دلیل اشاعره برای اعتقادشان به قراردادی بودن خوب و بد این بود که...⁉️
آنها می خواستند خداوند مجبور نباشد. از نظر آنان این که خداوند مجبور باشد، فقط کارهای خوب انجام دهد نوعی محدودیت برای خدا محسوب می شد در حالی که خدای قادر نامحدود باید بتواند هرکاری می خواهد انجام دهد حتی اگر آن کار نابود کردن تمام هستی باشد.
⚠️ با توجه به روایات فراوان امامان شیعه، و از نظر حکمت و فلسفه شیعی و ایرانی که فردوسی میراث دار و تقویت کننده هردوی آنهاست، آفرینش بدی نه تنها برخاسته از قدرت نیست بلکه نشانه ضعف است.
دیدیم که از نگاه او قدرت تخریبگر، در واقع قدرت نیست، بلکه نیستی و کاستی است. بنابراین، قادر نامحدود یا همان دانای توانا، قدرت بی نهایتش را در آفرینش جهان خوبی ها به نمایش می گذارد. ✅️ در واقع، خداوند دقیقا به دلیل این که قادر نامحدود است کار خوب، عادلانه و به تعبیر او «هنرمندانه» انجام می دهد.
🔴 توانایی بی کران خداوند در این نمود دارد که او هیچ هنری را در آفرینش پنهان نمی کند و هر چه خیر و خوبی است می آفریند:
چو دانا توانا بد و دادگر
از ایرا نکرد ایچ پنهان هنر
#شاهنامه
#فردوسی
#شهرنامه
#فلسفه_خلقت
بامعرفی شهرنامه به دیگران در این حرکت سهیم باشید👇
🆔 @shahr_naame
💎 انسان: کلید بندهای آفرینش
روایت فردوسی از آفرینش پس از سه مرحله عناصر و جمادات، گیاهان و جانوران به مهمترین بخش آن یعنی آفرینش انسان می رسد. از نظر فردوسی، انسان به واسطه خرد و عقل، کلید بندهای آفرینش است.
گویی آفرینش بدون انسان با تمام عظمتی که دارد، بی معنا و پوچ است:
چو زین بگذری مردم آمد پدید
شد این بندها را سراسر کلید
⚠️ واژه «مردم» در این بیت، اسم جمع نیست بلکه مفرد است و در معنای «انسان» به کار رفته است.
🔸️ برای دیدن تفصیل این ماجرا قسمت چهارم را ببینید:
https://www.aparat.com/v/bm9yt
#شاهنامه
#فردوسی
#شهرنامه
#فلسفه_خلقت
بامعرفی شهرنامه به دیگران در این حرکت سهیم باشید👇
🆔 @shahr_naame
از جمادی مردم و نامی شدم...
📖 داستان خلقت در شاهنامه، از عناصر و جمادات آغاز می شود که پویایی ندارند، سپس به گیاهان و رستنیها می رسد که هرچند بر جای خود ایستاده اند اما رشد و زایش دارند. پس از آن آفرینش پویاتر می شود و نوبت به جانوران می رسد که پویا هستند اما هوشمند و گویا نیستند. سرانجام نوبت به آدمی می رسد که گویایی و خرد را در پهنه هستی به ظهور می رساند.
🔴 گویی مولوی در ابیات مشهور زیر که روایت خلقت انسان است از شاهنامه الهام گرفته است:
از جمادی مردم و نامی شدم
وز نما مُردم به حیوان سر زدم
مُردم از حیوانی و «آدم» شدم
پس چه ترسم کی ز مُردن کم شدم؟
⚠️ نامی در ابیات بالا از «نمو» یا همان «نما» می آید و به معنای رستنی یا همان گیاه است.
