🌺🍃ولادت با سعادت حضرت عباس علیه السلام و #روز_جانباز گرامی باد
✅ زیارت حضرت عباس (ع) - متن و ترجمه استاد انصاریان - صوتی👇
http://www.erfan.ir/mafatih263/
@ShahidRabe
⁉️ ماجرای #جانباز شدن مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، بیش از یک قرن پیش و در جریان ترور نافرجام ایشان توسط عوامل انگلیس🔰
✍ شيخ فضل اللّه نورى از جمله عالمان بزرگى بود كه در جایگاه مرجعیت دینی پایتخت و رهبرى نهضت اسلام خواهی و ضد استکباری، نقش اساسی را ايفا نمود و زمينه هاى تحصن مردم عليه استبداد و استکبار زمان را در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) فراهم آورد. #مرجع_شهید از جمله رادمردانى بود كه در برابر بيگانه سر تسليم فرود نياورد از اين رو طرح ترور شيخ، در سفارت انگليس خبیث و توسط عوامل انجمن مخفی فراماسونری تهیه شد و به دست جوان عیاش ماجراجو و دین ستیزی به نام كريم دواتچی(دواتگر) داده شد تا به هنگام بازگشت شيخ به منزل به مورد اجرا در آيد.
در اثر اين ترور، شيخ به شدت از ناحیه پای چپ مجروح شد، و تعدادى از همراهان ایشان نیز زخمى شدند.[پای چپ مرجع شهید کوتاهتر شد و تا آخر عمر مبارکش می لنگید و از درد ناشی از آن رنج می برد].نقل است یکی از یاران شیخ با فداکاری خود را حائل کرد بود و مانع از فرجام این عمل شوم شد(طلبه شجاع، حاجی آقای دماوندی).ضارب دستگیر شد، شيخ او را با بزرگواری بخشيد.
در بازجويى از وى، اسامى افرادى به ميان آمد كه با سفارت انگليس در ارتباط بودند.
عاقبت كريم! درست هشت سال پس از شهادت مرجع شهید(ره)، او توسط هم تیمی هایش به جرم قتل و اخاذی، ولی در واقع، حذف درون گروهی! به قتل رسيد. وى عضو گروه تروریستی كميته مجازات از شاخه های نظامی انجمن مخفی فراماسونری انگلیس در ایران بود که با هدف از بين بردن افراد مانع و مخالف با سیاست های مورد نظر انگلیس در مشروطه، تشکیل شده بود!
✍ روایت مشرق نیوز از ترور نافرجام شیخ🔰
مرجع شهید شیخ فضلالله نوری (نظریه پرداز مشروطه مشروعه) یکی از افرادی بود که ابتدا از مشروطه حمایت کرد اما بعد به یکی از مخالفان آن تبدیل شد. استنباط وی از مشروطه، نظامی بود که در آن احکام شرع به صورت قانون درآیند. یعنی بتوان یک نظامی به وجود آورد که در آن احکام شرع اجرا و حفظ شود. وی «مشروطه» را «مشروعه» اعلام نمود. واژه «مشروعه» مشتق از ریشه شریعت و به مثابه مشروطه بود. یعنی در یک نظام مشروطه، طرفدار شریعت بودن. کسروی [روحانی نمای نفوذی فراماسون و از مأمورین تحریف تاریخ مشروطه] معتقد است که مشروطه مشروعه برای شیخ فضلالله و هوادارانش به معنای نظامی بود که در آن مجتهدین تنها مرجع قانونگذاری هستند.در مورد دلیل مخالفت شیخ با مشروطه، انگیزههای مختلفی وجود داشته است. جان فوران در کتاب"مقاومت شکننده" معتقد است که در کنار همه انگیزههای مختلف، انگیزه اصلی، انگیزه دفاع از اسلام در مقابل غرب بود.
