eitaa logo
شهر الله الاکبر
34 دنبال‌کننده
426 عکس
101 ویدیو
8 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
❗️اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ بدانید که زندگی دنیا که فقط بازی و سرگرمی و آرایش و فخرفروشیتان به یکدیگر، و افزون خواهی در اموال و اولاد است 🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️ 📲 صفحه مجازی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد: 🔰@nehzateyazd 🌐 پایگاه اطلاع رسانی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت آیه ۲۰ سوره ی مبارکه حدید با صدای استاد سعیدیان 🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️ 📲 صفحه مجازی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد: 🔰@nehzateyazd 🌐 پایگاه اطلاع رسانی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد
بسم الله الرحمن الرحیم . ❇️طرح مسطورا ✅حفظ هر روز یک آیه از قرآن کریم در ماه مبارک رمضان آیه بیست و هفتم: 🔰ٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَا لَعِبٞ وَلَهۡوٞ وَزِينَةٞ وَتَفَاخُرُۢ بَيۡنَكُمۡ وَتَكَاثُرٞ فِي ٱلۡأَمۡوَٰلِ وَٱلۡأَوۡلَٰدِۖ كَمَثَلِ غَيۡثٍ أَعۡجَبَ ٱلۡكُفَّارَ نَبَاتُهُۥ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَىٰهُ مُصۡفَرّٗا ثُمَّ يَكُونُ حُطَٰمٗاۖ وَفِي ٱلۡأٓخِرَةِ عَذَابٞ شَدِيدٞ وَمَغۡفِرَةٞ مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٞۚ وَمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَآ إِلَّا مَتَٰعُ ٱلۡغُرُورِ(٢٠‮سوره مبارک حدید). 👇ترجمه: بدانيد زندگى دنيا تنها بازى و سرگرمى و تجمّل پرستى و فخرفروشى در ميان شما و افزون طلبى در اموال و فرزندان است، همانند بارانى كه محصولش كشاورزان را در شگفتى فرو مى برد، سپس خشك مى شود بگونه اى كه آن را زردرنگ مى بينى؛ سپس تبديل به كاه مى شود! و در آخرت، عذاب شديد است يا مغفرت و رضاى الهى؛ و (به هر حال) زندگى دنيا چيزى جز متاع فريب نيست! 😉 👇تفسیر: «غَيْثٍ‌» از «غياث» به معناى باران مفيد است، ولى «مطر» شامل باران مضرّ نيز مى‌شود.شايد به اين جهت كه باران، پاسخ ناله و نياز مردم است، «غيث» ناميده مى‌شود.«كفار» در اينجا به معناى كشاورزان است نه افراد بى‌ايمان، زيرا در اصل از «كفر» به معناى پوشاندن است و به كشاورز چون بذر افشانى كرده و آن را زير خاك مى‌پوشاند، كافر و كفّار نام گرفته است.«يَهِيجُ‌» از هيجان به دو معنا آمده است: خشكيدن گياه، جوش و خروش. «حطام» به معناى گياهى است كه از شدّت خشكيدگى مى‌شكند، مثل كاه. لهو و لعب بودن دنيا، چهار مرتبه در قرآن، آن هم در قالب حصر و انحصار آمده است: ۱. «وَ مَا اَلْحَيٰاةُ اَلدُّنْيٰا إِلاّٰ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ» ۲. «وَ مٰا هٰذِهِ اَلْحَيٰاةُ اَلدُّنْيٰا إِلاّٰ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ‌» ۳. «إِنَّمَا اَلْحَيٰاةُ اَلدُّنْيٰا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ» * ۴. «اِعْلَمُوا أَنَّمَا اَلْحَيٰاةُ اَلدُّنْيٰا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ» شايد از جمع‌بندى آيات قرآن در مورد دنيا بتوان اين گونه استفاده كرد كه هرگاه دنيا را به عنوان هدف و مقصد بنگريم، دنيا وسيله اغفال و غرور خواهد بود ولى اگر دنيا را مزرعه آخرت، مقدّمه و وسيله رسيدن به كمال بنگريم، دنيا و نعمت‌هاى آن ارزشمند و سازنده خواهند بود؛ بنابراين از همين زندگانى دنيا، گروهى آن‌گونه بهره مى‌گيرند كه مغفرت و رضوان الهى را دريافت مى‌نمايند و گروهى آن‌گونه كه گرفتار عذاب شديد مى‌شوند.