در قسمت چهارم به روایت خلقت انسان می رسیم. این ماجرای جذاب را ببینید:
https://www.aparat.com/v/bm9yt
#شاهنامه
#فردوسی
#شهرنامه
بامعرفی شهرنامه به دیگران در این حرکت سهیم باشید👇
🆔 @shahr_naame
حکیم فردوسی و عبور از نومینالیسم‼️
🔹️نومینالیستها یا «اسم گرایان» مفاهیم کلی همچون «انسان» را صرفا یک «اسم» می دانند که برای نشانه گذاری ذهنی پدید آمده اند. از منظر نومینالیسم، هر انسان یک حقیقت و مفهوم جداگانه با دیگر انسانها دارد. ذهن برای گذران امور بر این حقایق مختلف، یک اسم واحد می گذارد که بتواند برای امور زندگی از آدمهای مختلف، نشانی داشته باشد. مفهوم واحد انسان، از این نظر چیزی شبیه به نام گذاری قفسه های مختلف کتابهاست.
🔸️فردوسی با این نظریه به شدت مخالف است و معتقد است، «انسان» یا «مردم» یک معنای واحد دارد که بر تمامی انسان ها صادق است و بالاتر از آن این معنای واحد برگرفته از حقیقتی مشترک و ارزشمند است که در نوع انسان وجود دارد.
این حقیقت را می توان «انسانیت» یا «مردمی» نامید:
ز راه خرد بنگری اندکی
که مردم به معنی چه باشد: یکی
مگر مردمی خیره خوانی همی
جز این را نشانی ندانی همی
🔸️ابن سینا فیلسوف بزرگ، در فصل اول از نمط چهارم کتاب اشارات و تنبیهات، همین بیت فردوسی را به زبانی فلسفی این چنین بیان می کند:
بر موجودات مثل انسان، گاهی نامی واحد گفته می شود که فقط اشتراک لفظی نیست، بلکه به یک معنای واحد اشاره می کند که آن معنای واحد در افراد مختلف انسان مثل زید و عمرو نشان از وجود یک حقیقت واحد موجود دارد.
#شاهنامه
#فردوسی
#شهرنامه
بامعرفی شهرنامه به دیگران در این حرکت سهیم باشید👇
🆔 @shahr_naame
شاه بیت شاهنامه در روایت انسان
یکی از درخشان ترین ابیات ادبیات کهن پارسی درباره چیستی حقیقت انسان، بیت زیر از فردوسی است:
نخستین فکرت، پسین شمار
تویی! خویشتن را به بازی مدار
درباره این بیت در #قسمت_چهارم سخن گفتیم و آن را توضیح دادیم و نشان دادیم که بنابر این بیت و ساختار کلی ابیات مقدمه شاهنامه، انسان غایت آفرینش و گل سرسبد آفرینش است. گویی تمام کائنات، کار کرده اند تا به انسان برسند.😍
🔴 این بیت را به گونه ای لطیف تر از آن چه ما در شهرنامه گفتیم، نیز می توان فهمید.
بر اساس این تفسیر دوم، منظور از فکرت، اندیشه خداوند است. بنابراین، آن چه که خداوند نخست در اندیشه آورد انسان بود و سپس به خاطر آن دیگر عناصر هستی را آفرید. از این رو انسان پس از دیگر مخلوقات پای به صحنه هستی گذاشت و آخرینِ شمار شد.
✅️ به هر روی چه تفسیر اول درست باشد و چه تفسیر دوم، نتیجه یکی است. آدمی، غایت خلقت است، پس اگر تو، خودت را به بازی بگیری و بیهوده زندگی کنی، کل آفرینش را به سخره و بازی گرفته ای.
ملاصدرا فیلسوف بزرگ مسلمان، همین سخن فردوسی را به عنوان قاعده ای فلسفی، اثبات کرده و بر اساس حرکت جوهری بر آن استدلال آورده است. قاعده ملاصدرا از این قرار است که: هر آن چه که از نظر زمانی و شمار مقدم و جلوتر است از نظر شرف و مرتبه، موخر و عقب تر است (کل ما هو اقدم بالزمان فهو آخر بالرتبة و الشرف).
نتیجه ⬅️ آن است که موجودی که پسین شمار باشد، شریف ترین است و این همان معنای سخن فردوسی است.
⚜️ ملاصدرا، فردوسی را با لقب «قدوسی» یاد می کند و او را یکی از بزرگترین عارفان و فیلسوفان می داند. بعید نیست که این قاعده را از او الهام گرفته باشد.
#شاهنامه
#فردوسی
#شهرنامه
بامعرفی شهرنامه به دیگران در این حرکت سهیم باشید👇
🆔 @shahr_naame
📊لطفا در نظرسنجی زیر شرکت کنید و میزان رضایت خود را از کانال و برنامه شهرنامه تا به اینجای کار اعلام کنید:
https://EitaaBot.ir/poll/7e65?eitaafly
30.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فردوسی چگونه داستانهای کهن ایرانی را به نظم در آورد⁉️
فردوسی در سرآغاز شاهنامه، این ماجرای شنیدنی را در ابیاتی توضیح می دهد. دیدن این ویدیوی جذاب و آموزنده را به همه توصیه می کنم.
البته عنوان ویدیو چندان برازنده نیست. بهتر بود عنوانی با این مضمون انتخاب می کردند: سیر تدوین شاهنامه
#شاهنامه
#فردوسی
#شهرنامه
بامعرفی شهرنامه به دیگران در این حرکت سهیم باشید👇
🆔 @shahr_naame
داستانهای شاهنامه را چگونه بخوانیم؟🤔
⁉️ اگر علاقهای به شاهنامه داشته باشیم، بعید نیست که تا کنون با این سوال مواجه شده باشیم که داستانهای شاهنامه چه ارزشی دارند؟
⁉️ آیا وجود وقایع خارق عادت در بعضی از آنها به معنای غیرواقعی بودن آنها نیست؟
⁉️اگر این داستانها منطبق با تاریخ نیستند، آیا نباید ((افسانه)) به شمار بروند؟ در این صورت چهچیزی را میتوانیم از این داستانها بیاموزیم؟
✅️ خلاصه پاسخ فردوسی به این سوالها را میتوان در این دو بیت از مقدمه شاهنامه مشاهده کرد:
تو این را دروغ و فَسانه مدان/به یکسان رَوِشن(۱) زمانه مدان
از آن هرچه اندر خورد با خرد(۲)/دگر بر ره رمز معنی بَرَد
فردوسی به ما میگوید نباید به این داستانها به عنوان افسانه نگاه کنیم زیرا
1️⃣ حالات انسانها و تمدنها در طول تاریخ تفاوت کردهاند و برخی از این امور غیرعادی را باید به حساب این تفاوتها گذاشت.ولی مهمتر از آن، فردوسی به میگوید که حتی اگر داستانی از شاهنامه با انتظارات عرفی ما سازگاری نداشته باشد ((بر ره رمز معنی برد)) یعنی این داستانها را باید تاویل کرد و معانی پشت پرده آنها را جستوجو کرد.
2️⃣ نکته دوم، رمز فهم داستانهای شاهنامه است و خود فردوسی هم چندین بار داستانها و شخصیتهایی را به این شکل تاویل کرده. برای مثال درباره فریدون میگوید:
فریدون فرخ فرشته نبود/ز مشک و ز عنبر سرشته نبود(۳)
به داد و دهش(۴) یافت آن نیکوی/تو داد و دهش کن فریدون توی(۵)
یا از سوی دیگر در توضیح دیوان میگوید:
تو مر دیو را مردم بد شناس/ کسی کو ندارد ز یزدان سپاس
هر آنکو گذشت از ره مردمی/ز دیوان شمر مشمرش زآدمی (۶)
🔴 بنابراین، شایسته است تنها به ظاهر داستانهای شاهنامه بسنده نکنیم بلکه در جستوجوی معنا و ((مغز)) آنها برآییم تا بتوانیم هویت و حکمت ایرانی را بهتر بشناسیم و از درسهای آن در زندگی خود استفاده کنیم.
توضیح ابیات👇👇
۱_ روش
۲_ هر بخشی از آن که با عقل عرفی ما سازگار باشد(که مشکلی ندارد و پذیرفتنی است)
۳_در آفرینش با من و تو فرقی نداشت
۴_عدالت و بخشندگی
۵_ اگر تو هم به عدالت و بخشندگی رو بیاوری مانند فریدون خواهی بود.
۶_تو دیو را انسانهای بدکار در نظر بگیر که شکر خدا را به جای نمیآورند. هرکسی که از راه انسانیت خارج شود، باید جزو دیوان حساب شود نه انسانها.
🖊نویسنده: محمد علایی
از همراهان کانال شهرنامه❤️🌷
#شاهنامه
#فردوسی
#شهرنامه
بامعرفی شهرنامه به دیگران در این حرکت سهیم باشید👇
🆔 @shahr_naame
10.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آنچه در قسمت پنجم شهرنامه خواهیم دید:
🔹مروری کوتاه بر نظام اساطیری ایران باستان
🔹اهورامزدا، اهریمن، مینو، گیتی، امشاسپندان، ایزدان و دیوان کیستند و چیستند؟
🔹مروری کوتاه بر داستان کیومرث در اساطیر و ادیان ایران باستان.
🔹کیومرث در اساطیر نمونه پیشین و متعالی انسان است.
🔹کیومرث در شاهنامه اولین شاه آدمیان است.
🔹در اساطیر، انسان با کیومرث آغاز می شود و در شاهنامه، شهر با کیومرث پدید می آید.
🔹آیا پدید آمدن شهر می تواند نسبتی با آغاز انسان داشته باشد؟
#شاهنامه
#فردوسی
#شهرنامه
بامعرفی شهرنامه به دیگران در این حرکت سهیم باشید👇
🆔 @shahr_naame
سلام و درود بر دوستان و همراهان گرامی کانال شهرنامه ❤️
در همین مدت کمی که کانال راه اندازی شده، بسیاری از دوستان به ما اظهار لطف داشتند و مایه دلگرمی و امیدواری ما شدند. دوستان دیگر هم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهاداتشون رو به صورت تفصیلی به ما بگن، حتما کمک بزرگی به پیش برد ما است.
اگر محتوای کانال و برنامه رو می پسندید و اون رو برای معرفی و ارتقای فرهنگ ایران زمین، مفید می بینید، حتما شهرنامه رو به دیگران معرفی کنید، پستهای کانال رو در گروههایی که صلاح می دونید بفرستید، در کانالهای آپارات و یوتیوب شهرنامه عضو بشین و ویدیوهای ما رو لایک کنید.🙏🙏🙏
#شاهنامه
#فردوسی
#شهرنامه
🆔 @shahr_naame
قسمت چهارم شهرنامه منتشر شد.
در تلاش بودیم مباحثی که در این قسمت صحبت شد را از زوایای دیگر بررسی کنیم و برای شما پوشش دهیم🌷
@shahr_naame
‼️ اگر هرکدام از درامدها را نخواندهاید یا قصد مرور دارید میتوانید روی لینک مدنظر کلیک کنید:
🔸️دعوتنامه کانال شهرنامه
🔹️دانای توانا و آنگاه هنر آفرینش (ویدیو قسمت چهارم)
🔸نبی (ص) و وصی (ع)
🔹️فردوسی و مدح حضرت علی (ع)
🔸چو دانا توانا بود دادگر/ از ایرا نکرد ایچ پنهان، هنر
🔹اندیشه عدلیه در شاهنامه
🔸دلیل اشاعره برای اعتقادشان به قراردادی بودن خوب و بد این بود که...؟
🔹انسان: کلید بندهای آفرینش
🔸از جمادی مردم و نامی شدم...
🔹حکیم فردوسی و عبور از نومینالیسم
🔸️شاه بیت شاهنامه در روایت انسان
🔹️ سیر تدوین شاهنامه
🔸️داستانهای شاهنامه را چگونه بخوانیم؟
🔹️آنچه در قسمت پنجم خواهیم دید
با معرفی شهرنامه به دیگران در این حرکت سهیم باشید 👇
🆔 @shahr_naame
نگاهی کلی به اساطیر ایران باستان و جایگاه کیومرث در آن
#قسمت_پنجم
✅ برای تماشای این قسمت از برنامه میتوانید به کانال آپارات ما از طریق این لینک مراجعه کنید👇
https://www.aparat.com/v/6sNTw
با معرفی شهرنامه به دیگران در این حرکت سهیم باشید 👇
🆔 @shahr_naame