این یک واقعیت است که دو قدرت آن زمان یعنی انگلستان و روسیه با تمام اختلافاتی که با هم داشتند در تضعیف نقش دین و روحانیون در ایران اتفاق نظر داشتند، شیخ فضل الله به درستی به این نکته پی برده بود و تنها راه مقابله با نفوذ غرب را اتحاد مسلمین و عمل به دستورات اسلام میدانست به همین دلیل بود که وی با مشروطهای که اقتباس شده از قوانین غربی بود به مخالف پرداخت.این گونه بود که طرح ترور شیخ فضل الله نوری [در محفل های ماسونی وابسته به انگلیس و] توسط برخی مشروطه خواهان تندرو پیریزی شد و در روز نهم دی ماه 1287 توسط کریم دواتگر اجرا شد.
ترور شیخ و پس از آن، اعدام ایشان نشان آن بود که تندروی و خشونتپروری در میان طرفداران مشروطه [به صورت سازمان یافته] شکل گرفته است و از ابزار خشونت برای حفظ جایگاه خود و حذف مخالفان استفاده میکنند.نخستین گروه تحت عنوان کمیته مجازات، با ترور سازمان یافته میرزا اسماعیل خان، رئیس انبار غله وزارت مالیه اعلام وجود کرد.کمیته مجازات در زمانی که ایران فاقد یک دولت مرکزی قدرتمند بود، توسط سه نفر به نامهای میرزا ابراهیمخان منشیزاده، اسداللهخان ابوالفتحزاده، محمدنظرخان مشکوةالممالک از هواخواهان مشروطه شکل گرفت. میرزا علی اکبر ارداقی، عمادالکتاب و کریم دواتگر (ضارب شیخ فضل الله نوری) نیز سه نفری بودند که با انگیزه از سر راه برداشتن کسانی که به نظر آنها مقابل راه اصلاحات بودند به این گروه پیوستند.
در برخی منابع آمده است که اعضای این گروه وابسته به بهائیت [فرقه ضاله ساخته شده توسط انگلیس، برای تضعیف تشیع] بودند[ افراد شاخص بهائیت در تشکیلات فراماسونری انگلیس در ایران، عضو بودند]. مهدی بامداد در کتاب «شرح حال رجال ایران»، سرتیپ اسدالله خان ابوالفتح زاده و سرتیپ ابراهیم خان منشی زاده را از پیروان فرقه بهائیت معرفی میکند.این موضوع را عبدالله متولی نویسنده کتاب کمیته مجازات نیز تأیید میکند و افزون بر دو نفر نامبرده، مشکوه الممالک را هم پیرو این فرقه میداند.
🔸منابع: مشرق نیوز(نگاهی به ترور نافرجام شیخ فضل الله نوری(ره)، کد 671905)/ ک، تنهای شکیبا/خبرگزاری مردمی عمار...
#روز_جانباز
@ShahidRabe
سلام علیکم
روز طبیعت مبارک
به خاطر مشکل پیش اومده برا کانال از همه اعضای محترم عذرخواهی میکنم.
ان شاءالله در ادامه کار با قوت و دقت بیشتر، خدمت عزیزان خواهیم بود....
📄 #مقاله
✍ موضوع: مفهوم شناسی «عدالتخانه»، «مشروطه» و «مشروطه مشروعه»
✍ موضوع مورد بحث این مقاله بازشناسی برخی مفاهیم سیاسی مورد استعمال در عصر مشروطه است. در انتخاب ترتیب بحث، مطابق روال تاریخی مطرح شدن این واژه ها، در آغاز، «عدالتخانه» مورد بررسی قرار میگیرد، در ادامه به اصطلاح «مشروطه» پرداخته می شود که از فرهنگ بیگانه وام گرفته شده و به جای اصطلاح بومی «عدالتخانه» طرح گردیده و پس از مقایسه مختصر این دو، نظریه «مشروطه مشروعه» مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) مورد بازشناسی قرار میگیرد.
‼️ تذکر ۱- این مقاله به میزان گنجایشی که داشته، به کلیات و مسائل مورد نظر پرداخته و بحث کامل و جامع در باب اصطلاحات مورد نظر نداشته.
‼️ تذکر ۲- مقاله حاضر به معنی تأیید تمام موارد مطروحه نمی باشد.
