🔻فراخوان دومین دورۀ جشنواره ادبی «مباهله»
اطلاعات بیشتر:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10862
☑️ @ShahrestanAdab
🔻یکی از ده نفر
(#مجید_قیصری به روایت #پرویز_شیشه_گران)
▪️«...من همان موقع داستانهای ایشان را خواندم و لذت بردم و حس کردم که آقای قیصری یکنویسندۀ دیگر است و در داستان کوتاه متفاوت عمل میکند. معلوم بود که نویسندۀ قدری است و خواهد شد. فرقش با باقی نویسندهها این بود که شعار نداده بود و از لحاظ فنی و تکنیکی، به تمام معنی داستان کوتاه بود و ویژگی موجزبودن و تعلیق و مختصات داستان کوتاه را در آثارش داشت. خیلیها مینوشتند و خاطره را با داستان اشتباه میگرفتند و خیال میکردند داستان نوشتهاند، درحالیکه خاطره بود. یا اینکه داستان مینوشتند، ولی داستانهای قدرتمندی نبود. آقای قیصری اما داستانهایش هم حسوحال داشت و هم تکنیک و هم موجز بود. نیامده بود پشتک و بارو بزند. حسبرانگیز بود و حتی شاعرانه. حس خوبی به آدم دست میداد...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10855
☑️ @ShahrestanAdab
🔻قافله
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با سه رباعی از کتاب تازۀ #امیر_مرادی با نام #سزاوار بهروز میکنیم. گفتنیست این کتاب توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به چاپ رسیدهاست)
▪️دریاب من، این خستۀ بیحاصل را
این از بد و خوب خویشتن غافل را
بازآمدهام پیش تو تشریح کنم
این مشتِ گرهکردۀ خون را، دل را
▪️آن داغ مدام برقرار است هنوز
از خون تو خاک شرمسار است هنوز
آن قافلهای که راه انداخت غمت
اینقدر بدان که رهسپار است هنوز
▪️من هستم و عالمی عزاپوش من است
من هستم و بیکسی همآغوش من است
این بودن بیثبات این طرز حیات
باریست که مرگوار بر دوش من است
☑️ @ShahrestanAdab
🔻 «یوم التوپ» به روایت #محمدرضا_شرفی_خبوشان | از کتاب #بی_کتابی
(بیستوپنجمین صفحه از #یک_صفحه_خوب_از_یک_رمان_خوب در سالگرد صدور فرمان مشروطیت)
▪️ «... مشروطه همانطور نشسته و مچاله، لولۀ تفنگش را به طرف ما گرفت. دستار سیاه باریکی دور سرش بسته بود، محاسن تُنُکی داشت. بلند شد ایستاد، عبایش از دوشش سُر خورد، افتاد پشت پایش. میتوانستم لرزیدن آن دو پا را که مثل چوب خشک به هم میخورد، حس کنیم.
مشروطه میلرزید. مثل دوک لاغر بود. همه بیاینکه به هم بگوییم، میدانستیم یوم التوپ اگر تمام شود و قزاقها و سربازها درِ اتاق را باز کنند، ما را که مخفی شدهایم، ببینند، ننگ بزرگی است. بدتر از آن، خبر به پالکونیک میرسید، لابد در حیاط قزّاقخانه به شلاقمان میبست یا حبسمان میکرد در انبار. حالا ما مشروطه را داشتیم و میتوانستیم با پارچه پارچه کردنش دلاوریمان را نشان بدهیم و عاقبت خودمان را بهخیر کنیم... »
متن کامل این صفحه را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10861
☑️ @ShahrestanAdab
🔻اذان
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری سرکار خانم #فاطمه_سالاروند بهروز میکنیم)
▪️- الله اكبر –
از من مگیرید این صدا را
این عطر و بو، این رنگ و رو، این لحظه ها را
در روزگاری این همه تار و سیهکار
از من مگیرید
این ناب را، این کیمیا را
این آبی یکدست خالص را - که میآرد به یادم –
حال بلال و حیرت صبح حرا را
جان مرا از من بگیرید
اما نگیرید این پاک را، این روشنی را، این هوا را
الله اكبر...
