🌹خدمت دوستانی که تازه به شهرنامه پیوسته اند سلام و خوش آمد عرض می کنم.🌹
📜سیر محتوای شهرنامه از این قرار است:
📺محور اصلی کانال، برنامه های اینترنتی شهرنامه (شرح شاهنامه) و نی نامه (شرح مثنوی) است که روی آپارات و یوتیوب بارگذاری می شود.
🕰هر برنامه حدود ۲۰ دقیقه است و زبان روانی دارد. اگر با دور تند ببینید و بشنوید نهایتا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از وقتتان را می گیرد و در عوض با بسیاری از مسائل فلسفی، ادبی و تاریخی آشنا می شوید.
📝در کنار برنامه ها، متنهای تکمیلی نیز روی کانال فرستاده می شود. بعضی از این متنها در برنامه گفته نشده اند و تکمیل کننده برنامه هستند.
🎼نی نامه (شرح مثنوی معنوی) ضبط شده و در حال تدوین است. پس از رسیدن کانال به ثبات مطلوب، پخش نی نامه نیز آغاز می شود.
‼️ قسمت اول معرفی شهرنامه است. قسمتهای دوم و سوم و چهارم به تحلیل و بازخوانی مقدمه شکوهمند شاهنامه و ابعاد هستی شناسانه آن می پردازد. قسمت های پنجم و ششم و هفتم داستان پادشاهی کیومرث را بیان می کند و سرانجام از قسمت هشتم وارد داستان پادشاهی هوشنگ می شویم.
‼️با لمس یا فشردن شماره هر قسمت در بند بالا به پست مربوط به آن قسمت راهنمایی می شوید و می توانید به فیلم، صوت و مطالب مربوط به آن دسترسی پیداکنید.
💡پیشنهاد بنده: اگر تازه به شهرنامه پیوسته اید قسمت اول و بعد قسمت پنجم به بعد را ببینید و سر وقت سه قسمت دیگر را به ترتیب تماشا کنید.
📝غیر از برنامه ها متنهای تکمیلی کوتاهی نیز در کانال منتشر می شود که مطالعه آنها خالی از لطف نیست.
@shahr_naame
قسمت هشتم شهرنامه منتشر شد.
در تلاش بودیم مباحثی که در این قسمت صحبت شد را از زوایای دیگر بررسی کنیم و برای شما پوشش دهیم🌷
@shahr_naame
‼️ اگر هرکدام از درامدها را نخواندهاید یا قصد مرور دارید میتوانید روی لینک مدنظر کلیک کنید:
🔹️دعوتنامه کانال شهرنامه
🔸️پادشاهی هوشنگ ۱/3:آبادی یا توسعه؟! (قسمت هشتم)
🔹️دوره نخستین پادشاه به پایان رسید (انیمیشن کمیک)
🔸️دوره فقه کسب و کار
🔹️در دوره فقه کسب و کار چه میگذرد؟
🔸هوشنگ دومین پادشاه جهان
🔹️جهاندار هوشنگ با رای و داد، به جای نیا تاج بر سر نهاد
🔸صوت قسمت هشتم
🔹آنچه در قسمت نهم خواهیم دید
با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇
🆔 @shahr_naame
📜شعری از حکیم فردوسی به مناسبت ولادت امیرمؤمنان
🔹شاعران پارسی گوی، اشعار نیکوی فراوانی در ستایش امیرالمؤمنین گفته اند. اما بی گمان یکی از حماسی ترین و ماندگارترین اشعار، ابیات زیر از حکیم بزرگ توس است که در آغاز شاهنامه آورده است.
🔸این اشعار در زمانه ای سروده شده است که هر بیت از آن، می توانست، سر سراینده را به جرم تشیع و ارادت به امیرالمؤمنین، بر باد دهد. از سرودن چنین اشعاری به خوبی می توان دریافت، که سراینده حماسه های رستم دستان، خود نیز تا چه اندازه روحیه ای دلاورانه و حماسی داشته است.