‼️ تذکر ۳- بنا به نقل قول های تاریخی، پس از شهادت شیخ، کتابخانه و مرکز اسناد ایشان که حاوی کتاب های نفیس خطی، اسناد تاریخی و آثار تألیفی شیخ، بخصوص طرح ها و دستنوشته های ایشان در موضوعاتی همچون، نظریه مشروطه مشروعه، حکومت اسلامی، اقتصاد اسلامی، بانکداری اسلامی، پیش نویس قانون اساسی و...بود، غارت گردید و یا به بهانه امانت گرفتن به یغما رفته و هیچگاه عودت نشده!
لذا بیان این مطلب که نظریه مشروطه مشروعه شیخ، در حد شعار بوده و اصول و جزئیات آن تبیین و تشریح و مکتوب نشده! به دور از واقعیت می باشد. و به قول معروف آن چیزی که نیست! دلیل بر اینکه از اول هم نبوده، نیست!
استاد مهدی انصاری،
مورخ، پژوهشگر و مشروطه پژوه معاصر، در گفتگو با نسیم آنلاین🔰
متأسفانه بسیاری از اسناد مربوط به مشروطه و شیخ شهید، از بین رفتهاند، و گرنه عظمت کار #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بیشتر معلوم می شد.
یکی از کسانی که در از بین بردن این اسناد [اسناد مشروطه] نقش بسیار برجستهای داشت، احمد کسروی (روحانی نمای فراماسون) است که خود در خاطراتش مینویسد، به هر شکلی که امکان داشته اسناد مشروطه را از دست این و آن جمع کرده، بعد هر کدام را که صلاح دانسته نگه داشته و بقیه را نابود کرده و هیچ سندی را هم به هیچ کسی...برنگردانده است! متأسفانه قانون اساسی نگارش شده توسط شیخ فضلالله هم در بین این اسناد بود، آن هم یک قانون اساسی مشروعه مشروطه، نه غربی یا عرفی و درباری...
کامل مقاله👇
http://mashrootiat.pchi.ir/show.php?page=contents&id=17312
@ShahidRabe
📄 #مقاله
✍ موضوع: شیخ فضل الله نورى(ره)؛ هویت و نظریه
🖋نویسنده: سید میرصالح حسینى جبلّى
🔸منبع: فصلنامه آموزه شماره 5
✍ یکى از دغدغه هاى بنیادین مصلحان و اندیشه وران اسلامى، آرامش روانى فضاى اجتماعى است. کشمکش ها به طور معمول جامعه را ناآرام کرده، در مواقع بحرانى به وضعیّت آنومى(1) خواهد کشاند.
با توجّه به این که عالمان شیعه از آشفتگى اجتماعى گریزانند و آن را به صلاح جامعه نمى دانند، چرا در برخى از جریان ها و جنبش هاى سیاسى اجتماعى همراهى نموده و بعضا رهبرى آن ها را عهده دار مى شوند؟
در این نوشتار، نویسنده مقدارى به گذشته تاریخى برگشته و تفکّرات و عملکرد #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نورى(ره) نظریه پرداز مشروطه مشروعه که در چالش شدید با منوّرالفکران قرار گرفته و جنبش مشروطه مشروعه را رهبرى نمود، مورد بررسى قرار داده است.
متدلوژى مورد نظر در این نوشتار، جامعه شناسى تاریخى(2) و با تأکید بر اسناد و مدارک است که با کمک روش هاى تبیین ساختارى و هرمنوتیک(3) به بررسى موضوع پرداخته شده.
نویسنده، در ابتدا، به شرح اوضاع سیاسى اجتماعى دوران علامه شیخ فضل اللّه نورى(ره) اشاره کرده، سپس به مواضع و اندیشه هاى والای دینى سیاسى ایشان در موضوعات گوناگون و علل کشمکش ها پرداخت است.
✅ پی نوشت🔰
1. آنومى (Anomie) یک نوع احساس بى هنجارى است که اغلب زمینه دست یافتن افراد به کجروى و انحرافات را فراهم مى آورد. در این وضعیّت، مسائل اجتماعى شدّت مى یابد و افراد جامعه در رسیدن به اهداف وتمایلات خود کنترل ناپذیر خواهند شد. جهت مطالعه بیش تر ر. ک: Psychology and the legal system, p. 104.