از من مگیرید این صدا را.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻گلچینی از بهترین ترانههای #قیصر_امین_پور
(یادداشتی از #عصمت_زارعی در پروندۀ تخصصی #ترانه_خوانی)
▪️«قیصر امینپور یکی از پرکارترین ترانهسرایان شاعر است. بیاغراق میتوان گفت همراه شدن نام شاعر توانمندی مانند او با نام بهترین آهنگسازان، روحی تازه به هوای ترانۀ ایران در دهۀ هفتاد بخشید. بیشتر این ترانهها راعلیرضا افتخاری و محمد اصفهانی خواندهاند. اما هنرمندان بسیاری هم، خصوصاً پس از درگذشت قیصر، سراغ اشعار و غزلهایش رفتهاند و به آهنگسازی و خواندن این آثار پرداختهاند و حتی آلبومهایی با محوریت اشعار او تولید کردهاند. علاوهبراین تکآهنگهای فراوانی هم اشعار وی را به دنیای موسیقی وارد کرد. یکی از ویژگیهای این شعرها که با موسیقی همراه شدهاند، تنوع موضوعات آن است. بهطور مثال در حوزۀ شعر کودک و نوجوان با شعر "بوی ماه مهر" و در حوزۀ شعر محلی و بومی با غزل بختیاری "سوز قصیلی" میتوان قیصر را در هیئتی متفاوت دید...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10543
☑️ @ShahrestanAdab
🔻او را صدایی اهورایی بود | یادداشتی از #مهدی_نعلبندی
(در سالگرد درگذشت مرحوم #اصغر_فردی)
▪️«...برای کسی و از کسی مینویسم که برخی فرازهای روایت او از استاد شهریار را نمیپسندیدم، ولی آنچه به آشکارگی آفتاب است، این که او از رازداران خلوت شهریارِ ملک سخن بود. اصغر فردی بیبدیلترین کارشناس در حوزۀ ادبیات رثایی آذربایجان بود و کمتر کسی را میشناسم در این حوزه که به قدر مرحوم فردی شعر مرثیه از بر داشت و میتوانست ساعتها در باب شعر مرثیۀ آذربایجان سخن براند و شعر بخواند که در این ساحت، آلبوم "محرم نوحۀ سی" یادگاری است ماندگار از او. آلبوم وداع و خوانش استادانۀ "گنجینه الاسرار" عمان سامانی، آلبوم اشعار "صراف" و آلبوم "شهریار" او، همه و همه از منظر رادیویی کارهایی استادانه و فاخرند که از فردی به یادگار ماندهاند...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10860
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پوچ
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب #فرصت_فراموشی سرودۀ #ایمان_مشایخی بهروز میکنیم. گفتنیست این کتاب توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به چاپ رسیده است)
▪️مدیون آن دردم که کارش با دوا نیست
اینجا کسی اندازه من مبتلا نیست
این روزها تنها تغزل چارهساز است
زیرا که دستاویز هر بیدستوپا نیست
دنیا اگرچه یک اَبَرشهر است افسوس
جایی برای شاعری یکلاقبا نیست
منهای عشق از زشت و زیبای جهان هیچ
چیزی به غیر ناامیدی سهم ما نیست
مشت مرا وا میکند دنیا ولی پوچ
چیزی ازآنِ من در این بیمنتها نیست
☑️ @ShahrestanAdab
🔻راهنمای خرید شاهنامه برای کودکان و نوجوانان
(یادداشتی از #سعید_داودی در پروندۀ #ادبیات_کودک_و_نوجوان)
▪️«اگر اجازه بدهید بیمقدمه بروم سر اصل مطلب. اصل مطلب اینکه در این یادداشت قصد دارم به بررسی کتابهایی بپردازم که به سراغ داستانهای شاهنامه رفتهاند و در حوزۀ کودک و نوجوان حرفی برای گفتن دارند. برای این بررسی در قدم اول، ششمعیار در نظر گرفته و برای هرمعیار، امتیازی تعریف کردهام (مجموع کل این امتیازها صد است).
ششمعیار در نظر گرفتهشده به ترتیب عبارتاند از: نثر داستان، خلاقیت در روایت داستان، راهنماها و معرفیها، امانتداری داستان، ویراستاری و تصاویر کتاب. درنهایت برای اینکه نتیجه رضایتبخشتر و گزیدهتر باشد، کتابهایی که امتیاز کمتر از پنجاه داشتند را کنار گذاشته و نهکتابی که امتیازشان بیشتر از پنجاه بوده را بهترتیب امتیازها معرفی کردهام. امیدوارم این بررسی، بتواند راهنمای خوبی برای خرید کتاب قصههای شاهنامه در ردۀ کودک و نوجوان باشد...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10868
☑️ @ShahrestanAdab
🔻آسیب شناسی ترانۀ روز
(یادداشتی از #الهه_عزیزی_فرد در پروندۀ تخصصی #ترانه_خوانی)
▪️«بهطور عام، ما مردمانی هستیم که علاقۀ ویژهای به کلام داریم و التفاتمان به موسیقی بیکلام در سایۀ انس با ترانه است. بنابراین نقش کلام در شکلگیری موسیقی دلخواه مخاطبانش، نقشی اساسی دارد. تأسفبار است که در میان ترانهسرایان نسل جوان، افرادی فاقد سواد روی کار آمدهاند که این هنر را به صنعت و تجارتی پولساز بدل کردهاند. از سویی التقاط این ترانههای مبتذل و دمدستی، با فضای الکترونیکی موسیقی، ارزش هنری اثر را از بین برده است. در دهۀ نود، شاهد ظهور ترانهسرایانی هستیم که بهرغم پیشینۀ درخشان این ژانر، آن را زیر سؤال بردهاند. در این دهه با ترانههای سطحی و بیاساس مواجه بودهایم که انتقاد بزرگانی نظیر محمدعلی بهمنی را در پی داشتهاند و از ضعف معنایی و ادبی این آثار بسیار گلایه کردهاند. این ترانهها اغلب فاقد شاعرانگی در لفظ و محتوا هستند و نکتۀ شگفتانگیزی در فحوای آنها و پیام و تفکر صحیح عاطفی و اجتماعی در آفرینش مضامینشان وجود ندارد...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10870
☑️ @ShahrestanAdab
🔻مدّعی عشق
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از زندهیاد #حسین_منزوی بهروز میکنیم)
▪️مگر نه هیمۀ عشقم؟ مرا بسوزانید
ولی در آتش آن چشمها، بسوزانید
برای آنکه هوا را پُر از ستاره کنید،
شبانه دفتر شعر مرا، بسوزانید
به جای خرقه، تمام مرا، برابرِ دوست،
برای کم شدن ماجرا، بسوزانید
خوش آنکه تا بَرَدم سوی دوست، خاکستر
مرا به راه نسیم صبا، بسوزانید
کجاست مدّعی عشق؟ کامتحانش را
چو من در آتش این مدعا بسوزانید
مرا كه دم همه دم در هوای سوختنم
براي عشق... برای خدا بسوزانيد
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بازخوانی آثار کودک و نوجوان #یوستین_گوردر یادداشتی از #پرستو_علی_عسگرنجاد
(به بهانۀ هشتم اوت، سالروز تولد او در پروندۀ #ادبیات_کودک_و_نوجوان)
▪️«امروز، هشتم اوت، یوستین گوردر ۶۷ساله میشود. این آقای نویسندۀ نروژی در عمر ۶۷سالۀ خودش، حدود بیسترمان و داستان بلند نوشته و یکدهه هم "تاریخ عقاید" درس داده. تعداد چشمگیری از نوشتههای او هم برای مخاطب نوجوان نوشته شدهاند. یکفقره از مهمترین نوشتههای او، همین رمان معروف "دنیای سوفی" است که تاکنون به ۵۴زبان زندۀ دنیا ترجمه شده؛ کتابی که رهبر انقلاب در بازدیدشان از نمایشگاه کتاب امسال، دربارهاش گفتند: "خوب است جوانهای ما اینکتاب را بخوانند". گمانم همین کافی است تا در روز تولدش، نگاهی به چندتا از رمانهای نوجوانش بیندازیم و ببینیم چرا چندینمیلیوننسخه از آثار او در سرتاسر دنیا به فروش رفته...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10873
☑️ @ShahrestanAdab
🔻نور
(ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت #امام_باقر علیه السلام، شعری از سرکار خانم #اعظم_سعادتمند در ستایش ایشان می خوانیم)
▪️اعماق آیههای یقین را شکافته
نور است و آسمان برین را شکافته
او راز آفرینش هر جوی و جنگل است
او - چشمهای که قلب زمین را شکافته -
از مهر اوست سبزه اگر خاک نرم را
یا صخرههای کوهنشین را شکافته
همنام آنکسیست که بیشکّ و بیگمان
با یک اشاره ماه ِ مبین را شکافته
پیداست از نگاه حزینش که دیده است
یک روز سخت پیکر دین را، شکافته
تا چشمهای پوستهبین، وا مگر شوند
اعماق آیههای یقین را شکافته
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بازگشت به کودکی
(امروز زادروز #ژان_پیاژه، متفکر برجستۀ مکتب روانشناسی رشد شناختی است. #قیصر_امین_پور در کتاب #شعر_و_کودکی با اشاره به نظریات پیاژه، شباهتهای میان کودک و شاعر را بیان میکند. #مجید_اسطیری و #نیلوفر_بختیاری در یادداشتی به بررسی این موضوع پرداختهاند)
▪️«...ژان پیاژه یکی از بزرگترین چهرههای روانشناسی کودک در جهان بود. وی که در ابتدا دانشجوی زیستشناسی بود و آشنا به مشاهدۀ جزئی و دقیق، با به کار بستن همین شیوه در مطالعۀ رفتار کودکان موفق به کشف مهمترین مراحل تحول شناختی سنین مختلف کودکی شد. او سالها روی فرزندان خود مطالعه کرد و رفتار آنها را زیر ذرهبین قرارداد تا توانست تحول شگرفی در روانشناسی کودک پدید آورد.
مرحوم دکتر قیصر امینپور در کتاب ارزشمند «شعر و کودکی» با اتکا به نظریات پیاژه در زمینه رشد شناختی شباهتهای میان ذهن کودک و شاعر را احصا و تبیین کردهاست. او در پیشگفتار کتاب شعر و کودکی مینویسد...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10879
☑️ @ShahrestanAdab
🔻خاطرهانگیزترین ترانههای کودک دهه ۶۰ و ۷۰ | بخش دوم
(یادداشتی از #سیده_نرگس_میرفیضی در پروندۀ تخصصی #ترانه_خوانی)
▪️ «...بسیاری از ما شعر "باز باران با ترانه" را از کتابهای فارسی دبستان به خاطر داریم. شاعر این اثر دکتر سید مجدالدین میرفخرایی، متخلص به گلچین گیلانی، (۱۱ دی ۱۲۸۸ در رشت - ۲۹ آذر ۱۳۵۱ در لندن) است. شاید اغراق به نظر برسد که بگوییم قبل از ساخت فیلم خواهران غریب هم این ترانه همینقدر پررنگ و جاری، زمزمۀ لبهای کودکان بوده است! جالب است که بدانید نسخۀ کامل این شعر بسیار طولانیتر از چیزیست که در کتابهای درسی خواندهایم یا از زبان خسرو شکیبایی شنیدهایم. درواقع برای ساخت این ترانه سطرهایی از شعر گلچین گیلانی را -که اتفاقاً در قالب نیمایی هم سروده شده- گزینش کردهاند تا به تعبیر خودشان برای مخاطب کودک و نوجوان مناسبتر باشند...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10487
☑️ @ShahrestanAdab
🔻هذیان
(امروز در هفدهمین جلسهی ماهشعر آفتابگردانها مجموعه شعر #آیینه_کاری_سکوت سرودهی #نیلوفر_بختیاری با حضور «سیدوحید سمنانی» و «میلاد عرفانپور» نقد و بررسی میشود. به همین مناسبت در تازهترین مطلب ستون شعر شهرستان ادب شما را به خواندن غزلی زیبا از این کتاب دعوت میکنیم. گفتنیست این کتاب توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به چاپ رسیده است)
▪️نگذار در این خوابهای تلخِ بیدارم
پا روی گلهای سیاه فرش بگذارم
میترسم از این رنگهای تندِ بیمعنا
پیشانیام را لمس کن، بدجور تب دارم
خاکِ زمین در زیر پایم مثل آتش بود
حتی قدم هم از قدم نگذاشت بردارم
گل بودم و آراسته، اما نه به سبزه
نیلوفری در بستر خاکستر و خارم
از دار قالی میشود روح من آویزان
من نیز مثل تارهای فرش بر دارم
ای زندگی بر تار و پود عمر من دیگر
شانه نزن، دستت گره انداخت در کارم
آن رنگهای آبی و خاکی و آتشگون
بر باد رفت و نیست شد طرح قلمکارم
نقش و نگارم نخ نمای لحظههایت شد
چیزی نماند از بتّهجقّههای بیمارم
نقش مرا تو زیر پا انداختی اما
ای زندگی من هم برایت نقشهها دارم!
