🔻زن، زندگی است
(بازخوانی دو رباعی معاصر )
▪️ بیشک موضوع زن در شعر، اصلاً موضوع جدیدی نیست و بیجستجو میتوان حدس زد مطالب متعددی در این موضوع نگاشته شده باشد؛ اما جدا از همۀ آن بحثها، فارغ از بررسی زن در شعر فردوسی و حافظ و مولوی و سعدی و... و بررسی نظراتشان راجع به زن و جدال بر سر زنستیز یا زنمدار بودن آنها، پیشۀ شاعران توجه به کلمه و جهان آن است. اینجا می خواهیم به تعریف زن توجه کنیم.
هستی است آنِ زنان و کار مردان نیستیست
مصرع بالا از #مولوی است؛ این «هستی» قاعدتاً از توجه شاعران به ارتباط «زن» و «زادن» و در نتیجه «زندگی» نشأت گرفته (البته استاد شفیعی کدکنی در پانوشت شعر توضیح میدهد که این هستی، در اینجا نفس است). حالا ببینید شاعران معاصر چه زیبا این میراث ادبی (البته باید بگوییم میراث جهانی) را به ما منتقل کردهاند:
#بیژن_ارژن، #چارانه_ها :
خرگوش تویی و قصۀ شاهین، مرگ
آرام، چنان که سایهای سنگین، مرگ
زن زندگی است، مرد هم مردن؛ آه
آه از این زندگی و آه از این مرگ
و این تعریف در رباعی عاشقانۀ زیبایی از میلاد عرفانپور چنین به بار مینشیند:
#میلاد_عرفان_پور، #راهبندان:
ای بال و پرم شکوه بالندگیام
دامن زده خوبیات به شرمندگیام
زن زندگی است و مرد مرگ است؛ ولی
مادام که با توام پر از زندگیام
☑️ @ShahrestanAdab
🔻 چرا اخوان ثالث را دوست داریم؟
( یادداشتی از #محمدامین_اکبری در نودمین سالروز تولد #مهدی_اخوان_ثالث )
▪️ «... مهمترین وجه تمایز اخوان از سایر بزرگان شعر نو معاصر که در بالا به آنها اشاره شد، این است که اخوان هم در شعر کلاسیک و هم در شعر نو (نیمایی) صاحب مرتبت و مقام است و شعرهای شاخصی در هر دو حوزه از او به جا مانده است. به بیان دیگر از آنجا که فرض محال، محال نیست اگر فرض بگیریم که نیمایی ظهور نمیکرد و شیوۀ جدیدی را در شعر فارسی بنیان نمیگذاشت، از میان بزرگان شعر نو تنها اخوان ثالث بود که به شاعری شناخته میشد؛ چرا که نه خود نیما یوشیج و نه هیچیک از شاگردانش آنطور که باید در سرودن شعر در قوالب کلاسیک تبحر نداشتند و این امر با خواندن و ارزیابی نمونه شعرهایشان در این قوالب بهراحتی قابل اثبات است و اصلاً رو آوردن اخوان به شعر نو (که همواره تا پایان عمر به حقانیت این راه و روش اذعان داشت) پس از مجموعهشعر کلاسیکِ قابل قبولِ «ارغنون»، این فرضیۀ منتقدان را که نیما و شاگردانش به این دلیل به شعر نیمایی گرایش دارند که توانایی سرایش در قوالب کلاسیک را ندارند، رد کرد. به عبارتی اخوان ثالث ابتدا برادریش در سرایش شعر کلاسیک را به همانجمنیهای خود ثابت کرد و بعد با پیروی از راه و روش نیما، که آن را یک ضرورتِ حتمی برای شعرِ به بنبست رسیدۀ فارسی میدانست، توجه آنها را به شکل تازهای از شعر جلب کرد و همین امر سبب شده که راه تعداد زیادی از شاعرانِ جوان که دلسپردۀ ادبیات کهن بودند و در عین حال در پی نوجویی و نوگرایی هم بودند، هموار شود... »
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10205
☑️ @ShahrestanAdab
🔻 نماز
(بازخوانی شعری برجسته از #مهدی_اخوان_ثالث در نودمین زادروزش)
▪️ باغ بود و درّه، چشماندازِ پر مهتاب
ذاتها با سایههای خود هماندازه
خیره در آفاق و اسرار عزیز شب،
چشم من بیدار و چشم عالمی در خواب
نه صدایی جز صدای رازهای شب،
و آب و نرمای نسیم و جیرجیرکها،
پاسداران حریم خفتگان باغ،
و صدای حیرت بیدار من
(من مست بودم، مست)
خاستم از جا
سوی جو رفتم، چه میآمد
آب!
