💠 تربیت اسلامی متناسب با جامعۀ امروزی(۱)
زن وقتی میخواهد وارد جامعه شود و با مردم زندگی کند، خود را مجبور به ترک حجاب و دین میبیند؛ چون جامعه بیحجابی را بر او تحمیل میکند…. پس جامعه به این زن این طور تحمیل میکند که یکی از این دو راه را برگزیند: یا باحجاب باشد و گوشهنشینی اختیار کرده و همه میدانهای فعالیت را رها کند و یا - اگر میخواهد که وجود و حیات داشته باشد - حجاب و کرامت و دینش را رها کند و بیحجاب و بیکرامت و بیدین به این میدانها قدم بگذارد.
در چنین وضعیتی ما نباید به موعظه و تهذیب فردی، بیندیشیم؛ چرا؟ چون تهذیب فردی تنها در صورتی میتواند موفق و مؤثر باشد که ظرفیت و توانی در حد ازخودگذشتگی و جانبازی به فرد بدهد...
معلوم نیست که حتی اگر خود ما هم مخاطب حکمی شرعی باشیم که به موجب آن باید تمام زندگی را تعطیل کنیم، به چنین حکمی عمل خواهیم کرد یا نه؟ [آن وقت] توقع داریم که این زن در آن سطح از آگاهی [دینی] به این حکم گردن نهد و از آن اطاعت کند!
پس اسلام چگونه میتواند اینچنین فردی را به سطح ازخودگذشتگیهای بزرگ ارتقا بدهد؟!
📚 حوزه و بایستهها، ص٧٣-٧۶
#شهید_صدر #حجاب
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حدیثی تکاندهنده از امام صادق علیهالسلام
📽 دنیا همچون آب دریاست
امام صادق عليهالسلام فرمود: «دنيا همچون آب دريا است؛ هر كه از آب دريا بيشتر بنوشد بيشتر تشنه مىشود» . انسان هر چقدر از آب دريا بيشتر بنوشد بيشتر تشنه مىشود. اينطور نگو: «من همين يك مشت از مال دنيا را بگيرم بعد از دنيا رو مىگردانم، همين مرتبه از جاه و مقام دنيا را به دست بياورم بعد به سوى خدا مىروم».
مسأله اينطور نيست؛ هر چقدر از مال دنيا، از جاه دنيا، از مقامات اين دنياى فانى، بيشتر پيدا كنى، تشنگى و حرصت به مقدار و مرتبه بعدى، بيشتر مىشود؛ [چراکه] «دنيا همچون آب دريا است»، «حب دنيا سرچشمه هر گناه است».
📚 بارقهها، صفحه ۴۴
#شهید_صدر #امام_صادق
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠 تربیت اسلامی متناسب با جامعۀ امروزی (٢)
اینکه مسلمانان صدر اسلام جانشان را فدای اسلام میکردند... بهخاطر بهشت و جهنم نبود، بلکه بهخاطر این بود که به اسلام عشق میورزیدند و میدیدند جاهل بودند که اسلام آمد و آنها را عالم کرد، پراکنده بودند که اسلام آمد و آنها را یکپارچه کرد....
اما امروز اسلام کجاست؟ چطور در راه اسلام فداکاری کنند؟ اسیرِ دستبستهای که غرق ذلت و پستی است، چگونه ممکن است احساس کند که اسلام به او چیزی داده است؟! و واقعاً اسلام به او چه داده است؟!
بله، اسلام مقصر نیست. اسلام به او چیزی نداده است؛ چون ظالمان مانع از این شدند که اسلام به او چیزی بدهد، اما در هر صورت نتیجه این بوده که اسلام وضعیت او را عوض نکرده و درعینحال از او میخواهد که زغال افروخته و آتش را بهدست بگیرد؛ به او گفته میشود : این زغال افروخته را بگیر و من [در مقابل] به تو چیزی نمیدهم. این منطقی و معقول نیست.
پس این موعظه و این درخواست از مردم که شما در حد فداکاری و ازخودگذشتگی هواخواه اسلام باشید، اما اسلام در برابر به شما چیزی نمیدهد، کاری ناشدنی و غیرممکن است.
📚 حوزه و بایستهها، ص٧۶-٧٧
#شهید_صدر #اسلام
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠 تربیت اسلامی متناسب با جامعۀ امروزی (٣)
بنابراین، بهناچار باید این دو اقدام را انجام دهیم:
یک: وقتی به شخصی میگوییم که این زغال افروخته را بگیر و حتی اگر دستت سوخت باز هم آن را رها نکن، ... در کنار این به او بگوییم که این اسلام، این زغال را در دست تو به نور و رفاه و خوشبختی بدل میسازد؛ نه بعد از مرگ؛ چون این انسان در عالم حس و جهان مادی زندگی کرده است.
