12.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜جمشید: افسانه ای ماندگارتر از واقعیت
⚜ نام جمشید برای ایرانیان بسی بزرگ و ماندگار بوده است. تا جایی که وقتی باگذر ایام، سلسله های پادشاهی باستانی همچون هخامنشیان به فراموشی سپرده می شوند، رفته رفته این تصور در ذهنشان می نشیند که آثار شگفت انگیز به جای مانده از دوران کهن باید همان تخت و بارگاه اسطوره ای جمشید باشد که در قصه ها شنیده اند. این گونه نام "تخت جمشید" که از اساطیر گرفته شده است بر واقعیت پیشی می گیرد.
برای آشنایی با این پادشاه اسطوره ای قسمت چهاردهم شهرنامه را ببینید: لینک
@shahr_naame
⁉️قسمت مربوط به مقایسه شعر خیام و فردوسی چه شد؟
✅۲۵ و ۲۸ اردیبهشت در تقویم ایران، روزهای بزرگداشت دو شاعر بزرگ ایران زمین یعنی فردوسی و خیام است.
نزدیک بودن این مناسبتها، بهانه و فرصت فوق العاده ای است که آن قسمت را به عنوان یک ویژه برنامه در روزهای بین ۲۵ تا ۲۸ اردیبهشت، منتشر کنیم.
@shahr_naame
شهرنامه (تحلیل شاهنامه، مثنوی)
استراتژی نظامی و امنیتی جمشید
بنابر روایت شاهنامه، جمشید در چهار دوره پنجاه ساله، پروژه های بزرگی را برای سروسامان دادن و آباد کردن تمدن انسانی، آغاز می کند و به سرانجام می رساند.
در نخستین پنجاه سال، تمرکز او بر ساخت تجهیزات نظامی و ایجاد اقتدار امنیتی است:
نخست آلت جنگ را دست برد
در نام جستن به گردان سپرد
🔰 فردوسی را از این جهت می توان هم عقیده با «هابز» و بسیاری دیگر از متفکران سیاسی دانست که «امنیت» را زیرساخت اصلی حکومت می دانند. تجربه آسیبهایی که انسان ها از ناحیه دیوها به دلیل نداشتن ابزار جنگ و آشنا نبودن با فنون رزم دیده اند، قاعدتا در این تصمیم جمشید موثر بوده است.
⁉️ اما آیا می توان استراتژی نظامی او را از خلال ابیات کوتاه این بخش از شاهنامه، حدس زد؟
فردوسی ساخته شدن این جنگ افزارها را به این دوران نسبت می دهد:
1- خود : کلاه خود
2- زره
3- جوشن: لباس محافظ فلزی که همان کار زره را می کند ولی مانند زره بافته نمی شود.
4-خفتان: لباس کلفتی که زیر زره و جوشن می پوشیده اند.
5- تیغ: شمشیر و خنجر
6- برگستوان: لباس محافظ اسب
🔰در میان تمامی جنگ افزارهای نام برده شده، تنها تیغ است که حالت تهاجمی دارد و دیگر جنگ افزارها همه برای دفاع از جان سربازان به کار می آید. از این رو می توان حدس زد که در استراتژی نظامی جمشید، «دفاع» اولویتی اساسی دارد. گویی که لشکر او بیشتر برای دفاع از مرزها سامان یافته اند تا تهاجم و کشتار.
مصراع پایانی این قسمت، می تواند گواهی حدس ما باشد:
چو خفتان و تیغ و چو برگستوان
همه کرد پیدا به روشن روان
فردوسی منشأ پیدایش این جنگ افزارها را «روان روشن» می داند. روان روشن، حیات طلب است نه نابودگر. ابزار جنگی برای شخص و ملتی که روح نورانی و روشنی دارد، وسیله حفظ حیات است نه تسلط بر دیگران و نابودی آنها.
