عنوان (روزنامه شیخ فضل الله) یاد می کردند. کتاب پیش رو به بازخوانی این روزنامه ها پرداخته و به بررسی یکی از دو دیدگاه و جریان مشروطه پرداخته است. مطالب روزنامه شیخ، یکی از معتبر ترین مدارک مربوط به طرز فکر انقلابیون مشروعه خواه می باشد. نویسنده در اشاره نخست کتاب می‌نویسد: «همان گونه که مشروطه یکی از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ ایران و سرآغاز تحولات تاریخ معاصر کشورمان است، آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری نیز یکی از مهم‌ترین و بحث برانگیزترین شخصیت‌های این انقلاب است. انقلابی که پر از ماجرا و تلاطم و کشمکش و حادثه بود. ماجرای تحصن آیت‌الله نوری و جمعی از همفکران ایشان در صحن حضرت عبدالعظیم‌ (ع) یکی از آن حوادث بود. آنچه در میانه این کارزار به وقوع پیوست،‌ انتشار اوراقی به دستور آیت الله نوری بود [برای شکستن انحصار رسانه ای غربگرایان دین ستیز که هر چه می خواستند و هر خلافی در روزنامه های خود منتشر می کردند و مانع از انتشار اخبار صحیح می شدند]. مؤلف در این بخش ضمن نوشتن مدخلی بر بخش نخست، آغاز بست‌نشینی در حضرت عبدالعظیم، تلگراف مهاجرین به علما و شهرهای کشور، تلگراف نمایندگان مجلس، مطبوعات در سال ۱۳۲۵ق، چاپ اعلامیه و برخورد چاپخانه‌ها، خرید دستگاه چاپ، انتشار نخستین شماره، اندکی درباره مدیرمسؤول، شکل ظاهری روزنامه، هر شماره یک موضوع، رسم الخط و خطاط روزنامه، تعداد شماره‌های منتشر شده، عوامل فنی چاپخانه، توضیحاتی درباره نسخه‌های موجود، اهمیت و جایگاه روزنامه شیخ فضل‌الله، بازتاب‌های انتشار روزنامه، مردم و روزنامه، مجلس، دولت و روزنامه، روزنامه‌های مشروطه‌خواه و این روزنامه و پی نوشت‌ها و افزوده‌های این بخش را بررسی می‌نماید. بازخوانی روزنامه شیخ، در سه بخش: مقدمه‌ای بر بازخوانی، متن کامل نسخه‌های روزنامه و تصاویر روزنامه شیخ فضل‌الله به اضافه گاه‌شمار رودیدادهای مهم، منابع و مآخذ و نام‌‌های اشخاص، تدوین شده است. نویسنده در بخش دوم: متن کامل نسخه‌های روزنامه "شیخ فضل‌الله" (نسخه ردیف اول تا نوزدهم ) را ضمیمه کتاب کرده است. بخش سوم، تصاویر چاپی این روزنامه را شامل می‌شود. ✍ یادی میکنیم از خبرنگاران گمنام مشروعه خواهی که در دوران فتنه ، با کمترین امکانات، نسبت به نشر شعائر اسلامی و انقلابی و شکستن انحصار رسانه ای غربگرایان دین ستیز، به اذن مقتدای خود، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، کمر همت بستند و با چاپ و انتشار شیخ فضل الله نوری(لوایح)، ماهیت و طرح های شوم دشمنان دین مملکت را افشا و برملا نمودند.🔰 ✍ خبرنگاران (اعم از مدیر مسئول و اصحاب نشر)🔰 ◽️شیخ محمد مهدی عبدالرب آبادی معروف به شمس العلما ◽️شیخ ضیاءالدین دُرّی اصفهانی ◽️زین العابدین معروف به ملک الخطاطین ◽️سید مرتضی برغانی ◻️جعفر آقا، خواهر زاده سید مرتضی ◽️سید رضا برغانی ◻️مشهدی ابراهیم ◽️میرزا هادی ◽️کربلایی عباسعلی ◽️شیخ علی اصغر تعزیه خوان ◽️و... 💠 دکتر شهریار زرشناس استاد و پژوهشگر حوزه ادبیات، فرهنگ و سیاست: «شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری یک نابغه و پدیده‌ای بی‌نظیر است. در دوره‌ای که هنوز مظاهر روشنفکری ظهور نکرده و ماهیت ادعاهای آن‌ها دقیقاً آشکار نشده و برخی روحانیون برجسته -اگر در برابر ظواهر زیبای روشنفکری همراه نمی‌شوند- اما دچار انفعال می‌شوند، شیخ فضل‌الله عمق این جریان را می‌بیند، این مسئله نشانه عظمت علمی و فکری ایشان است.» لوایحی (روزنامه شیخ فضل الله) که شیخ فضل‌الله در تحصن حرم حضرت عبدالعظیم (ع) نوشته نشان از شناخت عمیق از اندیشه غرب دارد. ایشان واقعاً اولین غرب‌شناس تاریخ ما و مظهر روحانیت بیدار، آگاه، هوشیار، هوشمند، مقاوم و مجاهد است. پرسش‌هایی که ایشان از ماهیت غرب مدرن مطرح می‌کند نسبت به زمان خود شاهکار است. چنین درکی بی‌نظیر است و کمتر کسی این درک را دارد.»/بولتن نیوز ✳️ @ShahidRabe
