💠 عبادت، برای گذشتن از خود
🔺 خداوند متعال که از بندگان خود بینیاز است، در پی آن نبوده که از رهگذر عبادت شدن، جایگاه خود را تقویت کند تا از این رو آنها را به چنین عبادتی امر نماید.
🔺اینکه خداوند متعال خود را هدف و سرانجام مسیر بشریت قرار داده، تنها برای این نبوده است که آدمی فقط به هنگام عبادت در برابر او سر فرود آورد؛ بلکه بهدنبال آن است که با عبادت، انسانهای درستکاری تربیت شوند که بتوانند با گذشتن از خود، در مسیر بشری بیشتر نقش ایفا کنند.
📚 کتاب انسان و عبادت، صفحه ۶۳
🆔 @shahidsadr
📚 فروش ویژه آثار شهید صدر
🗓️ از عید سعید قربان تا عید غدیر
📗 کتاب پژوهشی درباره ولایت
📗 کتاب امامان اهل بیت
🔺 خرید با مراجعه به سایت پژوهشگاه تخصصی شهید صدر
🔺 https://mbsadr.ir/shop/
🆔 @shahidsadr
🔆 نخستین مجاهد اسلام
🔺سبب برگزیدن [امام علی] به این مقام، این بود که شاکلۀ وجودش در چهارچوب دعوت شکل یافته بود؛ زیرا او نخستین مسلمان و مجاهد در راه اسلام بود که در برابر همۀ دشمنان این دعوت، به نبردی سخت پرداخت.
🔺 دیگر سبب، عمق وجود او در زندگانی رسول راهبر(ص) بود؛ زیرا او فرزندخواندۀ پیامبر بود که در دامانش چشم گشود و در پناهش بالید و فرصتهایی برای همراهی و همگامی و آمیختگی با راه و شیوۀ او یافت که برای هیچ انسان دیگری چنین فرصتهایی فراهم نیامد.
🔺شواهد این سخن که پیامبر(ص) امام علی(ع) را بهصورت ویژه برای رسالت آماده میساخت، در زندگانی آن دو بزرگوار بسیار فراواناند. رسول خدا(ص) بسیاری از آموزهها و حقایق دعوت را فقط برای او بازمیگفت و هنگامی که امام سؤالهایش از پیامبر تمام میشد، خود پیامبر پرورش و اعطای ارمغانهای فکری را به او آغاز مینمود. رسول خدا(ص) تا واپسین روز زندگی مبارکش ساعتهای دراز در شب و روز با علی به خلوت مینشست و چشمان او را بر مفاهیم رسالت و مشکلات راه و شیوههای عمل میگشود.
📚 پژوهشی درباره ولایت، صفحه ۵۴
🔰 #دعوت_غدیر
🆔 @shahidsadr
🔆 پناهگاهی پس از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله
🔺در زندگانی امام علی علیهالسلام پس از وفات رسول راهبر صلیاللهعلیهوآله نمونههای بس فراوانی هست که با بازتاب دادن آثار و رهاوردها، از آن آمادهسازی ویژۀ عقیدتی پرده برمیدارند که از جانب پیامبر برای امام انجام شده بود. در دوران پس از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، هرگاه قدرت حاکم از حل مشکلی درمیماند، امیرالمؤمنین علیهالسلام پناهگاه و مرجعی برای حل آن مشکل بود.
🔺در تاریخ تجربۀ اسلامی و در دورۀ چهار خلیفۀ اول هیچ رویدادی را نمییابیم که امام علی علیهالسلام در آن به دیگری مراجعه کرده باشد تا دیدگاه و راهکار اسلام را در آن زمینه دریابد؛ اما دهها رویداد را سراغ داریم که دیگر حاکمان، ناگزیر شدند به امام مراجعه کنند، بهرغم آنکه از رجوع به امام پرهیز داشتند.
📚 کتاب پژوهشی درباره ولایت، صفحه ۵۷
🔰 #دعوت_غدیر
🆔 @shahidsadr
🔆 عالیترین مرجع
🔺دلیل اهتمام وافر به احادیث رسیده از امام امیرالمؤمنین علیهالصلاةوالسلام جایگاه عظیمی است که این امام در اسلام دارد و امت اسلامی را وامیدارد که از چشمۀ زلالش بهره جویند و از رهگذر دادههای او با اسلام آشنا شوند؛ زیرا رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، علی علیهالسلام را پس از خود فقط بهعنوان مرجع اعلی در عرصۀ اجتماعی منصوب نفرمود، بلکه او را بهعنوان عالیترین مرجع، هم در عرصۀ اجتماعی و هم در زمینۀ علمی منصوب کرد؛ پس دو مرجعیت به صورت الهی و نبوی به امام علی علیهالسلام واگذار شده است:
🔺یک. مرجعیت اجتماعی امت که زمام رهبری بالفعل مسلمانان در عرصههای مختلف زندگیشان را به امام علی علیهالسلام میسپارد؛
🔺دو. مرجعیت فکری و تشریعی امت که پس از کتاب خدا و سنت رسول الله صلیاللهعلیهوآله، امام علی علیهالسلام را بهعنوان عالیترین منبع معارف مختلف اسلام از قبیل احکام و تشریعات و ارزشها و مفاهیم، قرار میدهد.
🔺زیباترین بیان نبوی برای مرجعیت اول، حدیث غدیر و برای مرجعیت دوم حدیث ثقلین بود.
📚کتاب بارقهها، صفحه ۵۴۵
🔰 #دعوت_غدیر
🆔 @shahidsadr
🔆 تشیع و نگهبانی از دعوت اسلامی
🔺تشیع درون ساختار دعوت اسلامی و در قالب طرحی نبوی پدید آمد که پیامبر آن را به فرمان خداوند برای نگاهبانی از آیندۀ این دعوت برنهاده بود.
🔺آری، تشیع اینگونه پدید آمد، نه چون پدیدهای عارضی که در صحنۀ حوادث شکل گرفته باشد. تشیع رهاورد ضروری طبیعت شکلگیری دعوت و نیازها و شرایط اصلی آن بود که ایجاب میکرد اسلام، تشیع را بزاید. به دیگر معنا، راهبر نخستِ این تجربه، باید راهبر دوم آن را آماده میساخت تا بالندگی انقلابی این دعوت بهدست وی و جانشینانش پی گرفته شود و بهسوی تکمیل هدف تغییریاش به پیش رود و بتواند در نهایت، همۀ رسوبهای جاهلی گذشته و ریشههای آن را برکند و امتی نو بسازد که در سطح خواستهها و مسئولیتهای این دعوت باشد.
📚 کتاب پژوهشی درباره ولایت، صفحه ۵۸
🔰 #دعوت_غدیر
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
🌷امام دلها
🌷زندگی امامان(ع) سرشار از گواه هایی است که نشان می دهد نقش مشترکی که ایشان ایفا میکرده اند، نقش ایجابی بوده است .
🌷از این شمار، یکی روابط امامان علیهمالسلام با امت و پایگاه مردمیِ پُردامنه ای است که امامان علیهمالسلام در دوران خود از آن برخوردار بوده اند . اهل بیت هرگز به طور اتفاقی و یا بهصرف انتساب به حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله از این نفوذ برخوردار نبودند، زیرا افراد بسیاری به حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله منتسب بودند، بلکه این بر پایۀ دهشِ ایشان بوده است و بهسبب نقش ایجابی که ایشان، علیرغم برکنارشدن از منصب حکومت، در میان امت ایفا میکردند .
🌷امت ـ غالبا ـ رهبری رایگان به کسی نمی دهد و کسی پیشوایی آنان را دارا نمی شود و در دل هایشان نمی نشیند جز با دهشی سخاوتمندانه که امت در زمینه های مختلف آن را احساس کند و از آن در فروگشایی مشکلات خود و حفاظت رسالتش بهره مند شود .
🌷ببینید امام موسیبنجعفر علیهالسلام چگونه به هارونالرشید می فرماید: «تو امام تن هایی و من امام دلها».
📚کتاب امامان اهلبیت، صفحه ۱۲۸
🆔 @shahidsadr
🔆 چرا شیعیان در اذان به ولایت امیرالمؤمنین شهادت میدهند؟
🔺 امیر مؤمنان علی سلاماللهعلیه بندهای از بندگان خداست که خداوند آنان را برگزید و شرافت بخشید تا بار رسالت را پس از پیامبرانش به دوش بکشند، و اینان همان اوصیای پیامبراناند. برایناساس، هر پیامبری وصیای دارد و علیبنابیطالب علیهالسلام وصی محمد صلیاللهعلیهوآله است، و ما او را از سایر اصحاب برتر میدانیم؛ زیرا خدا و رسولش او را برتر شمردهاند.
🔺ما در این مورد ادلۀ عقلی و نقلی از قرآن و سنت در اختیار داریم و در این ادله هیچ شک و تردیدی راه ندارد؛ زیرا این ادلۀ نقلی از طریق ما و حتی از طرق اهلسنت و جماعت، متواتر و صحیح است. در این رابطه علمای ما کتب بسیاری گرد آوردهاند. هنگامی که حکومت اموی دست به محو این حقیقت زد و ستیز با امیرمؤمنان علی و فرزندانش علیهمالسلام و کشتن ایشان را پیشه کرد، و کار آنها به دشنام و لعن آن حضرت بر فراز منابر مسلمانان و وادار کردن مردم به این امر با توسل به زور و خشونت رسید، شیعیان و پیروان آن حضرت رضیاللهعنهم [در اذان] شهادت میدادند که علی ولی خداست و مسلمان نمیتواند ولیِ خدا را دشنام دهد. اینان با این کار حکومت بیدادگر را به چالش میکشیدند تا عزت تنها برای خدا و پیامبرش و مؤمنان باشد و بهعنوان پرسشی تاریخی و برانگیزاننده برای تمامی نسلهای مسلمان باشد تا از این رهگذر حقیقت علی علیهالسلام و بطلان دشمنانش را بشناسند.
📚السیرة و المسیرة فی حقائق و وثائق، جلد ۲، صفحه ۳۸۲
🔰 #دعوت_غدیر
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
سالروز مباهله پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله با علمای مسیحی
💢 نفسِ نبی صلیاللهعلیهوآله
اگر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، علی علیهالسلام و قرآن را در میان امتش جانشین ساخته، بدینروی بوده که قرآن تفسیر معانی علی بزرگ باشد و معانی علی، تجسمی از الگوهای قرآن کریم قرار گیرد.
اگر خداوند علی علیهالسلام را در آیۀ مباهله، نفْس [یعنی خودِ] رسول خدا صلیاللهعلیهوآله شمرد، از آن روی بود که مسلمانان دریابند که او امتداد طبیعی محمد صلیاللهعلیهوآله و پرتوی فراتابیده از روح بزرگ اوست.
اگر پیامبر صلیاللهعلیهوآله [در لیلةالمبیت] برای هجرت، بیمناکانه از مکه بیرون آمد و علی علیهالسلام را بر بستر خویش باقی نهاد، تا بهجای او کشته شود، بدین معناست که تنها این دین مقدس بود که مسیر زندگی این دو انسان بزرگ را ترسیم مینمود.
📚 فدک در تاریخ، ص۱۰۷
@shahidsadr
⚫ بیارادگی، بیماری امت در زمان امام حسین(ع)
▪️امت اسلام در دورۀ امیرمؤمنان(ع) شک کردن به خط رسالت پاکیزه ای را آغاز کرد که اهل بیت علیهمالسلام گام به گام پس از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آن را می پیمودند و سپس این شک تا آنجا تنومند شد که در دورۀ امام حسن علیهالسلام به حالتی بیمارگونه تبدیل شد که دیگر حتی با فداکاری هم درمان نمی پذیرفت.
▪️درحالیکه برای امام حسن علیهالسلام مقدر شده بود تا بیماری شک در امت اسلام را درمان کند، امام حسین علیهالسلام بیماری دیگری را درمان کرد و آن، بی ارادگی در عین روشنیِ راه بود .
📚 امامان اهلبیت علیهمالسلام، صفحه ۵۴۶
🏴 محرم ۱۴۴۴ مجموعه #احیاگر_اراده_ها را از صفحات رسمی پژوهشگاه شهید صدر دنبال کنید.
🆔 @shahidsadr