📜پیرامون "وزیر"
یا: رئیسی عزیز، وارث کدام کهن الگوی تاریخ ایران است؟
🖊شهرنامه؛ قاسم قربانی
🔹شاهنامه را به عنوان سند مادر روایت ملی، می توان به سه بخش تقسیم کرد. قهرمان بخش نخست «شاه» است. از دوران کیومرث تا پایان پادشاهی فریدون، شاه مظهر و جامع تمامی خصلتهای ستوده حکمرانی است. او هم حاکم شهر است، هم پهلوان میدان مبارزه است و هم حکیم و مدبر امور سیاسی. با پایان فصل اول شاهنامه، شاه جامه رزم و پهلوانی را به در می آورد و آن را به پهلوان واگذار می کند. سخنان سام، نیای رستم به منوچهر شاه در ابیات زیر نمایان گر آغاز این فصل از شاهنامه است:
تو از باستان یادگار منی
به تخت کئی بر بهار منی
از این پس همه نوبت ماست رزم
تو را جای تخت است و شادی و بزم
🔹قهرمان این فصل از شاهنامه، جهان پهلوان رستم است و شاه در سایه پهلوان، سررشته امور را به دست دارد. با عروج کیخسرو به آسمان و رسیدن شاهی به لهراسب و سپس گشتاسب، این فصل نیز به پایان می رسد. با مرگ اسفندیار و سپس مرگ رستم و خاندانش و به بند کشیده شدن زال توسط بهمن، طومار دوران پهلوانی نیز در هم پیچیده می شود و فصل سوم که فصل تاریخی شاهنامه است آغاز می گردد.
🔹در این دوران، دیوان سالاری دربار، تاب تحمل آزادگی و بی چارچوبی پهلوان را ندارد. کهن الگوی قهرمان این فصل «وزیر» و نماد آن شخصیت «بزرگمهر» است. شخصیتی که با سرپنجه تدبیر امور را به سامان می رساند. وزیر، هر چند در دل دیوان سالاری ظهور کرده است اما، همچنان گوهر پهلوانی را در نهان به همراه دارد و سعی می کند ایران شهر را از ورطه سیاست منحط نجات دهد. حکیم توس، بارها به عمد برای وزیران از واژه «پهلوان» استفاده می کند تا خط روایی این شخصیت گم نشود. گویی شمّ و ذوق حکیمانه او دریافته بود که امر خطیر سیاسی در زمانه او و بار حفظ معنای ایران در زمانه غلبه سلسله های ترک و مغول در آینده، بر دوش وزیر خواهد بود. دوران پر محنت حاکمیت سلسله های بیگانه بر ایران، دوران ظهور وزیران و دبیران بزرگی همچون خواجه نظام الملک، خواجه نصیر و بیهقی است.
🔹در دوران معاصر، صفویه معنای «شاه» را از نو زنده کردند و ایران جدید را پایه گذاری کردند. با زوال صفویه و انحطاط شاه، مجددا وزیر می بایست بار سیاست را بر دوش می کشید. شیخ علی خان زنگنه وزیر سالهای پایانی صفویان، قائم مقام فراهانی و امیرکبیر، امتداد این خط کهن تاریخی و فرهنگی بودند و نگذاشتند پیکر نیم جان ایران از رمق بیفتد. کهن الگوی «وزیر»، در کنار تدبیر، جوهره ای رندانه و خارج از چارچوب سیاست رسمی دارد که آن را به معنای کهن ایران پیوند می زند. این کهن الگو به هنگامه انحطاط سیاست رسمی، پدیدار می گردد و نقش تاریخی خود را بازی می کند.
