eitaa logo
شهرنامه (تحلیل شاهنامه، مثنوی)
728 دنبال‌کننده
179 عکس
112 ویدیو
16 فایل
شهرنامه تنها نام یک برنامه رسانه ای نیست. حرکتی است برای بازخوانی نوین هویت ایرانی اسلامی؛ این کهن همیشه نو... ارتباط با ادمین🔻 @ghorbanighasem1367 کانال آپارات🔻 https://www.aparat.com/shahr_naame کانال تلگرام🔻 https://t.me/shahr_naame
مشاهده در ایتا
دانلود
شهرنامه قسمت پانزدهم.mp3
15.09M
پادشاهی جمشید ۲ ✅️ صوت قسمت پانزدهم شهرنامه با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 ‏🆔 @shahr_naame
🌿کشاورزی و روح مادرانه فرهنگ ایرانی ⏰زمان مطالعه تقریبی: پنج دقیقه 🔹کشاورزان با زایایی و پروریدن زمین سر و کار دارند، به همین دلیل با "مادرانگی" زمین ارتباط دارند. آنان همچون زمین، دیگران را تغذیه می کنند و از این رو خود نیز نوعی مادرانگی را تجربه می کنند. تجربه مادرانگی، میل به پرورش و حفظ حیات را در کشاورزان زنده می کند. 👨‍🌾کشاورز مولد است، اما نه مثل صنعتگران که ماده را شکل می دهند. بلکه او نگاهبان و پاسدار حیات و زایایی زمین است. او خود را مسلط و چیره بر خاک نمی بیند، بلکه به خاک کمک می کند و موانع حیات بخشی آن را از بین می برد. او متواضعانه دستی در زمین و نگاهی به آسمان دارد. 🏡تمدنهای کشاورزی محور همواره مردمی خلاق و صلح جو داشته است، همان گونه که مادران هستند. در مقابل، اقوام شکارچی-دوره گرد، روحیه ای معطوف به تسلط و غلبه دارند. نوعی مردانگی و سلطه جویی افراطی. 😔افسوس که در تاریخ بشر همواره اقوام شکارچی-دوره گرد به خاطر توان نظامی گری بر شهرها مسلط شده اند و حاصل دسترنج و خلاقیت شهرهای کشاورزی محور را به تاراج برده اند. "تورانیان" در شاهنامه نماینده این گونه اقوامند. 🇮🇷تمدن ایرانی، همواره روح مادرانه عمیقی داشته است. تصادفی نیست که بزرگترین دستاوردهای ایرانیان از جنس شعر و لطافت و خرد و حکمت بوده است. ایرانیان به مدد همین روح مادرانه، مغولان و تاتاران و دیگر اقوام دوره گرد سلطه جو را به خود ملحق کردند و از درون، آنها را تغییر دادند. روح مادرانه ایرانی، هر چند "در" جنگ شکست خورده باشد، "بر" جنگ پیروز می شود و امکان حیات اجتماعی را در زمانه فترت و عسرت را فراهم می آورد. 👰روح مادرانه ایرانی هرگاه به مدد بازوی مردان، قدرتمند شود، بلافاصله به صلحی پایدار و عزتمندانه می اندیشد. دقیقا بر خلاف تمدنهای مردانه که قدرت را برای سلطه می خواهند. 😔😔افسوس که تاریخ را تمدنهای به غایت مردانه، اشغال کرده اند. چه به صورت اقوام مهاجم، چه به صورت دولتهای نظامی و چه به صورت زشت استعمار. 😔شوربختانه دنیای امروز، جهان برتری غلبه و سلطه جویی است و توسعه تکنولوژی ابزارهای قدرتمندتری برای چیرگی بر طبیعت و بر انسانهای دیگر را در اختیار آدمی قرار داده است. در چنین جهانی ما انسانها بیش از هر روزگار دیگری به رشد ظرافت های زنانه و لطافتهای مادرانه نیازمندیم. 📺تفصیل این مطلب در: قسمت پانزدهم شهرنامه 📝پ.ن: زنانگی و مادرانگی تنها منحصر در زنان نیست، بلکه مردان نیز به شدت نیازمند رشد زنانگی و مادرانگی خود هستند تا از قالب موجودی سخت و خشن و سلطه جو به انسانی لطیف، گشوده، خردمند و خلاق بدل شوند. @shahr_naame