✅ برای آشنایی با این بخش از روایت پادشاهی جمشید، قسمت چهاردهم شهرنامه را ببینید:
آپارات: https://www.aparat.com/v/ymuza
یوتیوب: https://youtu.be/VblXZS4bc8Y
با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇
🆔 @shahr_naame
روان: این مینویِ گیتی نشین
🔰در هستی شناسی آیینهای ایران باستان، جهان مخلوقات از دو عالَم تشکیل شده است: مینو و گیتی. مینو جهان برین است با موجوداتی برتر و گیتی همین جهان زیرین است. موجودات مینوی بسی قدرتمندتر از گیتی نشینانند. البته به یاد داشته باشیم که در اندیشه های اساطیری ایران باستان، مینوی بودن به معنای متعالی بودن نیست؛ بلکه علاوه بر امشاسپندان و ایزدان که موجوداتی مقدس و پاکند، اهریمن یا همان «انگره مینو» یا «روح تخریبگر» و دیوان و سردیوان نیز موجوداتی مینوی هستند.
🔰انسان، در گیتی ساکن است اما موهبتی از جانب اهورامزدا به او عطا شده است که او را به جهان برین یا همان مینو، متصل می کند. این موهبت ویژه «روان» است. روان که مستقیما از اهورامزدا الهام گرفته است و یکتاپرستی و دوری از دروغ در عمق آن قرار داده شده است، راهنمای انسانی است که در جهان پر از تاریکی و تضاد گیتی قرار گرفته است. به این ترتیب «انسان» تنها موجودی است که «روان» دارد و به کمک آن هم در گیتی حضور دارد و هم در مینو. گویی که انسان تنها موجودی است که امتداد هستی او از گیتی تا مینو گسترش یافته است.
🔰فردوسی با درکی عمیق از انسان، ابتکارات نیکوی آدمیان را به «روان» نسبت می دهد و از زبان جمشید، هدف برپایی «شهر» را ره یافتن آدمی به «روان روشن» می داند:
بدان را ز بد دست کوته کنم
روان را سوی روشنی ره کنم
🔴برای آشنایی با بخش اول از پادشاهی جمشید و دیدگاه او درباره آرمان شهری که به دنبال پرپایی آن است، قسمت چهاردهم شهرنامه را ببینید:
آپارات: https://www.aparat.com/v/ymuza
یوتیوب: https://youtu.be/VblXZS4bc8Y
با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇
🆔 @shahr_naame
شهرنامه قسمت چهاردهم.mp3
11.8M
جمشید شهریار موبد
#قسمت_چهاردهم
✅️ صوت قسمت چهاردهم شهرنامه
با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇
🆔 @shahr_naame
آنچه در #قسمت_پانزدهم شهرنامه خواهیم دید:
🔹پنجاه سال دوم: پدید آمدن پوششهای رنگارنگ
🔹پنجاه سال سوم: تقسیم مردم به چهار طبقه:
۱- آثوربان (کاتوزیان): روحانیون و پرستندگان
۲- نیساریان: نظامیان
۳- کشاورزان: آزادگان مولد
۴- پیشه وران و صنعتگران: دست ورزان پر اندیشه
🔹کشاورزی نه فقط منبع غذا، بلکه منبع فرهنگ
تفاوت تمدنهای شکارچی- دوره گرد با شهرهای کشاورز- دامدار
🔹ایران: سرزمین آزادگان خلاق
🔹”فرهنگ" ایرانی چه ارتباطی با زیست شهری و اقتصادی ایرانیان داشته است؟
با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇
🆔 @shahr_naame
قسمت چهاردهم شهرنامه منتشر شد.
