قهر_ مصطفی رستگاری.m4a
3.85M
داستان صوتی فارسی قهر
نوشته : مصطفی رستگاری
@shahrzade_dastan
1_2111929855.m4a
5.72M
داستان صوتی ترکی کالبا رمضان
نوشته و صدای : رویا علیزاده
@shahrzade_dastan
توصیههای امبرتو اکو نویسنده محبوب ایتالیایی به نویسندگان و دانشجویانش درباره نوشتن:
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔹️شما پروست نیستید. جملههای بلند ننویسید. اگر جملههای بلند به ذهنتان میرسد، آنها را بنویسید ولی بعد به جملههای کوچکتر خردشان کنید. از تکرار دوبارهی موضوع نترسید و از افراط در بهکارگیری ضمایر و حروف ربط بپرهیزید…
شما ای. ای. کامینگز نیستید. کامینگز شاعر آمریکایی آوانگاردی بود که به نوشتن اسمش با حروف کوچک شهرت داشت. با این حساب، لازم به گفتن نیست که او در استفاده از ویرگول و نقطه محتاط بود، سطرهای شعرش را میشکست و به بخشهای کوچک تقسیم میکرد. خلاصه اینکه کامینگز همهی کارهایی را میکرد که شاعران آوانگارد میتوانند و باید بکنند. ولی شما که شاعر آوانگارد نیستید، حتی اگر پایاننامهتان دربارهی شعر آوانگارد باشد… شبهشاعری که پایاننامهاش را در قالب شعر مینویسد، نویسندهای ترحمانگیز (و احتمالاً شاعری نابلد) است. شاعران آوانگارد، از دانته تا الیوت و از الیوت تا سنگویینتی، هم هر وقت میخواستند دربارهی شعرشان صحبت کنند با نثر واضح مینوشتند.
🔹️اومبرتو اکو با همان صراحتی که امضایش است ــصراحتی که سخت به دست آمدهــ اضافه میکند:
_«شاعرید؟ پس دنبال مدرک تحصیلی نباشید.» البته ویلیام استایرن، نویسندهای بزرگ که نثری درخشان داشت، نیز معتقد بود آموزش عالی برای همهی نویسندگان یک جور اتلاف وقت است.
@shahrzade_dastan
تا میتوانید پاراگرافِ جدید شروع کنید. هر جایی که ضرورتی منطقی وجود دارد و سرعت متن هم چنین اجازهای به شما میدهد، بروید سر خط. هر چه بیشتر، بهتر.
او در توصیهی دیگری که بهراحتی میتوانست آن را با «شما همینگوی نیستید» شروع کند، دانشجویان را ترغیب میکند که از استادها و آدمهای خوشذوق اطرافشان بازخورد بخواهند: «نقش نابغهی منزوی را بازی نکنید.» اومبرتو اکو در ادامهی توصیههایش میگوید
از سهنقطه و علامت تعجب استفاده نکنید و کنایهها را توضیح ندهید. شما میتوانید زبانی استعاری برای نوشتن انتخاب کنید یا زبانی بیکنایه. منظورم از زبان بیکنایه زبانی است که برای همه آشنا است، هر چیزی در آن به همان اسم متداولش نامیده میشود، و سوءتفاهمی ایجاد نمیکند…
برای تأکید بر یک عبارت، از علامت تعجب استفاده نکنید. این کار مناسبِ جستاری انتقادی نیست… اگر هدفتان این است که مخاطب را از جا بپرانید و توجهش را با عبارتی تند و تیز مانند «دقت کن! هرگز چنین اشتباهی نکن!» جلب کنید، یکیدو بارش ایرادی ندارد. ولی در کل، نرم و ملایم حرف زدنْ قاعدهی خوبی است. گفتنِ حرفهای مهم برای تأثیرگذار کردن نوشتهتان کافی است.
نویسنده: ماریا پاپووا
مترجم: آیدا حقنژاد
@shahrzade_dastan
من هر روز مسافرم. از شهری به کشوری دیگر . من هر روز با قلمم مرزها را درمینوردم و بال اندیشه را با خود به آن سوی کهکشان میبرم.✨✨✨
@shahrzade_dastan
تقویم روز🗓🗓🗓
امروز دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ و ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ میلادی مصادف است با:
🍃درگذشت ملااحمد نراقی مجتهد، نویسنده و شاعر در سال ۱۲۰۸
🍃زاد روز ولتر فیلسوف و نویسنده فرانسوی
@shahrzade_dastan
بیست شیوه برای یافتن صدها سوژه
قسمت آخر
🍂🍂🍂🍂🍂🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
۲۰_ناامیدی
شاید شما جلوی یک صفحه سفید یا یک رایانه نشستهاید و هیچ سوژهای دررذهنتان نیست. شما خسته شدهاید و شما حالا نویسندهای ناامید و سرخورده هستید. خیلی از نویسندگان بزرگ در این بدبختی با شما شریک شدهاند. راه حلش این است که شما هر چه دلتان میخواهد بنویسید. ادگار لارنس دکتروف خالق رگتایم قبل نوشتن این رمان ناامید بود. او میگوید: من آنقدر ناامید بودم که نمیتوانستم چیزی بنویسم. روبه روی دیوار اتاق مطالعه نشسته بودم. برای همین شروع کردم به نوشتن درباره همان دیوار . بعد شروع کردم به نوشتن درباره خانهای که به این دیوار چسببده. این خانه سال ۱۹۶۰ بنا شده. به این فکر کردم که بلوار بلوار برادویو اوی نییو در آن موقع چه جوری بوده. در واقع یک چیز مرا به چیز بعدی هدایت میکرد. خود این کتاب به این شیوه شروع میشود. یعنی از ناامیدی به آن چند تصویر میرسد.
موپاسان همیشه توصیه میکرد: فقط جوهر سیاه را روی کاغذ سفید بگذار.
جیمز تربر هم میگفت: سعی نکن درست بنویسی، فقط بنویس.
@shahrzade_dastan
شاعرانه
🍂🍂🍂🍂🍂🍃🍃🍃🍃🍃🍃
کجای جهان بگذارمت
تا زیباتر شود آن جا ؟
بنویس میآیم
تا آشیانه به گام و به دست و سلام
آراسته شود.
✍منوچهر آتشی
@shahrzade_dastan