🔻«عشق، نام دیگر جنگ است»
(گفتوگو با #حامد_جلالی پیرامون رمان #وضعیت_بی_عاری)
▪️«...رمان شما اثری است که به جنگ میپردازد، اما حال و هوای عاشقانه دارد. چطور به این قصه رسیدید؟
طبق تجربۀ ادبیات جنگ در دنیا، فکر میکنم تازه ادبیات جنگ به معنای واقعی در ایران باید شروع شود. هیجانات فروکش میکند و میتوانیم در این مقولۀ مهم تفکر کنیم و داستانهایی معقولتر بنویسیم. اتفاقاً در این زمان است که میتوانیم به نسل بعد که جنگ را ندیده است، با اصول درست و منطقی بفهمانیم که ما درگیر جنگی شده بودیم که تحمیلی بود، پس مجبور شدیم دفاع کنیم و چون دفاع ما پشتوانۀ اعتقادی و ملی و سرزمینی داشت، دفاعی مقدس بود. دیگر وقت آن شده که کلمۀ مستقیم «دفاع مقدس» را نه در لفظ که در معنا به نسل بعد منتقل کنیم؛ یعنی با ادبیات درست، به جوانان و نسلهای بعد بفهمانیم که جنگ ما دفاعمقدس بود. کاری که در تمام دنیا اتفاق افتاد و بزرگان ادبیات قلم زدند و با قدرت از کشورشان نوشتند و به همۀ دنیا ثابت کردند که جنگشان مقدس بود. خیلیها به دروغ اما هنرمندانه دارند با رسانههای قوی به دنیا ثابت میکنند که جنگشان مقدس بوده است و ما که راست میگوییم و حق هم داریم، اما چون به سلاح هنر ناب مجهز نیستیم، نمیتوانیم ثابت کنیم که حرفمان راست است! همین ادبیات هولوکاست را ببینید که با بزرگنمایی و بعضاً دروغ دارد دنیا را به زانو درمیآورد...»
🔗 ادامۀ این گفتوگو را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11241
☑️ @ShahrestanAdab
🔻موفقیت «ابدی» در جایزۀ ادبی شهید همدانی
▪️روز ۲۷آبانماه مراسم اختتامیۀ جایزۀ شهید حاج حسین همدانی در حوزۀ هنری تهران برگزار شد. نخستین دورۀ انتخاب کتاب مدافعان حرم با اعلام برگزیدگان این جایزه به کار خود پایان داد. در میان برگزیدگان این جایزه، رمان #ابدی نوشتۀ #مهدی_صفری نیز حضور داشت. داوران در بخش داستان و مستند داستانی رمان «ابدی» نوشتۀ را شایستۀ تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی دانستند. رمان ابدی از سری کتابهای #مدرسه_رمان #انتشارات_شهرستان_ادب است که سال ۹۶ به چاپ رسیده است و اکنون چاپ دوم آن در بازار در اختیار علاقمندان است.
گفتنیست کتاب «ابدی» پیش از این به نامزدهای جایزۀ قلم زرین نیز راه یافته بود و همچنین در در جایزۀ شهید حبیب غنیپور، شایستۀتقدیر شناخته شد.
مجموعۀ شهرستان ادب و هنرمندان همراه با این مجموعه، این موفقیت را به آقای مهدی صفری تبریک گفته و برای ایشان آرزوی موفقیتهای بیشتر دارد.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بررسی ادبیات در کتاب فارسی پایه دهم
(یادداشتی از #مینو_رضایی در صفحۀ دهم پرونده)
▪️«...هیچاسمی (دقت کنید فقط اسم) از ستارگان تکرارنشدنی دوران طلایی ادبیات ایران در ادبیات داستانی آورده نشده است. درواقع انگار چوبک، گلستان، هدایت، دولتآبادی، بزرگ علوی، سیمین، گلشیری، ساعدی، بهآذین، امین فقیری و جوانترهایی چون فروغ، خسروی، پیرزاد، نجدی، موذنی، امیرخانی، کربلاییلو، محمدرضا سرشار، فریبا وفی، گلی ترقی، شهرنوش پارسیپور، ناهید طباطبایی، علیمحمد افغانی، منیرو روانیپور، بهرام صادقی، علی اشرف درویشیان، احمد محمود، اسماعیل فصیح و... با کتاب درسی فارسی غریبهاند. مؤلفین کتابهای درسی تمام نویسندگان ایرانی را فارغ از دورۀ زیستشان، جنسیتشان، نگاه چپ و راست سیاسیشان و فارغ از تواناییشان در خلق اثر حذف کردهاند. چرا؟ چون کتاب ادبیات قرار است کتاب اخلاق باشد. نتیجه هم که از قبل معلوم است؛ بیاطلاعی محض از ادبیات کهن ایران، عدم تمایل به کتابخوانی، عدم تمایل به نویسندگان ایرانی، تسخیر بازار نشر ایران با آثار ترجمهای ضعیف، ورشکستگی ناشران و نویسندگان ایرانی و قهقرای فرهنگی...»