در تلاش بودیم مباحثی که در این قسمت صحبت شد را از زوایای دیگر بررسی کنیم و برای شما پوشش دهیم🌷
@shahr_naame
‼️ اگر هرکدام از درامدها را نخواندهاید یا قصد مرور دارید میتوانید روی لینک مدنظر کلیک کنید:
🔸دعوتنامه کانال شهرنامه
🔹جمشید شهریار موبد (لینک قسمت چهاردهم)
🔸جمشید افسانهای ماندگارتر از واقعیت
🔸استراتژی نظامی و امنیتی جمشید
🔹روان این مینوی گیتی نشین
🔸صوت قسمت چهاردهم شهرنامه
🔹آنچه در قسمت پانزدهم شهرنامه خواهیم دید
با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇
🆔 @shahr_naame
پادشاهی جمشید ۲: پدید آمدن طبقات جامعه
#قسمت_پانزدهم
✅ برای تماشای این قسمت از برنامه به کانال ما از طریق این لینک مراجعه کنید👇
آپارت: https://www.aparat.com/v/Fd9kN
یوتیوب: https://youtu.be/esayvKyXQ58
با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇
🆔 @shahr_naame
هدایت شده از شهرنامه (تحلیل شاهنامه، مثنوی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید: شاهنامه سراسر حکمت است.
سخنانی از رهبری درباره شاهنامه و فردوسی
۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی گرامی باد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی یه ویدیوی خیلی ناب تقدیمی داریم.
تفسیری شاعرانه و البته دقیق از این که چرا رستم سهراب را کشت؟
ویدیو واقعا تکان دهنده است. مو بر تن آدم سیخ می شه!
شعر و خوانش از علیرضا شجاع پور
@shahr_naame
🔴 قدرت جهانسازی و خلق اعتبار انسان در دوران جمشید
انسان توانایی ساخت قراردادها و اعتبارات اجتماعی دارد. او به کمک این توانایی، چیزهایی را می آفریند که وجود ملموس خارجی ندارند. نقشهای اجتماعی، مالکیت، ریاست، شاه، وزیر، سردار، سازمان، رئیس، استاد، شاگرد، شراکت، وکالت و ... همه اشیایی هستند که انسان آنها را ساخته است. عجیب آن که بیشتر توجه ما در زندگی برای به دست آوردن همین امور ذهن ساخته است و عجیب تر آن که این امور ذهنی و قراردادی، چنان قدرتی در جهان واقع به انسان داده است که او را پادشاه بی رقیب این کره خاکی کرده است‼️
🔰معمولا در پاسخ به این پرسش که
چه چیزی به انسان توانایی چنین سلطه ای را بر زمین داده است⁉️
بر نقش «علم» و «تکنولوژی» تاکید می شود. غافل از آن که اگر اعتبارات و قراردادهای اجتماعی نبود، هرگز دانشگاه و دانشکده ای نبود. اصلا کسی فرصت کشف نکات علمی را پیدا نمی کرد. هرگز خط و کتابت و ثبت تجربه ای رخ نمی داد و ... . بدون شک، آن چه که انسان را سلطان کره زمین کرده است، قدرت «عالَم سازی» اوست. انسان به واسطه اعتبارات، جهانی می سازد و در آن زندگی می کند. در واقع، انسان پیش از آن که خود را در «جهان» بیابد، «جهانِ خود» را می سازد و یافت خود در جهان، چیزی جز ساخت جهان خود نیست.
⚠️ انسان در استفاده از این توانایی گاه چنان افراط می کند که ابتدایی ترین نقشهای اجتماعی برآمده از طبیعت، همچون «پدری» را نیز از نو و با قواعدی جدید بازسازی می کند.
به عنوان نمونه برخی اقوام همچون عرب جاهلی، با قرارداد «پدرخواندگی» عینا همان معامله پدری را می کردند و امروزه در برخی سرزمینهای غربی، خانواده هایی قرارداد می شوند که «پدر فیزیولوژیک» در آن دیگر «پدر» محسوب نمی شود🫤
#جمشید در برنامه پنجاه ساله توسعه خود، از این توانایی انسان، بهره های فراوانی می برد. برای آشنایی بیشتر با قدرت جهان سازی و خلق اعتبار انسان، و شنیدن آن در داستان پادشاهی جمشید، #قسمت_پانزدهم شهرنامه را ببینید👇👇👇
آپارت: https://www.aparat.com/v/Fd9kN
یوتیوب: https://youtu.be/esayvKyXQ58
با معرفی شهرنامه به دیگران در تقویت هویت ملی، سهیم باشیم👇
🆔 @shahr_naame