🔹ابراهیم رئیسی در زمانه ای پا به عرصه سیاست جمعی نهاد که شخصیت پهلوان در فرودگاه بغداد با تیر دشمن از میان ما رفته بود و عرصه سیاست رسمی، به جولانگاه بازیهای رسانه ای و جناح بندی و صف کشی های طائفه ای و خیابانی و مجازی بدل گشته بود. کار این گونه منحط سیاست ورزی به جایی رسیده بود که حتی امنیت و مصالح بین الملل کشور نیز بیش از هر چیز توسط سیاستمداران به مفاهیم و واژگانی برای له و لورده کردن رقبای سیاسی تبدیل شده بود. در این چنین فضایی معنای «هوش سیاسی» بیش از هر چیز به قدرت ایجاد هیجانات اجتماعی و سوار شدن بر موج آنها نزدیک شده بود. شخصیت ابراهیم رئیسی، هیچ تناسبی با فضای سیاست رسمی در ایران پایان دهه نود شمسی، نداشت و طبیعی بود که با عینک عادت کرده به این گونه از سیاست، رئیسی شخصیتی ساده دل، کم هوش، کم دانش و بی اراده دیده شود.
🔹هر زمان که ساحت عادی و رسمی به انحطاط می گراید، راه حل را باید در خلاف آمد عادت جست و جو کرد. در زمانه ای که هوش سیاسی معنایی جز «رندی» و مسوولیت ناپذیری و سخنوری نداشت، خلاف آمد عادت و رندانگی حقیقی در «سادگی»، معمولی بودن و سکوت بود. آری ابراهیم رئیسی، مردی بود به غایت ساده، ساکت و معمولی. گوهری کمیاب که در عصر انحطاط سیاست ایران پدیدار شد و سیاست ایران را از منجلاب هیاهو و جنجال و رسانه زدگی بیرون آورد. او شبانه روز دوید و کار کرد و سرانجام به صورتی رازآلود در غریبستانی دور از تمامی دوربین ها، به ملاقات پروردگار رفت.
🔹سیاست بازان بر او خرده گرفته اند و باز هم خرده خواهند گرفت که او ساکت و کم هوش و بی اراده بود و ما خواهیم گفت: چه باک؟ این فحشها که به عنوان شلاق ملامت بر شخصیت او روانه می گردد، در واقع جز تعریف و تمجید از او نیست. ابراهیم رئیسی نامی برای خود نخواست و نداشت و چه خوب که این گونه بود. او پیش از آن که بدنش در غریبستانی دور بسوزد، نامش را سوزانده بود تا نام ایران بماند. اکنون او در سکوت و با تیغ برنده واقعیت به ما ثابت کرده است که می توان تحریم را خنثی کرد، مقاوم بود و زندگی کرد.
اکنون ماییم و میراث او. خداحافظ آقای وزیر...
@shahr_naame
پی نوشت:
هنوز "شهید رئیسی" بر قلب و قلمم نمی چرخد. از این بابت، ملامتم نکنید. باورش بسیار سخت است...
نشانی این برنامه در یوتیوب:
https://youtu.be/lHCJ_pGImK8?si=R1n18VoADhXV1P45
نشانی این برنامه در آپارات:
https://www.aparat.com/v/wti0wl2
@shahr_naame
مثبت شهرنامه؛ گودزیلا (1) ؛ گودزیلا در برابر اپنهایمر.mp3
42.96M
🎙مثبت شهرنامه | گودزیلا (1) | گودزیلا در برابر اوپنهایمر | گودزیلا از دو زاویه!!
صوت کامل
🦖گودزیلا شاید در نگاه اول یک هیولای سینمایی صرفا سرگرم کننده باشد؛ اما گاهی در دم دستی ترین پدیده ها می توان مطالب عمیقی یافت. پس بیایید با هم در چشمان این هیولا زل بزنیم و ببینیم چه حرفهایی برای گفتن دارد. به قول فردوسی بزرگ:
تو آن را دروغ و فسانه مدان
به یکسان روشن زمانه مخوان
از آن چند اندر خورد با خرد
دگر بر ره رمز معنی برد...
📻این قسمت را می توانید بر روی کست باکس بشنوید (اگر از نرم افزار استفاده می کنید با جست و جوی شهرنامه، می توانید آن را بیابید):
https://castbox.fm/vb/702375313
#سینما
#فلسفه
#گودزیلا
#اوپنهایمر
#شهرنامه
#تاریخ_اساطیری_ایران
#شاهنامه
#فردوسی
@shahr_naame
متن این برنامه را می توانید از طریق پیوند زیر مطالعه کنید:
متن برنامه گودزیلا در برابر اوپنهایمر
لطفا ما را در سایت ویرگول دنبال کنید و شهرنامه را به صورت متن بخوانید:
https://virgool.io/@shahrnameh.podcast
@shahr_naame
🦖قسمت دوم و نهایی مباحث گودزیلا یعنی «الهیات گودزیلا» ضبط شده و در حال تدوینه.
هر شخص و ملتی که داستان نداشته باشد، ابتدا تبدیل به امری روزمره و سپس پیکره ای بی جان و منجمد می شود. او در دورانی ظهور کرد که داستان ایران، کپی دست چندم داستان بارها نوشته شده جامعه ای استعمارزده بود.
با او ما "داستان" پیدا کردیم و بازیگران قصه ای پرماجرا شدیم. ما با او زنده شدیم و حضور در تاریخ را تجربه کردیم.
@shahr_naame
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نقش اسطوره های ملی در بازسازی هویت
دکتر موسی نجفی :
🔴نقش قهرمانان و نماده و اسطوره ها در روحیات و حیات ملی یک کشور و جایگاه هر یک از آنان
🔵اسطوره هایی که به بازسازی هویت ملی کمک می کنند چگونه احساس خود تحقیری یک ملت را از بین می برند ؟
🔶امام خمینی از جمله شخصیت هایی است که به صورت اسطوره گونه با هویت ملی ایرانیان پیوند خورده است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
سلام
پیوندهایی که در پیامهای زیر فرستاده می شود، فیلمهای تدریس ادبیات فارسی سال دهم است که توسط بنده تدریس شده است. برای کسانی که می خواهند برای امتحان نهایی سال دهم آماده شوند، ان شاءالله مفید است. اگر خودتان یا آشنایان دانش آموز سال دهم هستید، می توانید استفاده کنید.
📜فهرست ویدیوهای آموزشی درسهای فارسی دهم:
1️⃣ستایش
https://www.aparat.com/v/42BfL
2️⃣آرایه ادبی مجاز
https://www.aparat.com/v/z01grsn
3️⃣درس اول: شعر چشمه
https://www.aparat.com/v/a5692pk
4️⃣گنج حکمت: پیرایه خرد
https://www.aparat.com/v/k0259zd
5️⃣درس سوم: شعر پاسداری از حقیقت
https://www.aparat.com/v/w913c2e
6️⃣درس پنجم: شعر بیداد ظالمان
https://www.aparat.com/v/l10uq71
7️⃣استعاره و مجاز
https://www.aparat.com/v/c925w0j
8️⃣شعرخوانی: همای رحمت
https://www.aparat.com/v/E5g1p
9️⃣درس ششم: شعر مهر و وفا
https://www.aparat.com/v/e82tcyt
🔟شعرخوانی: بوی گل و ریحانها
https://www.aparat.com/v/1MqGg
1️⃣1️⃣گنج حکمت: شبی در کاروان
https://www.aparat.com/v/udjr2rp
2️⃣1️⃣انواع واو: واو عطف، ربط، میان وند
https://www.aparat.com/v/gegkpo5
3️⃣1️⃣جمله وابسته و جمله هسته
https://www.aparat.com/v/sya16pl
4️⃣1️⃣گنج حکمت: یک گام فراتر
https://www.aparat.com/v/bmph2ei
5️⃣1️⃣درس یازدهم: شعر خاک آزادگان
https://www.aparat.com/v/eymergo
@shar_naame
در حال تکمیل...