🔗 برای خواندن متن کامل این یادداشت به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11235
#بررسی_ادبیات_در_کتابهای_درسی
☑️ @ShahrestanAdab
🔻کارگاه هندسه کلمات با تدریس استاد میرشکاک برگزار میشود
▪️کارگاه ادبی «هندسه کلمات» با تدریس استاد #یوسفعلی_میرشکاک در مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو برگزار میشود.
در کارگاه هندسهی کلمات وجوه مختلف ساختار شعر کلاسیک و مدرن (قدیم و جدید) مورد تجزیه و ترکیب قرار میگیرد و نقش عاطفه و خیال و تفکر در ساخت زبان، به نحوی بررسی میشود که هنرآموز در یکی از دو وجه شعر (موزون و ناموزون) با انجام مشقهایی که داده خواهد شد بتواند اندکاندک ما فیالضمیر خود را به سادگی بیان کند. زیرا شعر نیز مانند دیگر هنرها (نقاشی، موسیقی و خوشنویسی و… ) آموختنی است. با آموختن مقدمات، هنرآموز خواهد توانست با تلاش و تکاپو و مطالعه سریعتر به مقصد و مقصود خود دست پیدا کند.
این کارگاه از تاریخ ۴ آذرماه ۱۳۹۸ هر هفته روزهای دوشنبه از ساعت ۱۸ الی ۲۰ و به مدت ۸ هفته برگزار خواهد شد.
🔗 برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت شهرستان اداب مراجعه نمایید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11245
☑️ @ShahrestanAdab
🔻گزارش تصویری کارگاه #یکشنبه_های_داستان شهرستان ادب با حضور استاد #مجید_قیصری، یکشنبه بیستوششم آبانماه
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11243
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پربازدیدترین مطالب سایت شهرستان ادب در آبانماه ۱۳۹۸ در حوزههای مختلفِ شعر و داستان به ترتیب میزان بازدید از این قرارند:
▪️روضۀ رضوان | شعری از #سعید_بیابانکی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11163
▪️بررسی ادبیات در کتاب فارسی سال اول ابتدایی به قلم #مهدیه_موسی_زاده
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11198
▪️بهترین شعرهای #قیصر_امین_پور به انتخاب شاعران
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11171
▪️زیارت | یک شعر نوجوان از #منیره_هاشمی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11166
▪️دیدن خزان | شعری پاییزی از #مظاهر_مصفا
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11176
▪️بررسی ادبیات در کتاب فارسی سال سوم ابتدایی به قلم #مرتضی_شمس_آبادی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11200
▪️بیهقی شاعر، بیهقی داستاننویس | جستاری از #حسن_صنوبری
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11151
▪️دیباچه پرونده تخصصی بررسی #ادبیات_در_کتابهای_درسی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11202
▪️بررسی ادبیات در کتاب فارسی سال دوم ابتدایی به قلم #عصمت_زارعی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11199
▪️بررسی ادبیات در کتاب فارسی سال ششم ابتدایی به قلم #احمدرضا_رضایی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11226
▪️حریق خزان | شعری از #فریدون_مشیری
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11152
▪️بررسی ادبیات در کتاب فارسی پایه هفتم به قلم #المیرا_شاهان
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11227
#پربازدیدترینها
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پیام تسلیت مؤسسۀ شهرستان ادب به جناب آقای اکبر شیخی
▪️بانهایت تأسف و تأثر باخبر شدیم مادر گرامی جناب «علیاکبر شیخی»، دار فانی را وداع گفته است.
مؤسسه شهرستان ادب و شاعران همراه با این مجموعه، این ضایعۀ دردناک را به آقای شیخی و خانوادۀ محترم ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحومه از خدای متعال رحمت و مغفرت طلب میکند.
