eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
5هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
66 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 جهت‌دهی انگیزه‌های فردی در راستای رسالت اسلامی سومین عنصر معنوی‌‏ای که هر نهضتی بدان نیاز دارد، انگیزه‌‏های فردی است؛ زیرا انسان‏‌های عادی هرچند دارای انگیزه‌‏های آرمانی باشند، انگیزه‌‏های شخصی آنها اثر بسزایی در زندگی و حرکتشان دارد. رسالت، انگیزه‌‏های آرمانی و روح ایثار و فداکاری را می‌‏طلبد و دعوت به رسالت نیز مقداری انگیزه‌‏های فردی می‌‏خواهد تا حرارت و نیرو و شور آن را افزایش دهد؛ ازاین‌‏رو می‌بینیم که دعوتگران هر رسالتی بسیاری از اوقات پس از گذشت زمانی اندک یا طولانی از دعوت یا پیروزی‌شان، غرق در انگیزه‌‏های فردی می‏‌شوند؛ آن انگیزه‌‏های آرمانی به‌تدریج فرومی‏‌نشیند و جای خود را به انگیزه‌‏های شخصی می‏‌دهد، و پس از آنکه انگیزه‏‌های آرمانی در نفوس آنان فروکش کرد، رسالت بهانه و وسیله‌‏ای می‌‏شود برای پرداختن به انگیزه‌‏های شخصی. اما اسلام با دیگر رسالت‏‌ها فرق دارد ؛ زیرا اسلام انگیزه‏‌های خودخواهانه و آرمانی را هم‌زمان به نفع مکتب به خدمت می گیرد. با این توضیح که ماهیت رسالت اسلامی، انسان مسلمان را به این حقیقت قانع می‌سازد که داشتن اخلاص برای این رسالت و دعوت به آن و ایثار و فداکاری در راهش، پیش از آنکه دستاوردی آرمانی یا اجتماعی باشد، فایده‌ای شخصی است، و پیش از آنکه احساس آرمانی یا شوری حماسی باشد، سودی است در جهت پاداش و نعمتی که حدی ندارد. بدین سان رسالت اسلامی همۀ انگیزه‌‏های انسانی را به‌نفع اسلام بسیج می‏‌کند و از انگیزه‌‏های خودخواهانه، انگیزه‏‌های خیرخواهانۀ هم‌ساز با مقتضیات انگیزه‏‌های آرمانی می‏‌سازد. بنابراین رسالت اسلامی رسالت عقیده و ایمان، رسالت آرزو و امید، و رسالت بسیج همه انگیزه‌‏ها و نیروهای انسانی است. 📚 رسالت ما، ص١١٠-١١١. 🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
💠 پیوند عقیده و عاطفه در رسالت اسلامی اسلام از ضرورت درهم آمیختنِ اندیشه و عاطفه، و پیوند عقیده و مقتضیات آن، یعنی انواعی از احساس، سخن می‌‏گوید تا زندگی در عقیده سریان یابد و سرچشمه جنبش و نیروی پیش‌برنده شود، نه اینکه صرفاً اندیشه عقلی باشد که نه تپشی دارد، نه احساسی به آن واکنش نشان دهد و نه زندگی در آن جریان بیابد. … دلیل این پیوند بین مفاهیم و عواطف در اسلام کاملاً روشن است ؛ زیرا اسلام مفاهیم و افکار را جدای از عمل و پیاده شدن نمی‏‌خواهد. اسلام مفاهیم و افکار را به‌عنوان نیروهای محرک برای ساختن زندگی کامل در چهارچوب آن مفاهیم و ضمن حدود آن می‏‌خواهد و بدیهی است که افکار و مفاهیم به‌تنهایی چنین کارکردی نخواهند داشت، مگر در صورتی که شکلی عاطفی بگیرند. 📚 رسالت ما، ص١١۴-١١۵. 🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در ایتا و اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
💠 راه خدا، همان خدمت به مردم است «راه خدا» تعبیری انتزاعی از «راه خدمت به انسان» است؛ زیرا هر کاری برای خداست، درحقیقت برای بندگان اوست؛ چراکه خداوند از بندگانش بی‌نیاز است. بنابراین کارکردن در راه خدا و برای خدا، کار کردن برای همه مردم و به نفع آن‌هاست و یک تمرین روحی‌روانی مداوم برای نیکی به مردم است. در دین هر جا سخن از راه خدا آمده است، می‌توان آن را به‌معنای راه همه انسان‌ها دانست. 📚 انسان و عبادت، ص۵١. 🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
🔸 کرسی علمی ترویجی صورت‌بندی اخلاق سیاست‌گذاری اقتصادی؛ نقدی بر رویکرد فایده‌گرایی و معرفی رویکرد مقوله‌محور مبتنی بر اندیشه شهید صدر ارائه‌دهنده: دکتر علی سعیدی ناقد اول: دکتر محمدجواد توکلی ناقد دوم: حجت‌الاسلام دکتر حسین بحرینی یزدی دبیر علمی: حجت‌الاسلام دکتر محمد زارعی ⏰ زمان: چهارشنبه ٩ خرداد١۴٠٣، ساعت ١٠:٠٠ 📌 مکان: دانشگاه قم، دانشکده الهیات، سالن شهید مفتح 🖥 پخش آنلاین 📎 https://app.bigbluebutton.me/join/o5wzq07yyt 🆔 @shahidsadr