💐 همراهان شهرنامه! مژده! بالاخره امروز ویژه برنامه بزرگداشت فردوسی و خیام، منتشر می شود: قسمت شانزدهم شهرنامه: خیام در آینه فردوسی ویژه برنامه بزرگداشت خیام و فردوسی آنچه در شهرنامه خواهیم دید: 🔶بررسی مولفه های شعر خیام: 🔹پوشیدگی راز جهان 🔹کنایه به خلقت 🔹ناپایداری جهان 🔹زندگی در لحظه 🔶بازشناسی مولفه های شعر خیامی در شعر فردوسی 🔹طرح یک مساله: چایگاه شعر خیام در منظومه فکری هویت ایرانی کجاست؟ 🔹نسبت تفکر توحیدی با اسرارآمیزی جهان و تفکر اساطیری مشرکانه با پوچی و بی معنایی آن 🔹دریچه نگاه شعر خیامی به جهان: نگریستن جهان از نگاه «انسان» با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 ‏🆔 @shahr_naame
قسمت پانزدهم شهرنامه منتشر شد. در تلاش بودیم مباحثی که در این قسمت صحبت شد را از زوایای دیگر بررسی کنیم و برای شما پوشش دهیم🌷 @shahr_naame ‼️ اگر هرکدام از درامدها را نخوانده‌اید یا قصد مرور دارید می‌توانید روی لینک مدنظر کلیک کنید: 🔸دعوتنامه کانال شهرنامه 🔹پدید امدن طبقات جامعه در پادشاهی جمشید (لینک قسمت پانزدهم) 🔸قدرت جهان سازی و خلق اعتبار انسان در دوران جمشید 🔹صوت قسمت پانزدهم شهرنامه 🔸کشاورزی و روح مادرانه فرهنگ ایرانی 🔹آنچه در قسمت شانزدهم خواهیم دید با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
ویژه برنامه بزرگداشت خیام و فردوسی: خیام در آینه فردوسی ✅ برای تماشای این قسمت از برنامه به کانال ما از طریق این لینک مراجعه کنید👇 آپارت: https://www.aparat.com/v/8v3as یوتیوب: https://youtu.be/cSpLHWLhVSo با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
✳️شاه بیت شاهنامه در روایت انسان تطبیقی میان روایت خلقت انسان در شاهنامه و آرای فلسفی ملاصدرا (بازنشر به مناسبت یک خرداد روز بزرگداشت ملاصدرا) 📜یکی از درخشان ترین ابیات ادبیات کهن پارسی درباره چیستی حقیقت انسان، بیت زیر از فردوسی است: نخستین فکرت، پسین شمار تویی! خویشتن را به بازی مدار درباره این بیت در سخن گفتیم و آن را توضیح دادیم و نشان دادیم که بنابر این بیت و ساختار کلی ابیات مقدمه شاهنامه، انسان غایت آفرینش و گل سرسبد آفرینش است. گویی تمام کائنات، کار کرده اند تا به انسان برسند.😍 🔴 این بیت را به گونه ای لطیف تر از آن چه ما در شهرنامه گفتیم، نیز می توان فهمید. بر اساس این تفسیر دوم، منظور از فکرت، علم خداوند است. بنابراین، آن چه که خداوند نخست در اندیشه آورد انسان بود و سپس به خاطر آن دیگر عناصر هستی را آفرید. از این رو انسان پس از دیگر مخلوقات پای به صحنه هستی گذاشت و آخرینِ شمار شد. ✅️ به هر روی چه تفسیر اول درست باشد و چه تفسیر دوم، نتیجه یکی است. آدمی، غایت خلقت است، پس اگر تو، خودت را به بازی بگیری و بیهوده زندگی کنی، کل آفرینش را به سخره و بازی گرفته ای. ملاصدرا فیلسوف بزرگ مسلمان، همین سخن فردوسی را به عنوان قاعده ای فلسفی، اثبات کرده و بر اساس حرکت جوهری بر آن استدلال آورده است. قاعده ملاصدرا از این قرار است که: هر آن چه که از نظر زمانی و شمار مقدم و جلوتر است از نظر شرف و مرتبه، موخر و عقب تر است (کل ما هو اقدم بالزمان فهو آخر بالرتبة و الشرف). نتیجه ⬅️ آن است که موجودی که پسین شمار باشد، شریف ترین است و این همان معنای سخن فردوسی است. ⚜️ ملاصدرا، فردوسی را با لقب «قدوسی» یاد می کند و او را یکی از بزرگترین عارفان و فیلسوفان می داند. بعید نیست که این قاعده را از او الهام گرفته باشد. بامعرفی شهرنامه به دیگران در این حرکت سهیم باشید👇 🆔 @shahr_naame