2. جامعه شناسى تاریخى، حوادث منحصر به فرد تاریخى و توالى وقایع تاریخى را یکایک مورد توجّه قرار نمى دهد؛ بلکه بر آن است که با توجّه به وقایع و امور تاریخى زمان گذشته، اصول و قواعد قابل شمولى را استخراج کند. (بیش تر ر. ک: جوزف روسک، رولند وارن، مقدمه اى بر جامعه شناسى، ترجمه بهروز نبوى و احمد کریمى، ص 295).
3. در مدل تبیین ساختارى، شؤون مختلف جامعه را بر حسب پیامدهاى پیش بینى پذیر بررسى مى شود و به تبیین اوصاف ساختارى جامعه مى پردازند و در مدل تفسیرى یا هرمنوتیک (Hermeneutic) که در واقع رویکرد معنا کاوانه است، پیامدهاى اجتماعى را مانند متنى در نظر مى گیرند که معناى عناصر گوناگون حوادث و اعمال اجتماعى به کمک بازسازى خلاّق از درون آن ها به دست مى آید. (ر. ک: دانیل لیتل، تبیین در علوم اجتماعى، درآمدى به فلسفه علم الاجتماع)
✅ کامل مقاله👇
http://mashrootiat.pchi.ir/show.php?page=contents&id=16389
@ShahidRabe
✅ با ما همراه باشید👇
در کانال تخصصی مرجع شهید، حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری "شهید رابع" اعلی الله مقامه الشریف ...
✅ زندگینامه، آثار، مواعظ، مواضع و تصاویر تاریخی به همراه معرفی کتب و منابع صحیحه و انعکاس نظر اندیشمندان...👇
http://eitaa.com/joinchat/526516249Cbd017eb614
💠 امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه):
این بزرگ مرد (شیخ فضل الله) را بشناسید و بشناسانید.
ابعاد عظیم علمیش را که جامع علوم معقول و منقول بود، بُعد مرجعیتش را که سعی کردند از اذهان مخفی کنند، اندیشه های والای سیاسیش را که بر گرفته از اسلام ناب بود... مخالفین و دشمنان ایشان از جاهلین و معاندین بوده و هستند.۱۳۴۸ش،
چرا راجع به ایشان (شیخ فضل الله) چیزی نمی نویسید؟ ۵۸/۲/۲
💠 امام خامنه ای(حفظه الله):
شیخ فضل الله(ره)، شهید بزرگ اسلام...شهید ابقاء اسلام در محتوای مشروطیت...شهید عدالت...
...واقعا" به شیخ فضل الله(ره)، خیلی ظلم شده است.۸۲/۵/۱۳
✅ قربة الی الله، انتشار یابد/اجرکم عندالله، یا علی✋
@ShahidRabe
📄 #مقاله
✍ موضوع: دردها و دغدغه هاى شیخ فضل اللّه نورى(ره)
🖋نویسنده: مورخ و پژوهشگر فقید، مرحوم استاد علی ابوالحسنی(منذر)ره🔰
✍ آیت اللّه العظمى حاج شیخ فضل اللّه نورى(ره)، انسانى دین باور، عدالت خواه، درد آشنا و زمان آگاه بود که از عمق جان، به حقانیت، کمال و جاودانگى اسلام اعتقاد داشت و مسؤولیت خویش را در جایگاه فقیهى پرنفوذ، تعلیم و تبلیغ معارف دین و اجراى احکام آن مى شمرد و در پاسدارى از اسلام تا سر حدّ بذل جان کوشا بود...
✍ شرایط چهارگانه براى پاسدارى موفّق از اسلام 🔰
براى پاسدارى از هر چیز، تنها عشق و علاقه به آن کافى نیست؛ بلکه افزون بر این، باید اولاً ماهیت و ویژگى هاى آن شىء را دقیقاً شناخت تا آن را با چیزهاى دیگر و احیاناً ضدّ آن عوضى نگرفت؛ ثانیاً با موجبات رشد و بقاى آن کاملاً آشنا شد تا با استفاده از ابزار، لوازم و امکانات موجود، به تأمین نیازهاى وى برآمد؛ ثالثاً از خطرها، آفت ها و نقاط ضعف و آسیب آن آگاهى حاصل کرد تا راه را بر موانعى که در مسیر رشد و پویایى وى وجود دارد، بست و از تعرض و تجاوز آن ها به کیان و موجودیت آن پیش گیرى نمود.
