🔵کارزار اسلام و جاهلیت
🔵شک در دوره امام علی(ع) آغاز شد و در عراقیانی بود که زیر لوای امام علی علیهالسلام جهاد می کردند. درون مایه و محتوای این شک این بود:
🔺آیا کارزار امام علی(ع) با معاویه همان کارزار اسلام با جاهلیت در قالب جدید آن است؟
🔺آیا این ماجرای اسلام با جاهلیت در پوششی نو است یا ماجرای نبردی است میان دو نفر و دو خانواده و دو جریان که پیش از اسلام با هم سر جنگ داشته اند و باز پس از اسلام جنگ را از سر گرفته اند؟...
🔵امام حسن(ع) نیز احساس کرد دیگر برجاییِ تجربه اسلامیعلوی امری نشدنی و ناممکن شده و کناره گیری ایشان از کارزار به خاطر خود اسلام امری بایسته است؛ زیرا این تجربه با چنین شکی نمی تواند سر کند . پس باید این شک را از میان بُرد و سپس تجربه را از سر گرفت . این شک بغرنج و بی درمان ممکن نبود از میان رود جز اینکه امام علی(ع) و خط او کناره بگیرد تا برنامه و اهداف معاویه رخ بنماید ...
🔵 از آن پس مسلمانان به چشم خود خواهند دید ـ آنانی که بیشتر از عقل با حس زندگی می کردند، آنانی که بیشتر از خردهایشان با چشم هایشان زندگی می کردند ـ با چشم خود می بینند کارزاری که امام علی(ع) در برابر معاویه فرماندهی می کرد، کارزار اسلام با جاهلیت بوده، نه کارزار شخص با شخص و نه کارزار منفعت با منفعت و نه کارزار عشیره با عشیره .
📚تلخیص از گفتار «خلافت امام حسن و شرایط آن»، کتاب امامان اهلبیت علیهمالسلام، صفحه ۳۸۹
🆔 @shahidsadr
⬛️روز پایان وحی
▪️امروز به مناسبت بزرگترین فاجعه در سراسر تاریخ بشر گرد هم آمدهایم.
▪️ به مناسبت فاجعهای دوسویه که یک سوی آن انقطاع وحی از تاریخ بشریت است؛ وحی پدیدهای است که انسان در طول تاریخ خود هیچ پدیده دیگری نمییابد که در فرهمندی و شکوه و اثرگذاری در زندگی و اندیشه آدمی همانند یا همپای آن شود.
▪️سوی دیگر این حادثه، پیدا شدن انحراف درون جامعه اسلامی است که بر اثر دسیسه گروهی از مسلمانان پس از درگذشت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نمود یافت و راهی که از سوی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و از سوی خداوند متعال مقرر شده بود، به کجراهه کشیده شد.
▪️این روز ناخجسته، آغاز انحرافی درازدامن و فرجام وحیی طولانی و نیز پایان روزگاری برخوردار از وحی بود که ـ بر پایه برخی روایتها ـ در وجود یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر نمود داشته است.
▪️این روز، سرآغاز تیرگیها و سختیها و اندوهها، و خاستگاه حادثهها و بلایایی بود که در رویدادهای تاریخ جهان اسلام پس از درگذشت پیامبر والا رخ نمود. این رویدادها با حادثهای که در این روز رخ داد، همه پیوندی سخت و استوار دارند.
📚کتاب امامان اهلبیت، صفحه ۸۱
🆔 @shahidsadr
⬛امام صبر مقدّر
◾شهید آیتالله سید محمدباقر صدر در [سال] ١٣٩٢ق. به یکی از شاگردانش نامهای مینویسد و آن را با توصیفی ویژه از شرایط و مصائب امام حسن علیهالسلام آغاز میکند:
◾اما بعد، این نامه را در روز شهادت امام حسن علیهالصلاةوالسلام مینویسم. آن امام آزمودهای که با بدترین و عذابآورترین شرایط عمل پیشوایانه روبهرو بود. امامی که چنین برایش مقدر شده بود که پایدار و ثابتقدم و صابر باشد، درحالیکه رسالت پروردگارش و شریعت جدش را میدید که در دستان امویان ستمگر در حال فروپاشی است.
