eitaa logo
شهرنامه (تحلیل شاهنامه، مثنوی)
727 دنبال‌کننده
180 عکس
112 ویدیو
16 فایل
شهرنامه تنها نام یک برنامه رسانه ای نیست. حرکتی است برای بازخوانی نوین هویت ایرانی اسلامی؛ این کهن همیشه نو... ارتباط با ادمین🔻 @ghorbanighasem1367 کانال آپارات🔻 https://www.aparat.com/shahr_naame کانال تلگرام🔻 https://t.me/shahr_naame
مشاهده در ایتا
دانلود
نقش پوشش در شهر انسان‌ها در زندگی امروز بشری، ما به طرزی بدیهی می دانیم که باید لباس بپوشیم. زندگی ما آمیخته با انواع پوشش است: پوشش خانه، پوشش کار، پوشش سال نو، لباس مراسم عید، لباس مناسک دینی، پوشش مراسم و آیینهای ملی و .... . عمق آمیختگی پوشش با زندگی ما آن قدر است که معمولا به این سوال که لباس چه نقشی در زندگی ما دارد،🤔 فکر نمی کنیم. 🔹️اسطوره و داستان به ما کمک می کند به زمانی برویم که انسانها پوشش این گونه ندارند و در نقطه شروع انتخاب و ابداع پوشش خود هستند. ما به کمک داستانهای اساطیری، انسان را در نقطه صفر بسیاری از دستاوردها و عادات امروزی، تجربه می کنیم و این فرصت ناب را پیدا می کنیم که عمیقتر به این مسائل بیندیشیم. شاهنامه روایت پیدایش و رشد شهر و تمدن انسانی است. بنابراین به کمک این داستانها می توانیم پرسشهایی اساسی درباره ابعادی از زندگی بپرسیم که امروز برای ما بسیار بدیهی و بی نیاز از پرسش به نظر می رسد. 🔹️در بخش اساطیری شاهنامه هر پادشاه با یک گام رو به جلو در «پوشش» معرفی می شود. کیومرث به عنوان اولین شاه انسانها، لباس پلینگینه را برای انسان به ارمغان می آورد. دوران هوشنگ نیز با گامی بزرگ در زمینه پوشش انسان، آغاز می شود. این جاست که می توانیم از خود بپرسیم: به راستی پوشش چه فلسفه و نقشی در شهر انسان ها دارد⁉️ در شهرنامه، تا حدودی به این پرسش پرداخته ایم. این قسمت را می توانید از طریق لینکهای زیر مشاهده نمایید👇 آپارت: https://www.aparat.com/v/hOdRG یوتیوب: https://youtu.be/BfAwSOWK76g
هدایت شده از درنگ در شاهنامه
🔴جشن «بادروزی» جشنی از روزگار ایران باستان 🔹در اوستایی «واتـَه»، و در پارسی جدید «باد» خوانده می‌شود و ایزد نگاهبان آن با همین نام که از بزرگ‌ترین ایزدان ایرانی در باورهای «زَروانی» یا «زُروانی» بشمار می‌رفته است. در ایران باستان هر یک از روزهای ماه نام جداگانه‌ای داشتند که این نام‌ها برگرفته از نام ایزدهای (فرشته) دین زرتشت بودند. 🔸بادبَرَه یا «باذوَرَه» نام جشنی در روز بیست‌و‌دوم بهمن‌ماه در گاهشمار زرتشتی (باد روز از بهمن‌ماه) است که در گرامی‌داشت باد، ایزد نگاهبان باد برگزار می‌شد. این ایزدها هر کدام نگهبان یکی از نیروهای موجود در طبیعت، استوره‌ها و آرمان‌ها هستند. دوازده روز از روزهای ماه به نام دوازده ماه سال است که هر وقت نام ماه با نام روز یکی می‌شد، ایرانیان آن روز را جشن می‌گرفتند. 