eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
4.8هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
65 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸سالروز ولادت امام هادی علیه السلام تهنیت باد🌸 🌱نقش مشترک امامان علیهم‌السلام 🌱وقتی امامان را همچون يک کل بررسی می‌کنيم و ميان اين فعاليت‌ها پيوند برقرار می‌کنيم و می‌بينيم که اين سه فعاليت (حفظ اصل دستاوردهای اسلامی، تربیت گروه شایسته، تلاش برای به‌دست گرفتن حکومت) در سه نسل انجام پذيرفته، خود را برابر برنامه‌ای پيوسته می‌يابيم که هر بخشش بخش ديگر را کامل می‌سازد و هدفش آن است که تواتر اين روايات را در گذر نسل‌ها حفظ کند تا به سطحی از روشنی و شهرت برسند و دسيسه‌های پنهان و آشکار را به چالش بکشند. 🌱به عقيدۀ من، وجود نقش مشترک در کارکرد تمامی امامان تنها يک فرض نيست که ما برای اثبات آن در پی توجيه‌های تاريخی باشيم، بلکه اين امری است که عقيده و انديشۀ امامت به‌خودی‌خود آن را فرض می‌دارد؛ چون امامت در همۀ موارد، نظر به مسئوليت‌ها و شروطش امری واحد است. پس هرقدر هم نمودهای ظاهری‌اش به‌سبب شرايط و ملزومات گوناگون باشد، بايد در رفتارها و نقش‌های امامان بازتابی واحد يابد. 🌱بنابراين امامان بايد مجموعه واحدی با اجزای پيوسته بسازند تا هر جزء از آن واحد، نقش جزء ديگر را پی گيرد و کارکردش را کامل کند. 📚 کتاب امامان اهل‌بیت، صفحه 122 🆔 @shahidsadr
🌱چرا شیعیان در اذان به ولایت امام علی علیه‌السلام شهادت می‌دهند؟ 🌱دکتر محمد پیش از تشرف به تشیع در سفری به نجف رفت و پرسش‌های خود را از شهید صدر پرسید و به گفته خود او این دیدارها نقش اساسی در گرویدن اون به مذهب تشیع داشت. 🌱در یکی از این دیدارها دکتر تیجانی از شهید صدر پرسید: چرا شیعیان در اذان شهادت می‌دهند که علی ولیِ خداست؟ 🌱شهید صدر جواب داد: امیرالمؤمنین علی سلام‌الله‌علیه از آن دسته از بندگان خداست که خداوند آنان را برگزیده و بر دیگران شرافت و برتری داده تا بار سنگین رسالت را پس از پیامبران بر دوش بکشند. اینان اوصیا و جانشینان پیامبران‌اند. هر پیامبری جانشینی دارد و علی‌بن‌ابی‌طالب هم جانشین محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله است. ما او را بر سایر اصحاب مقدم می‌داریم؛ زیرا خدا و رسولش او را برتر دانسته‌اند و ما دراین‌باره دلیل‌های عقلی و نقلی‌ از کتاب و سنت داریم. این ادله قابل شک و تردید نیستند؛ زیرا نه‌تنها از سوی ما متواتر و صحیح می‌باشند، که از سوی اهل‌سنت و جماعت نیز متواترند. در این زمینه علمای ما کتاب‌های فراوانی نگاشته‌اند. 🌱مبنای حکومت اموی، محو کردن و ازبین‌بردن این حقیقت و مبارزه با امیرالمؤمنین علی و فرزندانش و قتل آنها بود و کار را به جایی رساندند که بر منابر مسلمین او را نفرین و لعن می‌کردند و مردم را با زور بر این امر وا می‌داشتند. از‌این‌رو شیعیان و پیروان علی – که خداوند از آنها راضی و خشنود باد – شهادت می‌دادند که او ولیِ خداست و نمی‌شود مسلمانی، ولیِ خدا را نفرین کند. این در حقیقت مبارزه‌ای با آن حاکمان ظالم بود تا عزت برای خدا و رسولش و مؤمنان باشد و نیز این شهادت دادن در طول تاریخ به‌عنوان محرکی برای تمام مسلمانان و نسل‌های آینده باقی بماند تا همواره نسبت به حق بودن علی و باطل بودن دشمنانش آگاه باشند. 