📚 کتاب شرح صدر، صفحه ۱۶۷
🆔 @shahidsadr
⬛امام صبر مقدّر
◾شهید آیتالله سید محمدباقر صدر در [سال] ١٣٩٢ق. به یکی از شاگردانش نامهای مینویسد و آن را با توصیفی ویژه از شرایط و مصائب امام حسن علیهالسلام آغاز میکند:
◾اما بعد، این نامه را در روز شهادت امام حسن علیهالصلاةوالسلام مینویسم. آن امام آزمودهای که با بدترین و عذابآورترین شرایط عمل پیشوایانه روبهرو بود. امامی که چنین برایش مقدر شده بود که پایدار و ثابتقدم و صابر باشد، درحالیکه رسالت پروردگارش و شریعت جدش را میدید که در دستان امویان ستمگر در حال فروپاشی است و بر اثر دسیسههای آنان بر ضد اسلام و حیلههایشان علیه مسلمانان، جایگاه حقیقی خود را در میان امت از دست میدهد.
◾گویی او را – که پدر و مادرم فدایش باد – میبینم که عرصه زندگی برایش تنگ آمد یا [بهتر بگویم] او عرصه را بر زندگی تنگ کرد و در جستوجوی مرگ بود؛ اما آن را چنانکه میخواست، نمییافت؛ چنانکه همه اولیای الهی مرگ را در شکل شهادتی آشکار در راه خدا طلب میکنند. تا اینکه سرانجام شهادت نزد او آمد، درحالیکه زهر معاویه را با خود بههمراه داشت. و چه گواراست زهری که انسان استوار و شکیبا را از میان دشمنانش به جوار پروردگارش منتقل کند. و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم.
📚کتاب شرحصدر، صفحه ۱۶۷
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از اجتهاد
🗒فهرست دروس «حلقات اصولی شهید صدر» در حوزه علمیه مشهد
🔰الف: تدریس حلقه ثالثه:
👤مدرس: آقای امیر زاهدی
مبحث: ابتدای حلقه ثالثه
مکان: مرکز تخصصی آخوند خراسانی
زمان: شنبه تا چهارشنبه ساعت 8 تا 9
👤مدرس: آقای مرتضی مروی
مبحث: حلقه ثالثه/ دلیل عقلی
مکان: مدرسه امام خمینی ره، سطح 2
زمان: ساعت 7 تا 8
👤مدرس: آقای محمدرضا زارع
مبحث: حلقه ثالثه/ ادلة البرائة من السنة
مکان: مدرسه امام خمینی ره ( سطح 2 و 3 )
زمان: شنبه تا چهارشنبه
👤مدرس: آقای محمدحسن محمدی
مبحث: از ابتدای حلقه ثالثه
مکان: قم، کوچه آبشار، کوچه شهید عبدالهی، پلاک 19، موسسه نشر معارف اسلامی
زمان: ساعت 16:30 هر روز
👤مدرس: آقای مرتضی ولیان پور
مبحث: ابتدای حلقه ثالثه
مکان: مدرسه امام علی بن ابی طالب علیه السلام
زمان: ساعت 6 تا 7 صبح
👤مدرس: آقای دستورانی
مبحث: حلقه ثالثه/ واجب توصلی و تعبدی
مکان: مدرسه شهید صدوقی
زمان: ساعت 8 تا 9. فعلا به صورت مجازی برگزار می شود.
