💠 امام باقر(ع) سرآغاز مرحله دوم امامت
اکنون ما درباره امامی سخن می گوييم که سرآغاز نقش دوم از نقشهای سهگانه است؛ يعنی امام باقر(ع) . ايشان زماني به عرصه آمد که نقش نخست به پايان رسيده بود و ديگر همه مسلمانان میدانستند که پدران اين بزرگمرد کسانی بودهاند که جان و خون و زندگی خود را فدا کردهاند و از آسايش و فراخی و همه سويه های دنيا دست کشيدهاند تا در برابر اين کژروی بايستند و به مردم ـ دست کم ـ بگويند که اين، اسلام نيست، بلکه چيزی جز اسلام است، و اين اجرا چيزی جز آن نظريه است، و اين واقعيت بيرونی چيزی جز ادعايی است که می شود، و مفهومی که کتاب و سنت به دست می دهند، چيزی جز اين نمودی است که در دستگاه اين پيشوايان کجرو پيکره يافته است .
پس از آن که اين مهم از گذر نقش نخست به انجام رسيد، امام باقر(ع) آمد تا بگويد: اين نقشی که به انجام رسيد، فقط يک سری اعمال شخصی نبوده که کسانی جداجدا برای مصلحت اسلام انجام داده باشند و تنها تعصب بر سر اسلام وجه مشترک آنها باشد، بلکه اين نقش در حقيقت نما و نمودی است از يک گروه آگاه که به طور صحيح و آگاهانه به اسلام ايمان دارد . اين جماعت و اين گروه، همان گروه نجات يافتهای است که رسول خدا ذکر فرمود. اين گروه نشانههای ويژه و چارچوب ويژه و شرايط ويژه خود را دارد و در برابر شاخههای گوناگون معارف اسلامی روز، موضع ويژه خود را دارد .
📚 امامان اهل بیت، ص۵۸۶ـ۵۷۸.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:
🆔 @shahidsadr
💠 بیماریِ تاریخی
آیتالله سید کاظم حائری:
شهید صدر روزی به من گفت: «من تصور میکنم امروز مردم به همان بیماریای مبتلا هستند که مردمِ زمان امام حسین(ع) به آن مبتلا بودند؛ یعنی بیماری بیارادگی.
آنها حزب بعث را میشناسند، میدانند چه کسانی بر عراق حکومت میکنند و هیچ شکی ندارند که آنها فاسق و فاجر و ستمکارند و به بندگان خدا ظلم میکنند، اما این اراده را ندارند که در راه خدا جهاد و این گروه کافر را از منصب حکومت سرنگون کنند و کابوس این ظلم را از سر خود بردارند.
📚 استاد ما، ص۶۴.
#شهید_صدر #تاریخ
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:
🆔 @shahidsadr
💠 اسلامی که هیچ ارتباطی با این عرفها ندارد
جنبش نوسازىاى كه بر پايه اسلام استوار است و ارتباط محكمى با منابع حقيقى آن در ميان امت دارد و اسلام را در حكومتى تجسم مىبخشد كه به نيكى امر و از زشتى نهى مىكند، قادر است به نفعِ سازندگى و نوسازى، بخش اعظمى از محافظهكاران را جذب كند.
[…] بسيارى از نيروهاى منفى، در فرايند سازندگى به نيروهاى مثبت تحول مىيابند. بهعنوان مثال وضعيت عقبماندهاى را كه [اینک بهسبب دوری از اسلام حقیقی] بر زن مسلمان و مناسباتش با جامعه و مردان حاكم است در نظر بگيريد.
بهجاى اينكه براساس مفاهيم بىحجابى و ديدگاه تمدن غربى در مورد رابطه مرد و زن به نبرد با اين عقبماندگى پرداخته شود، بايستى مبارزهاى براساس مفاهيم دينى صورت گيرد و اين مبارزه بايد از آگاه ساختن مسلمانان از تفاوت گذاشتن بين عرفها و شرايط اجتماعىاى كه موجب اين عقبماندگى براى زن مسلمان شده و بين اسلامى كه هيچ ارتباطى با اين عرفها ندارد، شروع شود.
از اين طريق مىتوان ارزشهاى اخلاقیدينىاى كه طى شرايط عقبماندگى چهرهاى منفى گرفته، تصحيح و آنها را از چهرۀ منفى به چهرۀ مثبت شايسته اسلامى تبديل نمود.
📚 اسلام راهبر زندگی، ص۲۲۵.
#شهید_صدر #اسلام_حقیقی
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:
🆔 @shahidsadr
💠 وجودش دلیل و برهانی بر درستی عقیدۀ ماست
امام جواد(ع) همو که خداوند متعال مقدر فرمود تا وجود هُمامش در طول زندگی اهل بیت(ع) دلیل و برهانی باشد بر درستی عقیدهای که ما درباره اهل بیت(ع) به آن ایمان داریم. پدیدهای که با این امام پدیدار شد، آن بود که ایشان به امامت رسید حال آن که هنوز در سن کودکی بود.
[...] این بِدان معناست که ایشان پیشوایی طایفه شیعه را از نظر روحی و دینی و علمی و فکری به عهده گرفت حال آن که بیش از هفت سال نداشت. اگر این پدیده را که برای نخستین بار در زندگی امامان(ع) در امام جواد(ع) نمود یافته، بر اساس حساب احتمالات بررسی کنیم، هر آینه درخواهیم یافت که این پدیده به تنهایی کافی است تا حقانیت خطی را که امام جواد(ع) نمایندگی میکرد، بپذیریم؛ زیرا چگونه ممکن است با پیش فرضی جز پیش فرض امامت واقعی بتوانیم به کسی بنگریم که بیش از هفت سال سن ندارد و در عین حال، پیشواییِ این طایفه را در همه زمینههای روحی و فکری و فقهی و دینی به عهده گرفته است؟!
📚 امامان اهل بیت، ص۶۳۷ـ۶۳۸.
#شهید_صدر #امام_جواد
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:
🆔 @shahidsadr