اين آيه به دوران مختلف زندگى انسان (كودكى و نوجوانى، جوانى و بزرگسالى) اشاره داشته و بيان مى‌كند كه در هر دوره‌اى از عمر، يكى از جلوه‌هاى دنيا، انسان را مشغول مى‌كند؛ دوران كودكى و نوجوانى، مشغول لهو و لعب است، دوره جوانى، در فكر زينت و زيبايى و دوره ميانسالى و پيرى، گرفتار تفاخر و تكاثر است.در آيات قبل سخن از صدقه و قرض‌الحسنه بود، اين آيه موانع و عوامل بازدارنده از انفاق را بيان مى‌كند. ✨پيام‌ها: ✅۱ شناخت حقيقت دنيا، به دقّت و ژرف‌نگرى نياز دارد. «اِعْلَمُوا» ✅ ۲ قرآن، ديدگاه انسان را نسبت به دنيا تصحيح مى‌كند. و «اِعْلَمُوا أَنَّمَا اَلْحَيٰاةُ اَلدُّنْيٰا» ✅ ۳ زيبايى‌هاى دنيا زودگذر است. وَ زِينَةٌ‌ ... فَتَرٰاهُ مُصْفَرًّا ✅ ۴ دنيا، همواره بهار و پاييز دارد و هرچه رنگ دنيا داشته باشد، گرفتار برگ‌ريزان است. «أَعْجَبَ اَلْكُفّٰارَ نَبٰاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرٰاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطٰاماً» ✅ ۵ بازى و سرگرمى، ويژگى زندگى دنياست ولى اگر در مسير درست قرار نگيرد، به عذاب آخرت مى‌رسد. لَعِبٌ وَ لَهْوٌ ... أَعْجَبَ اَلْكُفّٰارَ ... وَ فِي اَلْآخِرَةِ عَذٰابٌ شَدِيدٌ ✅۶ زينت‌هاى دنيا مثل زيورهاى شخصى و خانه و ماشين، اگر موجب فخرفروشى و تفاخر گردد، انسان را به دوزخ مى‌كشاند. زِينَةٌ وَ تَفٰاخُرٌ ... فِي اَلْآخِرَةِ عَذٰابٌ شَدِيدٌ ✅۷ كثرت فرزند و افزايش جمعيّت، در صورتى ارزش است كه به كثرتِ دوزخيان منجر نشود و فرزندان، با تربيت درست بزرگ شوند. ✅۸ دنيا براى عده‌اى موجب فريب و كيفر است، «فِي اَلْآخِرَةِ عَذٰابٌ شَدِيدٌ» براى مؤمن، اسباب رشد و تكامل و كسب مغفرت و رضوان الهى است. ✅۹ تا لغزش‌ها برطرف نشود، دست‌يابى به رضوان الهى سخت خواهد بود. ✅۱۰ عذاب شديد، عكس العمل كار خود انسان است، ولى آمرزش و لطف از جانب خداست. «مَغْفِرَةٌ مِنَ اَللّٰهِ‌» ، (مغفرت و رضوان را به خدا نسبت داد) ✅۱۱ بايد انسان بين بيم و اميد باشد. «عَذٰابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اَللّٰهِ وَ رِضْوٰانٌ‌» در تعليم و تربيت، سه اصل لازم است: تبيين، تمثيل و نتيجه‌گيرى. «اِعْلَمُوا» براى تبيين است، «كَمَثَلِ غَيْثٍ‌» براى تمثيل و «عَذٰابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ‌» نتيجه‌گيرى است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دنیا ما را به کدام بازی مشغول کرده؟! ــــــــــــــــــــــــ پیوند آیات مسطورا به شهدا گرامی دفاع مقدس «جزء بیست و هفتم قرآن» ــــــــــــــــــــــــ شمع شبکهٔ مبلغان و عملیات‌های تبلیغی ShabakeTabligh.ir eitaa.com/ShabakeTabligh
انتقال مفاهیم دینی4.mp3
6.32M
💠 کودک باید از آغوش والدین به آغوش خدا منتقل شود. 🌸 🌷 @shahrollahakbar
انتقال مفاهیم دینی5.mp3
4.31M
💠 زندگی یعنی مدیریت شادی‌ها و غم‌ها 🌸 🌷 @shahrollahakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدبار قبل از ورود به فروشگاه با خودمون تکرار میکنیم که فقط یک قوطی رب نیاز داریم.... اما وقتی واردش میشیم.... این مثال یه ربط زیبا به زندگی ما تو این دنیا داره 🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️ 📲 صفحه مجازی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد: 🔰@nehzateyazd 🌐 پایگاه اطلاع رسانی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد
مسابقه کدام آیه پرده از حقیقت بازیگونه دنیا برداشته است ؟ ۱) آیه ۴۱ سوره حج ۲) آیه ۶۱ و ۶۲ سوره شوری ۳) آیه ۲۰ سوره حدید ۴) آیه ۱۶۳ سوره انعام 💠 لطفا عدد گزینه صحیح را به سامانه 30001951 پیامک کنید. 💠 هر روزه به قید قرعه به ۵ نفر هدایای نفیسی تقدیم خواهد شد. 🔻🔻اسامی برندگان روزهای قبل🔻🔻 https://eitaa.com/resanestan_yazd 🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️ 📲 رسانستان یزد 🔰@resanestan_yazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کدام آیه پرده از حقیقت بازی‌گونۀ دنیا برداشته است؟ ۱. آیۀ ۴۱ سورۀ حج ۲. آیۀ ۶۲ و ۶۲ سورۀ شعرا ۳. آیۀ ۲۰ سورۀ حدید ۴. آیۀ ۱۶۳ سورۀ انعام گزینۀ صحیح را به شمارۀ ۳۰۰۰۱۱۷۷ پیامک کنید @Farsna
🌺بسم الله الرّحمن الرّحیم اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً 🌺دعای منتظران درعصرغیبت اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسکَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف رَسُولَک اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی. 🌺یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ. 🌺اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ. 🌺 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم . ❇️طرح مسطورا ✅حفظ هر روز یک آیه از قرآن کریم در ماه مبارک رمضان آیه بیست و هشتم: 🔰يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَلۡتَنظُرۡ نَفۡسٞ مَّا قَدَّمَتۡ لِغَدٖۖ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرُۢ بِمَا تَعۡمَلُونَ(١٨‮سوره مارک حشر). 👇ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده ايد از (مخالفت) خدا بپرهيزيد؛ و هر كس بايد بنگرد تا براى فردايش چه چيز از پيش فرستاده؛ و از خدا بپرهيزيد كه خداوند از آنچه انجام مى دهيد آگاه است! 😉 👇تفسیر: فرمان تقوا در اين آيه تكرار و تأكيد شده است كه علاوه بر تأكيد، مى‌تواند معانى متعدّدى داشته باشد، از جمله:۱. تقواى اول مربوط به اصل كار و تقواى دوم مربوط به كيفيّت آن باشد. ۲. تقواى اول مربوط به انجام كار خير و تقواى دوم مربوط به ترك محرمات باشد. ۳. و شايد تقواى اول مربوط به توبه از گذشته و تقواى دوم مربوط به ذخيره آينده باشد.در روايات مى‌خوانيم: با نيمى از يك دانه خرما، يا اگر نداريد با سخنان خوب، دل‌هايى را شاد كنيد تا در قيامت كه خداوند مى‌پرسد: من به تو چشم و گوش و... دادم چه ذخيره‌اى فرستادى، شرمنده نباشيد. زيرا در آن روز بعضى به هر سو مى‌نگرند، ولى ذخيره‌اى كه وسيله نجاتشان باشد از پيش نفرستاده‌اند. ✨ پيام‌ها: ✅ ۱ ايمان، زمينه تقوا و شرط ثمر بخشى ايمان، داشتن تقوا است. «يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ‌ آمَنُوا اِتَّقُوا» ✅ ۲ به اميد كار خير وارثان نباشيم، هركس به فكر قيامت خود باشد. «وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ مٰا قَدَّمَتْ لِغَدٍ» ✅۳ در آنچه به عنوان عمل صالح ذخيره مى‌كنيم، دقّت كنيم. «وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ مٰا قَدَّمَتْ‌» ✅۴ محاسبه نفس لازم است. «وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ‌» (اگر امروز دقّت نكنيم، دقّت فردا سبب شرمندگى خواهد بود. «يَوْمَ يَنْظُرُ اَلْمَرْءُ مٰا قَدَّمَتْ يَدٰاهُ وَ يَقُولُ اَلْكٰافِرُ يٰا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرٰاباً» ) ✅۵ قيامت، نزديك است. «لِغَدٍ» (چنانكه در جاى ديگر نيز مى‌فرمايد: «إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ‌ بَعِيداً `وَ نَرٰاهُ قَرِيباً» ) ✅۶ آينده‌نگرى و عاقبت‌انديشى، لازمه‌ى ايمان است. «مٰا قَدَّمَتْ لِغَدٍ» ✅ ۷ تقوا، زمينه محاسبه نفس و محاسبه نفس، سبب رشد و تقويت تقوا است.