🌱فقیهان ما همواره بر این نظر بوده‌اند که شهادت به ولایت علی در اذان و اقامه مستحب است؛ البته نه به نیت اینکه جزئی از اذان یا اقامه باشد. یعنی اگر کسی در اذان یا اقامه نیت کند که این شهادت جزئی از اذان یا اقامه است، اذان و اقامه‌اش باطل می‌شود. از سویی مستحبات – چه در عبادات و چه در معاملات – بسیار و بی‌شمار است. به‌عنوان نمونه: مستحب است پس از شهادت به «لا اله الا الله» و «محمد رسول الله» مسلمان بگوید: «و أشهد أنّ الجنة حق و النار حق و أن الله یبعث من فی القبور» (و گواهی می‌دهم که بهشت حق است و جهنم حق است و اینکه خداوند آنها را که در قبرهایند برمی‌انگیزد). 📚کتاب آنگاه هدایت شدم (با اندکی تفاوت). بنگرید به: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج‏۲، ص ۳۸۲ 🆔 @shahidsadr
🌻تشیع، نگاهبان دعوت اسلامی 🌻تشیع در درون ساختار دعوت اسلامی و در قالب طرحی نبوی پدید آمد که پیامبر آن را به فرمان خداوند برای نگاهبانی از آیندۀ دعوت اسلامی برنهاده بود. 🌻 تشیع این‌گونه پدید آمد، نه چون پدیده‌ای عارضی که در صحنۀ حوادث شکل گرفته باشد. تشیع رهاورد ضروری طبیعت شکل‌گیری دعوت و نیازها و شرایط اصلی آن بود که ایجاب می‌نمود تا اسلام تشیع را بزاید. 🌻به دیگر معنا، راهبر نخستِ این تجربه، باید راهبر دوم آن را آماده می‌ساخت تا بالندگی انقلابیِ این دعوت به‌دست وی و جانشینانش پی گرفته شود و به‌سوی تکمیل هدف تغییری‌اش به پیش رود و بتواند در نهایت، همه رسوب‌های جاهلی گذشته و ریشه‌های آن را برکند و امتی نو بسازد که در سطح خواسته‌ها و مسئولیت‌های این دعوت باشد. 📚کتاب پژوهشی درباره ولایت، صفحه ۵۸ 🆔 @shahidsadr
🌷امام دل‌ها 🌷زندگی امامان(ع) سرشار از گواه هایی است که نشان می دهد نقش مشترکی که ایشان ایفا می‌کرده اند، نقش ایجابی بوده است . 🌷از این شمار، یکی روابط امامان علیهم‌السلام با امت و پایگاه مردمیِ پُردامنه ای است که امامان علیهم‌السلام در دوران خود از آن برخوردار بوده اند . اهل بیت هرگز به طور اتفاقی و یا به‌صرف انتساب به حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله از این نفوذ برخوردار نبودند، زیرا افراد بسیاری به حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله منتسب بودند، بلکه این بر پایۀ دهشِ ایشان بوده است و به‌سبب نقش ایجابی که ایشان، علی‌رغم برکنارشدن از منصب حکومت، در میان امت ایفا می‌کردند . 🌷امت ـ غالبا ـ رهبری رایگان به کسی نمی دهد و کسی پیشوایی آنان را دارا نمی شود و در دل هایشان نمی نشیند جز با دهشی سخاوتمندانه که امت در زمینه های مختلف آن را احساس کند و از آن در فروگشایی مشکلات خود و حفاظت رسالتش بهره مند شود . 🌷ببینید امام موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام چگونه به هارون‌الرشید می فرماید: «تو امام تن هایی و من امام دل‌ها». 📚کتاب امامان اهل‌بیت، صفحه ۱۲۸ 🆔 @shahidsadr
💢 تحلیلی بر روش‌شناسی فقهی شهید سید محمدباقر صدر جلسه دفاعیه رساله سطح ۴ (دکتری) حوزه علمیه مشهد با عنوان «تحلیلی بر روش‌شناسی فقهی شهید صدر» توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی رحمانی، از سوی مدیریت مدارج علمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان، با حضور اساتید داور حجج‌اسلام‌والمسلمین محسن ملکی و سید محسن حسینی فقیه به‌صورت حضوری و آنلاین در مدرسه علمیه عالی نواب، برگزار شد. این رساله علمی از هدایت و راهنمایی آیت‌الله احمد مبلغی در مقام استاد راهنما و مجتبی الهی خراسانی به‌عنوان استاد مشاور، بهره برده است. 