eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
4.8هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
65 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 یاری اسلام با علم‌آموزی زنان ✒️ اکنون که اسلام عزیز دیگر بار در معرض فتنه‌ها و آزمون‌های گوناگون قرار گرفته، چه نیکوست که ما نیز در راه برافروختن مشعل دعوت به اسلام بکوشیم و علم و دانشی را که اندوخته‌ایم، آمیخته با حکمت و پند نیکو در راه دعوت اسلام به‌کار بندیم. ✒️ و همواره به یاد داشته باشیم که پیامبر رحمت صلی‌الله‌علیه‌وآله ما را به علم‌آموزی سفارش کرده و آن را بر هر مرد و زن مسلمان واجب گردانده است، تا زنان مسلمان نیز در مسیر دعوت به آیین جاودان اسلام، سهمی داشته باشند و بتوانند در برابر هجوم مغرضان ایستادگی کنند، به ادعاهای بی‌اساس آنان پاسخ گویند و به‌جای آنکه با وزش هر باد از شرق و غرب، به این سو و آن سو بروند، به پیمودن راه راست و طریق مستقیم ادامه دهند و اسلام را به‌عنوان دین، آیین، اصل و نظام اجتماعی بپذیرند و آن را درک کنند. 📚 بنت الهدی صدر، بخشی از مقاله «حقوق زن در اسلام»  🔰 🆔 @shahidsadr
✒️ سلسله درس‌گفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر 📍 ۱۲ جلسه به صورت حضوری و مجازی 📍 زمان ثبت‌نام: ۲۰ تا ۳۰ دی‌ماه 📍 شروع دوره: از ابتدای بهمن‌ماه 📃 همراه با اعطای مدرک پایان‌دوره از دانشگاه قم و عرضه با تخفیف آثار شهید صدر 🔸 موضوعات: ✔️ تاریخچه و پیشینه تفسیر موضوعی شهید صدر ✔️ تفسیر موضوعی در نظام اندیشه شهید صدر ✔️ ویژگی‌ها و نوآوری‌ها در تفسیر موضوعی شهید صدر ✔️ اصطلاح‌شناسی تفسیر موضوعی شهید صدر ✔️ فرآیندشناسی تفسیر موضوعی شهید صدر ✔️ بررسی کاربست‌های تفسیر موضوعی شهید صدر ✔️ کارکردشناسی تفسیر موضوعی شهید صدر در حوزه علوم انسانی و نظام اجتماعی ✔️ تفسیر موضوعی شهید صدر و دانش هرمنوتیک ✔️ بررسی نقدهای تفسیر موضوعی شهید صدر 📱 جهت ثبت‌نام در پیام‌رسان ایتا یا از طریق پیامک، نام و نام‌خانوادگی و مدرک تحصیلی خود را به شماره ۰۹۱۲۷۵۴۰۱۳۱ (آقای محمدی) ارسال کنید. 🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صدای صدر 🌻 آرامش رسول 🔰بخشی از سخنان شهید صدر در جمع بانوان عراقی، ماه رجب ۱۳۹۹ هجری 📚 ترجمه متن این سخنرانی در کتاب بارقه‌ها، صفحه ۵۷ منتشر شده‌است. 📃 https://t.me/shahidsadr/2188 🆔 @shahidsadr
🎧 صدای صدر 🌻 آرامش رسول 🌻فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها یک اسوه در اسلام بود، در جهاد برای اسلام و در صبر بر مصائب اسلام. در کنار پدرش بود، در همه سختی‌‌هایش؛ همراه پدرش در جنگ‌‌ها شرکت می‌‌کرد، زخم‌‌هایش را مداوا می‌‌کرد و غصه‌‌هایش را برطرف می‌ساخت. همواره در کنارش بود و رسول خدا(ص) در سختی‌‌هایش با بودن او آرامش می‌‌گرفت؛ در لحظات بسیار طاقت‌‌فرسا با او قوت می‌‌گرفت. او یک زن مسلمان مجاهد به‌‌معنای حقیقی کلمه بود. 