10.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺ویدیویی ناب و کم نظیر از یکی از شیرین ترین لحظات تاریخ ایران: "ما تو شهریم!" ✅عجیب، پر معنا و استعاری می نماید این کلماتی که بر زبان حاج احمد جاری می شود... ❇️کجاست فردوسی دیگری که در وصف رستم های جوان ایران زمین، حماسه ای در خور بسراید؟ @shahr_naame
🎙فهرست صوتهای برنامه شهرنامه (شرح و تحلیل شاهنامه) 🔰بسیاری از همراهان شهرنامه در خواست کرده اند که دسترسی راحت تری به صوتهای برنامه ها داشته باشند. البته اگر منت بگذارید و از طریق لینکها نظاره گر برنامه تصویری باشید، از ما حمایت بیشتری کرده اید. صوت هر برنامه به فاصله پنج روز از انتشار برنامه در آپارات و یوتیوب بر روی کانال بارگذاری می شود. 🔻با افتخار فهرست صوتهای برنامه تقدیم می گردد: 1️⃣صوت شهرنامه یک: از رند خرابات تا پهلوان آبادی 2️⃣صوت شهرنامه دو: مقدمه شاهنامه 1 3️⃣صوت شهرنامه سه: مقدمه شاهنامه 2 4️⃣صوت شهرنامه چهار: مقدمه شاهنامه 3 5️⃣صوت شهرنامه پنج: پادشاهی کیومرث 1 6️⃣صوت شهرنامه شش: پادشاهی کیومرث 2 7️⃣صوت شهرنامه هفت: پادشاهی کیومرث 3 8️⃣صوت شهرنامه هشت: پادشاهی هوشنگ 1 9️⃣صوت شهرنامه نه: پادشاهی هوشنگ 2 🔟صوت شهرنامه ده: پادشاهی هوشنگ 3 1️⃣1️⃣صوت شهرنامه یازده: پادشاهی طهمورث 1 2️⃣1️⃣صوت شهرنامه دوازده: پادشاهی طهمورث 2 3️⃣1️⃣صوت شهرنامه سیزده: ویژه برنامه نوروز 1402 4️⃣1️⃣صوت شهرنامه چهارده: پادشاهی جمشید 1 5️⃣1️⃣صوت شهرنامه پانزده: پادشاهی جمشید 2 @shahr_naame
⭕️پوشیدگی راز جهان 🔰یکی از مهمترین مولفه های شعر خیام، توصیف حیرت و سرگشتگی آدمی در کار جهان و پوشیدگی راز آن بر اوست: در دایره‏ ای کامدن و رفتن ماست‏ آن را نه بدایت نه نهایت پیداست‏ کس می‏ نزند دمی در این معنی‌راست کاین آمدن ازکجا و رفتن‌به‌کجاست؟ ❇️فردوسی نیز در جای جای شاهنامه و به خصوص پس از غم ها و شکستهای بزرگ، چنین مضمونی را یادآوری می کند: چنین است و رازش نیامد پدید نیابی! به خیره چه جویی کلید ✅توضیح و شرح در قسمت شانزدهم شهرنامه: 📺آپارات: https://www.aparat.com/v/8v3as 📺یوتیوب: https://youtu.be/cSpLHWLhVSo بامعرفی شهرنامه به دیگران در این حرکت سهیم باشید👇 🆔 @shahr_naame
شهرنامه قسمت شانزدهم.mp3
23.5M
🎙صوت قسمت شانزدهم شهرنامه 🔰ویژه برنامه بزرگداشت خیام و فردوسی ❇️خیام در آینه فردوسی
❗️کنایه به آفرینش 🔰حیرت و سرگشتگی در کشف راز جهان در شعر خیام به جایی می رسد که بیان سرگشتگی به نوعی کنایه و طعنه به آفرینش بدل می گردد: دارنده چو ترکیب طبایع آراست از بهر چه او فكندش اندر کم‏ وکاست‏ گر نیک آمد شکستن از بهر چه بود ورنیک‌نیامداین‌صُوَر، عیب‌که راست؟ ✅(مفهوم شعر: صاحب این جهان که این موجودات را آراسته کرد، چرا آن ها را دچار کم و کاست و نابودی می کند؟ اگر طبایع موجودات خلقت، نیک هستند چرا نابود می شوند و اگر نیک نیستند، عیب چه کسی است؟ (خودشان یا آفریننده؟) ❇️فردوسی شبیه به همین مضامین را به جای کنایه و طعنه در قالب اعتراض به جهان بیان می کند: جهانا ندانم چرا پروری‏ چو پرورده‌ي خویش را بشکری یا: جهانا چه بَدمهر و بدگوهری‏ که خود پرورانی و خود بشکری ✅برای توضیح راز این گونه مضمون پروری، قسمت شانزدهم شهرنامه را ببینید یا بشنوید: 📺آپارات 📺یوتیوب 🎙صوت @shahr_naame