💠 ضرورتی ثابت در زندگی بشر
🔸استاد شهید آیتالله سید محمد باقر صدر:
عبادت در زندگی بشر و مسیر تمدنی او ضرورتی ثابت است؛ زیرا اساساً زمانی یک مسیر وجود خواهد داشت که مطلقی در میان باشد که آدمی بهسوی آن کشش داشته باشد و آرمانهایش را از آن بگیرد. جز خداوند متعال نیز هیچ مطلقی ظرفیت ندارد که مسیر بس طولانی بشریت را دربر بگیرد و بیشک همه مطلقهای ساختگی هریک بهشکلی مانع رشد مسیر بشری میشوند. بنابراین ارتباط با مطلق حقیقی، نیازی ثابت است؛ چنانکه انکار مطلقهای ساختگی نیز، نیازی ثابت است. در عین حال، ارتباط با مطلق حقیقی، تنها وقتی ممکن است که شیوهای عملی و کاربردی به تقویت و نهادینهسازی این ارتباط بپردازد. این شیوه عملی همان عبادت است.
🔺انسان و عبادت، ص ۴۹.
🔹 کانال تلگرام پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 https://telegram.me/shahidsadr
🆔 @shahidsadr
💠 آیتالله اشکوری، پرتوی از شهید صدر
▪️بهمناسبت اولین سالگرد رحلت آیتالله اشکوری
🔻دکتر محمدعلی آذرشب:
🔹خصوصیاتی که ما در آقای اشکوری دیدیم، تقریباً نمونۀ کوچکی از آقای صدر بود. ما سؤالات خود را با ایشان مطرح میکردیم و بیشتر مطالبی که میگفتند، بازگو کردن سخنان آقای صدر و اغلب هم درباره زندگی ائمه(ع) بود.
🔸وقتی نزد آقای اشکوری میرفتیم، میدیدیم این روحانی با دیگر روحانیون فرق دارد. ایشان دین را بهعنوان دکان مطرح نمیکرد، بلکه بهعنوان آرمان مطرح مینمود. ایشان آرمانخواه و هم جوانپسند بودند و این را ازآقای صدر فراگرفته بودند.
🔹وقتی آقای اشکوری بهنمایندگی از آقای سید کاظم حائری (مدظله) به نجف رفت، به ایشان گفته بود: درست است که من بهعنوان نماینده شما میروم، ولی من مبلّغ افکار و اندیشههای امام(ره) خواهم بود. ایشان هم گفته بودند: این کار را بکنید. همچنین گفته بودند: هر کس که نزد من بیاید، من او را به آقای خامنهای(مدظله) ارجاع میدهم. سید کاظم حائری نیز پاسخ داده بود: همین کار را بکن!
📌برای مشاهده متن کامل مصاحبه، کلیک نمایید.
🆔 @shahidsadr
💠 اسوه مواسات
چند روایت کوتاه از جلوههای همدلی و مواسات در زندگی شهید والامقام آیتالله سید محمدباقر صدر...
👈 اینجا ببینید:
🔻
https://www.instagram.com/p/B_VTQY_AShZ/?igshid=zomer1no5mft
#اسوه_مواسات
#الگوی_همدلی
#نابغه_ای_که_نمیشناسیم
#شهید_صدر
🆔 @shahidsadr
💠 فلسفۀ سیاسی شهید صدر برای حکمرانی خوب
🔻حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی رئیس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی قم:
🔹حکمرانی خوب یا مطلوب (Good governance)، در یکی دو دهۀ اخیر به شدت مورد توجه محققان علوم اجتماعی قرار گرفته و آنها در تحقیقات خود نشان دادهاند که حکمرانی خوب، از اصول رشد و توسعه در کشورهاست و بیتوجهی به آن، یکی از مهمترین موانع رشد کشورهای فقیر در دهههای اخیر بوده است.
🔸زیرساختهای بینشی و نگرشی در نظریۀ حکمرانی شهید صدر، بر سه رکن اعتقادی استوار است:
رکن نخست نظریۀ سیاسی علامه شهید صدر، بینش و نگرش توحیدی بر پایه نظام الهی احسن در جهان هستی و سنن تخلفناپذیر او در روابط و مناسبات حاکم بر هستی از جمله انسان و جوامع بشری و محیط زیست اوست.
رکن دوم این نظریه، حاکمیت مطلق خدا بر جهان و انسان هم در بُعدِ تکوینی (جبری بر اساس سنن الهی) و هم در بعد تشریعی (اختیاری بر اساس احکام الهی) است.
رکن سوم نظریۀ سیاسی ایشان، اصل کرامت ذاتی، فطری و عمومی انسان است که خداوند بر اساس قدرت عقل، اختیار و آزادی به او عنایت کرده است.
🔹در اندیشۀ نهایی شهید صدر، در زمان غیبت امام زمان (عج)، حکومت از دو خط خلافت انسان (با مسئولیت تشکیل حکومتی مشتمل بر قوای مقننه و مجریه) و خط شهادتِ مرجع فقیه عام شامل مسئولیت نظارت شرعی بر حکومت و بیان احکام و قضاوت تشکیل میشود و آن را «جمهوری اسلامی» مینامد.