👤مدرس: آقای محمد الهی خراسانی
مبحث: حلقه ثالثه/ اواخر دلیل عقلی
مکان: مدرسه آیت الله خویی
زمان: ساعت۶ صبح
👤مدرس: آقای محمد الهی خراسانی
مبحث: ابتدای حلقه ثالثه
مکان: مدرسه امام خمینی سطح ۲
زمان: ساعت۸ صبح
👤مدرس: آقای رضا میهن دوست
مبحث: حلقه ثالثه/تعریف علم اصول
مکان: مدرسه علمیه عالی نواب
زمان: شنبه تا چهارشنبه ساعت 10:15 تا 11:15
🔰ب: تدریس حلقه ثانیه:
👤مدرس: آقای حسین الهی خراسانی
مبحث: حلقه ثانیه/اثبات صغرای دلیل شرعی
مکان: مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) - شعبه ۳
زمان: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰
👤مدرس: آقای حسین نیک
مبحث: حلقه ثانیه/اثبات صغرای دلیل شرعی
مکان: مدرسه علمیه سیادت
زمان: ساعت 10:15 الی 11:۳۰
👤مدرس: آقای میثم صادقی
مبحث: حلقه ثانیه/دلیل عقلی
زمان: دو جلسه در هفته چهارشنبه و پنجشنبه
به صورت خصوصی و غیر رسمی
👤مدرس: آقای محمدرضا ولایی چمن آباد
مبحث: ابتدای حلقه ثانیه
زمان: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۷
مخصوص طلاب شهرستان های خواف، رشتخوار و تربت حیدریه مقیم مشهد
👤مدرس: آقای مرتضی مظاهری زاوه
مبحث: حلقه ثانیه/اثبات صغرای دلیل شرعی
مکان: مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) - شعبه ۱
زمان: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۵ تا ۱۶
👤مدرس: آقای مهدی مرادیان
مبحث: ابتدای حلقه ثانیه
زمان: شنبه تا چهارشنبه ساعت 8 تا 9
مکان: جامعة المصطفی العالمیه/ دوره ارشد
👤مدرس: آقای امین رضوانی
مبحث: حلقه ثانیه/ اثبات صغرای دلیل شرعی
مکان: مدرسه علمیه امام صادق(ع) تایباد
زمان: فعلا به صورت مجازی
👤مدرس: آقای عبدالله توسلی
مبحث: حلقه ثانیه
مکان: حوزه علمیه امام صادق علیه السلام تایباد
👤مدرس: آقای محمد علی محمدی
مبحث: حلقه ثانیه
مکان: مدرسه حضرت مهدی عج شعبه۱
زمان: ساعت8 الی 9
👤مدرس: آقای مجتبی جوکار
مبحث: حلقه ثانیه
مکان: مدرسه حضرت حجت
زمان: شنبه تا چهارشنبه ساعت 15الی 16
👤مدرس: آقای فلاحتی
مبحث: حلقه ثانیه؛ از ابتدای اثبات الصغری الدلیل الشرعی
مکان: مدرسه علمیه عباسقلی خان
زمان: هر روز ساعت ۷ صبح
🔰ج: تدریس حلقه اولی:
👤مدرس: آقای سیدمحمدعلی موسوی
مبحث: ابتدای حلقه اولی
مکان: حوزه علمیه امام خمینی ره شهرستان کوهسرخ
زمان: ساعت7تا7.45
👤مدرس: آقای محمد علی محمدی
مبحث: ابتدای حلقه اولی
مکان: مدرسه حضرت مهدی عج شعبه۱
زمان: ساعت ۷ الی 8
👤مدرس: آقای مجتبی جوکار
مبحث: ابتدای حلقه اولی
مکان: مدرسه حضرت حجت
زمان: شنبه تا چهارشنبه ساعت 15الی 16
👤مدرس: آقای رودی
مبحث: ابتدای حلقه اولی
مکان: جامعة المصطفی
زمان: دوشنبه ساعت12 و چهارشنبه ساعت10
🔰د: نظارت:
👤استاد ناظر: آقای حسین نیک
مبحث: حلقه ثالثه/علم اجمالی
مکان: مدرسه علمیه سیادت
زمان: بعد از نماز ظهر
👤استاد ناظر: آقای میثم صادقی
مبحث: حلقه ثالثه/حجیت ظواهر
مکان: حوزه علمیه امام خمینی(ره)
زمان: شنبه تا چهارشنبه ، از ساعت ۱۲ الی ۱۳
👤استاد ناظر: آقای حسین الهی خراسانی
مبحث: ابتدای حلقه ثالثه
مکان: مدرسه علمیه امام خمینی (ره) - شعبه سطح ۲ و ۳
زمان: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۲ تا ۱۳:۱۰
👤استاد ناظر: آقای سید صادق سیدان
مبحث: ابتدای حلقه ثانیه
مکان: مدرسه علمیه شهید برونسی
زمان: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۸
👤استاد ناظر: آقای امیر زاهدی
مبحث: ابتدای حلقه ثالثه
زمان: شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 تا 10
مکان: مدرسه عالی نواب
🆔 @ijtihad
💠معنای اسلام
✔️اسلام در مختصرترین و زیباترین عبارت همین است:
فهمی معنوی و احساسی اخلاقی که منشأ نظامی کامل برای انسان است که مسیر روشن و معینی را برای او ترسیم و هدفی برتر را برای او در این مسیر مشخص میکند و او را با آنچه در این طی طریق میتواند بهدست آورد آشنا میسازد.