💠 مضامین سیاسی در ساختار عقیدتی حکومت اسلامی مضامين سياسى در ساختار عقيدتى حكومت اسلامى نقش بزرگى در پرورش تمامى استعدادهاى نيک انسان و به‌كارگيرى آنها در خدمت او ايفا مى‌‏كنند. يكى از اين مضامين، ريشه‌‏كن كردن تمامى مناسبات استثمارى حاكم بر جوامع جاهلى توسط حكومت اسلامى است. يكى ديگر از مضامين سياسى حكومت اسلامى، وضعيت واقعى زندگى فرمانروا و فرمانروايان در حكومت اسلامى است؛ زيرا آنها در زندگى خصوصى و رفتار با مردم و مسكنى كه در آن زندگى مى‌‏كنند و روابطشان با ديگران همانند شهروندان معمولى زندگى مى‏‌كنند. يكى ديگر از مضامين سياسى حكومت اسلامى، مناسبات آن با ديگر ملت‏‌ها در عرصه بين‏‌المللى است؛ چراكه حكومت اسلامى در عرصه بين‌‏المللى، همچون تمدن غربى، نه بر اساس استثمار و مكيدن خون ملت‌‏هاى ضعيف و نه بر اساس منافع متقابل، چنانكه اين تمدن مدعى آن است، بلكه بر اساس حق و عدل و يارى مستضعفان جهان رفتار مى‌‏كند. 📚 اسلام راهبر زندگی، ص٢٠۵-٢٠٩ با تلخیص. 🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
💠 باید همه توان‌ها را به میدان بیاوریم! حملۀ اسرائیل سینه‌های همۀ ما را نشانه گرفته است؛ پس باید همۀ توان‌ها را برای جلوگیری از تجاوز بی‌رحمانه و دفاع از مقاومت شریف به میدان آوریم... ✉️ پاسخ شهید صدر به نامۀ سید جعفر شرف‌الدین در پی حملۀ اسرائیل به جنوب لبنان السیرة و المسیرة، ج٣، ص۴۴۴. 🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
شهید سید محمدباقر صدر
💠 باید همه توان‌ها را به میدان بیاوریم! 📱سایز استوری
💠 شهید صدر فدایی انقلاب اسلامی ایران آیت‌الله سید نورالدین اشکوری: پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شهید صدر را منقلب کرده بود؛ ایشان کم‌کم متوجه شدند که حتی اگر بتوانند در عراق حکومت اسلامی برقرار کنند، آن حکومت اسلامی نمی‌تواند جهان اسلام و حتی جهان تشیع را حفظ کند. تعبیر «ذوبوا فی مرجعية الإمام الخمينی کما ذاب هو فی الإسلام»، میزان ارادت شهید صدر به امام را روشن می‌کند. شاید بتوان گفت که شهید صدر خودشان را فدای جریان انقلاب و جریان امام خمینی کردند. 📚 بی‌مزدومنت، ص١٢۵. 🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
💠 احساس غرور می‌کنم… وقتى با اين ملت بزرگ، يعنى ملت بزرگ مسلمان ايران كه با جهاد، خون و قهرمانى بی‌نظيرش، تاريخ اسلام را از نو نگاشت و نمونه‌‏اى گويا و زنده از روزگار نخستين اسلام در تمامى عرصه‌‏هاى شجاعت و ايمان و حماسه، به جهان ارائه داد، سخن مى‏‌گويم، احساس غرورى‏ بزرگ، مرا فرا مى‏‌گيرد. 📚 اسلام راهبر زندگی، ص۴٣. 🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
💠 علی علیه‌السلام، مظهر امتدادیافتۀ خط اسلام تا امروز چنانچه از تاريخ تجربۀ اسلامى بگذريم و نظرمان را به واقعيت اين تجربه در وضعيت فعلى معطوف كنيم، خواهيم ديد كه آن علوى بزرگ [امام خمینی]- كه رهبرىِ پيكار ملتش را زير پرچم اسلام به عهده گرفت تا آنجاکه خداوند او را يارى نمود و امپراطورى شاه با تمامى گنجينه‌‏هايش به‌دست او افتاد و پيروزمندانه به ديار خود بازگشت- خانه‏‌اى را بر خانۀ قديمى‌‏اش ترجيح نداد، بلكه به همان خانه‌‏اى بازگشت كه ستمگران نزديک بيست سال قبل او را از آنجا تبعيد كرده بودند تا شاهدى باشد بر اينكه امام على عليه‌السلام تنها يک فرد معين نبود كه تمام شده باشد، بلكه او مظهر خط اسلام بود كه پايان نمى‌‏پذيرد. بدون شک اين خط كه حكومت اسلامى آن را عينيت بخشيد، نيروهاى شگفت‏‌انگيزى را در شهروندان شكوفا و آنها را با روحيۀ معنوى سترگى تقويت مى‏‌كند و هر فرد را چنان مى‌‏سازد كه احساس كند پاسخ مثبت دادن به فعاليت‏‌هاى سازنده‌‏اى كه حكومت اسلامى آن را رهبرى مى‌‏كند، پاسخ مثبت دادن به كرامت و عزت او بر روى زمين است. 📚 اسلام راهبر زندگی، ص٢٠٨-٢٠٩. 🆔 @shahidsadr