ادامه:
6️⃣1️⃣ رزم رستم و اشکبوس (درس دوازدهم)
https://www.aparat.com/v/hjy6xk2
7️⃣1️⃣ گنج حکمت: عامل و رعیت
https://www.aparat.com/v/dds4n52
8⃣1⃣رزم گردآفرید و سهراب (درس سیزدهم)
https://www.aparat.com/v/jgzzt7h
9⃣1⃣شعرخوانی: دلیران و مردان ایران زمین
https://www.aparat.com/v/aqj7hk9
@shahr_naame
دو درس رزم رستم و اشکبوس و رزم گردآفرید و سهراب، از زیباترین صحنه های نبرد در شاهنامه است که دوستان غیر دانش آموز هم می توانند آنها را ببینند و از هنر و حکمت فردوسی لذت ببرند.
🎙قسمت جدید مثبت شهرنامه منتشر شد.
⭕️الهیات گودزیلا
✅الهیات هر چیزی، درک کلی و کلانی است از جهانی که آن امر در آن جهان معنا می شود. گودزیلا به عنوان یکی از نمادهای فرهنگ عامه در هفتاد سال گذشته، از درکی کلان از جهان می آید. در این قسمت، پس زمینه الهیاتی گودزیلا در جهان شرقی ژاپنی با پس زمینه الهیاتی آن در جهان آمریکایی مقایسه می شوند و با سفر به دل اساطیر ریشه های آن بررسی می شوند.
🔰همچنین درک الهیاتی این دو جهان غربی و شرقی با الهیات سرزمین میانه یعنی ایران، مقایسه می شود.
📻این برنامه را در کست باکس شهرنامه می توانید بشنوید:
https://castbox.fm/vb/708382502
@shahr_naame
دوستانی که با متن راحت ترند می توانند در صفحه شهرنامه در سایت ویرگول، متن این برنامه را مطالعه کنند (به همراه قابلیت پخش صوت برنامه):
https://vrgl.ir/C3zex
@shahr_naame
یکی مرد بینیم با دستگاه
کلاهش رسیده به ابر سیاه
که او دست چپ را نداند ز راست
ز بخشش فزونی نداند نه کاست
یکی گردش آسمان بلند
ستاره بگوید که چونست وچند
فلک رهنمونش به سختی بود
همه بهر او شوربختی بود
...
چنین بود تا بود و این تازه نیست
گزاف زمانه بر اندازه نیست
یکی را برآرد به چرخ بلند
یکی را کُند زار و خوار و نژند
نه پیوند با آن، نه با اینش کین
که دانست راز جهانآفرین؟
فردوسی
🚩 ابوالفضائل
سیاهچشم و کشیدهابرو، به قبله مایل ابوالفضائل
درخت طوبی و سرو موزون و ماه کامل ابوالفضائل
خلیلعصمت، کلیمغیرت، مسیحسیما، ذبیحسیرت
حسنکرامت، حسینقامت، علیشمایل ابوالفضائل
کتاب فضل پدر تو بودی، که باب فضل پدر تو بودی
کسی نگفته تو را ز فضل پدر چه حاصل ابوالفضائل!
لبان عطشان شنیده بودم، ولی به دریا ندیده بودم
رسول باران! امیر طوفان! امام ساحل! ابوالفضائل!
چه دستافشان و پایکوبان و اشکریزان و مشکخیزان
ابوالعجائب، ابوالغرائب، ابوالخصائل، ابوالفضائل
حسین بعد از تو خونجگر شد، کنارت آمد شکستهتر شد
وَ سخّر الشمسَ والقمر شد؛ رکوع و سائل ابوالفضائل
همینکه گفتی بیا برادر، کسی صدا زد عزیز مادر!
تو هم قُم الّیل باش یا ایّها المزمّل ابوالفضائل!
مدافعان حرم کجایند تا علمدارشان تو باشی
که سر نکوبد دوباره زینب به چوب محمل ابوالفضائل!
اسیر حبل المتین زینب! شهید حقّ الیقین زینب!
غریب امّ البنین زینب! امان از این دل ابوالفضائل!