📚کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۳۴۰
🆔 @shahidsadr
⬛️ نقش ایجابی ائمه علیهمالسلام در مبارزه با انحرافات
◾️شهید صدر در بررسی تاریخ اهلبیت علیهمالسلام به نگاه جامع و کلنگر به زندگی و تاریخ ائمه علیهمالسلام فرامیخواند تا از کجفهمیها و سوءاستفاده از گزارههای جزئی تاریخ ائمه جلوگیری کند. او در ایام تعطیلی حوزه به مناسبت شهادت یا ولادت ائمه، به بررسی تاریخ زندگانی ایشان میپرداخت تا ماهیت نقش ایشان و رسالتی را که برعهده داشتند را در این نگاه جامع روشن کند.
◾️حاصل این سخنرانیها در کتاب امامان اهلبیت علیهمالسلام جمعآوری شده است. برای نمونه شهید صدر در تبیین نقش ایجابی ائمه علیهمالسلام میگوید:
◾️همچنین نقش ایجابی امامان علیهمالسلام در پُربارسازی عقیدتی امت نمود مییابد که از سویی با شخصیت رسالتی و فکری ایشان صورت میپذیرفت و از دیگر سو با ایستادگی ایشان در برابر جریانهای فکریِ خطرساز برای رسالت و فروپاشاندن آنها در آغاز شکلگیریشان.
◾️درواقع امامان علیهمالسلام از چنان دانش همهجانبه و فراگیری برخوردار بودهاند که ایشان را توانا میساخته تا این آغازهای خطرناک را احساس کنند و کارآمدی و پیامدهای منفی آنها را برآورد کنند و برای از میانبردنشان برنامه بریزند.
◾️ما در پرتو این نقش، اقدام امام حسن عسکری علیهالسلام را تفسیر میکنیم. ایشان در مدینه بود که از پروژه تألیف کتابی بهقلم کندی درباره تناقضات قرآن در عراق آگاه شد. ایشان بهوسیله برخی از منتسبان به مکتب کندی با او در ارتباط شد و این تلاش را بیفرجام نمود و مکتب کندی را قانع کرد که بر خطاست.
📚 کتاب امامان اهلبیت، صفحه ١٢٨
🆔 @shahidsadr
💠 انتظار پیوسته
💠در احادیث، تشویقی همیشگی و پیوسته به انتظار فرج به چشم میخورد و از باورداران به مهدی خواسته میشود که در انتظار او بهسر برند. در این انتظار، آن ارتباط روحانی و پیوند وجدانی میان ایشان و آن راهبر معترض و آرمانهای نهفته در آن محقق میشود.
💠این، ارتباط و پیوندی است که نمیتوان آن را ایجاد کرد، مگر آنکه مهدی بهصورت بالفعل در انسان زنده معاصر تجسم یافته باشد.
📚 کتاب پژوهشی درباره امام مهدی علیهالسلام، صفحه ۳۲
🆔 @shahidsadr
🌻 همیشه همراه
🌻تفاوت آشکار میان خدیجه (س) و دیگر همسران رسول خدا (ص) موجب شد آن حضرت تا پایان عمر مبارکش علاقهمند و مشتاق خديجه باشد. آن روز که اسلام تنها و بییاور بود، خدیجه همه دارایی خود را در راه آن فدا کرد و زمانی که هیچ زنی همراه رسول خدا (ص) نماز نمیگزارد، او در کنار آن حضرت به نماز ایستاد.
