🔆 پناهگاهی پس از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله
🔺در زندگانی امام علی علیهالسلام پس از وفات رسول راهبر صلیاللهعلیهوآله نمونههای بس فراوانی هست که با بازتاب دادن آثار و رهاوردها، از آن آمادهسازی ویژۀ عقیدتی پرده برمیدارند که از جانب پیامبر برای امام انجام شده بود. در دوران پس از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، هرگاه قدرت حاکم از حل مشکلی درمیماند، امیرالمؤمنین علیهالسلام پناهگاه و مرجعی برای حل آن مشکل بود.
🔺در تاریخ تجربۀ اسلامی و در دورۀ چهار خلیفۀ اول هیچ رویدادی را نمییابیم که امام علی علیهالسلام در آن به دیگری مراجعه کرده باشد تا دیدگاه و راهکار اسلام را در آن زمینه دریابد؛ اما دهها رویداد را سراغ داریم که دیگر حاکمان، ناگزیر شدند به امام مراجعه کنند، بهرغم آنکه از رجوع به امام پرهیز داشتند.
📚 کتاب پژوهشی درباره ولایت، صفحه ۵۷
🔰 #دعوت_غدیر
🆔 @shahidsadr
🔆 عالیترین مرجع
🔺دلیل اهتمام وافر به احادیث رسیده از امام امیرالمؤمنین علیهالصلاةوالسلام جایگاه عظیمی است که این امام در اسلام دارد و امت اسلامی را وامیدارد که از چشمۀ زلالش بهره جویند و از رهگذر دادههای او با اسلام آشنا شوند؛ زیرا رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، علی علیهالسلام را پس از خود فقط بهعنوان مرجع اعلی در عرصۀ اجتماعی منصوب نفرمود، بلکه او را بهعنوان عالیترین مرجع، هم در عرصۀ اجتماعی و هم در زمینۀ علمی منصوب کرد؛ پس دو مرجعیت به صورت الهی و نبوی به امام علی علیهالسلام واگذار شده است:
🔺یک. مرجعیت اجتماعی امت که زمام رهبری بالفعل مسلمانان در عرصههای مختلف زندگیشان را به امام علی علیهالسلام میسپارد؛
🔺دو. مرجعیت فکری و تشریعی امت که پس از کتاب خدا و سنت رسول الله صلیاللهعلیهوآله، امام علی علیهالسلام را بهعنوان عالیترین منبع معارف مختلف اسلام از قبیل احکام و تشریعات و ارزشها و مفاهیم، قرار میدهد.
🔺زیباترین بیان نبوی برای مرجعیت اول، حدیث غدیر و برای مرجعیت دوم حدیث ثقلین بود.
📚کتاب بارقهها، صفحه ۵۴۵
🔰 #دعوت_غدیر
🆔 @shahidsadr
🔆 تشیع و نگهبانی از دعوت اسلامی
🔺تشیع درون ساختار دعوت اسلامی و در قالب طرحی نبوی پدید آمد که پیامبر آن را به فرمان خداوند برای نگاهبانی از آیندۀ این دعوت برنهاده بود.
🔺آری، تشیع اینگونه پدید آمد، نه چون پدیدهای عارضی که در صحنۀ حوادث شکل گرفته باشد. تشیع رهاورد ضروری طبیعت شکلگیری دعوت و نیازها و شرایط اصلی آن بود که ایجاب میکرد اسلام، تشیع را بزاید. به دیگر معنا، راهبر نخستِ این تجربه، باید راهبر دوم آن را آماده میساخت تا بالندگی انقلابی این دعوت بهدست وی و جانشینانش پی گرفته شود و بهسوی تکمیل هدف تغییریاش به پیش رود و بتواند در نهایت، همۀ رسوبهای جاهلی گذشته و ریشههای آن را برکند و امتی نو بسازد که در سطح خواستهها و مسئولیتهای این دعوت باشد.
📚 کتاب پژوهشی درباره ولایت، صفحه ۵۸
🔰 #دعوت_غدیر
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
🌷امام دلها
🌷زندگی امامان(ع) سرشار از گواه هایی است که نشان می دهد نقش مشترکی که ایشان ایفا میکرده اند، نقش ایجابی بوده است .
🌷از این شمار، یکی روابط امامان علیهمالسلام با امت و پایگاه مردمیِ پُردامنه ای است که امامان علیهمالسلام در دوران خود از آن برخوردار بوده اند . اهل بیت هرگز به طور اتفاقی و یا بهصرف انتساب به حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله از این نفوذ برخوردار نبودند، زیرا افراد بسیاری به حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله منتسب بودند، بلکه این بر پایۀ دهشِ ایشان بوده است و بهسبب نقش ایجابی که ایشان، علیرغم برکنارشدن از منصب حکومت، در میان امت ایفا میکردند .
🌷امت ـ غالبا ـ رهبری رایگان به کسی نمی دهد و کسی پیشوایی آنان را دارا نمی شود و در دل هایشان نمی نشیند جز با دهشی سخاوتمندانه که امت در زمینه های مختلف آن را احساس کند و از آن در فروگشایی مشکلات خود و حفاظت رسالتش بهره مند شود .
🌷ببینید امام موسیبنجعفر علیهالسلام چگونه به هارونالرشید می فرماید: «تو امام تن هایی و من امام دلها».
📚کتاب امامان اهلبیت، صفحه ۱۲۸
🆔 @shahidsadr
🔆 چرا شیعیان در اذان به ولایت امیرالمؤمنین شهادت میدهند؟
🔺 امیر مؤمنان علی سلاماللهعلیه بندهای از بندگان خداست که خداوند آنان را برگزید و شرافت بخشید تا بار رسالت را پس از پیامبرانش به دوش بکشند، و اینان همان اوصیای پیامبراناند. برایناساس، هر پیامبری وصیای دارد و علیبنابیطالب علیهالسلام وصی محمد صلیاللهعلیهوآله است، و ما او را از سایر اصحاب برتر میدانیم؛ زیرا خدا و رسولش او را برتر شمردهاند.
🔺ما در این مورد ادلۀ عقلی و نقلی از قرآن و سنت در اختیار داریم و در این ادله هیچ شک و تردیدی راه ندارد؛ زیرا این ادلۀ نقلی از طریق ما و حتی از طرق اهلسنت و جماعت، متواتر و صحیح است. در این رابطه علمای ما کتب بسیاری گرد آوردهاند. هنگامی که حکومت اموی دست به محو این حقیقت زد و ستیز با امیرمؤمنان علی و فرزندانش علیهمالسلام و کشتن ایشان را پیشه کرد، و کار آنها به دشنام و لعن آن حضرت بر فراز منابر مسلمانان و وادار کردن مردم به این امر با توسل به زور و خشونت رسید، شیعیان و پیروان آن حضرت رضیاللهعنهم [در اذان] شهادت میدادند که علی ولی خداست و مسلمان نمیتواند ولیِ خدا را دشنام دهد. اینان با این کار حکومت بیدادگر را به چالش میکشیدند تا عزت تنها برای خدا و پیامبرش و مؤمنان باشد و بهعنوان پرسشی تاریخی و برانگیزاننده برای تمامی نسلهای مسلمان باشد تا از این رهگذر حقیقت علی علیهالسلام و بطلان دشمنانش را بشناسند.
📚السیرة و المسیرة فی حقائق و وثائق، جلد ۲، صفحه ۳۸۲
🔰 #دعوت_غدیر
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
سالروز مباهله پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله با علمای مسیحی
💢 نفسِ نبی صلیاللهعلیهوآله
اگر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، علی علیهالسلام و قرآن را در میان امتش جانشین ساخته، بدینروی بوده که قرآن تفسیر معانی علی بزرگ باشد و معانی علی، تجسمی از الگوهای قرآن کریم قرار گیرد.
اگر خداوند علی علیهالسلام را در آیۀ مباهله، نفْس [یعنی خودِ] رسول خدا صلیاللهعلیهوآله شمرد، از آن روی بود که مسلمانان دریابند که او امتداد طبیعی محمد صلیاللهعلیهوآله و پرتوی فراتابیده از روح بزرگ اوست.
اگر پیامبر صلیاللهعلیهوآله [در لیلةالمبیت] برای هجرت، بیمناکانه از مکه بیرون آمد و علی علیهالسلام را بر بستر خویش باقی نهاد، تا بهجای او کشته شود، بدین معناست که تنها این دین مقدس بود که مسیر زندگی این دو انسان بزرگ را ترسیم مینمود.