☑️ @ShahrestanAdab
🔻جنگ، الگویی ندارد
(یادداشت #سمیه_سیدیان بر مجموعهداستان #نگهبان_تاریکی در پروندهپرترۀ #مجید_قیصری)
▪️«مجید قیصری از جنگ مینویسد. او آدم جنگدیدهای است. جنگی که او تجربه کرده و دیده، با بسیاری از آدمهایی که جنگ رفتهاند، توفیر دارد. حس و تجربهای که او در داستانهایش میآفریند، قابل قیاس با داستانهای حوزۀ دفاع مقدس نیست؛ چراکه داستانهای جنگیاش نتیجۀ تجربۀ زیستی اوست. او قلم توانایی در ادبیات پایداری دارد. بهواقع ادبیات جنگ! جنگی که آدمها با گوشت و پوست خودشان حس کردهاند. جنگ و آدمهایی که بعد از جنگ درگیر بوده اند. تصاویری که از جنگ بر صفحۀ ذهن نقش بستهاند و از جایشان تکان نمیخورند. انسانهای درگیر جنگ، آنهایی که روبهروی جنگ ایستادهاند و آنهایی که از جنگ زخم خوردهاند. جنگی که قیصری روایت میکند و توصیف، جنگ انسان معاصر است، فارغ از مرزها، انسانی و ناب...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10883
☑️ @ShahrestanAdab
🔻دعای عرفات
(در ظهر #روز_عرفه، روزی که بزرگان آن را همارز عید شمردهاند، شعری میخوانیم از #علیرضا_قزوه، شاعر بزرگ کشورمان که خطاب به #امام_حسین علیهالسلام سروده شده است)
▪️کیست تا کشتی جان را ببرد سوی نجات
دست ما را برساند به دعای عرفات
یا حسین بن علی عشق، دعای عرفهست
عشق آن عشق که بیرون بَرَدم از ظلمات
پشت بر کعبه نکردی که چنان ابراهیم
به منا با سر رفتی پی رمی جمرات
تو همه اصل و اصولی، تو همه فرع و فروع
تو همه حج و جهادی، تو همه صوم و صلات
ظاهر و باطن تو نیست به جز جلوۀ حق
که هم آیین صفاتی و هم آیینۀ ذات
مرحبا آجرک الله بزرگا مردا
نیست در دست تو جز نسخۀ حاجات و برات
شعر ناقابل من چیست که نذر تو شود
جان ناقابل من چیست که گویم به فدات
تو کدامین غزلی عطر کدامین ازلی؟
از تو گفتن نتوانند چرا این کلمات؟
جبل الرحمه همین جاست همین جا که تویی
پای این سفره که نور است و سلام و صلوات
☑️ @ShahrestanAdab
🔻از جنگ خستهاید؟ | مروری بر مهمترین آثار «مجید قیصری»
(به قلم #پدرام_اصفهانی در پروندهپرترۀ #مجید_قیصری)
▪️«بهراستی، شخصیتهای جهان داستان قیصری، صادقانه حرف میزنند و راوی زندگی خود میشوند. صداقت نه به معنای راستی و درستی، به این معنا که هرچه را میخواهند و در خود دارند و شخصیتشان ایجاب میکند، میگویند. برای ما فیلم بازی نمیکنند و به چیزی، جملهای، عبارت و حسی تظاهر و وانمود نمیکنند و همین است که بهشخصه از خواندن داستانهای این نویسنده، احساس ناراحتی و ناخوشایندی و حتی به بیراهه و بدراههرفتن نمیکنم.