این سخن [که فقط بعد از مرگ این کارها را برای تو میکند] هیچ زمان کافی [و مؤثر] نخواهد بود، حتی در زمان خود پیامبر صلیاللهعلیهوآله؛ بلکه به او میگوییم تو امروز این زغال افروخته را بهدست بگیر و [همین] فردا اسلام راه خوشبختی را پیش روی تو میگشاید، ... بدبختی و ذلت امروز تو ناشی از اسلام نیست، بلکه زیر سر دشمنان اسلام است، ناشی از فاصله بین تو و اسلام است.
البته اینکه فقط بهصورت نظری این اسلام را برای او بیان کنیم، کافی نیست؛ ... بلکه باید به جامعه نشان بدهیم که این قرآن آماده اجراست، آماده است که مشکلات شما را در هرجا و در هر زمان حل کند و وارد زندگی شود....
اقدام دوم این است که ما به دیگر بخشهای جامعه بپردازیم و با همراهی این مجاهدان تلاش کنیم که همه بخشهای جامعه را به اجرای اسلام نزدیک کنیم؛ یعنی پس از آن مرحله [اول] نیازمند این هستیم که اسلام را بر دیگر افراد جامعه که به سطح جهاد نرسیدهاند، تطبیق و اجرا کنیم و در این صورت همه افراد را مصون خواهیم کرد.
با این دو اقدام میتوانیم نقش خودمان را بهعنوان واعظ و تحولآفرین و حافظ و حامی واقعی اسلام ایفا کنیم.
#شهید_صدر #حجاب
📚 حوزه و بایستهها، ص۷۷-۷۹
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
برای آشنایی با زندگی، زمانه و افکار شهید صدر چه کتابهایی بخوانیم؟
شرحصدر: نوشتۀ محمدرضا نعمانی از همراهان و شاگردان شهید صدر که به ضبط دیدهها و تاریخ شفاهی دوران شهید صدر پرداخته است
نا: زندگینامۀ روایی و مستند از شهید صدر به قلم مریم برادران.
استاد ما: ترجمۀ کتاب آیتالله سید کاظم حائری از مبرزترین شاگردان شهید صدر به همراه متن نامههای شهید به ایشان.
آن روزها: مجموعهمصاحبهها با آیتالله علیاکبر حائری از شاگردان شهید صدر که به تبیین دیدگاهها و نوآوریهای علمی و وقایع پایان عمر شهید صدر پرداخته است.
بیمزدومنت: یادنامۀ آیتالله سید نورالدین اشکوری از شاگردان شهید صدر که در بخش ابتدایی آن به زمانه و شخصیت استاد خود پرداخته است.
#شهید_صدر #نمایشگاه_کتاب
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
برای آشنایی با زندگی، زمانه و افکار شهید صدر چه کتابهایی بخوانیم؟
شرحصدر: نوشتۀ محمدرضا نعمانی از همراهان و شاگردان شهید صدر که به ضبط دیدهها و تاریخ شفاهی دوران شهید صدر پرداخته است
نا: زندگینامۀ روایی و مستند از شهید صدر به قلم مریم برادران.
استاد ما: ترجمۀ کتاب آیتالله سید کاظم حائری از مبرزترین شاگردان شهید صدر به همراه متن نامههای شهید به ایشان.
آن روزها: مجموعهمصاحبهها با آیتالله علیاکبر حائری از شاگردان شهید صدر که به تبیین دیدگاهها و نوآوریهای علمی و وقایع پایان عمر شهید صدر پرداخته است.
بیمزدومنت: یادنامۀ آیتالله سید نورالدین اشکوری از شاگردان شهید صدر که در بخش ابتدایی آن به زمانه و شخصیت استاد خود پرداخته است.
#شهید_صدر #نمایشگاه_کتاب
💠 آثار شهید صدر را در نمایشگاه بیناللملی کتاب تهران از اینجا تهیه کنید:
📌 بخش ناشران داخلی: شبستان راهرو۴، غرفه٨۶، انتشارات ارمغان طوبی.
📌 ناشران خارجی (بینالملل): غرفه ،۴۲ دار زینالعابدین
🌐 برای بازدید از غرفۀ مجازی پژوهشگاه شهید صدر در نمایشگاه بیناللملی کتاب اینجا را کلیک کنید
#شهید_صدر #نمایشگاه_کتاب
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr