eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
4.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
66 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شهید صدر به ما عزت داد 🔻 دکتر آذرشب درباره آشنایی خود با شهید صدر چنین می‌گوید: 🔸 آشنایی ما با آقای صدر به این صورت بود که ایشان به ما احساس عزت، کرامت و شخصیت بخشید. دین در عراق توأم با خرافات پیرمردها و پیرزن‌ها و به‌طور کامل از صحنۀ اجتماعی دور بود. هیچ حرفی برای زندگی نداشت. زمانی که در عراق بودیم، کسانی که برای زندگی حرف داشتند، بیشتر چپی‌ها و مارکسیست‌ها و حزب کمونیست و یا لیبرال‌های وابسته به غرب بودند. حزب کمونیست در عراق یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین و قوی‌ترین احزاب کمونیست خاورمیانه بود. آنها در زمینۀ فلسفه و جهان‌بینی، اقتصاد و عدالت اجتماعی سخن می‌گفتند. 🔹 گفتمان اسلامی، گفتمانی نبود که در این‌گونه موارد ورود پیدا کند. طبیعی بود که انسان در این اوضاع، هیچ عزتی از وابستگی به دین و اسلام احساس نمی‌کرد. ما از ترس آخرت و خشم خدا نماز می‌خواندیم و روزه می‌گرفتیم. 🔸 آشنایی با تفکر آقای صدر ابتدا با کتاب «فلسفتنا» آغاز شد. «فلسفتنا» با قدرت هرچه تمام‌تر وارد شد و با تمام افکار و اندیشه‌های موجودی که خودشان را یکه‌تاز میدان کرده بودند، مبارزه کرد. پس از آن هم کتاب «اقتصادنا» منتشر شد. 🔹 تمام وجود این شخص مالامال از عزت و افتخار بود. هیچ‌چیز جز آقای صدر نداشتیم. عده‌ای بودیم. مجموعه‌ای از دوستان هم از کربلا و جاهای دیگر آمده بودند. ما در دانشگاه با هم ارتباط داشتیم و پیگیر بودیم خدمت آقای صدر برسیم. چند بار در نجف خدمت ایشان رسیدیم. دسته‌جمعی رفتیم. وقتی آنجا می‌رفتیم، از سخنانی که از ایشان می‌شنیدیم، مات‌ومبهوت می‌شدیم، مجذوب ایشان می‌شدیم. یکی از کسانی که با ما می‌آمد، آقای ابراهیم جعفری بود که نخست‌وزیر عراق شد. 📎 برای مطالعه متن کامل مصاحبه اینجا را کلیک کنید. 🌐 پژوشگاه تخصصی شهید صدر 🆔 @shahidsadr
💠 تربیت‌شدۀ خط امام صادق علیه‌اسلام 🏴 شهادت امام صادق علیه‌السلام تسلیت باد 🔹 از سوی دستگاه هارون‌‌الرشید، محمدبن‌‌ابی‌‌عمیر را احضار کردند و به او گفتند: تو شیعیان را می‌‌شناسی، آنها را به ما معرفی کن و خودت به سلامت برو! محمدبن‌‌ابی‌‌عمیر پیوسته این جمله را تکرار می‌‌کرد که من از ، محمدبن‌‌ابی‌‌عمیر و محمدبن‌‌ابی‌‌عمیر را می‌‌شناسم. گفتند : دیگر چه کسی؟ گفت: محمدبن‌‌ابی‌‌عمیر. گفتند: دیگر؟ گفت: محمدبن‌‌ابی‌‌عمیر و همین‌‌طور ادامه داد. 🔸 دستور دادند او را بزنند و آن قدر او را زدند تا این‌‌که از هوش رفت. محمدبن‌‌ابی‌‌عمیر می‌‌گوید: وقتی مرا می‌‌زدند، چند لحظه حالت ضعفی در من ایجاد شد و خواستم حرف بزنم و نام چند نفر از اصحاب و برادران (ع) را بر زبان بیاورم. در همین حال استادم (که در آن زمان از دنیا رفته بود) در برابرم ظاهر شد و به من می‌‌گفت: حتی اگر زیر تازیانه‌‌ها جان دادی هم مبادا کلمه‌‌ای بگویی! ابن‌‌ابی‌‌عمیر می‌‌گوید: آرامش و توان و صبرم را بازیافتم و تصمیم گرفتم که هرچه شد، هیچ نگویم. 🔹 وقتی نتوانستند چیزی از زیر زبان او بکشند،‌‌ به همین صورت او را به خانه‌‌اش بردند و املاک و اموالش را مصادره کردند. او پارچه‌‌فروش بود و مال و ثروت فراوانی داشت، ولی در کمتر از یک روز به انسان فقیری تبدیل شد که دیگر هیچ‌‌یک از آن اموال را نداشت و در درگاه خانه‌‌اش می‌‌نشست و به روایات و احادیثش می‌‌پرداخت؛ با این حال اصلاً هیچ احساس شکستی نداشت؛‌‌ همچنان در بالاترین حد و و بود و همچنان در اوج اعتقاد به این حقیقت بود ‌‌که خط امام جعفربن‌‌محمد الصادق(ع) آن خط صالحی است که انسان - اگر می‌‌خواهد انسانی صالح باشد - باید در راه آن ادامه مسیر بدهد و هرقدر می‌‌تواند در راه آن از مال و جانش خرج کند. 🔸 روزی یکی از کسانی که به ابن‌‌ابی‌‌عمیر مقروض بود و در پرداخت قرضش کوتاهی می‌‌کرد، نزد او آمد. پول را جلوی ابن‌‌ابی‌‌عمیر گذاشت و گفت : مرا عفو کن ای شیخ! اگر تا الآن در پرداخت قرضم تأخیر می‌‌کردم به‌‌خاطر آن بود که دستم تنگ بود، وقتی شنیدم که املاکت را مصادره کرده‌‌اند، تصمیم گرفتم خانه‌‌ام را بفروشم و را بدهم تا به کار دنیایت بیاید. این فقیه صالح و این انسانی که نمونۀ دستاوردهای مکتب امام صادق(ع) است، چه گفت؟ گفت : از اساتیدم شنیدم که امام جعفر صادق(ع) می‌‌فرمود : «منزل مسکونی، برای وفای به دَین فروخته نمی‌‌شود». مالت را بردار که خدا بهترین روزی‌‌دهندگان است! 🔹 بنابراین او - با اینکه در اوج است - نمی‌خواهد به‌اندازه سر انگشتی، حتی از دستورات و توصیه‌های اخلاقی امام صادق(ع) انحراف پیدا کند؛ وگرنه این روایت به این معناست که طلبکار نمی‌تواند بدهکار را مجبور کند که منزل مسکونی‌اش را بفروشد، اما اگر بدهکار، خودش منزلش را بفروشد تا دینش را پرداخت کند، شرعاً می‌تواند آن مال را بگیرد، اما مکروه است. این کراهت، باعث شد این مرد مبتلا، در این لحظه طبع بلند خود را به نمایش بگذارد؛ زیرا او این زندگی را فقط برای این می‌خواهد که الگوی اخلاقی و رفتاری و شخصیتی انسان مسلمان را مجسم کند. ♦️حوزه و بایسته‌ها، ص١٠٩_١١١ 🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حدیثی تکان‌دهنده از امام صادق علیه‌السلام 📽 دنیا همچون آب دریاست 🆔 @shahidsadr
💠 مرا حتی به سنی‌گری هم متهم کردند 🔻 به مناسبت سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی 🔸 پس از انتشار کتاب التشیع و الاسلام (پژوهشی درباره ولایت) حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ علی حجتی کرمانی این کتاب را در سال ١٣۵٢ش به فارسی ترجمه کرد. با انتشار کتاب، دکتر علی شریعتی آن را مطالعه کرد و نقدها‌یی را درباره آن برای مترجم فرستاد؛ نقدهایی که به دو بخش تقسیم می‌شد: ستایشِ نیمۀ اول کتاب (تشیع چگونه پدید آمد) و اشکالاتی درباره بخش دوم آن (شیعه چگونه پدید آمد) که درواقع نگرانی‌های دکتر شریعتی از برداشت‌های احتمالی از برخی عبارات آن بود. 🔹 مترجمِ کتاب، نقد‌ها و نکات دکتر شریعتی را برای شهید صدر فرستاد و ایشان نقدهای وی را به‌تفصیل پاسخ داد و به‌شکل کتابچه‌ای به‌ ایران فرستاد تا به چاپ برسد. 🔸 ازآنجاکه شهید صدر همه امور مربوط به ایران را با جمعی از شاگردان و یاران موثق خود در ایران هماهنگ می‌کرد، از آنان خواست نظر خود را درباره این کتابچه بیان کنند. آنان نیز با توجه به اوضاع ویژه آن دوران اعلام کردند با چاپ این جواب موافق نیستند و پاسخ‌های مترجم را در این زمینه بسنده می‌دانند. شهید صدر نظر آنان را درست نمی‌دانست و در نامه‌هایی به‌تفصیل در‌این‌باره با آنان سخن گفت؛ اما نظرشان را درعمل پذیرفت و از چاپ پاسخ در ایران منصرف شد. 🔻 در ادامه متن نامه‌ای از شهید صدر به یکی از شاگردانش در این باره آمده است: اما از جنبه نظری، باید بدانید که بهترین راه برای قانع کردن من درباره گمراهی این شخص، این است که به‌طور مشخص و معین به بخش‌هایی از سخنان و کتاب‌های او استناد و دقیقاً کتاب و صفحه را هم مشخص کنید. عجیب است که تاکنون هیچ‌کس در این‌باره برای من این کار را نکرده است. سید محمدعلی از سید ضیاءالدین نقل کرده است که عبارات بسیاری در کتاب‌ها و نوشته‌های او وجود دارد که او را محکوم می‌کند؛ اما این عبارات را مشخص نکرده است، با اینکه مشخص کردن این عبارات، کوتاه‌ترین و روشن‌ترین راه برای رسیدن به دیدگاهی واقعی درباره اوست. 💢 چون تعداد زیادی از تألیفات چاپ‌شده او را برایم می‌فرستند، از بسیاری از نوشته‌هایش آگاهم. آن‌قدری که من خواندم، انحرافی فکری در آثار او یافتم که عبارت است از اثرپذیری از اندیشه مارکسیسم و دیالکتیک و تلاش برای تبیین مفاهیم دین در چارچوب این اندیشه. این انحراف به‌خودی‌خود خطرناک است و من نیز در پاسخ نکاتی که نوشته بود، در توضیح اینکه تقسیم مسلمانان به شیعه و سنی در صدر اسلام بر اساس رویکرد طبقاتی نبوده، این اندیشه را نقد کردم. البته این انحراف می‌تواند ناشی از این باشد که او واقعاً از دیالکتیک اثر پذیرفته یا ناشی از این باشد که او صرفاً در ادبیاتش از این اندیشه استفاده می‌کند؛ زیرا این اندیشه را نوترین و نزدیک‌ترین اندیشه به روح جوانان می‌داند. همچنین می‌تواند ناشی از پیچیدگی و چندلایگی گفتارش باشد و او چیزی غیر از آنچه از ظاهر سخنش برمی‌آید را در نظر داشته باشد. 🔸 در مواضعش درباره امام امیرالمؤمنین(ع) و دشمنان آن حضرت نیز تناقضی نیافتم. البته همان‌طور که در پاسخ هم شرح دادم او در ارزیابی صحابه پیامبر خطایی دارد، ولی این ارزیابی اگرچه خطاست، هرگز با تقدیس مطلقی که او نسبت به امیرالمؤمنین(ع) دارد در تعارض نیست. 🔹 درهرحال فرزندم! روزگارانی که بر این پدرت گذشته و آنچه من با چشمم دیدم و با گوشم شنیدم و جنجال‌ها و حرف‌هایی که درباره من گفته شد و حتی به‌ سنی‌گری نیز متهم شدم، درحالی‌که خودم از همه مخلوقات خداوند به اینکه دورترین مخلوق خداوند از این اتهام هستم و تشیع همانند خون در رگ‌هایم جاری است، آگاه‌ترم باعث شده که درون من حالت سرسختی و مقاومت دربرابر پذیرفتن چنین چیزهایی درباره دیگران پدید آید و چنین چیزهایی را مگر با کندی و با استناد به متون بسیار قطعی نمی‌پذیرم. 🆔 @shahidsadr
🏴 یار دیرین شهید صدر به استاد شهیدش پیوست آیت‌الله محیی‌الدین فقیه مازندرانی (آموزگار) فرزند بهاء‌الدین فقیه مازندرانی در سال ۱۳۶۴هـ.ق چشم به جهان گشود و در ابتدای جوانی خود به تحصیل علوم دینی پرداخت. مقدمات را در محضر عموی خود شیخ محمد اظم فقیه و شیخ محمدعلی افغانی (مرحوم مدرس) آموخت. بخشی از دروس سطوح (کفایه و مکاسب) را نزد سید کاظم حائری و بخشی از مکاسب را از محضر آیت‌الله شیخ میرزا جواد تبریزی فراگرفت. رسائل را در محضر شیخ محمدعلی مدرس افغانی و سید نورالدین اشکوری و شیخ ملاصدرا بادکوبه‌ای آموخت. در مباحث خارج اصول آیت‌الله خویی و همچنین مباحث خارج اصول و خارج فقه شهید سید محمدباقر صدر و مباحث خارج فقه امام خمینی (رضوان‌الله‌علیهم‌اجمعین) حضور یافت. وی بیش از ده سال ملازم شهید صدر بود و از نزدیکان و معتمدان ایشان به‌شمار می‌رفت. وی در عراق فعالیت‌های گسترده‌ای داشت و سال‌ها در نجف اشرف به دو زبان فارسی و عربی به سخنرانی و تبلیغ معارف دینی مشغول بود. فعالیت‌های روشنگرانه او باعث شد که رژیم بعثی عراق وی را چندین بار دستگیر و در سال ۱۹۷۵م از عراق تبعید کند. وی پس از دو سال به عراق بازگشت، اما دوباره در رجب سال ۱۳۹۹ق. تبعید شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران او نیز همچون دیگر شاگردان شهید صدر و بنا به دستور اکید آن شهید والامقام به حمایت همه‌جانبه از انقلاب اسلامی ایران، با تمام وجود به خدمت به انقلاب پرداخت و مسئولیت‌های گوناگونی را در نظام اسلامی به عهده گرفت؛ از جمله مدتی در دادگاه انقلاب شاهرود به قضاوت مشغول شد. نامه‌های بسیار بین او و شهید صدر، همگی نشان از رابطه عاطفی عمیق شهید صدر با ایشان است. شهید صدر در یکی از نامه‌های خود خطاب به وی می‌نویسد: امید من و نور دیده‌ام ابومحمدعلی! خداوند تو را حفظ کند و از بدی‌ها در امان بدارد. سلام بر تو ای فرزند عزیزم؛ سلامی به وسعت دلتنگی‌ و اشتیاقم برای تو و دیگر عزیزان همراه تو (که خداوند همه‌تان را محفوظ بدارد) این چند سطر را در روز یکشنبه شانزدهم شوال می‌نویسم در‌حالی‌که حدود یک سال از جدایی ما می‌گذرد؛ یک سالی که چقدر طولانی گذشت! چندی قبل داشتم به همین دوری فکر می‌کردم که ناگهان خبر خوش احتمال بازگشت تو به عراق به من رسید و از این خبرِ خوش به‌حدی خرسند شدم که کسی این خوشحالی را درک نمی‌کند، مگر پدری که از فرزند عزیزش جدا شده باشد و سپس ناگهان بارقه‌ای از امیدِ دیدار بر دلش بتابد…. 📎 برای دیدن فیلم مصاحبه مرحوم آیت‌الله آموزگار درباره شهید صدر اینجا را کلیک کنید 🆔 @shahidsadr
💠 لزوم استفاده از روش‌های نو برای تبلیغ اسلام 🔻 استفتا: بسم الله الرحمن الرحیم مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله‌العظمی سید محمد باقر صدر دام‌ظله روشی که دانشجویان و کارمندان باید برای نشر دستورات دین حنیف و گسترش مفاهیم اسلام به‌کار بگیرند چیست؟ مسلمان معاصر در زمینۀ تبلیغ اسلام چه بایسته‌هایی را باید فراهم کند؟ کویت ـ رمیثيّه ـ مدرسه فلسطین سید محمدصادق موسوی ١٩ صفر ١٣٩۴ق. پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 باید افزون‌بر متجلی کردن دین اسلام در رفتار، اخلاق و روابطش، از زبان امروز و روش‌های تفکر نو، در خدمت دینش بهره بگیرد و در قالب این زبان و روش، محتوای اسلامی را به‌شکل مقایسه‌ای با اندیشه‌های معاصر و تولیدات تمدن رایج ارائه کند و درعین‌حال باید نقش واسطه را بین مسجدِ حکیم و پیشرویی که حامل رسالت اسلام است با تودۀ مردمی که در میان آنان زندگی می‌کند ایفا کند؛ زیرا بسیاری از محافل مردمی رابطۀ واقعی با مساجد ندارند و بنابراین، باید حلقه‌های وصلی وجود داشته باشند که روشنگری کنند و کارهای امام این مسجد حکیم و پیشرو را در بخش‌های مختلف انجام دهند و به مردم این امید را بازگردانند که دینشان توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای آنان و همراهی و همگامی با خواسته‌های مشروعشان و حل مشکلات آنان به بهترین روش را دارد. محمدباقر صدر 🔸 بارقه‌ها، ص۵٣٧. 🆔 @shahidsadr
💠 مسئلۀ اول زندگی 🔸هر مسلمان بنا به ماهیت اسلامی‌اش، باید مسئلۀ امت و شئون آن را مسئلۀ اول در زندگی خود قرار دهد و با تمام توان و امکانات خود، در آن نقش ایفا کند. 📚 بارقه‌ها، ص ٣۴٢. 🆔 @shahidsadr
💠 شکوفایی اندیشۀ مهدویت در اسلام 🔸 هرچند اندیشۀ مهدویت از اسلام کهن‌تر و فراگیرتر است، اما شاخصه‌های جزئی آن که اسلام مشخص کرده، بیش از هر مکتب دیگری از لحظۀ پیدایش تاریخ دینی تا کنون، آرمان‌ها و امیدهای پیوسته به این موضوع را برآورده ساخته و سرشارترین دستاوردها را به‌بار آورده و بیشترین برانگیختگی را برای احساسات ستمدیدگان و عذاب‌کشیدگان در طول تاریخ به‌همراه داشته است. 📚 پژوهشی درباره امام مهدی علیه‌السلام، ص٣٠ علیه‌السلام 🆔 @shahidsadr
💠 عدالت اسلامی در قضاوت 🔻 به مناسبت هفتۀ قوۀ قضائیه 🔸 در تاريخ تجربۀ اسلامى، رئيس حكومت اسلامى، امام على عليه‌السلام در برابر قاضى، در كنار شهروندى كه از او به قاضى شكايت كرده و قاضى هر دو را براى داورى ميان آنها فراخوانده است، مى‌‏ايستد. 🔹 پيش از اين نيز در زمان خلافت عمر شهروندی يهودى كه در حكومت اسلامى مى‌‏زيست شكايتى تسليم خليفه كرد و عمر، آن يهودى و پسرعموى پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله را با هم در جلسه دادگاه احضار كرد و وقتى سخن هر دو را شنيد، در چهرۀ امام نوعى آزردگى مشاهده كرد و گمان كرد كه امام از اينكه در جلسۀ داورى در كنار يک يهودى قرار گرفته، آزرده شده است. ولى امام به عمر گفت: «من آزرده شدم؛ زيرا تو بين من و او مساوات را رعايت نكردى؛ مرا با كُنيه خطاب كردى و او را نه». 🔸 اين‌چنين حكومت اسلامى برترين نمونۀ برابرى ميان حاكمان و زيردستان در قضاوت و عدالت و همچنين الگوى حقيقى و آرامش روحى تمامى مستضعفان زمين را در زندگى خصوصى حاكمان عينيت بخشيده است؛ زيرا حاكمان مانند هر شهروند معمولى ديگرى زندگى مى‏‌كرده‌‏اند و با كاخ‌‏هاى آسمان‏‌خراش و اتومبيل‏‌هاى آخرين مدل و سفره‌‏هاى رنگين و اثاثيۀ تجملى و جواهرات و زيورآلات، امتيازى بر آنها نداشته‌‏اند. 📚 اسلام راهبر زندگی، ص٢٠٧ 🆔 @shahidsadr
💠 مصیر علوم انسانی به صدر رسید 🔻نقد و بررسی افکار و اندیشه‌های استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر در شبکه ۴ سیما 🔸 برنامه تلویزیونی مصیر که بررسی اندیشه متفکران انقلاب اسلامی را موضوع گفت‌وگوهای علمی و شخصیت‌محور خود قرار داده، از این هفته به اندیشه و سیرۀ استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر می‌پردازد. 🔹 این برنامه با همکاری پژوهشگاه تخصصی شهید صدر و گروه اجتماعی شبکه چهار سیما تهیه شده و پس از چهل سال برای نخستین بار در سیمای جمهوری اسلامی و در چند قسمت به نقد و بررسی تخصصی آرا و اندیشه‌های این اندیشمند بزرگ جهان اسلام خواهد پرداخت. 🔸 این مجموعه‌برنامه با حضور شخصیت‌هایی چون آیت‌الله دکتر احمد مبلغی، دکتر محسن اسماعیلی، دکتر محمدجواد توکلی، دکتر احسان خاندوزی، دکتر هدایت جلیلی، حجت‌الاسلام سعید بهمنی، حجت‌الاسلام عباسعلی شاملی به موضوعاتی مانند نظریه‌پردازی قرآن‌بنیان، ساختار قانون‌گذاری در نظام اسلامی، فلسفه تاریخ و تحول فرهنگی، اقتصاد اسلامی و نوآوری‌های روشی و مبنایی علامه صدر در علوم انسانی پرداخته است. نخستین قسمت از این مجموعه‌برنامۀ تلویزیونی مصیر از روز یکشنبه هشتم تیرماه ساعت۲۱ و تکرار آن روز بعد ساعت ۲ بامداد و ۱۲ ظهر پخش خواهد شد. مصیر هفت هفته با همین موضوع ادامه دارد. 🆔 @shahidsadr
💠 خودسازی تا کی؟ 🔸 گاهی این‌طور به ذهن می‌رسد که خودسازی در تاریخ اجتماع دوران محدودی دارد و پس از آن، دوره اجرا فرامی‌‌رسد که در آن به خودسازی توجه زیادی نمی‌‌شود . 🔹 اما شواهد زندگی [پیامبر و اصحاب] در مکه و مدینه، روشی را که باید در پیش گیریم برای ما آشکار می‌‌سازد و حکم می‌‌کند که ما باید پیش از هرچیز به استحکام و تقویت ایمان در دل‌‌های خودمان توجه کنیم و باید ایمان به خدا و آخرت، توجه به عبادت ، روآوری صادقانه به‌سوی خدا و خوب به‌پاداشتنِ نماز روش همه ما باشد؛ چه فرمانده و چه سرباز. بارقه‌ها، ص٢۶٠. 🆔 @shahidsadr
💠 پناهی برای همه 🌸
سالروز ولادت باسعادت علی‌بن‌موسی الرضا علیه‌السلام مبارک باد

🔹اهالی خراسان ترور فضل‌بن‌سهل را کاری از سوی مأمون تفسیر کردند و ازاین‌رو انبوهی از مردم به‌پا خاستند و بر درِ کاخ مأمون در انتظار ایستادند تا او بیرون بیاید و خشم خود را بر سرش خالی کنند و از او انتقام بگیرند. مأمون از در پشتی خارج شد و به خانه امام ـ که در همسایگی وی بود ـ رفت و به ایشان پناه بُرد. آن گاه امام بیرون آمد و انبوه مردم را به یک فرمان پراکنده کرد. 🔸 این یعنی در همان سرزمینی که مأمون در آن حکومت می‌کرد و درواقع در همان شهری که حکومت را به مأمون داده بود و با نیرو و سپاه او را یاری می‌کرد، در همان سرزمین، پشتوانۀ مردمی و اجتماعی امام به چنین حدی رسیده بود؛ بگذریم از پشتوانۀ علمی و فکری و پیشوایی علمی و فکری ایشان که نمونه‌های بسیاری از آن سراغ دارید... 📚امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام، ص۶١٨. ✅ ما را در اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
📺 دومین قسمت از مصیرِ صدر
قسمت بیستم برنامه مصیر با حضور آیت‌الله دکتر احمد مبلغی، یکشنبه ١۵ تیر ماه ساعت ٢١ از شبکه چهار سیما

🔻 آیت‌الله احمد مبلغی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، عضو مجلس خبرگان رهبری، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و مؤسس و رئیس مرکز پژوهش‌های دینی تطبیقی «التجدید» در لبنان است. وی به اندیشه اصولی، فقهی و تفسیری شهید صدر توجه ویژه داشته و در آثار و دروس خود به نقد و بررسی این اندیشه‌ها می‌پردازد. او در بیستمین قسمت از برنامه مصیر به بحث درباره «کارکرد اندیشه شهید محمدباقر صدر برای امروزِ امت اسلامی» می‌پردازد. 🔹 گفتنی است چهار قسمت پیش رو برنامه مصیر به بررسی آرا و اندیشه‌های شهید صدر در ابعاد دیگر اختصاص یافته است. 🔸 این دومین قسمتی است که برنامه مصیر به بررسی آرا و اندیشه‌های شهید محمدباقر صدر می‌پردازد. در قسمت گذشته مصیر به «سیره و سرگذشت شهید صدر» پرداخت. 🔸می‌توانید قسمت اول را در اینجا ببینید. 🆔 @shahidsadr
💠 اقتصاد سالم 🔸 رشد طبيعى جامعۀ اسلامى در بستر چارچوب اقتصادى سالم، اجازه نمى‏‌دهد كه پدیدۀ احتكار و انباشت سرمايه رخ دهد؛ پدیده‌ای که در جامعۀ سرمايه‏‌دارى روی داد و محور زندگى اقتصادى قرار گرفت. 🔹 ازاین‌رو، اجراى صحيح قواعد و اصول اقتصاد اسلامى توسط حكومت، بهترين مانع ظهور آسيب‌‏هاى ناشى از این پدیده، و بهترين راهِ حفظ توازن اجتماعى به‌شمار مى‏‌رود. 📚 اسلام راهبر زندگی، ص۱۳۴ 🆔 @shahidsadr
💠 فراوانی نعمت نتیجه عدالت در توزیع 🔸 قرآن کریم از رابطه‌‌‌ای مشخص سخن می‌‌‌گوید؛ رابطه‌‌‌ای میان استواری انسان‌‌‌ها و اجرای احکام خداوند با وفور نعمت‌‌‌ها و فراوانی تولید. به زبان امروز، ‌‌‌رابطه بین عدالت توزیعی و فراوانی تولید. قرآن مجید تأکید می‌‌‌کند جامعه‌‌‌ای که عدالت توزیعی بر آن حاکم باشد، در ثروت تولیدشده با تنگنا مواجه نمی‌‌‌شود و در آن جامعه کمبود محصول وجود نخواهد داشت. 🔹 قرآن مجید از عدالت در توزیع با تعبیرات گوناگون نام می‌‌‌برد: گاهی می‌‌‌فرماید: «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّريقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً» (و اگر بر این راه، استواری ‌‌‌کنند، ما آبی فراوان به آنها می‌‌‌نوشانیم). گاهی می‌‌‌فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» (اگر افراد جامعه ایمان بیاورند و تقوا پیشه کنند…) و در جای دیگر می‌‌‌فرماید: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ» (اگر آنان تورات و انجیل را برپا می‌‌‌داشتند…). 🔸 قوانین آسمانی برای تحکیم عدالت در توزیع و پایه‌‌‌ریزی روابط توزیعی جامعه بر مبانی عادلانه، نازل شده است. ‌‌‌قرآن می‌‌‌فرماید: اگر انسان‌‌‌ها عدالت توزیعی را پیاده کنند، دچار محدودیت در ثروت تولیدشده و کمبود محصول نمی‌‌‌شوند و دارایی و ثروت و خیرات و برکات آنها افزایش خواهد یافت. 🔹 اما انسان‌‌‌ها‌‌‌ این‌‌‌طور پنداشتند که عدالت در توزیع، ‌‌‌سبب فقر خواهد شد؛ گمان کردند که عدالت در توزیع سبب تقسیم ثروت می‌‌‌شود و در نتیجه، فقر مردم را به‌‌‌دنبال خواهد داشت؛ در صورتی که حقیقت آن است که سنت‌‌‌ها و قوانین تاریخ عکس این را ثابت می‌‌‌کند و بر این نکته تأکید می‌‌‌ورزد که اجرای شریعت آسمانی و پیاده کردن احکام آن در روابط توزیع، همواره و پی‌‌‌درپی موجب فراوانی تولید و فراوانی ثروت‌‌‌ها خواهد شد و باعث می‌‌‌شود که برکات آسمان و زمین به روی مردم گشوده شود. 📚 سنت‌های تاریخی در قرآن کریم، ص٧١-٧٢. 🆔 @shahidsadr
💠 به جهان بفهمانید 🔻
گزیده‌ای از سخنان شهید صدر در میان گروهی از بانوان انقلابی عراق:

🔹 شما! ای دختران فاطمه سلام‌الله‌علیها! این مسئولیت به عهده شماست که به جهان بفهمانید فرهنگ و علم حقیقی با ایمان، با دین، با رسالت آسمانی نگه داشته می‌شود؛ همان‌طور که مادر بزرگوار شما این‌چنین آن را نگه داشت… 🔸 فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها زنی عالم بود؛ الگوی والای علم و فرهنگ بود، اما نه این فرهنگی که استعمارگران برای ما می‌خواهند، نه فرهنگ هوس‌رانی و برهنگی، نه فرهنگ اختلاط و لاابالی‌‌‌‌‌گری، نه فرهنگ اباحی‌‌گری، بلکه فرهنگ حقیقی… 🔹 فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها توانست در تاریخ اسلام ثابت کند علم با دین جمع می‌شود و فرهنگ حقیقی با ایمان به خدا و تمسک به اسلام و التزام به حجاب و عمل به شعائر دین ، توأمان است. شما حاملان پیام و رسالت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها هستید... . 📚 بارقه‌ها، ص ۵٨. 🆔 @shahidsadr
📺 مصیر صدر: از احکام پراکنده فقهی تا نظام جامع حقوقی 🔻 دکتر محسن اسماعیلی، عضو مجلس خبرگان و عضو سابق شورای نگهبان، در سومین قسمت از فصل جدید برنامۀ تلویزیونی مصیر به تبیین کارکرد اندیشه‌های فقهی شهید صدر در تدوین نظام جامع حقوقی پرداخت: 💠 ویژگی‌های آثار شهید صدر آثار شهید صدر با دیگران متفاوت است و خواننده می‌تواند مطمئن باشد که اندیشه‌های شهید صدر منبع اصیل اسلامی است؛ چون فرزند اصیل حوزه است. ویژگی دیگر آثار ایشان قلم روان آنهاست و منظورش را راحت به مخاطب می‌رساند. ویژگی سوم این است که ذهن ایشان کاملاً ریاضی است، ایشان فقه را مهندسی می‌کرد و مسائل را کاملاً با برنامۀ منطقی بیان می‌کرد. 💠 نوآوری‌های فقی و حقوقی شهید صدر نوآوری‌های ایشان بسیار زیاد است، اما از مواردی که می‌توان بیان کرد این است که چگونه می‌توان از داشته‌های فقه برای نظام حقوقی کارآمد استفاده کرد. برای مثال سیستم بانکداری جزء جدانشدنیِ زندگی امروزه است، شهید صدر در دوران خودش که هنوز تجربۀ زندگی اسلامی نداشتیم، راجع سیستم بانکداری بدون ربا صحبت می‌کند و هنوز مباحث ایشان دراین‌باره قابل‌استفاده است. 💠 نظام‌سازی در آثار شهید صدر و تأثیر آن بر نظام جمهوری اسلامی ایشان از ابتدا به‌دنبال قوانینی برای ادارۀ جامعه بوده و طرح برای نظام‌هایی می‌دهد که می‌توان براساس آن نظام‌های اسلامی را اداره کرد. ایشان تأثیر بسیار عمیق و گسترده در نظام جمهوری اسلامی داشت. قبل از پیروزی انقلاب، تعدادی از شاگردانش از ایشان پرسیدند که امام خمینی چگونه می‌خواهد حکومتی مدرن را با اندیشه‌های فقهی و حقوقی اداره کند؟ ایشان پیشنهادی درمورد اداره نظام می‌دهند و زمانی که قانون اساسی ایران را با نوشته‌های ایشان مقایسه می‌کنیم، رد پای ایشان را در قانون اساسی ایران می‌بینیم. به نظر من در جاهایی که قانون اساسی بنا به نظر ایشان نوشته نشده، اگر از نظر ایشان استفاده می‌شد، بهتر می‌بود. شهید صدر معتقد است فقها باید به‌کارآمدی قانون توجه کنند و نظر بدهند؛ نه فقط شهرت فتوا. 💠 منطقة‌الفراغ فقه شهید صدر کاربردی است. در نظر ایشان نه مشکلات امروز بشر همه‌اش نو است و نه آنچه شریعت گفته همه‌اش قدیمی. ما دو دسته احکام شرعی داریم، دستۀ اول غیرقابل تغییر و همیشه موردنیاز است، مثل عدالت؛ اما روش‌های برقراری عدالت در جوامع و زمان‌های گوناگون متفاوت است که این دسته تغییرپذیر است. کسانی که به منطقة‌الفراغ انتقاداتی مطرح کرده‌اند، آثار ایشان را دقیق مطالعه نکرده‌اند. ایشان با صراحت نوشته که منطقةالفراغ به این معنا نیست که شارع در برخی مواقع حکم ندارد، بلکه می‌گوید شارع در برخی حوزه‌ها حکم الزامی ندارد و این مسئله نه‌تنها نقص دین نیست، بلکه موجب کمال دین است. اگر ما شریعت را ایستا و غیرقابل‌انعطاف بدانیم که نتواند پاسخ نیازهای امروزه را بدهد، حتی انسان‌های متدین برای حل مشکلاتشان به سوی سایر نظام‌های حقوقی می‌روند. و از سویی اگر ما همۀ احکام شرعی را متغیر بدانیم، هویت فقهی خود را از دست می‌دهیم. اگر همۀ احکام را ثابت بدانیم به سکولاریسم روی می‌آوریم. ما باید بدانیم احکام ثابت که تغییرپذیر نیستند و هستۀ اصلی‌اند را دست نزنیم، اما راه‌وروش را می‌توانیم تغییر دهیم. ⬅️ فیلم کامل این برنامه را در اینجا ببینید 🔻 قسمت‌های گذشته برنامه را از اینجا ببینید: قسمت اول، «سرگذشت، سیره و اندیشه شهید صدر» با حضور حجت‌الاسلام مؤذنی قسمت دوم، «کارکرد اندیشه شهید محمدباقر صدر برای امروزِ امت اسلامی» با حضور آیت‌الله مبلغی 🆔 @shahidsadr
💠این کودک ملحد خواهد شد وقتی شهید سید محمدباقر صدر هشت ساله بود، برادر بزرگترش، آیت الله سید اسماعیل صدر، او را نزد استادی برد تا به او عقاید بیاموزد. سید محمدباقر درباره هر چه استاد می‌گفت، بحث و جدل می‌کرد. استاد هم که از نظر علمی در سطحی نبود که به پرسش‌های او پاسخ دهد به خانواده‌اش گفت: «این کودک ملحد خواهد شد؛ چون در هر مسئله اعتقادی تشکیک می‌کند». البته سید محمدباقر صدر در همان سن و سال کتابی درباره اهل بیت علیهم‌السلام در حدود ۱۰۰ صفحه تألیف کرده بود که ناپدید شده و امروز در دسترس نیست. 🔸 آیت‌الله سید نورالدین اشکوری از شاگردان برجسته شهید صدر به نقل از خود شهید. بنگرید به: السیرة والمسیرة في حقائق ووثائق، ج ۱، ص ۱۳۱ 🌱 ۲۵ ذی‌القعده سالروز تولد شهید صدر 🆔 @shahidsadr
💠 مسئوليت تعادل اجتماعى‏ 🔻 تعادل اجتماعى در جامعه با اقدامات زير انجام مى‏‌پذيرد: ⬅️ اولًا: فراهم شدن حداقل آسايش و رفاه براى هريک از افراد جامعه كه اين كار با ارتقای سطح معيشت كسانى كه وضعيت زندگی‌شان از اين حد پايين‏‌تر است صورت مى‏‌گيرد. در حديثى امام موسى‌بن‌جعفر عليهماالسلام درباره مسئوليت حاكم در مورد اموالِ زكات فرمود: 🔸 «إنّ الوالي يأخذُ المِال فَيُوجّهه الوَجه الذي وَجّهه الله لَه عَلى ثَمانية أَسهُم لِلفُقراء وَالمَساكِين ... يُقسّمها بَينَهم بِقدرِ مَا يَستغنَون فِي سِنتِهم بِلا ضِيق وَلا تقتير، فإن فَضل مِن ذَلك شَي‏ء ردّ إلى الوالي وإن نَقص مِن ذلك شَي‏ء وَلم يكتفوا بِه كان عَلى الوَالي أن يُموّنهم مِن عِندهِ بِقدرِ سِعَتهِم حَتى يستغنوا»؛ همانا زمامدار، مال [زكات‏] را از مردم می‌گيرد و آن را در آنچه خدا دستور داده به مصرف مى‌رساند؛ آن را هشت سهم كرده، فقرا، مساكين... و در ميان آنان و به‌اندازه‏‌اى كه هزينه‏‌هاى سال خود را بى‏‌هيچ تنگدستى و فشارى داشته باشند تقسيم كند. اگر چيزى از آن باقى ماند، به زمامدار برمى‏‌گردد و اگر كم بود و نتوانستند بدان بسنده كنند، بر زمامدار است كه از نزد خود به اندازه‏‌اى كه بى‏‌نيازشان كند، به ايشان بپردازد. 🔹 اين حديث به‌روشنى بيان مى‏‌كند كه هدف نهايى‏‌اى كه اسلام درصدد تحقق آن است و مسئوليت آن را به عهده حاكم گذاشته، بى‏‌نيازى هر فرد در جامعه اسلامى است. ⬅️ ثانياً: براساس قاعده يازدهم تعيين حدود خرج كردن و جلوگيرى از بالا رفتن فوق‌العاده سطح زندگى اقتصادى و تجاوز از حد معقولى از رفاه كه در جامعه امكان‏‌پذير است. با اين دو امر، تعادل اجتماعى در سطح زندگى اقتصادى مردم تحقق مى‏يابد. ⬅️ ثالثاً: جلوگيرى از احتكار ثروت و انباشته شدن سرمايه در دست طبقه‏‌اى خاص و تلاش در جهت تهيه امكانات كار و فرصت توليد براى همه مردم... 🆔 @shahidsadr
🏴 سالروز شهادت امام جواد علیه‌السلام تسلیت باد 💠 دلیلی بر حقانیت عقیده امامت 🔸 خداوند متعال مقدر فرمود تا وجود هُمام این امام (امام جواد علیه‌السلام) در طول زندگی اهل‌بیت علیهم‌السلام دلیل و برهانی باشد بر درستی عقیده‌ای که ما درباره اهل‌بیت علیهم‌السلام به آن ایمان داریم. 🔹 پدیده‌ای که با این امام محقق شد، آن بود که ایشان به امامت رسید حال آنکه هنوز در سن کودکی بود؛ بر این اساس که تاریخ اتفاق و اجماع دارد که وقتی پدر ارجمند امام جواد علیه‌السلام درگذشت، ایشان بیش از هفت سال سن نداشت. 🔸 این بِدان معناست که ایشان پیشوایی طایفه شیعه را از نظر روحی و دینی و علمی و فکری در حال به عهده گرفت که بیش از هفت سال نداشت. اگر این پدیده را که برای نخستین بار در زندگی امامان علیهم‌السلام در امام جواد علیه‌السلام نمود یافته، براساس حساب احتمالات بررسی کنیم، درخواهیم یافت که این پدیده به‌تنهایی کافی است تا حقانیت خطی را که امام جواد علیه‌السلام نمایندگی می‌کرد، بپذیریم؛ زیرا چگونه ممکن است پیش‌فرضی جز پیش‌فرض امامت واقعی را درباره کسی بپذیریم که بیش از هفت سال سن ندارد و درعین‌حال، پیشواییِ این طایفه را در همه زمینه‌های روحی و فکری و فقهی و دینی به عهده گرفته است؟ ⬅️ متن کامل را در اینجا بخوانید 🆔 @shahidsadr
📺 مصیر صدر: شهید صدر پدر اقتصاد اسلامی بیست‌ودومین قسمت از فصل جدید برنامۀ تلویزیونی «مصیر» با موضوع «اقتصاد اسلامی در اندیشۀ شهید صدر» با حضور دکتر محمدجواد توکلی، استاد اقتصاد مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و دکتر احسان خاندوزی، نمایندۀ مجلس و عضو هیئت‌علمی دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی روی آنتن رفت. 🔻 دکتر خاندوزی در این برنامه گفت: 💠 نقادی شهید صدر بر اقتصاد شرق و غرب پس از پایان جنگ جهانی دوم زمانه نبردی بود که اردوگاه فکری و سیاسی و اقتصادی سرمایه‌داری در مقابل اردوگاه فکری و سیاسی کمونیسم ایجاد کرده بود. اگر کشورهای مسلمان می‌خواستند روی پای خودشان بایستند، چاره‌ای غیر از وابستگی به یکی از دو اردوگاه فکری نداشتند. 💠 کتاب اقتصادنا دروارۀ ورود اندیشمندان اسلامی به حوزه اقتصاد به‌واقع می‌توان گفت که تلاش مرحوم شهید صدر در دل چنین بستر اجتماعی و تمدنی قابل‌فهم است و ایشان با نگارش کتاب «اقتصادنا»، درحالی‌که خودش هنوز به ۳۰ سالگی نرسیده بود و درس‌ناخوانده علوم جدید محسوب می‌شد، به ناگاه موجی از حرکت‌های فکری و اندیشه‌ای را در حوزۀ اقتصاد اسلامی دامن زد. او به‌عنوان کسی که مبدع و مؤسس جریان فکری اقتصاد اسلامی محسوب می‌شد، توانست با نگارش این کتاب، سایر اندیشمندان حوزۀ اسلامی را به ورود در این حوزه تشویق کند. 💠 دستاورد اقتصادنا در دو جهت نقد و تبیین در حوزه اقتصاد اسلامی نیازمند دو دسته دستاورد بودیم تا بگوییم اقتصاد اسلامی هویتی دارد: دستاوردهای سلبی و نقدی؛ دستاوردهای ایجابی و تولیدی. شهید صدر صاحب ذهنی نقاد و جوال بود و این نقادی در همۀ حوزه‌ها وجود داشت و بزرگان آن علم به‌راحتی نمی‌توانستند به نقادی‌های ایشان ایراد بگیرند؛ به این معنا می‌توان گفت که وحید عصر خودش بود. همچنین ایشان ذهن خلاق و مولدی داشت. او مبدع حرف‌های نو و تلفیق‌های سازنده بود. در دهه ۱۹۵۰ تا ۶۰، کشورهای خاورمیانه متأثر از جریان‌های چپ بودند و تا دهه‌های بعد نیز احزاب چپ مانند حزب بعث در شامات و عراق و مصر حضور داشتند. در این زمان، شهید صدر نقدهایش را بیان کرد و سپس حرف‌های ایجابی درباره مذهب اقتصادی اسلام تولید کرد. 💠 شهید صدر بین مذهب و علم تمایز قائل شد او بین مذهب و علم تمایز گذاشت و حساب علم اقتصاد را از نظام اقتصاد سرمایه‌داری جدا کرد. بنابراین، هم به‌لحاظ نوع نگاه و هم به‌جهت روش و متد و دستاوردهایی که به ارمغان آورد، کار ایشان حقاً و انصافاً یک تأسیس و بنیان‌گذاری و پدری برای اقتصاد اسلامی بود. 🔻 دکتر محمدجواد توکلی در این برنامه اظهار کرد: 💠 شهید صدر نخستین کسی است که نگاه سیستمی به اقتصاد دارد شهید صدر کتاب اقتصادنا را حدود سال ۱۹۶۱ نوشته است. شاید پیش از شهید صدر رگه‌هایی از عرضۀ اقتصاد اسلامی داشته باشیم؛‌ مثلاً تا حدود سال ۱۹۰۰ جریان علمای عصر قاجار در مقابل استعمار انگلیس ایستادند و مانند رخداد معروف بیانیۀ علمای اصفهان که مصرف کالای خارجی را تحریم می‌کنند. از سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۶۰ افولی رخ می‌دهد که دلایل سیاسی متعدد دارد. بعد از اینکه انگلیس کل مناطق ایران را گرفت، این نهضت علما که نوعی نهضت اقتصاد مقاومتی یا نوعی ملی‌گرایی اقتصادی بود، از بین رفت. شهید صدر با فاصله‌ای ۵۰ ساله ظهور می‌کند و نگاه سیستمی دارد. چیزی که ایشان را از اندیشمندان قبلی متمایز می‌کند، نگاه مکتبی است که او به اقتصاد اسلامی دارد و او اقتصاد را به‌عنوان یک مکتب بدیل برای اقتصاد سرمایه‌داری و سوسیالیسم مطرح می‌کند. 💠 پدر علم اقتصاد اسلامی کیست؟ اقتصاددانی ترکیه‌ای به‌نام تیمور کوران در مقاله‌ای پیشنهاد کرده بود که سیدابوالاعلی مودودی را پدر اقتصاد اسلامی معرفی کنیم؛ چون می‌گوید ایشان افکاری درباره اقتصاد اسلامی دارد و پیش از شهید صدر فوت کرده است. اما موضوع بحث او اهمیت برادری در تمدن اسلامی است و اصلاً نمی‌توان گفت که او در حد شهید صدر بوده است. حتی خود متفکران اهل‌سنت نیز می‌گویند شهید صدر اولین کسی است که تلاش جدی برای نظریه‌پردازی در اقتصاد داشته است. مارک بلاگ مورخ اقتصاد است و کتاب جالبی به‌نام اقتصاددانان بزرگ جهان دارد که شرح‌حال ۲۲۰ اقتصاددان بزرگ جهان در آن آمده. شهید صدر تنها مسلمانی است که بلاگ به‌عنوان متفکر اقتصادی مسلمان در آن کتاب آورده است. 💠 شهید صدر را نشناخته‌ایم ما شهید صدر را نتوانستیم به خوبی معرفی کنیم. وی یک چهره مظلوم در سطح داخلی و بین‌المللی است. با مقایسه آثار شهید صدر با دیگران، می‌بینیم شهید صدر و ظهورش نقطۀ عطفی در تاریخ اندیشۀ اقتصاد اسلامی است. ✅ فیلم کامل این قسمت از مصیر و قسمت‌های گذشته را در اینجا ببینید 🆔 @shahidsadr