🔹روز بیست‌و‌دوم از هر ماه «باد» نام دارد، این واژه در اوستا «وات» و در پارسی جدید «باد» خوانده می شود و ایزد نگهبان آن نیز به همین نام است و در این روز جشنی به نام «بادروزی» یا «کژین» یا «بادبره» یا «باذ وره» در گرامی داشت باد برگزار می‌شود. در «جشن بادروزی» بازار همگانی برپا می شد و مردم در آن روز رشته‌هایی از نخ هفت‌رنگ را به آغوش باد می‌سپردند. بر باد سپردن نخ تیر و باد در تیرگان که در روز باد انجام می‌شود نیز یادگاری از همین باید باشد. 🔸ابوریحان بیرونی می‌گوید که در گومِس (قم) و شهرها و روستاهای نزدیک به آن، «بادروز» با جشن و پایکوبی و راه افتادن کاروان‌های شادی همراه بود. همچنین در بازار ویژه‌ی‌ این جشن، ابزار شادمانی در دسترس بود. در اسپادانا (اصفهان)، این روز را «کژین» می‌نامیدند و یک هفته جشن می‌گرفتند. این جشن نیز با بازار همگانی همراه بوده است. 🔹کوشیار گیلانی در «زیج جامع» از این جشن به نام «باذ وره» یاد کرده است. شهمردان بن ابی الخیر در روضه المنجمین از این جشن به نام «باد بزه یاد» کرده است. در فرهنگ معین نوشته دکتر محمد معین استاد دانشگاه تهران این جشن به نام «بادبره» آمده است. در فرهنگ کاتوزیان نوشته شادروان محمدعلی تهرانی این روز به نام «بادبره یا بادبرف» ثبت شده است. در برهان قاطع آمده است که «گویند هفت سال در ایران باد نیامد. در این روز شبانی پیش کسری آمد و گفت: دوش آن مقدار باد آمد که موی بر پشت گوسپندان بجنبید. پس در آن روز نشاطی کردند و خوشحالی نمودند و به این نام شهرت یافت». https://eitaa.com/shaahnaame
شهرنامه 9_01.mp3
29.77M
پادشاهی هوشنگ 2/3: شهر و پوشش ✅️ صوت قسمت نهم شهرنامه با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
الگوی حکمرانی آبادگرانه هوشنگ در دوران هوشنگ به کمک کشف آتش آهن استخراج شد و صنعت آهنگری شکل گرفت. ⚔️در تمدن های بشری معمولاً اولین چیزی که با آهن ساخته می شود سلاح جنگی است؛ اما بنابر روایت شاهنامه هوشنگ به وسیله آهن، ابزار ساخت کانالهای آبی را پدید آورد و وسایل کشاورزی ساخت. 🔴 هنر او این بود که آهن سخت را در راه آبادی به کار گرفت و به انسانها آموخت که همچون مادرِ زمین، به رویاندن، زایش و تولید مشغول شود. حاصل فکر هنرمندانه او یکجانشینی و گسترش زندگی مولد شهری بود. تمدنی که هوشنگ ایجاد کرد بر پایه زایایی و آبادانی بود نه تسلط و چیرگی بر دیگران. 🔴 بسیاری از اقوام از آهن سلاح ساختند و تلاش کردند با جنگ و سلطه و تجاوز به اقوام دیگر توسعه یابند. الگوی توسعه ای که شاهنامه تورانی ها را نماد آن می داند و بعدها اروپاییان با پدیدآوردن استعمار زشت ترین شکل آن را به نمایش گذاشتند؛ حال آنکه در نگاه هوشنگ پیشرفت شکلی نرم و مادرانه داشت. انسان کشاورز بیش از آنکه به فکر توسعه از راه سلطه باشد به آبادی از طریق زایایی می اندیشد. با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