🔥 به بهانه سالگرد واقعه پارک اتابک ✍ در اول شعبان 1328، یپرم ارمنی، رئیس خونریز نظمیه به همراه جمعی از نیروهای ارمنی و بختیاری که پسر سردار اسعد همراه ایشان بود درب پارک اتابک را آتش زده و به مجاهدین آذربایجانی هجوم می آورد در نتیجه این اقدام ظرف چهار ساعت، 300 تن از یاران ستار خان کشته شده و خود او نیز از ناحیه زانو مورد اصابت گلوله قرار می گیرد؛ زخمی که حتی تا مدت ها اجازه درمان آن داده نمی شد و در نهایت منجر به قطع بخشی از پای ستارخان و پس از چند سال مرگ او در 48 سالگی شد. (واقعات اتفاقیه در روزگار . ج٢ ، صص ٥٤٩-٥٥٠ .) پس از ترور(حذف درون گروهی) سید عبدالله بهبهانی به دست عوامل تقی زاده، ستارخان و باقرخان که در ماجرای بردار شدن علامه شیخ فضل الله نوری، سکوت اختیار کرده بودند!!! شدیدا به نایب السلطنه اعتراض و خواهان برخورد با عوامل ترور بهبهانی می شوند. این درخواست با اهمال مواجه شده و سلسله هرج و مرج هایی در تهران به وجود می آید و طی جلسات تصمیم بر خلع سلاح طرفین درگیری ها گرفته می شود. نکته مهم در این خلع سلاح آن است که نیروهای تقی زاده و هم فکرانش مانند یپرم ارمنی و سردار اسعد بختیاری به بهانه حضور در دستگاه امنیه خلع سلاح نمی شوند و فقط بنا بر گرفتن اسلحه نیروهای ستارخان و باقرخان می شود؛ عملکرد بد و گزینشی مامورین خلع سلاح سبب ساز استنکاف مجاهدین آذربایجانی و همراهان ستارخان که در پارک اتابک (محل فعلی سفارت روسیه) سکنی داشتند می شود و همین بهترین بهانه را به دست جناح ماسون مشروطه می دهد. کسروی در کتاب خود بر دشمنی سردار اسعد با ستارخان تاکید ورزیده و می نویسد: « مجاهدان نمی‌خواستند پی کار خود روند و بسیاری از کار خود به یکبار دورافتاده اگر هم می‌خواستند نمی‌توانستند و اینان ناگزیر به نافرمانی برخاستند. از سوی دیگر دولت نخواست این قانون را دادگرانه به کار بندد چون خود مستوفی رئیس الوزراء و بیشتر وزیران از دسته انقلابی بودند. چنانکه گفتیم این دسته کینه چهار تن سردار را (ستارخان، باقرخان، ضرغام السلطنه و معزالسلطان) در دل داشتند. و همچنین اسعد که در همه کارها دست داشت از این چهار تن سخت خشمناک بود. به ویژه از ستارخان که از بس خشمناک بود زبان خود را نگه نمی توانست داشت....» (تاریخ ۱۸ ساله آذربایجان صص ١٣٤-١٣٦ 💠 رهبر معظم انقلاب: ‼️در قضیه‌ی مشروطیت، قضایای تبریز شگفت‌آور است. در مورد نقش آذربایجان در مشروطیت و جهتگیری مردم آذربایجان خیلی کتاب نوشته‌اند؛ اما به نظر من هنوز هم حرف‌های نگفته‌ای وجود دارد که میشود نوشت و باید نوشت. پدرم در قضایای مشروطه‌ی تبریز جوانی بوده است در این شهر. ایشان از نزدیک مسائل را دیده بود و نقل میکرد. میدانیم که جهتگیری ستارخان و باقرخان در مشروطیت، درست نقطه‌ی مقابل جهتگیری کسانی بود که مشروطیت انگلیسی و مشروطیتِ زیر پرچم بیگانه را میخواستند. ستارخان در سخنرانی و اعلامیه‌اش میگفت: «من میخواهم زیر پرچم اباالفضل العباس حرکت کنم». بودند کسانی که میخواستند نهضت را بکشانند به سمت حرکت انگلیسی، اما ستارخان ایستادگی