💠 او همسری عادی نیست 🔻 فاطمه صدر (همسر شهید صدر) می‌گوید: 🔹 اوایل ازدواج، به‌دلیل تغییر فضا و محیط زندگی، شرایط برایم سخت شده بود. برای همین به زیارت امیرالمؤمنین علیه‌السلام رفتم. پس از توسل گویی امیرالمومنین علیه‌السلام به دل من انداختند که این فرد همسری عادی نیست، مشکلات را تحمل کن! او انسانی مقدس و یکی از اولیاء خداوند و استادی بزرگ است؛ از این منظر به او بنگر. از آن لحظه واقعاً او را استاد خودم می‌دانستم و در طول سال‌های زندگی هم چیزی جز این از او ندیدم. 📚 محمدباقر الصدر السيرة و المسيرة في حقائق و وثائق، ج١، ص۴١٨ 🆔 @shahidsadr
🏴 شهادت امام باقر علیه‌السلام تسلیت باد 💠 عبور از تجسم فردی به چهارچوب گروهی 🕋 شهید سید محمدباقر صدر، نگاه صحیح به زندگانی ائمه علیهم‌السلام را نگاه کل‌گرا می‌دانست؛ یعنی به امامان علیهم‌السلام همچون یک کلِ به‌هم‌پیوسته می‌نگریست و زندگانی ایشان را سه مرحله می‌دانست که هریک از ائمه برای ایفای نقش براساس اقتضائات این سه مرحله می‌کوشیدند. 🔻 شهید صدر مهم‌ترین مسئولیت امام باقر علیه‌السلام را در این منظومه چنین تبیین می‌کند: 🔸 نخست و پيش از هرچيز، به‌عنوان مسئله اصلی در اين نقش، بر عهده ایشان بود که به تشيع، چهارچوب و ويژگی‌های تفصيلیِ مشخص دهد و کار را از حیطه عمل يک يا دو يا سه نفر درآورد و به عملی تبديل سازد که در يک گروه نمود می‌یابد و اسلام را در چهره حقيقی‌‌اش نمود بخشد. 🔹امام باقر علیه‌السلام از دو راه به اين مهم پرداخت: يکی: از راه آگاهی‌بخشی و پرورش گسترده و متنوع درون مکتب خود؛ و ديگری: از راه رودررويی با امت با استفاده از اين چارچوب. امامان اهل‌بیت، ص۵۹۰ 🆔 @shahidsadr
📺 مصیر صدر: نظام‌های ارزشی از دیدگاه شهید صدر
بیست‌وسومین قسمت از فصل جدید برنامۀ تلویزیونی «مصیر» با موضوع «فلسفۀ تاریخ و تحول فرهنگی از دیدگاه شهید سید محمدباقر صدر» با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسعلی شاملی، عضو هیئت‌علمی موسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و استاد حوزه روی آنتن رفت. 

🔻دکتر شاملی در این برنامه به این موضوعات پرداخت: 💠 نبوغ شهید صدر شهید سید محمدباقر صدر نابغه و تکاور عالم شیعه است و بزرگان شیعه متفق‌القول گفته‌اند او شخصیت علمی و معنوی و تقوایی بی‌نظیری دارد. ایشان در دروس رایج حوزه، سرآمد زمانه خود بوده و در همان دروس و غیر آن نوآوری‌هایی ارائه کرده است. شهید صدر در اوایل جوانی کتاب فدک در تاریخ را می‌نویسند و پس از آن کتاب‌های فلسفتنا و اقتصادنا را منتشر می‌کند. 💠 پیشگامی در علوم اسلامی ایشان سال‌ها پیش از جریان تولید علم دینی و علوم انسانی اسلامی که اکنون مطرح شده، به‌دنبال این مسئله بوده و از پیشگامان است. از نوآوری‌های ایشان کتاب حلقات درباره اصول فقه و فلسفتنا در علوم اسلامی است؛ یعنی ارائۀ فلسفۀ تطبیقی اسلامی. نوآوری دیگر ایشان در بحث تمدن اسلامی است. ایشان دیدگاه‌ها، نظریه‌ها و مبانی نظری برای احیای تمدن اسلامی ارائه کرده‌اند و مبنای این تمدن را تشکیل حکومت اسلامی می‌داند. 💠 روش قرآن‌پژوهی استنطاق انگیزه اصلی من در پایان‌نامه‌ام در دانشگاه مک‌گیل، شناساندن مبانی فکری عالی شهید صدر به غرب بود. یکی از بحث‌ها و نوآوری‌های شهید صدر روش قرآن‌پژوهیِ استنطاق است. این روش، روشی آکادمیک و مشورت علمی با قرآن است که مبانی و بحث‌های زیادی دارد. 💠 نظریۀ مُثل ایشان در بحث تاریخ به نظریه‌ای به نام نظریه «المثل» تأکید دارند. موضوع من «فرهنگ توسعه و توسعه فرهنگی در بستر آموزش‌وپرورش در جامعۀ دینی با تکیه بر نظریۀ شهید صدر در باب نظریه مثل» انتخاب شد. شهید صدر معتقد است که توسعه فرهنگ یا فرهنگ اسلامیِ توسعه، زمانی اتفاق می‌افتد که شهروندان از نقطه‌نظر ارزشی هدایت شوند. نظریه مثل تبین و توصیف روند شکل‌گیری نظام ارزش‌ها در فرد و جامعه است. 💠 دسته‌بندی مثل و ارزش‌ها از دیدگاه شهید صدر شهید صدر می‌گوید هر فردی با توجه به فلسفۀ زندگی و جهان‌بینی خود و بنا به افق دیدش سه گونه نظام ارزشی برایش متصور است: ١. نظام ارزشی محیط‌گرا و حال‌گرا (توجه تام و کامل به وضعیت کنونی): به این معنا که افراد می‌خواهند با این نظام ارزشی زندگی فعلی و روزمره خود را آسوده بگذرانند. ٢. نظام ارزشی آینده‌گزینی و آینده‌گرایی؛ نظام ارزشی این گروه آنها را به وضع مطلوب‌تر بهینه‌ای از وضعیت کنونی‌شان امیدوار می‌کند. انقلاب‌های رنسانس و روشن‌فکری در جهان غرب برآمده از همین تغییر نظام ارزشی از محیط‌گرا به آینده‌گراست. آزادی و دموکراسی دستاورد این تغییر است، ولی متاسفانه وسیله جای هدف را گرفته و آزادی هدف شده است. ٣. نظام ارزشی سوم که پیشنهاد ایشان است ارزش‌گذاری متعالی نام دارد که بر اساس جهان‌بینی الهی است. ✅ فیلم کامل این نشست و قسمت‌های پیشین این برنامه را در اینجا ببینید 🆔 @SHAHIDSADR
♨️ فروش ویژه آنلاین دو کتاب پژوهشی درباره ولایت امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام 🌸 از عید قربان تا عید سعید غدیرخم 🎉 ۲۰ درصد تخفیف + ارسال رایگان به سراسر کشور 💳 خرید با کد تخفیف: velayat 🔻 خرید از فروشگاه سایت پژوهشگاه تخصصی شهید صدر https://mbsadr.ir/shop/ 🆔 @shahidsadr