🔻شهید بنت الهدی صدر:
تفاوت آشکار میان خدیجه(س) و دیگر همسران رسول خدا(ص) موجب شد آن حضرت تا پایان عمر مبارکش علاقهمند و مشتاق خديجه باشد. آن روز که اسلام تنها و بییاور بود، خدیجه همه دارایی خود را در راه آن فدا کرد و زمانی که هیچ زنی همراه رسول خدا(ص) نماز نمیگزارد، او در کنار آن حضرت به نماز ایستاد. اما برخی دیگر از همسران پیامبر (ص)، در شرایطی که دعوت اسلام فراگیر شده و تمام سرزمینها را درنوردیده بود، به آن حضرت اعتراض میکردند و نفقه بیشتر و زندگی راحتتر میخواستند و نصیحتهای رسول خدا(ص) نیز آنان را از این کار باز نمیداشت.
🔸جایگاه زن در اسلام، ص ۱۶۴
♦️https://www.instagram.com/shahidsadr
🆔 @shahidsadr
💠 قواعد حکمرانی تولید از منظر شهیدصدر
🔻دکتر علی سعیدی
🔹شهیدصدر با ارائهی تصویری از مذهب اسلام که عهدهدار تنظیم حیات اجتماعی مسلمانان است، ازطریق کشف زیربناها و اصول بنیادین اسلام ناظر به عرصههای زیست انسان، روششناسی جدیدی را برای حل مسائل مسلمانان از منظر اسلامی به متفکران مسلمان معرفی کرد.
🔸براساس دیدگاه شهیدصدر، برخلاف مذهب سرمایهداری که مشکل تولید را در طبیعت و کمبود منابع آن میداند، در نگاه اسلامی، طبیعت قادر است همهی نیازهای زندگی را که برآوردهنشدن آنها به مشکل جدی در زندگی انسان میانجامد، برآورده سازد. همچنین برخلاف مارکسیسم که مشکل تولید را به تضاد میان شیوهی تولید و روابط توزیع برمیگرداند، از دیدگاه اسلام، مشکل ـ پیش از هر چیز - خود انسان است، نه طبیعت و نه شیوهی تولید.
🔹نظام اسلامی تنها به جنبهی فکری برای حداکثرکردن تولید ثروت در جامعه اکتفا نکرده است بلکه قواعد و دستورات عملی را در عرصهی حکمرانی اقتصادی مطرح کرده است که اجرا و رعایت آنها میتواند ضمن رفع موانع تولید، انگیزههای اقتصادی فعالان اقتصادی را از فعالیتهای غیرمولد به سمت فعالیتهای تولیدی سوق دهد.
🔸شهیدصدر بر این باور است که در جامعهی اسلامی، دولت ازطریق یک بانک رسمی، عملیات جمعآوری اموال و بهکارگیری آن را بر عهده دارد و به بخش خصوصی اجازه نمیدهد که وارد عرصه سودبریهای بانکی شود. بدینسان، هدف توسعهای این عملیات بانکی از محتوای سرمایهداری آن جدا میشود.
🔹شهیدصدر بر این باور است که تضمین سطح معقولی از زندگی برای همهی افراد، باعث تحریک انگیزههای ریسکپذیری و افزایش شجاعت آنها در ورود به عرصههای تولید و ارتقای خلاقیت و نوآوری میشود چون در این صورت، مردم میدانند که اگر در فعالیت تولیدی خود بدون تقصیر و کوتاهی زمین بخورند، تمام هستی خود را از دست نخواهند داد و دولت معیشت آنها را تضمین کرده است.
🔸نقشی که شهیدصدر برای دولت در اقتصاد تعریف میکند تکمیلکننده و هدایتگر بخش خصوصی و مردمی است تا این اطمینان حاصل شود که هم تمامی امکانات جامعه در خدمت تولید قرار گرفته است و هم انحرافی در مسیر افزایش ثروت و تداول عادلانهی آن صورت نمیگیرد.
📃مشاهده متن کامل
🆔 @shahidsadr
📚 کتاب «جامعه ما در اندیشه و آثار شهید سید محمدباقر صدر» نوشته سید منذر حکیم و با ترجمه مسعود فکری توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.
اینکتاب دربردارنده مجموعه گفتارهای آیتالله شهید سید محمدباقر صدر درباره دیدگاه اسلام به جامعه و چارچوب اسلامی فهم مسائل اجتماعی است.
📌 متن خبر را در سایت ببینید.
