❇️ پدرخوانده ناشناخته قانون اساسی
🔹 بهمناسبت ١٢آذر سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
🔹 شهید آیتالله سید محمدباقر صدر برای پیروزی و استحکام پایههای انقلاب اسلامی از هیچ کمکی فروگذار نکرد. از جمله تلاشهای او کمک به تأمین زیرساختهای علمی و نظری حکومت اسلامی بود که در یکی از بارزترین وجوه خود در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ظهور یافت. او بدین منظور رسالهای با عنوان «لمحة فقهيّة تمهيديّة عن مشروع دستور الجمهوريّة الإسلاميّة في إيران؛ نگاهی فقهی و مقدماتی به پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» نگاشت و به وسیله یکی از شاگردانش برای امام خمینی ره فرستاد تا در تدوین قانون اساسی مؤثر باشد. شهید صدر در این باره میفرمود:
«رهبران بزرگوار انقلاب در ایران به کارها و مشکلات پرشمار مربوط به برقراری امنیت و تحکیم پایههای انقلاب مشغول هستند و بیشک در این زمان این فرصت برای آنها مهیا نمیشود که به تأمین جنبههای فکری نهضت بپردازند و ما باید در این زمینه، ولو با همین تلاش ساده، به ایشان کمک کنیم».
🔸 دامنه تاثیر آراء و اندیشههای شهید صدر بر قانون اساسی جمهوری اسلامی تا آنجا است که برخی شهید صدر را پدرخوانده ناشناخته قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران میدانند. مطالعه متن کتاب «الاسلام یقود الحياة؛ اسلام راهبر زندگی» و مقایسه اصول موجود در آن با قانون اساسی جمهوری اسلامی گواهی بر درستی این گفتار است.
🔸 ر.ک: زندگانی سیاسی شهید سید محمدباقر صدر، دکتر محمدحسین جمشیدی، ص۵٣١ـ۵٣۵.
🔸 برای مطالعه بیشتر در این باره به این وبگاهها مراجعه کنید:
🆔 yon.ir/sadr12 🆔 yon.ir/rahbarz
🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
💢آراء شهید صدر، نظریه یا مکتب؟
✔️رضا اسلامی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی🔻
🔹برای صاحب مکتب شدن باید یک دانشمند، عمده محورهای علم را تکامل ببخشد و مسیر علم را متحول کند. «مکتب» را نباید برای هر عالمی که دوست داریم، بهراحتی خرجش کنیم و بگوییم صاحب مکتب است؛ اما شهید صدر با چند ملاک، دارای مکتب اصولی است.
🔸یک شاخص مکتبساز بودن شهید صدر، این است که در زمانی که همه دنبال محتوا دادن به مباحث و دنبال تعمق بحث بودند و ترتیب و چیدمان موروث را حفظ میکردند و به اشکالات ترتیب موجود اهتمامی نداشتند، شهید صدر ساختار نوینی از علم اصول را ارائه میدهند.
🔹کسانی که به نقد شهید صدر پرداختهاند میگویند شهید صدر اصلاً مکتبساز نبوده است و صرفاً مباحث سابقین را پسوپیش کرده و هیچ ابداعی نداشته است. در پاسخ باید گفت: لازم است ابتدا تعریفی از نوآوری ارائه دهند و بعد اشکال کنند. در معنای نوآوری و نظریهپردازی اختلاف است. نوآوری به این معنا نیست که از عدم، مطلبی آورده شود؛ مثلاً آیا مرحوم شیخ انصاری بحث مصلحت سلوکیه یا حکومت و ورود که نوآوری وی است را از عدم آورده است یا آنکه ارائه نظریه جدید با ملاحظه مجموعه نکات پیشینیان بوده است؟
🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
🗓 ٢٧ ربيع الأول؛ ذکری رحيل آیةالله العظمی الإمام السيد محسن الحکيم
▪️ مرجع الطائفة الشيعية الإمام السيد محسن الطباطبائي الحكيم (1306-1390ق) من كبار فقهاء ومجاهدي العراق والذي اصبح بعد وفاة المرجع السيد البروجردي مرجعاً عاماً للشيعة. کان للمرجع الراحل الأثر العميق والواسع في حياة الشيعة بل الأمة الإسلامية برمتها فهو مضافاً الی الابعاد العلمية والثقافية التي قل نظيرها أثّر في حياة الأمة بحضور اجتماعي وجهادي وسیاسي منذ شبابه الی آخر انفاس حیاته المبارکة فلم يکتف بأن یکون مؤلفاً للکتب العلمية التي تؤتي ثمارها بالجدید من الآراء والأفکار المبدعة ولم یحدد تراثه الثقافي في تربية العلماء وتعميم المکاتب في البلاد ونشر المجلات وتأسيس مدارس ولجان علمية جديدة والقضاء علی الشيوعية في العراق بل دخل المعركة السياسية والاجتماعية والتغييرية في الأمة في العراق وخارجه وبدأ هذا الخط الجهادي بحضوره مباشرة فيساحة القتال ضد الإحتلال البريطاني واستمر في نفس الخط بحثّ المسلمين للقيام ضد الكيان الصهيوني الغاصب کما قاد بنفسه وبمساعدة العلماء و المثقفين الذين تخرجوا في مدارسه مقاومة الإستبداد في العراق. وانتقل الی جوار رحمة الله بعد عمر قضاه في عبادة الله وخدمة خلقه في مساء يوم الثلاثاء 27/ربيع الأوّل/1390ق في بغداد وعم برحيله الحزن والأسی العالم الإسلامي بأجمعه.