قسمت نهم شهرنامه منتشر شد. در تلاش بودیم مباحثی که در این قسمت صحبت شد را از زوایای دیگر بررسی کنیم و برای شما پوشش دهیم🌷 @shahr_naame ‼️ اگر هرکدام از درامدها را نخوانده‌اید یا قصد مرور دارید می‌توانید روی لینک مدنظر کلیک کنید: 🔹️دعوتنامه کانال شهرنامه 🔸️پادشاهی هوشنگ ۲/3:شهر و پوشش؟! (قسمت نهم) 🔹️نقش پوشش در شهر 🔸️جشن بادورزی 🔹️صوت قسمت نهم 🔸الگوی حکمرانی آبادگرانه هوشنگ با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
پادشاهی هوشنگ 3/3: کشف آتش: فروغ ایزدی ✅ برای تماشای این قسمت از برنامه به کانال ما از طریق این لینک مراجعه کنید👇 آپارت: https://www.aparat.com/v/aog4T یوتیوب: https://youtu.be/aJ29a8OMKw0 با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
اگر چشم داری به دیگر سرای به نزد نبی و وصی گیر جای 🌺 با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
آتش؛ نیروی اهریمنی یا فروغ ایزدی؟! 🔱🔆آتش می تواند قدرتی عظیم در اختیار انسان قرار دهد. قدرت استخراج فلز، ساخت ابزار، پختن غدا و روشنی بخشی به شب را به انسان هدیه کند و زندگی انسان را به کلی دیگرگون کند‌. ‼️در عین حال همین نیروی عظیم می تواند برای بشر خرابی و ویرانی و خونریزی به بار آورد و او را به عصیان بکشاند. ⚜اساطیر ملل مختلف این دو روی قدرت آتش را به تصویر کشیده اند. در اساطیر یونان، خدایان آتش را از انسان دریغ کرده اند؛ چون معتقدند آتش باعث گناه و رویگردانی از عبادت خدایان می شود. پرومته، آتش را از خدایان می دزدد و برای انسان به ارمغان می برد. 📜شاهنامه نگاهی کاملا متفاوت دارد. هوشنگ وقتی راه ایجاد آتش را کشف می کند آن را فروغی ایزدی و هدیه الهی می خواند، به ستایش خداوند مشغول می شود و جشن سده را به شکرانه این نعمت الهی بر پا می دارد. ✅برای تحلیل و مقایسه این دو داستان اسطوره ای قسمت دهم شهرنامه را ببینید. @shahr_naame
🌹خدمت دوستانی که تازه به شهرنامه پیوسته اند سلام و خوش آمد عرض می کنم.🌹 📜سیر محتوای شهرنامه از این قرار است: 📺محور اصلی کانال، برنامه های اینترنتی شهرنامه (شرح شاهنامه) و نی نامه (شرح مثنوی) است که روی آپارات و یوتیوب بارگذاری می شود. 🕰هر برنامه حدود ۲۰ دقیقه است و زبان روانی دارد. اگر با دور تند ببینید و بشنوید نهایتا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از وقتتان را می گیرد و در عوض با بسیاری از مسائل فلسفی، ادبی و تاریخی آشنا می شوید. ✅تلاش می کنیم در شهرنامه به ورای داستانها سفر کنیم و ابعاد فلسفی، عرفانی، اجتماعی و هنری آنها را تحلیل کنیم. 📝در کنار برنامه ها، متنهای تکمیلی نیز روی کانال فرستاده می شود. بعضی از این متنها در برنامه گفته نشده اند و تکمیل کننده برنامه هستند. 