کرد. بعد هم همانها بودند که ستارخان و باقرخان را [فریب دادند] کشاندند تهران در باغ اتابک... ۸۵/۱۱/۲۸ ‼️ يپرم خبیث ارمنی رئیس جنایتکار نظمیه حکومت مشروطه و مجری اعدام علامه شیخ فضل الله نوری(ره) كه خود را مجاهد می نامید! پارک اتابک را محاصره کرد و به مجاهدين آذربايجان به سرپرستی ستارخان و باقرخان درحالي كه آنها بيرق سفيد صلح‌طلبي خود را نشان مي‌دادند، حمله کرد و به خاک و خون کشید. ستارخان و باقر خان خود را همواره مرید و وابسته نظامی و تابع فرامین آخوند خراسانی می‌دانستند! ولی در کمال تعجب مشاهده کردند که آخوند خراسانی در جنایت پارک اتابک، سکوت اختیار کرد! و حتی یپرم ظالم، مورد حمایت آخوند بود و گزارش عملکرد به صورت تلگراف برای آخوند خراسانی به نجف ارسال می‌نمود! شاید بتوان گفت که ستار و باقر، چوب ساده لوحی و بی‌بصیرتی خود را خوردند. آنها نتوانستند جبهه حق را از باطل، تمیز دهند. درست در بیخ گوش آنها و جلوی چشمانشان، آیت الحق، علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در یک دادگاه فرمایشی به ریاست یکی از شاگردانِ آخوند خراسانی(ابراهیم زنجانیِ فراماسون)، به اعدام محکوم و توسط شخص یپرم خبیث، مظلومانه بردار شد و آنها اقدامی برای جلوگیری از این جنایت انجام ندادند! زیرا نابخردانه، آخوند خراسانی و دوستانش را بر حق می‌دانستند! ✳️ @ShahidRabe
🔳 به بهانه ایام ارتحال و شهادت ۲ یار و هم‌درس، از شاگردان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)/ در دو بخش ⏪ شهید آیت الله سید مصطفی موسوی (والد امام راحل) ⏪ مرحوم آیت الله حاج آقا حسین طباطبایی قمی(زعیم قیام مسجد گوهرشاد بر ضد کشف حجاب رضاخانی) 🔰👇👇
🌹به بهانه سالگرد شمسی شهادت پدر امام راحل، شهید آیت الله حاج سید مصطفی موسوی(ره)، مجتهد منطقه خمین، از شاگردان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در نجف/ ۲۰ بهمن ۱۲۸۱ش 🌹شهادت: به دست خوانین ظالم ✍ نحوه شهادت پدر امام خمینی(ره) به نقل از مرحوم آیت الله سید مرتضی پسندیده (برادر امام): ...در سال 1320 ه.ق «عضد السلطان» والی عراق (اراک کنونی) بود و نائب‌الحکومه خمین نیز زیر نظر او مشغول بود. در این سال تعدی خوانین بسیار اوج گرفته و اوضاع خمین بسیار نامساعد شده بود. «جعفر قلی خان»، «میرزا قلی سلطان» و «بهرام خان» خیلی به مردم تعدی می‌کردند... پدر ما نیز جلوگیری می‌کردند. اینها نیز تصمیم گرفتند پدر ما را از جلوی راهشان بردارند...دوازدهم ذیقعده بود.../خاطرات آیت الله پسندیده، ص 19 و 20/ادامه و کامل مطلب در👇 https://www.mashreghnews.ir/amp/385086 ⁉️ خواب عجیب مرحوم ولی الله مؤمنی، بازیگر نقش پدر امام در سریال "آفتاب و زمین" که باعث شد با قوت این نقش را بپذیرد👇 http://cinemapress.ir/news/69940/ ✅ محبت و ارادت قلبی والدین حضرت امام خمینی، رضوان الله تعالی علیهم نسبت به مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف🔰 ◽️قرائن حاکی است که والد شهید امام راحل، آیت الله سید مصطفی موسوی رضوان الله تعالی علیه، در زمان حضور در عتبات، از مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) کسب فیض (تلمذ) نموده و با یکی از شاگردان ایشان، یعنی حاج آقا حسین طباطبایی قمی نیز آشنا و مأنوس بوده است، در بایگانی سازمان اوقاف و امور خیریه سندی(نامه ای) تاریخی و ارزشمند یافت شده و موجود است كه در آن مرجع عالیقدر، حاج آقا حسین قمی(ره) زعیم قیام علیه کشف حجاب رضاخانی، سه ماه پس از شهادت پدر امام، جانشینش