⚡️طلب علم چه فایدهای دارد
🪶متن حدیث
اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعْدٍ رَفَعَهُ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَوْ يَعْلَمُ اَلنَّاسُ مَا فِي طَلَبِ اَلْعِلْمِ لَطَلَبُوهُ وَ لَوْ بِسَفْكِ اَلْمُهَجِ وَ خَوْضِ اَللُّجَجِ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَوْحَى إِلَى دَانِيَالَ أَنَّ أَمْقَتَ عَبِيدِي إِلَيَّ اَلْجَاهِلُ اَلْمُسْتَخِفُّ بِحَقِّ أَهْلِ اَلْعِلْمِ اَلتَّارِكُ لِلاِقْتِدَاءِ بِهِمْ وَ أَنَّ أَحَبَّ عَبِيدِي إِلَيَّ اَلتَّقِيُّ اَلطَّالِبُ لِلثَّوَابِ اَلْجَزِيلِ اَللاَّزِمُ لِلْعُلَمَاءِ اَلتَّابِعُ لِلْحُلَمَاءِ اَلْقَابِلُ عَنِ اَلْحُكَمَاءِ .
🪶ترجمه حدیث
امام چهارم عليه السلام فرمود: اگر مردم بدانند در طلب علم چه فايدهايست آن را ميطلبند اگر چه با ريختن خون دل و فرورفتن در گردابها باشد. خداوند تبارك و تعالى بدانيال وحى فرمود كه: منفور ترين بندگانم نزد من نادانى است كه حق علماء را سبك شمرد و پيروى ايشان نكند و محبوبترين بندگانم پرهيزكاريست كه طالب ثواب بزرگ و ملازم علماء و پيرو خويشتنداران و پذيرنده حكما باشد.
📖 منبع و سند حدیث
نشانی: الکافي ج ۱، ص ۳۵
عنوان باب: الجزء الأول > كِتَابُ فَضْلِ اَلْعِلْمِ > بَابُ ثَوَابِ اَلْعَالِمِ وَ اَلْمُتَعَلِّمِ
محمد بن يعقوب کلینی از حسین بن محمد
ازعلی بن محمد از ابی حمزه از
امام سجاد علیه السلام
#از_امام_بپرس
#حق_همیشه_با_علیست
https://eitaa.com/shahnajaf110
⚡️کسانی که فهم دين ندارند
🪶متن حدیث
أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَسَّانَ عَنْ إِدْرِيسَ بْنِ اَلْحَسَنِ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ اَلْكِنْدِيِّ عَنْ بَشِيرٍ اَلدَّهَّانِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لاَ خَيْرَ فِيمَنْ لاَ يَتَفَقَّهُ مِنْ أَصْحَابِنَا يَا بَشِيرُ إِنَّ اَلرَّجُلَ مِنْهُمْ إِذَا لَمْ يَسْتَغْنِ بِفِقْهِهِ اِحْتَاجَ إِلَيْهِمْ فَإِذَا اِحْتَاجَ إِلَيْهِمْ أَدْخَلُوهُ فِي بَابِ ضَلاَلَتِهِمْ وَ هُوَ لاَ يَعْلَمُ .
🪶ترجمه حدیث
حضرت صادق عليه السلام به بشير فرمود: هر يك از اصحاب ما كه فهم دين ندارد خيرى ندارد، اى بشير هر مردى از ايشان كه از نظر فهم دين بىنياز نباشد بديگران نياز پيدا ميكند و چون بآنها نيازمند شد او را در گمراهى خويش وارد كنند و او نفهمد.
📖 منبع و سند حدیث
: الکافي ج ۱، ص ۳۳
عنوان باب: الجزء الأول > كِتَابُ فَضْلِ اَلْعِلْمِ > بَابُ صِفَةِ اَلْعِلْمِ وَ فَضْلِهِ وَ فَضْلِ اَلْعُلَمَاءِ
محمد بن يعقوب کلینی از احمد بن ادریس
از محمد بن حسان از ادریس بن حسین
از ابی اسحاق الکندی از بشير آمدهاند
از امام صادق علیه السلام
#از_امام_بپرس
#حق_همیشه_با_علیست
https://eitaa.com/shahnajaf110
⚡️مرگ مومن
🪶متن حدیث
أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا مِنْ أَحَدٍ يَمُوتُ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ أَحَبَّ إِلَى إِبْلِيسَ مِنْ مَوْتِ فَقِيهٍ .
🪶ترجمه حدیث
امام صادق عليه السلام فرمود: مرگ هيچ يك از مؤمنين نزد شيطان محبوبتر از مرگ عالم نيست.
📖منبع و سند حدیث
الکافي ج ۱، ص ۳۸
عنوان باب: الجزء الأول > كِتَابُ فَضْلِ اَلْعِلْمِ > بَابُ فَقْدِ اَلْعُلَمَاءِ
قائل: امام ص
محمد بن يعقوب کلینی از محمد بن یحیی از احمد بن محمد از ابن محبوب از
ابی ایوب الخراز از سلیمان بن خالد از
امام صادق علیه السلام
#از_امام_بپرس
#حق_همیشه_با_علیست
https://eitaa.com/shahnajaf110
⚡️گفتگو با عالم
🪶متن حدیث
أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مُحَادَثَةُ اَلْعَالِمِ عَلَى اَلْمَزَابِلِ خَيْرٌ مِنْ مُحَادَثَةِ اَلْجَاهِلِ عَلَى اَلزَّرَابِيِّ .
🪶ترجمه حدیث
موسى بن جعفر عليهما السلام فرمود: گفتگوى با عالم در خاكروبه بهتر از گفتگوى با جاهل است روى تشكها.
📖منبع و سند حدیث
الکافي ج ۱، ص ۳۹
عنوان باب: الجزء الأول > كِتَابُ فَضْلِ اَلْعِلْمِ > بَابُ مُجَالَسَةِ اَلْعُلَمَاءِ وَ صُحْبَتِهِمْ
محمد بن يعقوب کلینی از علی بن ابراهیم از ابراهیم بن هاشم از ابن محبوب از درست بن ابی منصور
از ابراهیم بن ابد الحمید از امام کاظم علیه السلام
#از_امام_بپرس
#حق_همیشه_با_علیست
https://eitaa.com/shahnajaf110
⚡️چرا معجزات پیامبران متفاوت بوده است
🪶متن حدیث
اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلسَّيَّارِيِّ عَنْ أَبِي يَعْقُوبَ اَلْبَغْدَادِيِّ قَالَ: قَالَ اِبْنُ اَلسِّكِّيتِ لِأَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِمَا ذَا بَعَثَ اَللَّهُ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِالْعَصَا وَ يَدِهِ اَلْبَيْضَاءِ وَ آلَةِ اَلسِّحْرِ وَ بَعَثَ عِيسَى بِآلَةِ اَلطِّبِّ وَ بَعَثَ مُحَمَّداً صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَلَى جَمِيعِ اَلْأَنْبِيَاءِ بِالْكَلاَمِ وَ اَلْخُطَبِ فَقَالَ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ اَللَّهَ لَمَّا بَعَثَ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانَ اَلْغَالِبُ عَلَى أَهْلِ عَصْرِهِ اَلسِّحْرَ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ بِمَا لَمْ يَكُنْ فِي وُسْعِهِمْ مِثْلُهُ وَ مَا أَبْطَلَ بِهِ سِحْرَهُمْ وَ أَثْبَتَ بِهِ اَلْحُجَّةَ عَلَيْهِمْ وَ إِنَّ اَللَّهَ بَعَثَ عِيسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي وَقْتٍ قَدْ ظَهَرَتْ فِيهِ اَلزَّمَانَاتُ وَ اِحْتَاجَ اَلنَّاسُ إِلَى اَلطِّبِّ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ بِمَا لَمْ يَكُنْ عِنْدَهُمْ مِثْلُهُ وَ بِمَا أَحْيَا لَهُمُ اَلْمَوْتَى وَ أَبْرَأَ اَلْأَكْمَهَ وَ اَلْأَبْرَصَ بِإِذْنِ اَللَّهِ وَ أَثْبَتَ بِهِ اَلْحُجَّةَ عَلَيْهِمْ وَ إِنَّ اَللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي وَقْتٍ كَانَ اَلْغَالِبُ عَلَى أَهْلِ عَصْرِهِ اَلْخُطَبَ وَ اَلْكَلاَمَ وَ أَظُنُّهُ قَالَ اَلشِّعْرَ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ مِنْ مَوَاعِظِهِ وَ حِكَمِهِ مَا أَبْطَلَ بِهِ قَوْلَهُمْ وَ أَثْبَتَ بِهِ اَلْحُجَّةَ عَلَيْهِمْ قَالَ فَقَالَ اِبْنُ اَلسِّكِّيتِ تَاللَّهِ مَا رَأَيْتُ مِثْلَكَ قَطُّ فَمَا اَلْحُجَّةُ عَلَى اَلْخَلْقِ اَلْيَوْمَ قَالَ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلْعَقْلُ يُعْرَفُ بِهِ اَلصَّادِقُ عَلَى اَللَّهِ فَيُصَدِّقُهُ وَ اَلْكَاذِبُ عَلَى اَللَّهِ فَيُكَذِّبُهُ قَالَ فَقَالَ اِبْنُ اَلسِّكِّيتِ هَذَا وَ اَللَّهِ هُوَ اَلْجَوَابُ
🪶ترجمه حدیث
ابن سكيت گويد بامام دهم عليه السّلام عرض كردم: چرا خدا حضرت موسى را با وسيله عصا و يد و بيضا و ابزار ابطال جادو فرستاد و حضرت عيسى را با وسيله طبابت و حضرت محمد را - كه بر او و خاندانش و پيمبران درود باد - بوسيله كلام و سخنرانى حضرت فرمود: چون خدا موسى عليه السّلام را مبعوث كرد جادوگرى بر مردم آن زمان غلبه داشت پس او از طرف خدا چيزى آورد كه مانندش از توانائى آنها خارج بود و بوسيله آن جادوى آنها را باطل ساخت و حجت را برايشان ثابت كرد و عيسى عليه السّلام را در زمانى فرستاد كه فلج و زمينگيرى زياد شده بود و مردم نياز بطب داشتند پس او از جانب خدا چيزى آورد كه مانندش را نداشتند پس باجازه خدا مردگان را زنده كرد و كور مادرزاد و پيس را درمان نمود و حجت را برايشان ثابت كرد. و حضرت محمد (صلّى الله عليه و آله) را در زمانى فرستاد كه خطبهخوانى و سخنورى - بگمانم شعر را هم فرمود - زياد شده بود، پس آن حضرت از طرف خدا پندها و دستوراتى شيوا آورد كه گفتار آنها را باطل كرد و حجت را برايشان تمام نمود. ابن سكيت گفت بخدا هرگز مانند ترا نديدم بفرمائيد در اين زمان حجت خدا بر مردم چيست فرمود: عقلست كه بوسيله آن امام راستگو را ميشناسد و تصديقش ميكند و دروغگو را ميشناسد و تكذيبش مينمايد. ابن سكيت گفت بخدا جواب درست همين است.
📖منبع و سند حدیث
الکافي ج ۱، ص ۲۴
عنوان باب: الجزء الأول > كِتَابُ اَلْعَقْلِ وَ اَلْجَهْلِ
محمد بن يعقوب کلینی از حسین بن محمد احمد بن محمد السیاری از ابی يعقوب البغدادی از ابن سکیت از امام هادی عليه السّلام
#از_امام_بپرس
#حق_همیشه_با_علیست
https://eitaa.com/shahnajaf110
هدایت شده از مهدی موعود
⚡️کمترین حد خداشناسی
🪶متن حدیث
عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ طَاهِرِ بْنِ حَاتِمٍ فِي حَالِ اِسْتِقَامَتِهِ أَنَّهُ كَتَبَ إِلَى اَلرَّجُلِ : مَا اَلَّذِي لاَ يُجْتَزَأُ فِي مَعْرِفَةِ اَلْخَالِقِ بِدُونِهِ فَكَتَبَ إِلَيْهِ لَمْ يَزَلْ عَالِماً وَ سَامِعاً وَ بَصِيراً وَ هُوَ اَلْفَعَّالُ لِمَا يُرِيدُ وَ سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلَّذِي لاَ يُجْتَزَأُ بِدُونِ ذَلِكَ مِنْ مَعْرِفَةِ اَلْخَالِقِ فَقَالَ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ لاَ يُشْبِهُهُ شَيْءٌ لَمْ يَزَلْ عَالِماً سَمِيعاً بَصِيراً .
🪶ترجمه حدیث
طاهر بن حاتم در زمانى كه عقيده درست داشت (و غالى نشده بود) بامام نوشت: در خداشناسى مقدارى كه بكمتر از آن اكتفا نشود چيست؟ حضرت باو نوشت، اينكه خدا هميشه دانا و شنوا و بيناست، آنچه خواهد انجام دهد. و حضرت ابو جعفر عليه السلام را پرسيدند از مقدارى كه در خداشناسى بكمتر از آن اكتفا نشود، فرمود: اينكه چيزى مانند و شبيه او نيست، هميشه دانا و شنوا و بيناست.
📖منبع و سند حدیث
الکافي ج ۱، ص ۸۶
عنوان باب: الجزء الأول > كِتَابُ اَلتَّوْحِيدِ > بَابُ أَدْنَى اَلْمَعْرِفَةِ
محمد بن يعقوب کلینی از علی بن محمد
از سهل بن زیاد از طاهر بن حاتم از امام هادی عليه السّلام از امام جواد علیه السلام
#از_امام_بپرس
#حق_همیشه_با_علیست
https://eitaa.com/shahnajaf110
⚡️روش اعتماد به حدیث
🪶متن حدیث
سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اِخْتِلاَفِ اَلْحَدِيثِ يَرْوِيهِ مَنْ نَثِقُ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ لاَ نَثِقُ بِهِ قَالَ إِذَا وَرَدَ عَلَيْكُمْ حَدِيثٌ
فَوَجَدْتُمْ لَهُ شَاهِداً مِنْ كِتَابِ اَللَّهِ أَوْ مِنْ قَوْلِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ إِلاَّ فَالَّذِي جَاءَكُمْ بِهِ أَوْلَى بِهِ .
🪶ترجمه حدیث
ابن ابى يعفور گويد از امام صادق عليه السلام پرسيدم در باره اختلاف حديث كه آن را روايت كند كسى كه باو اعتماد داريم و كسى كه باو اعتماد نداريم (و در مضمون مختلف باشند) فرمود: چون حديثى بشما رسيد و از قرآن يا قول پيغمبر (صلّى الله عليه و آله) گواهى بر آن يافتيد اخذش كنيد و گر نه براى آورندهاش سزاوارتر است.(شما نپذيريد و بكسى كه نقل ميكند برگردانيد).
📖 منبع و سند حدیث
الکافي ج ۱، ص ۶۹
عنوان باب: الجزء الأول > كِتَابُ فَضْلِ اَلْعِلْمِ > بَابُ اَلْأَخْذِ بِالسُّنَّةِ وَ شَوَاهِدِ اَلْكِتَابِ
محمد بن يعقوب کلینی از محمد بن یحیی از عبدالله بن محمد از علی بن الحکم از ابان بن عثمان از عبدالله بن ابی یفور از امام صادق علیه السلام
#از_امام_بپرس
#حق_همیشه_با_علیست
https://eitaa.com/shahnajaf110