eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
4.9هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
65 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 همه هستی در تصرف آزادی انسان 🔰 اسلام با تمدن‌های جدید غربی که برای آزادی هیچ مرزی جز آزادی‌های دیگران قائل نیست، تفاوت دارد. اسلام قبل از هرچیز به آزادی رفتار عملی فرد از بندگی شهوات و بت‌ها اهتمام دارد و از آن پس به انسان اجازه می‌دهد تا جایی که از حدود قوانین الهی خارج نشده، هرگونه می‌خواهد رفتار کند. 🔰 قرآن مجید می‌فرماید: «خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً» (همه آنچه را در زمين است براى شما آفريد). (بقره: ۲۹) «وَسَخَّرَ لَكُم مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِنْهُ» (و همۀ آنچه را در آسمان‌هاست و آنچه را در زمين است از سوى خود براى شما مسخّر و رام كرد). (جاثیه: ۱۳) 🔰 قرآن با این آموزه همۀ هستی را تحت تصرف انسان و آزادی او قرار می‌دهد، اما این آزادی، محدود به مرزهایی است که آن را با آزادی درونی از بندگی شهوت‌ها و آزادی بیرونی از پرستش بت‌ها، هماهنگ می‌سازد. 🔰 اما آزادی عمل در پرستش شهوات و چسبیدن به زمین و مفاهیم زمینی و رها کردن آزادی حقیقی انسانی یا آزادی عملی در پرستش بت‌های بشری، نزدیکی جستن به آنها، حرکت به‌دنبال منافع آنها و دست برداشتن از رسالت بزرگ و حقیقی انسان در زندگی، چیزی است که اسلام هرگز اجازه نمی‌دهد؛ زیرا از سویی این کار نابود کردن عمیق‌ترین معانی آزادی انسانی است و از سوی دیگر اسلام آزادی را نه به‌معنای فراهم‌ کردن میدانی برای کشش‌های حیوانی در وجود انسان، بلکه جزئی از برنامۀ فکری و روحی کاملی می‌داند که انسانیت باید بر اساس آن بنیان بگیرد. 📚 کتاب آموزه‌های وحی، صفحه ۸۴ 🆔 @shahidsadr
💠 اسلام به انسان اجازه نمی‌دهد از آزادی‌اش چشم‌پوشی کند   🔰 آزادی در مفاهیم تمدن سرمایه‌داری حق طبیعی انسان است و انسان می‌تواند هر زمانی که بخواهد از حق خویش چشم‌پوشی کند. 🔰 درحالی‌که آزادی در مفهوم اسلامی چنین نیست؛ زیرا آزادی در اسلام ارتباط اساسی با عبودیت در مقابل خداوند دارد. 🔰بنابراین اسلام به انسان اجازه نمی‌دهد که خود را کوچک شمارد و از آزادی‌اش چشم‌پوشی کند: 🔰 «لَاتَکُن عَبدُ غَیرِك وَ قَد خَلَقكَ الله حُرّاً» (بندۀ دیگری نباش که خداوند تو را آزاد آفریده است). (نهج‌البلاغه، نامۀ ۳۱) 🔰 بنابراین در اسلام انسان مسئول آزادی خویش است و آزادی نوعی بی‌مسئولیتی نیست. 📚 کتاب اسلام راهبر زندگى، صفحه ۳۴۷ 🆔 @shahidsadr
💠 همایش ملی فلسفۀ فقه نظام‌ساز با تأکید بر افکار و آرای شهید سید محمدباقر صدر سخنرانان: علی‌اکبر رشاد سید محمدمهدی میرباقری ابوالقاسم علیدوست سید حسین میرمعزی زمان: چهارشنبه، ٢۵ آبان ١۴٠١، ساعت ١٨ تا ٢١ مکان: قم، بلوار پانزده خرداد، خیابان شهید میثمی (کوی١٠)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، تالار استاد موسویان 🔗 برای دیدن جزئیات برگزاری اینجا را کلیک کنید 🆔 @shahidsadr 🔺 https://eitaa.com/iictchannel
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 «خیلی‌ها یادشان نیست که امام خمینی فرمودند کتاب‌های شهید صدر را بخوانید.»🔺 🟦 فرصت صدرخوانی در هفته کتاب و کتاب‌خوانی 🔵 تخفیف ویژه همه آثار شهید صدر 🔰 برای آشنایی با آثار و ثبت سفارش به سایت mbsadr.ir مراجعه کنید. 🆔 @shahidsadr
💠 بیشتر از آنچه می‌خوانید، فکر کنید. اگر به‌صِرف خواندن عادت کنید، در بین متن‌ها و سطرها محدود می‌شوید. آن‌وقت نوآور نمی‌شوید.   📚 کتاب نا، صفحه ۹۲  🔰 چاپ نهم کتاب نا، همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی 🔰 برای تهیه این کتاب به سایت mbsadr.ir مراجعه کنید. 🆔 @shahidsadr