🔹 قناة مركز الأبحاث والدراسات التخصصیة للشهید الصدر:
🆔 @shahidsadr
🗓 ٢٧ ربیعالأول؛ سالروز درگذشت مرجع بزرگ جهان تشیع آیتالله العظمی سید محسن حکیم
▪️ آیت الله سید محسن طباطبایی حکیم (١٣٠۶-١٣٩٠ ق) پیشوای شیعه، فقیه و مجاهد بزرگ عراق بود که پس از درگذشت آیتالله العظمی بروجردی، مرجعیت عامه شیعیان به او رسید. او تأثیری ژرف و گسترده در حیات تشیع و بلکه سراسر امت اسلام داشت و علاوه بر جنبههای علمی و فرهنگی کمنظیر خود، با حضوری اجتماعی، جهادی و سیاسی که از دوران جوانیاش آغاز شد و تا آخرین نفسهای زندگی پربرکتش ادامه یافت در حیات امت، به ایفای نقش پرداخت. او تنها به تألیف کتابهای علمی آکنده از نظرات و اندیشههای نو، بسنده نکرد و میراث فرهنگی خود را به پرورش عالمان و گسترش کتابخانهها در شهرها و انتشار مجلات و تأسیس مدارس و انجمنهای علمی جدید و پایان دادن به کمونیسم در عراق محدود نساخت، بلکه افزون بر این به کارزار سیاسی و اجتماعی و تحولآفرینی در عراق و خارج عراق قدم نهاد. او این مسیر جهادی را در جوانی با حضور مستقیم در میدان مبارزه بر ضد اشغالگری انگلیس آغاز کرد، در همان راستا مسلمانان را به قیام علیه رژیم غاصب صهیونیستی، فراخواند و خود با کمک علما و فرهیختگانی که در مدارس او پرورش یافته بودند، مقاومت در برابر استبداد عراق را رهبری کرد. آیت الله حکیم پس از عمری که آن را سراسر در عبادت خداوند و خدمت به خلق او سپری کرد، در شامگاه روز سه شنبه ٢٧ ربیعالاول سال ١٣٩٠ق در بغداد، به آستان رحمت الهی پر کشید و با رحلتش جهان اسلام را غرق در اندوه و ماتم ساخت.
🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
🗓 ٢٧ ربيع الأول؛ ذکری رحيل آیةالله العظمی الإمام السيد محسن الحکيم
🔹 على إثر هذه الفاجعة كتب السيّد الصدر إلى نجل المرجع الراحل السيّد مهدي الحكيم:
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي وعزيزي وشريك آلامي وآمالي.
أكتبُ إليك وقلبي يتفطّر وكياني يتفجّر ألماً والدنيا أمام عينيّ مظلمةٌ بعد أن انطفأت الشمسُ وهوى العماد وتهدّم البنيان الذي تعلّقت به آمال كلّ الواعين من المسلمين، وسقطت الراية التي عشنا في ظلّها ونعمنا في فيئها بآلام الجهاد، أي والله يا أخي نعمنا في فيئها بآلام الجهاد، وما ألذّه من نعيم وما أروعها من راية تسقط وهي في قمّة الصمود والثبات، في قمّة النظافة والطهر، في قمّة الاستقامة والنزاهة، في قمّة الشموخ، مهما احتشدت المصائب ومهما تفرّقت بالناس المذاهب. أكتب هذه الكلمات وأمامي شريطٌ من الذكريات ما أعظمها من ذكريات عن الزعامة الرشيدة التي كان فقيدنا يمثّلها. إنّي لم ولن أنسَ لحظةً كلّ تلك الحياة المشتركة في ظلّ تلك الزعامة الرشيدة التي كان بودّي وبودّ المئات من المخلصين أن يشتروا بقاءها بدمائهم وأن يدفعوا عنها الموت بكلّ ثمن. ولئن كان الموت أمر الله الذي لا يردّ وقضاءه في أنبيائه وكافّة أوليائه الذي لا يمكن أن يدفع، فإنّ على كلّ المسلمين أن يدفعوا عن زعيمهم ومرجعهم الموت لا بوصفه إنساناً من لحم ودم، فإنّ هذا الإنسان قد مات ولكن بوصفه خطّاً للعمل في سبيل الله، ومدرسةً لتخريج العلماء المجاهدين، ومنعطفاً في تاريخ المرجعيّة، ومفهوماً يشكّل الأساس لبناء الأمّة من جديد.
بنفسي أنت، بنفسي آلامك، وبنفسي دموعك، وما أشدّ النار التي تتوهّج في نفسي وأنا أشعر بأنّي لا أستطيع أن أكفكف شيئاً من هذه الدموع بيدي. والمؤمن في قمّة المحنة يجب أن يكون في قمّة الثقة بالله سبحانه وتعالى، إنّ الله لا يخذل دينه ولا يخذل المجاهدين في سبيل دينه. لا يدخل اليأس إلى قلبك لأنّ الله لا يزال حيّاً، وهو أكبر من الزعيم الراحل وهو معنا ما دمنا معه، فلنثق بأنفسنا ولنزدّد إيماناً بربّنا من خلال المصاب، ولنحاول الخروج من الامتحان ونحن أطهر وأنقى ونتّخذ من الحسن والحسين قدوةً لنا، إنّهما أصيبا بسقوط الراية في أحرج لحظةٍ من تاريخ الإسلام ومنيا بموت القائد الذي انتهى معه آخر أملٍ حقيقيٍّ في إعادة السفينة إلى طريقها النبوي.
ولا حول ولا قوّة إلّا بالله العلي العظيم»
🔸انظر: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق، ج٢، ص ٣۵١.
#أحداث
🔹 قناة مركز الأبحاث والدراسات التخصصیة للشهید الصدر:
🆔 @shahidsadr
🗓 ٢٧ ربیعالأول؛ سالروز درگذشت مرجع بزرگ جهان تشیع آیتالله العظمی سید محسن حکیم
🔸 پس از این فاجعه آیتالله شهید سید محمدباقر صدر به فرزند مرجع درگذشته، سید مهدی حکیم نامهای بدینشرح نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
برادرم، عزیزم و شریک دردها و آرزوهایم!
[این سطور را] در حالی برایت مینگارم که قلبم دارد ازهممیپاشد و وجودم از درد تکهتکه میشود. دنیا پیش چشمم تیره و تار شده است؛ چراکه خورشید [مرجعیت] خاموش شد و ستون خیمه افتاد، و شالودهای که تکیهگاه آرزوهای همه مسلمانان بود ویران گشت و بیرقی که در پناه آن زیستیم و در سایه آن از دردهای جهاد بهرهمند شدیم فروافتاد. آری به خدا برادرم! در سایه آن از دردهای جهاد بهرهمند بودیم! چه بهرههای لذتبخش و چه بیرق شکوهمندی! بیرقی که در حالی بر زمین افتاد که در اوج پایداری و ثبات، اوج پاکی و طهارت، اوج استواری و پیراستگی و اوج سرافرازی بود و هرچقدر سختیها در برابرش صفآرایی کردند و هر مقدار مردمان به این سو و آن سو پراکنده شدند، او از این اوج فرود نیامد. اکنون که این واژگان را مینگارم رشتهای از خاطرات از پیش چشمم میگذرد؛ خاطراتی بس با عظمت از پیشوایی حکیمانهای که عزیز ازدسترفتهمان تجسمبخش آن بود. من حتی لحظهای آن زندگی را که با هم در سایهسار آن پیشوایی حکیمانه گذراندیم فراموش نکرده و نخواهم کرد؛ پیشوایی که من و صدها نفر از ارادتمندانش دوست میداشتیم با خون خود، بقای آن را بخریم و به هر قیمتی مرگ را از او دور سازیم. اما اگر مرگ امری خدایی و برگشتناپذیر و حکمی الهی است که بر پیامبران و همه اولیای خدا رفته است و دورشدنی نیست، پس ناگزیر همه مسلمانان باید مرگ را از پیشوا و مرجع خود دور سازند، اما نه به عنوان انسانی ساخته از گوشت و خون که این انسان دیگر از دنیا رفته است، بلکه بهعنوان خطی برای عمل در راه خدا و مکتبی برای پرورش عالمان مجاهد و نقطهعطفی در تاریخ مرجعیت و مفهومی که پایهواساس ساخت دوباره امت است.
فدای تو و دردها و اشکهایت شوم! چه آتش سوزانی در درونم شعله میکشد وقتی احساس میکنم نمیتوانم قطرهای از این اشکها را از صورتت برگیرم!
[بدان که] مؤمن در اوج سختی باید در اوج تکیه بر خداوند سبحان باشد؛ زیرا خداوند دین خود و مجاهدان در راه دین خود را رها نمیکند. نومیدی را به دلت راه نده؛ چراکه خداوند همچنان زنده است. خدا از پیشوای سفرکرده بزرگتر است و تا زمانیکه ما با او باشیم، او هم در کنار ماست. پس باید اعتمادبهنفس داشته باشیم و از رهگذر این مصیبتها ایمانمان به پروردگار را افزون کنیم و بکوشیم از این آزمون، پاکتر و پاکیزهتر خارج شویم. باید حسن و حسین [علیهماالسلام] را الگوی خویش قرار دهیم؛ آن دو بزرگوار در دشوارترین لحظه تاریخ اسلام مصیبت فروافتادن بیرق [پیشوایی] را دیدند و به مرگ رهبری مبتلا شدند که با رفتن او آخرین امید حقیقی برای بازگرداندن کشتی [اسلام] به راه نبوی آن خاموشی گرفت.
ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظیم
#رویدادها
🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
🗓 ۵ ديسمبر ١٩٣٣ إلغاء قانون حظر الكحوليات في الولايات المتحدة
❇️ الإمام الشهید السید محمد باقر الصدر:
اذا لاحظنا قصة تحريم الخمر في الاسلام استطعنا أن ندرك مدى نجاح القرآن في تحرير الانسان المسلم من أسر الشهوة وتنمية إرادته وصموده ضدها؛ فقد كان العرب في الجاهلية مولعين بشرب الخمر معتادين عليها، حتى أصبح ضرورة من ضرورات الحياة بحكم العادة والالفة … فما قال القرآن «اجتنبوه»[١] إلّا وانطلق المسلمون الى زقاق خمورهم يشقونها بالمدي والسكاكين يريقون ما فيها، ويفتشون في بيوتهم لعلّهم يجدون بقية من خمر فاتهم ان يريقوها، وتحولت الامّة القرآنية في لحظة الى امّة تحارب الخمر وتترفع عن استعماله، كل ذلك حدث لأنّ الامّة كانت مالكة لارادتها، حرة في مقابل شهواتها، قادرة على الصمود أمام دوافعها الحيوانية، وأن تقول بكلّ صرامة وجد حين يدعو الموقف الى ذلك، وبكلمة مختصرة كانت تتمتع «بحرية حقيقية تسمح لها بالتحكم في سلوكها».
وفي مقابل تلك التجربة الناجحة التي مارسها القرآن الكريم لتحريم الخمر نجد أنّ أرقى شعوب العالم الغربي مدنية وثقافة فشل في تجربة مماثلة؛ فقد حاولت الولايات المتحدة الاميركية في القرن العشرين أن تخلص شعبها من مضار الخمر فشرعت في سنة (١٩٢٠) قانوناً لتحريم الخمر ومهدت لهذا القانون بدعاية واسعة عن طريق السينما والتمثيل والاذاعة ونشر الكتب والرسائل، وكلّها تبين مضار الخمر مدعومة بالاحصائيات الدقيقة والدراسات الطبية.
وقد قُدِّر ما انفق على هذه الدعاية (۶۵) مليوناً من الدولارات، وسوّدت تسعة آلاف مليون صفحة في بيان مضارّ الخمر والزجر عنها، ودلت الاحصائيات للفترة الواقعة بين تأريخ تشريعه وبين تشرين الاول (١٩٣٣) أ نّه قُتل في سبيل تنفيذ هذا القانون مائتا نسمة، وحبس نصف مليون نسمة، وغرم المخالفون له غرامات تبلغ مليوناً ونصف المليون من الجنيهات، وصودرت اموال بسبب مخالفته تقدر باربعمائة مليون جنيه، وأخيراً اضطرت الحكومة الاميركية الى الغاء قانون التحريم في أواخر سنة (١٩٣٣) وفشلت التجربة.
والسبب في ذلك أنّ الحضارات الغربية بالرغم من مناداتها بالحرية لم تستطع بل لم تحاول ان تمنح الانسان الغربي (الحرية الحقيقية) التي حقّقها القرآن الكريم للانسان المسلم، وهي حريته في مقابل شهواته وامتلاكه لارادته أمام دوافعه الحيوانية ...
[١] المائدة: ٩٠
🔸 المدرسة القرآنية (موسوعة الشهيد الصدر، ج١٩)، ص٢۴۵.
🔸 راجع للتفاصيل:
🆔 http://ar.hawzahnews.com/detail/News/347554
🔹 قناة مركز الأبحاث والدراسات التخصصیة للشهید الصدر:
🆔 @shahidsadr
🗓 ۵ دسامبر ١٩٣٣ لغو قانون ممنوعیت الکل در ایالات متحده آمریکا
✴️ استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
از رهگذر مطالعه داستان تحریم شراب در اسلام، درمییابیم که قرآن تا چه حد در مسیر رهاسازی انسان مسلمان از اسارت شهوت و تقویت اراده و پایداری او موفق عمل کرده است. عربها در دوران جاهلیت آنچنان شیفته شراب و خوگرفته به آن بودند که شراب، به حکم همین انس و الفت، یکی از نیازهای ضروری زندگی آنها بهشمار میرفت … اما تا قرآن فرمود: «از آن دوری کنید» [١] مسلمانان به سوی مشکهای شراب رفته، با دشنه و چاقو آنها را دریده، شرابها را بر زمین ریختند. آنها در خانههایشان میگشتند تا مبادا جایی شرابی باشد که از بین نبرده باشند. امت قرآنی در یک لحظه به امتی تبدیل شد که به مبارزه با شراب برخاست و نوشیدن آن را فروتر از شأن خود میشمرد. این همه، فقط به این دلیل روی داد که امت از بند شهوات آزاد شده و دیگر مالک اراده خود بود و میتوانست در مواقع لزوم، در برابر انگیزههای حیوانی، پایداری نشان دهد و با جدیت و قاطعیت تمام در مقابل آنها بایستد و خلاصه اینکه امت به آزادی حقیقیای رسیده بود که به او اجازه میداد بر رفتار و کردار خویش تسلط داشته باشد.
در برابر این تجربه موفق قرآن در عرصه مبارزه با شراب و شرابخواری، متمدنترین و فرهیختهترین ملت غربی را میبینیم که چگونه در همین راه با شکست مواجه شد. ایالات متحده آمریکا در قرن بیستم، بسیار تلاش کرد تا ملت خود را از زیانهای شراب نجات دهد. ازاینرو در سال ١٩٢٠ قانونی مبنی بر ممنوعیت شراب در این کشور به تصویب رسید و برای ایجاد زمینه پذیرش آن، از راه رادیو، تلویزیون، سینما، تئاتر، انتشار کتاب و روزنامه، تبلیغات گستردهای بهراه افتاد و زیانهای شراب با استفاده از آمار و ارقام دقیق و بررسیهای پزشکی به اطلاع مردم رسانده شد. هزینههای این اقدامات حدود شصتوپنج میلیون دلار و صفحاتی که برای بیان زیانهای شراب و جلوگیری از آن نوشتند، نُه میلیارد صفحه، برآورد شده است. آمارها میگوید که در راه اجرای این قانون از زمان تصویب آن تا اکتبر ١٩٣٣م. (زمان رفع ممنوعیت قانونی)، دویست نفر کشته و پانصدهزار نفر زندانی شدند و مخالفان این قانون در این مدت مبلغی بالغ بر یکونیم میلیون لیره جریمه پرداختند و معادل چهارصد میلیون لیره از اموال آنان مصادره شد. اما در نهایت حکومت آمریکا، بهخاطر ناتوانی در اجرای این قانون، مجبور شد در اواخر سال ١٩٣٣م. این قانون را لغو کند. بدینصورت این اقدام با شکست مواجه شد.
علت این شکست آن است که تمدنهای غربی علیرغم برافراشتن شعار آزادی نتوانسته، بلکه نکوشیدند تا به انسان غربی «آزادی حقیقی» بدهند؛ همان آزادی حقیقی که قرآن کریم برای انسان مسلمان محقق ساخت؛ یعنی آزادی در برابر شهوتها و سیطره بر انگیزههای حیوانی...
[١] المائدة: ٩٠
🔸 برای مطالعه بیشتر در این باره ر.ک:
🆔 http://hawzahnews.com/detail/News/401240
🔸 پژوهشهای قرآنی، ص٢۵١.
🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
🔹وظیفه دانشجویان برای نشر معارف اسلام
🔸وظيفة الطالب الجامعي في نشر تعاليم الإسلام
کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
📜 نص الوثيقة (سؤال حول اسلوب الطالب الجامعي والموظّف في نشر تعاليم الإسلام)
🔻 «بسم اللَّه الرحمن الرحيم
سماحة آية اللَّه العظمى المرجع الديني السيّد محمّد باقر الصدر دام ظلّه.
ما هو الاسلوب الذي يجب أن يمارسه الشابّ الجامعي أو الموظّف الإداري لنشر تعاليم الدين الحنيف وبثّ مفاهيم الإسلام؟ وما هي المتطلّبات التي ينبغي للمسلم المعاصر أن يتوفّر عليها في طريق الدعوة إلى الإسلام؟
دولة الكويت- الرميثيّة- مدرسة فلسطين
السيّد محمّد صادق الموسوي- ١٩ صفر ١٣٩٤ ه»
🔺 «بسم اللَّه الرحمن الرحيم
لا بدّ له- إضافة إلى تجسيد الرسالة الإسلاميّة في سلوكه وأخلاقه وعلاقاته- أن يستعمل في العمل لأجل رسالته لغة العصر ومناهج الفكر الحديث، ويصبّ المحتوى الإسلامي في إطار هذه اللغة والمنهج، مقارناً بأفكار العصر ومعطيات الحضارة السائدة، ويقوم في نفس الوقت بدور الوسيط بين الجامع الرشيد الذي يحمل رسالة الإسلام والوسط الذي يعيش فيه؛ لأنّ كثيراً من الأوساط لا صلة فعليّة لها بالجوامع، فلا بدّ من همزات وصل تحمل الإشعاع وتمارس عمل إمام الجامع الرشيد في قطاعاتها المختلفة، وتعيد إلى الناس الأمل في قدرة دينهم على تلبية حاجاتهم ومسايرة طموحهم المشروع وحلّ مشاكلهم بالطريقة الفضلى.
محمّد باقر الصدر».
🔸 ومضات( موسوعة الشهيد الصدر ج ١٧)، ص٤٩٣.
🔹 مرکز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهید الصدر:
🆔 @shahidsadr
📜 روش دانشجویان و کارمندان برای نشر معارف و دستورات اسلام
🔻 «بسم الله الرحمن الرحیم
مرجع عالیقدر حضرت آیتاللهالعظمی سید محمد باقر صدر دامظله
روشی که دانشجویان و کارمندان باید برای نشر دستورات دین حنیف و گسترش مفاهیم اسلام، به کار بگیرند چیست؟ و مسلمان معاصر در زمینه تبلیغ اسلام چه بایستههایی را باید فراهم کند؟
کویت ـ رمیثيّه ـ مدرسه فلسطین
سید محمد صادق موسوی
١٩ صفر ١٣٩۴هـ.ق»
🔺 « بسم الله الرحمن الرحیم
باید افزون بر متجلی کردن دین اسلام در رفتار، اخلاق و روابطش، از زبان امروز و روشهای تفکر نو، در خدمت دینش بهره بگیرد و در قالب این زبان و روش، محتوای اسلامی را به شکل مقایسهای با اندیشههای معاصر و تولیدات تمدن رایج، ارائه کند و درعینحال باید نقش واسطه را بین مسجد حکیم و پیشرویی که حامل رسالت اسلام است با توده مردمی که در میان آنان زندگی میکند، ایفا نماید؛ زیرا بسیاری از محافل مردمی رابطه واقعی با مساجد ندارند و بنابراین، باید حلقههای وصلی وجود داشته باشند که روشنگری کنند و کارهای امام این مسجد حکیم و پیشرو را در بخشهای مختلف انجام دهند و به مردم این امید را بازگردانند که دینشان توانایی پاسخگویی به نیازهای آنان و همراهی و همگامی با خواستههای مشروعشان و حل مشکلات آنان به بهترین روش را دارد.
محمد باقر صدر»
🔸 بارقهها، ص۵٣٧.
🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
حب دنیا منشأ مخالفت و جنگ با امام عصر
⛔️ «حب دنیا سرچمه هر گناه است»؛ زیرا این حب دنیاست که نماز و روزه را پوچ بیمعنی میکند، معنای همه عبادات را از بین میبرد؛ اگر حب دنیا بر قلب انسان چیره شود، چه معنایی برای این عبادات باقی خواهد ماند؟
💢 من و شما میدانیم آن کسانی که ما به خاطر رفتارشان با امیرالمؤمنین علیهالسلام آنها را مؤاخذه و سرزنش میکنیم،
▪️نماز را ترک نکردند،
▪️روزه را ترک نکردند،
▪️شراب ننوشیدند
–حداقل بسیاری از آنها چنین کارهایی انجام ندادند- اما با این وجود، وقتی قلب انسان آکنده از #حبدنیا است این نماز چه ارزشی دارد؟ این روزه چه ارزشی دارد؟ این خودداری از شرب خمر چه ارزشی دارد؟
📚 #شهیدسیدمحمدباقرصدر، بارقهها، ص۴۵
🆔 @shahidsadr
✅ روح المسجد في كل مکان
🔸 الإمام الشهيد السيد محمد باقر الصدر:
حين نلاحظ العبادات المختلفة في الإسلام نجد فيها عنصر الشمول لجوانب الحياة المتنوّعة، فلم تختص العبادات بأشكالٍ معيّنةٍ من الشعائر، ولم تقتصر على الأعمال التي تجسّد مظاهر التعظيم للَّهسبحانه وتعالى فقط، كالركوع والسجود والذكر والدعاء، بل امتدّت إلى كلّ قطاعات النشاط الإنساني.
فالجهاد عبادة وهو نشاط اجتماعي، والزكاة عبادة وهي نشاط اجتماعي مالي، والخمس عبادة وهو نشاط اجتماعي مالي أيضاً، والصيام عبادة وهو نظام غذائي، والوضوء والغسل عبادتان، وهما لونان من تنظيف الجسد.
وهذا الشمول في العبادة يعبّر عن اتّجاهٍ عامٍّ في التربية الإسلامية يستهدف أن يربط الإنسان في كلّ أعماله ونشاطاته باللَّه تعالى، ويحوّل كلّ ما يقوم به من جهدٍ صالحٍ إلى عبادةٍ مهما كان حقله ونوعه، ومن أجل إيجاد الأساس الثابت لهذا الاتّجاه وُزّعت العبادات الثابتة على الحقول المختلفة للنشاط الإنساني، تمهيداً إلى تمرين الإنسان على أن يسبغ روح العبادة على كلّ نشاطاته الصالحة، وروح المسجد على مكان عمله في المزرع أو المصنع أو المَتْجَر أو المكتب ما دام يعمل عملًا صالحاً من أجل اللَّه سبحانه وتعالى.
🔺 الفتاوی الواضحة، ص ٧٧١
🔹 قناة مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر:
🆔 @shahidsadr
✅ روح مسجد در همه جا
🔸 استاد شهید آیتالله سید محمد باقر صدر:
وقتی به عبادتهای گوناگون در دین اسلام مینگریم، در آنها عنصر جامعیت و دربرگرفتن جنبههای مختلف زندگی را مشاهده میکنیم. عبادات در اسلام به اشکال خاصی از شعائر دینی منحصر نشدهاند و تنها در اعمالی مانند رکوع و سجود و ذکر و دعا که جلوههای تعظیم خداوند متعال را به نمایش میگذارند، محدود نگشتهاند؛ بلکه به همه بخشهای فعالیت انسانی گسترش یافتهاند.
برای نمونه: جهاد، یک عبادت است درحالیکه فعالیتی اجتماعی است؛ زکات عبادت است، حالآنکه فعالیتی اجتماعی ـ مالی است، خمس نیز عبادتی است که درعینحال فعالیتی اجتماعی ـ مالی است؛ روزه عبادت است و همزمان یک نظام غذایی است؛ وضو و غسل عبادتاند و ضمناً دو شکل نظافت بدن هستند.
این جامعیت در عبادت، یک رویکرد کلی در تربیت اسلامی را نشان میدهد که هدف آن، این است که همه اعمال و فعالیتهای انسان را با خداوند متعال پیوند بدهد و هر گونه تلاش صالح او را در هر عرصهای به عبادت تبدیل کند. برای اینکه پایه ثابت این رویکرد بنیان نهاده شود، عبادات غیرقابلتغییر، در جنبههای گوناگون فعالیت انسانی تقسیم شدهاند تا زمینهای باشند برای تمرین دادن انسان بر این که روح عبادت را به همه فعالیتهای شایسته خود ببخشد و تا وقتی مشغول انجام عملی صالح برای خداوند متعال است، روح مسجد را به مکان فعالیت خود در مزرعه یا کارخانه یا مغازه یا دفتر، بدمد.
🔺 ر.ک: الفتاوی الواضحة (رساله عملیه شهید صدر)، ص ۷۷۱.
🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
💠 لمصالح الإسلام والمسلمین فحسب..
وأتذكر أنّ السيد الشهيد حينما كان يؤمّ المصلّين في الحسينيّة الشوشتريّة تخلّف يوماً عن الحضور، فطلب المصلّون من سماحة آية الله الشهد السيد محمد ابن المرحوم السيد محمد صادق الصدر (قدس سرهما) - وهو معروف بالفضل والتقوى - أن يتقدّمهم للصلاة جماعة، فصلّى بهم الظهر والعصر بعد إصرار وإلحاح شديدين من قبلهم، ولمّا بلغ السيد الشهيد ذلك تأثّر تأثّراً بالغاً، فأرسل إليه أن يحضر وعندها عاتبه وطلب منه أن لا يكرر ذلك في المستقبل مهما كانت الأسباب.
وكان السبب في ذلك- على رغم علمه بأنّ حفيد عمّه أهلٌ، ومحلّ لإمامة الجماعة- أنّه تعارف لدى قسم من أئمّة الجمااعة الاستعانة في غيابهم بنائب عنهم يختار من أقربائهم أو أصحابهم، لا لنكتة موضوعيّة، بل لأنّه من أقربائه أو أصحابه، فقد يُحمل ما وقع من صلاة حفيد العمّ في نظر الناس غير المطّلعين على حقيقة الأمر على هذا المحمل، في حين أنّه لابدّ من كسر هذه العادة، وحصر إمامة الجماعة في إطار موضوعىّ صحيح، وتحت مقياس دقيق تلحظ فيه مصالح الإسلام والمسلمين، زائداً على الشرائط الأوّليّة الفقهيّة لإمامة الجماعة، فلهذا منع حفيد العمّ عن هذا العمل مادام قابلًا في نظر الناس لتفسير غير صحيح على رغم علمه بتحقيق الشرائط والمصالح فيه.
🔸انظر: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج٢، ص ٥٠٢
🔹 قناة مركز الأبحاث والدراسات التخصصیة للشهید الصدر:
🆔 @shahidsadr
💠 تنها بر اساس منافع اسلام و مسلمین...
شهید صدر در دورانی که در حسینیه شوشتریها امام جماعت بود، یک روز به حسینیه نیامد. آن روز نمازگزاران از آیتالله شهید سید محمد فرزند مرحوم سید محمدصادق صدر ـ که به فضل و تقوا مشهور بود ـ خواستند پیشنماز آنها شود. او نیز به خاطر اصرار و پافشاری زیاد مردم قبول کرد و نماز ظهر و عصر به امامت ایشان اقامه شد. وقتی این خبر به شهید صدر رسید به شدت ناراحت شد و سید محمد را احضار و او را سرزنش کرد و از او خواست دیگر تحت هیچ شرایطی این کار را تکرار نکند.
شهید صدر با وجود اینکه میدانست نوۀ عمویش شایستگیهای لازم را دارد و برای امامت جماعت مناسب است، او را از این کار منع کرد؛ زیرا در میان برخی امامان جماعات مرسوم بود که در غیاب خود نائبی از نزدیکان یا دوستانشان انتخاب میکردند و این انتخاب هم بر اساس مبانی و معیارهای دینی نبود، بلکه تنها بدین علت بود که آن فرد از نزدیکان یا دوستان امام جماعت بود. از این رو احتمال داشت این نیابت سید محمد صدر که نوۀ عموی شهید بود نیز در نظر مردمی که از حقیقت ماجرا مطلع نبودند، بر اساس همان رویه تفسیر شود. اما شهید صدر باور داشت که باید این رویه و عادت از بین برود و امام جماعت علاوه بر شرایط اولیه فقهی، در چارچوبی صحیح و عاری از معیارها و انگیزههای شخصی منحصر شود و بر اساس ضابطهای دقیق و با توجه به منافع اسلام و مسلمین، تعیین گردد. به همین خاطر نوۀ عمویش را تا زمانی که امکان داشت نیابت او در در نگاه مردم به شکلی نادرست تفسیر شود، از انجام این عمل منع کرد، با اینکه او شرایط فقهی این کار را داشت.
🔸 بنگرید به: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج۲، ص ۵۰۲
🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
✅ في مواجهة المحن
🔻 الأستاذ الشهيد السيد محمدباقر الصدر:
اختبار نفوسنا- ونحن نواجه محنة- واختبار مشاعرنا تجاه المحنة بعد وقوعها، واختبار أعمالنا التمهيديّة التي مهّدت لهذه المحنة ... هذا الاختبار عمل ضروري آنيٌّ. يجب أن لا ننشغل بالألم أو بالانفعالات العاطفيّة عن حساب مرير من هذا القبيل. ونحن كيف يمكن أن نترقّب فرجاً من اللَّه، أن نترقّب رحمةً من اللَّه تعالى إذا كنّا لا نتفاعل مع النُّذُر التي يريد اللَّه تبارك وتعالى أن يميّز فيها الخبيث من الطيّب، ويريد بها أن يفتح أمامنا أبواب التوبة من جديد وأبواب التطهير من جديد. اوّل الشروط أن نرجو من اللَّه تعالى رجاءً حقيقيّاً، أن نرجو منه الرحمة والإمداد والعون على الصبر والثبات ومواصلة الخطّ، أوّل شروط ذلك أن نتجاوب مع هذه النُّذُر ونعيش مع اللَّه لنقرأ من جديد صفحات حياتنا وأعمالنا وما قدّمنا وما أخّرنا.