همینکه ماه من از در آید، خروش از هر طرف برآید
ابوالفضائل، ابوالفضائل، ابوالفضائل، ابوالفضائل
#مهدی_جهاندار
#حضرت_عباس_سلامالله
#تاسوعا
متن نوشتاری این قسمت را می توانید در اکانت ویرگول شهرنامه مطالعه کنید:
ابن سینا: پاسدار گمنام زبان فارسی
https://vrgl.ir/vWTHz
در این قسمت توضیح داده ایم که ابن سینا را چگونه در کنار فردوسی و سعدی می توانیم بزرگ ترین پاسداران زبان فارسی بدانیم.
زمان لازم برای خواندن: حدود 13 دقیقه
@shahr_naame
✅به بهانه المپیک
🔹تأملی بر جایگاه کشتی🤼♂️ در میان ورزشها:
🌿در یک تقسیم بندی کلی، ورزشها را می توان به سه دسته تقسیم کرد:
🔹1- ورزش اصیل: ورزش، در اصل توانمند کردن بدن است. افزایش سرعت، قدرت و استقامت بدن اتفاقاتی است که ورزشکار امیدوار است به آنها برسد. ورزشهای دو و میدانی، شنا 🏊♂️و وزنه برداری 🏋️♂️تجلی والای این گونه ورزشها هستند. ویژگی این ورزشها این است که حتی بدون حریف هم می تواند برگزار شود. در واقع در این ورزشها، ورزشکار است و بدنش و یک هدف ورزشی که سرعت، قدرت و استقامت او را می سنجد. حریف اصلی قهرمان در این ورزشها، اراده و توانایی خود اوست که باید مرتبا آن را افزایش دهد.
🔹2- بازی ورزشی: هر بازی یک سری قوانین و اهداف انتزاعی دارد و یک هدف. با رسیدن به هدف بازی، بازیگر، امتیاز می گیرد و در نهایت کسی برنده است که امتیاز بیشتری داشته باشد. بازی بر خلاف ورزشهای اصیل نمی تواند یک نفره یا یک تیمه برگزار شود و حتما رقیب و حریف می خواهد. مهم ترین ویژگی متمایز بازی ها، استراتژی و راهبرد داشتن است. در بازی علاوه بر قدرت، سرعت و استقامت، بازیکن یا تیم، استراتژی می خواهد. دویدن یا وزنه زدن، یک اتفاق فردی است اما در فوتبال یا والیبال یا تنیس شما باید برای غلبه بر حریف، برنامه داشته باشید و سعی کنید او را مغلوب، مقهور و فریب خورده راهبرد و تاکتیک خودتان کنید. به همین دلیل در بازی ها، «مربی» که مغز متفکر بازی است، نقش مهمی دارد. در بازی های ورزشی، توانایی ورزشی، مقدمه و شرط لازم قهرمان شدن است و نه همه آن. بازی هایی مثل فوتبال، در واقع، ورزش به معنای اصیل آن نیستند، بلکه ورزش مقدمه آنهاست. تنها کسانی می توانند در این بازی ها موفق باشند که ورزشکار باشند اما ورزشکار بودن، همه چیز بازی نیست. تاکتیک و برنامه و استراتژی لازم است.
🔹3- مبارزه و نبرد: مبارزات ورزشی در واقع از جنگهای واقعی تن به تن الگو گرفته اند و بسیار به مبارزه واقعی شبیهند. فعالیت هایی که هدف آن زدن حریف و آسیب رساندن به اوست؛ البته برای این که این مبارزات، در قالب «ورزش» جای بگیرند، قوانین محدود کننده ای برای آنها وضع شده است تا خشونت کمتری داشته باشند، اما به هر حال، جنگ، جنگ است و زدن، زدن! این ورزشها را به جهت رقابتی بودن و داشتن قوانین و اهداف، بازی هم می توان محسوب کرد، اما فرق آنها با دیگر بازی ها این است که در بازی هایی همچون فوتبال و والیبال و ... هدف بازی، یک رویداد انتزاعی هم چون عبور توپ از خط یا فرود آمدن آن در قسمتی خاص و ... است اما در ورزشهای رزمی، هدف وارد آمدن ضربه به بازیکن حریف است و پیچیدگی و انتزاعی بودن دیگر بازی ها را ندارد. بازی ها قوانین پیچیده ای دارند که بدون اطلاع از آنها، بیننده چیز چندانی از بازی سر در نمی آورد، اما مبارزات بر اساس یک غریزه طبیعی ساده بنانهاده شده اند: «حریف را بزن»!