🔹وی ستایش علی (ع) را با ذکر حدیثی از پیامبر (ص) آغاز می کند که در آن امیر مؤمنان، درِ شهر علم، توصیف شده است. با توجه به جایگاهی که «خِرد» و دانش در اندیشه فردوسی دارد، همین تک بیت می تواند گواه شیعه بودن او باشد. از نگاه او، خداوند، خداوند جان و خرد است و پیامبر (ص) وارث علم و خرد الهی. از این رو هیچ ستایشی برای امیرمؤمنان بالاتر از این نیست که باب شهر دانش نبی (ص) است.
🔸فردوسی همچنین از واژه «وصی» در این شعر استفاده می کند. واژه ای که به فلسفه سیاسی شیعی اختصاص دارد. از دیگر هنرنمایی های فردوسی در این ابیات، به تصویر کشیدن حدیث سفینه نوح در قالب ابیاتی دل نشین است. وی همچنین، به صراحت اعلام می کند که خاک پای حیدر است و هر کسی که دشمنی علی (ع) را در دل دارد «بی پدر» است و در واقع دشمن بزرگش، دل خویش است.
🔹در این ابیات وی گواهی می دهد که تمامی سخنان و حکمتهای عمیق شاهنامه را از امیرمؤمنان فراگرفته است و گوشش پر از آواز دلنشین اوست:
درست این سخن گفت پیغمبر است
که من شهر علمم علیم در است
گواهی دهم کاین سخنها ز اوست
تو گویی دو گوشم پر آواز اوست
علی را چنین گفت و دیگر همین
کز ایشان قوی شد به هر گونه دین
منم بندهٔ اهل بیت نبی
ستایندهٔ خاک پای وصی
حکیم این جهان را چو دریا نهاد
بر انگیخته موج از او تندباد
چو هفتاد کشتی بر او ساخته
همه بادبانها بر افراخته
یکی پهن کشتی به سان عروس
بیاراسته همچو چشم خروس
محّمد بدو اندرون با علی
همان اهل بیت نبی و ولی
خردمند کز دور دریا بدید
کرانه نه پیدا و بن ناپدید
بدانست کو موج خواهد زدن
کس از غرق بیرون نخواهد شدن
به دل گفت اگر با نبی و وصی
شوم غرقه دارم دو یار وفی
اگر چشم داری به دیگر سرای
به نزد نبی و علی گیر جای
گرت زین بد آید گناه من است
چنین است و این دین و راه من است
بر این زادم و هم بر این بگذرم
چنان دان که خاک پی حیدرم
دلت گر به راه خطا مایل است
تو را دشمن اندر جهان خود دل است
نباشد جز از بیپدر دشمنش
که یزدان به آتش بسوزد تنش
هر آنکس که در جانش بغض علی است
از او زارتر در جهان زار کی است
@shahr_naame
شهرنامه (تحلیل شاهنامه، مثنوی)
📜شعری از حکیم فردوسی به مناسبت ولادت امیرمؤمنان 🔹شاعران پارسی گوی، اشعار نیکوی فراوانی در ستایش امی
📺شرح این ابیات را می توانید در قسمت چهارم ببیند و بشنوید:
https://www.aparat.com/v/bm9yt
@shahr_naame
قسمت نهم شهرنامه منتشر شد:
پادشاهی هوشنگ 2/3: شهر و پوشش
#قسمت_نهم
✅ برای تماشای این قسمت از برنامه به کانال ما از طریق این لینک میتوانید مراجعه کنید👇
آپارت: https://www.aparat.com/v/hOdRG
یوتیوب: https://youtu.be/BfAwSOWK76g
با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇
🆔 @shahr_naame
نقش پوشش در شهر انسانها
در زندگی امروز بشری، ما به طرزی بدیهی می دانیم که باید لباس بپوشیم.
زندگی ما آمیخته با انواع پوشش است: پوشش خانه، پوشش کار، پوشش سال نو، لباس مراسم عید، لباس مناسک دینی، پوشش مراسم و آیینهای ملی و .... . عمق آمیختگی پوشش با زندگی ما آن قدر است که معمولا به این سوال که لباس چه نقشی در زندگی ما دارد،🤔 فکر نمی کنیم.