🔸در فلسفۀ سیاسی شهید صدر، استخلاف و استئمان الهیِ انسان، به «معنای توحیدی»، «رشد اخلاقی»، «سلامت و تساوی روابط»، «برادری و نفی سلطهجویی»، «مسئولیتپذیری»، «آزادی مسئولانه»، «عدالت فراگیر» و «حاکمیت قانون» منتهی میشود.
📃مشاهده متن کامل
🆔 @shahidsadr
💠 تعميق الجانب الغيبي من العبادة
🔸الإمام الشهيد السيد محمد باقر الصدر:
ونلاحظ أن المرجّح غالباً في العبادات المستحبة أداؤها سرّاً وبطريقة غير علنية، وهناك عبادات سرّية بطبيعتها، كالصيام فإنه كَفٌّ نفسيٌّ لا يمكن ضبطه من خارج، وتوجد عبادات اختير لها جوّ من السرّية والابتعاد عن المسرح العام، كنافلة الليل (صلاة الليل) التي يُطلب أداؤها بعد نصف الليل، وكل ذلك من أجل تعميق الجانب الغيبي من العبادة وربطها أكثر فأكثر بالشعور الداخلي بالمسؤولية. وهكذا يترسّخ هذا الشعور من خلال الممارسات العبادية، ويألف الإنسان العمل على أساسه، ويشكّل ضماناً قوياً لالتزام الفرد الصالح بما عليه من حقوق وواجبات.
🔺 الفتاوى الواضحة، ص ٧٦٦.
#رمضان_کریم
🆔 @shahidsadr
💠 تقویت بُعد غیبی عبادت
🔸استاد شهید آیتالله سید محمد باقر صدر:
همانطور که میدانیم، معمولا بهتر است عبادات مستحبی، پنهان بماند. برخی از عبادات، همچون روزهداری اساسا سرشتی پنهانی دارند؛ زیرا روزهداری، یک خودداری درونی است و نمیتوان از بیرون آن را کنترل کرد. عبادات دیگری هم هست که فضایی نهانی و دور از محیط عمومی برای آنها در نظر گرفته شده است، همچون نماز شب که پس از نیمهشب ادا میشود. همه اینها برای آن است که بُعد غیبی عبادت تقویت گردد و هرچه بیشتر با احساس مسئولیت درونی پیوند بخورد.
بنابراین فعالیتهای عبادی، احساس مسئولیت را در آدمی تقویت و نهادینه میکند و او عادت میکند که بر اساس احساس مسئولیت درونی خود، به انجام کارهایش بپردازد. بدینسان این احساس مسئولیت درونی، تضمینی محکم را برای پایبندی فرد درستکار به حقوق و تکالیفش فراهم میآورد.
🔺انسان و عبادت، ص ۵۶.
#ماه_مبارک_رمضان
🆔 @shahidsadr
💌 با تعطیلی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و نمایشگاه قرآن دعوتید به:
📚 غرفۀ مجازی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر
🔔 عرضه همه آثار شهید صدر با ٢۵٪ تخفیف
🛵 ارسال رایگان به سراسر کشور
🗓 زمان: ماه مبارک رمضان
🚩 نشانی غرفه:
www.mbsadr.ir/shop
#نمایشگاه_کتاب_مجازی
#در_خانه_بمانیم
#کتاب_بخوانیم
🆔 @shahidsadr
❇️ في رحاب القرآن (١)
🔹 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر:
فالله سبحانه وتعالى مطلق لا حدود له، ويستوعب بصفاته الثبوتية كل المُثل العليا للإنسان الخليفة على الأرض: من إدراك، وعلم، وقدرة، وقوة، وعدل، وغنى.
وهذا يعني أن الطريق إليه لا حدّ له، فالسير نحوه يفرض التحرك- باستمرار وتدرّج- النسبي نحو المطلق بدون توقّف:
«يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ» [ الانشقاق: ٦].
ويعطي لهذا التحرّك مُثله العليا المنتزعة من الإدراك والعلم والقدرة والعدل، وغيرها من صفات ذلك المطلق الذي تكدح المسيرة نحوه. فالسير نحو مطلق كلّه علم، وكلّه قدرة، وكلّه عدل، وكلّه غِنىً يعني: أن تكون المسيرة الإنسانية كفاحاً متواصلا باستمرار ضد كل جهل وعجز وظلم وفقر.
وما دامت هذه هي أهداف المسيرة المرتبطة بهذا المطلق فهي إذن ليست تكريساً للإله، وإنّما هي جهاد مستمرّ من أجل الإنسان وكرامة الإنسان وتحقيق تلك المُثل العليا له.
«وَ مَنْ جاهَدَ فَإِنَّما يُجاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ» [العنكبوت: ٦]
«فَمَنِ اهْتَدى فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها» [الزمر: ٤١].
🔸الفتاوى الواضحة، ص ٧٥٦.
🆔 @shahidsadr
✅ در محضر قرآن (۱)
🔹 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
خداوند متعال، حقیقت مطلق بیحد و مرزی است که با صفات ثبوتی خود، همه آرمانهای انسان را که جانشین خدا بر زمین است، دربر دارد: درک، دانش، توانایی، نیرومندی، دادگری و بینیازی.
این بدان معناست که راه رسیدن به این حقیقت مطلق نیز بیحد و مرز است. حرکت بهسوی او، بهمعنای حرکت دائمی، تدریجی و بیتوقف امری نسبی بهسوی حقیقت مطلق است:
«ای انسان، همانا تو با تلاشی سخت بهسوی پروردگار خود در حرکتی و او را ملاقات خواهی کرد» [الانشقاق: ۶].
حرکت به سوی حقیقت مطلق آرمانهایی را پیش روی مسیر بشریت قرار میدهد که از ویژگیهای آن حقیقت مطلق برگرفته شده است؛ آرمانهایی چون درک، دانش، توانایی و دادگری. بنابراین حرکت بهسوی حقیقت مطلقی که دانش، توانایی، دادگری و بینیازی محض است، یعنی سراسر مسیر بشریت مبارزه پیدرپی و همیشگی در برابر هر گونه نادانی، ناتوانی، ستم و فقر است.
ازآنجاکه مسیر مرتبط با این مطلق، چنین اهدافی را دارد، تقویتکننده خود معبود نیست، بلکه جهادی پیوسته برای انسان و کرامت او و تحقق آرمانهایش است.
«و هرکه بکوشد، تنها برای خود میکوشد؛ زیرا خدا از جهانیان کاملاً بینیاز است» [ العنكبوت: ۶].
«هرکس هدایت شود، به سود خود اوست، و هر کس بیراهه رود، تنها به زیان خودش گمراه میشود» [الزمر: ۴۱].
🔸انسان و عبادت، ص ۴۳.
🆔 @shahidsadr
❇️ في رحاب القرآن (٢)
🔹 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر:
«وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفِيها فَفَسَقُوا فِيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْمِيراً» [الإسراء: ١٦]. أيضاً سنة تاريخية بُيّنت بلغة القضية الشرطية. ربطت بين أمرين: بين تأمير الفسّاق والمترفين في المجتمع وبين دمار ذلك المجتمع وانحلاله.
🔸المدرسة القرآنية، ص ٩٢.
🆔 @shahidsadr
✅ در محضر قرآن (۲)
🔹 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
«و چون بخواهیم جامعهای را نابود سازیم، به نازپروردگان غافل آن فرمان میدهیم؛ پس آن گاه که در آن گناه کنند، سخن درباره آنان تحقق مییابد و آنان را به کلی نابود میکنیم» [اسراء: ۱۶].
این نیز یکی دیگر از سنتهای تاریخ است که به صورت قضیهای شرطی بیان شده است و بین دو پدیده نسبت برقرار کرده است: روی کار آمدن فاسقان و نازپروردگان غافل در جامعه که به نابودی و متلاشی شدن آن منجر میشود.
🔸پژوهشهای قرآنی، ص ١٠۶.
🆔 @shahidsadr
❇️ في رحاب القرآن (۳)
🔹 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر:
القرآن الكريم هو الكلام المعجز المنزل وحياً على النبي صلى الله عليه و آله المكتوب في المصاحف، المنقول عنه بالتواتر المتعبد بتلاوته. وقد اختار الله تعالى لهذا الكلام المعجز الذي أوحاه الى نبيه أسماء مخالفة لما سمّى العرب به كلامهم جملة وتفصيلا.
فسماه الكتاب قال تعالى: «ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» [البقرة: ٢].
وسماه القرآن: «وَ ما كانَ هذَا الْقُرْآنُ أَنْ يُفْتَرى مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ الْكِتابِ لا رَيْبَ فِيهِ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ» [يونس: ٣٧].
والإهتمام بوضع أسماء محدّدة ومصطلحات جديدة للقرآن الكريم، يتمشى مع خط عريض سار عليه الإسلام، وهو تحديد طريقة جديدة للتعبير عما جاء به من مفاهيم وأشياء.
وتفضيل ايجاد مصطلحات تتفق مع روحه العامة على استعمال الكلمات الشائعة في الأعراف الجاهلية وذلك لسببين: أحدهما: أن الكلمات الشائعة في الأعراف الجاهلية من الصعب أن تؤدّي المعنى الاسلامي بأمانة، لأنها كانت وليدة التفكير الجاهلي وحاجاته، فلا تصلح للتعبير عما جاء به الاسلام، من مفاهيم وأشياء لا تمت إلى ذلك التفكير بصلة.
والآخر: أنّ تكوين مصطلحات واسماء محددة يتميز بها الاسلام، سوف يساعد على ايجاد طابع خاص به، وعلامات فارقة بين الثقافة الاسلامية وغيرها من الثقافات.
🔸المدرسة القرآنية، ص ٢٠٩.
🆔 @shahidsadr