اما برخی دیگر از همسران پیامبر (ص)، در شرایطی که دعوت اسلام فراگیر شده و تمام سرزمینها را درنوردیده بود، به آن حضرت اعتراض میکردند و نفقه بیشتر و زندگی راحتتر میخواستند و نصیحتهای رسول خدا (ص) نیز آنان را از این کار بازنمیداشت.
🌻بنتالهدی صدر
📚کتاب جایگاه زن در اسلام، صفحه ۱۶۴
🆔 @shahidsadr
💠 من وقف شیعه و سنیام
💠من از آن زمان که [جایگاه] خودم و مسئولیتم را در این امت شناختم، وجودم را بهطور یکسان وقف شیعه و سنی و عرب و کُرد کردهام؛ زیرا من از رسالتی دفاع کردم که همه آنها را متحد میکند و از عقیدهای دفاع کردم که همه آنها را دربرمیگیرد و تاکنون هرگز در اندیشه و وجودم جز برای اسلام نزیستهام؛ اسلامی که راه رهایی و هدف همه است.
💠 پس ای برادر و فرزند سنیمذهبم! من به همان اندازه با توام که با برادر و فرزند شیعیام هستم. من به همان اندازه با هر دو شما هستم که شما با اسلام هستید...
📚 کتاب بارقهها، صفحه ۳۸۴
🆔 @shahidsadr
شهید سید محمدباقر صدر
💠 من وقف شیعه و سنیام
💠من از آن زمان که [جایگاه] خودم و مسئولیتم را در این امت شناختم، وجودم را بهطور یکسان وقف شیعه و سنی و عرب و کُرد کردهام؛ زیرا من از رسالتی دفاع کردم که همه آنها را متحد میکند و از عقیدهای دفاع کردم که همه آنها را دربرمیگیرد و تاکنون هرگز در اندیشه و وجودم جز برای اسلام نزیستهام؛ اسلامی که راه رهایی و هدف همه است.
💠 پس ای برادر و فرزند سنیمذهبم! من به همان اندازه با توام که با برادر و فرزند شیعیام هستم. من به همان اندازه با هر دو شما هستم که شما با اسلام هستید...
💠طاغوت و یارانش میکوشند تا به برادران اهل تسنن اینچنین القا کنند که مسئله، مسئله شیعه و سنی است؛ تا از این رهگذر، اهلسنت را از میدان نبرد حقیقیشان بر ضد دشمن مشترک بیرون کنند.
💠ولی ای فرزندان علی و حسین! و ای فرزندان ابوبکر و عمر! من میخواهم به شما بگویم که نبرد، بین شیعیان و حکومت سنی نیست... علمای شیعه نیم قرن پیش فتوا دادند که جهاد برای حکومت سنی که پرچم اسلام را به دوش دارد، واجب است و صدها هزار نفر از شیعیان به میدان جنگ شتافته و بهراحتی برای حفظ پرچم اسلام و برای دفاع از حکومتی سنی که بر اساس اسلام بهپا شده بود، خونشان را دادند.
📚 کتاب بارقهها، صفحه ۳۸۴
🆔 @shahidsadr
🔷نظریهپردازی برای همه مذاهب اسلامی
🔸گزیدهای از پیام آیتالله سید کاظم حائری به دومین نشست علمی طلایهداران صلح و وحدت اسلامی:
🔸یکی از ویژگیهای استاد شهید ما آیتالله سید محمدباقر صدر قدسسره در کنار همۀ فضایل و محاسن انبوه و پرشمارش عبارت است از وحدتگرایی و رویکرد تقریبی که در همه میدانهای فعالیت او وجود داشت؛ چه در عرصه افکار و مفاهیم و چه در عرصه فعالیتهای عملی و اجتماعی؛ بهویژه مبارزه شجاعانه و هشیارانهاش با رژیم حاکم [در عراق] که به شهادت او و خواهر دانشمندش رضواناللهعلیهما منجر شد.
🔸طرحهای تمدنی کلان او که در کتابهایی چون «فلسفتنا»، «الأسس المنطقية للإستقراء»، «اقتصادنا» و «البنك اللاربوي» بازتاب یافته نمایانگر این است که او در این طرحها امت اسلام را با همه گسترۀ پردامنه و وجود وسیعش در نظر داشت و نیازهای فکری، اعتقادی، روشی و عملی همه امت را تشخیص میداد و سپس به رفع نیازها و درمان دردهای آن میپرداخت.