مرزبانى از اسلام در قالب مجموعه اى منسجم از یک سلسله باورها و بایدها نیز، از این قانون کلّى مستثنا نیست و تنها کسانى از عهده این مسؤولیت خطیر بر مى آیند که واجد شروط لازم باشند:
1. قلبشان سرشار از عشق به اسلام باشد؛ 2. اصول و فروع آن را دقیق و کارشناسانه بشناسند؛ 3. موجبات بقا و رشد آن را نیک بدانند؛ 4. به خطرها و آفت هایى که سلامت و بقاى این دین را در پهنه اجتماع و سیاست تهدید مى کند، وقوف کامل داشته باشند تا با همتى استوار به صیانت از دین برخیزند و تمام توان خویش را در دفاع از کیان آن به کار گیرند و مرجع شهید، علامه شیخ فضل اللّه نوری، اعلی الله مقامه الشریف به حق، اینچنین بود... کامل مقاله👇
http://mashrootiat.pchi.ir/show.php?page=contents&id=15286
@ShahidRabe
✍ پاسخ به ادعاهای واهی مغرضانه و تهمت های ناروا🔰
‼️محک تجربه و سخنانی که در آنها «غش» وجود دارد
✍ موضوع: بررسی ادعاهای حسین آبادیان درباره مجتهد نوری (مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، زعیم و نظریه پرداز مشروطه مشروعه، اعلی الله مقامه الشریف)
🖋 نویسنده و محقق: آقای علي احمديخواه؛ استادیار گروه تاریخ معاصر مؤسسه امام خمینی(ره)
🔸 مندرج در: فصلنامه پانزده خرداد؛ فصلنامه تخصصی در حوزه تاریخپژوهی ایران معاصر، ش52 تابستان 1396، ص 229 تا 257
✅ مقدمه نویسنده:🔰
✍ محققان دقیق، در پیچ و خمهای تاریک تاریخ، چه بسیار سرهای بریده دیدهاند که بیجرم و بیجنایت به تیغ تیز تندروان و تندخویان از جسم جدا شدهاند! به عبارتی، تاریخ ترورستان است و بند بند آن، سرکَشی ظالم و سرکُشی مظلوم. گاهی مظلوم را ترور جسمانی میکردند و گاهی ترور جانی و روحانی و شخصیتی؛ و اگر میتوانستند از هر جهت ترور میکردند؛ نمونههای آن، به قدری بسیار است که هر جا بنگری، ظالمی هست یا مظلومی با مشخصات پیشگفته؛ اما قصد قلم، این است که در این نوشتار به شخصیتی بپردازد که از هر جهت جسمی و جانی، شخصیتی و بدنی، هر دو ترور شد و اعدام؛ و مورد اتهامهای دوستان بیخبر و دشمنان بیانصاف قرار گرفته یعنی مجتهد نوری (آیتالله حاجی شیخفضلالله).
از زمان خود مجتهد نوری- به جهت تقاص فتوای تحریم تنباکو از شاگرد میرزا و همکاری شیخ شهید با ایشان یا هر علت دیگر- سکولاران دینستیز و دینگریز- به سردمداری انگلیس- به جان شیخ افتادند. ابتدا با ترور جسمانی، بعد با ترور شخصیت و تهمت، بعد هم اعدام؛ در آخر با حقیقتسوزی و دروغدوزی و تاریخسازی، دست به تخریب همهجانبه بر ضد ایشان زدند؛ او را که خود از پیشوایان نخستین نهضت عدالتخانه (و بعد مشروطه) بود، ضد مشروطه، ضد مجلس، ضد ولایت فقیه، مدافع و دعاگوی محمدعلیشاه و و و و؛ در تاریخ تاریک مشروطه- که از دست و زبان مخالفان شیخ و حزب حاکم بیرون تراویده و نگاشته شده- معرفی کردند؛ تا الان که برخی از معاصران نیز با تکرار همان سخنان سخیف مخالفان شیخ شهید، دست به تکرار تاریخ یک قرن پیش زدهاند؛ در حالی که همان زمان، خود شیخ به آن شبهات پاسخ داده است.