📖 خودت را به خواندن عادت بده، نه خواب!   🔺 شهید صدر وقتی در حال تفکر و مطالعه بود کاملاً از دنیای پیرامونش بریده می‌شد و این چیزی نیست که کسی به‌سادگی بتواند خودش را به آن عادت بدهد. من به یاد ندارم که شهید صدر حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان غرق در خواب شود. حتی در همان روزهای گرم و درحالی‌که به سن پنجاه سالگی نزدیک شده بود هم از کتاب‌هایش جدا نمی‌شد، درحالی‌که [در آن گرمای نجف] جوان نیرومند و بانشاط هم توان مقاومت در برابر وسوسه خواب را نداشت. آری در سال آخر عمر شریفش که نیروی بدنی‌اش [بر اثر فشارهای حکومت بعثی و شرایط حصر] تحلیل رفته بود، کمتر از یک ساعت در رختخوابش دراز می‌کشید. 🔺 وقتی مرا در خواب می‌دید، به من می‌گفت: من خودم را به خواب عادت نداده‌ام، چون عمر کوتاه است. تو که هنوز جوانی چرا خودت را به خواب عادت می‌دهی؟! 🔺 در یکی از روزهای بسیار گرم تابستان که بعد از ناهار خوابیده بودم، ایشان مرا بیدار کرد و گفت: وقتی من هم‌سن تو بودم روزانه حدود بیست ساعت درس می‌خواندم و حتی در آن چهار ساعت دیگر هم که می‌خوابیدم خواب‌های علمی می‌دیدم و برای همین خوابم هم خواب معمولی نبود و در خواب می‌دیدم که مشغول مطالعه یا حل مسائل علمی و فقهی هستم. اگر شب و روز بخوابی، همه زندگی‌ات را با خواب سپری خواهی‌ کرد.   📚 السیرة و المسیرة في حقائق و وثائق، جلد دوم، صفحه ۲۸۹ 🆔 @shahidsadr
🌸 زینب(س)، ثمره تربیت در آغوش فاطمه (س) 📍 شگفتا از صلابت و عظمت عقیلۀ بنی‌هاشم و شگفتا از ایمان و باوری که جان‌های باورمندان را طاقتی فراتر از تصور بشر عطا می‌کند….   🔰 بنت‌الهدی صدر، خواهر شهید محمدباقر صدر 📚 بخشی از مقاله جایگاه زن در اسلام 🆔 @shahidsadr
🌸 زینب(س)، ثمره تربیت در آغوش فاطمه (س)     📍 سخن از زینب کبری سلام‌الله‌علیها دختر امیر‌مؤمنان علیه‌السلام و خواهر حسین علیه‌السلام است؛ آن سلالۀ خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و عقیلۀ بنی‌هاشم، شکوفۀ اهل‌بیت، گل خوشبوی خاندان نبوت آسمانی و شرارۀ درخت مبارکی که اصل و ریشۀ آن ثابت است و شاخسارش سر در آسمان دارد: زینب سلام‌الله‌علیها. 📍 همو که در گهوارۀ بهشتی فاطمه سلام‌الله‌علیها و دامان پرعطوفت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله رشد کرد و تربیت یافت و گویی از آغاز مهیا شده بود تا پرشورترین صفحات حماسه و جهاد زن مسلمان را رقم زند؛ چراکه از لحظۀ ولادت، «عاشورا» بر سرش سایه‌گستر شده بود. 📍در صفحات کتاب‌های تاریخ و حتی در نوشته‌های شرق‌شناسانی چون رونالدسون در کتاب «عقیدۀ شیعه» و مانس در کتاب «فاطمه و دختران محمد» آمده است که خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله آن نوزاد کوچک را به‌تنهایی «لشکری» استوار در برابر وقایع آینده به‌شمار می‌آوردند و از همان ابتدا او را برای رویارویی با حوادث بزرگ آماده و مهیا کردند.   📍هنگامی که امیر مؤمنان علیه‌السلام درباره نقش زینب در وقایع بزرگ آینده با او سخن گفت، زینب سلام‌الله‌علیها با صلابتی بی‌مانند به پدر عرضه داشت: «پدر جان از همۀ آنها باخبرم. مادرم مرا از آن آگاه ساخته است تا برای آن روزها آماده شوم».   📍 شگفتا از صلابت و عظمت عقیلۀ بنی‌هاشم و شگفتا از ایمان و باوری که جان‌های باورمندان را طاقتی فراتر از تصور بشر عطا می‌کند….   🔰 بنت‌الهدی صدر، خواهر شهید محمدباقر صدر 📚 بخشی از مقاله جایگاه زن در اسلام 🆔 @shahidsadr
🗳️ حق مردم در ساختار سیاسی اسلامی   🔺 به‌دست گرفتن اختیارات قوۀ مقننه و قوۀ مجريه به امت سپرده شده است؛ بنابراين مردم با شيوه‏اى كه قانون اساسى آن را معين می‌كند، حق به‌دست‌گرفتن اين دو قوه را دارند و اين حق، حق سرپرستى و خلافتى است كه در منبع حقيقى قدرت‌ها، یعنی خداوند متعال، ریشه دارد.   🔺 بدين‌سان امت ـ كه اين‌چنين، اعمال قدرت مى‏كند ـ به اوج احساس مسئوليت مى‏رسد؛ زيرا درمى‏يابد كه به‌عنوان خليفه و جانشين خداوند بر روى زمين اعمال قدرت مى‏كند. پس حتی مردم نيز صاحبان حقيقى قدرت نيستند؛ بلكه آنان در پيشگاه خداوند در قبول بارِ امانت و قيام به وظايف خود در قبال آن مسئول‌اند.   🔺 خداوند فرموده است: «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ» (ما امانت [تكليف‏] را بر آسمان‏ها و زمين و كوه‏ها عرضه داشتيم، پس، از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناک شدند. و انسان آن امانت را برداشت). (سوره احزاب، آيه ٧٢)   📚 کتاب اسلام راهبر زندگى، صفحه ۳۲ 🗓️ روز مجلس 🆔 @shahidsadr