💠امتی برتر از هزاران
🔹وقتی مسلمانان در ماه مبارک رمضان و شب قدر، مراسم میگیرند درواقع در این مراسم لحظات یادبود میلاد دین بزرگی را سپری میکنند که این امت را پدید آورد و محتوای کامل آن را در صحنۀ تاریخ به او بخشید.
🔹بنابراین، این ماه مبارک رمضان و بهطور ویژه شب قدر است که شاهد ولادت این دین و نزول آن بر انسان که در قرآن متجلی شد، بوده است و به همین دلیل این شب قدر از هزار ماه برتر است؛ زیرا یک روز از زندگی امتی دینی که در دستان خود دینی دارد که برایش راه را روشن و اهداف را معین میکند، برای زندگی امتها و ملتها از هزار ماه زندگیِ امتی گمشده که نه هدفی دارد و نه راهی، پُرخیروبرکتتر است.
📚کتاب بارقهها، صفحه ٢۶١
🆔 @shahidsadr
#شبهای_قدر #ماه_رمضان #شهید_صدر #کتاب_خوب
🇵🇸 فلسطین مسئولیت ماست
ای مسلمانان!
ما بیش از همیشه و بهخصوص در این شرایط سخت_که با بزرگترین خطری که اسلام را تهدید میکند؛ یعنی تهاجم صهیونیستهای غدار مواجه هستیم _ نیاز داریم که در برابر خداوند متعال
برای نجات سرزمین مغصوبمان
و بازگرداندن فلسطین به وطن اسلامی،
احساس مسئولیت کنیم
و در این راستا، عزم و اراده، اخلاص و تصمیم برای یک تلاش مجدّانه، دوری از مظاهر پراکندگی و تفرقه و سخنان غیر مسئولانه و سپس توکل به خدا و یاری طلبیدن از او، از مهمترین عوامل پیروزی است.
📚 کتاب بارقهها، صفحه ٣۴٩
🆔 @shahidsadr
#شهید_صدر #ماه_رمضان #روز_قدس #فلسطین
📎حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی عبداللهی در دهمین نشست از سلسله درسگفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر:
🔺شهید صدر معتقد است که مفسر باید با نظریه تفسیر به سراغ متن برود.
✔️ دانش تفسیر متن، متون مقدس و بویژه قرآن کریم در فرهنگها و تمدنهای مختلف اهمیت دارد؛ چون فرهنگ و تمدن بویژه فرهنگهای دینی، متنمحور هستند یعنی اغلب مدعیات معرفتی دینی ما مبتنی بر متن قرآن و روایات است.
✔️ چرخش تفسیری اصطلاح مهمی است که باید به آن توجه کرد؛ دانش تفسیر دانشی نو نیست بلکه از زمانی که انسان در اجتماع زندگی کرده است برای فهم کلام یا نوشته دیگر، تلاش کرده است روشها قواعد و ابزار فهم مخاطب خود را به دست آورد و ارتباط زبانی برقرار کند؛ اما در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، با تحول در دانش تفسیر مواجه هستیم که میتوان آن را چرخش تفسیری خواند.
✔️ تفسیر در دوره معاصر امری اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است؛ بر خلاف دوره کلاسیک مفسر خود را در بافت تاریخی اجتماعی در نظر میگیرد و با توجه به موقعیت اجتماع، فرهنگ و تاریخی که در آن قرار دارد متن را فهم میکند.
✔️ یکی دیگر از ویژگیهای تفسیر معاصر، فعال بودن مفسر است؛ مبانی و پیشفرضها و تجربیات و منظرهای مختلف مفسر بر فهم و تفسیر متن موثراست؛ به نظر شهید صدر مجاز هستیم که در تفسیر متن، فعال دخالت کنیم و پیشفرضهای خود را ارائه کنیم؛ یعنی مفسر فعال است اما تا حدودی.
✔️ در تفسیر معاصر قلمروهای مختلفی دست به دست هم میدهند تا دانش تفسیر متن اتفاق بیافتد؛ اینها را رویکرد بین الاذهانی یا انتقادی به تفسیر مینامند؛ نشانهشناسی، زبانشناسی، نقد ادبی، فلسفه زبان، هرمنوتیک فلسفی و دانش های مختلفی دست به دست هم دادهاند.
✔️ دو علم فلسفه زبان و هرمنوتیک فلسفی را دانشهایی هستند که در روزگار ما بیشترین سهم را در مباحثات دانش تفسیر دارند؛ هرمنوتیک را بررسی و مطالعه تفسیر به صورت کلی تعریف کردهاند که خواه تفسیر متن، گفتوگو یا سخن شخص باشد؛ هرمنوتیک دانش بررسی یا مطالعه تفسیر متن است.
✔️ به گمان من ارتباط دانش تفسیر آن گونه که منتشر شده از عدم ارتباط با فلسفه زبان و دانشهای دیگر رنج میبرد؛ اما آنجا که مفسران به دانشهای مختلف مانند قرآن و حدیث روی نیاوردهاند، میبینیم که باید به صورت جدیتر وارد شویم و نقش دانشهای زبانی و فلسفه زبان را در علم و دانش تفسیر متن در نظر بگیریم.
✔️ شهید صدر تفسیر ترتیبی را خیلی مهم نمیدانند بلکه تفسیر اجتماعی یا موضوعی را مهم می دانند؛ نکته برجسته روش تفسیری شهید صدر آن است که شهید صدر میخواهد تفسیر، نظریه تفسیر متن داشته باشد؛ شهید صدر معتقد است که مفسر باید با نظریه تفسیر به سراغ متن برود که این بسیار مهم است؛ مفسر باید وقتی به سراغ تفسیر متن میرود منهج، روش و رویکرد عامی برای تفسیر داشته باشد؛ این عام بودن مهم است.
✔️ اگر کسی با ارتکازات زبانی اولیه به سراغ تفسیر متن برود، در مرحله اول تفسیر باقی مانده است، مرحله اول بررسی فهم زبانی یک متن است. مرحله دوم علاوه بر ارتکازات زبانی، به ارتکازات اجتماعی اشاره میکند؛ اینجا هرمنوتیک مطرح میشود که بحث شهید صدر با بحثی که هرمنوتیستها بیان کردهاند باید قیاس شود.
🔍برای خواندن متن کامل اینجا را کلیک نمایید.
🆔 @shahidsadr
🆔 @dorehtafsirshahidsadr
💠 عاقبتی برای همه
📌ترسیم مفهوم این آیات قرآنی با مشکل همراه شده است؛ زیرا بهطور عادی، همه مردم ستمکار نیستند. پیامبران، امامان و جانشینان آنها هم در بینشان حضور دارند. آیا این هلاکت و نابودی شامل حال آنها هم میشود؟ حتی برخی، از این دو آیه برای انکار عصمت پیامبران ـ علیهم افضل الصلاة والسلام ـ سوءاستفاده کردهاند.
📌حقیقت آن است که این دو آیه از عقوبت دنیایی سخن میگویند، نه عقوبت آخرتی. این دو آیه از نتیجه طبیعی ستمکاری و سرکشی امت سخن میگویند و در این صورت، این نتیجه طبیعی به ستمکاران یک جامعه اختصاص ندارد؛ بلکه همه افراد جامعه را با خصوصیات و عملکردهای مختلف شامل میشود.
📌در نتیجه ستم و سرکشی بنیاسرائیل، همگی چهل سال سرگردان شدند و این سرگردانی موسی علیه السلام را نیز دربرگرفت.
📚کتاب سنتهای تاریخی در قرآن کریم، صفحه ۶۰
🆔 @shahidsadr
#شهید_صدر #ماه_رمضان #تفسیر_موضوعی #کتاب_خوب
💠 سلسله نشستهای تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر
📍نشست یازدهم «جمعبندی، پرسشوپاسخ و رفع اشکال»
✅ حجتالاسلاموالمسلمین سید امید مؤذنی
🔺 زمان: پنجشنبه، ۷ اردیبهشت، ساعت ۱۷
🔺 مکان: قم، خیابان هنرستان، خیابان شهید تراب نجفزاده، خیابان شهید حسن صادقخانی، پلاک ١٩، پژوهشگاه تخصصی شهید صدر
📌 حضور مجازی از طریق:
https://www.skyroom.online/ch/saman2/460-5042-heyat.school/
🆔 @shahidsadr
🆔 @dorehtafsirshahidsadr
⏳ از وقتتان استفاده کنید
💠 صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را در شبکههای اجتماعی دنبال و به دوستان خود معرفی کنید.
🆔 @shahidsadr
📖 آیا حاضر بودم...؟
💠 صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را در شبکههای اجتماعی دنبال و به دوستان خود معرفی کنید.
🆔 @shahidsadr