را در منطقه خمین، تعیین نموده و از قتل ایشان با كلمه «شهید» تعبیر کرده اند. (همچنین سندی از سال ۱۳۲۱ قمری حکایت دارد که شهید آقا سید مصطفی(پدر امام راحل)، عهده دار موقوفه ای در خمین بوده است و کسانی از علما از جمله مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) آنرا تأیید کرده‌اند) خبر شهادت پدر امام خمینی را که در آن واقعه پنج ماه بیشتر نداشت، به اراک می رسانند و مردم به استقبال آمده و جنازه آن شهید را به اراک انتقال داده و در قبرستان اراک، محل فعلی سر قبر آقای معروف (آقا محسن عراقی-اراکی، عالم مشروعه خواه، از اصحاب و یاران مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره و از بزرگترین واقفین منطقه) به عنوان امانت دفن می نمایند. مدتی بعد جنازه به نجف اشرف حمل و در وادی السلام دفن شد ولی متأسفانه نشانی دقیقی از مزار ایشان در دست نیست. ◽️مرحومه بانو هاجر احمدی، آن شیر زن با شهامت برای قصاص قاتلین همسر، رنج فراوان کشید. ◽️بانو هاجر، مادر فاضله و با شهامت امام، پس از شهادت مظلومانه مرجع شهید علامه نوری نیز برای ایشان با شجاعت، مراسم بزرگداشت گرفت و هر ساله آنرا تکرار می کرد. ◽️در حقیقت امام راحل به غیر از اینکه شاگردی از شاگردان مرجع شهید علامه نوری، به واسطه مرحوم شیخ عبدالکریم حائری یزدی بود، از کودکی نیز با مظلومیت و حقانیت راه شیخ شهید، توسط مادر مکرمه خویش، آشنا شده بود و ارادت قلبی خاصی به آن شهید بزرگ اسلام داشت. ◽️بانو هاجر احمدی دختر بزرگ میرزا احمد مجتهد بین سالهای ۱۲۸۵ تا ۱۲۸۸ قمری در خمین بدنیا آمد پدرش از عالمان و امام جماعت مسجد جامع خمین بود. شهید آقا سید مصطفی موسوی پدر حضرت امام در محضر میرزا احمد شاگردی کرده و صاحب مراتبی از فضل و کمال گردید. در سال ۱۳۰۰ هجری قمری از دختر بزرگ ایشان خواستگاری کرده و با موافقت استاد با ایشان ازدواج کردند. هاجر خانم بعد از ۲ تا ۳ سال زندگی با سید مصطفی در خمین بهمراه شوهرش برای ادامه تحصیل سید مصطفی به نجف رفتند. فرزند بزرگ ایشان که دختر بود و مولود نام داشت در نجف بدنیا آمد ولی بقیه فرزندان ایشان در خمین متولد شدند. هاجر خانم در بین مردم خمین دارای احترام ویژه ای به خاطر نسبت خانوادگی اش با اهل علم بود و همچنین ازدواج ایشان با آقا مصطفی که ایشان هم مجتهد کمره بود بر این احترام افزود. ویژگیهای شخصیتی ایشان از قبیل پاکدامنی و وفاداری نیز عامل دیگری بود که بعد از شهادت سید مصطفی نیز همواره مورد احترام و تکریم مردم قرار داشت. سرانجام این بانوی بزرگوار در سن ۵۰ سالگی در خمین فوت می کنند و پیکر ایشان به قم منتقل و در قبرستان وادی السلام در جوار مرقد امامزاده احمد از نوادگان امام سجاد علیه السلام، به خاک سپرده می شود. 🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم 🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰 🔳 به بهانه ایام شمسیِ ارتحال رهبر قیام مسجد گوهر شاد علیه کشف حجاب رضاخانی، مرجع مجاهد، حاج آقا سید حسین قمی طباطبایی، از شاگردان برجسته مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، ۱۷ بهمن ۱۳۲۵ش 🔴 حاج آقا حسین، استکبار ستیزی را از استادش"شهید رابع" آموخت ✍ نام عالم مجاهد آیة الله العظمی حاج آقا حسین قمی [از شاگردان خاص علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف] با قیام خونین مسجد گوهرشاد، آمیخته شده است، در مقام مرجع تقلید، نقش اساسی و محوری در این قیام داشت، و دیگران از او پیروی می