در این نوشتار به طور خلاصه به ادعاهای جناب آقای حسین آبادیان درباره مسائل پیشگفته و نسبتهای ناروایشان درباره مجتهد نوری میپردازیم؛ البته این اتهام و ادعای آبادیان از زبان پیشکسوتان ایشان مانند: آجودانیها، محسن کدیور، داود فیرحی و ثبوت نیز پیشتر تکرار شده و این جماعت معمولاً سخنان همدیگر را تکرار میکنند و تکثیر و استنساخ. مطلب جدیدی ندارند به جز تكرار ترجيعبند ذيل، مجتهد نوری چنین معرفی شده:
ضد مشروطه، ضد قانون و مجلس، ضد ولایت فقیه، مدافع و دعاگوی محمدعلیشاه و طرفدار نظریة سلطنت!
تفصیل پوچی اين ادعاها را در كتاب انديشههاي سياسي شيخ فضلالله نوري از زبان خويش (به انضمام جواب به اتهامات) و در رسالهای با عنوان «بررسي دو جريان مشروعهخواه و مشروطهطلب» و نيز در کتاب در کشاکش مشروطه و استبداد؛ تحلیلی بر زمانه، زندگی و نقش محمدعلیشاه قاجار در مشروطیت ایران، «ولایتفقیهان از دیدگاه شیخ فضلالله نوری...» مستند بیان کردهایم؛ و در دیگر مقالات درباره رجال، وعاظ و نشريات مشروطه به تفصيل نوشتهايم؛ اما در اينجا، به طور اشاره تنها به ادعاها و تهمتهاي آقاي حسين آباديان درباره شيخ شهيد میپردازیم و جواب حضرت شيخ به ايشان تا محك تجربه تاريخ به ميان بيايد و سفيدروي نشود هر كه در او غش باشد!..کامل مطلب👇
http://ahmadikhahkoonani.blogfa.com/post/14
@ShahidRabe
📷 تصویر تاریخی، به مناسبت #روز_جوان، روز تولد حضرت علی اکبر علیه السلام🍃🌺
✍ توضیح تصویر:🔰
مرجع شهید حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری شهید رابع اعلی الله مقامه، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه) و دو فرزند شایسته ایشان، که بر عکس فرزند دیگر (مهدی ناخلف، که توسط ایادی انگلیس گمراه شد و در صف مخالفان پدر قرار گرفت)،
همواره، یار و همراه و پشتیبان پدر و خانواده بودند.🔰
1⃣ سمت راست: مرحوم آقا شیخ هادی نوری، داماد مرحوم آقا شیخ علی اکبر مجتهد بروجردی و والد دکتر شمس الدین تندر کیا(نویسنده کتاب سرّ دار)، شیخ هادی پس از شهادت مظلومانه شیخ، برای اداره و حمایت از خانواده، تحویل و دفن جنازه مطهر شیخ و... متحمل زحمات و مصائب فراوان شد.
2⃣ سمت چپ: مرحوم آقا شیخ ضیاء الدین نوری،
نماینده پدر در عتبات که در زمان شهادت شیخ، در نجف بود، نقل است، (از دکتر موسی حقانی) که بیوت معممین ثلاث حامی مشروطه در نجف، تحت تأثیر عوامل نفوذی جریان غربگرا (همچون اسد الله خرقانی فراماسون) به شیخ ضیاء الدین، اجازه ورود برای تنویر افکار و انتقال پیام های مرجع شهید را نمی دادند!!!؟
🔸برگرفته از: کتاب سر دار، آثار استاد فقید، علی ابوالحسنی منذر، سخنان دکتر حقانی در یادنامه شهادت شیخ و...