🌻فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها به‌‌پا خاست؛ به‌سوی مسجد به‌پاخاست وقتی تکلیف اقتضا کرد که به مسجد برود، و آن خطبۀ باعظمت را خواند؛ خطبه‌ای که از عهده‌اش برنمی‌آیند مگر بزرگان علما. بلاغت و فصاحت و حکمت از کلماتش سرازیر می‌‌شد، همچون سیلی که از دریا سرازیر می‌‌شود، درحالی‌‌که چند سال داشت؟ عمر شریفش کمتر از بیست سال بود، اما به علما آموخت و به حکما درس داد و الگوی والایی ارائه کرد که زن اروپایی تا امروز به آن نرسیده است. 🌻این فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها است که توانست در تاریخ اسلام ثابت کند که علم با دین جمع می‌‌شود و فرهنگ حقیقی با ایمان به خدا همراه است و با تمسک به اسلام و با التزام به حجاب و عمل به شعائر دین همراه است. 🔰بخشی از سخنان شهید صدر در جمع بانوان عراقی، ماه رجب ۱۳۹۹ هجری 📚 ترجمه متن این سخنرانی در کتاب بارقه‌ها، صفحه ۵۷ منتشر شده‌است. 🆔 @shahidsadr
💠به‌مثابۀ یک انسان، نه یک زن...   💠 در تاریخ اسلام زنان مسلمان زیباترین جلوه‌های فداکاری و ایثار را به تصویر کشیده و با خون پدران و فرزندانشان، آن را با عزت و افتخار نگاشته‌اند. همچنان که مردان مسلمان در عرصۀ «فداکاری و جهاد» و «اندیشه و اعتقاد» نقش‌آفرینی کرده‌اند، زن مسلمان نیز به‌منزلۀ انسان، و نه موجودی مؤنث، در هر دو عرصه نقش مؤثری ایفا کرده است. 📚 بنت الهدی صدر، بخشی از مقاله جایگاه زن در اسلام 🔰 🆔 @shahidsadr
🖋️ فاصلۀ عرف تا اسلام 📌 وضعیت عقب‏مانده‏ای را که بر زن مسلمان و مناسباتش با جامعه و مردان ، حاکم است در نظر بگیرید : به‌جای اینکه بر اساس مفاهیم بی‏حجابی و دیدگاه تمدن غربی در مورد رابطۀ مرد و زن (که بخش عظیمی از افراد امت اسلامی را در صف مخالفان این دیدگاه قرار می‏دهد) به نبرد با این عقب ماندگی پرداخته شود، بایستی مبارزه‏ای بر اساس مفاهیم دینی صورت گیرد و این مبارزه باید از آگاه ساختن مسلمانان از تفاوت گذاشتن بین عرف‏ها و شرایط اجتماعی‏ای که موجب این عقب‏ماندگی برای زن مسلمان شده است و بین اسلامی که هیچ ارتباطی با این عرف‏ها ندارد ، شروع شود . 📌 از این طریق می‏توان ارزش‏های اخلاقی‌دینی‏ای که طی شرایط عقب‏ماندگی چهره‏ای منفی گرفته ، تصحیح و آنها را از چهرۀ منفی به چهرۀ مثبت شایستۀ اسلامی تبدیل نمود. 📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۲۲۴ 🔰 🆔 @shahidsadr
🖋️ فاصلۀ عرف تا اسلام 📌 جنبش نوسازی‏ای که بر پایۀ اسلام استوار است و ارتباط محکمی با منابع حقیقی آن در میان امت دارد و اسلام را در حکومتی تجسم می‏بخشد که به نیکی، امر و از زشتی نهی می‏کند ، چنین جنبشی قادر است به‌نفعِ سازندگی و نوسازی ، بخش اعظمی از محافظه‏کاران را جذب کند ؛ زیرا چنین جنبشی به سبب شناخت انقلابی و ژرفی که از اسلام دارد ، می‏تواند اسلام را تفسیر کند و میان اسلام و سنت‏ها و عرف‏های اجتماعیِ زاییدۀ عادات و سنت‏ها و عوامل مختلف و تأثیرگذارهای متغیر در اجتماع تفاوت بگذارد . 