eitaa logo
شهرنامه (تحلیل شاهنامه، مثنوی)
713 دنبال‌کننده
172 عکس
108 ویدیو
16 فایل
شهرنامه تنها نام یک برنامه رسانه ای نیست. حرکتی است برای بازخوانی نوین هویت ایرانی اسلامی؛ این کهن همیشه نو... ارتباط با ادمین🔻 @ghorbanighasem1367 کانال آپارات🔻 https://www.aparat.com/ghorbani_ghasem کانال تلگرام🔻 https://t.me/shahr_naame
مشاهده در ایتا
دانلود
آنچه در شهرنامه خواهیم دید: 🔹چرا در روایت اساطیری شاهنامه، در دورانهای ابتدایی، انسان به صورت مستقیم با دیوها می جنگد؟ 🔹ربط پیشرفت شهر و تمدن با حذف جدال مستقیم با دیو 🔹زبان نمادین اساطیر با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
قسمت دهم شهرنامه منتشر شد. در تلاش بودیم مباحثی که در این قسمت صحبت شد را از زوایای دیگر بررسی کنیم و برای شما پوشش دهیم🌷 @shahr_naame ‼️ اگر هرکدام از درامدها را نخوانده‌اید یا قصد مرور دارید می‌توانید روی لینک مدنظر کلیک کنید: 🔹️دعوتنامه کانال شهرنامه 🔸️پادشاهی هوشنگ 3/3:کشف آتش: فروغ ایزدی 🔹️آتش؛ نیروی اهریمنی یا فروغ ایزدی؟! 🔸️صوت قسمت دهم 🔹️جشن سده 🔸سد یا صد؟ 🔹کمیک موشن از دوران پادشاهی هوشنگ 🔸آنچه در قسمت یازدهم خواهیم دید با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
طهمورث دیوبند ۱/۲: دیو چو بیرون رود فرشته درآید ✅ برای تماشای این قسمت از برنامه به کانال ما از طریق این لینک مراجعه کنید👇 آپارت: https://www.aparat.com/v/R9lQb یوتیوب: https://youtu.be/Rd0vgjefPyw با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
نقش برجسته طهمورث در کتابخانه کنگره امریکا با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
⚜️در عهد طهمورث دو اتفاق بسیار بزرگ می افتد که تمدن را با سرعت نور وارد دوران جدیدی می کند… یکی از این اتفاقات کوتاه کردن دست دیو از دخالت مستقیم و سخت در زندگی انسان هاست👹 در اساطیر تمامی ملت ها، نخستین روزهای حیات اجتماعی بشر، پر از داستان مبارزه مستقیم و فیزیکی با موجوداتی شریر و شیطانی روایت می شود. ✅ منشأ این روایت یکسان جهانی از نخستین روزهای حیات شهرهای بشری در سراسر دنیا چه می تواند باشد؟ برای بررسی این پرسش و رهیافتی به ‌پاسخ آن شهرنامه را ببینید. با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
طهمورث و رام کردن یوزپلنگ🐆 شاهنامه داستان کارهای طهمورث را با یک روایت شگفت انگیز آغاز می کند. او موفق می شود حیوانات درنده ای چون یوزپلنگ و باز شکاری را رام کند و از آنها برای شکار استفاده کند. 🔴 به نظر می رسد، بیان این داستان، مقدمه ای تمثیلی است برای کار بزرگی که بعدها به آن دست می زند، یعنی: اسیر کردن و رام کردن دیوان و استفاده از آنان برای بنای تمدنی جدید. طهمورث ابتدا در یک تمرین، نیروهای درنده طبیعت را در جهت اهداف انسان، رام می کند؛ الگویی که در نبرد او با دیو به کار می آید. ✅ برای مشاهده این داستان قسمت یازدهم شهرنامه را ببینید:👇 آپارت: https://www.aparat.com/v/R9lQb یوتیوب: https://youtu.be/Rd0vgjefPyw با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
این شعر مرحوم سلمان هراتی، همچنان یکی از تکان دهنده ترین اشعار فارسی در توصیف امام زمان است. تکان دهندگی آن نه به خاطر فرم و قالب، که به خاطر تصویری است که از امام زمان در آن منعکس شده است؛ تصویری بسیار متفاوت با آن چه که اهالی منبر ، برای مردم معرفی می کنند. می توان سطرهای فراوانی در تحلیل سیمای امام زمان در این شعر نوشت، اما هر چه بنویسم، تنها از ابهت آن می کاهد. خود شعر به اندازه کافی گویاست. تنها به این بیندیشید که در ابتدای دهه شصت، چنین شعری تا چه حد خلاقانه و مرزشکن بوده است. شما را به خواندن آن دعوت می کنم: او همین جاست همین جا نه در خیال مبهم جابلسا و نه در جزیره خضرا و نه هیچ کجای دور از دست من او را می بینم هر سال عاشورا در مسجد بی سقف آبادی با برادرانم عزاداری میکند او را پشت غروبهای روستا دیدم همراه مردان بیدار مردان مزرعه و کار وقتی که "بالو" بر دوش از ابتدای آفتاب بر میگشتند او را بر بوریای محقر مردم دیدم او را در میدان شوش در کوره پز خانه دیدم او را به جاهای ناشناخته نسبت ندهیم، انصاف نیست مگر قرار نیست او نقش رنجها را از آرنجمان پاک کند و در سایه استراحت آرامش را بین ما تقسیم کند او همه جا هست در اتوبوس کنار مردم می نشیند با مردم درد دل میکند و هر کس که وارد اتوبوس میشود از جایش بر می خیزد و به او تعارف میکند و لبخند فروتنش را به همه می بخشد او کار میکند، کار، کار و عرق پیشانی اش را با منحنی مهربان انگشت نشانه پاک میکند در روزهای یخبندان سرما از درز گیوه پاره اش وارد تنش میشود و او به جای همه ما از سرما می لرزد او با ما از سرما میلرزد او بیشتر پیاده راه میرود اتومبیل ندارد کفشهایش را خودش پینه میزند او ساده زندگی میکند و سادهء دیگر کسی است که مثل او هنوز هم نخلهای کوفه عظمتش را حفظ کرده اند او از خانواده شهداست شبهای جمعه به مزار شهدا می رود و روی قبر شهدا گلاب می پاشد باور کنید فقیرترین آدم روی زمین از او ثروتمند تر است او به جز یک روح معصوم او به جز یک دل مظلوم هیچ ندارد و خانهء خلاصهء او نه شوفاژ دارد نه شومینه او هم مثل خیلیها از گرانی، از تورم از کمبود رنج میبرد و از آدمهای فرصت طلب بدش میآید و از آدمهای متظاهر متنفر است او خیلی خوبست او همه جا هست برادرانم در افغانستان با حضور او دیالکتیک را سر بریدند و عشق را برگزیدند او در تشییع جنازه "مالکم ایکس" شرکت کرد و خطابه اعتراض را در سایه مقدس درخت "بائوباب" برای سیاهان ایراد کرد سیاهان او را میشناسند آخر او وقتی میبیند آفریقا هنوز حق ندارد به مدرسه برود دلتنگ میشود چندی پیش یک شاخه گل سرخ بر مزار "خالد اسلامبولی" کاشت و گامهای داغش را چنان در کوچه های یخ زده مصر کوبید که حرارت آن تا دوردستهای خاورمیانه را متفکر کرد او خیلی مهربان است وقتی "بابی سندز" را خودکشی کردند! او به دیدن مسیح رفت و ما را با خود تا مرز مهربانی برد باور کنید اگر او یک روز خودش را از ما دریغ کند تاریک میشویم خدا کند ما را تنها نگذارد و گرنه امیدی به گشودن پنجره بعدی نیست او یعنی روشنایی یعنی خوبی او خیلی خوب است خوب و صمیمی و ساده و مهربان من میگویم تو میشنوی او خیلی مهربان است او مثل آسمان است او در بوی گل محمدی پنهان است. ارباستان 18/4/1364 @shahr_naame
✅بیایید این تصویر باشکوه را از مردی که در میان ماست؛ با ما زندگی می کند، با ما می نشیند و با ما برمی خیزد؛ با ما و بیشتر از همه ما درد می کشد و بار امت را مثل یک پدر بر دوش می کشد با تصویر رایجی که از موعود امت داریم، مقایسه کنیم. شاید بهترین شعر برای بیان تصویر رایج، شعر مشهور «به طه به یاسین به معراج احمد» باشد که به زیبایی توسط علی فانی خوانده شده و بارها و بارها شنیده ایم. 🔸امام زمان شعر «به طه به یاسین»، زلف پریشان و خال سیاه دارد و گریبانش مملو از عطر ملیح است. دائما مشغول ذکر و قرآن خواندن به صوت حجازی است. صبح را در عراق مشغول زیارت عتبات است و شبان گاه به شام می رود و گاهی هم آهنگ سمت خراسان می کند. او حج جمیلی دارد و جاهی جلیل و برای سربازی اش کافی است صبح جمعه ندبه بخوانیم. و نهایت دعای ما آن است که همدم و محرم و هم رکاب سفرهای سوی خراسان و شام و عراقش باشیم. 🔹چهره این امام زمان، همان چهره «معشوق» و «شاهد» ادبیات غنایی فارسی است. او شاعرانه و ملیح است و زمختی زندگی این دنیای ما را بر نمی تابد؛ با این ضمیمه که در بیابان ها سرگردان است و کارش عبادت است و نهایت حضورش در میان مردم، زیارت شام و عراق و خراسان و به جا آوردن حج است. 🔸امام زمان «به طه به یاسین» ویترین بسیار زیبایی است که به درد آن می خورد که وقتی از کار و زندگی فارغ شدیم، به چهره اش خیره شویم، چند قطره اشک بریزیم و با خیال زیارت مشترک کربلا با او، کمی از دردهایمان را تسلا بخشیم. او ما را رها کرده است و تنها برای ما دعا می کند و اشک می ریزد؛ او برای این که یکی از ما و امام ما باشد، منتظر ظهور است... 🔹امام زمان شعر سلمان هراتی اما در اتوبوس کنار ما می نشیند و با ما کار می کند و عرق می ریزد. او سعی می کند «همین زندگی» عادی ما را معنا ببخشد ولو با کار کوچکی مثل بلند شدن از صندلی اتوبوس و تعارف کردن جایش به ما و بخشیدن لبخندی فروتنانه. او در کنار افغان ها با شوروی مبارزه می کند و سیاهان را به گرفتن حقوقشان فرا می خواند. او واقعا، واقعا، واقعا، همین الان هم امام امت است و ظهور، فقط ظاهر شدن همین امامتی که الان هم دارد... 🔸امام زمان «به طه به یاسین» نماز می خواند اما برای بخشیدن انگشتری اش به ما فقیران باید تا ظهور صبر کند اما امام زمان شعر سلمان، همین الان هم در نمازش مصداق آیه ولایت است. هم رو به سمت خدا دارد و هم دستش در دست امت است. او فرزند و وصیّ همان پیامبری است که در بازارها و کوچه های این دنیا راه می رود و یادگار علی. همان علی که این آیه در شأن او نازل شد: إنّما وَلیّکُم اللهُ وَ رسولُهُ وَ الّذینَ آمَنوا الّذینَ یُقیمونَ الصّلاةَ وَ یُؤتونَ الزَّکاةَ وَ هُم راکعونَ سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند؛ همانها که نماز را برپا می‌دارند، و در حال رکوع، زکات می‌دهند. او در شهر است و نه در جزیره خضراء... @shahr_naame
ای منتظران گنج نهان می آید آرامش جان عاشقان می آید بر بام سحر طلایه داران ظهور گفتند که صاحب الزمان می آید خجسته باد میلاد مولود جهان❤️ @shahr_naame
شهرنامه قسمت یازدهم.mp3
25.12M
پادشاهی طهمورث ۱/۳: دیو چو بیرون رود فرشته درآید ✅️ صوت قسمت یازدهم شهرنامه با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 ‏🆔 @shahr_naame
ملاقات با پیرخردمند زمان تقریبی برای مطالعه: 2 دقیقه 📜در ابتدای داستان طهمورث گفته می شود که او وزیری خردمند و پارسا به نام «شهرسپ» داشته است. او هم مرد خرد و دانش است و هم مرد زهد و پارسایی. روزها را به روزه می گذراند و شبها را به نماز: همه روزه بسته ز خوردن دو لب به پیش جهاندار بر پای شب چنان بر دل هر کسی بود دوست نماز شب و روزه آیین اوست سر مایه بد اختر شاه را در بسته بد جان بدخواه را همه راه نیکی نمودی به شاه همه راستی خواستی پایگاه ✅ شهرسپ، مشاور بزرگ طهمورث است و موفقیتهای بزرگ طهمورث به نوعی مرهون دانش و خرد اوست. 📌شهرسپ را می توان بازآفرینی کهن الگوی «پیر خردمند» در شاهنامه دانست. پیر خردمند، کهن الگویی است که در سرتاسر اساطیر ملل و اقوام و داستان ها و اشعار بشری و حتی متون مقدس آسمانی حضور داشته است. 📌پیر خردمند، شخصیتی است که خردی مقدس دارد و راهنما و مراد قهرمان داستان است. او به کمک خرد اسرارآمیزش، راه حل مشکلات حل ناشدنی را نشان می دهد و ما را به سرزمین اسرار پنهان می برد. 📌 «خضر نبی (ع)» را شاید بتوان والاترین نمود «پیر خردمند» دانست. «پیر مغان» در شعر حافظ، «شیخ صنعان» در شعر عطار، «شمس تبریزی» در شعر مولانا، «گاندولف» در ارباب حلقه ها و «مورفیوس» در ماتریکس از دیگر نمودهای کهن الگوی پیر خردمند هستند. 📌در آینده وقتی به داستان «زال» رسیدیم، درباره کهن الگوی پیر خردمند بیشتر سخن خواهیم گفت. تا آن روز حتما شهرنامه را دنبال کنید. با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
آنچه در شهرنامه خواهیم دید: 🔹شهرسپ وزیر طهمورث و کهن الگوی پیر خردمند 🔹ابتکار استفاده از اسب به عنوان مرکب و تحول در جغرافیای زیست انسانی 🔹چگونگی پیدایش خط و نوشتن به روایت شاهنامه 🔹اهمیت خط در چیست؟ و چرا به دوران پیش از پیدایش خط، ماقبل تاریخ می گویند؟ 🔹سیر پیشرفت و پیدایش انواع خط در تمدنهای بشری با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 ‏🆔 @shahr_naame
قسمت یازدهم شهرنامه منتشر شد. در تلاش بودیم مباحثی که در این قسمت صحبت شد را از زوایای دیگر بررسی کنیم و برای شما پوشش دهیم🌷 @shahr_naame ‼️ اگر هرکدام از درامدها را نخوانده‌اید یا قصد مرور دارید می‌توانید روی لینک مدنظر کلیک کنید: 🔹دعوتنامه کانال شهرنامه 🔸طهمورث دیوبند ۱/۲: دیو چو بیرون رود فرشته درآید 🔹نقش برجسته طهمورث در کتابخانه ملی آمریکا 🔸در عهد طهمورث دو اتفاق بسیار بزرگ می‌افتد… 🔹طهمورث و رام کردن یوزپلنگ 🔸وزیر خردمند (شهرسپ) 🔹صوت قسمت یازدهم 🔸آنچه در قسمت دوازدهم خواهیم دید با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
طهمورث دیوبند ۲/۲: پیدایش خط و امکان گسترش هویت تاریخی انسان ✅ برای تماشای این قسمت از برنامه به کانال ما از طریق این لینک مراجعه کنید👇 آپارت: https://www.aparat.com/v/ZwqKR یوتیوب: https://youtu.be/8KH6kZMYi0Y با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
مهاجرت‌های هول انگیز درک ما مردم جهان امروز از «مهاجرت» جز اشتراک در «جابه جایی» تقریبا تشابهی با درک انسانهای هزاران سال پیش ندارد. 🌏در جهان معاصر تقریبا همه جای دنیا را می شناسیم و درکی لااقل تصویری از آن داریم یا می توانیم داشته باشیم. تقریبا جایی در زمین نمانده است که کشف نشده باشد. وسایل ترابری هم، تقریبا انسان را می توانند به هر نقطه ای برسانند. اما بیایید برای لحظاتی خودمان را به جای انسانهای هزاران سال پیش بگذاریم. زمین و خانه برای آنها مفاهیمی بسیار نزدیک به هم هستند. بیرون از خانه و جایی که تا کنون ندیده اند ممکن است پر از سیل و طوفان و کویر و دیو و غول و انواع خطرها باشد. شاید اصلا پشت کوهستان یا دریای نزدیکشان جهان تمام شود! 📌مهاجرت برای چنین انسانهایی، سفر به درون سرزمین تاریکی است بدون آن که بدانند چه بر سرشان خواهد آمد. و ما امروزه هیچ‌چیز از چنین مهاجرتی نمی فهمیم. شاید اگر روزی زمین را نابود کردیم و ناگزیر به ترک خانه و رفتن به سیاره یا کهکشان دیگری اندیشیدیم، به درک اجدادمان نزدیک شویم.☹️ در شاهنامه، رام کردن اسب و سوار شدن بر آن به طهمورث نسبت داده شده است. 🐎🐎🐎 برای بررسی رابطه یافتن مرکب و وسیله سواری با اندیشه مهاجرت شهرنامه را ببینید. با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
📜خط و هویت تاریخی انسان 🔰حیوانات چندان خودآگاه نیستند و «من» ندارند. نشانه آن این است که طبیعت و غریزه یکسانی بر تمام افراد یک نوع حاکم است. زندگی یک گونه در طول هزاران سال تقریبا ثابت است و نوسان رفتار افراد یک گونه بسیار پایین است و تمامی افراد یک گونه از حیوان تقریبا به صورت مشابه زندگی می کنند. 🔰انسان موجودی خودآگاه است. خودآگاهی به آدمی این امکان را می دهد که از خود یک تاریخ داشته باشد. آدمی خود را به صورت موجودی که در یک بازه زمانی وجود دارد می شناسد. هر کدام از ما به اندازه سنمان یک تاریخ فردی داریم. تاریخ فردی امکان انباشت آگاهی، دانش و تجربه شخصی را فراهم می آورد. همین امر می تواند باعث آن باشد که هیچ دو روزی از زندگیمان تکراری نباشد. 🔰علاوه بر هویت تاریخی فردی، اجتماعات بشری هویتهای جمعی می سازند. در فرهنگهای شفاهی این هویت از طریق داستانها و روایتهایی که نسل در نسل و سینه به سینه نقل می شوند، ساخته و حفظ می شود. 🔰فرهنگ شفاهی به تناسب محمل آن که الفاظ و اصوات هستند، بسیار سیال و تغییر پذیر هستند. هر شخص و هر نسلی تغییراتی در میراث تاریخی جمعی پدید می آورد. از سوی دیگر فرهنگ شفاهی مبتنی بر پذیرش و حافظه جمعی است. بنابراین اگر امری مورد پذیرش جمعی واقع نشود حفظ نمی شود و میزان اموری که در فرهنگ شفاهی باقی می مانند بسته به حافظه جمعی بسیار کم است. اختراع خط، شاید بزرگترین اتفاق فرهنگی در سرتاسر زندگی انسان باشد. خط باعث می شود انسان بتواند هویت خود را تا جایی که خط حفظ کرده است امتداد دهد و از گنجینه عظیم دانش و آگاهی و تجربه جمعی که به کمک خط انباشت شده است بهره ببرد. ✅ شاهنامه داستان پیدایش خط را به دوران طهمورث نسبت می دهد. برای آگاهی از چگونگی ماجرای پیدایش خط در شاهنامه و همچنین تحلیل و بررسی آن شهرنامه را ببینید. با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
شهرنامه قسمت دوازدهم.mp3
29.88M
پادشاهی طهمورث ۲/۲: پیدایش خط و امکان گسترش هویت تاریخی انسان ✅️ صوت قسمت دوازدهم شهرنامه با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 ‏🆔 @shahr_naame
سیر پیدایش انواع خط✍️ ۱. خطوط یادآور ۲. نقش نگارها ۳. خط اندیشه نگار ۴. خط آوانگار ۵. خط الفبایی برای آگاهی از چگونگی هر کدام از این مراحل و خطوط شهرنامه را ببینید. با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 ‏🆔 @shahr_naame
آنچه در ویژه برنامه نوروزی شهرنامه ( شهرنامه) خواهیم دید: 🔹تفسیر اسطوره ها با استفاده از آرای کارل گوستاو یونگ 🔹اسطوره ها: رویاهای دسته جمعی بشری 🔹اسطوره و کهن الگوها 🔹اسطوره: فرافکنی دنیای درون بر جهان بیرون 🔹آیا اساطیر می توانند واقعیت داشته باشند؟ با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 ‏🆔 @shahr_naame
قسمت سیزدهم شهرنامه منتشر شد: ویژه برنامه نوروزی: اساطیر چه می گویند؟ از طریق لینکهای زیر می توانید یکی از جذابترین قسمتهای شهرنامه را تماشا کنید: آپارات: https://www.aparat.com/v/Sny9t یوتیوب: https://youtu.be/cU5WL7cIwL4 با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 ‏🆔 @shahr_naame
❤️ بـرآمـد بـاد صـبـح و بــوی نـوروز بـه کـام دوسـتان و بخـت پـیـروز مبارک بادت این سال و همه سال همایون بادت این روز و همه روز با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 ‏🆔 @shahr_naame
این قسمت یکی از مهمترین قسمتهای شهرنامه است. البته بسیار پرسش خیز است و نباید انتظار داشت تمام نقاط مبهمش در همین قسمت، روشن شوند.
قسمت دوازدهم شهرنامه منتشر شد. در تلاش بودیم مباحثی که در این قسمت صحبت شد را از زوایای دیگر بررسی کنیم و برای شما پوشش دهیم🌷 @shahr_naame ‼️ اگر هرکدام از درامدها را نخوانده‌اید یا قصد مرور دارید می‌توانید روی لینک مدنظر کلیک کنید: 🔹دعوتنامه کانال شهرنامه 🔸طهمورث دیوبند۲/۲: پیدایش خط و امکان گسترش هویت تاریخی انسان 🔹مهاجرت‌های هول انگیز 🔸خط و هویت تاریخی انسان 🔹صوت قسمت دوازدهم 🔸سیر پیدایش خط 🔹آنچه در قسمت دوازدهم خواهیم دید با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naameم