یا نه، چه میرفت، هم زانسانکه حافظ گفت: عمر تو
با گروهی شرم و بیخویشی وضو کردم
مست بودم، مست سرنشناس، پانشناس، امّا لحظۀ پاک و عزیزی بود
برگکی کندم
از نهال گردوی نزدیک؛
و نگاهم رفته تا بس دور،
شبنمآجین سبزفرشِ باغ هم گسترده سجّاده
قبله، گو هر سو که خواهی باش
با تو دارد گفتوگو شوریدۀ مستی:
_ مستم و دانم که هستم؛
ای همه هستی ز تو، آیا تو هم هستی؟
☑️ @ShahrestanAdab
🔻 تبریک به «علیاصغر عزتی پاک» به خاطر موفقیت در جشنواره کتاب سال سبک زندگی
(کسب افتخار مؤلفان شهرستان ادب در جشنواره کتاب سال سبک زندگی)
▪️ جشنوارۀ کتاب سال #سبک_زندگی، که به همت دفتر تبلیغات اسلامی برگزار میشود، هفتۀ گذشته برگزیدگان خود را شناخته و به کار خود پایان داد.
در بخش داستان کودک این جشنواره کتاب #نفس_بلند اثر #علی_اصغر_عزتی_پاک، موفق شد عنوان اثر شایستۀ تقدیر جشنواره را کسب کند. موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب این موفقیت را به جناب آقای عزتی پاک تبریک میگوید.
گفتنیست علیاصغر عزتی پاک، مدیر دفتر داستان شهرستان ادب، مؤلف کتابهای #آواز_بلند و #موج_فرشته میباشد که توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شدهاند. همچنین کتاب «نردبانی به سوی آسمانها» از #سیداحمد_مدقق دیگر مولف شهرستان ادب (با کتاب تحسینشده #آوازهای_روسی) نامزد بخش داستان کودک این جشنواره بود. یادآوری میشود #شاخ_دماغی_ها و #شبهای_بی_ستاره نامزدهای انتشارات شهرستان ادب در این جایزه بودند.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻در اخبار نبشتهاست... | شماره بیست و دوم
(گزیده اخبار مهم هفته با موضوع کتاب و ادبیات در ایران و جهان به روایت شهرستان ادب)
▪️این هفته در بیست و دومین مطلب #در_اخبار_نبشته_است، خبرهایی داریم از درگذشت عضو برجسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، خاطره نویسنده خارجنشین از یکی از شخصیتهای سیاسی داخلی، منبع الهام عجیب نویسنده بزرگ، رمانی اتریشی درباره مقامپرستی رهبران اروپایی و درگذشت فیلمنامهنویس مشهور آثار طنز. از شما دعوت میکنیم گزیده اخبار مهم هفته با موضوع کتاب و ادبیات -در ایران و جهان- را به روایت شهرستان ادب بخوانید.
مطالب این هفته،از نوشتههای هفته گذشته ایبنا، خبرآنلاین، ایسنا، اومانیته، لوموند، گاردین، پیجسیکس و با همکاری #گروه_ترجمه_شهرستان_ادب گردآوری شده است.
این اخبار را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10208
☑️ @ShahrestanAdab
🔻عطش
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب #بهانه_ها سرودۀ سرکار خانم #پروانه_نجاتی تازه میکنیم)
▪️«میخواهمت چنان که لب تشنه آب را»
چون پرسشی که صبر ندارد جواب را
مانند ریشهای که در اعماق سرد خاک
حس کرده طعم روشنی آفتاب را
مثل پلنگ خسته زخمی که نیمهشب
قد راست کرده لمس کند ماهتاب را
وقتی که نیستی دلم آشوب میشود
هر لحظه بغض میشکند اضطراب را
آن قدر عاشقم که در آغوش یاد تو
از یاد برده چشم من، آرام خواب را
☑️ @ShahrestanAdab