کردند. او در آغاز ماه ربیع الثانی سال 1354 قمری از مشهد به تهران هجرت کرد و در باغ سراج الملک شهر ری به تحصن نشست، او می گفت: «اگر پیشرفت جلوگیری از کشف حجاب بستگی به کشته شدن ده هزار نفر که در راس آنها حاج آقا حسین قمی(خودم) داشته باشد ارزش دارد.» و «جایز است» هنگامی که مردم از ورود آیة الله حاج آقا حسین قمی به تهران با خبر شدند، گروه گروه به صورت دسته های عزاداری به دیدار او می شتافتند، به طوری که جمعیت زیادی در آن باغ و اطرافش اجتماع نمودند، رژیم رضاخان که سخت هراسناک شده بود، به وسیله کماندوهایش، آن باغ را محاصره کردند، و از ورود علما و مردم به آن جا جلوگیری نمودند، به این ترتیب حاج آقا حسین قمی را در آن باغ عملا" زندانی کردند. او در یکی از جلسات با صراحت فرمود: «امروز اسلام فدایی میخواهد، همانطور که استادم شیخ فضل الله نوری(ره) خود را فدا کرد، بر مردم است که قیام کنند.» [اقدام انقلابی ایشان منجر به تبعید وی ازسوی رضاخان به عراق شد.سرانجام در ۱۴ ربیع‌الاول سال ۱۳۶۶ هجری قمری در نجف از دنیا رفت و در حرم مولای متقیان، حضرت علی(علیه السلام) به خاک سپرده شد، روحش شاد و راحش پر رهرو باد] 🔸منابع: پایگاه جامع تاریخ معاصر ایران(مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی)، مقاله شیخ فضل الله نوری از زبانی دیگر (از زبان دشمنان مغرض و معاند شیخ)/پایگاه اطلاع رسانی صدا و سیمای استان مرکزی/ كتاب، پنجاه و یك عریضه و حكم شرعی، امید رضایی/ تبیان، عطاالله باباپور.../ک، آقا سید مصطفی مجتهد کمره، شهید تیر اشقیا، محمد جواد مرادی نیا، حضور، ش ۶۰، بهار۸۶، ص۷۲، ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی، ص ۷۹۹/نوید شاهد خراسان رضوی/کانال جهاد تبیینی/سینما پرس/مشرق نیوز... 🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ✳️ @ShahidRabe
📜برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده 🔳 به بهانه ایام ارتحال آیت الله سید محمد کاظم یزدی(مشهور به صاحب عروة) ✍ چهره صاحب عروة، در پس فتنه مشروطه، مورد هجمه های گسترده، تحریف و ترور شخصیت واقع گردید. با آن که دوست و دشمن به زهد و پارسایی سید و بی اعتنایی او به دنیا، معترفند، برخی از مشروطه‌طلبان به جهت بغض و عداوتی که به سبب مواضعش داشتند، می کوشیدند شخصیتی وارونه و دنیاگرایانه از او ارائه دهند، بابی ازلی ماسون هایی همچون احمد کسروی، ناظم الاسلام کرمانی و یحیی دولت آبادی در این دسته قرار دارند که سعی کردند شخصیت سید یزدی را تخریب نمایند و وی را همچون مرجع شهید نوری، نماد افراطی گری و بی‌منطقی معرفی و شخصیت وی را مخل آرامش حوزه نجف نشان دهند و مقلدان وی و شیخ را نیز حرمت شکن به معممین ثلاث+۱ حامی جریان غربگرای مشروطه، یعنی آقایان، محمد کاظم خراسانی، حسین خلیلی طهرانی، عبدالله دیوشلی، معروف به مازندرانی + محمد حسین نائینی، قلمداد کنند. مرحوم سید؛ از دست مشروطه‌خواهان هوادار این معممین! به کرات آسیب دید. مرحوم سید یزدی، در جریان نهضت مشروطه بر اثر اشاعه افکار ضدّ دینی، ادامه این حرکت را به مثابه شبی ظلمانی و آسمانی تیره و تار در افقی نامعلوم و مبهم یافت. در هنگامه اختلاف مجلس، بر خلاف خراسانی و خلیلی و مازندرانی... حاضر نشد در این فضا تلگرافی در تأیید مشروطه و مجلس امضا کند تا مبادا بدخواهان آن را در تضعیف علامه شیخ فضل اللّه تبلیغ کنند. کامل مطلب در ۳ بخش👇 https://eitaa.com/shahidrabe/6859
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا