eitaa logo
شهرنامه (تحلیل شاهنامه، مثنوی)
713 دنبال‌کننده
172 عکس
108 ویدیو
16 فایل
شهرنامه تنها نام یک برنامه رسانه ای نیست. حرکتی است برای بازخوانی نوین هویت ایرانی اسلامی؛ این کهن همیشه نو... ارتباط با ادمین🔻 @ghorbanighasem1367 کانال آپارات🔻 https://www.aparat.com/ghorbani_ghasem کانال تلگرام🔻 https://t.me/shahr_naame
مشاهده در ایتا
دانلود
نقش پوشش در شهر انسان‌ها در زندگی امروز بشری، ما به طرزی بدیهی می دانیم که باید لباس بپوشیم. زندگی ما آمیخته با انواع پوشش است: پوشش خانه، پوشش کار، پوشش سال نو، لباس مراسم عید، لباس مناسک دینی، پوشش مراسم و آیینهای ملی و .... . عمق آمیختگی پوشش با زندگی ما آن قدر است که معمولا به این سوال که لباس چه نقشی در زندگی ما دارد،🤔 فکر نمی کنیم. 🔹️اسطوره و داستان به ما کمک می کند به زمانی برویم که انسانها پوشش این گونه ندارند و در نقطه شروع انتخاب و ابداع پوشش خود هستند. ما به کمک داستانهای اساطیری، انسان را در نقطه صفر بسیاری از دستاوردها و عادات امروزی، تجربه می کنیم و این فرصت ناب را پیدا می کنیم که عمیقتر به این مسائل بیندیشیم. شاهنامه روایت پیدایش و رشد شهر و تمدن انسانی است. بنابراین به کمک این داستانها می توانیم پرسشهایی اساسی درباره ابعادی از زندگی بپرسیم که امروز برای ما بسیار بدیهی و بی نیاز از پرسش به نظر می رسد. 🔹️در بخش اساطیری شاهنامه هر پادشاه با یک گام رو به جلو در «پوشش» معرفی می شود. کیومرث به عنوان اولین شاه انسانها، لباس پلینگینه را برای انسان به ارمغان می آورد. دوران هوشنگ نیز با گامی بزرگ در زمینه پوشش انسان، آغاز می شود. این جاست که می توانیم از خود بپرسیم: به راستی پوشش چه فلسفه و نقشی در شهر انسان ها دارد⁉️ در شهرنامه، تا حدودی به این پرسش پرداخته ایم. این قسمت را می توانید از طریق لینکهای زیر مشاهده نمایید👇 آپارت: https://www.aparat.com/v/hOdRG یوتیوب: https://youtu.be/BfAwSOWK76g
هدایت شده از درنگ در شاهنامه
🔴جشن «بادروزی» جشنی از روزگار ایران باستان 🔹در اوستایی «واتـَه»، و در پارسی جدید «باد» خوانده می‌شود و ایزد نگاهبان آن با همین نام که از بزرگ‌ترین ایزدان ایرانی در باورهای «زَروانی» یا «زُروانی» بشمار می‌رفته است. در ایران باستان هر یک از روزهای ماه نام جداگانه‌ای داشتند که این نام‌ها برگرفته از نام ایزدهای (فرشته) دین زرتشت بودند. 🔸بادبَرَه یا «باذوَرَه» نام جشنی در روز بیست‌و‌دوم بهمن‌ماه در گاهشمار زرتشتی (باد روز از بهمن‌ماه) است که در گرامی‌داشت باد، ایزد نگاهبان باد برگزار می‌شد. این ایزدها هر کدام نگهبان یکی از نیروهای موجود در طبیعت، استوره‌ها و آرمان‌ها هستند. دوازده روز از روزهای ماه به نام دوازده ماه سال است که هر وقت نام ماه با نام روز یکی می‌شد، ایرانیان آن روز را جشن می‌گرفتند. 🔹روز بیست‌و‌دوم از هر ماه «باد» نام دارد، این واژه در اوستا «وات» و در پارسی جدید «باد» خوانده می شود و ایزد نگهبان آن نیز به همین نام است و در این روز جشنی به نام «بادروزی» یا «کژین» یا «بادبره» یا «باذ وره» در گرامی داشت باد برگزار می‌شود. در «جشن بادروزی» بازار همگانی برپا می شد و مردم در آن روز رشته‌هایی از نخ هفت‌رنگ را به آغوش باد می‌سپردند. بر باد سپردن نخ تیر و باد در تیرگان که در روز باد انجام می‌شود نیز یادگاری از همین باید باشد. 🔸ابوریحان بیرونی می‌گوید که در گومِس (قم) و شهرها و روستاهای نزدیک به آن، «بادروز» با جشن و پایکوبی و راه افتادن کاروان‌های شادی همراه بود. همچنین در بازار ویژه‌ی‌ این جشن، ابزار شادمانی در دسترس بود. در اسپادانا (اصفهان)، این روز را «کژین» می‌نامیدند و یک هفته جشن می‌گرفتند. این جشن نیز با بازار همگانی همراه بوده است. 🔹کوشیار گیلانی در «زیج جامع» از این جشن به نام «باذ وره» یاد کرده است. شهمردان بن ابی الخیر در روضه المنجمین از این جشن به نام «باد بزه یاد» کرده است. در فرهنگ معین نوشته دکتر محمد معین استاد دانشگاه تهران این جشن به نام «بادبره» آمده است. در فرهنگ کاتوزیان نوشته شادروان محمدعلی تهرانی این روز به نام «بادبره یا بادبرف» ثبت شده است. در برهان قاطع آمده است که «گویند هفت سال در ایران باد نیامد. در این روز شبانی پیش کسری آمد و گفت: دوش آن مقدار باد آمد که موی بر پشت گوسپندان بجنبید. پس در آن روز نشاطی کردند و خوشحالی نمودند و به این نام شهرت یافت». https://eitaa.com/shaahnaame
شهرنامه 9_01.mp3
29.77M
پادشاهی هوشنگ 2/3: شهر و پوشش ✅️ صوت قسمت نهم شهرنامه با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
الگوی حکمرانی آبادگرانه هوشنگ در دوران هوشنگ به کمک کشف آتش آهن استخراج شد و صنعت آهنگری شکل گرفت. ⚔️در تمدن های بشری معمولاً اولین چیزی که با آهن ساخته می شود سلاح جنگی است؛ اما بنابر روایت شاهنامه هوشنگ به وسیله آهن، ابزار ساخت کانالهای آبی را پدید آورد و وسایل کشاورزی ساخت. 🔴 هنر او این بود که آهن سخت را در راه آبادی به کار گرفت و به انسانها آموخت که همچون مادرِ زمین، به رویاندن، زایش و تولید مشغول شود. حاصل فکر هنرمندانه او یکجانشینی و گسترش زندگی مولد شهری بود. تمدنی که هوشنگ ایجاد کرد بر پایه زایایی و آبادانی بود نه تسلط و چیرگی بر دیگران. 🔴 بسیاری از اقوام از آهن سلاح ساختند و تلاش کردند با جنگ و سلطه و تجاوز به اقوام دیگر توسعه یابند. الگوی توسعه ای که شاهنامه تورانی ها را نماد آن می داند و بعدها اروپاییان با پدیدآوردن استعمار زشت ترین شکل آن را به نمایش گذاشتند؛ حال آنکه در نگاه هوشنگ پیشرفت شکلی نرم و مادرانه داشت. انسان کشاورز بیش از آنکه به فکر توسعه از راه سلطه باشد به آبادی از طریق زایایی می اندیشد. با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
قسمت نهم شهرنامه منتشر شد. در تلاش بودیم مباحثی که در این قسمت صحبت شد را از زوایای دیگر بررسی کنیم و برای شما پوشش دهیم🌷 @shahr_naame ‼️ اگر هرکدام از درامدها را نخوانده‌اید یا قصد مرور دارید می‌توانید روی لینک مدنظر کلیک کنید: 🔹️دعوتنامه کانال شهرنامه 🔸️پادشاهی هوشنگ ۲/3:شهر و پوشش؟! (قسمت نهم) 🔹️نقش پوشش در شهر 🔸️جشن بادورزی 🔹️صوت قسمت نهم 🔸الگوی حکمرانی آبادگرانه هوشنگ با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
پادشاهی هوشنگ 3/3: کشف آتش: فروغ ایزدی ✅ برای تماشای این قسمت از برنامه به کانال ما از طریق این لینک مراجعه کنید👇 آپارت: https://www.aparat.com/v/aog4T یوتیوب: https://youtu.be/aJ29a8OMKw0 با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
اگر چشم داری به دیگر سرای به نزد نبی و وصی گیر جای 🌺 با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
آتش؛ نیروی اهریمنی یا فروغ ایزدی؟! 🔱🔆آتش می تواند قدرتی عظیم در اختیار انسان قرار دهد. قدرت استخراج فلز، ساخت ابزار، پختن غدا و روشنی بخشی به شب را به انسان هدیه کند و زندگی انسان را به کلی دیگرگون کند‌. ‼️در عین حال همین نیروی عظیم می تواند برای بشر خرابی و ویرانی و خونریزی به بار آورد و او را به عصیان بکشاند. ⚜اساطیر ملل مختلف این دو روی قدرت آتش را به تصویر کشیده اند. در اساطیر یونان، خدایان آتش را از انسان دریغ کرده اند؛ چون معتقدند آتش باعث گناه و رویگردانی از عبادت خدایان می شود. پرومته، آتش را از خدایان می دزدد و برای انسان به ارمغان می برد. 📜شاهنامه نگاهی کاملا متفاوت دارد. هوشنگ وقتی راه ایجاد آتش را کشف می کند آن را فروغی ایزدی و هدیه الهی می خواند، به ستایش خداوند مشغول می شود و جشن سده را به شکرانه این نعمت الهی بر پا می دارد. ✅برای تحلیل و مقایسه این دو داستان اسطوره ای قسمت دهم شهرنامه را ببینید. @shahr_naame
🌹خدمت دوستانی که تازه به شهرنامه پیوسته اند سلام و خوش آمد عرض می کنم.🌹 📜سیر محتوای شهرنامه از این قرار است: 📺محور اصلی کانال، برنامه های اینترنتی شهرنامه (شرح شاهنامه) و نی نامه (شرح مثنوی) است که روی آپارات و یوتیوب بارگذاری می شود. 🕰هر برنامه حدود ۲۰ دقیقه است و زبان روانی دارد. اگر با دور تند ببینید و بشنوید نهایتا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از وقتتان را می گیرد و در عوض با بسیاری از مسائل فلسفی، ادبی و تاریخی آشنا می شوید. ✅تلاش می کنیم در شهرنامه به ورای داستانها سفر کنیم و ابعاد فلسفی، عرفانی، اجتماعی و هنری آنها را تحلیل کنیم. 📝در کنار برنامه ها، متنهای تکمیلی نیز روی کانال فرستاده می شود. بعضی از این متنها در برنامه گفته نشده اند و تکمیل کننده برنامه هستند. 🎼نی نامه (شرح مثنوی معنوی) ضبط شده و در حال تدوین است. پس از رسیدن کانال به ثبات مطلوب، پخش نی نامه نیز آغاز می شود. ‼️ قسمت اول معرفی شهرنامه است. قسمتهای دوم و سوم و چهارم به تحلیل و بازخوانی مقدمه شکوهمند شاهنامه و ابعاد هستی شناسانه آن می پردازد. قسمت های پنجم و ششم و هفتم داستان پادشاهی کیومرث را بیان می کند و سرانجام از قسمت هشتم وارد داستان پادشاهی هوشنگ می شویم و در قسمتهای نهم و دهم داستان پرماجرای پادشاهی هوشنگ را به پایان می بریم. قسمتهای یازدهم و دوازدهم داستان پادشاهی طهمورث دیوبند را روایت می کند. پادشاهی که در دوران او انسانها خط را آموختند و بر دیوان غلبه کردند. قسمت سیزدهم ویژه برنامه نوروزی شهرنامه است با عنوان: اساطیر چه می گویند؟ قسمت های چهاردهم و پانزدهم آغاز پادشاهی جمشید و شروع برنامه های کلان او برای پیشبرد تمدن را گزارش و تحلیل می کنند و نهایتا در قسمت بسیار مهم شانزدهم به مناسبت بزرگداشت فردوسی و خیام در یک ویژه برنامه جهان شعری و فلسفی این دو شاعر را مقایسه می کنیم و ابعاد عمیق کمتر دیده شده این نوع از شعر و حکمت را روایت می کنیم. ‼️با لمس یا فشردن شماره هر قسمت در بند بالا به پست مربوط به آن قسمت راهنمایی می شوید و می توانید به فیلم، صوت و مطالب مربوط به آن دسترسی پیداکنید. 📝غیر از برنامه ها متنهای تکمیلی کوتاهی نیز در کانال منتشر می شود که مطالعه آنها خالی از لطف نیست. @shahr_naame
شهرنامه قسمت دهم.mp3
25.65M
پادشاهی هوشنگ 3/3: کشف اتش: فروغ ایزدی ✅️ صوت قسمت دهم شهرنامه با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
جشن سده🎊 در شهرنامه، از زبان فردوسی ماجرای کشف آتش توسط هوشنگ و بنیان گذاری «جشن سده» را دیدیم و شنیدیم. 1️⃣0️⃣0️⃣ دانشمندان نام سده را گرفته‌شده از صد می‌دانند؛ ابوریحان بیرونی می‌نویسد: «سده گویند یعنی صد و آن یادگار اردشیر بابکان است و در علت و سبب این جشن گفته‌اند که هرگاه روزها و شب‌ها را جداگانه بشمارند، میان آن و آخر سال عدد صد بدست می‌آید و برخی گویند علت این است که در این روز زادگان کیومرث -پدر نخستین- درست صدتن شدند و یکی از خود را بر همه پادشاه گردانیدند و برخی برآنند که در این روز فرزندان مشی و مشیانه به صد رسیدند و نیز آمده «شمار فرزندان آدم ابوالبشر در این روز به صد رسید.» ❄️ نظر دیگر اینکه سده معروف، صدمین روز زمستان است؛ از ابتدای زمستان (۱ آبان تا ۱۰ بهمن) که جشن سده‌است صد روز، و از ۱۰ بهمن تا نوروز و اول بهار ۵۰ شب بوده‌است؛ و به‌علت اینکه از این روز به بعد انسان به آتش دست پیدا کرده‌است شب هم مانند روز روشن و گرم و زنده‌است شب‌ها هم شمرده می‌شوند. ✅ برای آشنایی بیشتر با جشن سده و فلسفه آن قسمت دهم شهرنامه را ببینید. با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
‼️سد یا صد؟ 🤔ممکن است این پرسش برای شما پیش آمده باشد که اگر جشن سده بر اساس عدد صد نام گذاری شده است چرا آن را با "س" می نویسند‌. همین سوال ممکن است هنگام برخورد با واژه "سده" به معنای قرن برای شما پیش آمده باشد. ✅در قسمت دهم شهرنامه به این پرسش پاسخ می دهیم و ماجرای تغییر شکل نوشتن عدد ۱۰۰ به حروف را توضیح می دهیم. @shahr_naame
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺کمیک موشن جذاب از دوران پادشاهی هوشنگ 🎞در این کمیک موشن کارتونی می توانید حوادث دوران هوشنگ را به صورت یکجا ببینید. ✅در قسمت های هشتم، نهم و دهم به شرح و تحلیل حوادث این دوران پرداختیم. ❇️قسمت هشتم: آباد شدن جهان توسط هوشنگ، کشف و استخراج آهن، روان کردن آب در دشتها و پدید آمدن کشاورزی ❇️قسمت نهم: مفهوم سرمایه در شاهنامه، بهبود پوشش آدمیان در دوران هوشنگ، ارتباط پوشش با تمدن و شهر ❇️قسمت دهم: کشف آتش، مقایسه اسطوره یونانی پرومته با داستان هوشنگ، جشن سده با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷سلسله نشست های تخصصی بررسی علم و دین 🔺تحلیل و بررسی نظریه تکامل 🔻با حضور قاسم قربانی و دکتر ماجد بحری 🔸دبیرستان شهید اژه‌ای ۱ 🔷 کانال اطلاع‌رسانی اداره استعدادهای درخشان استان اصفهان https://eitaa.com/sampad_isfahan
آنچه در شهرنامه خواهیم دید: 🔹چرا در روایت اساطیری شاهنامه، در دورانهای ابتدایی، انسان به صورت مستقیم با دیوها می جنگد؟ 🔹ربط پیشرفت شهر و تمدن با حذف جدال مستقیم با دیو 🔹زبان نمادین اساطیر با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
قسمت دهم شهرنامه منتشر شد. در تلاش بودیم مباحثی که در این قسمت صحبت شد را از زوایای دیگر بررسی کنیم و برای شما پوشش دهیم🌷 @shahr_naame ‼️ اگر هرکدام از درامدها را نخوانده‌اید یا قصد مرور دارید می‌توانید روی لینک مدنظر کلیک کنید: 🔹️دعوتنامه کانال شهرنامه 🔸️پادشاهی هوشنگ 3/3:کشف آتش: فروغ ایزدی 🔹️آتش؛ نیروی اهریمنی یا فروغ ایزدی؟! 🔸️صوت قسمت دهم 🔹️جشن سده 🔸سد یا صد؟ 🔹کمیک موشن از دوران پادشاهی هوشنگ 🔸آنچه در قسمت یازدهم خواهیم دید با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
طهمورث دیوبند ۱/۲: دیو چو بیرون رود فرشته درآید ✅ برای تماشای این قسمت از برنامه به کانال ما از طریق این لینک مراجعه کنید👇 آپارت: https://www.aparat.com/v/R9lQb یوتیوب: https://youtu.be/Rd0vgjefPyw با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
نقش برجسته طهمورث در کتابخانه کنگره امریکا با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
⚜️در عهد طهمورث دو اتفاق بسیار بزرگ می افتد که تمدن را با سرعت نور وارد دوران جدیدی می کند… یکی از این اتفاقات کوتاه کردن دست دیو از دخالت مستقیم و سخت در زندگی انسان هاست👹 در اساطیر تمامی ملت ها، نخستین روزهای حیات اجتماعی بشر، پر از داستان مبارزه مستقیم و فیزیکی با موجوداتی شریر و شیطانی روایت می شود. ✅ منشأ این روایت یکسان جهانی از نخستین روزهای حیات شهرهای بشری در سراسر دنیا چه می تواند باشد؟ برای بررسی این پرسش و رهیافتی به ‌پاسخ آن شهرنامه را ببینید. با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
طهمورث و رام کردن یوزپلنگ🐆 شاهنامه داستان کارهای طهمورث را با یک روایت شگفت انگیز آغاز می کند. او موفق می شود حیوانات درنده ای چون یوزپلنگ و باز شکاری را رام کند و از آنها برای شکار استفاده کند. 🔴 به نظر می رسد، بیان این داستان، مقدمه ای تمثیلی است برای کار بزرگی که بعدها به آن دست می زند، یعنی: اسیر کردن و رام کردن دیوان و استفاده از آنان برای بنای تمدنی جدید. طهمورث ابتدا در یک تمرین، نیروهای درنده طبیعت را در جهت اهداف انسان، رام می کند؛ الگویی که در نبرد او با دیو به کار می آید. ✅ برای مشاهده این داستان قسمت یازدهم شهرنامه را ببینید:👇 آپارت: https://www.aparat.com/v/R9lQb یوتیوب: https://youtu.be/Rd0vgjefPyw با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
این شعر مرحوم سلمان هراتی، همچنان یکی از تکان دهنده ترین اشعار فارسی در توصیف امام زمان است. تکان دهندگی آن نه به خاطر فرم و قالب، که به خاطر تصویری است که از امام زمان در آن منعکس شده است؛ تصویری بسیار متفاوت با آن چه که اهالی منبر ، برای مردم معرفی می کنند. می توان سطرهای فراوانی در تحلیل سیمای امام زمان در این شعر نوشت، اما هر چه بنویسم، تنها از ابهت آن می کاهد. خود شعر به اندازه کافی گویاست. تنها به این بیندیشید که در ابتدای دهه شصت، چنین شعری تا چه حد خلاقانه و مرزشکن بوده است. شما را به خواندن آن دعوت می کنم: او همین جاست همین جا نه در خیال مبهم جابلسا و نه در جزیره خضرا و نه هیچ کجای دور از دست من او را می بینم هر سال عاشورا در مسجد بی سقف آبادی با برادرانم عزاداری میکند او را پشت غروبهای روستا دیدم همراه مردان بیدار مردان مزرعه و کار وقتی که "بالو" بر دوش از ابتدای آفتاب بر میگشتند او را بر بوریای محقر مردم دیدم او را در میدان شوش در کوره پز خانه دیدم او را به جاهای ناشناخته نسبت ندهیم، انصاف نیست مگر قرار نیست او نقش رنجها را از آرنجمان پاک کند و در سایه استراحت آرامش را بین ما تقسیم کند او همه جا هست در اتوبوس کنار مردم می نشیند با مردم درد دل میکند و هر کس که وارد اتوبوس میشود از جایش بر می خیزد و به او تعارف میکند و لبخند فروتنش را به همه می بخشد او کار میکند، کار، کار و عرق پیشانی اش را با منحنی مهربان انگشت نشانه پاک میکند در روزهای یخبندان سرما از درز گیوه پاره اش وارد تنش میشود و او به جای همه ما از سرما می لرزد او با ما از سرما میلرزد او بیشتر پیاده راه میرود اتومبیل ندارد کفشهایش را خودش پینه میزند او ساده زندگی میکند و سادهء دیگر کسی است که مثل او هنوز هم نخلهای کوفه عظمتش را حفظ کرده اند او از خانواده شهداست شبهای جمعه به مزار شهدا می رود و روی قبر شهدا گلاب می پاشد باور کنید فقیرترین آدم روی زمین از او ثروتمند تر است او به جز یک روح معصوم او به جز یک دل مظلوم هیچ ندارد و خانهء خلاصهء او نه شوفاژ دارد نه شومینه او هم مثل خیلیها از گرانی، از تورم از کمبود رنج میبرد و از آدمهای فرصت طلب بدش میآید و از آدمهای متظاهر متنفر است او خیلی خوبست او همه جا هست برادرانم در افغانستان با حضور او دیالکتیک را سر بریدند و عشق را برگزیدند او در تشییع جنازه "مالکم ایکس" شرکت کرد و خطابه اعتراض را در سایه مقدس درخت "بائوباب" برای سیاهان ایراد کرد سیاهان او را میشناسند آخر او وقتی میبیند آفریقا هنوز حق ندارد به مدرسه برود دلتنگ میشود چندی پیش یک شاخه گل سرخ بر مزار "خالد اسلامبولی" کاشت و گامهای داغش را چنان در کوچه های یخ زده مصر کوبید که حرارت آن تا دوردستهای خاورمیانه را متفکر کرد او خیلی مهربان است وقتی "بابی سندز" را خودکشی کردند! او به دیدن مسیح رفت و ما را با خود تا مرز مهربانی برد باور کنید اگر او یک روز خودش را از ما دریغ کند تاریک میشویم خدا کند ما را تنها نگذارد و گرنه امیدی به گشودن پنجره بعدی نیست او یعنی روشنایی یعنی خوبی او خیلی خوب است خوب و صمیمی و ساده و مهربان من میگویم تو میشنوی او خیلی مهربان است او مثل آسمان است او در بوی گل محمدی پنهان است. ارباستان 18/4/1364 @shahr_naame