📚 فدک در تاریخ، ص۱۰۷
@shahidsadr
⚫ بیارادگی، بیماری امت در زمان امام حسین(ع)
▪️امت اسلام در دورۀ امیرمؤمنان(ع) شک کردن به خط رسالت پاکیزه ای را آغاز کرد که اهل بیت علیهمالسلام گام به گام پس از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آن را می پیمودند و سپس این شک تا آنجا تنومند شد که در دورۀ امام حسن علیهالسلام به حالتی بیمارگونه تبدیل شد که دیگر حتی با فداکاری هم درمان نمی پذیرفت.
▪️درحالیکه برای امام حسن علیهالسلام مقدر شده بود تا بیماری شک در امت اسلام را درمان کند، امام حسین علیهالسلام بیماری دیگری را درمان کرد و آن، بی ارادگی در عین روشنیِ راه بود .
📚 امامان اهلبیت علیهمالسلام، صفحه ۵۴۶
🏴 محرم ۱۴۴۴ مجموعه #احیاگر_اراده_ها را از صفحات رسمی پژوهشگاه شهید صدر دنبال کنید.
🆔 @shahidsadr
⚫ درمان بیارادگی امت، هدف امام حسین علیهالسلام از انقلاب
▪️بی ارادگی مرضی بود که امام حسین علیهالسلام با رفتار رهبرانۀ خود آن را درمان کرد؛ رفتاری که آخرین بخش از آن را در روز باشکوه عاشورا به نمایش گذاشت. حال که مقدر شده بود فداکاری، درمان این بیماری باشد، پس بایسته بود تا این فداکاری همپای ژرفای بیماری در جسم امت، ژرف باشد و همپای گسترهاش در هستی امت، گسترده باشد.
📚 امامان اهلبیت علیهمالسلام، صفحه ۵۴۷
🏴 محرم ۱۴۴۴ مجموعه #احیاگر_اراده_ها را از صفحات رسمی پژوهشگاه شهید صدر دنبال کنید.
🆔 @shahidsadr
⚫ درمان بیارادگی امت، هدف امام حسین علیهالسلام از انقلاب
▪️ بی ارادگی مرضی بود که امام حسین علیهالسلام با رفتار رهبرانۀ خود آن را درمان کرد؛ رفتاری که آخرین بخش از آن را در روز باشکوه عاشورا به نمایش گذاشت. حال که مقدر شده بود فداکاری، درمان این بیماری باشد، پس بایسته بود تا این فداکاری همپای ژرفای بیماری در جسم امت، ژرف باشد و همپای گسترهاش در هستی امت، گسترده باشد.
▪️ وقتی حسین(ع) رو بهسوی عراق گذاشت تا در جایگاه کسی که علیه جاهلیتِ واپسگرای اشغالگر انقلاب کرده، مسئولیت های بزرگ خود را به عهده گیرد، از سوی کسانی که در آن روزگار «خردمندان مسلمانان» نامیده می شدند، با سِیلی از اندرز روبهرو شد؛ آنان که تهوّر را ناصواب میدانستند و همرأی بودند که رفتار امام رفتاری طبیعی نیست؛ ازاینروی امام را از مرگ می ترساندند و با ایشان از نتایجی سخن می گفتند که امام علی و امام حسن علیهماالسلام در نبرد داغ خود با امویان بهدست آوردند و برای تندرستی او ابراز نگرانی میکردند.
▪️آن اندرزگویان ـ که اهل رتقوفتق امور در جامعه بودند ـ از فداکاری تصوری نداشتند، جز تصور کودکی از دریا. اندرزهای آنان پردهای از فروپاشی روانی ژرفی را به نمایش میگذاشت که سران مسلمین را فراگرفته بود؛ کسانی همچون عبداللهبنعباس و عبداللهبنعمرو و عبداللهبنجعفر. بگذریم از جمهور مردمی که از سویۀ رفتاری و ارزشی دوچندان در این فروپاشی بهسر میبردند.
▪️حسین علیهالسلام با چنین رفتارِ مطلقاً سلبیای روبهرو بود؛ هرچند اشتیاق برای رهایی وجود داشت و گرچه این انقلاب بزرگ همۀ ویژگی های یک ناجی را داشت: قدرت، اخلاص، تصمیم و….
📚امامان اهلبیت علیهمالسلام، صفحه ۵۴۷
🏴 محرم ۱۴۴۴ مجموعه #احیاگر_اراده_ها را از صفحات رسمی پژوهشگاه شهید صدر دنبال کنید.
🆔 @shahidsadr