🆔 @shahidsadr
May 11
💠 صنع أمّة وبناء حضارة
🔻 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر:
إن القرآن الكريم ليس كتاباً كسائر الكتب التي تؤلف للتعليم والبحث العلمي، وإنما هو عملية تغيير الانسان تغييراً شاملاً كاملاً في عقله وروحه وإرادته، وصنع أمّة وبناء حضارة، وهذا العمل لا يمكن ان يوجد مرة واحدة وانما هو عمل تدريجي بطبيعته، ولهذا كان من الضروري ان ينزل القرآن الكريم تدريجاً، ليحكم عملية البناء وينشئ أساساً بعد اساس، ويجتذ جذور الجاهلية ورواسبها بأناة وحكمة.
وعلى أساس هذه الأناة والحكمة في عملية التغيير والبناء نجد أن الاسلام تدرج في علاج القضايا العميقة بجذورها في نفس الفرد أو نفس المجتمع، وقاوم بعضها على مراحل حتى استطاع ان يستأصلها ويجتث جذورها، وقصة تحريم الخمر وتدرّج القرآن في الاعلان عنها من أمثلة ذلك، فلو أن القرآن نزل جملة واحدة بكل احكامه ومعطياته الجديدة لنفر الناس منه، ولما استطاع أن يحقق الانقلاب العظيم الذي أنجزه [في] التأريخ.
🔸المدرسة القرآنية، ص ٢٢٤.
🆔 @shahidsadr
💠 فرایند پایهگذاری امت و پیریزی تمدن
🔻 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
قرآن مانند دیگر کتابها نیست که برای آموزش و پژوهش علمی تألیف شده باشد. این کتاب، فرایند دگرگونسازی کامل و همهجانبه عقلی، روحی و ارادی انسان و فرایند پایهگذاری امت و پیریزی تمدن است. ممکن نیست که این مهم به یکباره انجام شود، بلکه ماهیت چنین کاری، نیازمند فعالیتی تدریجی است؛ ازاینرو باید قرآن کریم بهتدریج نازل میشد تا کار سازندگی را استحکام بخشد و پایههای آن را یکبهیک بنا کند و رسوبهای جاهلیت را با حکمت و پایداری ریشهکن سازد.
بهدلیل همین بردباری و حکمت در فرایند دگرگونسازی و سازندگی، اسلام در چارهجویی مشکلات فردی و اجتماعی و درمان ریشهای نابسامانیها راه تدریج را در پیش گرفته و در برابر برخی از آنها در چندین مرحله مقاومت کرده تا بتواند آن را ریشهکن کند. داستان تحریم شرابخواری و اعلان تدریجی آن نمونهای از این امر است. اگر قرآن به یکباره همه احکام و تعالیم جدیدش را نازل میکرد، مردم از آن میگریختند و این کتاب نمیتوانست انقلاب عظیمی را که در تاریخ برپا کرد به ثمر رساند.
🔸علوم قرآن، ص٣٢.
🆔 @shahidsadr
🔻 استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
این شب برای هیچکس شب قدر نخواهد بود، مگر بهقدری که در ارتباط با خدا و درک رسالت و رو کردن به آفاق گسترده آن، رشد و تعالی پیدا کند.
🔸بارقهها، ص٢۵۴.
♦️https://www.instagram.com/shahidsadr
🆔 @shahidsadr
🔘 أفضل الأعمال في ليلة القدر
في شهر رمضان المبارك رأى السيّد علي أكبر الحائري السيّد الصدر (رحمه الله) في إحدى ليالي القدر في ساعةٍ متأخّرةٍ من الليل في حرم أمير المؤمنين (عليه السلام)، وكان يراقبه متأثّراً بحالته المعنويّة دون أن يراه السيّد (رحمه الله).
وبعد أن انتهى من الزيارة وخرج، تعقّبه السيّد الحائري حتّى إذا وصل إلى قرب داره، بادره بالتحيّة والسلام إلى أن دخل الدار مع أنّ الوقت غير مناسب، وقد قبّل يده معتذراً وقال بعد أن كان شاكّاً في صحّة ما ينقل عن بعض العلماء من أنّ أفضل الأعمال هو مذاكرة العلم: «ما هو أفضل الأعمال في ليلة القدر؟!»
فأجاب (رحمه الله) ما مضمونه: «إنّ ما يبدو لي الآن أنّ أفضل الأعمال في ليلة القدر أشدّها تأثيراً في الارتباط الروحي والمعنوي بالله تبارك وتعالى»
🔺 انظر: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج٢، ص: ٢٧٨.
🔸 قناة مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر:
🆔 @shahidsadr