🔻 استاد رحمانی: پرسش مهمی مطرح است که آیا دانش فقه، غیر از علم اصول روش دیگری دارد یا اینکه وقتی سخن از روش فقه را مطرح می‌کنیم، منظورمان همان علم اصول است و نباید به‌دنبال مباحث دیگری باشیم. اگر بحث از روش‌شناسی هم باشد می‌بایست به شناخت اصول پرداخت و آنچه از اصول بر فقه می‌تواند تأثیرگذار باشد را شناسایی کرد. در پاسخ به این پرسش، جواب‌های متعددی داده شده است. ✅ در روش‌شناسی فقهی، مطالعه روش فقه از منظر بیرونی و با رویکردی فلسفی انجام‌ می‌‌پذیرد. این نوع از مطالعه برای توجه دادن به این نکته است که آیا آنچه در رسیدن به حکم، به فقیه کمک می‌کند واجد عقلانیت است یا نه؟ این پرسش از جنس فلسفه علم و در بحث حاضر از جنس فلسفه فقه بوده و به پژوهشگر کمک می‌کند تا دریافت صحیحی از روش‌شناسی داشته باشد. 🔗 گزارش کامل این نشست را اینجا بخوانید 🆔 @shahidsadr 🆔 @ijtihad
سالروز مباهله پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله با علمای مسیحی 💢 نفسِ نبی صلی‌الله‌علیه‌وآله اگر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله، علی علیه‌السلام و قرآن را در میان امتش جانشین ساخته، بدین‌روی بوده که قرآن تفسیر معانی علی بزرگ باشد و معانی علی، تجسمی از الگوهای قرآن کریم قرار گیرد. اگر خداوند علی علیه‌السلام را در آیۀ مباهله، نفْس [یعنی خودِ] رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله شمرد، از آن روی بود که مسلمانان دریابند که او امتداد طبیعی محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله و پرتوی فراتابیده از روح بزرگ اوست. اگر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله [در لیلةالمبیت] برای هجرت، بیمناکانه از مکه بیرون آمد و علی علیه‌السلام را بر بستر خویش باقی نهاد، تا به‌جای او کشته شود، بدین معناست که تنها این دین مقدس بود که مسیر زندگی این دو انسان بزرگ را ترسیم می‌نمود. 📚 فدک در تاریخ، ص۱۰۷ @shahidsadr
🏴انتخاب حسین علیه‌السلام ▪️آیا دنیا پیش روی حسین علیه‌السلام نبود؟! آیا دنیا با همۀ بهره‌‌‌‌‌‌ها، با همۀ اغواگری‌‌‌‌‌‌ها، با همه جاه و مقامش و با همه اموالش پیش روی حسین علیه‌السلام نبود؟! ▪️ هیچ جاه و مال و بهره‌‌‌‌‌‌ای از بهره‌‌‌‌‌‌های این دنیا نبود که در دسترس حسین علیه‌السلام نباشد، اما همۀ این دنیای مهیا، در نگاه حسین علیه‌السلام هیچ ارزشی نداشت؛ زیرا این دنیا، دنیای دعوت کننده به دین نبود، بلکه دنیای سست‌‌‌‌‌‌عنصران و لغزشگران بود و حسین(ع) سست عنصر و لغزشگر نبود. ▪️ او دنیا را در یک سو و دین را در سویی دیگر یافت و در کنار دین ایستاد و جنگید تا آنکه به شهادت رسید. 📚 کتاب بارقه‌ها، صفحه ۴۰۵ 🆔 @shahidsadr
🏴مرگ اراده‌ها، مرگ امت ۱ ▪️امت به بیماری فجیع  و ناگواری دچار شد . این بیماری فجیع  و ناگوار این بود که امت اراده اش را از دست داد و بدین سبب نمی توانست حرف خود را بزند . ▪️دیگر می فهمید، اما نمی توانست خود را آزاد کند . درد می کشید، اما نمی توانست حرکتی آغاز کند؛ زیرا برای این امت همه‌چیز بی ارزش شده بود جز زندگی محدودش، جز نَفَس هایی که در خواری و بردگی و محرومیت بالا و پایین می شد . ▪️اوج دغدغه هریک از آنان این بود که از این نَفَس ها محافظت کند تا آخر ماه برسد، سپس برود و سهم