🔸او نگاه خود را به زاویه اجتماعی محدودی نمیدوخت؛ بلکه در بررسی شرایط امت و برآورد آینده آن، نگاهی کاملاً باز داشت و تواناییهای علمی خود را در راه خدمت به همۀ کرانههای وجود امت اسلام بهکار میانداخت و ازاینرو بهراستی نظریهپردازی متعلق به همه جریانها و گرایشهای مذهبی امت اسلام بود.
🔻🔗متن کامل این بیانیه را در اینجا بخوانید.
🆔 @shahidsadr
🌻مرد بیپایان
🌻ما حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله را در مقام مردی والا حس میکنیم. در مقام مردی که توانست برای بشریت ثابت کند اعتبار و هدفی فرای همه مصلحتها و دیدگاهها، فرای همه خودخواهیها و فرای سرفرازیهای ساختگی و ارجمندیهای محدود در کار است؛ کسی که توانست ثابت کند انسانی است که چون توانش به توان خداوند بپیوندد، پایانی بر توانش نیست و انسانی است که چون پیوسته در راستای رسالت خداوند متعال ره بسپارد، پایانی بر نفَسش نیست...
📚 کتاب امامان اهلبیت، صفحه ۸۲
🆔 @shahidsadr
🔵عهد کودکی
🟦خیلی روزها من سعی میکردم کارهایم را طوری تنظیم کنم که در خانه و پشتسر شهید صدر نماز را به جماعت اقامه کنم. ایشان بسیاری اوقات در محل نماز خودش مینشست و من هم پشتسرش مینشستم تا او نمازش را آغاز کند و من اقتدا کنم. گاهی میشد که وقت نماز میرسید و حتی بیشتر از نیم ساعت از آن هم میگذشت و شهید صدر همچنان در محل نماز خود نشسته و سرش را پایین انداخته بود و فکر میکرد. بعد ناگهان از جا برمیخاست و نماز را بهجا میآورد.
🟦این قبیل مسائل باعث شد یک روز از ایشان بپرسم دلیل این کار چیست. شهید صدر جواب داد: «من از کودکی با خودم عهد کردهام که فقط با حضور قلب و خشوع نماز بخوانم، برای همین بعضی وقتها مجبورم آنقدر منتظر بمانم که بتوانم افکار داخل ذهنم را بیرون بریزم و خلوص و خشوع برایم ایجاد شود و بعد نماز را اقامه کنم».
📚کتاب شرحصدر، صفحه۱۷۲
🆔 @shahidsadr
📕علم مفید، علم هدفمند
📖 بارها گفتهایم که اگر در پی این علوم میرویم و خودمان را به آن مجهز میکنیم فقط برای این است که میخواهیم با استفاده از این علوم برای حمایت از اسلام به میدان جنگ با دشمنان دین و دشمنان اسلام برویم؛ وگرنه، صرفِ دانستن و فهم عمیق این مطالب اصولی و فقهیِ دقیق و تبحر در آنها هیچ تغییری در وضع اسلام ایجاد نمیکند، اوضاع امروز اسلام را حتی یک گام به پیش نمیبرد، مشکلی از مشکلات مسلمانان را از میان برنمیدارد و دردی از دردهای امت اسلام را درمان نمیکند.
📖 برای مثال اگر درباره معنای حرفی، آب استنجاء و اقلواکثر ارتباطی بهدقت بیندیشیم و در این مطالب عمیق شویم، بالاترین دستاوردی که برای ما به ارمغان میآید، دریافت نکات علمی صناعیای است که شاید در تغییر یک فتوا مؤثر باشد و شاید هم نباشد؛ مثلاً در نهایت، بهجای اینکه بگوییم آب استنجاء پاک است به این نتیجه میرسیم که متنجس است یا بهجای وجوب سوره در نماز، به استحباب آن قائل میشویم.
📖 ما نباید به این بهرۀ ناچیز قانع شویم و به همین حد اکتفا کنیم؛ چون این مقدار هیچ ربطی به هدف ما ندارد.
📚حوزه و بایستهها، ص۱۴۱
🆔 @shahidsadr