🔸 ومضات، ص ٤٢٤
🔹 قناة مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر:
🆔 @shahidsadr
✅ در مواجهه با بلا
🔻 استاد شهید آیتالله سید محمد باقر صدر:
... وقتى با بلا روبهرو مىشويم، بررسى جنبه شخصى بلا، يک كار ضرورى و فورى است؛ يعنى اينكه خودمان را بيازماييم، احساسمان را نسبت به اين بلا بعد از وقوع آن بسنجيم و كارهايمان را كه زمينهساز وقوع آن بوده است بررسى كنيم. نبايد اندوه و واكنشهاى عاطفى، ما را از این حسابرسى سخت، بازدارد.
چگونه ممكن است كه از خداوند متعال توقع فرج و گشايش داشته باشيم، چگونه ممكن است كه از خداوند متعال انتظار رحمت داشته باشيم، درحالیكه از هشدارهاى خداوند متعال (بلاها)، متأثر نمىشويم؛ هشدارهايى كه خداوند متعال مىخواهد بهوسيله آنها ناپاكى را از پاكى جدا كند و بار ديگر درهاى توبه و تطهير را پيش روى ما بگشايد. اولين شرط اينكه به صورت حقيقى از خداوند متعال، رحمت و امداد و ياريش را براى صبر و استوارى و ادامه مسير طلب كنيم - اولين شرط اين طلب حقيقى - اين است كه در برابر اين هشدارها واكنش نشان بدهيم و با خدا زندگى كنيم و بار ديگر صفحات زندگى و اعمالمان و آنچه انجام دادهايم و خواهيم داد را بررسى كنيم.
🔸 بارقهها، ص ۴۶۶
🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
❇️ سأکون آخر من یشتري
استشهد رضوان الله عليه وهو لا يملك دارا ولا عقارا، ولم أره يفكر إلا بشراء مقبرة له ولطلابه وسوف أتحدث عنها.
لقد شهدت عدّة عروض قدّمت له لشراء دار له من أموال خاصّة وليست حقوقا شرعيّة، ومن ذلك عرض تقدّم به تاجر من أهل البصرة، وكان محبا للسيد الشهيد فقد علم بأن دارا تقع إلى جانب منزل السيد الشهيد معروضة للبيع فحاول شراءها وأخبره بأن مال الشراء مال شخصي وليس حقوقا شرعيّة، فرفض السيد الشهيد قبول هذا العرض وقال له:
(إذا اشتريت هذه الدار فإني سوف اوقفها لسكن الطلاب ولن أسكنها أبداً).
فقال المتبرّع: أريدها دارا خاصّة لكم.
فقال السيد الشهيد:
(أنا لن أمتلك دارا حتّى يتمكّن كلّ طلبة من شراء دور لهم، وحينئذ سأكون آخر من يشتري).
🔸 ذکریات الشیخ محمدرضا النعماني، شهيد الأمة و شاهدها، ج١، ص٢١٣.
#الذكريات
#السيرة_الأخلاقية
#الزهد
#مواسات
🔹 قناة مركز الأبحاث والدراسات التخصصیة للشهید الصدر:
🆔 @shahidsadr
💠 من بعد از همه میخرم
🔹 شیخ محمدرضا نعمانی، از همراهان شهید صدر:
شهید صدر درحالی شهید شد که هیچ خانه و ملکی نداشت. من در طول این مدت ندیدم که به فکر خرید ملکی برای خودش باشد، مگر ماجرای خرید مقبره برای خودش و شاگردانش که آن را هم تعریف خواهم کرد.
من شخصاً بارها شاهد بودم که افراد گوناگون از شهید صدر درخواست میکردند که اجازه بدهد آنها از اموال شخصی خودشان و نه از وجوه شرعی، برای ایشان خانه بخرند. یکی از این پیشنهادها از طرف تاجری بصری که از علاقهمندان شهید صدر بود به ایشان داده شد. او متوجه شد خانه کنار منزل شهید صدر به فروش گذاشته شده و تصمیم داشت آن را برای شهید صدر بخرد و به او اطلاع داد که پول خرید خانه را از دارایی شخصی خودش پرداخت میکند، نه از وجوه شرعی، اما شهید صدر این پیشنهاد را نپذیرفت و گفت: «اگر این خانه را بخری من آن را برای سکونت طلاب وقف میکنم و هیچ وقت خودم در آن زندگی نخواهم کرد». شخصی که داوطلب خرید خانه شده بود، گفت: «من میخواهم خودتان آنجا زندگی کنید». شهید صدر جواب داد: «من تا وقتی همه طلبهها خانه نخریدهاند، خانه نمیخرم. وقتی همه طلبهها خانهدار شدند، من آخرین کسی هستم که اقدام به خرید خانه میکند».
🔸 شهيد الأمة و شاهدها، ج١، ص٢١٣.
#خاطرات
#سیره_اخلاقی
#زهد
#مواسات
🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر
🆔 @shahidsadr