اما به راستی جایگاه «کشتی» این ورزش دیرین، در کدام یکی از این دسته هاست؟
🌹کشتی قطعا همانند وزنه برداری و دو فقط ورزش نیست، بلکه در ذاتش رقابت و مبارزه نهفته است. از سوی دیگر، دو حریف فنون خود را بر روی بدن یکدیگر اعمال می کنند و قوانین انتزاعی پیچیده در کار نیست. به همین خاطر در نگاه اول به نظر می رسد کشتی را باید در دسته سوم و در کنار مبارزات ورزشی همچون کاراته و بوکس قرار دهیم. اما با کمی دقت متوجه می شویم که کشتی وضعیتی خاص در میان ورزشها دارد. کشتی واقعا یک مبارزه است اما هدف آن «زدن حریف» و «آسیب رساندن به او» نیست. هدف کشتی در اختیار گرفتن بدن رقیب و چرخش و اعمال قدرت بر آن است. کشتی مبارزه هست، اما خشن و جنگ جویانه نیست. سفت و سخت هست، اما در عین حال لطافت دارد. جنگ و نبرد هست، اما حریف را از میدان به در نمی کند.
🌹🌹کشتی روی مرز باریک میان ورزش، بازی و جنگ حرکت می کند و همین مرز ظریف است که می تواند از کشتی گیر «پهلوان» بسازد. او قوی پنجه و راست قامت است اما یاد می گیرد که در اوج قدرت و در اختیار داشتن بدن حریف، او را در هم نشکند. او «قدرت» دارد، اما بدون آسیب زدن به دیگری، قدرتش را در برابر حریف به نمایش می گذارد. کشتی گیر حریفش را تسلیم می کند اما او را خرد و مجروح نمی کند.
🌿رقابتهای کهن، همه الگو گرفته از رسوم کهن هستند. به راستی کدام فرهنگ بوده که معتقد بوده در مبارزه، باید حریف را بدون آسیب، تسلیم کرد؟ آیا فرم و شکل ورزش برآمده از چنین امری، بیشترین تناسب را با مفهوم پهلوانی ندارد؟
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
پ.ن: در میان ورزشهای حاضر در المپیک، جودو بسیار به کشتی نزدیک است. منتهی جودو آن قدر بر اجرای ظریف، حرفه ای و انفجاری فنون تمرکز دارد که آن را از یک ورزش همه فهم در دسترس دور می کند. به خلاف کشتی که در هر خانه و کوی و برزن می توان آن را انجام داد و تا حد خوبی فهمید.
@shahr_naame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 در جنگی که در صدر اسلام بود، ندا در دادند
منافقین به اینکه پیغمبر شهید شد
لکن بعضی گفتند: اگر شما پیغمبر را میپرستید
به شهادت او ترتیب اثر بدهید
اگر خدا را میپرستید، خدا هست
ولو پیغمبر رحلت بفرمایند...
@shahr_naame
📜یادداشت بنده در روزنامه اصفهان زیبا
🖌گاه قامت یک رویداد آنچنان بلند است که مفاهیم رایج علمی که بر اساس اتفاقات گذشته تنظیم شده اند، کشش بیان آن را ندارند. گویی رویداد از واقعیت فاصله گرفته و بیشتر به خیال می ماند. از این رو برخی رویدادها بیشتر به داستان شییهند تا واقعیت. برخی انسانها و رویداد ها از آن نیز فراروی می کنند و به اسطوره تنه می زنند. در این یادداشت کوتاه درباره بلاغت تصویر و اسطوره یحیی سخن گفته ام.
متن یادداشت را از طریق پیوند زیر می توانید بخوانید:
https://esfahanzibaonline.ir/67467/بلاغت-تصویر-و-آغاز-اسطوره-یحیی
@shahr_naame