( «وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ‌» ميان دو «اِتَّقُوا اَللّٰهَ‌» قرار گرفته است). ✅۸ هيچ‌كس در هيچ مرحله‌اى خود را ايمن نداند. يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اِتَّقُوا اَللّٰهَ‌ ... وَ اِتَّقُوا اَللّٰهَ‌ ✅۹ ايمان به خبير بودن خداوند، عامل تقوا است. وَ اِتَّقُوا اَللّٰهَ‌ ... إِنَّ اَللّٰهَ خَبِيرٌ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقت دنیا کم است! هنر شهدا این بود که ره صد ساله را یک شبه طی کردند! ــــــــــــــــــــــــ پیوند آیات مسطورا به شهدا گرامی دفاع مقدس «جزء بیست و هشتم قرآن» ــــــــــــــــــــــــ شمع شبکهٔ مبلغان و عملیات‌های تبلیغی ShabakeTabligh.ir eitaa.com/ShabakeTabligh
انتقال مفاهیم دینی6.mp3
4.4M
💠 دین، سطح رضایتمندی و لذت ما را بالا می‌برد. 🌸 🌷 @shahrollahakbar
انتقال مفاهیم دینی7.mp3
5.06M
💠 اصل اول تربیت اینه که به بچه‌ها بگیم قراره سختی‌ها را مدیریت کنیم. 🌸 🌷 @shahrollahakbar
🌺بسم الله الرّحمن الرّحیم اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً 🌺دعای منتظران درعصرغیبت اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسکَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف رَسُولَک اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی. 🌺یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ. 🌺اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ. 🌺 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر اینجا معاد یادت نباشد قیامت کار سخت میشود! ــــــــــــــــــــــــ پیوند آیات مسطورا به شهدا گرامی دفاع مقدس «جزء بیست و نهم قرآن» ــــــــــــــــــــــــ شمع شبکهٔ مبلغان و عملیات‌های تبلیغی ShabakeTabligh.ir eitaa.com/ShabakeTabligh
بسم الله الرحمن الرحیم . ❇️طرح مسطورا ✅حفظ هر روز یک آیه از قرآن کریم در ماه مبارک رمضان آیه بیست و نهم: 🔰إِنَّمَا نُطۡعِمُكُمۡ لِوَجۡهِ ٱللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمۡ جَزَآءٗ وَلَا شُكُورًا . 🔰إِنَّا نَخَافُ مِن رَّبِّنَا يَوۡمًا عَبُوسٗا قَمۡطَرِيرٗا . (آیه های ۹ و ۱۰ سوره مبارک انسان). 👇ترجمه: (و مى گويند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام مى كنيم، و هيچ پاداش و سپاسى از شما نمى خواهيم! (۹). ما از پروردگارمان خائفيم در آن روزى كه عبوس و سخت است!(۱۰). 😉 👇تفسیر: چهارمين عمل بر جسته ابرار را اخلاص مى‌شمرد، و مى‌فرمايد:" آنها مى‌گويند ما شما را تنها براى خدا اطعام مى‌كنيم، نه پاداشى از شما مى‌خواهيم و نه تشكرى " ( إِنَّمٰا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اَللّٰهِ لاٰ نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزٰاءً وَ لاٰ شُكُوراً ). اين برنامه منحصر به مساله اطعام نيست كه تمام اعمالشان مخلصانه و براى ذات پاك خداوند است و هيچ چشمداشتى به پاداش مردم و حتى تقدير و تشكر آنها نيست، و اصولا در اسلام ارزش عمل به خلوص نيت است، و گرنه اعمالى كه انگيزه‌هاى غير الهى داشته باشد، خواه رياكارانه باشد، و يا به خاطر هواى نفس، و يا تشكر و قدردانى مردم، يا پاداش مادى، و هيچگونه ارزش معنوى و الهى ندارد، و حديث مشهور پيغمبر اكرم صلا عمل الا بالنية و انما الاعمال بالنيات اشاره به همين معنى است. منظور از "وجه اللّٰه" همان ذات خدا است، و گرنه خدا "صورت" جسمانى ندارد، و اين همان چيزى است كه در ساير آيات قرآن نيز روى آن تكيه و تاكيد شده