📌 چنان‌که این جنبش به خاطر ارتباطش با منابع دینی در میان امت و همچنین به خاطر اینکه به‌روشنی ، طرح‏های شایستۀ اسلامی را که امت اسلامی بر اسلامی بودن آنها اتفاق نظر دارند ، به اجرا می گذارد (مانند تحریم شراب و اجرای عملی سازی فریضه زکات و مانند اینها)  قادر است با تفسیر صحیح از اسلام و جدا کردن اسلام از همۀ عادات و سنت‏ها و اخلاقیات ارتجاعی، امت و بخش عظیمی از محافظه‏کارانِ از امت را  قانع کند . بدین سان بسیاری از نیروهای منفی ، در فرایند سازندگی به نیروهای مثبت تحول می‏یابند . 📌به عنوان مثال وضعیت عقب‏مانده‏ای را که بر زن مسلمان و مناسباتش با جامعه و مردان ، حاکم است در نظر بگیرید : به‌جای اینکه بر اساس مفاهیم بی‏حجابی و دیدگاه تمدن غربی در مورد رابطۀ مرد و زن (که بخش عظیمی از افراد امت اسلامی را در صف مخالفان این دیدگاه قرار می‏دهد) به نبرد با این عقب ماندگی پرداخته شود، بایستی مبارزه‏ای بر اساس مفاهیم دینی صورت گیرد و این مبارزه باید از آگاه ساختن مسلمانان از تفاوت گذاشتن بین عرف‏ها و شرایط اجتماعی‏ای که موجب این عقب‏ماندگی برای زن مسلمان شده است و بین اسلامی که هیچ ارتباطی با این عرف‏ها ندارد ، شروع شود . 📌 از این طریق می‏توان ارزش‏های اخلاقی‌دینی‏ای که طی شرایط عقب‏ماندگی چهره‏ای منفی گرفته ، تصحیح و آنها را از چهرۀ منفی به چهرۀ مثبت شایستۀ اسلامی تبدیل نمود. 📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۲۲۴ 🔰 🆔 @shahidsadr
❓ آيا اسلام برنامه‌اى براى زندگى است؟ (۱) 📍تحصيل‌كرده‌هاى غربى و غرب‌زدگان، زياد اين جملات را تكرار مى‌كنند: اسلام «دين» است، نه اقتصاد؛ اسلام عقيده است، نه برنامه‌اى براى زندگى؛ اسلام رابطۀ بين انسان و خداى او را بيان مى‌كند و صلاحيت ندارد كه بنياد يک انقلاب اجتماعى در ايران قرار گيرد.   🛑 شما می‌توانید به این سؤال پاسخ دهید؟   📚اسلام راهبر زندگى، صفحه ۴۶ 🆔 @shahidsadr
💠 سلسله نشست‌های تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر 📍نشست اول «تاریخچه تفسیر موضوعی شهید صدر» ✅ حجت‌الاسلام‌ و‌ المسلمین سید امید مؤذنی، معاون پژوهشی پژوهشگاه شهیدصدر 🔺 زمان: سه‌شنبه، ۴ بهمن، ساعت ۱۶ 🔺 مکان: تهران، اتوبان حقانی (غرب به شرق)، خروجی كتابخانه ملی، اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و كتابخانه ملی 📌 حضور مجازی از طریق: https://vc.nlai.ir/andishgah/ 🆔 @dorehtafsirshahidsadr 🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صدای صدر 🌻محبت دلهایمان برای کیست؟ ولای قلب‌‌های ما از آن کیست؟ محبت این قلب‌‌هایی که در سینه داریم برای کیست؟ آن عشقی که حاکم، محور و مرکز دل‌‌های ماست، چیست؟ خدای سبحان دو ولا را در یک دل جمع نمی‌‌کند، دو عشق محوری را در یک قلب جا نمی‌‌دهد؛ یا حب خدا یا حب دنیا. در یک دل، حب خدا و حب دنیا در کنار هم قرار نمی‌‌گیرند. قلب‌‌هایمان را امتحان کنیم. به‌‌سراغ قلبمان برویم و امتحانش کنیم، آیا به عشق خدای سبحان زنده است یا با حب دنیا زندگی می‌‌کند؟ اگر با عشق خدا زندگی می‌‌کند، سعی کنیم این عشق را عمیق‌‌تر و استوارتر کنیم و اگر - پناه بر خدا - با حب دنیا زندگی می‌‌کند، تلاش کنیم که از این بیماری فاجعه‌‌بار و مرض کشنده نجات پیدا کنیم. 🔺 بخشی از سخنرانی شهید صدر در رجب 1399 ه.ق 📚 متن کامل این سخنرانی در کتاب‌ بارقه‌ها منتشر شده است. 🆔 @shahidsadr