گفتنش در اینجا خالی از لطف نیست؛ بسیاری از اهالی سینما از نبودن فیلمنامههای خوب و داستانهای نو و گیرا شکایت دارند و مینالند. حال آنکه چیزی که در سینمای ما کمترین نمود را دارد، اقتباس است. چه رمانها و داستانهای کوتاهی که بستر فوقالعادهای برای ساخت یکفیلم باکیفیت هستند و کسی به سراغشان نمیرود. نمونهاش بعضی از داستانهای همین مجموعه است مانند داستان "زیرخاکی"، داستان "درخت کلاغ" و مخصوصاً "ایستگاه هفت"...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10874
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پیام تسلیت شهرستان ادب خدمت سرکار خانم «خدیجه حلیمی»
▪️با خبر شدیم خانم #خدیجه_حلیمی از شاعران نخبه و توانای عضو هفتمین دوره آموزشی #آفتابگردان_ها به سوگ شهادت برادر خود نشستهاند. شهید «محمدجواد حلیمی» که حین دفاع از وطن خود (افغانستان) توسط نیروهای طالبان محاصره شده و به درجۀ رفیع شهادت نائل آمدهاند.
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و مجموعه هنرمندان همراه با موسسه، شهادت این جوان سرافراز را به خانوادۀ محترم حلیمی تبریک و تسلیت میگویند و از خداوند متعال صبر و آرامش برای ایشان آرزومند است.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻مشروح و گزارش تصویری جلسه نقد و بررسی رمان #پس_از_بیست_سال نوشته #سلمان_کدیور
(با حضور #سیدمجید_پورطباطبایی، #وحید_یامین_پور و #محمدقائم_خانی)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10884
☑️ @ShahrestanAdab
🔻آدمهای سرجهازی | معرفی کتاب #ریشه_ها اثر #الکس_هیلی
(یادداشتی از #سیده_زهرا_محمدی به مناسبت زادروز الکس هیلی در پروندۀ #ادبیات_کودک_و_نوجوان)
▪️«...حالا برای اینکه کمی با حال و هوای کتاب ریشهها آشنا شوی، تصور کن یک روز خوش و خرم در محلهتان در حال قدمزدن هستی. برای اینکه با فضا بیشتر آشنا شوی، تصور کن که مثلاً در حال رفتن به سر کار یا مدرسه هستی و ایضاً در حال خیالبافی! یکهو یک نفر تو را در حالی که بین آنهمه ابرهایی که دور سرت هست و هر کدام از ابرها حکایت یکی از آرزوهای دور و درازت را دارد، خِفت میکند! چشمهایت را میبندد و سوار اتول شخصیاش میکند و با خودش میبرد. بعد از ماهها تو را در جایی دور پیاده میکند. (البته این دوری که میگویم حکایت یکیدو کیلومتر، حتی نقل شهر و اینها نیست، حکایت فاصلهای در حد قاره است!) بعد که تو را در قارۀ دیگر پیاده کرد، از تو میخواهد از صبح تا شب برایش مثل یک حیوان (دور از جان!) کار کنی.
تصور کن. چه حالی پیدا میکنی؟...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10890
☑️ @ShahrestanAdab
🔻دیگِ بزرگ
(پروندۀ #ادبیات_کودک_و_نوجوان ما، همانطور که معرفیکتابهای خیلی خوبی دارد و سعی دارد شاعرها و نویسندههای کودک و نوجوان را به شما معرفی کند، شعرهای کودک و نوجوان خیلی خوبی هم دارد که خواندنشان برای شما مخاطبان کودک و نوجوان و یا علاقمند به ادبیات کودک و نوجوان، حتماً میتواند جالب باشد. پس شما را به خواندن شعر خوشمزهای از آقای #ناصر_کشاورز دعوت میکنیم)
▪️شهر یک دیگِ بزرگ است
خوب دقت کرده باشی
مردمش در جنب و جوشند
توی آن مانند آشی
بعضی ما نقش سبزی
یا نخود یا ماش داریم
یکبهیک نقشی مهم در
پختن این آش داریم
آن که حتی نقش فلفل
ادویه یا سیر دارد
عطر و طعم و مزۀاو
روی ما تأثیر دارد
هرکدام از ما نباشیم
کار میلنگد شب و روز
پس بیا با هم بجوشیم
تا شویم آشی دهانسوز!
☑️ @ShahrestanAdab