🔹️اسطوره و داستان به ما کمک می کند به زمانی برویم که انسانها پوشش این گونه ندارند و در نقطه شروع انتخاب و ابداع پوشش خود هستند. ما به کمک داستانهای اساطیری، انسان را در نقطه صفر بسیاری از دستاوردها و عادات امروزی، تجربه می کنیم و این فرصت ناب را پیدا می کنیم که عمیقتر به این مسائل بیندیشیم.
#قسمت_آغازین شاهنامه روایت پیدایش و رشد شهر و تمدن انسانی است. بنابراین به کمک این داستانها می توانیم پرسشهایی اساسی درباره ابعادی از زندگی بپرسیم که امروز برای ما بسیار بدیهی و بی نیاز از پرسش به نظر می رسد.
🔹️در بخش اساطیری شاهنامه هر پادشاه با یک گام رو به جلو در «پوشش» معرفی می شود. کیومرث به عنوان اولین شاه انسانها، لباس پلینگینه را برای انسان به ارمغان می آورد. دوران هوشنگ نیز با گامی بزرگ در زمینه پوشش انسان، آغاز می شود.
این جاست که می توانیم از خود بپرسیم:
به راستی پوشش چه فلسفه و نقشی در شهر انسان ها دارد⁉️
در #قسمت_نهم شهرنامه، تا حدودی به این پرسش پرداخته ایم. این قسمت را می توانید از طریق لینکهای زیر مشاهده نمایید👇
آپارت: https://www.aparat.com/v/hOdRG
یوتیوب: https://youtu.be/BfAwSOWK76g
هدایت شده از درنگ در شاهنامه
🔴جشن «بادروزی» جشنی از روزگار ایران باستان
🔹در اوستایی «واتـَه»، و در پارسی جدید «باد» خوانده میشود و ایزد نگاهبان آن با همین نام که از بزرگترین ایزدان ایرانی در باورهای «زَروانی» یا «زُروانی» بشمار میرفته است. در ایران باستان هر یک از روزهای ماه نام جداگانهای داشتند که این نامها برگرفته از نام ایزدهای (فرشته) دین زرتشت بودند.
🔸بادبَرَه یا «باذوَرَه» نام جشنی در روز بیستودوم بهمنماه در گاهشمار زرتشتی (باد روز از بهمنماه) است که در گرامیداشت باد، ایزد نگاهبان باد برگزار میشد. این ایزدها هر کدام نگهبان یکی از نیروهای موجود در طبیعت، استورهها و آرمانها هستند. دوازده روز از روزهای ماه به نام دوازده ماه سال است که هر وقت نام ماه با نام روز یکی میشد، ایرانیان آن روز را جشن میگرفتند.
🔹روز بیستودوم از هر ماه «باد» نام دارد، این واژه در اوستا «وات» و در پارسی جدید «باد» خوانده می شود و ایزد نگهبان آن نیز به همین نام است و در این روز جشنی به نام «بادروزی» یا «کژین» یا «بادبره» یا «باذ وره» در گرامی داشت باد برگزار میشود. در «جشن بادروزی» بازار همگانی برپا می شد و مردم در آن روز رشتههایی از نخ هفترنگ را به آغوش باد میسپردند. بر باد سپردن نخ تیر و باد در تیرگان که در روز باد انجام میشود نیز یادگاری از همین باید باشد.
🔸ابوریحان بیرونی میگوید که در گومِس (قم) و شهرها و روستاهای نزدیک به آن، «بادروز» با جشن و پایکوبی و راه افتادن کاروانهای شادی همراه بود. همچنین در بازار ویژهی این جشن، ابزار شادمانی در دسترس بود. در اسپادانا (اصفهان)، این روز را «کژین» مینامیدند و یک هفته جشن میگرفتند. این جشن نیز با بازار همگانی همراه بوده است.