🎼نی نامه (شرح مثنوی معنوی) ضبط شده و در حال تدوین است. پس از رسیدن کانال به ثبات مطلوب، پخش نی نامه نیز آغاز می شود. ‼️ قسمت اول معرفی شهرنامه است. قسمتهای دوم و سوم و چهارم به تحلیل و بازخوانی مقدمه شکوهمند شاهنامه و ابعاد هستی شناسانه آن می پردازد. قسمت های پنجم و ششم و هفتم داستان پادشاهی کیومرث را بیان می کند و سرانجام از قسمت هشتم وارد داستان پادشاهی هوشنگ می شویم و در قسمتهای نهم و دهم داستان پرماجرای پادشاهی هوشنگ را به پایان می بریم. قسمتهای یازدهم و دوازدهم داستان پادشاهی طهمورث دیوبند را روایت می کند. پادشاهی که در دوران او انسانها خط را آموختند و بر دیوان غلبه کردند. قسمت سیزدهم ویژه برنامه نوروزی شهرنامه است با عنوان: اساطیر چه می گویند؟ قسمت های چهاردهم و پانزدهم آغاز پادشاهی جمشید و شروع برنامه های کلان او برای پیشبرد تمدن را گزارش و تحلیل می کنند و نهایتا در قسمت بسیار مهم شانزدهم به مناسبت بزرگداشت فردوسی و خیام در یک ویژه برنامه جهان شعری و فلسفی این دو شاعر را مقایسه می کنیم و ابعاد عمیق کمتر دیده شده این نوع از شعر و حکمت را روایت می کنیم. ‼️با لمس یا فشردن شماره هر قسمت در بند بالا به پست مربوط به آن قسمت راهنمایی می شوید و می توانید به فیلم، صوت و مطالب مربوط به آن دسترسی پیداکنید. 📝غیر از برنامه ها متنهای تکمیلی کوتاهی نیز در کانال منتشر می شود که مطالعه آنها خالی از لطف نیست. @shahr_naame
شهرنامه قسمت دهم.mp3
25.65M
پادشاهی هوشنگ 3/3: کشف اتش: فروغ ایزدی ✅️ صوت قسمت دهم شهرنامه با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
جشن سده🎊 در شهرنامه، از زبان فردوسی ماجرای کشف آتش توسط هوشنگ و بنیان گذاری «جشن سده» را دیدیم و شنیدیم. 1️⃣0️⃣0️⃣ دانشمندان نام سده را گرفته‌شده از صد می‌دانند؛ ابوریحان بیرونی می‌نویسد: «سده گویند یعنی صد و آن یادگار اردشیر بابکان است و در علت و سبب این جشن گفته‌اند که هرگاه روزها و شب‌ها را جداگانه بشمارند، میان آن و آخر سال عدد صد بدست می‌آید و برخی گویند علت این است که در این روز زادگان کیومرث -پدر نخستین- درست صدتن شدند و یکی از خود را بر همه پادشاه گردانیدند و برخی برآنند که در این روز فرزندان مشی و مشیانه به صد رسیدند و نیز آمده «شمار فرزندان آدم ابوالبشر در این روز به صد رسید.» ❄️ نظر دیگر اینکه سده معروف، صدمین روز زمستان است؛ از ابتدای زمستان (۱ آبان تا ۱۰ بهمن) که جشن سده‌است صد روز، و از ۱۰ بهمن تا نوروز و اول بهار ۵۰ شب بوده‌است؛ و به‌علت اینکه از این روز به بعد انسان به آتش دست پیدا کرده‌است شب هم مانند روز روشن و گرم و زنده‌است شب‌ها هم شمرده می‌شوند. ✅ برای آشنایی بیشتر با جشن سده و فلسفه آن قسمت دهم شهرنامه را ببینید. با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇 🆔 @shahr_naame
‼️سد یا صد؟ 🤔ممکن است این پرسش برای شما پیش آمده باشد که اگر جشن سده بر اساس عدد صد نام گذاری شده است چرا آن را با "س" می نویسند‌. همین سوال ممکن است هنگام برخورد با واژه "سده" به معنای قرن برای شما پیش آمده باشد. ✅در قسمت دهم شهرنامه به این پرسش پاسخ می دهیم و ماجرای تغییر شکل نوشتن عدد ۱۰۰ به حروف را توضیح می دهیم. @shahr_naame