خود را با ذلت از دست یکی از کارگزاران بنی امیه بگیرد . ▪️همت مُرد، اراده مُرد، آن امت سربلندی که خداوند آماده اش ساخته بود تا خلافت خداوند در زمین را به نمایش بگذارد، مُرد . ▪️داستان سیدالشهدا علیه‌السلام و روند داستان سیدالشهدا علیه‌السلام صدها گواه بر این مرگ شگفت و اراده‌ای که امت از دست داد، دربر دارد. سیدالشهدا(ع) عزم حرکت کرد. عزم سفر از مدینه به مکه کرد. سپس عزم سفر از مکه به عراق کرد. همه از هم پیشی می‌گرفتند و از هر سویی نزد ایشان می‌آمدند. عبدالله‌بن‌عباس نزد ایشان آمد، عبدالله‌بن‌جعفر نزد ایشان آمد، عبدالله‌بن‌عمر نزد ایشان آمد، زنان بنی‌هاشم نزد ایشان آمدند، عبدالله‌بن‌زبیر نزد ایشان آمد، کسان مختلفی از طبقه‌های مختلف نزد ایشان آمدند و به ایشان عرض می‌کردند: شما را به خدا از ریخته شدن خون خود بپرهیزید، خروج مکنید که کشته می‌شوید. کشته شدن چنان امر هولناک و ترسناک و هراس‌انگیزی شده بود که اندیشیدن درباره آن ممکن نبود .... 📚 کتاب امامان اهل‌بیت، صفحه ۴۵۴ 🆔 @shahidsadr
🏴 مرگ اراده‌ها، مرگ امت ۲ ▪️عبدالله‌بن‌جعفر، پسر عموی امام حسین علیه‌السلام، از قبیله امام حسین علیه‌السلام، فرزندان خود را با نامه ای نزد ایشان فرستاد و عرض کرد: از شما می خواهم که از حرکت دست نگه دارید تا من نزدتان بیایم؛ من به زودی نزدتان خواهم آمد . ▪️ سپس عبدالله‌بن‌جعفر نزد امام حسین علیه‌السلام آمد. برای چه آمد؟ با امان‌نامه‌ای از والی یزید بر مکه آمد. او برای امام حسین علیه‌السلام امان‌نامه‌ای آورد که در آن والی یزید بر مکه، برای امام حسین علیه‌السلام مصونیت را ضمانت کرده بود. به او گفت: پس چرا می‌خواهی خروج کنی مادامی که اینجا در امان هستی؟ چرا می‌خواهی سفر کنی؟! ▪️ هر فرد [در آن دوره] دیگر به هیچ‌چیز نمی‌اندیشید جز اینکه در امان باشد، خونش در امان باشد و دارایی محدودش در امان باشد. دیگر به چه‌چیز کاری داشت؟! با امت چه‌کار داشت؟! با اسلام؟! با اهداف بزرگ؟! با کارهای بزرگ؟! مادامی که خودش در امان بود و در امنیت آن سلاطین و سرکشان و ستم پیشگان به‌سر می‌بُرد! 📚 کتاب امامان اهل‌بیت، صفحه ۴۵۶ 🆔 @shahidsadr
🏴کربلا، سوگنامه نیست ▪️واقعه طفّ سوگنامه‌ای گذرا نیست که فقط در مرحله‌ای مشخص از تاریخ روی داده باشد؛ بلکه صورتی کامل از پیکره یافتن نبرد حق و باطل است. ▪️صحنه‌ای واقعی و زنده است که نقش‌های آن را همۀ طبقات بشر با سن‌ها و جنس‌های گوناگون ایفا می‌کنند؛ معصومی که کوتاهی و خطا نمی‌کند، مجرمی که از پست‌ترین و فجیع‌ترین کارها ابایی ندارد؛ زن و کودک شیرخوار و پیرمرد سالمند و توبه‌کار و گنه‌کار، همه در آن هستند. هم والایی و بلندمرتبگی در آن هست و هم پستی و فرومایگی. 📚کتاب امامان اهل بیت، صفحه ۴۸۴ 🆔 @shahidsadr
🏴تعبیری از مرگ امت ▪️واقعه طفّ تعبیری از یک مرحله تاریخی نیست، تعبیری از حال یک امت است که حاکمانش آن را از جاده صحیح به کج برده‌اند و آن را از رسالت و عقیده‌اش دور کرده‌اند، تا جایی که امتی مرده شد که به هیچ‌چیز نمی‌اندیشید جز به این اندک نفَسی که بالا و پایین می‌شود… ▪️ ترس به‌اندازه‌ای توصیف‌ناپذیر این امت را فراگرفت، آن‌چنان که می‌دانست به حق عمل نمی‌شود و از منکر جلوگیری نمی‌شود؛ اما ایستاده بود و تکان نمی‌خورد. این امت اجلش فرارسیده بود و مرده بود؛ گرچه بدن‌هایشان متحرک بود. 📚 کتاب امامان اهل‌بیت، صفحه ۴۸۴ 🆔 @shahidsadr