🔹کوشیار گیلانی در «زیج جامع» از این جشن به نام «باذ وره» یاد کرده است. شهمردان بن ابی الخیر در روضه المنجمین از این جشن به نام «باد بزه یاد» کرده است. در فرهنگ معین نوشته دکتر محمد معین استاد دانشگاه تهران این جشن به نام «بادبره» آمده است. در فرهنگ کاتوزیان نوشته شادروان محمدعلی تهرانی این روز به نام «بادبره یا بادبرف» ثبت شده است. در برهان قاطع آمده است که «گویند هفت سال در ایران باد نیامد. در این روز شبانی پیش کسری آمد و گفت: دوش آن مقدار باد آمد که موی بر پشت گوسپندان بجنبید. پس در آن روز نشاطی کردند و خوشحالی نمودند و به این نام شهرت یافت».
https://eitaa.com/shaahnaame
شهرنامه 9_01.mp3
29.77M
پادشاهی هوشنگ 2/3: شهر و پوشش
#قسمت_نهم
✅️ صوت قسمت نهم شهرنامه
با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇
🆔 @shahr_naame
الگوی حکمرانی آبادگرانه هوشنگ
در دوران هوشنگ به کمک کشف آتش آهن استخراج شد و صنعت آهنگری شکل گرفت.
⚔️در تمدن های بشری معمولاً اولین چیزی که با آهن ساخته می شود سلاح جنگی است؛ اما بنابر روایت شاهنامه هوشنگ به وسیله آهن، ابزار ساخت کانالهای آبی را پدید آورد و وسایل کشاورزی ساخت.
🔴 هنر او این بود که آهن سخت را در راه آبادی به کار گرفت و به انسانها آموخت که همچون مادرِ زمین، به رویاندن، زایش و تولید مشغول شود. حاصل فکر هنرمندانه او یکجانشینی و گسترش زندگی مولد شهری بود. تمدنی که هوشنگ ایجاد کرد بر پایه زایایی و آبادانی بود نه تسلط و چیرگی بر دیگران.
🔴 بسیاری از اقوام از آهن سلاح ساختند و تلاش کردند با جنگ و سلطه و تجاوز به اقوام دیگر توسعه یابند. الگوی توسعه ای که شاهنامه تورانی ها را نماد آن می داند و بعدها اروپاییان با پدیدآوردن استعمار زشت ترین شکل آن را به نمایش گذاشتند؛ حال آنکه در نگاه هوشنگ پیشرفت شکلی نرم و مادرانه داشت. انسان کشاورز بیش از آنکه به فکر توسعه از راه سلطه باشد به آبادی از طریق زایایی می اندیشد.
با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇
🆔 @shahr_naame
قسمت نهم شهرنامه منتشر شد.
در تلاش بودیم مباحثی که در این قسمت صحبت شد را از زوایای دیگر بررسی کنیم و برای شما پوشش دهیم🌷
@shahr_naame
‼️ اگر هرکدام از درامدها را نخواندهاید یا قصد مرور دارید میتوانید روی لینک مدنظر کلیک کنید:
🔹️دعوتنامه کانال شهرنامه
🔸️پادشاهی هوشنگ ۲/3:شهر و پوشش؟! (قسمت نهم)
🔹️نقش پوشش در شهر
🔸️جشن بادورزی
🔹️صوت قسمت نهم
🔸الگوی حکمرانی آبادگرانه هوشنگ
با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇
🆔 @shahr_naame
پادشاهی هوشنگ 3/3: کشف آتش: فروغ ایزدی
#قسمت_دهم
✅ برای تماشای این قسمت از برنامه به کانال ما از طریق این لینک مراجعه کنید👇
آپارت: https://www.aparat.com/v/aog4T
یوتیوب: https://youtu.be/aJ29a8OMKw0
با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇
🆔 @shahr_naame
اگر چشم داری به دیگر سرای
به نزد نبی و وصی گیر جای
🌺 #عید_مبعث_مبارک
با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇
🆔 @shahr_naame