است، در آيه ۲۷۲ بقره مى‌خوانيم: وَ مٰا تُنْفِقُونَ إِلاَّ اِبْتِغٰاءَ‌ وَجْهِ اَللّٰهِ‌ :" شما جز براى خداوند انفاق نكنيد "و در آيه ۲۸ سوره كهف در توصيف همنشينان شايسته پيامبر ص چنين آمده است: وَ اِصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ اَلَّذِينَ‌ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدٰاةِ وَ اَلْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ‌ :" با كسانى باش كه پروردگار خود را صبح و شام مى‌خوانند، و تنها ذات او را مى‌طلبند". و در آخرين توصيف "ابرار" مى‌فرمايد: "آنها مى‌گويند: ما از پروردگارمان خائفيم از آن روز كه عبوس و شديد است" ( إِنّٰا نَخٰافُ مِنْ رَبِّنٰا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً ). اين سخن ممكن است زبان حال "ابرار" باشد يا زبان قال آنها.تعبير از روز قيامت به روز "عبوس" و "سخت" با اينكه عبوس از صفات انسان است و به كسى مى‌گويند كه قيافه‌اش را در هم كشيده، به خاطر تاكيد بر وضع وحشتناك آن روز است، يعنى آن قدر حوادث آن روز سخت و ناراحت كننده است كه نه تنها انسانها در آن روز عبوسند بلكه گويى خود آن روز نيز عبوس است. در اينكه "قمطرير" از چه ماده‌اى گرفته شده‌؟ در ميان مفسران و ارباب لغت گفتگو است، بعضى آن را از "قمطر" مى‌دانند، و بعضى آن را مشتق از ماده "قطر" (بر وزن مرغ) و ميم را زائده مى‌دانند. ولى مشهور همان اول است كه به معنى شديد و عبوس است . در اينجا سؤالى پيش مى‌آيد و آن اينكه اگر" ابرار "تنها براى ذات پاك خدا كار مى‌كنند پس چرا مى‌گويند ما از عذاب روز قيامت بيمناكيم، آيا انگيزه الهى، با انگيزه ترس از عذاب قيامت، سازگار است‌؟! اما با توجه به يك نكته پاسخ اين سؤال روشن مى‌شود، و آن اين كه آنها به هر حال به خاطر خدا گام بر مى‌دارند، و اگر از عذاب قيامت مى‌ترسند به خاطر آن است كه عذاب الهى است، و اگر به نعمتهاى بهشت علاقه دارند چون اين نعمتها از ناحيه او است، و اين همان چيزى است كه در باب" نيت عبادت" در فقه مطرح است كه مى‌گويند: قصد قربت در عبادات منافات با انگيزه علاقه به ثواب، و ترس از عقاب، و يا حتى كسب مواهب مادى اين دنيا از سوى خداوند (مانند نماز استسقا براى نزول باران) ندارد، زيرا همه اينها بازگشت به خداوند مى‌كند، و به اصطلاح از قبيل" داعى بر داعى "است، هر چند مرحله عالى عبادت اين است كه علاقه به نعمتهاى بهشت و ترس از عذاب دوزخ نيز انگيزه آن نباشد بلكه يك پارچه به عنوان" حبا للّٰه "انجام گيرد. تعبير به" إِنّٰا نَخٰافُ مِنْ رَبِّنٰا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً " نيز شاهد بر اين است كه اين خوف نيز خوف از پروردگار است. نكته قابل توجه اينكه دومين وصف از اوصاف پنجگانه، و پنجمين وصف هر دو مساله خوف است، با اين تفاوت كه در اولى تنها سخن از خوف روز قيامت است و در دومى خوف از پروردگار در روز قيامت، در يك مورد روز قيامت چنين توصيف شده كه شر آن گسترده است و در مورد ديگر عبوس و شديد است كه در واقع يكى گستردگى آن را مى‌رساند و ديگرى گستردگى كيفى را.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسابقه کدام آیه درباره خوف از آخرت است ؟ ۱) آیه ۱۰ سوره انسان ۲) آیه ۱۳ سوره حجرات ۳) آیه ۴۱ سوره عنکبوت ۴) آیه ۳۹ سوره یوسف 💠 لطفا عدد گزینه صحیح را به سامانه 30001951 پیامک کنید. 💠 هر روزه به قید قرعه به ۵ نفر هدایای نفیسی تقدیم خواهد شد. 🔻اسامی برندگان روزهای قبل🔻 https://eitaa.com/resanestan_yazd 🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️ 📲 رسانستان یزد 🔰@resanestan_yazd