📎حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مؤذنی در اولین نشست از سلسله درس‌گفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر: 🔺تفسیر موضوعی شهید صدر پشتیبان نظری انقلاب اسلامی در حوزه روش و مبنا است ✅ شهید صدر در حوزه تفسیر نوآوری بسیار مهم داشت که سبک و مکتب جدیدی را در این زمینه ایجاد کرد؛ با این نوآوری می‌توان شهید صدر را پایه‌گذار یک مکتب جدید در تفسیر عنوان کرد که مرحله و نقطه عطفی در تفسیر است. ✅ شهید صدر تلاش کرده است مسئله اختلال سیستم آموزش حوزه در توجه به قرآن را حل کند؛ دستگاه فقاهت سنتی آیات مورد استفاده در استدلال‌های فقهی را در کتاب‌های فقهی درج و ناخواسته بین فقیه و قرآن نوعی فاصله ایجاد کرده است؛ شهید صدر سعی کرده است قرآن را به مثابه یک ضرورت علمی در دل پژوهش‌های رایج حوزوی قرار دهد. ✅ شهید صدر برای ساخت مکتب اقتصادی اسلام دو بخش گزاره‌های جزئی (با نام روبناها)، و مفاهیم (که زیربنا خوانده می‌شود) را لازم می‌داند که این مفاهیم همان چیزی است که شهید صدر بعدها روش دستیابی به آن را از طریق تفسیر موضوعی تبیین می‌کند. ✅ تفسیر موضوعی که آخرین فرآورده نظری شهید صدر است، در یک بافت خاص از شرایط تاریخی، اجتماعی و سیاسی شکل گرفته است که توجه به آن بسیار مهم است و می‌تواند ابعاد گوناگونی از دیدگاه‌های شهید صدر و کارکردهای تفسیر موضوعی وی را نشان دهد. ✅ محتوای تفسیر موضوعی شهید صدر مبنای انقلاب اسلامی را از حیث جامعه‌شناختی تأمین می‌کند و می‌گوید تحول اجتماعی از انسان آغاز می‌شود و انسان است که می‌تواند تحول تاریخی را در پی تحول اجتماعی رقم بزند؛ این را باید به‌عنوان زیرساخت فکری مهمی بپذیرید تا نخست امکان نظری عمل انقلابی شکل بگیرد، دوم عمل انقلابی تحقق و ادامه پیدا کند و سوم عمل انقلابی ارتقا پیدا کند. ✅ شهید صدر در درس چهاردهم تفسیر خود اشاره می‌کند که در تقسیم‌بندی اجتماع و شکل جامعه، بین نظام تقنین در حکومت اسلامی و بافت اجتماعی که قرآن طراحی می‌کند ارتباطی وجود دارد و نظام تقنین ما باید بر همین پایه نظام‌های اجتماعی که قرآن تعریف می‌کند استوار شود، وگرنه این تقنین با آن ساختارهای اجتماعی در تضاد خواهد بود و نظام قانونی نمی‌تواند تحول اجتماعی را پیش ببرد؛ یعنی شهید صدر دقیقاً گام‌های تحول اجتماعی را مبتنی بر انقلاب پیش‌بینی می‌کند و درباره اینکه ما نظام تقنین را چگونه مبتنی بر نظام اجتماعی شکل دهیم بحث می‌کند. ✅ روش فقاهت فردگرا در سال‌های متمادی تنها روش ارتباط با امت بود، آن هم با فتاوایی درباره مسائل خرد؛ شهید صدر ما را در فضای تولیدات خود به یک سطح جدید وارد کرده است که ارائه روش است؛ شهید صدر با روش استنطاق که در تفسیر موضوعی خود آن را ابداع کرده است، روش دستیابی به نظریه مبتنی بر دین را ارائه می‌کند. 🔍برای خواندن متن کامل اینجا را کلیک نمایید. 🆔 @shahidsadr