@ShahidRabe
امر ولی،ختم کلام،حجت،تمام.mp3
1.87M
⁉️👆مورد خطاب امام خامنه ای (حفظه الله) چه کسانی هستند؟
✅ همراه باشیم با کانال تخصصی #شهید_رابع👇👇
✅ انتشار قربة الی الله
@ShahidRabe
🔴 به بهانه سالگرد قمری درگذشت حاج آقا محمد تقی نجفی اصفهانی(ره)، معروف به آقا نجفی/ یازدهم شعبان ۱۳۳۲ ق
✍ آقا محمد تقی نجفی اصفهانی(آقا نجفی) و حاج آقا نورالله اصفهانی دو برادر حامی مشروطه در اصفهان بودند. گرچه نقش عملی حاج آقا نورالله، در مشروطه اصفهان، جلوه بیشتری دارد، اما نقش آقا نجفی به صورت عام و در مشروطه اصفهان به صورت خاص، حائز اهمیت بیشتری است. به دلیل 🔰
۱- تأکید وی بر صبغه دینی مشروطه در اصفهان و🔰
۲- رفاقتش با مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
این دو برادر پس از اطلاع از شهادت شیخ فضل الله (ره) ماهیت اصلی مشروطه انگلیسی و عواملش تا حدی برایشان آشکار شد، اما اگر در وقت لازم، به هشدارهای آن شهید بصیر توجه می کردند، تاریخ طور دیگری رقم می خورد.
🔻در باب علاقه آقا نجفی به مرجع شهید [۱]🔰
مرحوم آقا نجفی به مرجع شهید، پیغام داده بود: من برای جان شما بیمناکم و در آیات و روایات که مطالعه نموده ام و دقت کرده ام، احتمال می دهم، مصداق آن کسی که شهید می شود، شما باشید و شیخ گفته بود:
"من هم اینهایی که شما فرموده اید، مطالعه کرده و دیده ام و امیدوارم که مصداق آن، من باشم".
نامه مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری به آقا نجفی در صدر مشروطه راجع به لزوم پی ریزی نظام جدید، بر اساس "اجرای احکام اسلام"، گذشته از اهتمام آن دو به ایجاد حکومت اسلامی، گویای وحدت فکری و صمیمیت ویژه ایشان است. گفته می شود که پس از فتح و اشغال تهران به دست مشروطه خواهان تندرو نیز، آقا نجفی کوشید برای جلوگیری از سوء قصد به جان شیخ فضل الله، به تهران بیاید، که به انجام این کار توفیق نیافت![شاید مانع تراشی برخی اطرافیان].
با این سوابق، پیداست مرحوم آقا نجفی از شنیدن خبر شهادت شیخ، بسیار اندوهگین گردد و به تلخی بگرید.
آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی فرمودند:
مرحوم پدرم، آیت الله آخوند ملا محمد جواد صافی [از اصحاب مرجع شهید نوری] اواخر حیات شیخ شهید، در تهران اقامت داشت و با ایشان مربوط بود. پس از قتل شیخ، وی تهران را ترک کرد.مرحوم پدرم نزد مرحوم آقا نجفی درس خوانده بود و از وی اجازه اجتهاد داشت. می فرمود: در اصفهان، روی سوابقی که بین من و آقا نجفی وجود داشت، به محضر ایشان رسیدم. در بستر بیماری قرار داشت و حال مزاجیش مساعد نبود.آقا نجفی در همان بستر بیماری اصرار داشت که من از حالات شیخ فضل الله در روز های آخر عمر برایش نقل کنم و من نیز از روزهای آخر حیات شیخ، و مصائب آن ایام و مقاومت اعجاب انگیز وی برای ایشان می گفتم و او گوش داده و به تلخی می گریست.
🔸[۱] برگرفته از: کتاب تنهای شکیبا، مورخ فقید، علی ابوالحسنی منذر
@ShahidRabe
📄 #مقاله
✍ موضوع: آثار اقدام به موقع؛ و آفات تأخیر اقدام، در نهضت مشروطیت
🖋 محقق و نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین علی احمدیخواه (کوهنانی)
✍ مسألة این نوشتار، نتیجة مثبتِ «اقدام و عمل به موقع » است و «آفتهایِ تأخیر در اقدام»؛ و از دست دادن فرصت؛ فرصتی که چون ابر بهاری سریع میگذرد؛ و از دست دادن آن سبب غصّه میگردد.