گفتنیست #اکبر_شیخی از شاعران و نوحهسرایان اهل بیت و فعالان موفق حوزه شعر و موسیقی آیینی و مذهبی است.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پیام تسلیت مؤسسۀ شهرستان ادب خدمت جناب آقای آرش شفاعی
▪️بانهایت تأسف و تأثر باخبر شدیم پدر گرامی جناب آقای #آرش_شفاعی، دار فانی را وداع گفته است.
مؤسسه شهرستان ادب و شاعران همراه با این مجموعه، این ضایعۀ دردناک را به آقای شفاعی و خانوادۀ محترم ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم از خدای متعال رحمت و مغفرت طلب میکند.
گفتنیست آقای آرش شفاعی از منتقدان، شاعران و روزنامهنگاران ادبی توانمند کشورمان است.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻مورد عجیب تاریخ
(یادداشت #سیده_زهرا_محمدی بر کتاب #پس_از_بیست_سال)
▪️«...در رمان "پس از بیست سال" نویسنده توانسته هم آرمانها و ارزشهایی که سالها برای آن مبارزه کرده را نشان بدهد و هم رمان جذابی بنویسد. اگر کمی #سلمان_کدیور را بشناسید، بعد از خواندن رمانش متوجه میشوید که این رمان از جان و دل نویسنده برخاسته و سلیم همان سلمان کدیوری است که سالها در پی حقیقت و عدالتخواهی بود و هست و خواهد بود. این را حتی میشود از امضاهای آقای نویسنده هم فهمید. زیر همۀ یادداشتهای کدیور ما اسم سلیم را میبینیم. سلیمی که بیشتر از نام خود نویسنده پای امضاهایش حضور دارد...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11247
☑️ @ShahrestanAdab
🔻آشناییزدایی در خدمت کمال شعر
(یادداشت #سیدعلی_اصغرزاده بر مجموعهشعر #صدای_بهتر_زخم)
▪️«...به شکلی که از رُخدادهای زبانی (هنجارگریزیها) و تصویرهای خیالی پدید میآید و یکسان و قابل پیشبینی نیست. ریختار (فُرم) حتمیترین وسیله برای جلوه و سر و سامان دادن به ساختار شعر است که چیرگی و نیرومندی سراینده را در گردآوری اندیشههای خود میرسانَد و ذوق ویژهای میخواهد. بدون هماهنگی آن، چهبسا که رنجها بیهوده شده و در کار سراینده، شلوغی رُخ میدهد. مانند این است که در تاریکی و به هوای پای کسی راهش را میرود.
از چیزهای شگفتی که در این کتاب رُخ داده، تأثیرگذاری زبان غزلها بر شعرهای آزاد است. برای نمونه در غزل دوم این کتاب بنگرید:
در حجابید، از این روست که دیدن دارید
مگر این قوسقُزَح نیست که بر تن دارید
که مصرع دوم با این مصرع از شعر (هفته) همانندی دارد:
باران برداشته بود تنَش را
آشناییزدایی یا هنجارگریزی زبانی در سرودههای این کتاب به زیباتر شدن و کمال شعریاش کمک کردهاند...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11264
#علیرضا_سمیعی
☑️ @ShahrestanAdab
🔻لایقترین
(شعری از کتاب #آنجا_که_نامی_نیست سرودۀ استاد #یوسفعلی_میرشکاک)
▪️به رخبرتافتن از من مپوشان آفتابم را
زمستانِ توام لبریز کن از خویش خوابم را
مشو آشفته گر حرفی به لب میآیدم گاهی
دلِ بیچاره گنجایش ندارد التهابم را
فرو میریزدم همواره چون ساحل به دریایت
نمیدانی به کف دارد چه موجی اضطرابم را
برآورد از تو خورشیدم، شدم باران به کوهستان
به دریایت که خواهد برد پیغامِ حبابم را
کلامِ تلخ و کامِ تلخ من شیرین شد از نامت
به بارانِ عسل سردادهای گویا سرابم را
خدایان را پرستیدم، تو را لایقترین دیدم
جنونم رهنمونی کرد حسنِانتخابم را
پرم از عطرِ پیغامت، چنان کز بردنِ نامت
تو گویی باغ اندامت در آغوش است خوابم را
به عشقِ زهرهی چنگی گرفتارم، کز او دارم
به لب ناورده پرسش در دل آهنگِ جوابم را
به رسوایی زلیخا داشت پاسِ عصمتم يوسف
چرا نشناختم آیینهی امّالکتابم را؟
☑️ @ShahrestanAdab