✅بیایید این تصویر باشکوه را از مردی که در میان ماست؛ با ما زندگی می کند، با ما می نشیند و با ما برمی خیزد؛ با ما و بیشتر از همه ما درد می کشد و بار امت را مثل یک پدر بر دوش می کشد با تصویر رایجی که از موعود امت داریم، مقایسه کنیم. شاید بهترین شعر برای بیان تصویر رایج، شعر مشهور «به طه به یاسین به معراج احمد» باشد که به زیبایی توسط علی فانی خوانده شده و بارها و بارها شنیده ایم. 🔸امام زمان شعر «به طه به یاسین»، زلف پریشان و خال سیاه دارد و گریبانش مملو از عطر ملیح است. دائما مشغول ذکر و قرآن خواندن به صوت حجازی است. صبح را در عراق مشغول زیارت عتبات است و شبان گاه به شام می رود و گاهی هم آهنگ سمت خراسان می کند. او حج جمیلی دارد و جاهی جلیل و برای سربازی اش کافی است صبح جمعه ندبه بخوانیم. و نهایت دعای ما آن است که همدم و محرم و هم رکاب سفرهای سوی خراسان و شام و عراقش باشیم. 🔹چهره این امام زمان، همان چهره «معشوق» و «شاهد» ادبیات غنایی فارسی است. او شاعرانه و ملیح است و زمختی زندگی این دنیای ما را بر نمی تابد؛ با این ضمیمه که در بیابان ها سرگردان است و کارش عبادت است و نهایت حضورش در میان مردم، زیارت شام و عراق و خراسان و به جا آوردن حج است. 🔸امام زمان «به طه به یاسین» ویترین بسیار زیبایی است که به درد آن می خورد که وقتی از کار و زندگی فارغ شدیم، به چهره اش خیره شویم، چند قطره اشک بریزیم و با خیال زیارت مشترک کربلا با او، کمی از دردهایمان را تسلا بخشیم. او ما را رها کرده است و تنها برای ما دعا می کند و اشک می ریزد؛ او برای این که یکی از ما و امام ما باشد، منتظر ظهور است... 🔹امام زمان شعر سلمان هراتی اما در اتوبوس کنار ما می نشیند و با ما کار می کند و عرق می ریزد. او سعی می کند «همین زندگی» عادی ما را معنا ببخشد ولو با کار کوچکی مثل بلند شدن از صندلی اتوبوس و تعارف کردن جایش به ما و بخشیدن لبخندی فروتنانه. او در کنار افغان ها با شوروی مبارزه می کند و سیاهان را به گرفتن حقوقشان فرا می خواند. او واقعا، واقعا، واقعا، همین الان هم امام امت است و ظهور، فقط ظاهر شدن همین امامتی که الان هم دارد... 🔸امام زمان «به طه به یاسین» نماز می خواند اما برای بخشیدن انگشتری اش به ما فقیران باید تا ظهور صبر کند اما امام زمان شعر سلمان، همین الان هم در نمازش مصداق آیه ولایت است. هم رو به سمت خدا دارد و هم دستش در دست امت است. او فرزند و وصیّ همان پیامبری است که در بازارها و کوچه های این دنیا راه می رود و یادگار علی. همان علی که این آیه در شأن او نازل شد: إنّما وَلیّکُم اللهُ وَ رسولُهُ وَ الّذینَ آمَنوا الّذینَ یُقیمونَ الصّلاةَ وَ یُؤتونَ الزَّکاةَ وَ هُم راکعونَ سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند؛ همانها که نماز را برپا می‌دارند، و در حال رکوع، زکات می‌دهند. او در شهر است و نه در جزیره خضراء... @shahr_naame
ای منتظران گنج نهان می آید آرامش جان عاشقان می آید بر بام سحر طلایه داران ظهور گفتند که صاحب الزمان می آید خجسته باد میلاد مولود جهان❤️ @shahr_naame