اگر اقدامات علما مثل حرکت در نهضت عدالتخانه و پیشنویس قانون اساسی به موقع و بدون واسطههای نامحرم صورت میگرفت نتیجه میداد؛ همانطور که الان شورای نگهبان، نتیجه آن اقدام به موقع است؛ اما هرجا که اقدام به موقع نشد؛ مثل سکوت در برابر تبدیل عتدالتخانه به مشروطه، حذف پسوند اسلامی از عنوان مجلس، سکوت در برابر تغییر روز افتتاح مجلس از نیمه شعبان به 18 شعبان؛ سکوت در برابر اهانتهای تندروان به مقدسات، نتیجهاش این شد که: سکولاران و تندروان دینستیز و دینگریز، روی کار بیایند! سلطنتی متظاهر به دین و اصول شیعه را بر کنار کنند، سلطنتی استعماری و دینستیز بر سر کار بیاید؛ آلتهای فعل این استبداد استعماری هم برای پایهریزی آن، ذبح عظیمی بکنند؛ اعدام مجهتد [مرجع] شیعه در پایتخت کشور شیعه در روز تولد مولای شیعه!
این است نتایج اقدام بیموقع یا دیر هنگام، که البته بیش و پیش از علما، روشنفکران متدین در این معامله تقصیر دارند؛ چون به موقع عمل نکردند و مانع خیانتها و اهانتهای روشنکفران مدعی روشنفکری نشدند، هیچ؛ بلکه اندیشه این تندروان مشروطه، بر افکار آن روشنفکران پیشین استوار بود؛ بلکه خودشان بر آن بارِ بیبندوباری، سربار سکولاری و استبداد استعماری رضانی را نیز افزودند و نتیجه عدم اقدام به موقع آنان، پایهریزی پهلوی شد.
امضا و قبول قانون اساسی بیگانه، دو راهی جدایی
...وقتی که قرار شد، قانون اساسی داشته باشیم. قانون اساسی بلژیک و فرانسه را آوردند. برای تأیید آن قانون اساسی، مجتهد نوری (#مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه)؛ و سید عبدالله بهبهانی و سید محمد طباطبائی را حاضر کردند. تماشاچی نظارهگر حرکت علماست: سید عبدالله خودش امضا کرد و به طباطایی داد تا امضا کند. طباطبایی تعللی و تأملی کرد که سید عبدالله گفت: الان وقت این حرفها نیست. الان امضا کن بعدا" با هم حرف میزنیم. طباطبایی هم مکرهاً امضا کرد!
نوبت به علامه شیخ فضلالله رسید. او گفت: من از امضا کردن ابایی ندارم؛ اما مشروطه به این است که این قوانین را ببرم و مطالعه کنم. اگر با شرع مخالفتی نداشت، امضا میکنم؛ و الا هرگز. چون به شیخ فرصت ندادند تا در قوانین تأمل کند، او نیز امضا نکرد و رفت. شعار از تماشاچی ظاهربین برخاست: «سیدین سندین»؛ چون آن دو سید، قانون اساسی را امضا کرده بودند» (این مطلب را ضیاءالدین درّی از زبان خود شیخ شهید شنیده).
این اقدام شیخ به موقع بود و منطقی؛ اما امضای سیدین، بیموقع و زود هنگام، که تبعات و آفتهای خود را داشت.
مشروطة مشروعه(پیشنویس قانون اساسی و اقدام به موقع همه علما)
مجتهد نوری وقتی که دید مشروطه با تمسک به قانون بیگانه به بیراهه میرود، گفت مشروطه باید مشروعه باشد؛ یعنی چه؟ یعنی اینکه تمام مصوبات مجلس، به تأیید پنج نفر از فقهای تراز اول برسد. به همین جهت، با نامهنگاری و مکتوبات خود، همه علما را از واقع امر آگاه کرد و آنان نیز به حمایت برخاستند. دستخط شیخ اکنون هم موجود است؛ البته با اندکی تغییر در نهایت آن را تصویب کردند؛ چون همه علما از آن حمایت کردند. نتیجه این اقدام به موقع شیخ و تأیید تمام علما، قبول آن پیشنویس از سوی تندوران شد و افزودن اصل دوم به متمم قانون اساسی...کامل مقاله در👇
http://ahmadikhahkoonani.blogfa.com/post/7
@ShahidRabe